9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräiden radiotaajuuksien
huutokaupoista annetun lain muuttamisesta sekä viestintämarkkinalain
väliaikaisesta muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkineen tässä 800 megahertsin
käyttöönotossa ja taajuushuutokaupassa
on kyse hyvin positiivisesta asiasta: pääsemme
mobiilitekniikalla isoihin nopeuksiin, yli 20-kertaistuu nykyinen
vähimmäistaso, ja kattavuus on, voi sanoa, lähes
100-prosenttinen, kun puhutaan niistä alueista, missä ihmiset
Suomessa asuvat. Eli nimenomaan haja-asutusalueiden kannalta ollaan
nyt saamassa merkittävä ratkaisu. Erittäin
hyvä asia oli se, että tämä taajuus
ylipäätään saatiin käyttöön
ja pystyttiin Venäjän kanssa asioista neuvottelemaan.
Valiokunnassa siis on suhtauduttu kaikkineen tähän
asiaan varsin positiivisesti ja isona kuvana ollaan todellakin viemässä eteenpäin
Suomea tietoyhteiskuntana ja kehittämässä meidän
mahdollisuuksiamme tällä toimialueella ja ennen
kaikkea parantamassa kansalaisten palveluita.
Kiinnitän tässä esittelypuheenvuorossani
huomiota ainoastaan niihin kohtiin, jotka valiokunta erikseen nosti
omassa mietinnössään esille.
Valiokunta käsitteli varsin perusteellisesti tätä taajuushuutokaupasta
todennäköisesti aiheutuvaa kilpailutilannetta.
Mahdollistahan on, että huutokaupassa taajuudet voivat
päätyä kahdelle tai kolmelle operaattorille,
mutta varsin todennäköistä on, että ne
päätyvät kahdelle operaattorille. Huutokaupasta
saatava summa, arviolta noin 100 miljoonaa euroa, on varsin huomattava myöskin
valtiolle, ja sehän maksetaan 5 vuoden aikana ja tulot
tuloutetaan valtion talousarvioon.
Kilpailullisesta vaikutelmasta valiokunta oli jossain määrin
huolissaan siitä, onko tämä yhteys niin
merkittävä, että jos se kahdelle toimijalle ajautuu,
niin onko seurauksena se, että me olemme menossa duopolimalliin
näillä markkinoilla. Tässä asiaa
arvioitiin myös siitä näkökulmasta, mitä esimerkiksi
päivittäistavarakauppamarkkinoilla on tapahtunut.
Tilanne on kuitenkin varsin erilainen, koska tällä hetkellä toimijoita
on useita ja on kolme isoa toimijaa. Tällä hetkellä on
jo myös käytössä 2,6 gigahertsin
taajuusalue, jossa toimilupien haltijoina ovat Elisa, TeliaSonera,
DNA ja Finnet-liiton jäsenyritysten omistamat Datame Oy:t. Lisäksi
meillä on lähiaikoina tulossa 700 megahertsin
taajuus käyttöön, joten valiokunnan enemmistö päätyi
siihen, mihin myös Kilpailuvirasto omassa lausunnossaan
viittasi, että todennäköisesti vaikutukset
kuluttajahintoihin ja kilpailun heikentymiseen, vaikka tämä menisi
kahdelle toimijalle, eivät olisi kovin suuria. Mutta koska
tästä ei voida olla varmoja, valiokunta liitti
tähän mietintöönsä lausumaehdotuksen,
joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että taajuushuutokaupan vaikutuksista toimialan kilpailuun
ja kuluttajahintojen kehittymiseen tehdään analyysi
ennen 700 megahertsin taajuusalueen matkaviestintoimilupien myöntämistä ja analyysin
tulokset otetaan huomioon 700 megahertsin taajuuksia jaettaessa."
Suomeksi sanottuna tämä siis tarkoittaa sitä, että ennen
kuin 700 megahertsin taajuutta jaetaan, tehdään
markkina-analyysi siitä, mikä on kilpailutilanne,
mikä on vaikutus ollut kuluttajahintoihin, ja tämän
analyysin tulokset sitten vaikuttavat siihen, millä tavalla
700 megahertsiä jaetaan. Jos huomattavia vaikutuksia ei
ole ollut ja kilpailutilanne on säilynyt kuluttajan kannalta hyvänä,
niin tämän analyysin tuloksia ei ole syytä ottaa
huomioon 700 megahertsin taajuutta jaettaessa. Mutta jos tämmöistä duopolikehitystä
on
tullut ja jos se on nostanut kuluttajahintoja, niin siinä tapauksessa
tämän analyysin tulokset on syytä ottaa
huomioon, kun tuota seuraavaa yhteyttä jaetaan. Tämä oli
siis se ylivoimaisesti suurin asia, joka valiokuntakuulemisessa
tuli esille.
Sen lisäksi muutamista yksittäisistä asioista vielä muutama
sananen.
Taajuusalueella toimivista radiomikrofoneista keskusteltiin
varsin paljon. Nämähän ovat monille taide-
ja kulttuurilaitoksille tärkeitä asioita, ja kaluston
vaihdosta aiheutuu kustannuksia: liikenne- ja viestintäministeriön
selvityksen mukaan Suomessa on noin 60 000 langatonta mikrofonia
ja vastaavaa laitetta, jotka toimivat 800 megahertsin alueella.
Huutokaupattavat toimiluvat langattoman laajakaistan tarjoamiseen
tulevat voimaan vasta 1.1.2014 alkaen, joten radiomikrofonit voivat toimia
alueella toimilupakautensa loppuun asti. Siitä huolimatta
valiokunta kuitenkin kiinnitti huomiota siihen, että kustannukset,
jotka aiheutuvat näitten mikrofonien vaihdosta, ovat varsin huomattavia.
Aiemmin oli esillä se, että opetus- ja kulttuuriministeriön
pääluokkaan lisättäisiin 5,4
miljoonaa euroa korvaamaan näitä aiheutuneita
kustannuksia. Tämä ei kuitenkaan sisälly vuoden
2013 talousarvioesitykseen. Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että selvitetään pikaisesti mahdollisuus
korvata osittain tai kokonaan taajuusalueen muutoksesta aiheutuvat
kohtuulliset kustannukset luvanvaraisten radiomikrofonien käyttäjille.
Taajuusalueen häiriöttömästä käytöstä käytiin myöskin
keskustelua sekä toisaalta siitä, mitkä ovat
mahdolliset vaikutukset televisiokuvaan. Tässä suhteessahan
operaattoreilla on omat vastuunsa.
Käytiin myöskin keskustelua siitä,
miten raja-alueella lähellä Venäjän
rajaa yhteydet toimivat. Tämän asian osalta saadun
selvityksen mukaan täysin kattavan matkaviestinverkon rakentaminen
800 megahertsin taajuusalueella on mahdollista ilman erillistä taajuuskoordinointia
55 kilometrin päähän Venäjän
rajasta. Riippuen maantieteellisestä kohdasta raja-alueella
voidaan langattomien laajakaistaverkkojen tukiasemat rakentaa 12—20
kilometrin etäisyydelle rajasta ja verkon asiakkaat pystyvät
käyttämään päätelaitetta
4—12 kilometrin etäisyydellä rajasta.
