2 luku
Hätäkeskuslaitos
3 §
Hätäkeskuslaitos ja sen ohjaus
Hätäkeskuspalvelujen tuottamista varten on sisäasiainministeriön
alainen Hätäkeskuslaitos. Sisäasiainministeriö ohjaa
ja valvoo Hätäkeskuslaitosta.
Sisäasiainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö vastaavat
yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen
toiminnallisesta ohjauksesta.
Toiminnallisen ohjauksen menettelytavoista voidaan säätää valtioneuvoston
asetuksella.
4 §
Hätäkeskuslaitoksen tehtävät
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on:
1) hätäkeskuspalvelujen tuottaminen;
2) hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen,
poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten
toiminnan tukeminen, kuten ilmoituksen tai tehtävän
välittämiseen liittyvät toimenpiteet,
viestikeskustehtävät, väestön
varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa
sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät
tehtävät, jotka Hätäkeskuslaitoksen
on tarkoituksenmukaista hoitaa (tukipalvelut); sekä
3) hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja
toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Tässä laissa hätäkeskuspalveluilla
tarkoitetaan hätätilanteita koskevien
ja muita vastaavia pelastustoimen, poliisin tai sosiaali- ja terveystoimen
viranomaisen välittömiä toimenpiteitä edellyttävien
ilmoitusten (hätäilmoitus) vastaanottamista
ja arviointia sekä ilmoituksen tai tehtävän
välittämistä viranomaisten antamien
ohjeiden mukaisesti asianomaiselle viranomaiselle tai viranomaisen
tehtäviä sopimuksen perusteella hoitavalle.
Hätäkeskuslaitos voi turvallisuuden ylläpitämiseksi
ja edistämiseksi hoitaa sen toimialaan soveltuvia muita
tehtäviä sekä muulla tavoin avustaa viranomaisia.
Hätäkeskuslaitos saa hoitaa yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetun lain (282/2002) soveltamisalaan kuuluvia valvontatehtäviä ja
hälytystehtäviä kuitenkin vain, jos tärkeä yleinen
etu sitä edellyttää.
Tukipalveluista ja Hätäkeskuslaitoksen muista
tehtävistä sekä viranomaisten avustamisesta säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
5 §
Hätäkeskuslaitoksen virka-alue ja yksiköt
Hätäkeskuslaitoksen virka-alueena on koko maa
Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Valtioneuvosto
voi päättää hätäkeskuspalveluiden
ja viranomaisyhteistyön tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi
virka-alueen jakamisesta yhteistoiminta-alueisiin. Hätäkeskuslaitoksen
toimivalta ei määräydy yhteistoiminta-aluejaon
perusteella.
Hätäkeskuslaitoksessa on hätäkeskuksia, esikuntatoimintoja
hoitava yksikkö ja tarvittaessa muita yksiköitä.
Sisäasiainministeriö päättää hätäkeskuksen
perustamisesta, lakkauttamisesta ja sijaintipaikasta sekä esikuntatoimintoja
hoitavan yksikön sijaintipaikasta. Hätäkeskuslaitoksen
työjärjestyksessä määrätään
laitoksen muiden yksiköiden perustamisesta, lakkauttamisesta
ja sijaintipaikasta.
6 §
Hätäkeskuslaitoksen johtaminen
Hätäkeskuslaitosta johtaa Hätäkeskuslaitoksen
johtaja.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja vastaa Hätäkeskuslaitoksen
toiminnan tuloksellisuudesta ja laitokselle asetettujen tavoitteiden
saavuttamisesta. Johtaja edustaa valtiota ja valvoo valtion
etua ja oikeutta muussa viranomaisessa tai tuomioistuimessa, jollei
Hätäkeskuslaitoksen työjärjestyksessä toisin
määrätä.
Hätäkeskuslaitoksen johtajan tehtävistä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
7 §
Asioiden ratkaiseminen
Hätäkeskuslaitokselle kuuluvat asiat ratkaisee
Hätäkeskuslaitoksen johtaja tai muu virkamies,
jolle sellainen toimivalta on työjärjestyksessä annettu.
