Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi jätelain
muuttamisesta sekä laiksi ajoneuvojen siirtämisestä ja
romuajoneuvojen hävittämisestä annetun
lain 4 §:n muuttamisesta näyttää herättävän
"ilahduttavan suurta" kiinnostusta eduskunnassa.
Nyt käsitteillä olevan esityksen yksi tavoite
on panna kansallisesti täytäntöön
18.9.2000 annettu romuajoneuvodirektiivi 2000/53. Direktiivin
perusteella romuajoneuvoja koskevat erilaiset kansalliset toimenpiteet
olisi yhdenmukaistettava kielteisten ympäristövaikutusten
rajoittamiseksi mahdollisimman vähiin. Samalla pitäisi
varmistaa sisämarkkinoiden moitteeton toiminta ja välttää kilpailun
vääristyminen. Yhteisön laajuinen kehys
onkin välttämätön, jotta saavutetaan
kansallisten lähestymistapojen yhtenäisyys ottaen huomioon
erityisesti kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuudet
ajoneuvojen suunnittelussa, keräys- ja käsittelylaitoksia
koskevat vaatimukset sekä uudelleenkäytölle,
kierrätykselle ja hyödyntämiselle asetetut
tavoitteet.
Edelleen direktiivin perusteella jätteet olisi uudelleenkäytettävä ja
hyödynnettävä sekä uudelleenkäyttöä ja
kierrätystä olisi suosittava. Uudelleenkäytöllä tarkoitetaan
tässä yhteydessä ajoneuvojen osien käyttöä samaan
tarkoitukseen kuin ne on alun perin tarkoitettu eli käytännössä varaosiksi.
Direktiivin perusteella edelleen taloudelliset toimijat perustavat
romuajoneuvoille keräys-, käsittely- ja hyödyntämisjärjestelmiä.
Taloudellisilla toimijoilla puolestaan tarkoitetaan romuajoneuvojen
sekä niiden osien ja materiaalien tuottajia, jakelijoita,
kerääjiä, vakuutusyhtiöitä, purkajia,
murskaajia, hyödyntäjiä, kierrättäjiä ja muita
käsittelyyn osallistuvia toimijoita. Tuottajat vastaavat
kokonaan tai huomattavalta osin näiden toimenpiteiden toteuttamisen
kustannuksista. Markkinavoimien tavanomainen toiminta ei myöskään
saisi estyä.
Edelleen jäsenvaltioiden olisi varmistettava, että tämän
direktiivin säännöksiä täytäntöön
pantaessa pidetään yllä kilpailua erityisesti
pienten ja keskisuurten yritysten keräys-, purkamis-, käsittely-
ja kierrätysmarkkinoillepääsyn varmistamiseksi.
Romuajoneuvojätettä syntyy unionin alueella 8—9
miljoonaa tonnia vuodessa. Yksi direktiivin tavoite onkin asettaa
määrälliset tavoitteet romuajoneuvojen
kierrätykselle ja hyödyntämiselle. Vuonna
2006 romuautojen painosta pitäisi käyttää uudelleen
ja hyödyntää 85 prosenttia ja vuonna
2015 95 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Suomessa ympäristöministeriö asetti
11.5.99 työryhmän, jonka tehtävänä oli
valmistella ehdotukset hallituksen esityksiksi lainmuutoksista ja
muut säädösehdotukset valmisteilla olleen
EU:n romuajoneuvodirektiivin kansallista täytäntöönpanoa
varten. Ehdotuksen tuli olla valmis huhtikuussa 2001. Kansallisen
säädösehdotuksen laatiminen osoittautui
ennakoitua työläämmäksi, ja
työryhmän valmistelutyölle myönnettiinkin
jatkoaikaa. Vielä työryhmän mietinnössä puhuttiin
tuottajasta ja muista taloudellisista toimijoista. Oltiin siis vielä tekemässä esitystä
laiksi
romuajoneuvojen jätehuollosta. Valmistelun kuluessa henki
hieman muuttui. 4.4.2002 asetti ympäristöministeri
selvitysmiehen laatimaan ehdotusta romuajoneuvodirektiivin kansallisen
täytäntöönpanon perusratkaisuista.
Selvitysmiehen mukaan selvitystyö osoittautui hyvin
vaikeaksi. Omassa ehdotuksessaan hän päätyi
niin sanotun puhtaan tuottajavastuumallin toteuttamisen kannalle
käytettyjen autojen osalta tasapainotettuna valtion tuella.
Esityksessään hän myös esitteli
vaihtoehtona niin sanotun vakuutusmallin, mutta muita vaihtoehtoja
ei selvitystyössä edes käyty läpi.
Tässä vaiheessa lakiesitys alkoi viljellä kielessään
sanontoja "tuottaja" ja "tuottajayhteisö" ja "muut taloudelliset
toimijat" tuntuivat tippuneen taka-alalle.
