12) Hallituksen esitys laiksi sähkömarkkinalain
         muuttamisesta 
      
       
         					
      
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
          Arvoisa puhemies! Pari vuotta sitten hallitus toi
            esityksen eduskuntaan uudeksi sähkömarkkinalaiksi. Eduskunta
            käsitteli, teki hyvää työtä ja
            sai ihan hyvän lain aikaiseksi. Periaatteessa se säätelee
            ja sanelee pelisäännöt sille, millä tavalla
            jakeluverkkojen käyttö, niistä perittävät
            maksut, maksujen periminen jnp., pitää hoitaa.
            Ensimmäiset tulokset oikeastaan ovat myös selvästi
            jo nähtävissä. Sähkön
            siirtohinta ei ole noussut, toisin kuin tukkusähkön
            hinnan kohdalla on käynyt. Lakiuudistus oli monessa onnistunut.
            Onpa jopa välillä ... En tiedä ihan viimeistä tilastoa,
            ollaanko laskusuunnassa vielä tänäänkin
            2005 vuoden alusta lukien, mutta ainakin suurin piirtein nimellisesti
            siis samoissa  hinnoissa kuljetaan edelleen tänä päivänäkin,
            suurin piirtein samoissa hinnoissa edelleenkin.   Se
            on aika hyvä lopputulos, tähänastinen,
            ainakin välitilinpäätös siitä laista.
         
         
         Mutta siitä huolimatta, että laki on aika
            hyvin toimiva, siitä huolimatta jäi vielä sellaisia
            pulmia, joidenka korjaamiseen hallitus on halunnut kajota vielä tämän
            vaalikauden ihan viimeisten kuukausien aikana. Tavoitteena nimittäin
            on nyt sitten tällä esityksellä helpottaa
            pienimuotoisen sähköntuotannon verkkoon pääsyä,
            nimenomaan näihin jakeluverkkoihin pääsyä.
            Nykysäännökset siis ovat periaatteessa
            kunnossa, mutta käytännössä kuitenkin
            voi olla niin, että jakeluverkon maksut voivat heikentää tällaisen
            pienimuotoisen tuotannon kilpailukykyä ja tehdä sen suorastaan
            kannattamattomaksikin. Kansantalouden kannalta kuitenkin tällaisten
            pienempienkin erien verkkoon pääsy on kaikin tavoin
            perusteltua ja kannatettavaa. Tämä esitys, jolla
            nyt haetaan korjausta olemassa olevaan tilanteeseen, jolla halutaan
            helpottaa pienempien erien verkkoonpääsyä,  on  hyvin
            linjassa hallituksen yleisen energiapolitiikan ja sen tavoitteitten
            kanssa. Se   edistää  näin  ollen  myöskin  yhdistettyä sähkön-
            ja lämmöntuotantoa, chp-tuotantoa, sekä biopolttoaineiden
            ja uusiutuvien energialähteiden käyttöä.
            Monta kertaa juuri se sähkö, mikä nyt
            jää pääsemättä verkkoon,
            on tällaisessa aika pienimuotoisissa laitoksissa, muutaman
            megan laitoksissa, tuotettavaa sähköä,
            joka on chp-tuotantoa, jolla tuotetaan sekä lämpöä että sähköä, jossa
            se sähkön osuus on muutama mega, ja nämä megat
            eivät nykyisellään sitten välttämättä pääse
            aina verkkoon.
         
         
         Tämän esityksen keskeinen sisältö oikeastaan voidaan
            kahteen asiaan kiteyttää. Ensimmäinen niistä on
            säännös, jonka mukaan jakeluverkon haltija
            ei saisi sisällyttää pienimuotoisen tuotannon
            liittymismaksuun sähköverkon vahvistamisesta aiheutuvia
            kustannuksia, siis sitä, mikä kenties seuraa silloin,
            kun liityt siihen verkkoon, sen koko verkkojakson vahvistamiseksi.
            Ei niin, koska siitä periaatteessa ei hyödy vain
            se liittyjä, vaan siitä voivat hyötyä ne
            muutkin, jotka siinä verkossa tällä hetkellä ovat.
            Tämä koskee tässä vaiheessa
            pienjänniteverkkoon tai enintään 20 kilowatin
            keskijänniteverkkoon liittyvää tuotantoa.
            Toinen säännös, joka muuttaa nykyistä tilannetta,
            on säännös, jolla mahdollistetaan ylärajan säätäminen
            asetuksella sähköntuotannon siirtomaksuista jakeluverkoissa.
            Tämä koskee kaikkia jakeluverkkoja, myös
            20—110 kilovoltin jännitejaksoa, ja yläraja
            olisi tälle maksulle 0,07 senttiä kilowattitunnilta
            vuodessa, ja tämä vastaa suurin piirtein niitä linjauksia,
            mitä myös EU-normiston pohjalta seuraa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän esityksen myönteiset
            seuraukset tai vaikutukset — niitä myönteisimpiä oikeastaan
            vähän jo äsken koskettelinkin — ovat
            siinä, että tällaisen pienimuotoisemman tuotannon
            verkkoonpääsyä helpotettaisiin, sanotaan
            nyt muutamasta megasta kymmeneen megaan. Sellaistahan se yleensä on,
            mikä nyt jää ulos. Tämä ei
            ole mikään radikaali vaikutuksiltaan, jos ajatellaan
            pienten sähköerien poimiutumista verkkoon, mutta
            tämä voi merkitä laskujen mukaan muutamassa
            vuodessa, useamman vuoden jaksossa toki, semmoisen noin 100 megawatin
            suuruisen tehon tulemista hyödynnetyksi, tulemista autetuksi
            verkkoonpääsyssä — monimutkaisesti
            sanottu, mutta täsmällisesti kuitenkin.  Sitä tämä käytännössä merkitsee,
            jos sen täenergiapoliittisia vaikutuksia pyrkii katsomaan.
         