Hätäkeskuslaitoksen johtaja voi ottaa ratkaistavakseen
yksittäistapauksessa asian, joka kuuluu Hätäkeskuslaitoksen
muun virkamiehen ratkaistavaksi.
8 §
Nimittäminen ja kelpoisuusvaatimukset
Hätäkeskuslaitoksen johtajan nimittää valtioneuvosto.
Hätäkeskuslaitoksen muun henkilöstön
nimittää Hätäkeskuslaitoksen
johtaja, jollei työjärjestyksessä toisin
määrätä.
Hätäkeskuslaitoksen johtajan viran kelpoisuusvaatimuksena
on ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys valtionhallintoon
sekä johtamiskokemus ja käytännössä osoitettu
johtamistaito.
Päivystystehtävää hoitavan
henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Päivystystehtävää hoitavalla
henkilöstöllä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen
virkamiehiä, jotka suorittavat 12 §:ssä säädettyjä tehtäviä.
9 §
Työjärjestys
Hätäkeskuslaitoksen hallinnon ja toimintojen järjestämisestä,
organisaatiosta ja henkilöstön tehtävistä määrätään
tarkemmin Hätäkeskuslaitoksen työjärjestyksessä.
Työjärjestyksessä annetaan määräykset
myös sijaisuuksista, asioiden käsittelystä ja
ratkaisemisesta sekä henkilöstön nimittämisestä.
Hätäkeskuslaitoksen työjärjestyksestä päättää Hätäkeskuslaitoksen
johtaja.
10 §
Määräaikainen virantoimituksesta
erottaminen
Hätäkeskuslaitoksen palveluksessa olevalle virkamiehelle,
joka toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan tai laiminlyö niitä,
voidaan kurinpitorangaistuksena määrätä virantoimituksesta
erottaminen vähintään yhdeksi ja enintään
kuudeksi kuukaudeksi, jollei varoitusta ole pidettävä riittävänä.
Palkanmaksu keskeytetään virantoimituksesta erottamisen
ajaksi.
Virantoimituksesta erottamisesta päättää nimittävä viranomainen.
Jos nimittävänä viranomaisena on valtioneuvosto,
virantoimituksesta erottamisesta päättää sisäasiainministeriö. Virantoimituksesta
erottamisesta päättävän viranomaisen
tulee panna virantoimituksesta erottaminen vireille viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun se sai tiedon seikasta, joka
saattaa aiheuttaa virantoimituksesta erottamisen.
Ennen kuin virkamiehen virantoimituksesta erottamisesta tehdään
päätös, hänelle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi asiassa. Viranomaisen on varattava myös
pääluottamusmiehelle tai luottamusmiehelle tilaisuus
tulla kuulluksi, jos virkamies sitä pyytää ja
jos virantoimituksesta erottamista ei asian laadun vuoksi ole saatettava voimaan
välittömästi. Virantoimituksesta erottamisesta
päättävän viranomaisen on ennen
päätöksen tekemistä ilmoitettava
virkamiehelle mahdollisuudesta pyytää pääluottamusmiehen tai
luottamusmiehen kuulemista.
Muutoksenhausta päätökseen, joka
koskee määräaikaista virantoimituksesta
erottamista, säädetään valtion
virkamieslaissa (750/1994).
3 luku
Toiminta
11 §
Vastuun siirtyminen
Vastuu välitetystä ilmoituksesta tai tehtävästä siirtyy
vastaanottavalle viranomaiselle, sen tehtäviä hoitavalle
yksikölle tai muulle päivystyspisteelle, kun tämä on
vastaanottanut ilmoituksen tai tehtävän.
