4 luku
Tukijärjestelmät
Vientituki
13 §
Vientituen hakemista koskeva ennakkoilmoitus ja vientitukituotteiden
asettaminen esille
Vientituen hakijan velvollisuudesta esittää toimivaltaiselle
tullitoimipaikalle vientituen kohteena olevien tuotteiden (vientitukituote)
lastaamista ja vientituen hakemista koskeva ennakkoilmoitus ja sen
määräajasta säädetään
vientitukiasetuksessa. Tullihallitus voi antaa vientitukiasetuksessa
sallittuja määräyksiä siinä säädettyä määräaikaa
myöhäisemmästä määräajasta.
Ennakkoilmoituksessa on esitettävä vientitukituotteita,
lastauspaikkaa, lastausaikaa ja kuljetusvälinettä koskevat
tiedot. Tullihallitus antaa tarkempia määräyksiä ennakkoilmoituksessa
esitettävistä tiedoista EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Vientituen hakijan on asetettava vientitukituotteet esille muista
tuotteista erottuvalla tavalla siten, että tuotteet ja
niiden kuljetus voidaan tunnistaa ja tuotteet tarkastaa välittömästi
ennen ennakkoilmoituksessa esitettyä lastauksen alkamisajankohtaa.
Tullihallitus voi antaa tarkempia määräyksiä tuotteiden
esille asettamisen tavasta EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
14 §
Vientitukituotteita koskeva vienti-ilmoitus ja vientitukihakemus
Vientituen hakijan velvollisuudesta esittää toimivaltaiselle
tulliviranomaiselle vientitukituotteita koskeva vienti-ilmoitus
säädetään vientitukiasetuksessa.
Vientituen hakijan on esitettävä vienti-ilmoituksessa
tuen laskemisessa tarvittavat tiedot. Maaseutuvirasto antaa tarkempia määräyksiä vienti-ilmoituksessa
esitettävistä tuen laskemisessa tarvittavista
tiedoista EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Muista vienti-ilmoituksessa esitettävistä tiedoista
säädetään soveltamisasetuksen
216 artiklassa.
Vienti-ilmoitusta, jossa viejä ilmoittaa hakevansa
vientitukea ja josta ilmenee 1 momentissa tarkoitetut tiedot, pidetään
vientitukea koskevana tukihakemuksena.
Tukihakemus on esitettävä toimivaltaiselle tullitoimipaikalle
siten, että tullitoimipaikalla on ennen ennakkoilmoituksessa
ilmoitettua lastausajankohtaa riittävästi aikaa
hakemuksen käsittelyyn ja tuotteiden tarkastamisen tarpeellisuuden arviointiin.
Tullihallitus voi antaa tarkempia määräyksiä hakemuksen
määräajasta.
Tukihakemusta ei saa peruuttaa, jos aikaa ennen ilmoitettua
lastausaikaa on vähemmän kuin kaksi tuntia. Tullitoimipaikka
voi kuitenkin hyväksyä myöhemminkin tehdyn
peruutuksen, jos se johtuu tuotteiden kuljetukseen varatun ajoneuvon
rikkoontumisesta matkalla lastauspaikalle tai myöhästymisestä rajanylityksessä tai
muusta
vastaavasta poikkeuksellisesta syystä.
15 §
Tarkastuslaitoksen hyväksyminen ja toiminta
Vientitukiasetuksessa säädetään
vientituen hakijan oikeudesta käyttää vientituen
myöntämisen edellytyksenä olevien
vientitukituotteiden tullimuodollisuuksien täyttymistä,
kuljetusta koskevien vaatimusten noudattamista ja tuotteiden purkamista
osoittavien tietojen varmistamisessa tähän tarkoitukseen
hyväksyttyä tarkastukseen ja valvontaan erikoistunutta
laitosta (hyväksytty tarkastuslaitos). Hyväksymisen
edellytyksistä ja hyväksymisen määräajasta
sekä hyväksymisen keskeyttämisen ja peruuttamisen edellytyksistä säädetään
vientitukiasetuksessa. Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
tarkastuslaitoksen hyväksymisestä.
