21) Hallituksen esitys vuoden 2004 talousarviota koskevan hallituksen
esityksen (HE 55/2003 vp) täydentämisestä
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
vuoden 2004 talousarvion täydentämisestä on
tullut eduskuntaan, ja nythän on tullut sellainen käytäntö,
että vuosittain on tullut budjettikäsittelyn aikana
täydentäviä esityksiä.
Tästä voi todeta sen, että tämä on
ylijäämäinen 47 miljoonaa euroa. Yleisperusteluissa
todetaan asia, joka on syytä myöskin pöytäkirjaan tuoda:
"Kansainvälinen talous näyttää päässeen vihdoin
kasvu-uralle, joskin elpyminen etenee eri tahdissa eri alueilla.
Suomessa tuotanto on toipunut alkuvuoden heikkoudesta ja kokonaistuotannon
odotetaan lisääntyvän hieman nopeammin
kuin loppukesällä laaditussa arviossa ennustettiin."
Pitää myöskin muistaa, että hallitus
on aivan muutama viikko sitten tehnyt tärkeän
yritysverouudistuksen, ja toivoa sopii, vaikka siitä ei
ole lainsäädäntöä vielä olemassa,
että sekin tulee vaikuttamaan myönteisesti myöskin
ensi vuonna tässä maassa ja sitä taustaa
vasten tukee myöskin sitä talousarviota ja tätä täydentävää esitystä,
jota nyt valtiovarainvaliokunta lähtee käsittelemään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on oikein hyvä,
että on tällainen käytäntö,
jossa talousarvioesitystä voidaan jo tässä vaiheessa
käsitellä täydentäen ja tuoda
niitä muutoksia, joita pitkään valmisteilla
olleen tulevan vuoden talousarvion laatimisen ja valmistelun aikana
ja sen myötä on tapahtunut eri asioissa. Samalla
tämä tarjoaa myöskin tilaisuuden tuoda
esille niitä asioita, joita tulevan vuoden talousarviossa
olisi hyvä korjata.
Eräs tällainen liittyy pääluokkaan
29, opetusministeriön hallinnonalaan. Itse koen hyvin tärkeänä,
että me voisimme Suomessa säilyttää myös
niin sanotut pienet lukiot. Meillähän on ollut
tavaton vimma lakkauttaa lukioita ja muodostaa suurlukioita. Se
saattaa joissakin tapauksissa olla ihan hyväkin ratkaisu — en
ryhdy sitä kritisoimaan, missä se on nimenomaan
koettu hyväksi — mutta ennen kaikkea väestön
väheneminen ja kuntien kireä taloudellinen tilanne
ovat ajaneet siihen, että pienet lukiot ovat vaarassa nimenomaan
kunnissa, joissa on useampia lukioita, kuten omassa kotikaupungissani
Keuruulla, jossa Haapamäen lukio on lakkautuksen alla. Ikävä kyllä kunnalliset
päättäjät joutuvat tilanteeseen,
jossa helposti toimitaan tiukalla kamreerilinjalla, josta olen sanonut,
että jos tätä kamreerilinjaa noudatettaisiin,
silloin kunnanhallitukset ja -valtuustot voisi korvata kilpailutetuilla
tilitoimistoilla ilman mitään näköaloja
vain pelkästään rahan ja numeroiden,
niin sanotun säätämisen, ratkaistessa.
Mielestäni kuitenkin pitäisi olla kehityksen eteenpäin
katsovia innovatiivisia näköaloja, joissa voitaisiin
katsoa, kuinka olemassa olevia rakenteitakin voitaisiin säilyttää,
pitää maaseutua myös maakuntien reunoilla
elävänä ja kehityskykyisenä eikä suinkaan
lähteä tuosta kamreerilinjasta, jossa vain yksinomaan
taloudelliset seikat ovat ne, jotka määrittelevät
elämän ehtoja.
