18) Hallituksen esitys laiksi työntekijäin eläkemaksun
ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon
ottamisesta eräissä päivärahoissa
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti kertaan hallituksen esityksen ja
valiokunnan kannanotot.
Tässähän ehdotetaan säädettäväksi
laki työntekijäin eläkemaksun ja palkansaajan
työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta eräissä päivärahoissa.
Esityksen mukaan niissä päivärahaetuuksissa,
jotka lasketaan henkilön palkan perusteella, vähennettäisiin
aikaisempien vuosien tapaan työtulosta tai maksettavasta
etuudesta työntekijäin eläkemaksua ja
palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua vastaava
osuus. Etuuksista tehtävän vähennyksen
määräksi hallitus ehdotti 4,9:ää prosenttia
vuonna 2004. Esitys liittyy valtion vuoden 2004 talousarvioesitykseen
ja on siten tarkoitettu käsiteltäväksi
sen yhteydessä.
Valiokunnan kannanotot:
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä asianmukaisena.
Valiokunta puoltaakin lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin:
Päivärahan perusteena olevista työtuloista
tehtävää vähennystä esitetään
jälleen jatkettavaksi yhdellä vuodella. Esitys
merkitsee, että työntekijän eläkemaksun
ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon
ottamisesta säädetään nyt kahdennentoista
kerran yksivuotisella lainsäädännöllä.
Valiokunta viittaa aiemmin ottamiinsa kannanottoihin, joissa valiokunta
on pitänyt välttämättömänä,
että päivärahojen määräytymisen
tulisi perustua pysyvään lainsäädäntöön.
Valiokunta pitää edelleen välttämättömänä,
että asiasta valmistellaan kolmikantaisessa yhteistyössä ratkaisu
niin, että viimeistään sairausvakuutuksen
rahoitusjärjestelmää uudistettaessa päivärahojen
määräytymisperusteista säädettäisiin
pysyvällä lainsäädännöllä.
Ratkaisua valmisteltaessa tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon se
vaihtoehto, että vähennyksestä kokonaan
luovutaan.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 1 §:ään muutosta
siten, että päivärahan perusteena olevista
työtuloista tai maksettavasta etuudesta vähennettävä määrä vuonna
2004 olisi 4,85 prosenttia eikä 4,9 prosenttia, kuten hallituksen
esitystä valmisteltaessa arvioitiin.
Edellä olevan perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 1 § muutettuna
niin kuin se on tänne mietintöön kirjoitettu.
Tähänkin asiaan liittyy vastalause, jota en
käy sen enempää kommentoimaan.
Toivon todellakin, että tätä lakia
sosiaali- ja terveysministeriössä vakavasti mietittäisiin,
ettei sitä tarvitsisi kolmattatoista kertaa käsitellä yksivuotisena.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn lämpimästi valiokunnan
puheenjohtajan äsken esittämään
näkemykseen tulevien käsittelyjen tarpeesta. Olemme
kuitenkin ed. Rauhalan kanssa ajatelleet helpottaa tätä ongelmaa
esittämällä jo nyt, että tämä lakiesitys
hylätään, ja tulemme sitä toisessa
käsittelyssä esittämäänkin.
Ja miksi? Siksi, että kun tutkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan
pöytäkirjoja tästä taaksepäin, niin
totesin, että itse asiassa tämä sama
teksti — pienin vivahde-eroin — esiintyy siellä nyt
ainakin viisi vuotta taaksepäin, joka kerta. Totesin myöskin,
että pois lukien kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset,
jotka eivät ole olleet tässä viimeisen
kahdeksan tai nyt kohta yhdeksän vuoden aikana hallituksessa,
kaikki puolueet ovat valiokunnassa olleet sitä mieltä,
että tämä laki pitäisi vähintään
säätää määräaikaiseksi,
ja siinä yhteydessä yleensä on oltu myöskin
sitä mieltä, että tämä piiloleikkaus,
joka tänne aikanaan 90-luvun alun ankeina vuosina rakennettiin,
pitäisi kokonaan poistaa. Siis tarkennan sillä tavoin,
että toki kristityt ja perussuomalaisetkin ovat olleet tätä mieltä,
mutta heidän ei ole tarvinnut missään vaiheessa
olla toista mieltä. Viittaan täällä aiemmassa
puheenvuorossani esittämääni, minkälaisia
kohtaloita on näillä hallituksen esityksillä, erityisesti
näillä, joita täällä uudistetaan
kerran vuodessa, niin kuin tätäkin — tämä on
ehkä kaikkein näyttävin malli tästä ilmiöstä — millä tavalla
niitten elämä etenee huolimatta siitä,
että ainakin asiakirjoista päätellen
eduskunnan valtava enemmistö näyttäisi
olevan suhteellisen yksimielisestikin sitä mieltä,
että huono lakiesitys kuin mikä. Siitä huolimatta
ne vain jatkuvat, ja sitten me keskustelemme siitä, kuka
oli milloin milläkin kannalla ja kuka puolusti mitäkin.
