6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
         tai
         tullinkorotuksesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
         laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            uusi laki erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
            tai tullinkorotuksesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
            rikoslakia, rikesakkorikkomuksista annettua lakia, verotusmenettelystä annettua
            lakia, arvonlisäverolakia, varainsiirtoverolakia, ennakkoperintälakia,
            työnantajan sosiaaliturvamaksusta annettua lakia ja polttoainemaksusta
            annettua lakia.
         
         
         Tässä ehdotuksessa ehdotetaan tehtäväksi
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen niin sanotun ne bis in idem -kiellon
            eli kahdesti samassa asiassa syyttämisen ja tuomitsemisen
            kiellon edellyttämät muutokset. Nämä säännökset
            tulisivat sovellettaviksi luonnollisten henkilöiden, kotimaisten kuolinpesien
            ja yhtymien verotuksessa. Tässä esityksessä ehdotetaan,
            että Verohallinto voisi verotuspäätöstä tehdessään
            jättää veron korotusta koskevat päätökset
            tekemättä. Tätä asiaa on käsitelty
            valtiovarainvaliokunnan ohella perustuslakivaliokunnassa ja lakivaliokunnassa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut muun muassa, että oikeuskäytännön
            perusteella ei näyttäisi olevan ainakaan vielä täysin
            selvää, katsotaanko ne bis in idem -säännön
            kieltävän myös toisen prosessin jatkamisen
            sen jälkeen, kun samanaikaisesti vireillä ollut
            prosessi on päättynyt lopulliseen ratkaisuun.
            Lausunnossa on omaksuttu kaikkiaan tulkinta, jonka mukaan lopulliseksi jääneen
            seuraamusmaksun tulee estää samaa tekoa koskevan
            rikossyytteen tuomioistuinkäsittelyn käynnistyminen
            tai keskeyttää se. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin
            todennut, että sääntelyratkaisun voidaan
            katsoa menevän osin pidemmällekin kuin ihmisoikeusvelvoitteet
            tällä hetkellä ehdottomasti vaativat,
            ja on päätynyt lopullisessa arviossaan siihen,
            että tämä esitetty laki helposti täyttää nuo
            sopimusten velvoitteet.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta on ottanut tähän esitykseen
            lähtökohtaisesti positiivisen kannan. Viime kesänä korkein
            oikeus otti niin ikään tähän
            problematiikkaan kantaa ja totesi, että määrätty
            veron- tai tullinkorotus sulkee jo itsessään mahdollisuuden
            saattaa asia rikosoikeudelliseen käsittelyyn, olipa kysymys
            millaisesta veropetoksesta tahansa.
         
         
         Tämän ehdotetun sääntelyn
            keskeinen keino on mahdollisuus olla määräämättä veron-
            tai tullinkorotusta verotuspäätöksen
            yhteydessä ja määrätä se
            erillisellä päätöksellä vuoden
            määräajassa. Näin erityislaki
            takaisi toimivaltaiselle viranomaiselle harkinta-ajan, jonka kuluessa
            se voi arvioida, tuleeko sanktio määrätä hallinnollisena korotuksena
            vai onko tapauksesta tehtävä rikosilmoitus. Nykyisin
            tällaista mahdollisuutta ei ole, vaan veron- tai tullinkorotus
            on määrättävä verotuspäätöksen
            yhteydessä. Juuri tämä on muodostunut
            ongelmaksi ne bis in idem -kiellon kannalta. Vuosittain tällaisia
            tapauksia, joissa samaa henkilöä koskee sekä Verohallinnon
            tekemä ratkaisu että rikosilmoitus, on noin 200
            henkilöä ja kaiken kaikkiaan, yhtiöt
            mukaan lukien, noin 400.
         
         
         Sanottakoon, että tässä uudessa menettelyssä, kun
            tätä harkintavaltaa viranomaisten toimintaan lisätään,
            se edellyttää myös lisääntyvää viranomaisyhteistyötä,
            ja tätä yhteistyötä on välttämätöntä edelleen
            kehittää. Jatkossakin veron- tai tullinkorotus
            tulee olemaan pääsääntö,
            mutta niissä tapauksissa, joissa päädytään
            siihen, että veron- tai tullinkorotus ei ole riittävä,
            asia saatetaan tuomioistuimeen. Tämä esitys selkiinnyttää oikeustilaa
            ja antaa viranomaisten toiminnalle selvät puitteet. Samalla
            se poistaa sen sattumanvaraisuuden, joka on heijastunut nykyiseen
            käytäntöön ja jossa kiellon
            sovellettavuuden kannalta on ollut ratkaisevaa, missä vaiheessa
            veron- tai tullinkorotus on tullut lopulliseksi. Nyt, kun kielto
            kaksoisrangaistavuudesta ulotetaan ehdottomana myös samanaikaisesti
            vireillä oleviin menettelyihin, sanktion lopullisuudella
            ei enää ole merkitystä.
         
         
         Todetaan, että tämä esitys on käsitelty
            valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa
            (Kari Rajamäki: Jälkimmäinen ei kovin
            pitkä käsittely ollut!) ja se on saanut siellä yksimielisen
            hyväksynnän.
         
         
         Tässä mietinnössä on otettu
            kantaa myös yksityiskohtiin, jotka liittyvät poikkeussääntöön
            asian uudelleen tutkinnasta ja mahdollisuuteen luopua toimenpiteistä prosessin
            aikana ja laissa ehdotettuun ankaroittamisperusteeseen rikoslaissa ja
            kysymykseen lain voimaantulosta.
         
         
         Tässä vaiheessa totean toimenpiteistä luopumisen
            osalta ja siihen liittyen, että valiokunta on kiinnittänyt
            huomiota myös niin sanottuun tehokkaan katumisen mahdollisuuteen
            verotuksessa. Kysymys on järjestelmästä,
            jota on käytetty ja käytetään
            yhä yleisesti veroparatiisijärjestelyistä aiheutuvien
            verovuotojen torjunnassa. Tässä ajatuksena on
            kannustaa verovelvollisia ilmoittamaan salassa pidetyt ulkomaiset
            sijoitukset verottajalle ja palauttamaan niistä saadut
            tulot verotuksen piiriin. Samalla ulkomaille kätketty varallisuus
            voidaan palauttaa osaksi Suomen kansantaloutta. Vastikkeeksi tarjotaan
            yleensä tavallista lievempiä sanktioita, siis
            eurooppalaisella tasolla, esimerkiksi vapautusta veronkorotuksesta
            ja/tai mahdollisuutta välttyä rikossyytteiltä. Edellytyksenä on
            kuitenkin tietenkin se, että ilmoitus tapahtuu oma-aloitteisesti
            ja ennen kuin verottaja on ryhtynyt selvittämään
            asiaa. Kysymys ei saa olla myöskään rikollisella
            toiminnalla hankituista varoista. Itse tulo verotetaan tavanomaiseen
            tapaan ja verot maksuunpannaan viivästysseuraamuksineen
            ja mahdollisine verokorotuksineen.
         
         
         Tämä järjestelmä voi olla
            pysyvä, kuten Ruotsissa ja Norjassa, tai määräaikainen,
            kuten Tanskassa, Saksassa, Ranskassa tai Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
            Määräaikaisia ohjelmia on ollut käytössä Euroopan
            ulkopuolella muun muassa Yhdysvalloissa ja Australiassa.
         
         
         Nämä tehokkaan katumisen ohjelmat ovat tuoneet
            merkittäviä verotuottoja niitä käyttäneille
            maille. Esimerkiksi Ruotsissa tätä kautta on kertynyt
            vuosina 2010—2013 kesäkuun loppuun mennessä noin
            150 miljoonaa euroa yli 4 000 verovelvolliselta. Lisäksi
            näillä ohjelmilla on voitu varmistaa ilmoitettujen
            tulojen oikeamääräinen verotus myös
            jatkossa. Itse menettely on tarjonnut nopean ja ylivoimaisen kustannustehokkaan tavan
            jäljittää varoja, jotka olisivat muutoin
            jääneet mitä todennäköisimmin
            edelleen piiloon.
         