         
         Toisekseen, mitä muita vaikutuksia tällä on? Tällä on
            taloudellisia vaikutuksia. Tämä tietysti pystyy
            nyt sitten vähän imemään lisää tavallaan niitä ...
            Jos katsellaan valtion budjetin kannalta, minkälaisia vaikutuksia
            on, niin teoriassa tämmöisiä pieniä chp-laitoksia
            kannattaa rakentaa, ja niissä sitten valtio voi näillä energiainvestointituillaan
            olla mukana tällaisten hankkeitten aikaansaamisessa. Käytännössä siinä verkossa
            mukana olijoiden lisäkustannukset, mitä tästä seuraa,
            ovat käytännöllisesti katsoen suurin
            piirtein olemattomat, vain joitain prosentin osia tai maksimissaan
            joku prosentti siitä kokonaiskustannuksesta, mikä asiakkaalle
            tästä seuraa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä ehkä hyvin
            pelkistetysti tämä ydinsanoma kerrottuna, mitä nimenomaan
            tämä esitys merkitsee.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ihailuni ministerille
            siitä, että hän on täällä esittelyssä jälleen
            kerran mukana. Olisin tänäkin päivänä erästä puoluetoveriministeriäkin
            tänne toivonut parin aikaisemman asian ajaksi keskustelemaan,
            koska olisi ollut kysyttävää, mutta on
            turha kysyä seiniltä, kun eivät ne sitten vastaa
            kuitenkaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse tästä esityksestä.
            Jälleen pitää ylistää ministeri
            Pekkarista. On hyvä, että tämmöisiä esityksiä tänne
            nyt tulee. Olisin toivonut, että olisi tullut jo paljon
            aikaisemmin.
         
         
         On syytä palauttaa mieleen se, että Saksan
            liittotasavallassa otettiin syöttötariffijärjestelmät käyttöön
            jo hyvin hyvin kauan sitten. Niillä on ollut mitä huikein
            merkitys. Sehän on tarkoittanut sitä, että pienet
            sähköntuotantoyksiköt ovat saaneet kiinteään
            hintaan tuottamansa sähkön sinne valtakunnan verkkoon,
            ja määrät ovat aika suuria. Minä otan
            yhden ainoan. On tämä biokaasupuoli. Näitä yksiköitä on
            tällä hetkellä toiminnassa 5 000,
            ja tällä hetkellä hankkeina on 25 000
            lisäyksikköä. Tyypillinen yksikkö on
            biokaasutuotannossa sellainen, että siinä on siis tämä biokaasureaktori,
            sitten on kaasujen pesu ja sitten sen jälkeen ovat turbiinit,
            jotka tuottavat sähköä ja lämpöä.
            Suhde on niin, että siinä on semmoinen 60—70
            kilowattia sähköä ja 130—140
            kilowattia lämpöä, ja sitten turbiineita
            on monta rinnakkain niin, että se on jatkuvakäyttöinen
            ja voidaan aina turbiinit puhdistaa koko järjestelmää keskeyttämättä.
         