Hyväksytyn tarkastuslaitoksen toimintaa koskevista
vaatimuksista säädetään vientitukiasetuksessa
ja eläinkuljetusten vientitukiasetuksessa. Hyväksytyn
tarkastuslaitoksen on Maaseutuviraston pyynnöstä esitettävä tullimuodollisuuksien
täyttymistä, kuljetusta ja purkamista koskevien
tietojen perusteena olevat tiedot.
16 §
Muonitusvaraston hyväksyminen ja toiminta
Vientituen hakijan oikeudesta käyttää vientitukituotteiden
vientimenettelyn yhteydessä tähän tarkoitukseen
hyväksyttyä muonitusvarastoa (hyväksytty
muonitusvarasto) säädetään vientitukiasetuksessa.
Hyväksymisen edellytyksistä ja hyväksymisen
kohteena olevaa toimintaa koskevista vaatimuksista säädetään
vientitukiasetuksessa ja soveltamisasetuksen 524—535 artiklassa.
Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
muonitusvaraston hyväksymisestä.
Hyväksyminen on voimassa kolme vuotta. Maaseutuvirasto
päättää hakemuksesta uudesta hyväksymisestä.
Hakemuksessa on oltava selvitys hyväksymisen
edellytyksistä.
Tuottajaorganisaatiotuki
17 §
Hedelmä- ja vihannesalan kansallinen strategia
Markkinajärjestelyasetuksessa tarkoitetun hedelmä-
ja vihannesmarkkinoilla toteutettavien toimenpiteiden kansallisen
strategian laatii maa- ja metsätalousministeriö.
18 §
Tuottajaorganisaatiotuen yleiset edellytykset
Tuottajaorganisaatiotuen myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) Maaseutuvirasto hyväksyy tukea hakevan hedelmä-
ja vihannesalan tuottajaorganisaation toimintaohjelman;
2) hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
toteuttamat toimenpiteet ja niistä aiheutuvat kustannukset
ovat tässä luvussa tarkoitetulla tavalla
tukikelpoisia;
3) hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
toimintarahasto täyttää tässä luvussa tarkoitetut
vaatimukset.
19 §
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
toimintaohjelma
Maaseutuvirasto hyväksyy hakemuksesta tukea
hakevan hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
laatiman toimintaohjelman, jos toimintaohjelma täyttää markkinajärjestelyasetuksessa,
EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa ja tässä luvussa
tarkoitetut seuraavia seikkoja koskevat vaatimukset:
1) alkutilanteen kuvaus, toimintaohjelman tavoitteet
ja tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettävät
kriteerit;
2) toimintaohjelman kesto;
3) toteutettavat toimenpiteet, kustannukset ja rahoitus;
4) selvitys toimintarahaston perustamisesta ja tuottajaorganisaatiolta
edellytettävät sitoumukset.
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
on toimintaohjelman hyväksymistä koskevassa hakemuksessa
esitettävä hyväksymisen edellytyksiä koskevat
tiedot. Maaseutuvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä esitettävistä tiedoista.
Toimintaohjelman hyväksymisen hakemisen määräajasta
säädetään EU:n hedelmä-
ja vihannesasetuksessa. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa sallittuja säännöksiä myöhäisemmästä määräajasta,
jos tämä on tarpeen sen varmistamiseksi, että tuottajaorganisaatiolla
on riittävästi aikaa koota ilmoitettavat tiedot.
20 §
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
tukikelpoiset toimenpiteet
Tuottajaorganisaatiotukea voidaan myöntää hyväksyttyyn
toimintaohjelmaan sisältyvien seuraavien markkinajärjestelyasetuksessa
ja EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa tarkoitettujen
toimenpiteiden toteuttamisesta aiheutuneiden kulujen korvaamiseen:
1) tuotannonsuunnittelu;
2) tuotteiden laadun parantaminen tai säilyttäminen;
3) kaupan pitämisen parantaminen;
4) tutkimus tai koetuotanto;
5) koulutus tai neuvontapalvelujen lisääminen;
6) markkinoiden kriisinehkäisyyn ja -hallintaan
liittyvä satovakuutus;
7) ympäristötoimi.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista tukikelpoisista
toimenpiteistä voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Tuottajaorganisaatiotukea ei voida myöntää toimenpiteelle,
johon on saatu muuta julkista rahoitusta. Muista tukikelpoisia toimenpiteitä koskevista
rajoituksista säädetään EU:n
hedelmä- ja vihannesasetuksessa.