         
         Tehokasta katumista koskeva säännös
            sisältyy sinällään jo nykyiseen
            rikoslakiin. Sen soveltamisala verotuksessa jää kuitenkin
            käytännössä olemattomaksi, koska
            yritys rinnastetaan veropetoksen tunnusmerkistössä täytettyyn
            tekoon. Edellä kuvattu, verotuksessa sovellettava tehokkaan
            katumisen malli edellyttäisi siis muutoksia niin rikoslain
            kuin verotusmenettelylain puolella.
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna selvittää järjestelmän
            käyttöönoton edellytyksiä myös
            Suomessa. Ajankohta esimerkiksi määräaikaiselle
            kokeilulle voisi olla juuri nyt suotuisa, koska paine veroparatiisisijoituksia
            kohtaan on kasvanut muun muassa uusien tietovaihtosopimusten myötä ja tietenkin
            julkisuudessakin käydyn keskustelun myötä.
            Selvittelyn yhteydessä tulisi myös arvioida, voitaisiinko
            tehokkaan katumisen tapauksissa luopua vastavuoroisesti rikosoikeudellisista toimista.
            Se edellyttäisi käytännössä mahdollisuutta
            luopua toimenpiteistä myös silloin, kun salattu
            tulo täyttää määrällisesti
            törkeän veropetoksen tunnusmerkistön,
            ja tästä valiokunta ehdottaa lausumaa.
         
         
         Vielä totean lyhyesti tämän lain
            voimaantulosta, että lakia esitetään
            tulevaksi voimaan mahdollisimman pian jo tämän
            vuoden puolella. Voimaantulosäännös on
            kirjoitettu ehkä maallikon kannalta kryptiseen muotoon,
            mutta tarkoitus on kertoa, että mikäli oikeuskäytäntö muuttuu
            nyt tämän tehdyn ratkaisun johdosta, niin noudatetaan
            sitten sitä muuttuvaa, oikeuskäytännössä vallitsevaa
            kantaa.
         
         
         Ja jotta ei jää sanomatta, niin valiokunta
            pitää tärkeänä selvittää myös
            sitä, voitaisiinko veron- tai tullinkorotus jatkossa ottaa
            huomioon osana rikosprosessissa määrättävää rangaistusta.
            Tämä on  sinänsä  mahdollista,   koska  ne  bis  in  idem -kielto
            ei estä samassa menettelyssä määrättäviä rinnakkaisia
            seuraamuksia, vaikka niillä olisikin rangaistuksen luonne.
            Tämä malli oli esillä myös veronkorotuksen
            ja rikosoikeudellisen seuraamuksen yhteensovittamista selvitelleessä työryhmässä,
            mutta työryhmä ei esittänyt sen käyttöönottoa
            erisuuntaisten näkemysten vuoksi, mutta sen sijaan valtiovarainministeriö on
            sitä puoltanut, (Puhemies koputtaa) ja se varmistaisi tavoitteen
            säilyttää nykyinen rangaistustaso myös
            jatkossa. Valiokunta on esittänyt, että tämä yhden katon
            periaate tulisi jatkossa selvittää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Monimutkaisessa juridisessa kysymyksessä paljon
            asioita, joita ei kaikkia tässä tullut käytyä läpi,
            mutta voin myös vastata kysymyksiin, jos sellaisia herää.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Tässä on syytä nähdä metsä puilta
            ja nähdä laajemmin harmaa talous ja harmaan talouden
            torjunta. Tällä hetkellä jopa 10 miljardin
            euron suuruusluokkaa oleva harmaa talous merkitsee jopa 6:ta prosenttia
            bruttokansantuotteesta, eli meillä on erittäin
            vakavalla tavalla hyvinvoinnin perustaa nakertamassa tältä osin
            tämän tilanteen hallitsemattomuus.
         
         
         Pimeän työvoiman määrä Baltian
            maista Suomeen on mittava asia. Ulkomaalaisen pimeän työvoiman
            käyttöön liittyy myös se, että rikoshyötyä siirretään
            yhä enemmän ulkomaille. Jopa pimeää palkanmaksua
            kierrätetään ulkomaalaisten tilien kautta,
            ja arvonlisäveropuolella on siirretty jopa aloille, joissa
            ei sovelleta käännettyä arvonlisävelvollisuutta.
            On myös ollut surullista huomata, että ne suvut,
            jotka ennen tunnettiin kovimman Suomen historian kovimmissa etulinjataisteluissa,
            ovat nyt näkyneet rintamakarkureiden joukossa elikkä veroparatiisiasiakkaina. Tämä
            on
            erittäin vakava asia yleensäkin, millä tavalla
            me suhtaudumme veronkiertoon, verorikoksiin ja nimenomaan talousrikollisuuteen.
         
         
         Tässä yhteydessä nämä Liechtensteinin
            salaiset tilitiedot on vain sen takia hyvä noteerata, että kun
            2008 saksalaiset aktiivisesti hankkivat tietoja, niin suuressa valiokunnassa
            peräsin silloin sisäministeri Holmlundilta, lakivaliokunnan
            nykyiseltä puheenjohtajalta, miten Suomi aikoo aktivoitua
            tältä osin. Mitään erityistä palautetta
            ei näkynyt. Edustaja Pulliainen teki asiasta maaliskuussa
            2008 valtiovarainministeri Kataiselle eduskuntakyselyn, jossa hän
            nimenomaan halusi suomalaisten veropakoilijoiden osalta heidän paljastamiseensa
            liittyviä aktiivitoimia. Tältä osin valtiovarainministeri
            Katainen totesi: "Tietojen, joihin kysymyksessä viitataan,
            laatu ja käytettävyys jää ratkaistavaksi
            verotusmenettelyssä, jos tällaisia tietoja verohallintoon
            saadaan. Asia ei edellytä toimenpiteitä hallituksen
            taholta." Meillä tältä osin yhteistyö,
            rajat ylittävä yhteistyö, ja Europolin
            ja talousrikostorjunnan yhteistyö vaativat kyllä aktiivisuutta,
            ja myöskin meidän oman Verohallinnon suorituskykyä voi arvioida.
         
         
         Mutta se, mikä on yleisempi ongelma, on tietysti suhtautuminen
            talousrikollisuuteen. Rangaistuskäytäntö on
            lievempää kuin asteikko sallisi. Ehdollinen ei
            ole mikään rangaistus vakavasta talousrikoksesta,
            joka on varkaus meiltä kaikilta. Myöskin samaan
            aikaan, kun köyhät yrittäjät
            ja tavallinen ihminen näpistyksestä joutuvat todella
            kovaan vastuuseen, nyt tässä kohta läpi käytävässä asiassa
            tarjotaan sitten kultakorttikäytävää niille,
            joilla on rahaa toimia. Törkeistä talousrikoksista
            ei pitäisi tuomita ehdollisia rangaistuksia. Tätähän
            edellinen oikeusministeri muistaakseni myöskin pohti. Talousrikoksista oikeuteen,
            vankilaan joutuvat nykyään rakennusalan kuittitehtailijat,
            kuten Markku Hirvonen on todennut, ja yhteiskunnan ylätasolla
            saa tehdä isojakin kupruja ilman, että joutuu
            millään tavalla tuon pitkän pöydän ääreen.
         