         
         Minulla on, arvoisa puhemies, nyt ministerille kysymys, joka
            on nyt se villakoiran ydin tässä: koskeeko tämä laki,
            mitä hallitus esittää, ministeri esitteli,
            nyt näitä yksiköitä, jotka ovat
            tämän laatuisia? Sillä on nimittäin
            Suomelle kansallista merkitystäkin sillä tavalla,
            että meillä Lahdessa näitä valmistetaan.
            Niitä on myyty yksi ainut kappale tiettävästi
            Suomeen, mutta niitä on valmistettu valtaisan suuri määrä Saksan
            markkinoille, jossa ne ovat sopimustuotanteisesti mukana sähkön-
            ja lämmöntuotannossa siellä. Elikkä jos
            vastaus on myönteinen, tämä on tosi hyvä asia,
            mutta jos vastaus on kielteinen, eikö valtioneuvosto voisi
            korjata sitten vielä tätä esitystä?
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Se energialähde
            tai se teknologia, millä sähkö tuotetaan,
            ei ratkaise, onko kelvollinen pääsemään
            tämän menettelyn piiriin vai ei. Eli vastaus on
            myönteinen tuon kuvatun hankkeen suhteen. Mutta kannattaa
            muistaa, että tämä järjestelmä ei
            takaa sitä syöttöhintaa. Tämähän
            ei takaa sitä. Elikkä sen sähkönhän,
            mitä tarjotaan sinne verkkoon, pitää olla
            kilpailukykyistä sinänsä. Tällä vaan
            estetään se, että siihen verkkoon liittymisestä aiheutuva
            verkon vahvistamiskustannus ei tule sen liittyjän kontolle, mikä tänään
            estää tällaisen pienen tuotannon verkkoon
            pääsyn. Eri asia ovat sitten ne toimet, joilla
            sitten tämä syöttötariffin niin
            kuin alkuperäinen idea toteutetaan, joilla taataan tiettyyn hintaan
            se pääsy. Sitä tämä ei
            nyt tässä vaiheessa ainakaan pidä sisällään.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on sen verran iso asia
            koko yhteiskunnan kannalta, että ihan lyhyesti vaan: voisiko
            ministeri nyt kertoa sen, kun uskon, että ministeri halusi
            ajaa tätä varsinaista syöttötariffilakiesitystä,
            mihinkä se meni karille?
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
         Arvoisa puhemies! Nämä kisat käytiin
            jo silloin, kun tämä energia- ja ilmastostrategia
            valmisteltiin. Minun on tarpeetonta käydä sitä historiaa
            nyt läpi. Toivon, että edustaja ymmärtää sen.
            Tuo ministeriryhmä päätyi tietynlaisiin
            esityksiin, ja minä tietysti seison niiden esitysten takana.
            Sen olen myöntänyt tässä salissa
            ja sanon tässäkin, että jos jatkossa
            tehdään päätöksiä suurista
            tällaisista energiaratkaisuista, jotka yhdellä kertaa
            tuovat todella merkittävän määrän
            tehoja markkinoille, niin siinä tilanteessa minunkin mielestä kyllä sitten
            tarvitaan tällaisia syöttötariffijärjestelmiä,
            jos halutaan, että kotimainen uusiutuva bio pärjää siinä tilanteessa,
            kun suuri määrä markkinoille tulee tavaraa.
            Mutta tähän tilanteeseen ei nyt pyrittykään,
            vaan ainoastaan tähän: esteet pois liittymiseltä,
            jotka nyt ovat olemassa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ajattelin vähän samaa asiaa,
            mistä ed. Pulliainenkin tuossa käytti puheenvuoron.
            Minusta nämä biokaasulaitokset ja tämän
            tyyppinen tuotanto, mikä on hajautettua, on pientä ja
            hyvää, voisi sanoa, että jopa kaunistakin,
            kun sitä tulisi vaan, ja se pitäisi tukea. Asuntomessut
            oli tuolla Laukaassa oliko se nyt kaksi kolme vuotta sitten, ja
            siellä on tämä Kalmarin tila. Siellä sain
            tutustua silloin, ympäristövaliokunnan mukana
            olin siellä, siihen tuotantoon. Siellähän
            oli se ongelma, että sehän meni verkkoon, sähköverkkoon,
            meni kyllä, mutta se on niin matala se hinta, että siitä ei
            jää mitään. Tämä jotenkin
            pitäisi saada ratkaistua, koska siinä toimii tietysti
            puhtaasti monopoliasemassa oleva sähköyhtiö,
            jotta mitä se maksaa, niin maksaa siitä.
         
         
         Mutta tämä esitys on ihan hyvä. Tällä osin puututaan
            ainakin siirtokustannusajatukseen. Tämä on yksi
            murunen, yksi osa sitä, jotta tällä pyritään
            nyt saamaan ainakin jotenkin hallintaan sitä, jotta pienet
            laitoksetkin voisivat tulla verkkoon samalla tavalla. Toivon mukaan
            tämä aiheuttaa investointeja, biopuolen sähköntuotantoinvestointeja,
            enemmänkin koko valtakunnassa.
         
         
         Mutta yksi asia, mikä tässä ministerin
            puheessa vilahti, se jotta meillä nämä siirtohinnat
            ovat sillä tavalla edulliset. En tiedä, ainakin
            Pohjois-Karjalan maakuntaa kun katsoo, just luin Pohjois-Karjalan
            Sähkön tiedotetta, että sähkön
            hinta nousee, ja siinä luki, että siirtohinta
            on noin puolet siitä koko kustannuksesta. Minusta se on aika
            kova sinällään pelkästään
            se verkkokustannus, mikä tarkoittaa, että se kilpailu,
            jonka sähkömarkkinoilla pitäisi olla
            olemassa, ei vaan toteudu, koska se siirtokustannus on jo sen verran kova,
            että se kilpailu käydään sillä puolikkaan kentällä,
            ja ei voi olla hirveän iso sitten se määrä, millä pystytään
            saamaan edullisuutta aikaan.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä sähkömarkkinalain
            muutos on erittäin myönteinen ja oikean suuntainen
            ratkaisu ja avaa nimenomaan paremmat edellytykset pienille toimijoille
            päästä verkkoon. Edellä ministeri
            Pekkarinen  tavallaan  hahmottikin  sitä,
            että jos meillä tehdään jatkossa
            merkittäviä investointipäätöksiä,
            on tärkeää, että tällä ladulla
            mennään eteenpäin ja todella varmistetaan
            se, että nämä pienet biolaitokset pääsevät
            kehittymään ja tulemaan tavallaan varteenotettaviksi
            toimijoiksi tässä energiatuotannossa, koska nimenomaan
            niillä on myös aluetalouksia tasapainottavaa merkitystä,
            mikä todetaan täällä lain perusteluissa.
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
         Arvoisa puhemies! Muutama kommentti, ensinnäkin tästä siirtokustannuksesta: Sähkön
            siirtohan ei ole kilpailtua aluetta, eikä se voi olla.
            Niin kauaksi kuin silmä meillä siintää, me
            emme voi minun mielestäni nähdä sitä päivää,
            että se käytännössä voisi
            olla kilpailtua. Tästä syystähän
            sähkömarkkinalaki pitää nyt
            sisällään ne pelisäännöt,
            joiden pelisääntöjen pohjalta Energiamarkkinavirasto
            on se auktoritoitu viranomainen, joka määrittelee
            sen kustannuksen, mikä maksimissaan voi olla se siirtokustannus, minkä verkkoyhtiö
            voi
            käytännössä periä.
            Lisäksi tuo laki säätää ne
            pelisääntörikkeet: jos erityisesti on
            liikaa peritty, niin millä tavalla tämä asiakas
            sitten saa sen liikaa perityn takaisin.
         