Ymmärrän toki, että taloudelliset
asiat ovat tärkeitä, mutta poliittisen päättäjän
tulee nähdä elämää myös
laajemmalti kuin talouden kannalta. Kyllä elämän
suurimmat ratkaisut loppujen lopulta tehdään muun
kuin taloudellisen näkökohdan varassa. Mutta helposti
kuntapäättäjinä ja myös
valtiollisina päättäjinä joudumme
tilanteeseen, että ajattelemme liian suppeasti. Tuskin tässä maassa
olisi mikään mennyt eteenpäin, jos olisi
ajateltu vain pelkän talouden varassa. Joillakin on ollut
näkyjä, visioita, on ollut innovaatioita, on ollut
tahtotilaa ajaa joitakin asioita, ja vaikka tahtotilan ajajat olisivat
olleet joskus yksin ja vähemmistössä,
niin voimakas tahtotila on loppujen lopuksi voittanut kaikki esteet.
Eräs tällainen kysymys liittyy juuri pieniin
lukioihin. Siksi olen tänä päivänä jättänyt
tähän asianmukaisen aloitteen, jossa toivon, että voitaisiin
tarkistaa vielä budjettia ja lisätä juuri
pienten lukioitten käyttöön rahaa, jotta
kuntapäättäjät ahdinkotilanteissaan
eivät menisi lakkauttamaan lukioita. Pitäisi ensiksi
etsiä ne ratkaisut, millä ne voisivat säilyä.
Arvo Ylppö oli sanonut nyt jo melko iäkkäälle
henkilölle tämän aikanaan ollessa lapsena
potilaana Ylpön vastaanotolla, kun toiset lääkärit katsoivat
jalkaa, että tuo jalka pitää leikata
pois: "Ei leikata. Sen ehtii leikata vielä myöhemminkin."
Vuosikymmeniä henkilö on kävellyt sillä jalalla.
Nykyisessä tilanteessa kuntapäättäjät
joutuvat tekemään helposti juuri noita amputaatioratkaisuja,
joilla on vain kielteinen vaikutus. Pitäisi etsiä myönteisiä vaihtoehtoja,
miten kehitetään, viedään eteenpäin,
ja juuri näille niin sanotuille pienille lukioille, näkisin,
on paljon mahdollisuuksia tänä aikana. Kuntaliitolla
on paljon ratkaisumalleja, millä voitaisiin niitä kehittää. Audiovisuaalinen
viestintä, edelleen kaikki etälukiotoiminnat,
liitetyt aikuislukiotoiminnat, nämä vahvistaisivat.
Siellä, missä koulu, olipa se kyläkoulu,
yläaste tai lukio, lakkaa, käy ei vain pieni kuolema
yhdyskunnassa, vaan siellä tapahtuu suuri taantumus. Eivät
edes kalliit EU-projektit pysty niitä yhdyskuntia enää elvyttämään.
Siksi, arvoisa puhemies, toivon, että niiden näkökohtien
pohjalta, joilla olen tänään jättänyt
aloitteeni, voitaisiin saada rahaa vielä pienten lukioitten
toiminnan jatkamiseksi, ja siitä esimerkkinä on
oman kaupunkini perinteikäs Haapamäen lukio.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen käytti varmasti
hyvin perustellun ja mietityn puheenvuoron pienten lukioitten asemasta.
On totta, että pienten lukioitten turvaamisen pitää olla
muukin kuin pelkkä rahakysymys, mutta kai oleellista on se,
että jotta pienet lukiotkin voisivat säilyä tässä maassa,
niin alueilla ja paikkakunnilla, seutukunnilla, pitää olla
oppilaita myöskin, että lukioita voitaisiin säilyttää.
Jos ei oppilaita ole, niin kyllä silloin, oli pieni tai
suuri lukio, se tulee loppumaan. Tämä lienee kai
oleellinen asia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tässä täydentävässä talousarviossa
on juuri päinvastaisia asioita kuin ed. Oinonen vaati ja
esitti. Tässä täydentävässä talousarviossa
esitetään, että kuntien valtionosuuksia
vähennetään 31 miljoonaa euroa. Se tuo
tuskaa lisää näille kuntapäättäjille, kun
aikaisemminkin varsinainen talousarvio oli alijäämäinen
jopa hallituksen omien laskelmien mukaan. Näin ollen on
selvää, että tämä entisestään
aiheuttaa lisää ongelmia kuntapäättäjille.