12 §
Päivystystehtävää suorittavan
henkilöstön tehtävät
Hätäkeskuslaitoksen päivystystehtävää suorittavan
henkilöstön tehtävänä on:
1) vastaanottaa hätäilmoituksia;
2) arvioida hätäilmoituksen perusteella
tehtävän kiireellisyys ja tilanteen edellyttämät voimavarat;
3) välittää ilmoitus tai
tehtävä käytettävissä olevien
tietojen perusteella sekä suorittaa siihen liittyvät
muut välittömät toimenpiteet;
4) antaa välitettyyn ilmoitukseen tai tehtävään
liittyen tukipalveluja pelastus-, poliisi- sekä sosiaali-
ja terveystoimen viranomaisten tehtäviä hoitaville
yksiköille tai hälytetyille tahoille
sekä muulle viranomaisen ohjeessa mainitulle,
kuten rajavartiolaitoksen yksikölle;
5) tehdä ratkaisu ilmoituksen tai tehtävän välittämättä jättämisestä,
mikäli ilmoitus tai tehtävä ei edellytä hälyttämistä tai
muuta välittämistä;
6) keskeyttää ja lopettaa vastaanotettua
ilmoitusta koskeva yhteydenotto, jos asian laatu osoittaa, että se
ei kuulu Hätäkeskuslaitoksen tehtäviin
tai kysymyksessä ei ole hätäilmoitus;
7) antaa mahdollisuuksien mukaan ilmoituksen tekijälle
hätäilmoituksen käsittelyn yhteydessä hätätilanteeseen
liittyen neuvontaa ja ohjausta; sekä
8) huolehtia Hätäkeskuslaitokselle
kuuluvista muista kiireellisistä tehtävistä.
Edellä 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetusta ilmoituksen
tai tehtävän välittämättä jättämisestä sekä 6
kohdassa tarkoitetusta yhteydenoton keskeyttämisestä ja
lopettamisesta ei tehdä erillistä päätöstä.
Yhteydenoton keskeyttämisestä tai lopettamisesta
sekä ratkaisusta jättää ilmoitus
tai tehtävä välittämättä on
ilmoitettava ilmoituksen tekijälle.
Suoritettaessa 1 momentin mukaisia tehtäviä ja
toimenpiteitä on otettava huomioon asianomaisten viranomaisten
Hätäkeskuslaitokselle antamat 14 §:n
2 momentissa tarkoitetut ohjeet.
Hallintolain (434/2003) 8 §:ää ei
sovelleta tämän pykälän
1 momentin mukaisiin tehtäviin tai toimenpiteisiin.
13 §
Oikeus rajoittaa vastaanotetun ilmoituksen käsittelyä
Hätäkeskuslaitoksella on häirintä-
tai väärinkäytöstapauksissa
oikeus laitoksen toiminnan ja hätäkeskuspalveluiden
turvaamiseksi rajoittaa teknisin menetelmin vastaanotettujen ilmoitusten
käsittelyä kohtuulliseksi ajaksi. Hätäkeskuslaitoksen
on ryhdyttävä viivytyksettä toimiin asian selvittämiseksi.
14 §
Yhteistyöviranomaisten ohjeistus ja valtakunnallinen
yhteistyöryhmä
Viranomaisten ja palveluiden tuottajien yhteistoiminnan
tehostamiseksi sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitoksen
valtakunnallisen yhteistyöryhmän.
Hätäkeskustoimintaan osallistuva viranomainen
antaa toimialaansa liittyvät tehtävien käsittelyä ja
välittämistä ja muuta ilmoituksen tai
tehtävän hoitamista koskevat ohjeet ja suunnitelmat
Hätäkeskuslaitokselle. Valtakunnalliset suunnitelmat
ja ohjeet käsitellään ja sovitetaan yhteen
ennen niiden käyttöönottoa Hätäkeskuslaitoksen
valtakunnallisessa yhteistyöryhmässä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
valtakunnallisen yhteistyöryhmän tehtävistä.
15 §
Viestintäverkkoja koskevat säännökset
Yleisestä hätänumerosta, muista erityisistä hätänumeroista
ja yhteyden saamisesta hätänumeroihin
sekä teleyritysten velvollisuuksista avustaa viranomaisia
säädetään viestintämarkkinalaissa
(393/2003). Teleyritysten tietojen luovuttamisesta, kohdennettujen
viranomaistiedotteiden välittämisestä ja
paikannukseen liittyvistä asioista säädetään
sähköisen viestinnän tietosuojalaissa
(516/2004).
