8) Hallituksen esitys laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain
muuttamisesta
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että yliopistot
vihdoinkin saavat luvan harjoittaa tilauskoulutusta siten, että koulutus
johtaa suoritettuihin tutkintoihin. Yliopistojen rehtorit ovat kauan
nähneet tämän mahdollisuutena lisätä yliopistojemme
kansainvälisyyttä ja saada lisää voimavaroja
tutkimukseen ja koulutukseen. Kannattaa kuitenkin lähteä varovaisesti
liikkeelle. Euroopassa tätä toimintaa on jo kauan
harjoitettu. Näillä markkinoilla ei enää ole
mitään unelmavoittoja tiedossa. Tarjouksia kannattaa suunnitella
ja rakentaa hyvin niin, että hyödyt varmasti voittavat
haitat. Koulutus kestänee yleensä 5—7
vuotta ja vaatii lisäpanostuksia yliopistoilta. On myös
varottava sitä, ettei taloon muodostu kahden kerroksen
väkeä niin opettajien kuin opiskelijoiden keskuuteen.
Joka tapauksessa on hyvä, että tämä koulutus
sallitaan, sillä hyvin toteutettuna se rikastuttaa yliopistomaailmaamme.
Tämä lakiehdotus avaa yliopistojamme koskevan
laajan uudistusaallon, jota on kauan suunniteltu ja joka on nyt
tulossa toteuttamisvaiheeseen. Yliopistot ollaan vapauttamassa taloudellisesti
ja hallinnollisesti itsenäisemmiksi. Tällä hetkellä ne
ovat valtion tilivirastoja. Se on kankea organisaatiomuoto modernille
yliopistolle.
Taloudellinen itsenäisyys ei sinänsä riitä,
elleivät yliopistot samalla saa merkittävästi
lisää taloudellisia voimavaroja. Vuoden 2008 talousarviossa
lisäykset ovat vaatimattomia muutoin kuin niin sanotun
innovaatioyliopiston kohdalla. Ainakin sitä koskevat lupaukset
ovat suurelliset.
Kiinnitän huomiota siihen, että on kaksi tapaa,
joilla valtiovarainministeriön aloitteessa tällä hetkellä heikennetään
yliopistojen taloudellista pohjaa. Toinen on niin sanottu tuottavuusohjelma,
joka on osoittautunut käytännössä säästöohjelmaksi
ja toinen on Senaatti-nimisen monopoliyhtiön
vaatima korkea kiinteistövuokra. Kyseisen yrityksen toiminta
ei ole ilmeisesti lainkaan EU:n kilpailulainsäädännön
mukaista ja se rasittaa yliopistojen toimintaa epäreilulla
tavalla.
Toivon, että tarmokkaasti aloittanut opetusministerimme
Sari Sarkomaa pyrkisi siihen, että niin sanotusta tuottavuusohjelmasta
luovutaan yliopistojen kohdalla kokonaan. Tanskassa on menestyksellisesti
toteutettu malli, jonka mukaan ne valtion kiinteistöt,
joissa yliopistotoimintaa harjoitetaan, on annettu yliopistoille
niiden itsensä hoidettavaksi. Tämä olisi
merkittävä voimavarojen lisäys maamme
yliopistoille. Ainakin Helsingin yliopisto pystyisi helposti huolehtimaan
tästä tehtävästä. Lisäksi
yliopistoille tulevien lahjoitusten ylärajaa tulisi nostaa
miljoonaan euroon, jos sitä lainkaan tarvitaan.
Äskettäin tehdyssä periaatepäätöksessä hallitus
katsoo, että maamme yliopistojen tulee toimia samojen johtamista
koskevien sääntöjen mukaan kuin maailman
johtavat yliopistot. On kuitenkin harhauskoa, että tämä olisi
ratkaiseva askel yliopistojen viemiseksi kansainväliseen
eturiviin varsinkaan amerikkalaisten yliopistojen rinnalle. Niiden
rahoituspohja on tuntuvasti parempi kuin maamme yliopistojen. Tämä näkyy esimerkiksi
siten, että maailman johtavien yliopistojen opiskelija—opettaja-suhde
on noin 6, kun se esimerkiksi meidän kansainvälisesti
menestyneessä Helsingin yliopistossamme vuonna 2006 oli
kaikkien opiskelijoiden kohdalla 25 ja perustutkintoja suorittavien
kohdalla 15. Olemme siis tässä tärkeässä asiassa
ratkaisevasti jäljessä.