Se myös tulee vaikuttamaan palvelujen laatuun. On selvää,
että jos ei kunta pysty rahaa hankkimaan lisää,
jostain on säästettävä, ja useimmiten
se on juuri, että palvelujen laatua heikennetään
tai palveluja vähennetään.
Toisena kohtana haluan ottaa esille tässä lisäbudjetissa
olevan uuden armeijan tilausvaltuuden. Tilausvaltuuden kokonaissummahan
on kokonaista 18,4 miljoonaa euroa. Tällä ehdotetaan tilattavaksi
kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmän
huolto ja ylläpito. Samanaikaisesti kun vähennetään
rahoja kuntapuolelta, mikä merkitsee palvelujen supistumista
tai kuntien velkaantumista, samanaikaisesti ollaan myös
puolustusministeriön puolen määrärahoja
lisäämässä eli puolustusministeriön
määrärahoja esitetään
lisättäväksi tällä täydentävällä talousarviolla
6,8 miljoonaa euroa. Nämä kaksi kohtaa ovat sellaisia, että meidän
vasemmistoliiton edustajien mielestä näin ei pidä menetellä,
vaan ensinnäkin kuntien valtionosuuksia tulee lisätä ja
tällä hetkellä tulisi pidättäytyä uusista
asehankintamäärärahoista, koska ei meillä ole
sellaista uhkaa olemassa, että me tarvitsisimme lisää aseita
rajoille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ikään kuin vielä jaksoi
odottaa sitä, että hallitus tekisi jotakin kuntien
hyväksi sen suhteen, että kunnat pystyisivät
kantamaan oman vastuunsa Kansallisesta terveysohjelmasta. Näin
ei kuitenkaan ole. Ei myöskään hallituksen
esitys eduskunnalle 2004 talousarviota koskevan esityksen täydentämisestä tätä tehnyt.
Kuntaliittohan on laskenut, että sosiaali- ja terveyspuolella
vuoden 2004 budjetti ja valtion velvoitteet heikentävät kuntien
asemaa 140 miljoonalla eurolla, koska kasvaneita menoja ei peitetä ja
ainoastaan pyritään tasaamaan kunnan verotuksen
alenemaa.
Mutta, arvoisa puhemies, itse pihviä, sitä,
miten kunnat toteuttaisivat terveydenhoitoa, ei tarjoilla lainkaan,
vaan tämä jää tekemättä.
En tiedä, mikä tämä filosofia
tässä on. Sosialidemokraattinen puolue, jonka
yhtään kansanedustajaa ei taida nyt olla paikalla,
on hallituksessa ja oli Lipposen kakkoshallituksessa, mutta tässä Vanhasen
hallituksessa tämä hyvä Jussi Huttusen
vetämä projekti, jota tuki Lipposen kakkoshallitus ainakin
puheissaan ja päätöksissään,
jää nyt toteutumatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tiedän kuntien tuskan oikein
hyvin. Eilen illalla olin Keuruun kaupunginvaltuuston budjettiseminaarin
puheenjohtajana, joka oli hyvin raskas ja vaativa tehtävä,
jossa oltiin näitten kovien tosiasioiden edessä,
että rahat eivät riitä, eivät
sosiaalitoimeen, eivät terveydenhuoltoon, eivät
erikoissairaanhoitoon. Joka paikassa on vain pelkkää miinusta
ja aukkoa, ja täyttämiseen ei löydy mitään
muuta kuin velan otto. Tässä suhteessa todettiin
myös se, että valtion laskelmat keskimääräisistä menoista,
mitä saisi mennä terveydenhuoltoon, sosiaalitoimeen
ja opetustoimeen, ovat noin 10 prosenttia jäljessä siitä,
mitä ovat todelliset keskiarvot. Sen vuoksi voimakkaasti
vetoan valtiovarainvaliokuntaan, että kuntien valtionosuuksia
ei suinkaan vähennetä vaan lisättäisiin
myös muiltakin osilta, mitä äskeisessä puheenvuorossa
sanoin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuoppa paheksui puolustusministeriön
hallinnonalan hankintamäärärahoja ja
varautumismäärärahoja. Tältä osin
voisi todeta tähän asiaan, että ed. Kuopan
näkemys on kyllä hyvä, mutta se on vaan
menneeltä ajalta eikä satu tähän päivään
eikä tulevaisuuteen. Jo talvisodan ajalta oli nähtävissä,
että kun ei ollut varauduttu riittävän
aikaisin, meidät meinasi hukka periä. Tämän pohjalta
on nähtävissä, että hallituksessa
on terävyyttä, tarkkuutta ja oikeasilmäisyyttä,
että varaudutaan pahimman varalle ja silloin, kun se on taloudellisesti
edullista, tehdään niitä hankintoja ja
seurausjärjestelmiä niin, että ollaan
valmiita silloin, jos tiukka paikka tulee.