4 luku
Rekisterit
16 §
Hätäkeskustietojärjestelmä
Hätäkeskustietojärjestelmä on
pelastus-, poliisi- sekä sosiaali- ja terveysviranomaisten
ja Hätäkeskuslaitoksen käyttöön
tarkoitettu pysyvä automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla ylläpidettävä valtakunnallinen
tietojärjestelmä.
Hätäkeskuslaitos on hätäkeskustietojärjestelmän
päävastuullinen rekisterinpitäjä.
Poliisin osalta hätäkeskustietojärjestelmän
rekisterinpitäjä on Poliisihallitus.
Hätäkeskuslaitos valvoo henkilötietojen käsittelyä koskevien
säännösten noudattamista ja huolehtii
hätäkeskustietojärjestelmään
sisältyvien tietojen suojaamisesta. Rekisterinpitäjät vastaavat
rekisteriin tallettamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tietojen
käsittelyn laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa.
Lisäksi muut hätäkeskustietojärjestelmän
käyttäjät vastaavat osaltaan tietojen
käsittelyn laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa.
Jollei tässä laissa toisin säädetä,
henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietolakia (523/1999).
17 §
Hätäkeskustietojärjestelmään
talletettavat tiedot
Hätäkeskustietojärjestelmään
saa kerätä ja tallettaa 4 §:ssä säädettyjen
tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja seuraavasti:
1) pelastus-, poliisi- sekä sosiaali- ja terveystoimen
tehtäviä suorittaviin yksiköihin liittyviä tietoja,
kuten valmius, viestiyhteys, kutsu, johtosuhteet, varustus, tehtäväalue,
koko ja koostumus sekä muita vastaavia tietoja;
2) ilmoituksen tekoaika ja -tapa sekä sisältö puhelintunniste-
ja osoitetietoineen sekä ilmoituksen nauhoite, audiovisuaaliset
tai vastaavat tekniset tai muut tallenteet;
3) ilmoituksen, tehtävän tai toimenpiteen vastaanottajan
ja tallettajan tiedoista nimi ja ilmoituksen, tehtävän
tai toimenpiteen vastaanottanut yksikkö aikoineen;
4) ilmoitukseen, tehtävään
tai toimenpiteeseen liittyvän henkilön
henkilöllisyyttä koskevista tiedoista nimi, henkilötunnus
tai syntymäaika, sukupuoli, äidinkieli,
kansalaisuus, kotipaikka, osoite ja puhelinnumero tai muu vastaava
tieto, liityntä asiaan ja kohteen yksilöintitiedot
sekä ilmoitinlaitteiden kohdetiedot;
5) tehtävää tai toimenpiteitä koskevat
tiedot, kuten tapahtuma- ja toimenpideseloste, aika, paikka, tehtävän
kiireellisyysluokka ja vaarallisuus, tiedot tehtävän
suorittamiseen osallistuvista ja osallistuneista henkilöistä sekä muita
yksittäiseen tehtävään liittyviä tarpeellisia
tietoja; sekä
6) henkilön oman turvallisuuden tai työturvallisuuden
kannalta tarpeelliset tiedot, kuten tieto kohteen tai henkilön
vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta; henkilötiedot,
jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan rikollista tekoa,
rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta taikka henkilön
terveydentilaa, sairautta tai vammaisuutta taikka häneen
kohdistettuja hoitotoimenpiteitä tai niihin verrattavia
toimia taikka tiedot sosiaalihuollon toimenpiteistä saadaan
kuitenkin tallettaa vain siltä osin kuin se on välttämätöntä henkilön
oman turvallisuuden tai työturvallisuuden kannalta.