Edelleen tässäkin asiassa toivoisin, että tähän
saattaisi tulla muutos, vaikka tietenkin ymmärrän,
mitä hallituksessa tai oppositiossa oleminen kansanedustajilta
väistämättä aina silloin tällöin
edellyttää.
Mutta tässä asiassa, kun lukee lakiesityksen perusteluita,
näyttäisi siltä, että tämän
lakiesityksen ikään kuin lähtökohtana
on solidaarisuus. Siis työttömien, sairastuneitten,
lapsiaan kotona hoitavien tai tapaturmassa loukkaantuneitten pitäisi
kantaa tämän lakiesityksen tuottamalla tavalla
solidaarisuutta niitä kohtaan, jotka ovat työssä ja
jotka maksavat työeläkemaksua ja niitä muita
sosiaalivakuutusmaksuja, jotka heidän palkastaan pidätetään.
Tämä on mielenkiintoista solidaarisuutta. Sanoisin,
että se on "sailasta" solidaarisuutta, ja, arvoisa puhemies,
korostan, että tällä kertaa minulla ei
ollut ärrävikaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen todella toisena allekirjoittajana tässä vastalauseessa
hallituksen esitykseen. Kävin läpi aikaisempia
käsittelyjä, kun tässä nyt on
yli kymmenen vuoden aika, jolloinka tätä erityislakina
on säädetty. Sieltä löytyy todella
paitsi näistä pöytäkirjoista
maininta, että tätä ei tulisi näin
jatkaa, myös se, että kristillisdemokraatit — vai
oliko se nyt millä nimellä, mutta kuitenkin puolueeni — on
ollut muun muassa keskustan kanssa tekemässä saman
tyyppistä vastalausetta, kuin millaisessa nyt olen mukana
vasemmistoliiton kanssa. Niinpä näen, että kyllä minusta
yli kymmenen vuotta on jo niin pitkä aika, että sen
toiveen tai ajatuksen sijaan, mikä erillislakia säädettäessä on ollut,
pitäisi tulla toisenlainen tapa. Sitä ei ole kuitenkaan
tullut.
Kyllä tämä on ihan selkeä,
vakava kannanotto, että nyt on jo kiire tehdä se,
koska tässä on kysymys todellakin laman aikana
tehdystä muutoksesta ja nyt se ikään
kuin piiloleikkauksena tehdään vähän
kuin puolihuolimattomasti. Erittäin hyvin mielestäni
ed. Virtanen toi tämän perusteen, että tämä solidaarisuus
tässä ei ole oikeudenmukaisuutta sillä tavalla,
että niitä ihmisiä, työttömiä ja
kotona olevia, jotka muutenkin ovat hyvinkin heikossa asemassa,
tällä tavalla "rangaistaan". Ihan toivoisin, että tätä lakia
viimeistä kertaa tässä erillislakimuodossa
ollaan käsittelemässä. Toivoisin tietenkin,
että tämä vastalause saisi kannatusta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! 90-luvun alun aikana Ahon hallituksessa säädettiin erilaisia
raippaveroja. Näistä raippaveroista on vähän
kerrassaan pyritty pääsemään
eroon, mutta näyttää siltä,
että näissä päivärahoissa
edelleenkin tämä raippavero säilyy elikkä palkkatulosta
vähennetään tämä nyt
valiokunnan mietinnön mukainen 4,85 prosenttia ja sen jälkeen
vasta ruvetaan päiväraha-ansiota laskemaan. Tämähän
on selvä leikkaus edelleenkin päivärahansaajia
kohtaan ja pienentää päivärahoja,
jotka sinänsä tänä päivänä eivät
muutoinkaan niin kovin suuria ole. Vallankin pätkätyöläisten
osalta ansiot ovat pieniä ja päivärahat
jäävät pieniksi.
Samoin tämä vastaava systeemihän
kohtelee myöskin työeläkkeelle jääviä,
elikkä siellä on myöskin tämä leikkaus.
Sitä eivät monet huomaa ennen kuin sitten, kun
joko saavat päivärahoja tai jäävät
eläkkeelle ja huomaavat, että vaikka ansio on
suurempi, sitä ei kokonaan lasketakaan eläkkeeseen
tai päiväraha-ansioon, vaan siitä vähennetään
ensin nämä prosentit ja sen jälkeen vasta
ruvetaan laskemaan päivärahoja tai eläkettä.
Siinä mielessä, herra puhemies, olisi korkea aika
tästä raippaverosta vihdoinkin päästä,
sillä perusteet tämän veron säätämiselle
ovat aikaa sitten jo menneet ohi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! On aivan selvää, että tällaiset
erillislait eivät ole hyviä, mutta jokainen tiedämme,
missä tilanteessa tämä lainsäädäntö on
aikaansaatu. Varmasti on perusteltua toivoa, että näistä päästäisiin
mitä pikimmin eroon, mutta on myöskin selvää,
että hallitus on joutunut tässä tilanteessa
tuomaan tämän lakiesityksen tänne. Selvästi
valiokunnan enemmistö on asettunut myöskin tämän
lakiesityksen taakse.
Yleiskeskustelu päättyy.