Herra puhemies! Sen voisi todeta tähän asiaan,
että tässä hallituksen esityksessä budjetin täydentämisestä on
erinomaisen paljon suurta viisautta, koska tällä lyhennetään
tietysti valtiovarainvaliokunnan mietinnön pituutta, ja
siltä osin valiokunnan on helppo yhtyä tähän
hallituksen viisaaseen esitykseen, jos sen näin voisi todeta,
koska hallitus ei ilmeisesti näissä asioissa omasta
mielestään tee kuin ainoastaan vain hyviä esityksiä.
Tässä on aika hyvin nähtävissä se,
mistä ed. Vihriälä tämän
keskustelun aloitti, että maailmantalous on kääntymässä nousuun,
mikä vaikuttaa myönteisesti myöskin Suomen
valtiontalouteen. Se on luettavissa täältä pääluokasta
36 Valtionvelan korot. Tässä esitetään
jo vähennystä 50 miljoonaa euroa talousarvioesitykseen. Tämä vaikuttaa
kyllä myönteisesti Suomen talouteen, ja tästäkin
50 miljoonasta eurosta on moneen pieneen asiaan jaettavissa, hoidettavissa niitä tilkkeitä,
mitä tämä yhteiskunta tarvitsee silloin,
kun valtiontalouden seula pyrkii vuotamaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela, haluan todeta, että talvisota
on mennyttä aikaa ja jatkosotakin on jo mennyttä aikaa.
Ne ovat todella mennyttä aikaa. Tässä haluan
todeta sen, kun ed. Oinonen täällä perusteli
sitä, minkä tähden kuntien pitäisi
saada lisää rahaa, että tässä nyt
kumminkin annetaan liki 7 miljoonan euron lisäys Puolustusvoimille
ja annetaan 18,4 miljoonan euron uusi tilausvaltuus. Nämä ovat
kaikki rahoja, jotka ovat jostain pois. Nyt ne näyttävät
olevan kuntasektorilta pois, koska samanaikaisesti kuntien valtionosuuksia vähennetään
31 miljoonaa euroa. Minun arvomaailmaani sopii paremmin se, että turvataan
lukioitten, terveyskeskusten, sosiaalitoimen palvelujen saatavuus
kaikille suomalaisille kaikissa kunnissa, kuin se, että ostetaan
Norjasta käytettyjä telakuorma-autoja tai jotain
vastaavaa, kuten ostettiin Saksasta vanhoja panssarivaunuja, ja edelleenkin
väitetään, että ne ostettiin
todella rajuun ylihintaan. Toivottavasti tässä telakuorma-autokaupassa
ei ole käynyt näin, että romuja ostetaan
Suomen armeijalle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä on
ed. Vihriälä paikalla, joka on aktiivinen vaikuttaja
vastuullisella paikalla valtiovarainvaliokunnassa, niin erityisesti
toivon, että hän myös kuntien elämää syvästi
tuntevana tuo tämän kunnalliselämän
tuskan esille valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä.
Tilanne on kaikissa kunnissa menossa lujasti kohti katastrofia. Kunnat
eivät pysty täyttämään
sitä velvoitetta, että talous olisi pantava määräajassa
tasapainoon. Talouden tasapainottaminen vaan karkaa yhä enemmän
käsistä. Eli tilanne on joutumassa laittomaksi.
