23) Hallituksen esitys laiksi ekumeenisesta rukouspäiväjulistuksesta
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on saanut käsiteltäväkseen
tavallisesta poikkeavan lakiesityksen. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki ekumeenisesta rukouspäiväjulistuksesta.
Tarkoituksenahan on jatkaa vanhaa perinnettä, jonka mukaan
valtionpäämies on vuosittain antanut julistuksen
kiitos-, katumus- ja rukouspäivistä. Julistushan
ilmentää vuosisatoja jatkunutta kirkon ja valtion
vuorovaikutusta.
Uskonnonvapauslainsäädännön
uudistamista koskeneessa hallituksen esityksessä lähdettiin siitä,
että rukouspäiväjulistus voitaisiin edelleen antaa
vuosisatoja vanhan käytännön perusteella eli
julistuksen antaminen olisi säilynyt tasavallan presidentin
tehtävänä ilman lain eri säännöstä.
Perustuslakivaliokunta kuitenkin katsoi, ettei tasavallan presidentin
toimivalta voi perustua tapaoikeuteen. Kanta perustui perustuslain
57 §:ään, jonka nojalla presidentin tehtävistä on
säädettävä lailla. Tämän
vuoksi nykyisen käytännön säilyttäminen
edellyttää lain säätämistä.
Koska asiaan liittyy erilaisia näkökohtia
ja mielipiteitä, on tärkeää,
että esitys on saatu eduskunnan käsiteltäväksi.
Julistukseen liittyvät valtiosääntöoikeudelliset
kysymykset tulevat näin arvioiduiksi perustuslakivaliokunnassa,
jolla on maassamme keskeisin asema perustuslakien tulkinnassa. Mielestäni
on tärkeää, ettei tästä vanhasta
perinteestä luovuta kevyin perustein, vaan myös
valtiosääntöoikeudelliset edellytykset
sen jatkamiselle tutkitaan perusteellisesti. Tämän
arvioinnin jälkeen eduskunnalla on paremmat mahdollisuudet
päättää käytännön
jatkamisesta.
Itse katson, että perinnettä ei pitäisi
katkaista, koska julistus on kiinteä osa suomalaista kulttuuriperinnettä ja
tuo esille kirkkojen ja valtion yhteisiä, lähimmäisestä huolehtimista
korostavia arvoja.
Uskonnonvapauden kannalta tärkeä näkökohta
on, ettei rukouspäiväjulistus ole oikeudellisesti
sitova vaan sen merkitys on lähinnä symbolinen.
Julistus ei rajoita uskonnon harjoittamista, muttei myöskään
luo kenellekään uskonnollisia velvollisuuksia.
Julistuksen merkityksen arvioiminen jää jokaisen
tekstin lukijan tai kuulijan henkilökohtaisen harkinnan
varaan.
Julistus on ollut kahden vuosikymmenen ajan luonteeltaan ekumeeninen
eli yleiskirkollinen ja kaikkia kristittyjä kirkkoja koskeva.
Esityksen mukaan vuosittain annettava rukouspäiväjulistus
valmisteltaisiin edelleen ekumeenisesti. Viime vuosien julistukset
ovat käsitelleet muun muassa perheen ja vanhemmuuden merkitystä sekä suvaitsevaisuutta.
Julistus esiteltäisiin tasavallan presidentin annettavaksi
ilman valtioneuvoston ratkaisuehdotusta. Julistusta ei enää aikaisempaan
tapaan julkaistaisi Suomen säädöskokoelmassa,
ja siitä tiedottamisesta huolehtisi opetusministeriö.
Esityksessä on pohjimmiltaan kysymys siitä, millaista
yhteyttä valtion ja uskonnollisten yhteisöjen
välillä halutaan ylläpitää.