21 §
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
tukikelpoiset ympäristötoimet
Tuottajaorganisaatiotukea voidaan myöntää hedelmä-
ja vihannesalan tuottajaorganisaatiolle toimintaohjelmaan sisältyvien
ympäristötoimien toteuttamisesta aiheutuneiden
lisäkustannusten tai tulon menetysten korvaamiseen, jos toimi
koskee:
1) ilmastonmuutoksen hillitsemistä;
2) luonnonsuojelua ja biologista monimuotoisuutta;
3) ympäristön, terveyden tai elämänlaadun kohentamista;
4) luonnonvarojen suojelua;
5) jätteiden käsittelyä;
tai
6) ympäristötoimiin liittyvää koulutusta
tai neuvontaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista tukikelpoisista
ympäristötoimista annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
on toteutettava vähintään kaksi 1 momentissa
tarkoitettua ympäristötointa tai käytettävä niihin
vähintään kymmenen prosenttia toimintaohjelman
menoista. Ympäristötoimi ei saa koskea Manner-Suomen
tai Ahvenanmaan maakunnan maaseudun kehittämisohjelmassa
tarkoitettuja toimenpiteitä. Ympäristötoimia
koskevista vaatimuksista säädetään
lisäksi markkinajärjestelyasetuksessa ja EU:n
hedelmä- ja vihannesasetuksessa.
22 §
Tuottajaorganisaatiotuen kustannusten tukikelpoisuus ja tuen
enimmäismäärä
Tuottajaorganisaatiotuella voidaan korvata sellaiset 20 ja 21 §:ssä tarkoitettujen
toimenpiteiden ja toimien toteuttamisesta aiheutuneet tarpeelliset
ja kohtuulliset kustannukset, jotka ovat syntyneet hyväksytyn
toimintaohjelman toteuttamisen aloittamisen jälkeen. Tukikelpoisista
kustannuksista ja niitä koskevista rajoituksista säädetään
lisäksi EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa.
Tukikelpoisista kustannuksista annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella
EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Tuottajaorganisaatiotuen enimmäismäärästä säädetään
markkinajärjestelyasetuksessa ja EU:n hedelmä-
ja vihannesasetuksessa.
Tuottajaorganisaatiotuen enimmäismäärän korottamisen
edellytyksistä säädetään
markkinajärjestelyasetuksen 103 d artiklan 3 kohdassa. Asetuksen
103 d artiklan 3 kohdan g alakohdan mukaisen, tuen enimmäismäärän
korottamisen edellytyksenä olevan alle 20 prosentin
markkinaosuuden täyttymisestä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
23 §
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
toimintarahasto
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
velvollisuudesta ilmoittaa vuosittain arvio toimintarahastonsa suuruudesta
seuraavana toimintaohjelman toteuttamisvuonna säädetään markkinajärjestelyasetuksessa
ja EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa. Ilmoitus annetaan Maaseutuvirastolle.
Ilmoituksessa on esitettävä tiedot, joiden perusteella
voidaan arvioida toimintarahaston suuruus ja kaupan pidetyn tuotannon
arvo. Maaseutuvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ilmoituksessa
esitettävistä tiedoista.
Ilmoituksen esittämisen määräajasta
säädetään EU:n hedelmä-
ja vihannesasetuksessa. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa sallittuja säännöksiä myöhäisemmästä määräajasta,
jos tämä on tarpeen sen varmistamiseksi, että tuottajaorganisaatiolla
on riittävästi aikaa koota ilmoitettavat tiedot.