Lisäksi tiedetään, että näiden
taajuuksien käyttötarkoitukset Venäjällä ovat
muuttumassa ja se osaltaan tulee helpottamaan tätä asiaa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta kuitenkin korostaa Venäjän rajan
läheisyydessä nyt käsiteltävänä olevan
taajuusalueen kannalta katveessa asuvien henkilöiden ja
alueen elinkeinoelämän yhtäläistä tarvetta nopeille
ja häiriöttömille langattomille laajakaistapalveluille.
Aivan viimeisenä asiana nostan esille Yleisradion julkisen
palvelun tarjonnan taajuusalueilla. Asiantuntijakuulemisessa tämä asia
nousi esille, ja koska kyse on 20 vuodeksi luovutettavista taajuuksista,
niin voi olla, että myöskin julkisen palvelun
tarjoajalla on käyttöä näille
taajuuksille. Mutta tietenkin on kohtuullista niitä kohtaan,
jotka ovat näitä tuettuja taajuuksia ostamassa,
että tätä käyttöä ei
tietenkään voida tehdä ilmaiseksi, jolloin
valiokunta päätyi omana kantanaan siihen, että Yleisradion
julkisen palvelun tarjonnan merkitystä ja mahdollisuutta
toteuttaa palvelu kohtuullisin kustannuksin tulevaisuudessa myös nyt
huutokaupattavan taajuusalueen toimilupakaudella tulee vielä harkita.
Tähän valiokunnan mietintöön
sisältyy kaksi vastalausetta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri Kiuru, 5 minuuttia mielellään.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä olevassa huutokauppalaissa
on kysymys 4G-taajuuksien huutokauppaamisesta teleyrityksille. Erittäin
arvokkaat ja halutut langattomalle laajakaistalle varatut taajuudet
800 megahertsin taajuusalueella on jo myönnetty operaattoreille
useassa Euroopan maassa. Valtioneuvosto teki maaliskuussa periaatepäätöksen
siitä, että 800 megahertsin taajuusalue huutokaupattaisiin
vuoden 2013 aikana.
Esitys on osa hallituksen aktiivista taajuuspolitiikkaa. Hallituksen
ohjelman mukaan taajuuspolitiikassa huomioidaan suomalaisen kulttuurin ja
viestintäpolitiikan tarpeet tavoitellen samalla taajuuksien
tehokasta käyttöä aikaisempia kokemuksia
hyödyntäen. Edellisellä hallituskaudella taajuuksien
tehokasta käyttöä pyrittiin edistämään
ensimmäisellä, vuoden 2009 taajuushuutokaupalla,
josta saadut kokemukset ovat positiivisia.
Taajuuksien kaupallistamisen pääasiallisena tavoitteena
ei ole rahan kerääminen. Tavoitteena on taajuuksien
tehokkaan käytön varmistaminen. Taajuudesta on
valmis maksamaan eniten se taho, joka pystyy käyttämään
sitä hyväkseen tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Mallin keskeisenä etuna on myös prosessin läpinäkyvyys
ja selkeys, kun ainoastaan taajuuksista maksettava hinta ratkaisee,
kenelle tuo toimilupa myönnetään.
Kyseessä on viestintäpoliittisesti tärkeä hanke.
Tavoitteena on saada lähes jokaiselle suomalaiselle, 99
prosentille väestöstä, nopea mobiililaajakaistayhteys
viimeistään vuoteen 2019 mennessä. Liikenne-
ja viestintävaliokunta on mietinnössään
todennut, että se pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Huutokaupattavalle taajuusalueelle operaattorit voivat rakentaa
niin sanottuja 4G-verkkoja. Tällaiset seuraavan sukupolven
matkaviestinverkot mahdollistavat nykyistä nopeampien mobiililaajakaistayhteyksien
tarjoamisen. Tekniikalla voidaan saavuttaa jopa kiinteän
verkon laajakaistayhteyksien nopeuksia ja palvelulaatutasoja. Tämä edistää kilpailua
etenkin haja-asutusalueilla. 4G-tekniikkana käytettävän
LTE-tekniikan todelliset hyödyt tulevat esille nimenomaan
leveillä taajuuskaistoilla. Operaattorin hallussa oleva
taajuuskaistan leveys on suorassa suhteessa siihen, kuinka nopeita
yhteyksiä operaattori voi loppuasiakkaalle tarjota. Esityksellä onkin haluttu
varmistaa, että operaattori voi halutessaan saada käyttöönsä riittävän
leveän taajuuskaistan, joka mahdollistaa tiedon nopeamman siirtämisen,
liikkuvan kuvan ja tarjoaa näin ollen merkittäviä etuja
kuluttajalle.
Lakia on käsitelty hyvin ja perusteellisesti liikenne-
ja viestintävaliokunnassa. Lain käsittelyssä nousi
esiin huoli, että valittu taajuusjakomalli vaikuttaisi
haitallisesti kilpailutilanteeseen markkinoilla. Valittu huutokauppamalli
synnyttäisi hintakilpailua erityisesti haja-asutusalueilla,
mikäli riittävän nopeat langattomat yhteydet alkaisivat
kilpailla kiinteiden laajakaistaverkkojen kanssa. Huutokaupan tarkoituksena
on erittäin nopeiden langattomien laajakaistayhteyksien
rakentaminen koko valtakunnan alueelle, mutta erityisesti haja-asutusalueille
olisi saatava nopeita langattomia yhteyksiä, jotka voisivat
kilpailla useimmiten melko kalliiden kiinteiden yhteyksien kanssa,
joita operaattorit eivät kaupallisin perustein välttämättä halua
haja-asutusalueille edes rakentaa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on esityksestä antamassaan
mietinnössä lausunut, että eduskunta
edellyttää, että taajuushuutokaupan vaikutuksia
toimialan kilpailuun ja kuluttajahintojen kehittämiseen
seurataan ja tehdään analyysi ennen 700 megahertsin
taajuusalueen matkaviestintoimilupien myöntämistä ja
analyysin tulokset otetaan huomioon 700 megahertsin taajuuksia jaettaessa.
Tällaisen selvityksen tekeminen on mielestäni
erittäin tärkeää, ja kiitän
siitä myöskin valiokuntaa.
Arvoisa puhemies! Esityksen tavoitteena on edistää merkittävästi
tietoyhteiskuntamme kehittymistä. Myös huutokaupan
tuloista on merkittävää kansantaloudellista
hyötyä. Erittäin arvokkaille ja rajallisille
taajuuksille, joilla operaattorit harjoittavat kannattavaa liiketoimintaa,
asetetaan lähtöhinta, joka takaa, että taajuuksista
saadaan valtion budjettiin vähintään
100 miljoonan euron tulot. Huutokauppa olisi tarkoitus järjestää alkuvuodesta
2013. Laki onkin nyt syytä saattaa voimaan aikailematta,
jotta huutokaupan valmistelut voidaan aloittaa.
Haluan erityisesti kiittää liikenne- ja viestintävaliokuntaa
asian nopeasta käsittelystä, siihen hienolla tavalla
paneutumisesta, arvokkaasta vuoropuhelusta. Tulos on tärkeä,
eli nyt edetään aikataulussa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on tosiaan erittäin
tärkeä hanke. Langattomia laajakaistoja tarvitaan
tulevaisuudessa. Tämän me olemme kyllä kaikki
tiedostaneet, ja asian käsittely on muutenkin ollut varsin
perusteellista.