         
         Toinen huomio, minkä halusin vielä lausua ääneen
            liittyen tähän biokaasuun: Se on todellakin merkittävä mahdollisuus.
            Jaan sen näkemyksen. Se vaatii paljon teknologiatyötä meillä ja muualla
            maailmalla, ennen kuin ne teknologiat ovat suurimittaisesti, kilpailukykyisesti,
            kannattavasti siis, käytettävissä. Saksassakin
            tämä järjestelmä toimii niin,
            että sillä on tietty takuuhinta, millä se
            pääsee verkkoon. Ehkä tässä nyt,
            jos sotkee tätä näkymää vielä pahemmin
            tästä, mitä nyt yritän niin
            kuin kirkastaa, niin voisin sen tehdä sillä tavalla,
            että toteaisin, että toisaalta on myöskin
            niin, että jos käy se, mitä Euroopan unioni
            tavoittelee, että meillä on yhteinen eurooppalainen
            sähkömarkkina — nythän se ei
            ole yhteinen eurooppalainen sähkömarkkina; meillä on
            pohjoismainen sähkömarkkina, ja sitten on meillä enemmän
            tai vähemmän alueellisesti, paikallisesti, toimivia
            markkinoita — jos se olisi ihan täydellisesti
            toimiva yhteinen sähkömarkkina, sehän
            edellyttäisi ensinnäkin, että koko Eurooppa
            olisi maiden välillä piuhoja täynnä niin paljon,
            että asiallisesti ottaen se siirto onnistuu minä tahansa
            hetkenä, kun tarvitaan siirtää Euroopan
            sisällä niin kuin merkittäviä sähköeriä paikasta
            toiseen. Jos oltaisiin tässä tilanteessa ja jos
            sitten siinä tilanteessa jossakin maassa, yhdessä maassa,
            vaikka Saksassa, olisi tämmöinen syöttötariffijärjestelmä,
            niin siinä tilanteessahan suomalainenkin kuluttaja joutuu
            joka tapauksessa maksamaan siitä tariffijärjestelmästä.
         
         
         Eli jos mennään tämmöiseen
            täysin avoimeen markkinatilanteeseen, niin todella silloin
            se tavallaan pakottaa yksittäiset Euroopan unionin siihen
            yhteiseen markkinaan tulevat jäsenmaat hakemaan samanlaiset
            metodit tässä sähkömarkkinapolitiikassa.
            Mutta se päivä — onko se hyvä vai
            huono, en nyt käy sitä arvoarvostelmaa tässä tekemään — se
            päivä on vielä kuitenkin aika kaukana,
            ennen kuin tällaisessa tasan tarkkaan yhteisessä markkinassa
            ollaan. Jos nyt kerralla tulisi toteutus, että yhtäkkiä joku
            ensi yön aikaan rakentaisi tuonne niin paljon verkkoja,
            että me olisimme kerta kaikkiaan samassa markkina-alueessa,
            niin siinähän kävisi sillä tavalla,
            että me jokainen maksaisimme kymmeniä prosentteja enemmän
            omasta sähköstämme tuota pikaa. Ne muutamat
            yhtiöt, jotka täällä tekevät
            sähköä, pystyvät viemään
            sitä ulos, ottaisivat vielä vähän kovempia
            voittoja, ja vielä vähän optiot, mikäli niitä vielä olisi
            jäljellä — ei niitä tosin ole
            jäljellä, kun ei uusia ole sallittu tehdä,
            mutta jos olisi — kasvaisivat vähän eteenpäin.
            Elikkä näkymä on tällä tavalla,
            että meidän kohtalot tietyllä tavalla
            sähkömarkkinoilla tulevat entistä enemmän
            yhteen sidotuiksi, mikäli aito yhteinen eurooppalainen
            sähkömarkkina toteutuu.
         
         
         Toinen huomio, minkä halusin sanoa, on se potentiaali,
            johon ensi sanoissani viittasin: Kyllä tämä biokaasu
            teknologiana tarjoaa huikeita mahdollisuuksia. Tulen huomenna julkistamaan tarkan
            toimeksiannon, jonka idea on se, että kutsun Suomen parhaat
            tiedemiehet tekemään arvion siitä, mihin
            Suomen biopohjaiset raaka-aineet riittävät, minkätapaisiin
            käyttötarkoituksiin, minkälaisilla teknologioilla
            nämä resurssit kannattaisi hyödyntää ja
            minkälaisiin käyttötarkoituksiin, lämmöksikö,
            sähköksikö vai liikenteen polttoaineeksi
            jnp. Meillä on tavattoman paljon tutkimusta. Se on aika
            lailla hajallista, se ei fokusoidu oikein tarkkaan mihinkään.
            Me olemme parhaillaan Tekesissä laatimassa tällaisia
            uusia ohjelmia nimenomaan energiapuolen alalle, ja ennen kuin lopullisesti
            isoja linjauksia vedämme,  haluamme, että on
            tämmöinen niin kuin koottu selvitys siitä tai
            tutkijoiden arvio siitä, miltä tämä maisema
            näyttää ottaen huomioon, mitä markkinoilla
            on tapahtunut, mitä teknologiassa on tapahtunut, mitä tulevaisuudessa
            teknologiassa voisi tapahtua. Nämä kaikki otetaan huomioon
            silloin, kun sitten isompia linjanvetoja jatkossa tehdään.
         