Olen usein huomannut, että yliopistoja arvostelleet
henkilöt pitävät professorien, virkamiesten
ja opiskelijoiden edustusta omien yliopistojensa hallintoelimissä jonkunlaisena
kehityksen haittana ja taas ulkopuolisten jäsenten tuloa
automaattisesti myönteisenä asiana. Minulla on kokemusta
Helsingin yliopiston konsistorista niin sanottuna ulkopuolisena
jäsenenä. Voin vakuuttaa, että kaikkien
kolmen ryhmän edustajat pyrkivät aktiivisesti
ja sitoutuneesti toimimaan yliopistonsa kehittämiseksi.
Pääsääntöisesti he
tukivat rehtoria, apulaisrehtoria ja hallintojohtajaa heidän
tärkeässä työssään.
On vaikea ymmärtää, että maamme
sivistyneimmät ihmiset eivät osaisi toimia oman
työpaikkansa kehittämiseksi. Pohjoismaisittain
Helsingin yliopisto on sijoittunut eri ranking-listoilla erittäin hyvin.
Toinen asia on se, että liian monet hallintotasot ja
opetusministeriöstä eri nimillä tulevat
kovin teoreettiset, sanoisin, puolivillaiset projektit lisäävät
monen tutkijan ja kouluttajan työtä rasittavilla
hallintotehtävillä. Nämä hallintotyöt
hidastavat yliopiston menestystä pääsarallaan
eli opetuksessa ja tutkimuksessa. Talon sisäistä hallintoa
tulisi radikaalisti yksinkertaistaa ja turhat näennäisprojektit
lopettaa. Siihen yliopistot kyllä pystyvät yksinkin,
kun vaan saavuttavat taloudellisen ja hallinnollisen itsenäisyytensä ja
niiden tarpeeton holhous lopetetaan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta on
periaatteellisesti hyvin merkittävä, toivottavasti
käytännössäkin. Voin ihan reilusti
todeta, että tässä menneinä vuosina
olen aika paljon miettinyt tätä asiaa. Tämä lainmuutoshan
koskee Euroopan unionin ulkopuolisia jäsenmaita ja niiden
kansalaisia, joille nyt sitten tehdään mahdolliseksi
tällainen tutkintoon johtava tilauskoulutus, ja se nimenomaan
kohdentuu ryhmälle, ei yksittäiselle opiskelijalle.
Sanotaan nyt, että jo viime eduskuntavaalien alla,
kun olin joissakin koulutuspoliittisissa keskusteluissa, otin kyllä reilusti
kantaa sen puolesta, että tähän suuntaan
tulee mennä ja suunta on oikea. Mutta siihen liittyy tiettyjä varauksia
ja tämmöisiä potentiaalisia ongelmiakin,
ja sen takia tietysti olen hyvin tarkkaan perehtynyt nyt tähän
sivistysvaliokunnan mietintöön, joka nyt käsittelyn
pohjana on.
Arvoisa puhemies! Sain aikanaan melkoisen hepulin, kun kuulin,
että tähän tilauskoulutukseen voidaan
käyttää myöskin kehitysyhteistyömäärärahoja,
mutta nyt asiantuntijakuulemisen jälkeen sivistysvaliokunnassa,
jonka jäsen en siis nyt ole, on todettu: "Valiokunnan mielestä koulutusvienti
voi olla asianmukaista kehitysyhteistyöapua. Sitä ei
kuitenkaan tule järjestää suomalaisen
korkeakoululaitoksen tukemiseksi, vaan avun tulee aina edistää kehitysmaan
omaa paikallista kehitystä." Ja sitten tässä todetaan,
että on olemassa tällaisia Oecd:n kehitysyhteistyökomitean
kriteerejä, jotka sitten tämän tilauskoulutuksen
tulee täyttää.
Sitten toinen periaatteellisesti tärkeä asia
minulle oli se, että tämä tilauskoulutus
kattaa omat kustannuksensa ja se ei saa olla ikään
kuin pois suomalaisilta korkeakouluopiskelijoilta. Tämä muutoshan
koskee niin ammattikorkeakouluja kuin yliopistojakin. Ja tämäkin
on tärkeää, koska itse tiedän,
että esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
ja Tampereen ammattikorkeakoulussa, jotka ovat hyvin kansainvälistyneitä,
on kymmeniä kansainvälisiä projekteja, joitten
myötä itse asiassa tällainen tilauskoulutus
markkinoinnin ja muun suhteen on ihan mahdollista ja varmaan monilta
kohdin voi olla ihan järkevääkin. On
tärkeää, että suomalaista tämmöistä osaamisvientiäkin
voidaan sitten toteuttaa.