Rekisteriä pitävien ja käyttävien
viranomaisten palveluksessa olevat henkilöt ovat oikeutettuja
näkemään ja käsittelemään
teknisen käyttöyhteyden, sähköisen
tiedonsiirron tai muun soveltuvan tavan avulla ainoastaan
toimivaltuuksiensa rajoissa oman toimialansa tietoja ja tehtäviä Hätäkeskuslaitoksen
kanssa sovittavalla tavalla. Edellä 1 momentin 6 kohdassa
tarkoitetut tiedot ovat kuitenkin kaikille yhteisessä kyselykäytössä.
Tieto tulee poistaa henkilörekisteristä, kun
se ei ole enää rekisterin käyttötarkoituksen
kannalta tarpeellinen, kuitenkin viimeistään viiden vuoden
kuluttua ilmoituksen vastaanottamisesta. Henkilön omaan
turvallisuuteen tai työturvallisuuteen liittyviä 1
momentin 6 kohdassa tarkoitettuja tietoja ei kuitenkaan poisteta,
jos tietojen edelleen säilyttäminen on todettu
tietojen käyttötarkoituksen kannalta tarpeelliseksi viiden vuoden
kuluessa niiden tallentamisesta tai edellisestä tietojen
tarpeellisuuden toteamisesta. Tietojen tarpeellisuuden toteamisesta
on tehtävä merkintä.
Rekisteröidyn oikeuksista hätäkeskustietojärjestelmän
poliisin pitämiin tietoihin on voimassa, mitä henkilötietojen
käsittelystä poliisitoimessa annetun
lain (761/2003) 43—45 §:ssä säädetään.
18 §
Viranomaisten ohjeiden ja suunnitelmien tallettaminen
hätäkeskustietojärjestelmään
Asianomaiset pelastustoimen, poliisin sekä sosiaali-
ja terveystoimen viranomaiset tallettavat hätäkeskustietojärjestelmään
teknisen käyttöyhteyden, sähköisen
tiedonsiirron tai muun soveltuvan ja luotettavan tavan
avulla 14 §:n 2 momentissa tarkoitetut suunnitelmat,
ohjeet ja niiden sisältämät vaste-ehdotukset,
jotka sisältävät pelastus-, poliisi-
sekä sosiaali- ja terveystoimen tehtäviä suorittaviin
yksiköihin tai tahoihin liittyviä tietoja, kuten
valmius, kutsu, johtosuhteet, varustus, tehtäväalue,
koko ja koostumus sekä muita vastaavia tietoja.
Tietojen tallettaja vastaa tallettamiensa tietojen luotettavuudesta
ja ajantasaisuudesta.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
talletettavista tiedoista.
19 §
Tiedonsaantioikeus rekistereistä
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöön
kuuluvalla on laitokselle laissa säädettyjen tehtävien
suorittamiseksi oikeus salassapitosäännösten
estämättä saada tehtävän
alkutoimenpiteiden tai työturvallisuuden varmistamiseksi
taikka asianomaisen tehtävää hoitavan
viranomaisen tai yksikön tukemiseksi tarpeellisia
tietoja maksutta asianomaisen rekisterinpitäjän
kanssa sovitulla tavalla. Tässä tarkoituksessa
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöön
kuuluvalla on oikeus saada:
1) tietoja henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain 2 §:ssä tarkoitetusta poliisiasiain
tietojärjestelmästä, 3 §:ssä tarkoitetusta
hallintoasiain tietojärjestelmästä ja 31 §:ssä tarkoitetusta
kansallisesta Schengen-tietojärjestelmästä;
2) ulkoasiainministeriön tietojärjestelmistä tietoja
viisumi- sekä oleskelu- ja työlupapäätöksistä;
3) Maahanmuuttoviraston tietojärjestelmistä ulkomaalaislaissa
(301/2004) tarkoitettujen asioiden käsittelyssä ja
ulkomaalaislain noudattamisen valvonnassa tarvittavia tietoja;
4) elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
liikennelupatietojärjestelmistä luvanvaraisen
liikenteen valvonnassa tarvittavia tietoja;
5) tullin tietojärjestelmistä tietoja
rikosten ehkäisyä ja tutkintaa taikka ulkomaalaisasioiden