         
         Muuten, mitä tulee Erkki Kalmarin tilaan, johonka täällä viitattiin,
            niin tunnen hyvin tämän tilan. Olen sen tilan
            asiakas.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En puutu itse tähän lakiesitykseen,
            mutta tämän puheenvuoron pyysin ed. Esa Lahtelan
            puheenvuoron johdosta. Eli siirtokustannukset todella vaihtelevat
            hyvin merkittävästi riippuen siitä, miten pitkä kaiken
            kaikkiaan tämä siirtoverkko on ja myös
            miten haavoittuva se on. Osa näistä maakuntien
            siirtoverkoista on todella varsin pitkiä, ja totta kai
            tämä verkko vaatii myös investointeja, sen
            kunnostamista, hyvin mittavia määrärahoja.
         
         
         Toisaalta tällä hetkellähän
            myös sähköyhtiö on velvollinen
            korvaamaan sähkökatkokset. Riippuen niiden pituudesta
            korvaussumma vaihtelee. Ja totta kai sähköyhtiöllä on
            myös velvoite parantaa siirtoverkkoaan sillä tavalla,
            että sähkökatkokset minimoituisivat.
            Eli todella, myös on tunnettava verkon laajuus, sen haavoittuvuus
            ja asiakkaitten määrä tiettyä verkon
            pituutta kohti, jotta voi sitten tulkita ja ottaa kantaa siihen,
            miten suuria nämä siirtokustannukset ovat.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Kähköselle voisi
            sen todeta, jotta en arvostellut millään muotoa
            sitä, että meillä on pitkät
            välimatkat tai muuta. Tiedän sen, jotta hyppysähköä ei
            ole olemassa elikkä sinne pitää melkein
            jo lanka olla vedetty, jos aikoo, että se virta menee ainakin
            tasaisesti, ed. Seppo Lahtela tietää, että salamassa
            on näin, mutta se ei vaan pyöritä konetta
            yhtämittaisesti.
         
         
         Sen takia totesin tuossa puheenvuorossani, että suhteessa
            siihen koko sähkön hintaan, jos se on puolet se
            kustannus, se tarkoittaa sitä, niin kuin ministeri totesi,
            että tätä kustannusta ei voida kilpailuttaa,
            ja suhteessa koko siihen hintaan se on aika korkea. Sinällään
            kun ihmiset katsovat sitä sähkölaskua,
            niin monet kysyvät, että no, mistä tässä kilpaillaan
            oikein, ja totta on sekin. Siinä muutaman prosentin sisällä käydään
            se kilpailu, jota ei todellisuudessa hyvin paljon ole, kun puhutaan
            sähkömarkkinoiden kilpailusta.
         
         
       
      
         
         Markku  Laukkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä on nyt erittäin
            ajankohtainen asia ja hyvä aika käydä myöskin
            energiapoliittista  keskustelua.   Tässähän
            tietysti hallitus on tehnyt hyvinkin merkittäviä,
            mielestäni ansiokkaitakin avauksia oikeaan suuntaan. Varmasti voidaan
            sanoa, että hallituksen sisällä on tätä retoriikkaa
            varsinkin bioenergiakysymyksestä riittänyt hyvinkin
            paljon. Voidaan varmasti sanoa, että käytännön
            ratkaisuissa rohkeutta, vielä innovatiivisempia, uudenlaisia
            avauksia esimerkiksi bioenergian nopeampaan edistämiseen
            varmasti olisi ollut paikallaan käyttää.
            Kun käsiteltiin tuota energia-ilmastostrategiaa, niin se
            suoraan sanoen viivästyi puolella vuodella juuri bioenergiasta
            käydyn kädenväännön
            vuoksi.
         
         
         Tämä juuri osoittaa sen, että poliittista
            tahtoa varmasti myös vaalien jälkeisen hallituksen muodostamisessa
            tarvitaan, ja siksi on tavattoman tärkeä asia,
            että niissä hallitusneuvotteluissa erityisesti
            energiapolitiikka kokonaisuudessaan, mutta yhtenä osana
            juuri tämä biopohjaisen energian käyttö,
            tulee erääksi keskeisimmistä vaalikauden
            tehtävistä. Tässähän
            on, totta kai, se filosofiatavoite, että se vähentää tuontiriippuvuutta,
            tukee omavaraisuutta ja työllistää, totta kai,
            tuhansia ihmisiä Suomessa ja tukee uusiutuvien osalta myöskin
            ilmastotavoitteita. Tämä on tavattoman tärkeä kysymys.
         
         
         Ministeri Pekkarinen, varmasti on nyt hyvä katsoa vielä pidemmälle
            ja saada vastaus myös siihen, onko teidän toimestanne
            käynnistetty tällaista pitkän aikavälin,
            pitkän tähtäyksen energiastrategista
            työtä. Nyt on aika miettiä myös,
            millä tavalla me hoidamme nämä asiat
            kahden kolmen vuosikymmenen kuluttua. Teillä dynaamisena,
            innovatiivisena ministerinä, jos kellä, on siihen
            kykyä, niin että tällainen pitkäjänteinen strategian
            valmistelutyö kannattaa panna valmisteluun. Suurten
            bioenergiamahdollisuuksien maana meillä Suomessa tulee
            ottaa bioenergia kokonaisuudessaan vakavasti tutkimus-kehittämistyössä ja
            näiden energiaraaka-aineiden käytössä koko
            maailmassa johtavan maan rooli. Meillä on tähän
            kaikki mahdollisuudet olemassa, ja meillä on puun energiakäytössä valtavia mahdollisuuksia.
            Voidaan myöskin liikennekäytössä peltoenergian
            käyttöä lisätä.
         