Sitten, arvoisa puhemies, ihan lopuksi. Tässä sivistysvaliokunnan
mietinnössä on tämmöinen seurantakohta,
jossa edellytetään, että sivistysvaliokunta
saa tämän vaalikauden aikana vielä selvityksen,
miten tämä on lähtenyt sitten käytäntöön
ja mitä kokemuksia on saatu, ja todetaan, että valiokunta
pitää seurannan järjestämistä ja vaikuttavuuden
arviointia erittäin tärkeänä ja
sen vuoksi tulee antaa siis todella valiokunnalle selvitys tämän
vaalikauden aikana. Tämä on minusta kuitenkin
muotoiltu tänne vähän löysästi,
tässä vaan viitataan, että seurataan,
miten varmistetaan korkeakoulujen perus- ja jatkokoulutuksen tason
säilyttäminen. Minä olisin itse tähän
seurantaan vahvasti liittänyt myöskin esimerkiksi
tämän kehitysyhteistyömäärärahojen
ja -kriteerien täyttymisen ja myös tämän
kustannuspuolen seurannan, ettei tämä todellakaan
johda siihen, että suomalaiset ammattikorkeakoulu- tai
yliopisto-opiskelijat joutuvat jotenkin sitten kärsimään
siitä, että jotkut yliopistoihmiset ovat sitten
intresseerattuja ikään kuin kehittämään
tätä juttua sen kustannuksella, että sitten
suomalaiset opiskelijat kärsivät.
Mutta näillä sanoin olen valmis tämän
hyväksymään.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta todella valiokunnassa keskusteli
sekä mietintöön halusi kirjata tämän
kehitysyhteistyömäärärahojen
käytön tämän tilauskoulutuksen
yhteydessä. Mielestäni se on erittäin
tärkeää, että kehitysyhteistyömäärärahoja
ei käytetä niin kuin suomalaisen korkeakoulutuksen
tukemiseksi vaan että sen tulee aina edistää sen kehitysmaan
omaa paikallista kehitystä, ja pidin sitä hyvin
tärkeänä, niin kuin voi sanoa, että koko valiokuntakin
piti, ja vakuutuimme, koska asiantuntijoitten ja lukemisen myötä muutenkin
saimme tietää, että on olemassa nämä Oecd:n
kehitysyhteistyökomitean määrittelemät
kehitysmaiden korkeakouluopiskelun tukemiseksi vaadittavat kehityslakikriteerit.
Näin ollen varmasti toteutuu myös tämä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä laki
mahdollistaa kansainvälistymistä ja laadun paranemista
korkeakouluopetuksessa ja -tutkimuksessa. Mutta valiokunnan
mietinnössä on hyvin vahvasti nostettu juuri esille
se, että tätä tulee seurata, ja jos ajatellaan,
että tähän tulee saada nimenomaan ulkopuolista
perusrahoitusta, se tullee olemaan vaikeata, koska ollaan hyvin
kilpailluilla markkinoilla. Ei ole mitään uutta aluetta,
mitä ollaan valtaamassa, ja sen vuoksi oli myös
tärkeää, että kirjasimme sen,
että tätä perusrahoituksen tarvettahan
ei se lisärahoitus, mitä yliopistot ehkä tämän
kautta saavat, missään tapauksessa vähennä vaan
yliopistot tarvitsevat perusrahoitukseen lisää.
Kaikki se, mikä nimenomaan tuottavuusohjelmassa on kirjattu, voi
olla tietysti sitä perusrahoitusta vaikeuttamassa, ja sen
vuoksi yhdyn todella lämpimästi siihen, mitä ed.
Söderman sanoi siitä, että ehkä kokonaan
tulisi luopua tuottavuusohjelmasta yliopistojen kohdalla.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
yliopistolain ja ammattikorkeakoululain uudistamisesta niin, että vientikoulutus
tulee näissä oppilaitoksissa mahdolliseksi, on
uudistus, jota oppilaitokset ovat kuumeisesti odottaneet. Tämä mahdollistaa tosiaan
nyt tämän vientikoulutuksen, ja selvittelytyö tälle
uudistukselle tehtiin jo viime vaalikaudella. Kun nyt sivistysvaliokunta
antoi tästä yksimielisen mietinnön, niin
tuntuu edelleenkin yllättävältä,
että meillä ei ollut valmiutta viime vaalikaudella
tätä uudistusta panna jo jalalle, että sitä odotettiin.