Se, mikä tässä asiassa on kuitenkin
ollut silmiinpistävän paljon esillä ja
herättänyt keskustelua, on nimenomaan se, muuttaako
tämä kilpailutilannetta. Tästä on
käyty, sanotaanko, myös värikkäitä keskusteluja
valiokuntakäsittelyn yhteydessä. Mutta joka tapauksessa
valiokunnan enemmistö päätyi tähän
hallituksen esityksen linjaan, että huutokaupattava alue
voidaan jakaa kahdelle toimijalle, jolloin me näimme asian
toisin ja totesimme, että tämä heikentää kilpailutilannetta
niin paljon, että se on huomattavasti merkittävämpi
asia kuin kahdelle jakamisen tuoma nopeusetu. Jos nyt tämä alue
jaetaan vain kahdelle, kuten hallitus haluaa, kilpailutilanne tulee
tosiaan heikkenemään. (Raimo Piirainen: Ei sitä jaeta!) — Edustaja
Piirainen sanoi, ettei sitä jaeta: ok, eihän sitä jaeta,
mutta huutokaupassa on todennäköistä,
että se jakaantuu kahdelle.
Nimittäin, kun on ajateltu, että tästä saadaan pikkasen
enemmän rahaa valtion taskuun, niin eihän tämä huutokauppa
tule toteutumaan mitenkään sen jälkeen,
kun kolmannelta toimijalta loppuu raha. Eiväthän
ne kaksi huutajaa enää sen jälkeen kilpaile
toisiansa vastaan. Eli tuo perustelu on aivan turha.
Nopeushyöty, jota käsitellään
toisena perusteena, on sekin turha suhteessa siihen, mikä on
se kilpailutilanteen menetys. Nopeus pystytään
korjaamaan tulevilla tekniikoilla. LTE-tekniikka, jolla yhdistetään
eri taajuusalueita ja joka kehittyy, tulee takaamaan sen, että nopeus
ei tule olemaan mikään rajoittava tekijä myöhemmässä vaiheessa.
Tosin olemme myös tässä nopeustilanteessa huolestuneita
siitä, pysäyttääkö tämä rajattomaksi
sanotun valokuitutekniikan rakentamisen. Käykö valokuitutekniikka
nyt sitten omaan ansaansa tämän langattoman tekniikan
yleistyessä?
Sitten tähän langattomaan tekniikkaan liittyy vielä väittämiä terveysvaikutuksien
osalta. On olemassa tutkimuksia, joita yhteiskunta ei niin sanotusti
hyväksy — niitä ei ole sitten käsiteltykään
sen tarkemmin. Näitä pitäisi käsitellä ja
tutkia enemmän ennen kuin tehdään mitään
isompia virheitä. Valokuiturakentamiseen tätä ongelmaa
ei liity.
Mutta takaisin tuohon kilpailutilanteeseen. Nythän
kaupan alalla on kaksi toimijaa, ja tästä tilanteesta
pyritään eroon sen aiheuttaman kilpailutilanteen
puuttumisen vuoksi. Nythän esimerkiksi jos asiakas, jolla
on laajakaista, haluaa vaihtaa toiseen toimijaan — palvelun
jonkin huonouden, hinnan tai jonkun muun takia — niin jos
ja kun hallitus haluaa, että vain kahdella toimijalla on
nämä nopeat yhteydet, siinä kohtaa kilpailijana
ei ole kuin yksi vaihtoehto. Kilpailutilanne siis tulee heikkenemään
huomattavasti, ja loppukäyttäjä joutuu
tämän maksumieheksi.
Jos me nyt teemme sen tilanteen tosiaan, että vain
kahdelle käyttäjälle menee tämä alue,
niin sitä ei myöhemmin enää pystytä korvaamaan. Kilpailutilanne
muuttuu tässä vaiheessa niin epäedulliseksi
muille toimijoille kuin näille kahdelle, että sitä ei
enää paikata ja tästä tulee
vain kahden toimijan temmellyskenttä loppukäyttäjän kärsiessä.
Me jätimme tästä tietysti vastalauseen,
ja siinä on myös pykäläesitys,
joka sitten korjaisi tämän tilanteen kilpailutilanteen
säilyttämiseksi ja loppukäyttäjän
eduksi.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus päätti sitten
pistää 800 megahertsin taajuusalueen huutokauppaan,
niin että laajakaistan käyttöön
tämä taajuus tulisi tulevaisuudessa. Hyvä niin.
Me tarvitsemme tulevaa teknologiaa parempien laajakaistojen hyödyntämiseen,
sen nopeuteen ja kapasiteettiin myöskin. Mutta me keskustan
liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet emme
ole aivan samalla taajuudella ministerin ja hallituspuolueiden kansanedustajien kanssa
siitä, miten tämä taajuushuutokauppa
oikein toteutetaan.
Esitys lähti siitä, että nämä myöntämisperusteet
on lakiesityksessä räätälöity
koskemaan vain kahta toimijaa. Tämä herättää suurta
mielenkiintoa kuluttajien ja myöskin kilpailuasetelman
suhteen. On selvää, että toivon, että hallituksen
tärkein viesti ei ole se, että voiton maksimointi
on se, joka viestintäpolitiikkaa ohjaa. Tarkoitus on kääriä valtion
kassaan viiden vuoden aikana nuo 100 miljoonan euron tulot tästä tulevasta
huutokaupasta.
Hallitusohjelmaan on kirjattu periaatteita siitä, että terveen
kilpailun edistämisohjelmaa toteutettaisiin laajalti eri
hallintokunnissa. Ja on selvää, että yli
kymmenen vuoden toimiva telekilpailu päättyy omalta
osaltaan ja siirrymme kahden vahvan toimijan malliin, mikäli
tämä huutokauppa toteutetaan vain kahden operaattorin
edessä.
On selvää, että markkinoilla kahden
toimijan kilpailu tulee näkymään kuluttajan
kukkarossa. Odotettavissa on se, että kuluttajahinnat nousevat,
mikäli kahden kesken pystytään sopimaan tulevista
hinnoista. (Arto Satonen: Ei saa sopia!) Mietintöön
on kirjattu kyllä lausuma siitä, että luvattaisiin
myöhemmin tuo 700 megahertsin taajuus huutokaupattavan
sitten useammalle toimijalle, mutta se ei auta tähän
tilanteeseen. Olemme kuulleet, että tuon 700 taajuuden
huutokaupan toteuttamisajankohdastakin ollaan paljolti toimijakentässä monta
mieltä siitä, milloin se pitäisi toteuttaa,
ja näkökentässä on, että se
ei aivan varmasti lähitulevaisuudessa tule toteutumaan.
Siksi on syytä tehdä päätöksiä ajassa
eikä siirtää niitä tulevien
tai sitä seuraavien hallitusten päätöksentekoon.
Pidämme siis välttämättömänä,
että toimiluvan myöntäminen useammalle kuin
kahdelle toimijalle tehdään mahdolliseksi jo tässä yhteydessä,
tässä huutokaupassa.
Arvoisa puhemies! Pidämme myös tärkeänä, että näiden
langattomien yhteyksien, laajakaistojen lisäksi pidämme
tekniikassa mukana myöskin valokuituyhteyksien rakentamista.
Taajuushuutokaupassa on tietysti kyse nyt siitä, että me haluamme
Suomessa olla laajakaistojen edelläkävijöitä ja
antaa mahdollisuuden laajempaankin kuin tähän
yleispalveluvelvoitteen toteutumiseen. Mutta olen silti huolissani
siitä, kuinka tämä tuleva taajuushuutokauppa
kohtelee eri puolilla asuvia ihmisiä. Yleispalveluvelvoitteen toteutuminen
on tärkeää, ja meidän pitää asettaa operaattoreille
tiukkoja toimilupaehtoja siitä, että koko Suomi
pääsee tietoyhteiskuntaan osalliseksi ja näiden
hyvien ja toimivien laajakaistaverkostojen piiriin.