         
         Sitten erilliskysymyksenä, arvoisa puhemies, haluan
            vielä tämän vesivoimakysymyksen nyt nostaa
            esiin, koska kuuntelin, että ministeri ei siihen vielä ottanut
            kantaa. Meillähän viidesosa on katettu sähkön
            nettotuonnilla, joka esimerkiksi viime vuonna oli enemmän
            kuin koskaan, ja tästä sähkön
            nettotuonnista kaksi kolmasosaa tuli Venäjältä.
            Vesivoima on kuitenkin merkittävin uusiutuva ja ylivoimaisesti
            merkittävin kulutusvaihteluita tasaava sähköntuotantomuoto
            Suomessa. Viime vuonna vesivoimalla tuotettiin 16 prosenttia koko
            maamme sähkön hankinnasta.
         
         
         Huomasin, että Rkp:n puheenjohtajalta, tulevalta ympäristöministeriltä,
            kysyttiin jotenkin näin, että haluatteko rakentaa
            lisää koskia. Vastaus oli jotenkin näin,
            että en halua. Mielestäni kysymys ja vastaus olivat
            kumpikin vääriä. Eiväthän
            myöskään ne, jotka katsovat, että maassa on
            rakentamatonta vesivoimakapasiteettia, halua rakentaa uusia koskia,
            ei siitä ole kyse, vaan rakennettaisiin nyt ensin olemassa
            olevat rakennetut vesistöt tuottamaan se maksimaalinen
            kapasiteetti, mikä sielläkin on. Tämä on
            mahdollista hoitaa modernisoimalla turbiineja ja myöskin
            ottamalla esimerkiksi tulvasuojelussa huomioon altaiden käytön
            mahdollisuudet. Nythän ollaan tilanteessa, jossa esimerkiksi
            Kittilään joudutaan rakentamaan erittäin
            suurilla rahoilla merkittäviä tulvasuojelujärjestelmiä sen
            sijaan, että sen kohdalle esimerkiksi pohdittaisiin Ounasjoen yläjuoksulle
            tulevan altaan rakentamista.
         
         
         Tässä on hyvin suuria vesivoiman teknis-taloudellisia
            lisäysmahdollisuuksia, ja meillä tätä potentiaalia
            on ymmärtääkseni yli 2 000 megawattia
            jäljellä. Suuri osahan tästä on
            suojelluissa vesistöissä, mutta suojelemattomissa
            vesistöissä tätä potentiaalia
            on kuitenkin vielä yli 600 megawattia, joka on tavattoman
            suuri määrä energiaa. Emme ole niin rikas
            maa, etteikö meillä olisi tarvetta ja mielestäni
            perusteltua myöskin tämä olemassa oleva
            potentiaali ja sen käyttömahdollisuus todellakin
            miettiä.
         
         
         Puhemies! Myöskin ilmastonmuutoksen kansallisessa sopeutumisstrategiassa
            on tarkasteltu mahdollisten tulvien lisääntymistä ja
            vesivoiman roolia tulvasuojelussa. On aivan selvää,
            että vesistöjen säännöstelyä tehostamalla
            voidaan tulvavahinko estää ja nykyisin ohijuoksutettavaa vettä hyödyntää vesivoimana.
            Tämän ohijuoksutuksen määrähän,
            joka tällä hetkellä esimerkiksi Lapin
            voimalaitoksissakin tapahtuu, on valtaisa.
         
         
         Tässä on, puhemies, hyvin olennaisia kysymyksiä arvoisalle
            ministerille. Myöskin, kun puhutaan sähkömarkkinasta,
            koko energiatuotannon tulevaisuudesta, jätteenpolttoproblematiikka
            askarruttaa mieltäni hyvin paljon edelleenkin, koska meillähän
            oli loistava malli Suomessa, jonka EU:n jätteenpolttodirektiivi
            pakotti toiseksi, kun mennään tähän
            saksalaiseen massapolttojärjestelmään.   Mikäs  siinä,  mennään  siihen sitten,
            ja siellähän voidaan polttaa vaikka polkupyöriä ja
            vanhoja hetekoita, mutta kovin hitaasti nämä luvat
            vaan pitkien valitusaikojen myötä tulevat, ja
            sekin polttokelpoinen jäte, arvoisa ministeri, mikä tuotti
            meille energiaa monissa myllyissä eri puolilla Suomea,
            menee tällä hetkellä kaatopaikalle. Ei
            voinut olla jätteenpolttodirektiivin tarkoitus se, miten
            sen tällä hetkellä kävi.
         
         
         Meille on luvattu eduskunnassa kyselytunnilla monta kertaa,
            että saadaan vauhtia näiden valitusten käsittelyyn
            ja saadaan myönnettyä sitten rakentamislupia jätteenpolttolaitoksille.
            Se on yksi keskeinen osa myöskin tätä pitkäjänteisen energiahuollon
            turvaamista koko Suomessa.
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
         Arvoisa puhemies! En halua pitkittää, mutta
            kun täällä käytetään
            arvokkaita tärkeitä puheenvuoroja, niin muutaman
            kommentin sallinette kuitenkin.
         