Hallituskumppani ei ollut valmis silloin sitä viemään
eteenpäin, mutta nyt tämä saadaan kuntoon.
Tämä seurannan järjestäminen on
minusta välttämätön, kun on
uudesta asiasta kysymys, ja sieltä saadaan sitten hyvin
palautetta, miten tämä on lähtenyt liikkeelle,
ja voidaan tarvittaessa vielä tehdä siihen pikku
korjauksia, jos semmoisia puutteita tähän nyt
jää.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvostettu puhemies! Totean aivan aluksi ed. Hänniselle,
että tämä koko lakiesitys sai alkunsa
viime vaalikaudella punamultahallituksen aikana sosialidemokraattisen
valtiovarainministerin ja opetusministerin aloitteesta, kun päätettiin
perustaa työryhmä, joka tutki sitä, miten
suomalainen koulutus voisi olla aktiivisesti osa kansainvälisiä koulutusmarkkinoita
ja miten me pystymme hyödyntämään myös
omaa yliopisto- ja korkeakoulujärjestelmäämme
tässä kilpailutilanteessa, joten en ihan yhdy
ed. Hännisen näkemykseen siitä, ettei
sosialidemokraateilla olisi ollut valmiuksia tehdä asialle
mitään. Tuo työryhmä sai itse
asiassa työnsä valmiiksi aika lailla vaalikauden
lopussa, ja sen takia on tietenkin luontevaa, että uusi
porvarihallitus otti sitten tämän tilauskoulutusta
koskevan hallituksen esityksen omalle agendalleen. (Ed. Gustafsson:
Hänninen löi laittoman!)
Mutta, arvoisa puhemies, kuten aikaisemmin täällä on
jo todettu, meillä on käsittelyssä sivistysvaliokunnan
yksimielinen mietintö. Pidän sitä arvossa,
että me saimme valiokunnassa aikaan yksimielisen mietinnön.
Lähtökohta tässä hallituksen
esityksessä on se, niin kuin aikaisemmin jo totesin, että meidän
korkeakouluillamme on nyt mahdollisuus osallistua kansainvälisille
koulutusmarkkinoille ja saada sitä kautta lisärahaa korkeakouluille.
Se, mistä valiokunta piti tiukasti kiinni ja mikä myös
mietintöön kirjattiin, oli minusta tärkeä periaate,
että vaikka korkeakoulut nyt tämän tilauskoulutuksen
myötä saavat lisää rahaa, se
ei saa tarkoittaa sitä, että valtio vähentää omaa
vastuutaan korkeakoulujen rahoituksesta, vaan meidän tulee
jatkossakin pitää kiinni siitä, että valtio osoittaa
yliopistoille ja ammattikorkeakouluille rahaa niin, että siellä pystytään
järjestämään laadukasta opetusta
ja tutkimusta.
Tältä osin kyllä yhdyn ed. Södermanin
huoleen siitä, että tuottavuusohjelma on leikkaamassa
varsinkin yliopistojen resursseja huolestuttavalla tavalla. Tästä tulemme
varmasti myös budjettikäsittelyn yhteydessä täällä eduskunnassa äänestämään.
Ainakin sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetissa on osoitettu lisää yliopistoille
resursseja.
Mutta toinen hyvä puoli tässä tilauskoulutuksessa
on se, että ei pelkästään pystytä saamaan
lisää taloudellisia resursseja korkeakouluille,
vaan pystymme tarjoamaan myös suomalaisille opiskelijoille
mahdollisuuden saada entistä enemmän vieraskielistä koulutusta
ja opetusta ja sitä kautta myös suomalaisilla
opiskelijoilla on mahdollisuus kansainvälistyä.
Tämä on tietenkin hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Kävimme valiokunnassa pitkään
keskustelua siitä, onko tämä tilauskoulutus
rajattu oikein. Mielestäni tämä rajaus
on osuva. Tämä tilauskoulutushan nyt on rajattu
EU- ja Eta-maiden ulkopuolisille kansalaisille. Se tarkoittaa sitä,
että jatkossakin suomalaisilla opiskelijoilla mutta myös
EU-maista ja Eta-maista tulevilla opiskelijoilla on ilmainen tutkintoon johtava
koulutus. Tämä on mielestäni tärkeä periaate,
josta tulee jatkossakin pitää kiinni ja joka ainakin
meille sosialidemokraateille on hyvin tärkeä asia.