Huolissani olen siitä, että langattomia yhteyksiä pidetään
tässä etupainotteisina, kun tiedämme,
että kiinteä laajakaistayhteys koko Suomeen olisi
se mahdollisuus siihen, että myöskin siellä haja-asutusalueella
ja kauempanakin maaseudulla puhelimen lisäksi joku muukin
yhteys toimisi. Kun siis jotakin verkkoa kerätään
pois, esimerkiksi kun nämä puhelimet otetaan käsittelyyn, niin
pitää olla varmuus siitä, että se
teknologia toimii moitteettomasti joka puolella Suomea. Peräänkuulutan
sitä, että kun operaattoreille pistetään
tiukkoja toimilupaehtoja, niin myös valtio vastaa siitä pienestä väestömäärästä ja
peitealueesta, johon kaupallisella toiminnalla ilmeisesti emme Suomessa
koskaan saa laajakaistoja toimimaan.
Lopuksi otan esille tulevan taajuusalueen häiriöiden
minimoimisen.
Valiokunnan mietinnössä tuotiin esille tämä Kaakkois-Suomen
ja itärajan erityistilanne, ja toivon, että tähän
erityisesti puututaan, kun huutokauppaa sitten toteutetaan, sillä Venäjällä tuo 800
megahertsin taajuusalue on ilmailun radionavigointijärjestelmien
käytössä. Suomen ja Venäjän
tekemä taajuusalueen käyttöä koskeva sopimus
ei kata tällaisia asemia. Tämä rajoittaa laajakaistan
käyttömahdollisuuksia etenkin Kaakkois-Suomessa
ja itärajalla, paikoitellen jopa 100 kilometriä rajasta,
sekä aiheuttaa taajuuskoordinoinnin tarvetta tätäkin
pienemmän matkan päässä. Lisäksi
Suomen on otettava huomioon myös Venäjän
puoleinen tv-toiminta. Saman taajuuden käyttäminen
voi aiheuttaa vastaanottimissa häiriöitä,
ei vain tietysti tuolla rajalla vaan myöskin muualla.
Poikkeuksellisen laajoista ja suurista katvealueista johtuen
Kaakkois-Suomessa ja itärajalla on kiinnitettävä erityistä huomiota
siihen, että siellä asuvilla on mahdollisuus käyttää televisiota,
radiota ja tietokonetta. Tarvittaessa asia tulee hoitaa ylläpitämällä rinnakkaisjärjestelmiä
niin
kauan, että se homma hoituu.
Valiokunnassa kiinnitettiin huomiota myös radiomikrofonien
poistumiseen tältä taajuudelta ja niiden kustannusten
korvaamiseen. Valiokunnan mietintöön kannanotoksi
tuli se, että selvitetään, voidaanko
näitä kustannuksia jotenkin valtiolta kustantaa
ja näille toimijoille laittaa, mutta itse näen
tärkeänä, että me huolehdimme
siitä, että kun tämä 800 megahertsin
taajuus otetaan siihen 4G-tekniikan käyttöön
ja näitä radiomikrofoneja on tulossa käyttökelvottomiksi
valtava määrä — ja puhun tässä yhteydessä luvallisten mikrofonien
asemasta — niin korvauksen täytyy tulla valtion
kukkarosta. Kuten edellä jo totesin, tästä huutokaupasta
on odotettavissa 100 miljoonan euron tulot valtiolle. Olisi kohtuullista,
että valtio korvaisi nämä langattomien
mikrofonien käyttötaajuudet tai niiden virittämiset
uudelleen niin, että se summa — olkoon se 5,4
miljoonaa euroa, tai mikä se nyt sitten onkaan — tulisi
joko opetus- ja kulttuuriministeriöstä tai sitten
jostakin toisesta ministeriöstä, mutta tärkeintä on
se, että ministerit koordinoivat sen, että mikrofonien
korvaukset tulevat käyttäjille täysimääräisesti,
tulivatpa ne sitten minkä ministeriön hallinnonalan
budjetista tahansa.
Arvoisa puhemies! Täten me keskustan liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsenet jätimme tähän hallituksen
esitykseen ja valiokunnan mietintöön vastalauseen
numero 1, ja siellä on sitten pykälämuutosesitys
4 §:ään, joka koskee toimiluvan
myöntämistä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuon käsittelyn aikana ilmeni
kaksi huolta, joihin itsekin yhdyin, ja aika pitkää pohdintaa kävin
kahden teeman ympärillä, ja ne molemmat koskivat
kuluttajan etua tässä tilanteessa, jossa nyt kaupataan
tuota uutta taajuusaluetta. Lähinnä se liittyi
tähän pohdintaan, tulisiko taajuusalueen huutokaupattava
slotti olla 2 x 10 vai 2 x 15. Nyt, kun näyttää siltä,
että tämä huutokauppa todennäköisesti
johtaa kahden toimijan malliin tällä uudella taajuusalueella,
tuo kilpailunäkökulma asiakkaan kannalta on huolestuttanut.
Toinen, joka tästä seuraa, on se, että huutokauppahinta
on mille tahansa yhtiölle varsin kova: pohjahinta 100 miljoonaa
euroa. Mihin tuo hinta sitten päätyykään,
niin näiden yhtiöiden tulee vielä kyetä investoimaan
tämän verkon rakentamiseen. Sekään
ei ole asiakkaan etu, jos tuo rakentaminen ei ole kovin nopeaa.
Itse asiassa haluan tässä puheenvuorossa nostaa
esille kaksi asiaa liittyen tähän taajuushuutokauppalakiin.
Aloitan siitä, että on erittäin hyvä, että tuossa
taajuushuutokauppalaissa on 13 §, joka näihin
toimiluvan ehtoihin liittyen velvoittaa toimiluvan haltijan poistamaan
toiminnastaan muulle määräysten mukaiselle
radioviestinnälle aiheutuvat häiriöt
sekä korvaamaan näiden häiriöiden
poistamisesta aiheutuvat kustannukset. Tämä pykälä on
todella tarpeen. Tälläkin hetkellä näitä häiriöitä televisiolähetyksissä on.
Esimerkiksi Itä-Uudellamaalla on alueita, joilla tälläkään
hetkellä televisiolähetykset eivät moitteetta
näy, koska matkaviestinten taajuudet ja lähetinten
voimakkuudet häiritsevät televisiolähetysten
näkymistä. Antenniasentajat ovat siellä ongelmissa,
koska on uusia kiinteistöjä, joihin on asennettu
uudet laitteistot, mutta niitä ei vain millään
asennustoimenpiteillä oikein kunnolla saada toimimaan,
koska lähetinten tehot matkaviestinnässä ovat
niin voimakkaita. On hyvä, että tässä yhteydessä nyt
tämän 800-alueen huutokaupan seurauksena olevat
häiriöt velvoitetaan korjaamaan ja korvaamaan
niiden poistamiskustannukset, mutta samansuuntainen lainsäädäntö olisi
tarpeen myös muiden kuin tämän 800-alueen
aiheutuneista häiriöistä.
Toinen asia, jonka nostan tässä esille, koskee langattomia
mikrofoneja. On arvioitu, että Suomessa on noin 60 000
langatonta mikrofonia tai laitetta, jotka tällä 800-alueella
toimivat, ja 31.12.2013 ne laitteet eivät tällä taajuusalueella enää toimi.