Samaan aikaan sairaalat ovat ylipaikoilla, vanhainkodit ylikuormitettuja
ja kaikkia muitakin palveluja vain heikennetään.
Tilanne on hyvin sietämätön. Vetoan valtiovarainvaliokunnan
jäseniin, jotta muistetaan kuntien taloudellinen hätä,
missä ollaan.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Oinoselle toteaisin, että kyllä valtiovarainvaliokunnassa
kuntien tilanne tunnetaan ja tiedetään. Kun vain
niitä euroja olisi jaettavaksi, niin varmasti niitä jaettaisiin.
Toteaisin kuitenkin, että kun ensi vuosi eletään
ja tällä täydennyksellä tuleva
budjetti astuu voimaan, niin uskon kuitenkin, että se linja,
jota hallitus on nyt tuonut, kokonaisuudessaan tuo myönteistä myöskin
kuntien elämään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Seppo Lahtela Haminasta viittasi maailmantalouden
nousuun ja kehaisi hallituksen esitystä talousarvion täydentämisestä,
että siellä olisi tilkerahaa, niin avasin sen
ja katsoin sinne liikenne- ja viestintäministeriön
pääluokkaan, mutta ei siellä ollut henkilöliikenteen
rahoitukseen, ed. Seppo Lahtela, Kouvola—Kotka-välillä.
Vaikka Haminaan ei tulekaan henkilöjunaa, niin kyllä Kotkaan
toki. Uskon, että te olette tämän puolesta,
olette laittanut nimennekin asian taakse, eikö niin, ja
näin hyvä, mutta tämänlaisia
oikaisuja olisi ollut hyvä kyllä tästä löytää:
1,5 miljoonaa euroa, ei kovin paljon, mieluummin vähän
tähän kokonaisuuteen nähden, mihinkä tekin
viittasitte. Tässä mielessä paljon on
tekemistä. Toivon mukaan saamme tämän
asian tässä talossa oikaistuksi, ettei tapahdu
niin, että välillä Kotka—Kouvola
loppuisi henkilöliikenne. Tämähän
koskee myös muita, esimerkiksi Karjaa—Hanko-väliä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuorosta tuli mieleeni,
onko hallituksen esitys vallan talvisodan ajalta. Toivottavasti
ei kuitenkaan ihan kokonaisuudessaan.
Sen sijaan tässä on ollut keskustelua tulevasta yritysverouudistuksesta,
vaikka se nyt ei suoraan tähän hallituksen esitykseen
liitykään. Itse olen ollut hyvin huolissani siitä sanomasta,
jota tuorein pk-yritysbarometri kertoo, eli suomalaiset pk-yritykset
ovat liian kasvuhaluttomia. Tähän sisältyy
myös huoli siitä, miten tuleva yritysverouudistus
tähän kysymykseen pystyisi vastaamaan. Käsitykseni
mukaan elementit ovat pikemminkin vastaisia ja kasvuun ei suinkaan
kannusteta. Jos emme saa pk-yrityksiä kasvuhalukkaiksi,
meillä tulee olemaan myös vaikeuksia Suomen talouden
kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen otti erittäin tärkeän
näkökohdan esille liittyen liikenteen ostopalveluihin
nimenomaan niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla, joilla
kuitenkin vuosittain liikkuu satojatuhansia kansalaisia. Olisin
todella toivonut, että tällekin raha olisi löytynyt
täältä budjetin täydennyksestä,
mutta valitettavasti sitä ei ollut. On välttämätöntä,
että se löytyy budjetin lopullisessa päätännässä.
1,7 miljoonaa euroa on melko pieni summa valtion budjetissa, mutta
sen puuttuminen tekee erittäin pahaa monilla Suomen radoilla.
En viitsi mainita, mitä ne ovat, koska ihan tarpeeksi nämä radat
ovat saaneet jo nyt negatiivista mainosta, kun ihmiset kysyvät,
vieläkö junat kulkevat, kun ne tosiasiassa vielä kulkevat.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen voi olla huoleti. Haapamäelle vielä junat
menevät, pysähtyvät ja tulevaisuus on turvattu,
vaikkakin uhanalainen.