Olen iloinen siitä, että myös valiokunta
yhtyy tähän kantaan ja halusi tämän
esityksen rajata näin.
Toinen asia, jota valiokunta korosti mietinnössään,
on laatu. On tärkeää, että tässä tilauskoulutuksessa,
kun näitä kursseja sitten korkeakouluissa järjestetään,
myös niiden osalta pidetään korkeasta
laadusta kiinni, ettei meille synny ikään kuin
a- ja b-luokan koulutusta, että tämä tilauskoulutus
olisi jollain lailla laadultaan heikompaa eli että sisäänottovaatimukset
tai -kriteerit olisivat jollain lailla alhaisemmat kuin muilla opiskelijoilla.
Tämä toivottavasti toimii nyt sitten ohjenuorana,
kun tätä koulutusta korkeakouluissa aletaan järjestää,
että laatu on ensisijainen ja siitä täytyy
pitää kiinni.
Ed. Gustafsson nosti esiin mielestäni tärkeän asian,
kehitysyhteistyövarat. Tämä oli myös meille
sosialidemokraateille kynnyskysymys. Me emme voi lähteä siitä,
että ikään kuin kehitysyhteistyövaroilla
tuetaan suomalaista koulutusjärjestelmää.
Se ei ole eettisesti eikä moraalisesti kestävää.
Sen takia olen henkilökohtaisestikin hyvin tyytyväinen,
että me saimme vahvan kirjauksen hallituspuolueiden kansanedustajien tuella
siitä, että kehitysyhteistyövarojen käytössä tulee
noudattaa Oecd:n asettamia yhteisiä oda-kriteereita. Jos
se toiminta, se koulutus täyttää nuo
oda-kriteerit, niin silloin sitä voidaan myös kehitysyhteistyövaroilla
tukea, ja tästä on tärkeää pitää kiinni.
Se on hyvä, että se on valiokunnan yksimielisessä kannanotossa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi seurannasta. Me sosialidemokraatit
esitimme valiokunnassa, että seurannan osalta olisimme
voineet tehdä lausuman ja ikään kuin
koko eduskunta olisi saanut selvityksen tämän
lain toimeenpanosta, miten se on pantu toimeen, miten se on toiminut kentällä,
kuinka paljon meillä tätä tilauskoulutusta
on käytetty jne. Valitettavasti hallituspuolueet eivät
olleet tähän lausumaan valmiita, ja saimme sitten
kompromissina muotoiltua kohtuullisen tiukan kirjauksen tuohon mietintöön. Henkilökohtaisesti
toivon tuon seurannan osalta, että se seuranta ei pelkästään
keskity ed. Gustafssonin mainitsemiin perus- ja täydennyskoulutukseen
vaan siinä huomioidaan myös kehitysyhteistyövarojen
käyttö, ylipäänsä tämä kansainvälistyminen,
ja että se seuranta tulisi olemaan mahdollisimman laaja.