käsittelyä sekä ulkomaalaisen maahantulon
ja maastalähdön valvontaa varten;
6) Liikenteen turvallisuusviraston ajoneuvoliikennerekisterin
tietoja ja ajokorttirekisterin tietoja ajo-oikeuteen ja liikennelupaan
liittyvien asioiden käsittelyä sekä henkilötietojen
tarkastamista varten;
7) verohallinnon tietojärjestelmistä verovelvollisen
tuloja ja varallisuutta koskevia tietoja sekä muita verotustietoja,
jotka rikoslain (39/1889) 2 a luvun 2 §:n mukaan
ovat tarpeen päiväsakon suuruuden määräämistä varten;
8) tietoja alueen pelastustoimen pelastusyksiköiden
hälyttämisestä, tietoja pelastusyksiköiden
suorittamista toimenpiteistä alueen pelastustoimen
pitämistä toimenpiderekistereistä sekä tietoja
alueen pelastustoimen paloturvallisuuden valvontaa ja tarkastamista
varten pitämistä valvontarekistereistä;
9) väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista
annetun lain (661/2009) 13—17 §:ssä tarkoitettuja
tietoja;
10) sähköisen viestinnän
tietosuojalaissa tarkoitetulta teleyritykseltä hätäilmoitusta
koskevat liittymän tunnistamistiedot ja matkaviestimen
sijaintitiedot sekä tiedot liittymän tilaajasta,
käyttäjästä ja asennusosoitteesta
sen mukaan kuin sähköisen viestinnän
tietosuojalain 35 §:ssä sekä viestintämarkkinalain
97 ja 98 §:ssä tarkemmin säädetään;
11) tietoja henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetuista, poliisin
toimintaa varten perustetuista henkilörekistereistä;
12) henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa
annetun lain (579/2005) 28 §:n 1 momentin 2 kohdassa
tarkoitettuja tietoja.
Oikeus saada tietoja 1 momentin 1—7 ja 12 kohdassa
tarkoitetuista rekistereistä on tietosisällön
ja käyttötarkoituksen suhteen siten rajoitettu
kuin poliisimiehen oikeudesta tietojen saamiseen ja käyttämiseen
säädetään. Vastaavasti oikeus
saada tietoja pelastusviranomaisen tietojärjestelmistä koskee
vain pelastusyksikön hälyttämisessä ja
avustamisessa tarpeellisia tietoja. Tiedot voidaan luovuttaa teknisen
käyttöyhteyden, sähköisen tiedonsiirron
tai muun soveltuvan tavan avulla.
20 §
Tietojen luovuttaminen
Hätäkeskustietojärjestelmästä voidaan
luovuttaa sisäasiainministeriölle, sosiaali- ja
terveysministeriölle sekä aluehallintovirastolle valvontatehtäviä varten
välttämättömät tiedot viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetyn
salassapitovelvollisuuden estämättä.
Edellä 17 ja 19 §:ssä tarkoitettuja
tietoja voidaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa
laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden estämättä luovuttaa
poliisi- tai pelastusyksikölle taikka muulle yksikölle
tai taholle, jonka Hätäkeskuslaitos on hälyttänyt
tai jota varten tieto on pyynnöstä hankittu. Tiedot,
jotka Hätäkeskuslaitos on saanut 19 §:n
1 momentin 1—7 ja 12 kohdan nojalla, saadaan luovuttaa vain
poliisin toimintayksikölle tai rajavartiolaitoksen
virkamiehelle. Tiedot, jotka Hätäkeskuslaitos
on saanut 19 §:n 1 momentin 8 kohdan nojalla, saadaan luovuttaa
vain pelastustoimen yksikölle. Hätäkeskuslaitoksen
hälyttäessä tehtävään
luovutetaan kaikille hälytetyille tahoille kuitenkin tehtävää tai
toimenpiteitä koskevat seuraavat tiedot: aika, paikka,
kohde, tehtävän kiireellisyysluokka sekä 17 §:n
1 momentin 6 kohdassa tarkoitetut tiedot sekä tiedot tehtävän suorittamiseen
osallistuvista yksiköistä.