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
on järjestettävä toimintarahaston kirjanpito siten,
että tilintarkastajat voivat vuosittain tunnistaa, tarkastaa
ja varmentaa toimintarahastoon liittyvät menot. Toimintarahaston
kirjanpitoa koskevista vaatimuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
24 §
Tuottajaorganisaatiotuen hakemisen yhteydessä esitettävät
tiedot
Tuottajaorganisaatiotukea koskevan hakemuksen yhteydessä on
esitettävä toteutettuja toimenpiteitä ja
toimia sekä niistä aiheutuneita kustannuksia koskeva
selvitys. Tuen hakemisesta ja maksamisesta säädetään
lisäksi EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa.
Maaseutuvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä esitettävistä tiedoista.
25 §
Tuottajaorganisaation toimintaohjelman muutokset
Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation
velvollisuudesta hakea hyväksyttyä toimintaohjelmaa
koskeville muutoksille ennakolta hyväksymistä,
hakemisen määräajasta ja muutosten hyväksymisen
edellytyksistä säädetään
EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa. Maaseutuvirasto
päättää hakemuksesta muutosten
hyväksymisestä. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa sallittuja säännöksiä siinä tarkoitettua
hakemisen määräaikaa myöhäisemmästä määräajasta,
jos tämä on tarpeen sen varmistamiseksi, että tuottajaorganisaatiolla
on riittävästi aikaa arvioida muutostarpeita.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa
säädetään, hedelmä-
ja vihannesalan tuottajaorganisaatio voi muuttaa toimintaohjelmaansa
sen toteuttamisvuoden aikana ilman hyväksymistä,
jos kyseessä on vähäinen muutos, jolla
ei ole vaikutusta toimenpiteiden toteutumisen kannalta, ja jos se
ilmoittaa muutoksesta Maaseutuvirastolle viipymättä muutostarpeen
tultua ilmi.
Mehiläishoitotuki
26 §
Mehiläishoito-ohjelma ja mehiläishoitotuen
tukikelpoiset toimenpiteet
Markkinajärjestelyasetuksessa tarkoitetun mehiläishoitotuen
myöntämisen edellytyksenä olevan mehiläishoito-ohjelman
laatii maa- ja metsätalousministeriö.
Toimenpiteistä, joihin mehiläishoitotukea
voi saada, säädetään markkinajärjestelyasetuksen 106
artiklassa. Tukikelpoisista toimenpiteistä ja niitä koskevista
vaatimuksista annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
27 §
Mehiläishoitotukeen oikeutetut
Mehiläishoitotukea voidaan myöntää mehiläishoitoalaa
edustavalle rekisteröidylle yhdistykselle tai osuuskunnalle,
joka sitoutuu toteuttamaan kaikki tukikelpoiset toimenpiteet. Tukea voi
hakea useampi tukeen oikeutettu toimija yhdessä.
Tukeen oikeutettu toimija voi käyttää yksittäisten
toimenpiteiden toteutuksessa apuna muuta julkisoikeudellista tai
yksityisoikeudellista rekisteröityä yhteisöä.
Tällöin sovelletaan, mitä valtionavustuslain
(688/2001) 7 §:n 2 momentissa säädetään
velvollisuudesta tehdä sopimus avustuksen käytöstä,
käytön valvonnasta ja niiden ehdoista hanketta
toteuttavan kanssa.
28 §
Mehiläishoitotuen hyväksyttävät
kustannukset ja tuen enimmäismäärä
Mehiläishoitotukeen kelpoisia kustannuksia ovat 26 §:n
2 momentissa tarkoitettujen tukikelpoisten toimenpiteiden toteuttamisesta
aiheutuneet tarpeelliset ja kohtuulliset kustannukset. Hyväksyttävistä kustannuksista
annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
Maaseutuvirasto päättää hakijalle
myönnettävän mehiläishoitotuen
enimmäismäärästä.
29 §
Mehiläishoitotuen hakeminen, myöntäminen
ja maksaminen
Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
mehiläishoitotuen myöntämisestä.