Tämä tulee olemaan erittäin suuri kysymys
ja suuri ongelma. Näitä mikrofoneja käytetään
studioissa, teattereissa, orkestereissa, festivaaleilla, ravintola-
ja hotellialalla, seurakunnissa, kouluissa, ja myös monet
yksityiset toimijat käyttävät langattomia
radiomikrofoneja. Nyt kun huutokaupan tuotto on määritelty
varsin korkeaksi ja valtio tällä huutokauppatoimenpiteellä aiheuttaa
taajuusalueella nykyään luvallisesti toimiville
tahoille kustannuksia, mielestäni on aivan välttämätöntä,
että tämä asia korvataan, ja sen vuoksi
liikennevaliokunnan käsittelyssä tuohon mietintöön
lisättiin, että liikennevaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että selvitetään
pikaisesti mahdollisuudet korvata taajuusalueen muutoksesta aiheutuvat
kustannukset luvanvaraisten radiomikrofonien käyttäjille.
Yhtenä esimerkkinä on vaikkapa vain Lahden kaupunginteatteri,
jossa on arvioitu, että radiomikrofonien määrä tuollaisessa
keskisuuressa teatterissa on niin suuri, että kustannukset
saattavat nousta jopa 250 000 euroon, kun näitä laitteistoja
sitten uusitaan. Tiedän, että viestintäministeri
Kiuru on nopea ja jopa radioaaltoja nopeampi joissain tilanteissa,
ja kysynkin ministeriltä tässä yhteydessä,
oletteko jo ryhtyneet toimenpiteisiin selvittämään,
miten tämä korvausjärjestelmä luodaan
ja toteutetaan langattomien mikrofonien käyttäjille.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys
radiotaajuuksien huutokaupasta annetun lain muuttamisesta ja viestintämarkkinalain
väliaikaisesta muuttamisesta käsittelee 800 megahertsin
taajuuden huutokauppaa, ja tässä on meillä vielä tänä iltana
käsittelyssä laajakaistahankekin, jolla on tarkoitus saada
kiinteätä kuitua vedettyä valtakunnan
tasolla vähän reippaammin. Tällä 800
megahertsin taajuusalueen huutokaupalla haetaan nimenomaan harvaan
asutulle seudulle lisävolyymia. En usko, että tämä kovinkaan
suurta merkitystä näyttelee markkinaehtoisesti
toimivilla alueilla suurissa keskuksissa, missä kuitu on
kumminkin huomattavasti nopeampi.
Valiokunta piti mietinnössään hyvin
tärkeänä, että huutokaupattavien
800 megahertsin taajuuksia käyttävien mobiiliverkkojen
vaikutuksia kansalaisten ja yritysten laajakaistaverkkojen käyttötarpeisiin
seurataan aktiivisesti ja arvioidaan, miten hyvin ne pystyvät
vastaamaan myös käyttäjien tulevaisuuden
tarpeisiin. Tämä on ennen kaikkea harvaan asutulla
seudulla erittäin tärkeää, että päästään
suurempiin nopeuksiin.
Täällä on esitetty tästä kilpailutilanteesta
erilaisia näkemyksiä, että tässä olisi
annettu vain kahdelle mahdollisuus. Tässähän
on varmaan mahdollisuus huutaa vaikka neljä viisikin, kilpailla
tästä, mutta tämä nyt menee
vain niiden markkinaehtojen voimalla, että kenellä on
fyrkkaa, niin se huutaa, ja ainakin Kilpailuviraston lausunnon mukaan
virasto pitää erittäin tärkeänä sitä,
että markkinaehtoista radiotaajuusallokointia 800 megahertsin
taajuusalueella suoritetaan tällä tavalla, että saadaan
kilpailun kautta sitä, sitä vastoin, että se
annettaisiin lupaviranomaisten suorittamalla vertailulla ja harkinnalla.
Siinä mielessähän tämä on
nyt aito tilanne.
Arvoisa puhemies! Vielä sitten tästä,
mikä tu-li valiokuntakuulemisessa esille. Tällä hetkellä erittäin
merkittävä osa on eräällä operaattorilla Pohjois-Suomessa,
ja siellä on 3—3,5G:n yhteyksiä tällä hetkellä,
elikkä päästään niinkin
suuriin tehoihin. Tulevaisuudessa tulee 700 megahertsin taajuusalue,
ja sillä saadaan nämä 4G-yhteydet, niin
että ei ole kovinkaan suuresta erosta kysymys.
Kun on epäilty, että tähän
seuraavaan kilpailuun ei pääsisi käsiksi,
niin tähän lisättiin tämä lausuma,
että "eduskunta edellyttää, että taajuushuutokaupan
vaikutuksista toimialan kilpailuun ja kuluttajahintojen kehittymiseen
tehdään analyysi ennen 700 megahertsin taajuusalueen
matkaviestitoimilupien myöntämistä ja
analyysin tulokset otetaan huomioon 700 megahertsin taajuuksia jaettaessa".
Sitten on vielä epäilty säteilyvaikutusta.
Tosin sillä voi sähköherkille ihmisille
jonkin verran vaikutusta ollakin. Näistähän
on erilaisia tutkimuksia. Varsinkin voimalaitostyössä ja
suurien induktiokenttien lähellä toimivilla henkilöillä on todettu
sillä olevan jonkinlaisia vaikutuksia. Mutta Säteilyturvakeskus
toteaa, ettei tämän taajuusalueen käyttöönotto
vaikuta merkittävästi väestön
säteilyturvallisuuteen.
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan nostaa esille langattomat
mikrofonit. Se on ennen kaikkea opetuksen tai kulttuurin ja OKM:n
puolella erittäin tärkeä ala ja merkittävä rahasumma,
5,4 miljoonaa euroa, kertaluonteisesta määrärahasta on
arveltu olevan kysymys opetus- ja kulttuuriministeriön
pääluokassa. Toivon, että tämän myös
hallitus ottaa sitten vahvasti huomioon käsitellessään
näitä asioita.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on monesti taipumus aliarvioida
tulevaisuuden kehitystä erityisesti tietotekniikkaan ja
tietoliikenteeseen liittyen. Muistetaan 50-luvulla IBM:n entinen
pääjohtaja, joka heidän ensimmäisen
suurtietokoneensa valmistuttua sanoi, että viisi tällaista
riittää koko maailman tarpeisiin, tai maailman menestynein
it-nörtti Bill Gates, joka joskus 80-luvun alussa totesi,
että uuden prosessoriteknologian myötä 256
kilotavun muisti tulee riittämään kaikille
kaikkiin tietojenkäsittelytarpeisiin. No, pieleenhän
nämä ennusteet menivät, ja nyt tiedetään,
että muistia käytetään kymmeniätuhansia
kertoja enemmän näissä nykyisissä pienissäkin
tietokoneissa, prosessitehoista ja tietoliikennekapasiteetin kasvusta
puhumattakaan.