Valtiovallalla ja uskonnollisilla yhteisöillä on
perinteisesti ollut monenlaista vuorovaikutusta. Rukouspäiväjulistus
on yksi esimerkki tällaisesta yhteydestä. Hallitus
pitää perinteen jatkamista tärkeänä ja
antaa näin lakiesityksen eduskunnan käsiteltäväksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 147 laiksi ekumeenisesta
rukouspäiväjulistuksesta on mielestäni
hyvin selkeä, nopeasti laadittu ja onnistunut. On hyvä,
että vanha arvokas perinne voi Suomenmaassa edelleen jatkua,
perinne, jonka juuret, aivan kuten perustelujen johdannossa todetaan,
ulottuvat historiassa hyvinkin kauas, aina Rooman valtakunnan ajoille,
kolmannelle vuosisadalle saakka, ja sitten tuo perinne on jatkunut
keskiajan vaiheiden kautta eri muodoissaan uskonpuhdistuksen läpi tänne
meidän Suomeemme niin suuriruhtinaan aikana kuin sitten
itsenäisyyden aikana.
Jo tällainen pitkä perinne sinällään
on hyvin arvokas, mutta minä katson, että tänä aikana
rukouspäiväjulistus on kansakunnan kannalta entistä tärkeämpi
ja entistä arvokkaampi. Se haluaa muistuttaa yhteiskunnan
kannalta perusasioista. Kirkko sinällään
tai muut kristilliset kirkot eivät varmaankaan juuri valtiovallan
määräämää rukouspäivää tarvitse,
koska evankelisluterilaisella kirkolla on jokaiselle pyhäpäivälle
omat kirkkokäsikirjan tekstit. Rukouspäivätekstit
ovat tämän lisäksi ja vaihtoehtoina jumalanpalveluksessa
käytettävinä. Nykyisinhän ne
eivät ole pakolliset kuten aikanaan, mutta ne ovat nyt
hyvä vaihtoehto, ja kun rukouspäiviin on liittynyt
80-luvun loppupuolelta lähtien yleiskirkollisuus ja ekumeenisuus,
niin tämä on hienosti yhdistänyt myöskin
sillä tavalla Suomen kristittyjä kuin menneitten
vuosien käytäntö on ollut. Rukouspäiväjulistuksen
laatijat ovat kunakin aikana halunneet tuoda tuossa lyhyessä julistuksessa
ajankohtaisia, tärkeitä painotuksia esille. Tämä on
sinällänsä varsin hyvä asia.
Kun äsken totesin, että kirkko tai kirkot
eivät rukouspäiväjulistusta tarvitse,
niin sitä enemmän kansakunta tarvitsee. Kansakunta
tarvitsee, ja sen takia on paikallaan, että valtiovallan
toimesta opetusministeriön esityksestä ja presidentin
antamana on tämä rukouspäiväjulistus.
Sillä luodaan kansakunnan arvopohjaa, viitoitetaan suuntaa
siihen, millä tavalla tulee etsiä oikean ja väärän
erottamista. Näen todella, että rukouspäiväjulistus
on varmasti ihan hyvä teksti, kuuluipa henkilö kirkkoihin
tai sitten ei. Näen, että niissä on yleensä jo
tällaisia hyvin myönteisiä elämänarvoja
haluttu tuoda esille yhteiskunnan ja kirkkojen kohtaamisen kannalta.
Tällä tavalla Suomi kansakuntana haluaa tunnustautua
siihen pitkään perinteeseen, jonka juuret ulottuvat
jo kolmannelle vuosisadalle valtiollisessakin käytännössä. On
hienoa, että tätä perinnettä edelleen
halutaan jatkaa, ja toivon, että se saa jatkua myös
niin kauan kuin Suomi kansakuntana on.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Uskonnonvapauslakihan annettiin edellisellä kaudella,
jolloin olin itse ministerinä. Siinä mielessä oli
erittäin tärkeätä, että ennen
kuin uskonnonvapauslaki annettiin, keskustelin myöskin
presidentin kanssa asiasta ja hänen tahtotilastaan suhteessa
tähän julistukseen. Silloin hän ilmoitti,
että hän on valmis rukouspäiväjulistuksen
edelleenkin antamaan. Sitten se laki tuli tänne eduskuntaan
ja perustuslakivaliokunta antoi siitä oman käsityksensä,
jolloin rukouspäivän julistaminen tavallaan poistettiin
siitä laista sillä hetkellä. Kun se tuli
sitten takaisin valmisteluun, annoin eväät myöskin
sen jatkovalmistelulle, että erillisellä lailla
tämä tuotaisiin uudelleen eduskuntaan.