Tukea koskeva hakemus on toimitettava hakuilmoituksessa ilmoitettavana
aikana. Hakemukseen on liitettävä tuen kohteena
olevien toimenpiteiden toteuttamista ja niiden kustannuksia koskeva
suunnitelma. Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että esitetyt toimenpiteet ja niihin liittyvät
kustannukset ovat hyväksyttäviä.
Tuensaajan on pidettävä kirjaa toteutetuista toimenpiteistä ja
niihin liittyvistä kustannuksista.
Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
mehiläishoitotuen maksatuksesta. Hakemukseen on liitettävä toteutettuja
toimenpiteitä ja niiden kustannuksia koskeva selvitys.
Tuen maksamisen edellytyksenä on, että toteutetut
toimenpiteet ja niihin liittyvät kustannukset
ovat hyväksyttäviä.
Hakemuksissa esitettävistä tiedoista ja 2 momentissa
tarkoitetuista kirjattavista tiedoista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
Yksityisen varastoinnin tuki
30 §
Yksityistä varastointia koskevat vaatimukset
Yksityisen varastoinnin tuen kohteena olevan voin valmistajalta
edellytettävästä hyväksymisestä säädetään
yksityisen varastoinnin asetuksessa. Hyväksymiseen
sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään
hyväksytystä varastoitavien tuotteiden
valmistajasta.
Yksityisen varastoinnin tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että tuen hakija varastoi tuotteet sellaisissa olosuhteissa
ja sellaisella tavalla, jotka varmistavat tuotteiden määrän
ja ominaisuuksien säilymisen sekä tuotteiden tunnistamisen
ja helpon käsiteltävyyden. Edellytyksenä on
lisäksi, että tuen hakija varmistaa, että tuotteissa
on niiden yksilöinnissä tarvittavat merkinnät
ja että varastoituja tuotteita ei korvata toisilla tuotteilla.
Tuotteiden varastointiolosuhteita, varastointitapaa ja merkintöjä koskevista
vaatimuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Yksityisen varastoinnin tuen hakijan on toimitettava tuotteet
varastoon ja poistettava ne sieltä siten, että tuotteiden
laatu, määrä ja merkinnät voidaan
tarkastaa. Tuen hakijan on järjestettävä tuotteiden
poistaminen varastosta varastoinnin päättyessä siten,
että poistettavan yksittäisen tuote-erän
määrä ei ole vähäinen.
Tuotteiden toimittamis- ja poistamistapaa ja varastosta kerralla
poistettavien tuotteiden vähimmäismäärää koskevista
vaatimuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Yksityisen varastoinnin tuen hakija voi siirtää tuen
kohteena olevia tuotteita toiseen varastoon vain Maaseutuviraston
luvalla. Luvan myöntämisen edellytyksenä on,
että siirto on tarpeen tuotteiden asianmukaisten säilytysolosuhteiden
turvaamisen tai muun vastaavan poikkeuksellisen ja ennakoimattoman
syyn vuoksi. Yksityisen varastoinnin tuen hakijan velvollisuudesta
toimittaa tuotteet varastoon ja poistaa ne sieltä määräajassa
sekä muista tuen hakijan varastointiin liittyvistä velvollisuuksista
säädetään yksityisen
varastoinnin asetuksessa.
31 §
Yksityistä varastointia koskevien tietojen ilmoittaminen
ja kirjaaminen
Yksityisen varastoinnin tuen saajan on pidettävä kirjaa
ja ilmoitettava Maaseutuvirastolle tiedoista, jotka ovat tarpeellisia
varastointia koskevien vaatimusten noudattamisen varmistamiseksi.
Tuotteiden varastointiin liittyvien tietojen kirjaamista ja ilmoittamista
koskevista vaatimuksista voidaan antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Tuen hakijan velvollisuudesta ilmoittaa tuotteiden toimitusta, käytettäviä varastoja,
varastointimenettelyjä ja varastosta poistoa koskevia tietoja
säädetään lisäksi
yksityisen varastoinnin asetuksessa.