Tämän takia on tärkeätä,
että ei nyt aliarvioida myöskään
näitä meidän tarpeitamme, ja siinä mielessä minun
mielestäni on hyvä, että nämä 800
megahertsin taajuudella jaettavat kaistaparit ovat maksimissaan
sen 2 x 15 megahertsiä, jotta voidaan ennustaa, että ostetaan
kahden operaattorin toimesta tämä 2 x 30 megahertsiä -alue
täyteen. Se varmistaa sen, että meillä on
näissä olosuhteissa maksimikapasiteetti käytössä siinä vaiheessa,
kun verkot otetaan käyttöön. Monet ovat toivoneet,
että kaistaparien minimi- ja maksimimäärät
voisivat olla 2 x 10 megahertsiä, jolloin taajuusalueelle
mahtuisi kolme operaattoria todennäköisen kahden
sijaan — edellyttäen tietysti, että nämä huudetaan
tämän oletuksen mukaan — mutta uskon,
että se ei ole teknisesti niin hyvä vaihtoehto
tulevaisuutta silmällä pitäen kuin tämä,
mitä tämä valiokunta lausuu ja mitä hallituskin
esittää.
Toki tietysti useamman operaattorin toimiminen tälläkin
taajuusalueella olisi lisännyt kilpailua ja ehkä siinä mielessä parantanut
kuluttajan etua. Sen takia on tärkeätä,
että nyt sitten, kun tämä 800 megahertsin
alue rakennetaan ja nämä verkot tulevat käyttöön
jne., seurataan sitten kilpailua ja sitä, miten tämä homma
toteutuu, ettei käy sellaista hommaa, että kuluttajahinnat
nousevat ja palvelun taso laskee vähän samaan
tyyliin kuin meillä tuolla vähittäistavarakaupassa
voi joidenkin tulkintojen mukaan olla käynyt. Eli tarkka
analyysi siitä, miten tämä toimii, ja
sitten tämän analyysin tulokset pitää huomioida
siinä vaiheessa, kun 700 megahertsin taajuusaluetta sitten
tulevaisuudessa otetaan käyttöön ja mietitään,
millä sabluunalla se sitten operaattoreille jaetaan. Tärkeintä on
kuitenkin se kuluttajan eli Suomen kansalaisten etu, ja se yksi
asia, joka sen toteutumista edesauttaa, on se, että meillä toimii kilpailu
näillä markkinoilla hyvin.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tietoyhteiskuntakehitys on ja tulee
olemaan tulevaisuudessa kansalaisten arjen sujuvuuden sekä yritysten
ja yhteisöjen toimivuuden kannalta yhä tärkeämpää.
Tämän johdosta ja liikenne- ja viestintävaliokunnan
mukaisesti pidän esitystä tarpeellisena ja kannatettavana.
Koko ajan on kuitenkin tärkeää muistaa,
että sekä kuituteknologialla että mobiiliteknologialla
on tilauksensa käyttäjien erilaisten käyttötarpeiden johdosta.
Kiinteät laajakaistaverkot tarjoavat nopeutta, mobiiliverkot
taas mahdollistavat liikkuvuutta yhteyksien käytössä.
Nimenomaisesti kansalaisten mahdollisuuksien parantaminenhan on
tavoitteena. Kun suunnitelmien mukaan keväällä 2013
huutokaupattavat 800 megahertsin taajuudet tulevat käyttöön,
on erittäin tärkeää seurata
ja arvioida aktiivisesti, kuinka hyvin ne vastaavat käyttäjien
tarpeita silloin ja erityisesti tulevaisuutta silmällä pitäen.
Arvoisa puhemies! Suomi ja Venäjä ovat neuvotelleet
taajuusalueen käytöstä raja-alueella
jo vuosia. Liikenne- ja viestintävaliokunnan saaman selvityksen
mukaan kattavan matkaviestinverkon rakentaminen 800 megahertsin
taajuusalueella on mahdollista ilman erillistä taajuuskoordinointia
55 kilometrin päähän Venäjän
rajasta. Itsekin asun kuitenkin tuon 55 kilometrin sisällä,
ja siellä asuu monia, kymmeniätuhansia ihmisiä.
Siksi on todella tärkeää, että myös
Venäjän rajan läheisyydessä asuville
henkilöille ja elinkeinoelämän toimijoille
turvataan yhtäläiset mahdollisuudet nopeisiin
ja häiriöttömiin langattomiin laajakaistapalveluihin.
Nämä tarpeet täytyy huomioida suunniteltaessa
verkon teknisiä ratkaisuja.
Valiokunnan kuulemisten aikana tuli esille, että suurin
osa Suomessa käytössä olevista luvanvaraisista
mikrofoneista toimii nykyisellään 800-taajuusalueella.
800-taajuusalueen siirtyminen matkaviestinverkkojen käyttöön
tulee aiheuttamaan näille muutoksia ja rajoituksia ja pakottaa
nykyiset käyttäjät siirtymään
muille taajuuksille, mikä aiheuttaa vääjäämättömästi
ylimääräisiä ja uusia kustannuksia.
Erityisesti on huoli taide- ja kulttuurilaitoksille tulevista kustannuspaineista.
Arvoisa puhemies! Valiokunta otti lausunnossaan esille tarpeen
arvioida vielä jatkossa, olisivatko taajuusalueen muutoksesta
aiheutuvat kustannukset korvattavissa osittain tai kokonaan luvanvaraisten
mikrofonien käyttäjien osalta. Teatterin ystävänä haluan
sen vuoksi tuoda asian esille vielä tässä salissakin.
Asia on relevantti myös muun muassa yhtyeiden, liikuntatuntien
vetäjien sekä koulujen ja oppilaitosten osalta,
tässä vain muutamia mainitakseni.
Radiotaajuuksien huutokauppa vaatii toteutuakseen nyt esitetyn
lain, jotta huutokauppa saadaan todeksi. Jo valmistelu on vaatinut
valmistelijoilta ison jumpan tähän mennessä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan mukaisesti esitys on
tarpeellinen ja kannatettava, ja siihen vastaava ministeri Kiuru
voi olla tyytyväinen. Nyt otetaan eurooppalaisittainkin
suuria ja edistyksellisiä askelia kohti edelläkävijyyttä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on pitkälti noudatellut
samaa kaavaa kuin valiokunnassakin. Haluaisin oikeastaan tässä vaiheessa
puuttua vain yhteen asiaan, ja se oli se, kun edustaja Vehkaperä täällä oli
huolissaan haja-asutusalueiden yhteyksistä. Niin minäkin olen
huolissani, ja sen takia tätä esitystä voimakkaasti
kannatankin, koska tämä on kyllä parasta, mitä haja-asutusalueille
on tapahtunut todella pitkään aikaan, jos koskaan,
näiden asioitten puitteissa.
Jos otan esimerkin omalta paikkakunnaltani eli Sastamalasta,
joka on hyvin tyypillinen maaseutukaupunki, niin meillähän
tilanne on tällä hetkellä se, että meillä on
markkinaehtoisesti syntynyttä kiinteää verkkoa
kaupungin ydinkeskustassa, jossa se on markkinataloudellisesti kannattavaa.
Sen lisäksi, kun meillä on paikallinen puhelinyhtiö,
joka on ollut aktiivinen toteuttamaan näitä kuituhankkeita
siltä osin kuin niitä on valtion taholta ja maakunnan
taholta lähdetty edistämään,
siellä täällä haja-asutusalueella
on lisäksi tätä kuituyhteyttä,
mutta suurin osa haja-asutusalueesta on vailla näitä merkittäviä yhteyksiä,
ja nyt hyvin nopeasti päästään
sinne yli 20 megabitin yhteyksiin koko sillä alueella.
Jos me olisimme jääneet odottamaan sitä,
että se kuitu on vedetty joka ikiseen mökkiin
pelkästään Sastamalankin alueella, niin
se olisi kestänyt kyllä kymmeniä vuosia.
