Täysistunnon pöytäkirja 99/2008 vp

PTK 99/2008 vp

99. PERJANTAINA 24. LOKAKUUTA 2008 kello 15.26

Tarkistettu versiio 2.0

2) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta

  jatkui

Aila Paloniemi /kesk:

Arvoisa puhemies! Köyhyystutkimusten mukaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapsiperheet ovat yksinhuoltajaperheet, monilapsiset perheet ja perheet, joissa on alle 3-vuotiaita lapsia. Juuri näitä köyhimpiä ryhmiä autetaan tällä hallituskaudella näillä lapsilisäkorotuksilla ja työtä pitää määrätietoisesti jatkaa. Demareillakin olisi ollut aikaa muuten korjata tämä yksinhuoltajakorotuksen etuoikeutus toimeentulotuessa jo tosi pitkään, jos olisivat olleet valmiita siihen. Tätä työtä pitää nyt kuitenkin tälläkin kaudella jatkaa.

Lapsiperheitä voidaan auttaa myös palvelujen avulla. Kuntapalveluja voidaan osuvammin suunnata lapsiperheille. Esimerkiksi kotikaupungissani Jyväskylässä perustetaan kodinhoitajan virkoja ensi vuoden budjetissa, jotta kotipalvelut palaavat jälleen, tulevat mahdollisiksi myös lapsiperheille. Tilapäinen kotiapu voi olla ratkaisevan tärkeä apu esimerkiksi yksinhuoltajaperheille. Siellä on uupumusta ja monta kertaa sairautta ja muuta, jonka takia tuota tilapäistä kotiapua tarvitaan. Se on erinomaisen ennalta ehkäisevä lastensuojelun muoto. Eli pelkät lapsilisäkorotukset eivät auta lapsiperheitä.

Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Täällä ovat tämän päivän aikana tulleet selväksi sosialidemokraattisen puolueen sekä hallituspuolueiden erilaiset näkemykset siitä, kenelle lapsilisää pitäisi maksaa ja keiden lapsiperheiden asemaa tulisi parantaa. Hallitus haluaa parantaa kolmansien lasten lapsilisää eli parantaa ainoastaan monilapsisten perheiden taloudellista tilannetta. Näitä on noin 20 prosenttia kaikista lapsiperheistä. Tämäkin on hyvä asia. Sitä ei kiistä kukaan. Mutta me sosialidemokraatit haluamme parantaa kaikkien lain piirissä olevien lapsiperheiden asemaa, mikä olisi näkemyksemme mukaan hallituksen esitystä parempi ja oikeudenmukaisempi ratkaisu. Tämä ei poista monilapsisten perheiden tukea, koska lapsilisä tulee kaikille perheille.

Me tiedämme, että lapsiperheiden köyhyys on kasvanut suhteellisesti enemmän kuin minkään muun väestöryhmän. Lapsiperheet tarvitsevat erilaisia tukimalleja niin opiskeluvaiheessa, vanhempainvapaalla, sairastuessa kuin työelämässäkin. Lapsiperheköyhyydessä ei ole kyse ainoastaan tulonsiirroista, vaan huomattavasti laajemmasta kysymyksestä. Kyse on siitä, miten yhteiskunta vastaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien lapsiperheiden tilanteisiin. Kyse on myös työmarkkinoiden suhtautumisesta lapsiperheisiin. Kyse on elinkustannusten noususta, verotuksesta, tulonsiirroista eri elämäntilanteissa, asiakasmaksuista ja erilaisista palveluista. Näillä kaikilla asioilla tuetaan tai heikennetään lapsiperheiden elämäntilannetta.

Lapsilisä on yksi näistä parannuskeinoista. Lapsilisän tärkeä tehtävä on tasoittaa lapsettomien ja lapsiperheiden taloudellisia eroja. Lapsilisällä kompensoidaan lapsista aiheutuvia kuluja, minkä takia se on universaali tukimuoto kaikille lapsiperheille. Siten tuen lämpimästi ed. Tarja Filatovin tekemää lakialoitetta lapsilisän kohdentamisesta ensimmäiselle lapselle.