Olen todellakin ilahtunut siitä, että laki
on nyt täällä käsittelyssä ja
on saanut ainakin lähtökohdaltaan hyvät
eväät. Toivonkin todella, että nyt, kun
tämä jatkokäsittely täällä eduskunnassa
suoritetaan, päästäisiin siihen, että erillislailla
annettaisiin rukouspäiväjulistus. Pidän
erittäin tärkeänä myöskin
erityisesti tänä päivänä,
että lähimmäisistä huolehtiminen
ja muut arvot, jotka ovat erittäin tärkeitä,
myöskin tätä kautta näkyisivät selvästi.
Kristillisen aatemaailman arvot ovat entistä tärkeämpiä tänä päivänä,
kun tiedämme, että maailmassa tapahtuu niin paljon
asioita, jotka kohtaavat ihmistä ja sitä kautta
myöskin vaikuttavat monen ihmisen elämään
hyvinkin vaativalla tavalla selviytyä tämän
päivän toimistaan.
Sitäkin taustaa vasten pidän erittäin
arvokkaana sitä, että maan päämies
arvostaisi tätä rukouspäiväjulistusta
ja saisi antaa tämän tulevaisuudessa myöskin
kulttuuriperinteemme mukaisesti, ja sitä ekumeenista taustaa,
joka myöskin tällä sanomalla samalla
on. Pitäisin kuitenkin erittäin tärkeänä,
että tämä symbolinen arvo, jota tässä tuodaan
niin kovasti esille, olisi vielä syvempi kuin symbolinen
arvo ainoastaan, sillä meille ihmisille myös tulevaisuudessa
on erittäin tärkeätä, että meillä on
oma arvomaailma, joka perustuu niihin käsityksiin, jotka
ovat kristillisen uskon perusta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on todella kiitettävä,
ja siitä suuret kiitokset ministeri Karpelalle ja tietenkin myös
hallitukselle, että tämä on nyt tullut
tänne eduskuntaan esityksenä.
Tässä on tullut jo esille hyvin se, että on
kysymys perinteestä ja sen kunnioittamisesta. Itsekin korostan
sitä, että perinne on varmasti hyvin merkityksellinen
ollut meidän kansamme eri vaiheissa, ja aivan samalla tavalla
kuin täällä ed. Dromberg sanoi, ei ole
mistään keveästä eikä symbolisesta
arvosta kysymys vaan hyvinkin syvästä perinteestä,
mikä eri ihmisille merkitsee. Tässä esittelyssä oli
erittäin hieno kuulla, mitä, ministeri Karpela,
toitte, että kysymys on kirkon ja valtion vuoropuhelusta
ja sillä tavalla nostetaan sitä yhteyttä,
mikä kirkolla ja valtiolla tulisi jatkossakin olla. Erittäin
hienoa oli, että teidän puheessanne nousi myös
se, että julistuksessa tuodaan esille niitä huolenaiheita,
jotka ovat sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja lähimmäisestä huolehtimiseen
liittyviä, sitä inhimillistä ihmisen
olemusta, mitä ihminen tarvitsee, nostetaan näin
tärkeässä asiassa esille.
Samoin täällä on erittäin
hyvin nostettu se, että perusoikeutena voimassa oleva uskonnon
ja omantunnon vapaus tarkoittaa sitä, että rukouspäiväjulistuksen
merkityksen arvioiminen jää jokaisen tekstin lukijan
ja kuulijan oman henkilökohtaisen harkinnan varaan ja näin
ollen ei todellakaan voi katsoa, että se loukkaa kenenkään
uskonnon tai omantunnon vapautta. Näin myös ymmärrän.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Laissa ekumeenisesta rukouspäiväjulistuksesta
on meillä kolme pykälää, ei
mitään muuta. Tässä on, kuten
täällä on käynyt ilmi, kysymys
arvoista, on kysymys myöskin ennen kaikkea kulttuuriperinteestä.