         
         Herra puhemies! On tietysti tärkeätä,
            että nyt syyttäjä saa tämän
            odottamansa lain, koska tässähän ovat
            ongelma korkeimman oikeuden ratkaisut, joissa estettiin tuplarangaistukset
            talousrikosten osalta. Nyt on tietysti vain varmistettava, että seuraamukset
            säilyvät samalla tasolla kuin nykymaailmassa poliittinen
            tahto tältä osin. Siis viestitetään,
            mutta... (Ben Zyskowicz: Eivät säily!) — Niin,
            tässä on juuri se, että nyt tässä on kielletty,
            pidetty poissulkevina nimenomaan tätä rikosprosessia
            ja veronkorotuspuolta, ja silloin se tarkoittaa heikennystä.
            Se on just näin, edustaja Zyskowicz. Tätä sosialidemokraattien
            taholta on perätty perjantain pikavaltiovarainvaliokuntakäsittelyn
            jälkeen, ja mielestäni tähän
            asiaan pitää saada myöskin puututtua.
            Ei ole mahdollista, että lisätään
            sen joukon määrää, joka pääsee
            rahalla piiloon.
         
         
         Verotiedot: Myös toimintatavan paljastaminen on nyt
            hyvin tärkeätä. On varmistettava, että käräjäoikeuskäytännön
            kautta voidaan määrätä myös
            veronkorotuksia, eli ankaroittamispykälän poistaminen
            nyt ikään kuin perustuslaki- ja lakivaliokunnan
            kautta oli minulle kyllä käsittämätön.
            Tämä oikeustaiteellinen suoritus tässäkin panee
            miettimään, onko se vanha viisaus, joka lapsena
            tuli kuulluksi, että lain koura nappaa kyllä myymälävarkaan
            mutta isot rosvot kiertää, tässä nyt
            kuitenkin sitten taas valitettavasti sitä arkea.
         
         
         Nyt jatkovalmistelussa on kyllä varmistettava, että käräjäoikeus
            voi määrätä veronkorotukset
            ja rangaistusseuraamuksen mukaan, mutta erittäin tärkeä myös
            on nyt tämä julkisuus. Nyt on varmistettava, että verotietojen
            salassapidosta annettua lainsäädäntöä muutetaan
            siten, että sanktioluonteisista veronkorotusseuraamuksista tehdään
            julkisia. Nyt kyllä kaikkien on oltava valmiita siihen,
            että niille, jotka tekevät mittavia talousrikoksia
            yhteiskuntaa vastaan, kyllä valtiovarainministeriön
            yhdessä oikeusministeriön kanssa on saatava hallinnollinen
            veronkorotussanktio, julkisuuden lisääminen aikaiseksi
            nykyisen rangaistustason säilyttämiseksi. Siinä on tärkeätä tämä yleisestävyyden
            vahvistaminen.
         
         
         Kun puhutaan paljon näistä armopykälistä tai armahdus-
            ja katumuspykälistä, niin eiväthän
            ne toimi, jollei julkisuus ole olemassa ja jollei ole riittäviä rangaistuksia
            ja myöskin rikostutkinta ole riittävä.
            Tältä osin poliisilla ei ole riittävästi voimavaroja.
            Keskusrikospoliisin, talousrikostorjunnan ja Verohallinnon yhteistyö ja
            tehokkuus eivät ole sillä tasolla kuin pitäisi
            olla. Eli tältä osin mielestäni on vielä painettava
            eteenpäin, että hallituksen puolella tehdään
            jatkotoimia.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies    Anssi   Joutsenlahti:
            
            Edustaja Kataja löysi siitä kysymyksen ja
               vastauspuheenvuoron.
            
            
          
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Halusin vain heti kättelyssä korjata
            sen virheen, että nyt oltaisiin lieventämässä rangaistustasoa.
            Nimenomaan näin ei olla tekemässä. Vanhan
            oikeustilan aikana määrättiin veronkorotus
            ja sen jälkeen rikostuomio, jossa lieventävänä seikkana
            otettiin huomioon se aikaisemmin määrätty
            veronkorotus. Nyt kun tätä veronkorotusta ei ole
            pohjalla, tulee rikostuomio, jossa ei ole lieventäviä seikkoja
            huomioitavana. Tällöin siis rikostuomiotaso itse
            asiassa koventuu. Sitä ei erikseen tarvitse rikosoikeuden systematiikan
            perusteella sinne kirjata, koska tämä on automaatio,
            jonka varmasti juristit kyllä ymmärtävät
            ja toivottavasti edustaja Rajamäkikin tämän
            puheenvuoron jälkeen.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Puhemies! Tässä on nyt nimenomaan se, että jos estetään
            nimenomaan veronkorotusten ja rikosoikeudellisten sanktioiden yhteinen
            käsittely, niin kyllä tässä nimenomaan
            ollaan vakavalla tiellä, ja jos prosessit siirretään
            hallinnollisiksi, kuten Verohallinto tässä teki,
            niin siitä seuraa sitten ehkä veronkorotuksia.
            Eli rahalla pääsee ja sitten vielä välttää julkisuuden.
            Eli nämä ovat kovia asioita. Tällä hetkellä viranomaisten
            on päätettävä hyvin nopeasti,
            miten edetään monissakin asioissa. Meillä on
            170 vakavaa talousrikosta tutkintavaiheessa tällä hetkellä:
            esitutkinnassa, syyteharkintatoimien piirissä. Se on 10
            prosenttia kaikista jutuista. Eli kyllä nyt pitää varmistaa
            se, että oikeudenmukaisesti ja määrätie-toisesti
            puututaan harmaan talouden ja nimenomaan törkeiden talousrikosten
            torjuntaan.
         
         
       
      
         Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
         Sitten puhujalistaan.
       
      
         
         Heli Paasio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aina voidaan puhua siitä, ja tuleekin
            puhua, miten laki toimii käytännössä.
            Mutta se, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut
            ja mitä mietintöön on kirjattu: sivulla
            9 oikea palsta kertoo sen, mitä puhuttiin tästä, kevenevätkö rangaistukset
            vai eivätkö kevene. Siinä on otettu kantaa
            siihen juuri, että kun meillä on ollut tänä päivänä se,
            että täytyy sanktiokumulaation välttämiseksi
            alentaa rikosoikeudellista tuomiota, jos veronkorotus on määrätty,
            niin tällaista ei jatkossa voi tapahtua, mikä tarkoittaa käytännössä,
            että nykyinen ankaruustaso vähintään
            säilyy, ja tämä täytyy pitää mielessä.
            (Kari Rajamäki: Se on varmistettava!) — Totta
            kai on varmistettava.
         
         
         Sitten tässä täytyy muistaa myös
            se, että kysymys ei ole missään määrin
            lievemmän lain periaatteesta, että joku pystyy
            valitsemaan, mennäänkö hallinnollista
            puolta vai rikosoikeudellista puolta. Täällä valiokunnan
            mietinnössä on selvästi todettu myös
            se, että "törkeän veropetoksen raja ylittyy
            melko nopeasti, yleensä jo vajaan 20 000 euron
            kohdalla", jolloinka nämä kaikki ovat menossa
            suoraan rikospuolelle. Millään hallinnollisella
            päätöksellä ei todeta vain,
            että maksulla pääsee. Mutta totta kai
            keskustelua täytyy käydä, missä menee
            se raja ja missä ei mene.
         
         
         Viranomaiset tekevät, totta kai, virkavastuulla töitä,
            ja täytyy muistaa, että onko täällä sitä valinnanmahdollisuutta.
            Se valinnanmahdollisuus tulee nyt: Ei niin, että jos veronkorotus
            on määrätty, niin absoluuttisesti ollaan
            jumissa siinä ja kaikki muu on mahdotonta. Nyt annetaan
            nimenomaan mahdollisuus, jos tulee uusia seikkoja, tai voidaan lykätä sitä veronkorotuspäätöstä,
            jolloinka voidaan katsoa, onko mahdollisuus, että esimerkiksi
            nostetaan rikossyyte. Sitä kautta tulee enemmän
            mahdollisuutta nykytilanteeseen — etenkin sen suhteen,
            mitä korkein oikeus kesällä linjasi — ja
            huomaa selvästi perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnankin
            lausunnosta sen, että tämä ei ole ihan
            yksinkertaista. Meillä on ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä ja
            linjauksia olemassa, mutta siellä on myös keissejä kesken.
            Odotetaan yhä päätöksiä ja
            katsotaan, mihin suuntaan mennään.
         