Selvitys tullaan tuomaan sivistysvaliokunnalle tämän
vaalikauden aikana.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen edustaja aika tyhjentävästi
tai hyvinkin tyhjentävästi oikeastaan esitti ne
asiat, että voi mielellään yhtyä edelliseen
puhujaan kyllä kaikessa. Se, mikä tietysti yliopistoihmisten
keskuudessa herättää närää nyt
vielä ennen, kuin me voimme seurantaa järjestää,
kun ei itse vielä toimintaakaan ole ollut olemassa, on
se, että jo nyt Suomessa korkeatasoinen koulutus on onnistunut. Puhuttiin
jopa jostain 30 prosentista, siis opiskelijoitten ja professorien,
opettajien suhteesta, siitä, miten pienellä opettajamäärällä,
kun meillä ei ole valtio satsannut rahallisesti viime aikoina suhteessa
opiskelijamäärien nousuun yliopistoille tarpeeksi
rahaa, tätä tulosta on syntynyt. Kun puhuttiin
siitä, miten mitataan sitten, miten sieltä ihmiset
korkeatasoisesti valmistuvat, siis sehän on — minä hypin
nyt vähän, mutta sekin on — ihan älytön
kriteeri, että näihin korkean maineen saaneisiin
ulkomaisiin yliopistoihin, jotka aina ovat siellä kaikissa
koulutuslistoissa kärjessä, verrataan tätä suomalaista
koulutusta. Se antaa kokonaan väärän
kuvan siitä tasosta, millä suomalainen opiskelu,
opiskelijoiden valmistus koko ajan on ollut. Tähän
on saatava kunnolla rahaa ja se seuranta on katsottava niin, että tämä ei hiosta
lisää proffia ja opettajia ja tuo vielä yhtä kuristusotetta
siihen, että suomalainen opiskelija joutuu sitten kärsimään
itsekin siitä, kun opettajia ei ole tarpeeksi eikä opetukseen
löydy määrärahoja.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että vientikoulutuksesta
saatiin sivistysvaliokunnassa myönteinen, yksimielinen
mietintö. Muistinvaraisesti tarkennan tuon uudistuksen
etenemistä edellisellä vaalikaudella. Selvittelyä tehtiin
vuosina 2004 ja 2005, ja kaksi kertaa täällä salissa
kyselytunnin yhteydessä kyselin asian etenemistä,
ja siihen ei tullut vastausta. Patistelusta huolimatta tuolloin
ei ollut valmiutta hallituksen esitykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tämän hallituksen
esityksen aikaisempien käsittelyjen yhteydessä tyhjentänyt
sanallisen pajatsoni aika perusteellisesti. Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
vain yhteen asiaan, josta eivät juuri paljon muut ole puhuneet.
Se on se, että ehdottomasti jokaiseen yliopistoon, ammattikorkeakouluun,
joka aikoo tätä tilauskoulutusta antaa, pitää perustaa
oma erityinen yksikkönsä, joka siitä vastaa.
Vain sillä tavalla seurantaan tulee jotakin läpinäkyvyyttä.
Nimittäin tästä helposti tulee myöskin
sellainen väline, joka on eräällä tavalla
loukku yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa keskustelimme mielestäni
todella hyvin siitä, että kun on kysymys tilauskoulutuksesta,
on tärkeää, miten sitä markkinoidaan,
miten luodaan se brändi siitä, kun on kysymys
kuitenkin koulutuksesta eikä liikkeestä, ei yrityksestä,
mitä markkinoidaan, vaan nimenomaan hyvästä,
laadukkaasta koulutuksesta. Tarkoitan ehkä vähän
samaa, mutta en varmaan ihan samaa kuin ed. Pulliainen mutta näen
kyllä hyvin tärkeänä, kun tätä seurataan,
millä aloilla ja missä tätä aletaan
toteuttaa, että tilauskoulutuksen järjestämisessä ja
markkinoinnissa otettaisiin huomioon ei pelkästään
alat vaan yliopistot ja yliopistoissa jo olevat esimerkiksi täydennyskoulutuksen
tuottajat, jotka ovat tottuneet ja joilla on jo osaamista tämmöisten
brändien ja koulutuksen tuotteistamiseen ja jotka ovat
sillä lailla koulutuksen asiantuntijoita ja pitkän
linjan osaajia varmasti ja sillä lailla tietävät,
mitä tarkoittaa tuotteistaminen. Meillä ovat todella
kansainvälistymiskehityksessä jo nyt mukana täydennyskoulutuskeskukset,
jotka tekevät hyvin hyvää työtä tämmöisessä tuotteitten
markkinoinnissa. Toivon, että tämä otetaan
huomioon. Tietenkin seurannassahan se on nähtävä,
kuinka paljon kaiken kaikkiaan tämä on sitten
tuottanut juuri ehkä sellaista lisätyötä,
turhaakin työtä, jos ei ole osattu oikein hyödyntää kaikkea
sitä osaamista, mikä meillä nyt jo on.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
sen takia, että haluaisin nyt rohkaista täällä olevia
sivistysvaliokunnan ihmisiä ja muitakin siihen, että tämä on
nyt se osa globalisaatiosta, jota Suomen pitäisi hyödyntää ja
josta Suomi voisi olla hyödyksi muille. Esimerkiksi Kiinahan,
jossa opetuksen ja koulutuksen tarve on tavattoman suuri, ilmoitti
jo muutama vuosi sitten Suomelle opetusministeriöön, että se
haluaisi ostaa koulutuspalveluja Suomesta. No, sitten tämä sars
tuli tähän väliin ja se lopetti tämän
keskustelun, ja sitten Suomessa keskusteltiin myös näistä lukukausimaksuista.