Arvoisa puhemies! Lapsilisä ei edelleenkään kohdennu kaikille lapsiperheille. Tästä syystä olen tehnyt lakialoitteen lapsilisän maksamisesta myös 17-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen. Mielestäni tämä on tärkein rakenteellinen muutos, joka on saatava korjattua lapsilisäjärjestelmässä. Nykyiselle käytännölle ei ole mitään perusteita. Meillä vanhemmilla on huolto- ja elatusvastuu siihen saakka, kunnes nuori täyttää 18 vuotta. Tämä universaali tukimuoto tulee ulottaa siten myös 17-vuotiaisiin. Lapsen aiheuttamat kulut ovat kaikkein suurimmillaan juuri 17-vuotiaana.

Vaikka meillä on maksuton koulutusjärjestelmä, niin toisella asteella lapsen ollessa 16—18-vuotias koulukirjat, muut oppimateriaalit, työvälineet ovat maksullisia, eivätkä nämä kulut ole suinkaan pieniä. Perheemme pojista toinen on tällä hetkellä lukiossa. Hänen opiskeluunsa menevät kulut vaihtelevat 80 eurosta 160 euroon kuukaudessa. Tämän lisäksi hän harrastaa säännöllisesti musiikkia sekä liikuntaa, joista kustannukset ovat noin 100 euroa kuukaudessa. Vaatekuluja en ole edes laskenut. Meidän perheen talous ei tästä romahda, mutta pienituloiselle, työttömälle, vanhempainvapaalla, sairauslomalla tai eläkkeellä olevalle vanhemmalle tämä tekee todella suuria haasteita ja vaikeuksia.

On tilanteita, jolloin vanhemmat eivät pysty maksamaan kaikkia nuorista aiheutuvia kuluja. Toimeentulotuki korvaa joissakin kunnissa nuoren opiskelu- ja harrastuskustannuksia, mutta ei vaatetuskuluja. Nämä ovat kuitenkin harkinnanvaraisia päätöksiä, joten tilanteet vaihtelevat kuntakohtaisesti. Suurena ongelmana asiassa on myös se, että kärsijänä ovat viime kädessä nuoret, vaikka vastuu olisikin meillä vanhemmilla. Suurena riskinä tässä on myös syrjäytymisen kehitys, kun ei pysty harrastamaan ja koulumateriaalihankinnat tuottavat jatkuvasti ongelmia. On helpompi vetäytyä pois muusta koulu- ja harrasteporukasta.

Arvoisa puhemies! Olemme täällä keskustelleet viimeisen vuoden aikana todella paljon lasten ja nuorten pahoinvoinnista. Keskustelu on ollut monipolvista ja hyvää. Nyt tarvitaan myös konkreettisia toimenpiteitä. Mielestäni lapsilisän maksaminen kaikille alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille luo tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta heidän välilleen. Toivon, että valiokunta ja eduskunta huomioivat tämän lakialoitteen käsitellessään lapsilisää tämän syksyn aikana.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Hallitus on esityksellään lapsilisän 7 §:n muuttamisesta aivan oikein halunnut parantaa lapsiperheiden asemaa, ja aivan kuten edellä ed. Paloniemi toi esille, tässä on paljon myönteistä. Paljon on vielä tehtävää, mutta maratonkin juostaan askel kerrallaan.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tuohon voisi vastauspuheenvuorona ed. Lauri Oinoselle sanoa, että olisinpa tuon arvannutkin.

Mutta, arvoisa puhemies, erikoisesti minä olen kiinnostunut näistä demariryhmän käyttämistä puheenvuoroista siinä valossa, että niin kuin minä olen aikaisemminkin täällä salissa kertonut, minä osuin tuolla erään ammatillisen keskusjärjestön pääkonttorissa tilaisuuteen, jonne oli tullut esitelmöitsijä väärään paikkaan. Hän oli keskusjärjestön sosiaalitoimen johtaja, ja hän aloitti, että hyvät demaritoverit, ja sitten aiheena oli lapsilisien korotus, ja hän sanoi, että tyypilliseen demariperheeseen kuuluu isä, äiti ja yksi lapsi. Minä ymmärrän näitä aloitteita erittäin hyvin, te olette omalla asiallanne. Ei muuta.

Keskustelu päättyi.