         
         Sitten täytyy muistaa tässä kaikessa
            myös se — kun puhutaan, lievennettiinkö valtiovarainvaliokunnassa
            ja verojaostossa tätä, kun ankaroittamisperuste
            poistettiin, vastaus on, että ei — että tämä on
            lakisystematiikkaa, ja se, että rikoslain erityislakiin
            olisi otettu ankaroittamisperuste mukaan, olisi ollut täysin
            poikkeuksellista, kun sen sijaan rikoslain yleisellä puolella
            on koventamisperuste, mikä koskee myös tätä erityislakia jatkossa,
            ja sekin täytyy huomioida, että se on välineenä olemassa,
            jolloinka se, että ankaroittamisperuste erityislaista poistettiin,
            ei tarkoita, etteikö tuomioistuimella ole mahdollisuuksia
            nimenomaan koventaa rangaistuksia, jos siihen nähdään
            tarvetta ja mahdollisuuksia — tai ei välttämättä mahdollisuuksia,
            vaan nimenomaan tarvetta.
         
         
         Se, että seuraamuksissa pysytellään
            vähintään nykytasolla, on siinä määrin
            tavoite ja tarkoitus, että ei tämä ole
            mikään kevyt laki, joka viedään läpi.
            Tällä on paljon seurannaisvaikutuksia ihan varmasti.
            Se, että valiokunta on ponsiin kirjannut sekä tämän
            aktiivisen katumisen... Täytyy kaivaa esille, mikä se
            oli... (Kari Rajamäki: Eli rahalla saa!) — Ei,
            tavoitteena nimenomaan ei ole, että rahalla saa. Aina,
            jos on kysymys rikollisesta toiminnasta, tämä ei
            toimi. Tämä prosessi ei sitä tarkoita.
            Me emme säädä tässä mitään.
            Me emme säädä tässä sitä lakia,
            vaan pyydämme sitä selvittämään. — Kysymys
            oli aktiivisesta katumisesta ja siitä, että nimenomaan
            ei ole vielä aloitettu minkäänlaista
            prosessia. Tämä asia tulee selvittää.
            Se on käytössä joissakin maissa. Mikä sen
            merkitys on? Me olemme toivottamassa tervetulleeksi tänne
            kaikki ylimääräiset veronmaksajat, tai
            verovarat saadaan tänne Suomen kansantalouden piiriin sitä kautta.
            Kysymys ei ole siitä, että tulen aktiivisesti
            katumapäälle, kun tiedän, että poliisi
            on kimpussani, ja tulen maksulla. Tästä ei ole
            kysymys, (Kari Rajamäki: Mistä sitten?) vaan siitä,
            että tämä selvitetään,
            ja jos halutaan tulla mukaan tähän verojärjestelmään,
            ennen kuin... Jos poliisi on vähänkään kiinni
            tässä, ei päästä. Niin
            kuin edustaja Kataja totesi: jos on kysymys rikollisella toiminnalla hankituista
            varoista, tämä ei toimi, tämä ei
            tule käyttöön siinä. Silloin
            täytyy muistaa juuri, että tätä pyydetään
            selvittämään. Katsotaan, mikä on selvityksen
            tulos ja mitä mahdollisuuksia ja käytänteitä eri
            maissa on.
         
         
         Toinen, mitä valtiovarainvaliokunta lausuu, ja se on äärettömän
            tärkeää, on se, että kun rinnakkaisissa
            prosesseissa ei voitu viedä samaa asiaa eteenpäin,
            niin nyt saataisiin samaan prosessiin ja putkeen nämä rinnakkaiset
            sanktiot, ja tätä asiaa tulee tutkia. Se on ollut
            myös eräässä työryhmässä arvioitavana,
            tyssännyt siellä aikanaan, mutta nyt pyydetään,
            että jatkoselvitellään sitä yhä,
            mihin silloin on jääty.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyenä täsmennyksenä edustaja
            Paasion puheenvuoron jälkeen, ettei synny sitä käsitystä,
            että nykyisestä laista olisi poistunut ankaroittamisperuste:
            Siis hallituksen esityksessä valtiovarainvaliokunnan toiveesta esitettiin
            ankaroittamisperustetta tänne erityislakiin ja perustuslakivaliokunnan,
            lakivaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan käsittelyjen
            jälkeen todettiin, että sellaista ei tarvita.
            Mutta laista ei olla poistamassa mitään ankaroittamisperustetta.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan näin. Kysymys ei ollut siitä, että poistetaan
            sinänsä laista ankaroittamisperuste, se systematiikka
            vain menee rikoslaissa toisella tavalla, niin että erityislakiin
            ei tuoda sitä sisälle, kun se menee yleisellä puolella
            rikoslaissa jo koventamisperusteena.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tämä on
            juhlapäivä Suomen kansalle ja eduskunnalle. Tänään
            suomalaisten ihmisoikeudet paranevat kohisten. Ihmisoikeudet ottavat
            aimo askeleen eteenpäin, suorastaan mittavan harppauksen
            eteenpäin. (Kari Rajamäki: Niinpä!) No,
            miten niin? No, siten, että verokonnat pääsevät
            jatkossa helpommalla (Kari Rajamäki: Juuri näin!)
            kuin ennen. Varsinkin törkeissä ja törkeimmissä veropetoksissa
            verokonnat pääsevät helpommalla kuin
            ennen. (Kari Rajamäki: Pitäisi perustaa yhteinen
            ryhmä!) Talous- ja verokonnien herkin paikka on heidän lompakkonsa,
            ja juuri se eli lompakko selviää jatkossa vähemmällä kuin
            ennen. Niin sanotut ihmisoikeusjuristit voivat korkata samppanjapullonsa
            tälle suurelle ihmisoikeuksien voitolle maassamme.
         
         
         Kuten täällä edustaja Kataja on esitellyt
            ja muutenkin käynyt ilmi, nyt on siis kyse Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            luoman tulkinnan ja linjan, joka on jo omaksuttu korkeimmassa oikeudessa
            ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa, tuomisesta myös osaksi
            meidän lainsäädäntöämme.
            Ennen oli niin, että jos tehtiin verorikos, siitä määrättiin
            veronkorotus. Jos se verorikos oli törkeä eli
            törkeä veropetos, sekä määrättiin
            veronkorotus että vietiin asia rikosprosessiin, jossa tämä verorikollinen
            sai esimerkiksi ehdollisen vankeustuomion — siis veronkorotus
            plus käytännössä useimmissa
            tapauksissa ehdollinen vankeustuomio. Nyt, kiitos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen,
            me olemme joutuneet säätämään
            uuden lain, jossa lievemmissä verorikoksissa käytännössä määrätään
            veronkorotus mutta törkeimmissä verorikoksissa, törkeissä veropetoksissa,
            ei määrätäkään
            veronkorotusta vaan asia verottajan toimesta viedään oikeusprosessiin,
            rikosprosessiin, jossa määrätään
            rikosoikeudellinen seuraamus, kuten käytännössä vankeutta
            ja käytännössä vielä ehdollista
            vankeutta. No, kummastakohan se verokonnan lompakko kärsii
            enemmän: siitä, että ennen tuli veronkorotus
            plus vankeus ehdollisena, vai siitä, että nyt
            tulee pelkästään ehdollinen vankeus,
            ei minkäänlaista veronkorotusta?
         