Hätäkeskuslaitoksen poliisitoimen toimintayksiköltä vastaanottama
tieto hälytystehtävän suorittamisesta
voidaan sen estämättä, mitä 2 momentissa
säädetään, luovuttaa asianomaisen
henkilörekisterin pitämisestä vastaavalle poliisiviranomaiselle.
Samoin voidaan pelastustoimen toimintayksiköltä vastaanotettu
tieto luovuttaa pelastusviranomaisen vastuulliselle rekisterinpitäjälle
sekä pelastustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen toimintayksiköltä vastaanotettu
sosiaali-
ja terveystoimen tieto sosiaali- ja terveysviranomaisen
vastuulliselle rekisterinpitäjälle. Tiedot voidaan
luovuttaa teknisen käyttöyhteyden, sähköisen
tiedonsiirron tai muun soveltuvan tavan avulla.
Rajavartiolaitoksen oikeudesta saada tietoja hätäkeskustietojärjestelmästä säädetään
meripelastuslain (1145/2001) 14 §:ssä.
Salassapitovelvollisuuden estämättä voidaan luovuttaa
tieto, jonka ilmaiseminen on yksittäistapauksessa tarpeen
hengen tai terveyden suojaamiseksi tai huomattavan ympäristö-
tai omaisuusvahingon välttämiseksi. Tiedon saajan
vaitiolovelvollisuudesta säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 23 §:ssä.
21 §
Luovutettujen tietojen käyttö
Hätäkeskustietojärjestelmästä luovutettuja tietoja
saa käyttää vain siihen käyttötarkoitukseen,
johon ne on luovutettu.
22 §
Käyttäjärekisteri
Hätäkeskuslaitoksen on pidettävä teknisen käyttöyhteyden,
sähköisen tiedonsiirron tai muulla soveltuvalla
tavalla tapahtuvasta hätäkeskustietojärjestelmän
käsittelystä käyttäjärekisteriä.
Käyttäjärekisteriin voidaan tallettaa seuraavat
tiedot:
1) käyttäjän täydellinen
nimi ja henkilötunnus;
2) käyttöoikeuden yksilöintiä koskevat
tiedot;
3) käyttöoikeuden sisältöä ja
laajuutta koskevat tiedot;
4) järjestelmän tietojen väärinkäytön
seuraamuksena käyttäjälle asetettu käyttöoikeuden rajoitus
tai käyttökielto;
5) käyttäjän edustamaa organisaatiota
koskevat tiedot; sekä
6) käyttöoikeuspäätöstä tai
-ratkaisua koskevat tiedot.
Edellä 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu tieto voidaan
tallettaa rekisteriin vain, jos väärinkäytön
seuraamus mainitaan käyttöoikeuspäätöksessä tai
-ratkaisussa ja käyttäjä tietää seuraamuksesta.
Hätäkeskuslaitoksen on säilytettävä käyttäjärekisteriin
talletetut tiedot vähintään kaksi vuotta
käyttöoikeuden päättymisestä.
Tiedot poistetaan viimeistään kymmenen vuoden
kuluttua käyttöoikeuden lakkaamisesta. Valtioneuvoston asetuksella
voidaan antaa tarkempia säännöksiä käyttäjärekisterin
tietosisällöstä.
23 §
Käyttäjärekisterin tietojen käyttö
Hätäkeskuslaitos saa käyttää käyttäjärekisteriin
talletettuja tietoja:
1) hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen käsittelyn hallintaa, seurantaa, valvontaa ja
suojausta varten;
2) hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen käytön määrän
ja laajuuden sekä kustannusten seurannan ja jaon selvittämistä sekä laskutuksen hoitamista
varten; sekä
3) hätäkeskustietojärjestelmän
toimivuuden varmistamista ja parantamista sekä tietojen
käyttöä koskevien ongelmien selvittämistä varten.
Edellä 22 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettuja
käyttöoikeuden rajoitusta tai käyttökieltoa
koskevia tietoja saa käyttää vain tietojen käsittelyn
hallintaa, seurantaa, valvontaa ja suojausta varten.