Nyt ollaan onneksi tässä tilanteessa.
Pari vuotta sitten Kuwaitista pääministerin kansliasta,
kun olin siellä vieraillut, tuli pyyntö, voisiko
Suomi tehdä tarjouksen Kuwaitin koulutusjärjestelmän
uudistamisesta. Tästä meidän systeemistämme
täällä syrjäisellä pallonpuoliskolla
ollaan kiinnostuneita, ja meidän pitäisi nyt se
myös hyödyntää ihan samalla
tavoin kuin me teemme esimerkiksi erikoissairaanhoidossa tai monissa
muissa asioissa. Kun me paljon joudumme luovuttamaan, niin kuin
seuraavassa asiassa tulee esille, myös täältä osaamista
ja muuta — tai olemme joutuneet ainakin — niin
tämä on nyt se asia, jossa me voisimme ottaa siitä globalisaatiosta
sen hyödyn, joka sinne on vapaaehtoisesti tulossa. Nämä ihmiset,
jotka täällä saavat koulutuksen, pystyvät
omassa maassaan hyödyntämään
sitten sitä osaamista, mitä me olemme pystyneet
antamaan. Tämä esimerkiksi Kiinan tapauksessa
on erittäin tärkeää. Siellä tämä koulutusjärjestelmä ei
tällä hetkellä toimi, ja jos he kerta
ovat tästä kiinnostuneita, niin se on minusta
tässä jo ihan tärkeä tehtävä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Totean ihan lyhyesti vielä ed. Hänniselle,
kun hän vielä toisessa puheenvuorossaan viittasi
tähän aikatauluun, että muistan hyvin
keskustan olleen hyvin aktiivinen keskustelussa EU- ja Eta-maiden
ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksusta. Muistan, että keskustalla
varmasti olisi ollut valmiuksia jo viime kaudella lähteä viemään tällaista
hallituksen esitystä eteenpäin, jossa EU- ja Eta-maiden
ulkopuolisille opiskelijoille olisi luotu lukukausimaksut, mutta
meille sosialidemokraateille tuo esitys oli viime kaudella mahdoton.
Henkilökohtaisesti tulen äänestämään
sitä esitystä vastaan myös, kun porvarihallitus
semmoisen esityksen myöhemmin tällä vaalikaudella
tulee eduskuntaan tuomaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Rauhala aivan
oikein toi esille tätä sivistysvaliokunnan hyvää keskustelua
ja myös sitä, että tämän
uuden tilauskoulutusjärjestelmän toimivuutta tullaan
seuraamaan, ja se on aivan luonnollista, että näin
pitääkin toimia. On kuitenkin tärkeää painottaa
ja korostaa sitä, että tämä järjestelmä ei
vaaranna meidän korkeaa maksutonta tutkintojärjestelmäämme.
Se on asioiden vääristelyä, jos näin
väitetään. Se on pelottelua, että tämä asia
olisi jonkunlainen mörkö taikka sinivihreän
hallituksen ensi askel tähän suuntaan. Ne ovat
asioita erikseen. Nyt puhutaan siitä, miten voisimme tuoda
meidän yliopistomme mukaan kansainvälisille markkinoille.
Luvassa tästä asiasta ei ole missään
tapauksessa kovinkaan suuria tuloja. Niiden varaan ei kannata laskea.
Eli meidän ylipistojemme perusrahoitus tulee tulevaisuudessakin
turvata muilla keinoilla kuin tällä. Tämä ei
ole siihen ratkaisu, vaan tämä on ennen muuta,
jos oikein ymmärsin ed. Skinnarin puheenvuoroa, meidän
yliopistollemme mahdollisuus lähteä mukaan siihen,
mikä meillä on vahvaa osaamista, ja myös
kehittää tämän järjestelmän
kautta meidän omaa yliopistoamme entistä paremmaksi.