         
         Edustaja Paasio, kun tämä on totuus, ja edustaja
            Kataja, kun tämä on totuus, niin ei kannata minulle
            ainakaan väittää, että verokonnan
            kohtelu säilyy yhtä ankarana kuin ennen. Ei säily.
            (Kari Rajamäki: Samaa ajattelin!) Mitä nyt käytännössä tapahtuu?
            Käytännössä tapahtuu se, että varsinkin
            törkeän veropetoksen kohdalla rangaistus lievenee,
            tosiasiallinen seuraamus lievenee. (Kari Rajamäki: Juuri
            näin!) Aikaisemmin törkeän veropetoksen
            tekijä joutui sekä maksamaan veronkorotuksen että läpikäymään
            oikeusprosessin, josta seurasi useimmiten ehdollinen vankeus. Tämän
            muutoksen tai itse asiassa jo korkeimman oikeuden omaksuman muutoksen eli
            itse asiassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätösten
            jälkeen törkeimmissä veropetoksissa selvitään
            pelkällä ehdollisella tuomiolla ilman veronkorotusta.
            On kai se nyt aivan selvää, että tämä uusi
            tilanne on lievempi, lompakon kannalta nimenomaan lievempi, kuin
            vanha käytäntö.
         
         
         Herra puhemies! Lompakko on verokonnan ja muun talousrikollisen
            herkin paikka, ja se, että me luomme uutta lainsäädäntöä,
            joka tosin perustuu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja jo korkeimman
            oikeuden omaksumaan linjaan, merkitsee tässä tapauksessa
            juuri tämän lompakon kohtaaman seuraamuksen lievenemistä.
            Siis verokonna, törkeän veropetoksen tehnyt verokonna,
            pääsee jatkossa — tai itse asiassa omaksuttujen
            uusien tulkintojen vuoksi jo nyt — helpommalla eli vähemmällä rahan
            menetyksellä kuin aikaisemmin.
         
         
         Edustajat, ei kannata väittää, etteikö nimenomaan
            törkeiden veropetosten tekijöiden kohdalla seuraamus
            nykyisestä lievenisi. Joka ei tätä usko,
            voi myös lukea tämän saman asian täältä valiokunnan
            mietinnöstä. Edustaja Paasio viittasi sivun 9
            oikeanpuoleiseen palstaan osoituksena siitä, että jatkossa
            eivät seuraamukset lievene, koska täällä on
            erikseen sanottu, että "esityksellä ei ollut tarkoitus
            lieventää nykyistä rangaistustasoa, jolla
            tarkoitetaan hallinnollisen veron- tai tullinkorotuksen ja rikosprosessissa
            määrätyn seuraamuksen yhteisvaikutusta" — siis
            ei ollut tarkoitus lieventää. Mutta, hyvät
            ystävät, kun veronkorotus jää pois
            ja saadaan pelkkä ehdollinen rangaistus, niin totta kai
            se todellinen seuraamus, se kärsittävä taloudellinen
            seuraamus, lievenee.
         
         
         Ja kun täällä viitattiin siihen,
            että se ei lievene sen takia, että jo nyt oikeusprosessissa
            on pitänyt ottaa lieventävänä asianhaarana
            huomioon jo määrätty veronkorotus, niin
            esitän tähän kaksi vastaväitettä:
            Ensinnäkin, nykyisin veronkorotus voidaan määrätä jo
            oikeusprosessin jälkeen, siis vanhassa systeemissä.
            Toiseksi, jonkun verokonnan kannalta on aivan samantekevää se,
            saako hän kymmenen kuukautta ehdollista vai yhdeksän
            kuukautta ehdollista, (Kari Rajamäki: Näin se
            on!) jos hän kuitenkin selviää sillä,
            että veronkorotusta, joka voi olla siis kymmeniätuhansia,
            satojatuhansia euroja, ei enää tule.
         
         
         Sitä paitsi, kirjoitatte, arvoisat valtiovarainvaliokunnan
            jäsenet, omassa mietinnössänne sivulla
            9 seuraavaa: "Valtiovarainministeriö on puoltanut edelleen
            hallituksen esitykseen sisältyvää alkuperäistä ehdotusta" — siis
            sitä ehdotusta, että veronkorotuksen pois jääminen
            olisi tällainen raskauttava, ankaroittava peruste. Ja perusteena
            valtiovarainministeriö teidän mietinnön mukaan
            on esittänyt seuraavaa: "Perusteena on ennen muuta se,
            ettei tosiasiassa ole selvyyttä, onko veronkorotus otettu
            huomioon rangaistusta mitattaessa ja miten se on mahdollisesti vaikuttanut
            rangaistustasoon." Eli käytännössä tämä veronkorotuksen
            lieventävä merkitys on ilmeisesti ollut mahdotonta
            näyttää toteen tai selvittää. (Sampsa
            Kataja: Valtiovarainministeriön esityksen mukaan!) — Valtiovarainministeriön
            käsityksen mukaan. Ja mehän luotamme valtiovarainministeriöön.
         
         
         Hyvät kuulijat, kuten sanoin, jo nyt — kiitos Euroopan
            ihmisoikeustuomioistuimen ja sen pakottamana kiitos korkeimman oikeuden
            ja korkeimman hallinto-oikeuden uusien linjausten — me
            olemme tilanteessa, jossa on pitänyt valita joko veroseuraamus,
            veronkorotusseuraamus, tai rikosoikeudellinen prosessi. Mihin tämä jo
            nyt on johtanut? Luen sivulta 11 vasemmasta palstasta: "Ratkaisu" — siis
            korkeimman oikeuden ottama uusi linja — "on merkinnyt käytännössä sitä" — tämä liittyy
            myös näihin voimaantuloasioihin — "että osa
            syyttäjistä on jo peruuttanut vireille nostamiansa
            syytteitä. Lisäksi näyttää ilmeiseltä,
            että myös muut vireillä olevat syytteet
            perutaan, jos oikeustilassa ei tapahdu muutoksia." Ja tällä esityksellä ei
            tapahdu. (Kari Rajamäki: 170 tapausta!) "Tapauksia on valtakunnansyyttäjäviraston
            mukaan vajaat 200, ja ne koskevat kaikki törkeitä veropetoksia."
            Luen uudestaan: "Tapauksia on valtakunnansyyttäjäviraston
            mukaan vajaat 200, ja ne koskevat kaikki törkeitä veropetoksia."
            Eli tässä ylimenotilanteessa, jossa me nyt olemme
            olleet, kiitos EIT:n ja sen seurauksena korkeimman oikeuden ratkaisujen,
            ollaan siis jo nyt tilanteessa, jossa 200 ja yli verorikoksen tekijää on
            saanut veronkorotuksen ja he välttyvät sen seurauksena
            sitten tältä rikosoikeudelliselta prosessilta.
            Se tarkoittaa myös sitä, että heidän
            nimensä eivät joudu julkisuuteen, eli myös
            tämä häpeärangaistus jää tässä tulematta.
         
         
         Eduskunta, tätäkö me haluamme? Tätäkö me Suomen
            kansan edustajina haluamme, että verokonnat jatkossa pääsevät
            vähemmällä kuin tähän saakka?
            Emme me sitä halua, en minä ainakaan sitä usko,
            mutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, joka toteuttaa ihmisoikeuksia,
            on päättänyt, että näin
            pitää menetellä. Tämä on
            suuri voitto ihmisoikeuksille. Tämä on suuri voitto
            niin sanotuille ihmisoikeusjuristeille, joiden mielestä Suomessa
            ei aikaisemmin ole paljon ihmisoikeuksia kunnioitettu.
         
         
         Haluan sanoa omana kantanani, että aikaisemmassakaan
            tilanteessa, jossa määrättiin sekä veronkorotus
            että rikosoikeudellinen seuraamus, minun mielestäni
            ei rikottu ihmisoikeuksia, minun tulkintani mukaan. Minun mielestäni
            Suomi ei ollut mikään takapajula ihmisoikeuksien
            suhteen silloinkaan. Päinvastoin, Suomi on ollut ihmisoikeuksien
            suhteen silloinkin eturivin valtio, mutta kun nämä ihmisoikeusjuristien
            tulkinnat menevät yhä mahdottomammiksi, niin tässä tilanteessa
            nyt ollaan.
         