Tämä laki, niin kuin perusteluissa todetaan, voidaan
käsitellä, kuten hallitus esittää,
tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä,
ja tämä menee perustuslakivaliokuntaan. On hyvä,
että näin tehdään. Totean näin,
että omassa Vaasan vaalipiirissäni pidetään
tärkeänä, että tämä laki säädetään,
ja katson myöskin niin, että tänä juurettomana
aikana on tärkeää, että meillä on
tiettyjä maamerkkejä, ja tämä laki
antaa nimenomaan suuntaa näistä maamerkeistä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä salissa
päivällä ministeri Karpelan luo virtasi
kättelijöitä, luulin ensin, että häntä onniteltiin
siitä, että hän selätti tässä rukouspäiväjulistuskiistassa
oikeusministeri Koskisen ja sai näin ehkä keskustan
merkittävimmän voiton hallituksen sisällä,
mutta ministeri Karpelaa on siis syytä onnitella tänään
ainakin kahdesta syystä.
Tämän lakiesityksen merkitystä kirkkojen
toiminnan kannalta ei toki tule yliarvioidakaan. Seurakunnissa osataan
rukoilla ilman erityisiä presidentin ohjeistuksia, mutta
suurempi merkitys tällä on kansallista kulttuuriperintöä ajatellen.
Jopa 1600-luvulta saakka jatkunut traditio on arvokasta kristillistä tapaperintöä
vähän
samaan tapaan kuin valtiopäivien avajaisjumalanpalvelukset.
Minun ymmärtääkseni tämä esitys
sopii erittäin hyvin uskonnonvapauslain henkeen erityisesti
perustuslakivaliokunnan taannoisen mietinnön valossa. Perustuslakivaliokuntahan
korosti uskonnonvapauden positiivista, mahdollistavaa tulkintaa,
ja samalla tämän esityksen myötä tunnustetaan
kristillisten arvojen historiallinen ja positiivinen merkitys Suomelle.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On helppo lähteä liikkeelle
ja jatkaa tästä ed. Räsäsen
viimeksi käyttämästä puheenvuorosta,
missä todettiin, että on helppo ymmärtää ja nähdä kristillisten
arvojen merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle. Tämä hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi ekumeenisesta rukouspäiväjulistuksesta
on tiettävästi sisällöltänsä yksi
niitä lyhimpiä lakeja, mitä on annettu
ja mitä Matti Vanhasen hallitus tulee antamaan. Kolmella
lyhyellä pykälällä tämä asia
tulee järjestykseen ja hoitoon. Kuitenkin tätä asiaa
mietittäessä ja katsottaessa, mihin suurempaan
asiaan ja näköalaan tämä peilaa,
on nähtävissä se, että uskonnonvapauden
ja siihen liittyvän lainsäädännön
ja ohjeistuksen perusteella on pyritty romuttamaan monet hyvät
asiat tässä yhteiskunnassa. On lähdetty
siitä liikkeelle, että kaikkien pienten vähemmistöjen
asemaa katsottaessa on jopa kyseenalaistettu koulujen joulujuhlat,
kevätjuhlat. Suvivirren veisaaminen ja monet tämän
tyyppiset asiat, mitkä ovat kansanperinteeseen liittyviä pysyviä käsitteitä.
Sen pohjalta tästä syntynyt keskustelu on nähtävä terveenä ja
myönteisenä asiana.
Kukaan ei ollut kuitenkaan muistanut näissä runsaissa
puheenvuoroissaan tuoda esille, että viikko sitten eduskunnassa
käytiin lähetekeskustelu vastaavasta asiasta ja
sisällöstä ed. Kankaanniemen tekemän
lakialoitteen pohjalta. Kun tätä asiaa katsotaan,
olipa aloite ed. Kankaanniemen tekemä taikka hallituksen
tekemä, todetaan, että mitään
muutosta tähän asiaan ei ole tämän
viikon aikana tapahtunut eikä tullut. Sen osalta täytyy
todeta, että on valitettava asia, että ed. Kankaanniemi
ei ole salissa nyt itse paikalla toteamassa, kuinka nopeasti ja
kuinka hyvin ja tarmokkaasti hänen esityksensä ovat
kulkeneet eteenpäin niin, että hallituskin on
näin katsottuna esitykseen tyytynyt.