         
         Ensinnäkin, yhdyn täysin näkemykseen,
            jonka ed. Laukkanen esitti liittyen jätteen energiakäyttöön.
            On todella valitettavaa, että tämä jätteenpolttodirektiivi
            ja myös sen kansallinen, monta muuta maata tiukempi tulkinta — nyt
            puhun omasta näkemyksestäni, miten arvioin sen kansallisen
            tulkinnan, joka mielestäni on monessa muussa maassa käytössä olevaa
            tulkintaa tiukempi — merkitsevät käytännössä sitä,
            että pari miljoonaa tonnia vuodessa menee sellaista tavaraa
            kaatopaikalle, joka pitäisi kaiken järjen mukaan
            saada sellaiseen polttoon, jossa saadaan energiahyötyä,
            mutta nyt ei kaikkea tätä saada.
         
         
         Minä olen useampaan kertaan täällä kertonut, että meillä on
            ministeriössä 12, vai 13:ko niitä on,
            sellaista hakemusta, jotka ovat juuri jätteenpolttoon liittyviä energiatukihakemuksia,
            jotka ovat sen takia jäissä, että nämä valitusmenettelyt ovat
            pysäyttäneet niitten hankkeitten käsittelyn eikä niistä järjellisiä ratkaisuja
            saada. Monet teistä tietävät yhden suuren
            demohankkeen, joka oli kolme vuotta jäissä. Sitten
            tuli korkeimman hallinto-oikeuden päätös.
            Se oli myöntävä se päätös.
            Sen kolmen vuoden aikaan nämä investoijat olivat
            häipyneet alta pois, eikä enää koko
            hankkeesta tullut mitään ainakaan sillä kertaa.
            Aika näyttää, tuleeko jatkossa tästä jotain.
         
         
         Näiden hankkeiden, jotka ovat jäissä,
            sähköteho on noin 240 megawattia ja lämpöteho
            noin 680 megawattia. On kysymys isosta määrästä potentiaalia,
            joka uinuu. Kaiken lisäksi sillä uinuvalla potentiaalilla,
            jolla voi olla plusmerkkinen hinta ja positiivinen vaikutus koko
            yhteiskunnan kannalta, nyt, kun se maatuu tai osin muuttuu vielä metaaniksi
            biohajoavien erien osalta, on negatiivinen vaikutus meidän
            päästöihin, joista me viime kädessä päästökauppajärjestelmän
            kautta maksamme sitten hintaa muulle maailmalle, että näin
            tapahtuu. Ed. Laukkanen on harvinaisen oikeassa analyysissaan ja
            arvioissaan siitä, mitä pitäisi tehdä.
         
         
         Euroopan unionin piirissä energiaministerit ovat yhteisesti
            julistaneet, että tässä pitää EU-tasoisesti
            ja -laajuisesti tehdä muutoksia, mutta meidän
            ei kannalta jäädä pelkästään
            EU:n tasoisen muutoksen varaan, sen odotteluun. Täytyy toivoa,
            että viimeistään nyt sitten seuraavaa
            hallitusta varten asian valmistelu saadaan sille tolalle, että — koska
            tämä on ympäristöministeriön kompetenssiin
            kuuluva asia, koetan olla vähän varovainen, mutta
            siitä huolimatta sanon tämän — sitten
            myös Suomessa voidaan eräitten yksityiskohtien
            osalta vähän helpottaa niitä normeja, jotka
            meillä tällä hetkellä on.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen asia, tämä pitkän tähtäyksen
            strategia. Tälle vaalikaudelle lähdettäessä hallitus
            tähtäsi kymmenkunta vuotta eteenpäin
            konkreetisti ja vähän vähemmän
            konkreetisti siitä eteenpäin. Syitä oli
            monia, ne on monta kertaa täällä selitetty
            aikaisemmin. Meillä on päästökauppajärjestelmä ollut,
            joka on iso juttu, johonka nyt on menty sisään
            jnp. Meillä oli monta muutakin tärkeätä asiaa
            näköpiirissä. Aika monta asiaa on näitten
            muutamien vuosien aikaan myöskin tehty. Sähkömarkkinalaki
            on uudistettu, päästökauppajärjestelmään
            menty, sen vaatimat lainsäädännöt
            tässä tehty. On tehty turpeen osalta investointiratkaisuja.
            Järjestelmää ollaan ottamassa käyttöön
            myöskin liikenteessä, avaamassa periaatteellisesti
            tärkeä ovi. Valitettavasti esitykset eivät
            vielä ole täällä eduskunnassa.
            On joukko muitakin pienempiä esityksiä.
         