24 §
Lokirekisteri
Hätäkeskuslaitoksen on pidettävä teknisen käyttöyhteyden,
sähköisen tiedonsiirron tai muulla soveltuvalla
tavalla tapahtuvasta hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen käsittelystä lokirekisteriä.
Lokirekisteriin voidaan tallettaa seuraavat tiedot:
1) sen organisaation tunnistetiedot, jonka nimissä käsittely
tapahtuu;
2) käyttäjän tunnistetieto;
3) käytetyn sovelluksen, ohjelman tai niiden teknisesti
itsenäisen osan nimi tai muu näitä koskeva
yksilöintitieto;
4) tieto käsittelyn ajankohdasta; sekä
5) käsitellyt tai käsittelyn kohteena
olleet järjestelmän tiedot tai tietoryhmät.
Hätäkeskuslaitoksen on säilytettävä lokirekisteriin
talletetut tiedot vähintään kaksi vuotta
niiden tallettamisajankohtaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Tiedot
poistetaan viimeistään viiden vuoden kuluttua
tiedon tallettamisesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
tarkempia säännöksiä lokirekisterin
tietosisällöstä.
25 §
Lokirekisterin tietojen käyttö
Hätäkeskuslaitos saa käyttää lokirekisteriin talletettuja
tietoja:
1) hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen käsittelyn seurantaa ja valvontaa sekä tietoturvallisuuden
ylläpitoa varten;
2) hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen käytön määrän
ja kustannusten seurannan ja jaon selvittämistä sekä laskutuksen
hoitamista varten;
3) hätäkeskustietojärjestelmän
tietojen luotettavuuden ja ajantasaisuuden selvittämistä varten;
sekä
4) hätäkeskustietojärjestelmän
toimivuuden varmistamista ja parantamista sekä tietojen
käyttöä koskevien ongelmien selvittämistä varten.
6 luku
Voimaantulo ja siirtymäsäännökset
28 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan hätäkeskuslaki (157/2000).
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimiin.
Jos muualla laissa viitataan hätäkeskuslakiin, sen
asemasta sovelletaan tätä lakia. Mitä muualla
säädetään hätäkeskuksesta,
koskee tämän lain voimaan tultua Hätäkeskuslaitosta.
29 §
Aluejakoa ja hätäkeskuksia koskeva siirtymäsäännös
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden
säännösten nojalla määrätyt
hätäkeskusalueet ja hätäkeskusten
sijaintipaikat muuttuvat 5 §:ssä tarkoitetuiksi
yhteistoiminta-alueiksi ja hätäkeskusten sijaintipaikoiksi,
kunnes 5 §:n nojalla toisin päätetään.
30 §
Henkilöstöä koskevat siirtymäsäännökset
Hätäkeskuslain 15 ja 16 §:ää sekä 20 §:n 2 momenttia
sovelletaan edelleen tämän lain voimaan tullessa
Hätäkeskuslaitoksen palveluksessa oleviin poliisimiehiin.
Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskusyksikön
ja hätäkeskusten virkasuhteinen henkilöstö säilyttää palvelussuhteeseen
liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä euromääräisen
palkkansa tämän lain voimaan tullessa.
Hätäkeskuslaitokseen virkasuhteessa olevat poliisimiehet
ovat edelleen kelpoisia Hätäkeskuslaitoksen
poliisimiehen virkaan tai määräaikaiseen
virkasuhteeseen määräajan loppuun
saakka. Hätäkeskuspäivystäjän
virkaan on edelleen kelpoinen henkilö, joka on nimitettynä virkaan
tämän lain voimaan tullessa.
31 §
Tietojen tallettamista koskeva siirtymäsäännös
Tämän lain 18 §:n mukainen
tietojen tallettaminen hätäkeskustietojärjestelmään
aloitetaan kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun Hätäkeskuslaitos
on ilmoittanut, että tietojen tallettamisen mahdollistama
hätäkeskustietojärjestelmä on
otettu käyttöön.