Tämän pohjalta on ymmärrettävissä erinomaisen
hyvä asia, että tästä syntyi
sellainen kädenvääntö, niin
kuin syntyikin, että hallituksen sisällä käytiin
perusteellisia perusarvokeskusteluja siitä, säilyykö vanha
perinne vai ei. Tässä yhteydessä on syytä kiittää ministeri
Karpelaa siitä aktiivisuudesta ja tarmosta, mitä ministeri
on tämän asian eteen tehnyt toimessaan, kun julkinen sana
on painostanut tai yrittänyt vaikuttaa siihen, että tällaista
ei tule antaa eikä tätä tule eteenpäin viedä.
Tässä nyt sitten tietysti tavalla taikka toisella
oikeusministeriö on hirttäytynyt tähän
asiaan niin kiinni, että on tätä vastustanut
viimeiseen saakka. Kuitenkin pidän valitettavana, että oikeusministeri
ei ole läsnä tätä lähetekeskustelua
kuulemassa, jolloin voisi todeta, että olisi täältä eduskunnan
salistakin tullut joku valistava sana oikeusministerin näköalaan
ja tähän asemaan siinä, miten näihin
asioihin pitää kansanomaisesti suhtautua ja mitä näiden
asioitten taakse kansanomaisesti kätkeytyy ja mitä siitä seuraa.
Ainakin tässä asiassa olisin uskonut, että ed. Oinonen
olisi pystynyt antamaan oikeusministerille kansanomaisen keskisuomalaisen
näkemyksen siitä, kuinka asiat pitää ottaa,
huomioida ja kuinka niitä pitää eteenpäin
viedä.
Tämän pohjalta on ymmärrettävissä aika
erikoinenkin näköala myöskin siitä,
että viime valtiopäivillä perustuslakivaliokunta
katsoi niin ihmeellisen mietinnön 10/2002 vp,
missä tämä asia tyrmättiin ja
todettiin, että presidentillä ei ole mahdollisuus
tätä antaa ja tätä julistusta
eteenpäin viedä. Tätä olen monesti
yrittänyt miettiä, mihin tämä on
juontanut ja missä on ollut perimmäinen syy, että perustuslakivaliokunta
on tähän lausumaan ja mietintöön
päätynyt. En tiedä, onko syy sysissä vai
sepissä, mutta jotenkin tämä tasavallan
perusarvojen ja korkeimpien arvojen säätämiselin,
perustuslakivaliokunta, on joutunut tässä asiassa
sellaiselle tielle, että se ei suurempaa julkista arvostelua
kärsi, ei varsinkaan siitä maailmankatsomuksesta,
mistä itse tätä asiaa katson ja vertaan.
Kun tässä kuitenkin lähdetään
liikkeelle perusteluissa siitä, milloin tämä on lähtenyt
liikkeelle, niin kuten ed. Oinonen puheenvuorossaan totesi, jo Rooman
valtakunnan ajoilta on ollut perinne ja pysyvä käytäntö,
joten täytyy sanoa, että joko Rooman valtakunta
oli väärä taikka sitten perustuslakivaliokunta
ei ole osannut rinnastaa näitä asioita oikealla
lailla. En käy tulkitsemaan Rooman valtakunnan oikeutta ja
vääryyttä, se on niin kaukana olemassa,
mutta sieltä käsin tätä asiaa
on katsottavissa, ja sen pohjalta perustuslakivaliokunnan näköala
ei ole ollut kohtuullinen eikä oikea.
Kun säätämisjärjestyksessä todetaan,
että kansan enemmistö kuuluu kristillisiin kirkkoihin
ja sitä kautta suoritettavan yhteiskunnallispoliittisen
arvioinnin pohjalta tehtävällä voidaan
katsoa olevan asiallisia yhtymäkohtia tasavallan presidentin
asemaan valtionpäämiehenä, pidän
erittäin suuressa arvossa, että tasavallan nykyinen päämies
tässä asiassa on näillä linjoilla,
millä rintamalla on kansan suuri enemmistö olemassa,
ja tässä yhteistuumin tätä asiaa
on katsottavissa, eteenpäin vietävissä.