         
         Mutta myös siinä yhdyn ed. Laukkasen näkemykseen,
            ja me parhaillaan teemmekin semmoista pohjavalmistelua sille, että heti
            seuraavan vaalikauden alussa pitäisi pystyä tekemään pitkän
            tähtäyksen linjapäätökset
            siitä, mihinkä tähdätään
            tulevissa energiaratkaisuissa. Jos otan yhden ainoan asian sieltä nyt
            esille, tämän bioenergian, niin todellakin nämä pohjaselvitykset osoittavat,
            että meillä on kaikki edellytykset siihen, että Suomi
            kaksinkertaistaisi seuraavan parin vuosikymmenen aikaan bioenergian
            käytön. Se vaatii paljon, se ei ole yksinkertainen
            asia, ja saattaa olla, että siinä tarvitaan näitä ed.
            Pulliaisen monta kertaa täällä esille
            tuomia sertifikaatti- tai syöttötariffijärjestelmiä,
            jompiakumpia tai kumpiakin, mutta se voi onnistua myöskin
            markkinaehtoisesti tällaisten tavoitteitten aikaansaaminen.
            Jos esimerkiksi kaksinkertaistuminen käytännössä onnistuisi,
            se tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi sähköntuotannon
            osalta tai koko primäärinkin osalta, kun me olemme
            tällä hetkellä noin 30 prosenttisesti
            omavaraisia, niin se voisi nousta tuo omavaraisuus vähän
            yli 40 prosenttiin. Jos turvetta vielä voitaisiin käyttää radikaalisti
            nykyistä enemmän, se avaisi aivan uudenlaisia
            mahdollisuuksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sanonkin, että kun näitä pitkän
            tähtäyksen strategioita jatkossa tehdään, siinä yhteydessä mielestäni
            myöskin tämä kansallinen turve pitää vielä rohjeta
            käsitellä aivan uudella tavalla. Ne potentiaalit
            ovat mahtavat ja valtavat. Hyödynnettävissä oleva
            turvepotentiaali Suomessa vastaa Norjan kaikkia tunnettuja öljyvaroja
            suurin piirtein, energialähteinä 12 800 terawattituntia
            suurin piirtein.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Puutun yhteen ainoaan detaljikohtaan, ja
            kysymys on tästä jätteen polttamisesta.
         
         
         Minkä ihmeen takia te, myöskin koskee ed. Laukkasta,
            mutta kyllä myöskin ministeriä, ette takertuneet Ämmässuo-suunnitelmaan,
            siihen alkuperäiseen, jossa oli lajittelujärjestelmä niin
            pitkälle vietynä kuin voi olla: rejekti paalutetaan, kaasutetaan
            ja käytetään kaasuvoimalaitoksessa? Se
            ei kelvannut teille, ja nyt ollaan niin levällään
            kuin olla voi.
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
          Arvoisa puhemies! Nyt en oikein ymmärrä ed.
            Pulliaisen väitettä, että se ei kelvannut
            meille. Kenelle se ei kelvannut? Kauppa- ja teollisuusministeriöllekö se
            ei kelvannut? Kyllä vaan olisi kelvannut. Ei meiltä kysytty,
            kelpaako. Siitä huolimatta me osallistuimme siihen keskusteluun
            kyllä ja olisimme toivoneet, ainakin minä, että siinä asiassa olisi
            päästy eteenpäin, mutta tämä asia
            ei ole ollut meidän käsissämme ratkaistavana.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: siis sillä tavalla,
            että kävimme eduskunnan isot joukot siellä ja
            meille kerrottiin, että sille ei ole näytetty
            vihreää valoa.
         
         
       
      
         
         Markku Laukkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mikäli ed. Pulliainen tarkoittaa
            niin sanottua Martinlaakson hanketta, joka oli viime kaudella käsittelyssä — muistan,
            olin tuolloin valtiovarainvaliokunnan kauppa- ja teollisuusjaoston puheenjohtaja —
            kyllä siinä vaan
            kävi niin kuin ministeri aikaisemmin selosti, että valitusten
            takia hanke viivästyi niin paljon, että hankkeen puuhamiehet
            vetäytyivät siitä kokonaan pois.
         
         
         Puhemies! Minä esitin aika selkeän kysymyksen
            arvoisalle ministerille vesivoimapotentiaalista ja olisin toivonut,
            että ministeri olisi siihen vaikkapa lyhyestikin vielä vastannut,
            onko se nyt niin, että tämä hallitus
            ei senkään potentiaalin suhteen, joka meillä on
            olemassa jo rakennetuissa vesistöissä, joka aika
            helposti, niin kuin sanottu, turbiinien modernisoinnilla, uusimisella
            ja eräillä muilla järjestelyillä olisi
            saatavissa — taas puhutaan yli 600 megawatista — aio
            toimia mitenkään ja viedä tätä asiaa
            eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
         
         Arvoisa puhemies! Martinlaakson hankkeen osalta hallitus oli
            varannut 10 miljoonaa euroa investointitukeen, tämmöiseen
            demotukeen, ja hallitus odotti, kun se oli kolmen vuoden siirtomääräraha,
            ja joutui vielä kerran jatkosiirtämään
            sitä. Viime kesä- tai heinäkuussa tein sitten
            päätöksen, kun hanketta ei enää ollut
            olemassakaan, että se raha käytettiin tuulivoiman
            rakentamiseen, ed. Pulliainen tietää, missä — hyvin
            lähellä ed. Pulliaisen asuinsijoja — aika
            merkittävä panostus sinne.
         
         
         Mitä tulee vesivoimaan, niin jonkun verran vanhoja
            jo rakennettuja ja niitten tehoja on otettu lisää.
            Se on yksityisten toimijoitten hanketta, osin investointitukien
            piirissä, pääasiassa ei ole. Mitä jatkoon
            tulee, niin hallituksella on selvä kanta Vuotoksen ja sen
            alapuolisen vesistön rakentamiseen. Se on hallitusohjelmassa
            sanottu. Siinä ei päästä eteenpäin,
            valitettavasti. Minun mielestäni ilman muuta tähtään
            nyt siihen, jos pääsen puhumaan jo seuraavaa aikaa,
            että sekä Vuotos, sen alapuolinen vesistö että vielä joukko muutakin
            rakennetaan. On noin 600 megaa se teho, mikä voidaan ottaa.
            Suomessa kaikkiaan kokonaisteho on noin 5 100 megawattia
            ja siitä noin 600 on sellaista, mikä ei ole minkäänlaisten suojeluohjelmien
            piirissä, jos Vuotos otetaan tähän lukuun
            mukaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.