Mutta ed. Tiusanen mielestäni kiinnitti erinomaisen
tärkeään asiaan huomiota: raideliikenteen
jatkuvuuteen vähän liikennöidyillä rataosuuksilla,
kuten myös muun muassa Kouvola—Kotka. Tämä on
erityinen huoli, ja siinä asiassa on tehtävä jotakin.
Olisi kyllä todella toivonut, että se olisi myöskin
täällä näkynyt. Ed. Tiusasen
huolesta junaliikenteen, raideliikenteen, henkilöliikenteen
toteutumisesta Haminaan voi todeta, että tämä on
ehkä näissä suuremmissa käsissä.
Mielestäni se tulee silloin toteutumaan, kun tämä Heli-rata,
Helsinki—Kotka—Hamina—Viipuri—Pietari,
toteutuu. Silloin tämä asia on järjestyksessä eikä liene
suurta huolta tässä asiassa, mutta siinä menee
kauan, ja haminalaisilla ei ole tätä aikaa odottaa
tätä asiaa, eikä kotkalaisilla.
Herra puhemies! Sen verran voisi todeta, että noin
kaakkoissuomalaisittain katsottuna liikenteen ja viestinnän
alalla erittäin paljon toteutuu myöskin valtionhallinnossa
täällä ministeriö- ja eduskuntatasolla
tällaista näennäispolitiikkaa ja näitä asioita
ei hoideta, sen kun kilistellään ja kalistellaan.
Pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin, pitäisi näkyä sellainen
tuntuma, että myöskin saadaan jotakin aikaiseksi.
Itse täysin rinnoin seison tässä asiassa
ed. Tiusasen rinnalla parempaan tulevaisuuteen luottaen.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Holmlund otti täällä esille
sen, miksi yrityksiä ei kannusteta kasvuun ja eteenpäin.
Kyllä nyt, ed. Holmlund, on todettava, että ennen
kuin hallitus on antanut tämän täydentävän
lisäbudjettiesityksen, juuri jokin aika sitten, on tehty
merkittävä veropäätös
yritysverotuksen uudistamisesta. Siinä erityisesti pienten
ja keskisuurten yritysten verotusta merkittävästi
ollaan alentamassa. Niitä lakiesityksiä ei vielä ole,
mutta uskon, että yrittäjät tämän
ymmärtävät ja tämä tulee
vaikuttamaan positiivisesti meidän talouselämäämme. Kyllä hallitus
on tehnyt tässä merkittävän,
hyvän päätöksen.
Anne Holmlund /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä tässä väitti, että hallitus
olisi panostanut yritysten kasvuun. Tosiasia on kuitenkin siinä,
että yritysten verotus kevenee, mutta osingonsaajien verotus
ei millään tasolla kevene. Kyllä yleensä yritysten
taustalla ovat yrittäjät, jotka myös
osingonsaajina nauttivat osinkoa omasta yrityksestään.
Tässähän suhteessa verotus ei suinkaan
laske, vaan kiristyy.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2004 talousarviossa olisi nähnyt,
mitä täällä on esillä ollut,
rautatiet ja samaten Tielaitoksen määrärahat.
Ratahallinnolta puuttuu 50 miljoonaa euroa ja samaten Tielaitokselta
50 miljoonaa euroa. Niiden olisi pitänyt ehdottomasti olla
tässä mukana. Muun muassa Ratahallinto on ilmoittanut,
kun valiokunta kävi siellä vierailulla, että se
voi merkata tuhannen ihmisen pakkolomautusta tai kolmensadan ihmisen
irtisanomista, jos ei tätä 50:tä miljoonaa
euroa löydy. Samoin Nelostien parannus. Tässä oli
maanantaina iso pro Nelostie -kokous tuolla Hartolassa. Oulusta
ja Lahdesta ja siltä väliltä oli edustajia
ja ministeri Luhtanen siellä. Luhtanenkin valitteli, että ei
ole rahaa hallitukselta saatavilla. Mutta tie on huonossa kunnossa,
ja se on vilkkain rekkatie Suomessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama huomio vielä tähän
liikenne- ja nimenomaan raideliikennekeskusteluun. Se puuttuu tästä vuoden
2004 talousarvion täydennysosasta, ja on tosiasia, että liian
vähän on rahaa talousarviossa, siis tarkkaan ottaen
1,7 miljoonaa euroa, niin kuin tuli esiin, tämän
vähän liikennöidyn henkilöjunaliikenteen
tueksi. Kotka—Kouvola-välihän on vilkkaasti
liikennöity, eräs VR:n tuottavimmista rataosuuksista,
ehkä kaikkein tuottavin todella, siitä edelleenkin
Vainikkalaan. Henkilöjunaliikenne maksaa sillä välillä 1,5
miljoonaa euroa. Näin ollen tämä ongelma
pitäisi saada todellakin meidän yhdessä,
niin kuin täällä ed. Seppo Lahtela totesi,
yhdessä tuumin ratkaistuksi.