         
         Lopuksi, herra puhemies: Mitä voidaan tehdä?
            Hallitus esitti ja valtiovarainministeriö kannatti, että ankaroittavana
            tekijänä olisi se, että veronkorotusta
            ei enää määrätä.
            Lakivaliokunta ja valtiovarainvaliokunta olivat tästä eri
            mieltä, ja tässä eduskunnan mietinnössä todetaan,
            että tämä ei saa eikä voi olla
            ankaroittava tekijä erityissäädöksen
            nojalla, se voi olla ankaroittava tekijä yleisten oppien
            nojalla. Mitä voidaan tehdä? Kysyin täällä viikko
            sitten, voidaanko samassa prosessissa jatkossa määrätä sekä rikosoikeudellinen
            seuraamus eli ehdollista vankeutta että veronkorotus. Silloin
            arvostamani perustuslakiasiantuntija ja ihmisoikeusasiantuntija
            Kimmo Sasi sanoi, että kyllä samassa prosessissa
            voidaan. Se ei ole vastoin ne bis in idem -sääntöä.
            Ja myös edustaja Uotila, jota myös arvostan, sanoi,
            että siten pitää toimia, että verokonnat
            eivät pääse jatkossa vähemmällä kuin
            nyt.
         
         
         Eli mitä olisi pitänyt tehdä? Tähän
            samaan lainsäädäntöyhteyteen
            olisi pitänyt sisällyttää mahdollisuus
            rikosprosessissa eli törkeiden veropetosten kohdalla säätää rangaistuksena
            myös veronkorotus. Lakivaliokunta, perustuslakivaliokunta,
            valtiovarainvaliokunta eivät ole sitä tehneet.
            Ymmärrän sen, että tämä on
            laaja asia, sitä ei yhdellä pykälämuutoksella
            voi tehdä, mutta en olisi pitänyt itse poissuljettuna
            sitä, että asia olisi käytännössä pantu
            vielä puoleksi vuodeksi pöydälle ja pyydetty
            valtiovarainministeriöstä ja oikeusministeriöstä valmis
            esitys. Tämä on annettu tänne helmikuussa
            2012. Oikeuskäytäntö on jo mennyt ohi.
            Tämä asia olisi sietänyt sen, että puoli
            vuotta olisi odotettu ja samaan yhteyteen pantu tämä veronkorotusmahdollisuus.
            Näin ei tehty. En tiedä, miksi. Minun mielestäni
            sen voisi vieläkin tehdä, mutta valiokunta on
            päättänyt — ja se on sinänsä hyvä asia — ehdottaa
            pontta tästä asiasta. Ponsi löytyy täältä sivulta
            21, ja se kuuluu seuraavasti: "Samassa yhteydessä ministeriön
            tulee selvittää yhdessä oikeusministeriön kanssa
            myös se vaihtoehto, että veronkorotus määrättäisiin
            rikosprosessissa silloin, kun asia käsitellään
            yleisessä tuomioistuimessa." Herra puhemies, minä toivon,
            että tästä ponnesta, jota todella kannatan,
            tulee totta mahdollisimman pian.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutama pieni täsmennys ensinnä.
            Ankaroittamisperusteen osalta Zyskowiczin tulkinta oli näkemykseni
            ja valiokunnan verojaoston näkemyksen mukaan väärä.
            Tässä nimenomaisesti on tarkoitus se, että rikosoikeudellinen
            seuraamus ankaroituu.
         
         
         Tästä Zyskowiczin ansiokkaasta puheenvuorosta
            jäi mainitsematta se, että jatkossakin rikosprosessin
            yhteydessä määrätään
            vahingonkor-vaus, jolle tulee myös viivästysseuraamus,
            näille jälkiveroille, jotka luonnollisesti myös
            tulevat maksuun, ja tuon vahingonkorvauksen viivästyskorkohan
            on joidenkin mielestä sekin rangaistusluontoinen. En ymmärrä,
            miksi näistä törkeistä veropetoksista
            määrättäisiin ehdollista vankeutta,
            kun minimirangaistuskin törkeistä veropetoksista
            on 4 kuukautta vankeutta. (Puhemies koputtaa) Kyllä kai
            voidaan sanoa, että rangaistus se on sekin.
         
         
         Tuohon yhden katon periaatteeseen otan myöhemmässä vaiheessa
            kantaa. Aikataulusyistä haluttiin, että se tulee
            valmisteltuna esityksenä tähän taloon.
            Meillä ei (Puhemies: Puolitoista minuuttia on jo mennyt!)
            siihen nyt ollut mahdollisuuksia.
         
         
       
      
         
         Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille sen verran, että mietinnössä on
            tekninen virhe: tämä on tullut helmikuussa 2013,
            siellä lukee 2012.
         
         
         Tarkistin asian, koska tässä on ollut epäselvyyksiä.
            On annettu 20. päivä joulukuuta 2012 hallitukselta,
            eduskunnassa lähetekeskustelu 7. helmikuuta 2013, perustuslakivaliokunnan
            lausunto 31.5.2013, lakivaliokunnan lausunto 12.6.2013. Korkein
            oikeus linjasi kesällä, tiedote on 5. heinäkuuta
            2013 tältä osin, jolloinka oikeasti verojaosto
            ja valtiovarainvaliokunta ovat ottaneet välittömästi
            sen jälkeen, kun korkein oikeus on tehnyt ratkaisunsa,
            sen tilanteen haltuun, että tästä täytyy
            saada laki voimaan mahdollisimman pian, jotta korkeimman oikeuden
            nyt tekemä päätös linjauksessa
            ei ole linjaamassa välttämättä tämän
            päivän ratkaisuja, koska me olemme menettäneet
            jo tietyn määrän asioita.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin kritiikki, joka oli
            hyvin voimakasta, kohdistui Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen
            ja korkeimpaan oikeuteen. Meillä valiokunnassa, kun mietintöä kirjoitettiin,
            tämä kritiikki kyllä piti hyvin taiten laittaa
            niin sanotusti rivien väliin. Täällä tietysti voi
            käyttää hyvin värikästäkin
            kieltä, ja aivan aiheellisesti edustaja Zyskowicz sitä kieltä käytti. Tämä on
            eriskummallinen ja vaikea tilanne ollut tässä näiden
            kahden tekijän jälkeen, ihmisoikeustuomioistuimen
            ja korkeimman oikeuden ratkaisujen jälkeen.
         
         
         Mutta kun edustaja Zyskowicz korosti, että rahapussille
            käyminen on kovempi rangaistus kuin vankeus, niin sehän
            antaa sen viestin, että rahalla selviää,
            rahalla saa puhtaan omantunnon, rahalla selviää.
            Kun on tarpeeksi paljon rahaa, niin kyllä aika koviakin
            korvauksia voi tietysti mielellään maksaa saadakseen
            puhtaan omantunnon ja päästäkseen pälkähästä.
            Pieni ristiriita tässä.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minusta oli hyvä, että edustaja
            Zyskowicz koki samalla tavalla kuin itse tämän,
            että tässähän korkeimman oikeuden
            ratkaisu esti tuplarangaistukset. Nyt on siis tärkeätä, että pystytään
            varmistamaan seuraamukset samalla tasolla kuin nykymaailmassa on,
            että siitä on poliittinen tahto. Mutta pitää olla
            veronkorotus ja rikosprosessi niin, että ne eivät
            toisiaan sulje pois.
         
         
         Kyllä tässä selvästi myöskin
            kaiken maailman armahduspykälillä lähdetään
            siitä, että paksulla lompakolla pääsee.
            Tältä osin köyhä yrittäjä tai joku
            työtön, joka erehtyy tekemään
            näpistyksiä, on kyllä aika kovassa paikassa,
            niin että kyllä meillä moraalista on
            kysymys.
         