Eli siinä mielessä tämä on
kyllä valtava eteenpäinmeno, eikä parane
vähätellä myöskään
sitä, mikä täällä opposition
taholtakin tuotiin esille: mikä on se kustannus, jolla
tähän pääsee mukaan. Vaikka
se kuitu tulee, niin sillä on kuitenkin käyttäjälle
varsin iso kustannus, että saa järjestelmän
toimimaan omassa taloudessaan. Tässä päästään
paljon pienemmillä kustannuksilla liikkeelle, ja osalle
kuluttajista sekin on tärkeätä.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämänkin taajuushuutokaupan
jälkeen haja-asutusalueilla, maaseudulla, tämä langattomien
yhteyksien epävarmuus ei poistu, ja en voi lähteä siitä olettamuksesta,
vaan itse haluan edistää sitä, että ennen
kaikkea tämä kiinteiden laajakaistojen, kuitujen
olemassaolo näitten yhteyksien edellyttäjänä on
se, johon meidän pitää tulevaisuudessakin
panostaa. Mutta eihän tämä huutokauppa
tietysti sitä pois sulje, ja toivon, että ministeri
jatkaa sitä kehittämistyötä näiden
kuituyhteyksienkin rakentamisessa.
Mutta olen huolissani tästä kilpailunäkökulmasta.
Siis kaikkien operaattoreiden kilpailunäkökulmasta
katsottuna on aika harhaanjohtavaa, että käperrytään
tulevan, siis seuraavan, 700 megahertsin taajuusalueen huutokaupan
taakse lupaamalla tai olettamalla, että seuraavat hallitukset
tekevät viisaita päätöksiä avaamalla
sitä kilpailua useammille toimijoille tulla mukaan rakentamaan
laajakaistoja. Tämä on vähän
samaa politiikkaa kuin perusväylänpidossa on todettu, että seuraavan
hallituksen aikana sitten tehdään roima tasokorotus
perusväylänpitoon ja sitten tiet ja radat ja satamat
tulevat hoidettua. Ei siirretä tätä tilannetta
seuraaville ja seuraaville, kun tehdään niitä päätöksiä tässä ajassa.
Arvoisa puhemies! Kyllä minun täytyy sanoa — erityisesti
kokoomuksen eduskuntaryhmää katson — että täysin
kotimaisessa omistuksessa olevan toimijan heikentäminen
esimerkiksi tässä huutokaupassa sallitaan ilmeisesti
ja tämä kilpailun vääristymä tulee
maksatetuksi kuluttajilla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nostan vielä yhden asian esille
tuosta taajuushuutokauppalain 13 §:stä,
joka velvoittaa siis operaattorit korvaamaan ja korjaamaan noita mahdollisia
häiriöitä esimerkiksi televisiolähetysten
kuvaan ja ääneen. Tuossa kuulemisessa kuultiin,
että ministeriö aikoo asettaa operaattoreille
toimilupaehtoihin velvoitteita neuvonnasta ja tiedottamisesta näiden
asioiden suhteen.
On kuitenkin kuluttajan kannalta erittäin tärkeää,
että silloin, kun näitä häiriöitä ilmenee
ja korjaustarvetta on, kuluttaja ei itse joudu selvittämään,
mistä nämä aiheutuvat. Sen vuoksi onkin
välttämätöntä, että kuluttajille
järjestetään vaivaton ja ilmainen menettely,
yksi valtakunnallinen asiakaspalvelu, jonka kautta tämä kor-jausoperaatio
sitten käynnistyy ikään kuin yhdellä soitolla
tai yhdellä yhteydenotolla tuohon valtakunnalliseen asiakaspalveluun.
Toimilupaehdoissa tulisikin velvoittaa nämä operaattorit
yhdessä järjestämään
tällainen menettely. Se on kuluttajan kannalta hyvä ja
välttämätön järjestely.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Maaseudulla on pystyttävä asumaan
ja yrittämään, ja tässä on
tosiaan hyviä puolia, kuten aikaisemmassa puheenvuorossa
sanoin. Meillä on ainoastaan painotuseroja, ja meidän
painotuseromme on siinä, että kilpailutilanteen
tarvitsee pysyä ja muun muassa nämä suomalaiset
toimijat on pidettävä hengissä tavalla
tai toisella.
Maaseudulla on kuitenkin aina ollut langattomien tekniikoiden
kanssa ongelmia, myös johdollisten, mutta se seikka, mikä kuvaa
sitä hyvin ja kuvaa sitä, että aina tarvitsee
jatkaa kehittämistä, kehittymistä, on
se lausahdus, joka kuultiin valiokunnan pöydän
ympärillä: "Kunhan nyt edes puhelimet toimisivat."
Se kuvaa hyvin tilannetta, mikä maaseudulla on tätä päivää ihan
kaikesta kehityksestä huolimatta.
Myös nämä langattomat mikit, siitä en
aikaisemmassa puheenvuorossa sanonut: Olen erittäin tyytyväinen
siihen, että se on täällä mietinnössä sanottu
ja nostettu hyvin esille. Sitä ovat oikeastaan valiokunnan
kaikki jäsenet kovaan yhteishenkeen pyytäneet
sinne.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Joitakin vastauksia esitettyihin kysymyksiin
ja kommentteihin.
Ensinnäkin aloitan siitä, onko nyt tehty historiaa
vai ei. Vastaus on, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja antoi tässä jo
aikaisemmin ymmärtää: kyllä,
nyt tehdään historiaa, koska yksinkertaisesti
langattomien mobiiliyhteyksien käyttöönotolla
me tulemme laajentamaan merkittävästi tavallisten
kuluttajien mahdollisuuksia saada nopeita yhteyksiä. Minä uskon,
että se, että eduskunta menee suomalaisten kuluttajien
puolelle, kertoo, että tässä ajassa me
haluamme käyttää teknologiaa juuri ihmisten
hyödyksi, ja siksi vaihtoehtokysymykseen, teemmekö me
tässä nyt tekoja tulevaisuuden puolesta vai emme
tee, vastaus on: kyllä, me teemme niitä. Minä uskon,
että tämä tulee olemaan tämän
hallituskauden isoin historiallinen päätös,
jonka me teemme viestintäpolitiikassa, ja sillä on
valtava kantokyky: varmasti jälkikäteen, vuosina
2018—2019, katsotaan, millä ratkaisuilla pystyttiin
luomaan Suomeen niin nopeat yhteydet.
Minä haluan vielä sanoa, että erityisesti
niiden, jotka tukevat haja-asutusalueiden yhteyksien parantamista,
pitäisi olla eturintamassa tukemassa tätä päätöstä ja
erityisesti niillä ratkaisuilla, joita me esitämme,
koska tällä mahdollistetaan se, että teknologian
kehittyessä me saamme irti siitä leveydestä tällä taajuudella
mahdollisimman paljon, mikä tulee takaamaan haja-asutusalueille
myöskin erittäin kilpailukykyiset mobiilit vaihtoehdot.
Näillä alueilla ei ole kaikilla ollenkaan minkäänlaista
kilpailua, koska tosiasiassa ollaan yleispalveluvelvoitteen varassa.