On hienoa, että ed. Seppo Lahtela nosti rannikon myötäisen
suoran ratayhteyden Helsingistä itään
tähän keskusteluun. Se on niin sanotusti aito
asia, joka pitää toteuttaa. Se on tietysti pitkän
pitkän juoksun päässä. Mutta
nyt olemme siinä tilanteessa, että kun maakuntakaavoja
uusitaan Itä-Uudellamaalla, Kymenlaaksossa, tämä varaus
pitää näillä alueilla pitää jatkossakin
maakuntakaavoissa. Uskon, että tässä asiassa
meillä olisi yhteistyötä niin, että esimerkiksi
Kymenlaakson maakuntaliitto pitää tästä huolen,
ettei tapahdu sen poispyyhkimistä. Tässä on
siis yhteisistä asioista todella kyse.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä palaan raideliikennerahaan.
Haluaisin kysyä, jos valtiovarainvaliokunnan arvoisista
jäsenistä joku tietää, miten
hoidetaan, että 1,7 miljoonaa euroa tulee tulevan vuoden
budjettiin lisää näihin junaliikenteen
ostoihin. Tämä on vakava kysymys. Eilen olin kokouksessa,
missä Suomenselän rautatieliikennetyöryhmä velvoitti allekirjoittanutta
hoitamaan, että raha tulee. Minä sanoin, että pidän
huolen. Nyt kysyn valtiovarainvaliokunnan jäseniltä,
miten tämä aiotaan hoitaa. Se on vakava kysymys,
kulkevatko vuodenvaihteessa junat esimerkiksi meiltä, ed.
Jukka Vihriälä, sinne Seinäjoen suuntaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä hieman perustienpidosta. Itse
olen ollut hyvin huolissani siitä, miten tämä nykyinen
budjettiesitys ensi vuodelle kohtelee perustienpidon määrärahoja.
On olemassa erittäin suuri huoli siitä, että nykyistäkään
tasoa ei tällä pystytä ylläpitämään.
Myöskään tämä lisäys,
mikä nyt on lähetekeskustelussa, ei tähän
tilanteeseen mitään valoa pysty tuomaan, valitettavasti.
Olen myös erittäin huolissani Satakunnan osalta.
Meillähän on tulossa merkittävä investointi.
TVO on päättänyt viidennen ydinvoimalan
rakentamisesta Olkiluotoon, ja mielestäni tulee ehdottomasti
huomioida, että silloin Satakunnan tiet ovat riittävän
hyvässä kunnossa. Tämä on erittäin
suuri, merkittävä rakennuskohde ja tulee myös
hyvin paljon rasittamaan Satakunnan tiestöä. Erityisesti
Valtatie 8:n osalta olen hyvin huolissani ja toivoisin siihen lisärahoitusta.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta käsittelee parasta
aikaa ensi vuoden talousarviota eri jaostoissa, myöskin
liikennejaostossa, johon rata-asiat ja perustienpito kuuluvat. Niistä käydään
nyt neuvotteluja, mitä muutoksia voidaan budjettiin tehdä.
Se on tietenkin selvää, että mistä hallituspuolueet
yhteisesti voivat sopia, näin tullaan tekemään.
Sen voin ed. Oinoselle vakuuttaa, että kyllä junat
kulkevat Seinäjoelta Haapamäelle myös
ensi vuoden aikana.
Keskustelu päättyy.