         
         Edustaja Kataja, törkeiden talousrikosten rangaistukset
            eivät ole oikeassa suhteessa kansan oikeustajun ja myöskään
            luonteensa pohjalta. Tämä pitäisi nyt
            vihdoinkin ymmärtää. Meillä on 170
            törkeätä talousrikostutkintaa syyteharkinnassa
            parhaillaan, ja niitten hukkuminen, niin kuin viranomaiset pelkäävät,
            on kyllä vakava asia.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todella kiire tämän asian päälle
            syntyi tuon kesäisen korkeimman oikeuden ratkaisun perusteella,
            jossa todettiin, että mikä tahansa päätös
            veronkorotusasiassa estää myöhemmän
            oikeudenkäynnin. Tästä johtuen nimenomaan
            nämä parisensataa vireillä olevaa verorikosjuttua
            mahdollisesti joudutaan perumaan, edustaja Zyskowicz. Niitä ei
            ole onneksi vielä peruttu.
         
         
         Nimittäin on mahdollista, että tuo oikeustila esimerkiksi
            korkeimman oikeuden uuden ratkaisun myötä muuttuu
            tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ottaa uuden kannan, jota varmasti täällä moni
            toivoo, sillä perustuslakivaliokuntakin tulkitsi tuota
            ihmisoikeussäännöstöä väljemmin
            kuin korkein oikeus. Suomi edustaa parhaillaan vireillä olevissa
            jutuissa ihmisoikeustuomioistuimessa Euroopassa sitä linjaa,
            joka on otettu täällä eduskunnassa mutta
            joka oli vastoin sitä, mitä korkein oikeus kesällä tuomitsi.
            Eli Suomi ajaa parhaillaan kovempaa linjaa kuin se kesäinen
            ratkaisu.
         
         
         Vielä lisään edustaja Zyskowiczin
            tuskaa sillä, että nuo vireillä olevat
            jutut eivät suinkaan ole ainoat jutut vaan meillähän
            on myös lukuisa määrä, satoja
            tuomioita veropetosasioissa, jotka mahdollisesti puretaan ylimääräisellä muutoksenhaulla,
            (Puhemies koputtaa) jos tämä korkeimman oikeuden
            kesäinen ratkaisulinja jää pysyväksi
            oikeustilaksi.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kataja sanoi ensimmäisessä vastauspuheenvuorossa,
            että tässä kuitenkin rikosoikeudellinen
            seuraamus ankaroituu. Halusin sanoa, että verokonnan kannalta ei
            ole hirveää eroa sillä, saako hän
            esimerkiksi 8 vai 10 kuukautta ehdollista vankeutta, verrattuna siihen,
            että hän saisi tuntuvan veronkorotuksen sen päälle
            kuten vanhassa systeemissä. Miksi puhuin ehdollisista?
            Siksi, että kun nämä käytännössä ovat
            ilmeisesti useimmiten ensikertalaisia, niin selviävät
            ehdollisella käytännössä useimmiten
            käsitykseni mukaan.
         
         
         Kun edustaja Kataja sanoi, että meneväthän siellä verot
            maksuun ja vielä korko niille, niin, edustaja Kataja, näinhän
            oli vanhassakin systeemissä: huijatut verot maksuun korkoineen
            plus veronkorotus. Nyt se veronkorotus tässä siis
            käytännössä jää pois.
         
         
         Edustaja Uotila, en todellakaan ollut sillä tavoin
            ristiriitainen kuin sanoitte. Kannatan sitä, että tulee
            rikosoikeudellinen seuraamus ja sen päälle tulee
            tämä veronkorotus, koska juuri näissä talousrikoksissa
            on tärkeätä, että myös
            lompakon kimppuun käydään.
         
         
       
      
         
         Mika Lintilä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Olen ollut verojaoston jäsen
            toistakymmentä vuotta, ja tämä on juridisesti
            varmaan yksi vaikeimmista esityksistä, joita verojaostossa
            on ollut, ja sitä varmaan kuvastaa tämä kokoomusveljien
            täysin erilainen kahden kokoomusjuristin käsitys
            tästä laista. Täytyy myöntää,
            että tässä oli koko käsittelyn
            ajan paljon tekijöitä, joita jaosto joutui käymään
            hyvin perusteellisesti läpi, ja oikeastaan, kuten edustaja
            Uotila sanoi, tähän mietintöön
            on kirjoitettu vahvaa viestiä myös oikeuskäytäntöön.
            Toivon mukaan sitä tullaan myös tulkitsemaan tämän
            lain hengen mukaisesti. Olen samaa mieltä niiden edustajien
            kanssa, jotka sanovat, että ankaruustaso säilyy
            vähintään nykyisellä tasolla.
         
         
         Se, mikä mietinnössä tulee mielestäni
            hyvin vahvasti huomioida, on nämä kaksi lausumaehdotusta,
            ja se, joka tässä on mielenkiintoinen, on tämä aktiivisen
            katumisen lausumaehdotus. Minä näen tämän
            aktiivisen katumisen eri tavalla kuin tässä esimerkiksi
            edustaja Rajamäki on nähnyt. Se on Euroopassa
            verrattain monessa maassa tällä hetkellä käytössä,
            ja näkisin, että meidän tulisi ainakin
            määräaikaisesti ottaa kokeiltavaksi tämä aktiivinen
            katuminen. Sehän on nimenomaan, että silloin ei
            ole vielä mikään prosessi alkanut vaan
            tämä henkilö oma-aloitteisesti laittaa
            tämän liikkeelle. Toki siinä on se pelko, että tulisiko
            sillä olemaan veronmaksumoraalia heikentävä vaikutus,
            mutta määräaikaisena tällainen
            laki olisi varmaan ajankohtainen, ja sillä voitaisiin palauttaa
            niitä rahoja, jotka meillä olisi kuulunut aikaisemmin
            jo verottaa.
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Lintilä puhui veronmaksumoraalista,
            ja edustaja Rajamäkikin siihen aikaisemmin viittasi. Täytyisi
            tunnustaa tosiasiat. Erityisesti sillä, edustaja Rajamäki,
            että me täällä vaadimme verorikollisten
            päitä vadille, ei ole mitään
            merkitystä sille, että meillä käytössä olevat
            tai mahdolliset keinot saada veroparatiiseista varoja Suomeen eivät
            yksinkertaisesti riitä. Aikaisemmin viittasitte, ettei
            riittävästi, mutta jatkuvasti, viimeksi tänään,
            olemme käsitelleet näitä uusia tietojensaantimahdollisuuksia, uusia
            sopimuksia ynnä muita, joilla pyritään avaamaan
            veroparatiiseja, mutta kuten tämä Liechtensteinin
            esimerkki osoittaa, sitä rahaa on ulkomailla ja paljon
            eivätkä siihen paljon sopimukset auta. Tunnustetaan
            tosiasia, että meidän nykyiset keinot eivät
            riitä, otetaan mielellään se raha vastaan,
            jos nyt joku sitten suostuu sen tänne vapaaehtoisesti ilmoittamaan,
            ja saadaan se vero kerrytettyä Suomeen, saadaan se varallisuus
            Suomen kansantalouden piiriin (Puhemies koputtaa) ja korot maksettavaksi.
         
         
       
      
         
         Ville Vähämäki /ps:
            		
         
         
          Kunnioitettu puhemies! Tämä ne bis in idem -lainsäädäntö on
            ehdottomasti vaikeimpia asioita, mitä täällä eduskunnassa
            eteeni on tullut. Tämän haluan todeta, samaten
            niin kuin edustaja Lintilä tästä asiasta totesi.
         
         
         Sitten täällä keskustelun yhteydessä on
            ollut keskustelua näitten sanktioitten julkisuudesta yleisestävyyden
            vahvistamiseksi. Näitä asioita, tätä sanktioiden
            julkisuutta, ei ole punnittu tuolla valiokunnassa saati mietinnössä.
            On hyvä, että on tullut täällä salissa
            tämä asia esille. Kyllä siinä tietty
            logiikka on, että jos nämä sanktiot olisivat
            julkisia, niin se saattaisi estää tekoja myös.
         