Herra puhemies! En käy nyt käyttämään
tällä kertaa tässä tulisempaa
puheenvuoroa tämän lähetekeskustelun
osalta, koska osa panoksista tuli jo viime viikolla tässä poltettua,
mutta niitäkään ei tarvitse tippaakaan
peruuttaa, kaikki on tähän asiaan yhdistettävissä.
Valiokunta varmaan työstää tästä hyvän
mietinnön, ja tämä asia tulee lopullisesti
nopeasti käsiteltyä.
Tässä yhteydessä vielä kiitokset
ja onnittelut ministeri Karpelalle, että tämä asia
on loppuun viety.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy tietenkin
sanoa, että ei tämä laki nyt ihan viikossa
ole valmisteltu. Se aloitettiin jo edellisen hallituksen aikana,
ja siellä olivat eväät tämän
lain valmistelulle, mutta erittäin tärkeätä on
todellakin se, että tämä saadaan voimaan,
ennen kuin uskonnonvapauslaki tulee voimaan. Toivon mukaan tämä tulee
samanaikaisesti täältä eduskunnasta pois,
vaikka täällä aikamoiset kiireet on,
koska tämä on osa sitä lainsäädäntöä,
joka on tehty viime kauden aikana.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin minusta on erittäin arvokasta
se, että tässä lähetekeskustelussa
on tullut ilmi eduskunnan tahto tätä esitystä eteenpäin
viedä.
Kuten puheenvuoroissa on tullut ilmi, esityksen valmistelun
taustoista on käyty keskusteluja ja erilaisia vaihtoehtojakin
on keskustelussa esitetty. Valmistelun aikana oli esillä myös
sellainen vaihtoehto, jonka mukaan tämä rukouspäiväjulistus
ei olisi presidentin virkatehtävä, mutta presidentti
voisi halutessaan antaa kirkkojen pyynnöstä julistuksen
osana tällaista presidentin muuta yhteiskunnallista toimintaa,
vastaavasti kuin esimerkiksi presidentti julistaa vuosittain sotainvalidikeräykset
taikka yhteisvastuukeräykset.
Mutta kuten puheenvuorossani sanoin ja täällä myös
muissa puheenvuoroissa on tullut selkeästi esille, jo aikaisemmin
perustuslakivaliokunta otti hyvin selkeän kannan uskonnonvapauslakia
koskevassa mietinnössään ja tässä mietinnössä selkeästi
ilmaisi, että rukouspäiväjulistuksen antaminen
ei voi perustua tapaoikeuteen. Näin ollen tämän
perustuslakivaliokunnan kannan vuoksi pidettiin selkeimpänä vaihtoehtona
sitä ratkaisua, että rukouspäiväjulistuksesta
valmistellaan lakiesitys, jotta tämä vanha ja
arvokas käytäntö jatkuisi.
Erittäin mielelläni olen kuunnellut tätä lähetekeskustelua
ja uskon, että tämä asia etenee nopeasti.
Asiasta on keskusteltu jo viime kaudella ja sitä eteenpäinkin
viety, ja mainittakoon myös se, että tämän
asian valmistelun yhteydessä on oltu yhteyksissä niin
Tasavallan presidentin kansliaan kuin myös Oikeuskanslerinvirastoon.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nythän meillä perustuslain
tulkinnan mukaan perustuslakivaliokunta tulkitsee perustuslakia,
ja siihen meidän on tyytyminen. Kun valiokunta on todennut,
että presidentti hoitaa hänelle perustuslaissa
tai muussa laissa säädetyt tehtävät,
ja kun tästä on tullut tällainen lainopillinen kysymys,
niin minusta ministeri Karpela on toiminut aivan oikein ja tämä asia
on ratkaistava nyt hallituksen esittämällä tavalla.
Minusta on hyvä, että tämä vanhoja
perinteitä kunnioittaen saadaan päätökseen
ja viedään tämä asia läpi.
Minä olen tyytyväinen tähän
esitykseen.
Keskustelu päättyy.