Suomessa autoja on nykyisellään noin 2,4 miljoonaa.
Keskimääräiseksi iäksi on laskettu
18,5 vuotta. Jätehuoltokustannukset yhtä ajoneuvoa kohden
tuntuvat vaihtelevan. Romuajoneuvotyöryhmä arvioi
kustannuksiksi 168 euroa ja selvitysmies Tarasti 100 euroa romuajoneuvoa
kohden. Vuosittain Suomessa romutetaan ajoneuvoja noin 100 000
kappaletta. Keskihintaisen, noin 25 000 euron ajoneuvon
verollisesta myyntihinnasta jätehuollon kustannukset ovat
noin 0,4—0,7 prosenttia.
Suomessa romuttamoon päätyvistä autoista
lähes kaikki tulevat tänä päivänä autopurkaamojen kautta.
Autojen esikäsittelyn jälkeen niistä poistetaan
uudelleenkäytettävät osat, jotka myydään kuluttajille.
Toiminnasta on selkeä taloudellinen hyöty kuluttajille.
Pienituloinen kansalainen, joka tuskin voi kuvitella edes uuden
auton hankintaa, voi romuttamoilta saada käytettyjä osia
ja ylläpitää vanhaa ja uskollista kulkuneuvoaan.
Järjestäytymisaste ei autopurkamoalalla ole nykyisin
korkea, mutta silti Suomen Autopurkamoliiton jäsenenä on
65 yritystä. Yrityksissä työskentelee
300 henkeä ja tähän päälle
sitten vielä järjestäytymättömät
yritykset. Järjestäytyneiden yritysten yhteenlaskettu
liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, mikä osoittaa,
että varaosilla on kysyntää. Itäisessä Suomessa
on lisäksi jatkuvasti nousevat markkinat käytetyille varaosille
Venäjän suuntaan.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävässä lakiesityksessä laki
romuajoneuvojen jätehuollosta on ikään
kuin upotettu tuottajavastuuseen keskittyvään
jätelakiin, jossa rinnastetaan toisiinsa keräyspaperi,
autonrenkaat, pakkaukset ja romuajoneuvot. Romuajoneuvot ja niiden
hyödyntäminen kuitenkin poikkeavat täysin
esimerkiksi keräyspaperista. Esityksellä pyritään
sen tekstin mukaan löytämään
"kilpailuneutraali ratkaisu, joka ei ole ristiriidassa EU:n perussopimukseen sisältyvien
sisämarkkinaperiaatteiden tai romuajoneuvodirektiivin kanssa".
Esityksen perustelutekstin mukaan ratkaisumallin löytäminen
on ollut hankalaa, ja "tämän vuoksi" — edelleen
esityksen tekstiä lainaten — "ehdotettu romuajoneuvojen
kierrätysjärjestelmä perustuisi puhtaalle
tuottajavastuulle ja direktiivin pääperiaatteisiin
ja pääsisältöön". Jääkö siis
osa direktiivin periaatteista toteuttamatta?
Esitys perustelee tuottajavastuuta sen ympäristövaikutuksilla.
Tavoitteena on tehostaa jätteensynnyn ehkäisyä,
uudelleenkäyttöä ja kierrätystä,
kuten kyseisen direktiivin henki on. On kuitenkin huomattava, että myös
muita malleja voitaisiin perustella samoin argumentein.
Tuottajat voivat esityksen mukaan perustaa tuottajayhteisön
hoitamaan ajoneuvojen romuttamista. Tällainen onkin perustettu
Suomeen Autotuojat ry:n toimesta keväällä 2001.
Tämä perustettu yritys, Suomen Autokierrätys
Oy, ei siis tällä hetkellä vielä harjoita
autojen kierrätystoimintaa. Autopurkamoalalla on kuitenkin
herännyt huoli, ollaanko tällä esityksellä luovuttamassa
tälle uudelle yritykselle viranomaisvaltaan rinnastettava
monopoliasema autoromualalla. Kyseinen taho on ollut myös
merkittävässä roolissa lakiesitystä valmisteltaessa,
sen sijaan Autopurkamoliitto on viime aikojen valmisteluissa sivuutettu.
Arvoisa puhemies! Esityksellä on myös taloudellisia
vaikutuksia. Esityksen mukaan tuottajavastuuseen perustuvassa jätehuollossa
tuottaja siirtää jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat
kulut yleensä uuden tuotteen hintaan joko näkyvänä kierrätysmaksuna
tai näkymättömänä kustannuslisänä kuluttajan
maksettavaksi. Esityksen mukaan ajoneuvojen maahantuojien järjestämää uudelleenkäyttöä,
hyödyntämistä ja hävittämistä vanhojen
ajoneuvojen osalta tuettaisiin vuosina 2004—2006 maksamalla
romutusavustusta ennen 1.7.2002 käytössä olleiden
ajoneuvojen romuttamiskustannuksiin. Avustus olisi todellisten kustannusten
mukainen, mutta enintään 80 euroa ajoneuvoa kohti.