         
         Mietintö on mielestäni hyvä. Siinä on
            kaksi hyvää lausumaa, eli selvitetään
            tämä tehokas katuminen, jonka jaoston puheenjohtaja
            Kataja esittelyssään jo hyvin aukaisikin, ja ennen
            kaikkea sitten myöskin tämä toinen lausuma,
            missä todetaan, että ne bis in idem -kielto
            ei sinänsä estä sitä, että samassa
            menettelyssä annettaisiin useampia sanktioita, kunhan ne
            vain annetaan yhtä aikaa. Tämä lausuma
            on hyvä, ja kuten esitämme kummankin lausuman
            osalta: nämä asiat selvitetään.
         
         
         Sitten vielä ihan lyhyesti haluaisin esittää edustaja
            Katajalle kysymyksen, kun hän sellaisia pyysi. Jos tämä esitys
            muuttaa vallitsevaa oikeuskäytäntöä,
            eli tullaan silloin noudattamaan tätä uutta, muuttunutta
            oikeuskäytäntöä, kuinka tämä vaikuttaa
            niihin julkisuudessa olleisiin tapauksiin? Entä niihin
            tapauksiin, jotka ovat kesken?
         
         
       
      
         
         Sampsa Kataja /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä lailla siis päätetään
            oikeustilasta tämän lain voimaantulosta alkaen,
            mutta samalla kun tässä mietinnössä on
            otettu kantaa näihin nyt oikeudessa vireillä oleviin
            ratkaisuihin, on todettu, että niiden osalta noudatetaan
            kulloinkin vallitsevaa oikeustilaa, joka viimeksi muuttui kesällä korkeimman
            oikeuden ratkaisun myötä. Moni meistä täällä toivoo,
            että tuo nyt voimassa oleva linja muuttuisi näiden
            tapausten osalta esimerkiksi ihmisoikeustuomioistuimessa, jossa
            Suomi siis edustaa sitä aiempaa, tiukempaa linjaa yhä tänäkin
            päivänä.
         
         
         Edustaja Rajamäki toi uutena asiana esiin tämän
            verotustietojen julkisuuden. Hämmästyttävää,
            ettei asia tullut esiin valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä,
            jossa Rajamäkikin oli koko ajan läsnä,
            kahdessakin kokouksessa, joissa tätä asiaa käsiteltiin.
            Täytyy sanoa, että tältä osin
            Rajamäki on nukkunut onnensa ohi. Tuo kysymyshän
            on sinällään mielenkiintoinen, verotustietojen
            julkisuus, ja siitä on ihan oma lakinsakin. Toisaalta rinnastus
            voidaan tehdä lakiin sosiaalihuollon ratkaisujen julkisuudesta,
            ja kun meillä sossunkaan ratkaisut eivät ole julkisia,
            niin pitäisikö sitten verottajan ratkaisujen sellaisia
            olla? Kysymys on todella monipuolinen, eikä sitä tässä istunnossa
            Rajamäen heittämällä tavalla
            kuulu punnita.
         
         
         Edustaja Rajamäki viittasi siihen, että verotuksessa
            siirryttäisiin täysin poikkeukselliseen menettelyyn
            tämän tehokkaan katumisen osalta, ja siihen, että suuria
            konnia kohdellaan eri tavalla kuin pieniä konnia. Mutta
            Rajamäki ei ehkä tunne sitä, että meillä on
            rikoslaissa olemassa tällainen tehokkaan katumisen mahdollisuus,
            jolla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että kun
            pikkupoika näpistää karamellipussin lähi-Alepasta,
            niin kun hän sitten tulee katumapäälle
            ja palauttaa sen avaamattomana ennen viimeistä myyntipäivää ja vahinkoa
            ei tältä osin ehdi tapahtua, niin hän
            voi välttää näpistysasian käsittelyn
            rikostuomioistuimessa ja tuomiot ja rangaistukset siitä.
            Täysin samalla tavalla on tarkoitus menetellä tässä verorikosasiassa,
            jossa kuitenkin on se erityinen problematiikka, että verotusrikoksessa
            on nyt laissa määrätty jo yritys rangaistavaksi
            ja näin ollen tätä tehokasta katumista
            ei voi toteuttaa, jos on jo aloittanut tämän tunnusmerkistön
            mukaisen toiminnan, vaikka sitten ilmoittaisikin sen jälkikäteen.
         
         
         Mutta vielä kerran: Eikö ole kuitenkin parempi
            se, että tuo monesti esimerkiksi vanhojen teollisuussukujen
            ulkomaille kertynyt varallisuus palautetaan kuitenkin jossakin vaiheessa
            tänne Suomen verotuksen piiriin, saadaan se varallisuus
            tänne, esimerkiksi uudelleensijoitettavaksi suomalaisiin
            yhtiöihin, ja toisaalta saadaan verot maksuun tästä taaksepäin
            ja näille veroille myös viivästysseuraamukset
            ja saadaan kaikki tuo varallisuus uuden verotuksen pohjaksi ja vero
            näistä edelleen maksuun, kuin sitten se, että se
            varallisuus jää ulkomaille nalkkiin? Nyt tilanne
            on se, että jos henkilö, joka on vaikkapa saanut
            sukunsa varallisuutta haltuun ulkomailla veroparatiisiyhtiön
            kautta, ilmoittaa sen Suomeen, seuraa siitä automaattisesti
            verorikostutkinta ja tuomio. Ei ole mitään mahdollisuutta
            kunniallisten kansalaisten ilmoittaa noita varoja enää koskaan Suomeen.
            Ei tässä ole mitään järkeä.
         
         
         Kun edustaja Rajamäki vielä viittasi tuohon Liechtensteinin
            esimerkkiin, niin se jos mikä on osoitus siitä,
            että tällaista tehokkaan katumisen ohjelmaa Suomeenkin
            tarvittaisiin. Aivan sattumalta, kun yksi pankkivirkailija myi Saksan
            viranomaisille tuon yhden pankin tietoja, nuo tiedot Australian
            kautta päätyivät Suomeen ja Suomi pääsi
            verottamaan muutamaa henkilöä, saimme tiedon noista
            varoista. Yhdestä ainoasta pankista löytyi 60
            miljoonaa euroa suomalaisia varoja, ja näille on nyt voitu
            määrätä veroseuraamuk-set. Mikään
            sopimus ei olisi mahdollistanut sitä, että nuo
            varat olisi tänne muuta kautta saatu, mutta tällä tehokkaan
            katumisen ohjelmalla se olisi mahdollista. Ruotsissa, kuten todettu,
            tällä ohjelmalla on viimeisten neljän
            vuoden aikana saatu 150 miljoonaa euroa verotuloja, ja miljardiluokkaa
            oleva omaisuus on tullut Ruotsin kansantalouden piiriin. Meillekö ei
            samanlainen varallisuus kelpaa kuin Ruotsiin kelpaa?
         
         
         Edustaja Rajamäki, toivoisin, että vaikka
            on periaatteita, niin ymmärrettäisiin kuitenkin
            realiteetit ja suhteellisuudentaju — ja jos ei muuta, niin
            ainakin suomalaisten veronmaksajien etu.
         
         
       
      
         
         Ville Vähämäki /ps:
            		
         
         
         Puhemies! Aivan lyhyesti. Pääasia tässä lainsäädännössä on
            se, että näiden annettujen sanktioiden taso säilyy
            samalla tasolla ennen sekä jälkeen tämän
            lainsäädännön.
         
         
         Sitten vielä tästä tehokkaasta katumisesta. Täytyyhän
            sen olla niin, että näitten vanhojen, kunniakkaitten
            teollisuussukujen täytyy saada palauttaa tämä kätketty
            omaisuus ilman, että heidän nimensä painuu
            lokaan. Ei muuta.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.