Itse olisin valmis tulevaisuudessa myös miettimään
sitä, onko tarpeellista rajata tämä tilauskoulutus
vain EU:n ja Eta-maiden ulkopuolisille opiskelijoille. Nyt tämä järjestelmä luo
muun muassa sen tilanteen, että nokialainen ei voi lähteä oman
yrityksensä ryhmän mukana tähän
koulutukseen, vaan hän joutuu muun järjestelmän kautta
hakemaan tuon koulutuspaikkansa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta ed. Heinoselle, että teidän
puheessanne oli ristiriitaisuus. Te ensiksi totesitte, että tämä hallituksen
hyvä esitys ei johda siihen tulevaisuudessa, että suomalaisilta
ruvettaisiin perimään lukukausimaksuja eli tämä hallituksen
esitys tulee jatkossakin turvaamaan suomalaisille opiskelijoille
maksuttoman korkeakoulutuksen. Näin on. Mutta samaan aikaan
te puheenne loppupuolella olisitte valmiita ikään
kuin poistamaan tämän rajan ja myöntämään
sen, että jatkossa EU- ja Eta-maiden sisäpuolelta,
eli myös suomalaisilta, voitaisiin periä lukukausimaksuja.
Eli tässä suhteessa teidän puheenne on
valitettavasti ristiriitainen, ja en oikein ymmärrä,
kannatatteko suomalaisille opiskelijoille lukukausimaksuja vai kannatatteko
heille maksutonta koulutusta, niin kuin me sosialidemokraatit kannatamme.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoin juuri näin kuin ed. Urpilainen
toi esille enkä näe siinä mitään
ristiriitaa meidän maksuttoman tutkintojärjestelmämme
kanssa, että tällaisessa ryhmässä,
jonka esimerkiksi yritys taikka valtio tilaa, voisi olla taiwanilaisten
opiskelijoiden kanssa yksittäinen suomalainen tai yksittäinen
saksalainen Nokian taikka Siemensin taikka jonkun muun ryhmän mukana
opiskelemassa. Minun mielestäni se ei vaaranna meidän
ilmaista maksutonta tutkintojärjestelmäämme.
On väärin väittää näin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. Heinonen äsken
sanoi, juuri näin opiskelijajärjestöt
muun muassa ovat kuvanneet sen, kuinka itse asiassa mennään
maksulliseen järjestelmään, täsmälleen
näin.
Arvoisa ed. Heinonen, minulla on 40 vuoden kuulollaolon kokemus
näistä asioista. Olen ollut kaikessa mahdollisessa
mukana. Minä tiedän tämän asian.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Politiikassakin on mielestäni hyvä,
että pystyy sanomaan kyllä tai ei ja myös
kertomaan oman kantansa hyvin selkeästi. Tältä osin
minulle kyllä jäi auki, kannattaako ed. Heinonen
maksullista koulutusta suomalaisille opiskelijoille vai kannattaako
hän maksutonta opiskelua suomalaisille opiskelijoille.
Ed. Heinonen, meillä on tällä hetkellä lainsäädäntö,
joka estää lukukausimaksujen perimisen suomalaisilta
opiskelijoilta. Meillä on maksuton tutkintoon johtava koulutus
suomalaisille opiskelijoille ja EU-lainsäädännön
mukaan yhdenvertaisuuden perusteella myös EU- ja Eta-maiden
kansalaisille. Jos te haluatte ottaa tähän tilauskoulutusryhmään
suomalaisia, vaikkakin sitten yrityksen maksamaan koulutukseen,
niin se tarkoittaa silloin sitä, että lakia tulee
muuttaa ja maksuttomuudesta luopua ja tältä osin
siirtyä maksulliseen koulutukseen. Tätä en
minä eivätkä sosialidemokraatit voi hyväksyä,
mutta ilmeisesti kokoomus sitten on tällä kannalla
ja kannattaa maksullista koulutusta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Toin omassa puheenvuorossani esille sen,
että tämä hallituksen esitys on hyvä ja
oikean suuntainen, mutta toin oman puheenvuoroni lopussa myös
henkilökohtaisen näkökantani siihen,
että minun on vaikea ymmärtää sitä,
minkä takia ryhmässä ei voisi olla yksittäistä saksalaista
taikka suomalaista taikka ruotsalaista opiskelijaa. Minä en
näe sitä näin kuin näkee kokemuksensa
kautta ed. Pulliainen, että se olisi nyt murentamassa meidän
maksutonta tutkintojärjestelmäämme. Tämä nousi
varsin vahvasti myös sivistysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
esille, ja hyvin moni asiantuntija toi tämän lain
haasteena esille, että tässä rajataan
vain EU:n ja Eta-maiden ulkopuoliset tämän tilauskoulutusjärjestelmän
piiriin. Tämä on hyvä. Nyt seurataan,
miten asia etenee. Tehdään sen jälkeen
uusia ratkaisuja, jos niin on tarpeen.
Keskustelu päättyi.