Romutusavustusta varten kyseisten vuosien talousarvioon esitetään
sisällytettäväksi 10 miljoonaa euroa,
mikä riittää, jos romutustahti säilyy
nykyisellään. Mielestäni on kuitenkin
pelättävissä, kun tämmöinen
tuettu romutus varmaankin vilkastuttuaa romutusta — ja sinänsä on
hyvä, että vanhoja autoja poistuu — että 10
miljoonaa euroa ei riitä, jos tässä syntyy tulevien
kolmen vuoden aikana romutusbuumi.
Esityksellä on vaikutuksia myös kunnallistalouteen.
Nyt ehdotettava lain 4 §:n muutos vähentäisi
jossain määrin kunnille aiheutuvia kuluja romuajoneuvoista.
Huomiotta on kuitenkin jäänyt olennainen asia.
Nyt valiokuntakäsittelyyn lähtevä lakiesitys
vaarantaa paikallisten autoromuttamoiden tulevaisuuden. Jos nykyiset purkamoalan
yritykset ajetaan alas, voi uhkana olla laajojen, hylättyjen
purkamoalueiden negatiiviset ympäristövaikutukset
ja suuri lisälasku yhteiskunnalle alueiden siivoamisen
ja puhdistamisen osalta.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ohjeellinen 10 minuuttia on kulunut.
Arvoisa puhemies! Olen juuri lähestymässä loppupäätelmiä.
Romuajoneuvoja koskeva direktiivi korostaa, että säännöksiä täytäntöönpantaessa
ylläpidetään kilpailua erityisesti pienten
ja keskisuurten yritysten osalta. Nyt käsiteltävä esitys
ei turvaa tätä kilpailun säilyttämisvaatimusta.
Tuottajayhteisöillä on poikkeuksetta toimialallaan
hallitseva markkina-asema, kuten esitys toteaa. Tällä esityksellä tuottajayhteisöille
annettaisiin myös täysi päätäntävalta,
kuka Suomessa saa autoromuja vastaanottaa, kuka niitä saa
jatkossa käsitellä, purkaa, kierrättää ja
uusiokäyttää ja kellä on oikeus
luovuttaa romutustodistus kuluttajalle.
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä nyt
esittämäni epäkohdat nostetaan keskusteluun
ja lakiehdotus ja asetusluonnos harkitaan näiltä osin uudelleen,
tehdään kansainvälisiä vertailuja
ja toimitaan romuajoneuvodirektiivin hengessä niin, että kuluttajien,
suomalaisten yrittäjien ja veronmaksajien sekä suomalaisen
ympäristön etu asiassa toteutuu ja autopurkamot
voivat jatkaa tärkeää kierrätystehtäväänsä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunta tulee varmasti ottamaan ed. Tiilikaisen näkökulmat
huomioon. Ed. Tiilikaiselle haluaisin ikään kuin
lohdutukseksi todeta sen, että se on se y niin aakkosten
loppupäässä, että nämä ympäristöasiat
ovat aina täällä viimeisinä,
jolloinka yleensä kuulijoina on pääsihteerin
ja puhemiehen lisäksi vain muutama kansanedustaja. Se nyt
on vain tällä tavalla, mutta asian arvoa se ei
laske, ei ollenkaan, näiden asioiden merkitysarvoa.
Nythän tässä on jonkinlainen ympäristökysymysten
kokoontumisajo sillä tavalla, että jätelakeja
on esillä monella tavalla: on ollut biojätedirektiivi
keskeisessä keskustelussa, kaksi U-asiaa, U 55, kaivannaisteollisuuden
jätehuolto, ja U 58, jätteen siirtodirektiivi,
kaikki ovat yhtä aikaa eduskunnassa, joten jätepuolelta
on paljon asiaa todellakin liikkeellä, tärkeitä asioita.
Toivon mukaan myöskin Århusin sopimus tulisi vihdoin
ja viimein, joka on erittäin tärkeä ympäristösopimus,
eduskuntaan ratifioitavaksi. Samoin monia muita asioita on kesken.
Mutta itse asia, mihin hyvin pitkään keskityitte — ja
kiitos siitä aktiivisuudesta — on tärkeä. Itse
näen kyllä hyvänä, että tällainen
laki on nyt liikkeellä, ja näen, että se
on osa kokonaisuutta jätteen määrän
hallinnassa, mutta epäkohdat pitäisi tietysti
huomioida. Toivon mukaan valiokunta tässä asiassa
toimii tavalla, joka teitä tyydyttää.
Keskustelu päättyy.