Minä olen erittäin huolissani siitä,
ymmärretäänkö tämä,
kuinka merkittävästä päätöksestä on
kysymys. Meille jää käytännössä yleispalveluvelvoitteen
varaan noin 1 prosentti suomalaisista, jotka saattavat asua niin
vaikealla alueella, että sinne kerta kaikkiaan ei näitä yhteyksiä nyt pystytty
järjestämään. Olen itse omalta
osaltani tehnyt hirvittävästi työtä sen
eteen, että me nostamme tuota velvoitetta liittyen tuohon
viime hallituskauden merkittävään päätökseen
eli niin sanotusti perusoikeuksien kirjaamiseen. Niin sitä voisi
ajatella, että perusoikeudet kirjoitettiin lakiin ja nyt
sitten yleispalveluvelvoitteen nostamisessa tehdään
valtavasti töitä sen eteen, että me voimme
puhua 1 megan sijasta aivan toisenlaisista yhteyksistä:
me tutkimme sitä, että me voisimme nostaa tuon
yleispalveluvelvoitteen vähintään 10:een.
Minä uskon, että näillä toimilla, mitä nyt
tehdään, tuo tulee olemaan mahdollista. En osaa
kuitenkaan vielä sanoa, milloin. Se antaa käsityksen
siitä, että ensimmäistä kertaa
siis markkinaehtoisesti toimiville yrityksille — tämä on
lähes ennenkuulumatonta — me asetamme tällaisia
peittovaatimuksia, ja minusta on tärkeää,
että me teemme sen, koska se on erityisesti kuluttajien
etu.
Mitä tulee sitten seuraavaan teemaan — kysyttiin
näistä häiriöistä — niin
ensinnäkin jo 2008 tehtiin päätös
siitä, että me voisimme osoittaa tämän
800-taajuusalueen tähän käyttöön
eli mobiiliviestintäkäyttöön.
Nyt on tärkeää, että huomaatte
aikaperspektiivin. Meni aika kauan ennen kuin me pystyimme sopimaan
tästä asiasta taajuuskoordinaation kautta, ja
olen erittäin iloinen, että kun aloitin kesän
jälkeen, niin heti syksyllä me pystyimme sopimaan
toisen naapurimaamme Venäjän kanssa tästä asiasta.
Ja on hienoa, että me saimme ylipäänsä tämän
päätöksen tänne eduskuntaan,
se ei ole mikään itsestäänselvyys.
Minusta on hienoa, että Venäjä ja Suomi
tekivät yhteistyötä asiassa ja myöskin
Venäjä omalta puoleltaan on sitoutunut siihen,
että he tulevat ottamaan tämän verkon
mobiiliviestinnän käyttöön.
Se antaa meille takeen siitä, että häiriöt
tulevat tietyllä aikavälillä poistumaan. Kuitenkin,
kun he ilmanavigoivat vielä siellä, me tarvitsemme
jonkinlaisen alueen, joka sitten toimii jonkinlaisena häiriöalueiden
suodattimena, ja sitä kautta kuitenkin annetaan myös
Venäjälle aikaa siirtyä tälle
samalle 800-taajuudelle mobiilikäyttöön.
Näin ollen oma luottamukseni siihen, että näin
todella tapahtuu, on meidän kahdenvälisissä keskusteluissamme
entisestään kasvanut, ja ne ovat vakuuttaneet
minut siitä, että me olemme oikealla tiellä.
Toisaalta kysyttiin myöskin näistä häiriöistä, jotka
liittyvät tämän taajuuden käyttöönottoon. On
aivan selvää, että me joudumme myöskin, niin
kuin me nyt jo velvoitamme toimilupaehdoissa... Esimerkiksi tänään
olen ollut julkisuudessa siitä, koska meillä on
toimintavarmuus tänään ollut teemana
meidän isommalla foorumillamme. Kyllä meillä on
nykyisissäkin toimilupaehdoissa jo edellytyksiä sille,
että häiriötilanteisiin on vastattava
ja sitä kautta suunniteltava jo etukäteen se,
että näin ei pidä tulla tapahtumaan, ja
kyllä tämän saman hyvän perinteen
pitää jatkua myös näissä asioissa.
Eli toimilupaehdoissa pitää asettaa velvoitteita,
jotta näihin häiriöihin sitten myöskin
operaattorit pystyvät vastaamaan.
Kysyttiin myöskin rahapuolesta, ja kuulin myöskin
epäilyjä siitä, onko tämä tuotto
liian korkea. Itse olen lukenut valiokunnan mietinnön,
ja minusta siellä on hyvin perusteltu tätä tuottopuolta.
On lähdetty siitä, että tuo tuotto siis suhteutetaan
voimassaoloaikaan, mikä on erittäin tärkeää huomata.
On hyvin pitkä voimassaoloaika, ja kun ne tuotot suhteutetaan,
niin sitä kautta me saamme noin promillen kustannuksen vuosittaisesta
liikevaihdosta. Kyllä minun pitää ihmetellä,
jos se on liian korkea, kun katsotaan koko sitä aikaa,
mihin me suhteutamme. Minusta meidän pitää myöskin
nähdä se kokonaisuus, missä me elämme,
ja sitä kautta pidän sitä kuitenkin kohtuullisena
suhteessa niihin toteutuneisiin huutokauppoihin, joita maailmalla
on järjestetty.
Myöskin, arvoisa puhemies, kysyttiin mikeistä.
Niin kuin viimeksi keskustelimme railakkaasti jo näistä mikkiasioista,
totean, että kun minulle esitettiin vaatimuksia siitä,
että minä loisin korvausjärjestelmän,
niin on hyvä sanoa, että meidän repertoaariimme
ei kuulu tämä puoli. Me olemme tehneet valtavasti
töitä siinä, että tämä asia
olisi otettu huomioon. Nimittäin LVM esitti jo silloin
tätä, kun olimme lausuntokierrokselle tuikkaamassa
tätä luonnosta, luonnosvaiheessa oli tämä huoli
jo esillä, ja olemme esittäneet esittelevänä ministeriönä tässä päätöksessä tätä sen
ohessa,
että otettaisiin huomioon myöskin radiomikrofonien
kohtalo ja lähdettäisiin siitä, että noin
5 miljoonan, käytännössä tarkistuneen
5,4 miljoonan, lisämäärärahaa
esitettäisiin OKM:lle, jotta tämä asia
saataisiin järjestykseen. Nyt on kysymys vain laillisista
mikrofoneista, joita on noin 10 prosenttia — 10 prosenttia
on laillisia — ja tämä lupakausi tulee
kestämään, niin kuin tiedätte,
vuoden 2013 loppuun asti. Sen jälkeen me emme ole koskaan
antaneet vakuuksia siitä, että siellä voisi
joku jatkaa työskentelyä. Tämä on
iso kysymys, kun mennään 700-taajuudelle, samalla tavalla,
mikä on sitä tärkeää — edustaja
Kopra kysyi tuossa aikaisemmin, mikä on se iso perspektiivi,
jota me haluamme luoda, ja nyt pitää kyllä miettiä,
mikä on se iso juttu. Valitettavasti tätä rahaa
ei saatu. Eli käytännössä valtiovarainministeriö ei
nähnyt sitä tarpeelliseksi vaan lähti siitä,
että nämähän menevät
vanhaksi, nämä luvat, ja sitä kautta
ei voi antaa siitä mitään korvauksia,
kun lupa vanhenee, ja sitä kautta tätä asiaa ei
otettu enää periaatepäätökseen
mukaan. Me oletimme tietysti omalta osaltamme, että OKM esittäisi
tätä määrärahaa budjettineuvotteluissa, ja
näin ei käynyt.
Yleiskeskustelu päättyi.