Yksityisen varastoinnin tuen saajalta edellytettävien
ilmoitusten määräajoista säädetään
yksityisen varastoinnin asetuksessa. Maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella voidaan antaa yksityisen varastoinnin asetuksessa sallittuja säännöksiä
ilmoitusten
määräajoista, jos tämä on tarpeen
tuotteiden tarkastusten suunnittelun ja toteuttamisen varmistamiseksi.
32 §
Yksityistä varastointia koskeva sopimus
Velvollisuudesta vahvistaa tuen myöntävän viranomaisen
ja tuen hakijan välinen yksityistä varastointia
koskeva sopimus säädetään yksityisen
varastoinnin asetuksessa. Sopimuksen laatii Maaseutuvirasto. Maaseutuviraston
on varmistettava, että sopimukseen sisällytetään
yksityisen varastoinnin asetuksessa ja tässä laissa
tarkoitetut yksityistä varastointia koskevat vaatimukset.
Koulumaitotuki
33 §
Koulumaitotukeen kelpoiset tuotteet
Sen lisäksi, mitä koulumaitotukeen kelpoisten
tuotteiden vaatimuksista säädetään
koulumaitoasetuksessa, tuotteiden on vastattava ravintosuosituksia.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ravintosuositusten
huomioimisesta tuotteita koskevissa vaatimuksissa.
34 §
Koulumaitotuen hakijoiden hyväksyminen
Koulumaitotuen hakijan velvollisuudesta hakea hyväksymistä tähän
tarkoitukseen säädetään koulumaitoasetuksessa.
Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
hyväksymisestä. Hyväksymisen
edellytyksenä on sen lisäksi, mitä koulumaitoasetuksessa
säädetään, että hakija
on julkinen tai viranomaisen hyväksymä yksityinen
päiväkoti, esikoulu, perusasteen oppilaitos tai
toisen asteen oppilaitos taikka niiden toiminnasta vastaava viranomainen
(hyväksytty koulumaitotuen hakija).
Koulumaitotukea voi hakea hyväksytyn koulumaitotuen
hakijan puolesta tälle koulumaitotuen kohteena
olevia tuotteita toimittava toimija, joka on hyväksytty
tähän tarkoitukseen (hyväksytty koulumaitotuotteiden
toimittaja). Maaseutuvirasto päättää hakemuksesta
hyväksymisestä. Hyväksymisen
edellytyksenä on sen lisäksi, mitä koulumaitoasetuksessa
säädetään, että tuotteiden
toimittaja esittää hyväksytyn koulumaitotuen
hakijan antaman valtuutuksen tuen hakemiseen tämän
puolesta.
Koulumaitotuen hakijan hyväksymistä tai koulumaitotuotteiden
toimittajan hyväksymistä hakevan toimijan on esitettävä hyväksymistä koskevassa
hakemuksessa tässä pykälässä tarkoitetut
hyväksymisen edellytyksiä koskevat tiedot. Maaseutuvirasto
voi antaa tarkempia määräyksiä hakemuksissa
esitettävistä tiedoista.
Myönnetty hyväksyminen on voimassa toistaiseksi.
Hyväksymisen peruuttamisen edellytyksistä ja peruutetun
hyväksymisen uudelleen voimaansaattamisen edellytyksistä säädetään koulumaitoasetuksessa.
35 §
Hyväksyttyä koulumaitotuen hakijaa koskevat vaatimukset
Hyväksytyn koulumaitotuen hakijan on:
1) varmistettava tuen kohteena olevien tuotteiden jakelu
ainoastaan päiväkodissa oleville lapsille tai
oppilaitosta käyville lapsille tai oppilaille;
2) pidettävä kirjaa jaetuista tukikelpoisista tuotteista;
ja
3) ilmoitettava Maaseutuvirastolle 1 kohdassa tarkoitettujen
lapsien ja oppilaiden lukumäärää ja
näille jaettuja tuotteita koskevat tiedot.
Lapsien ja oppilaiden lukumääräksi
katsotaan koko lukukauden osalta lukukauden ensimmäisenä päivänä päiväkotiin
ilmoittautuneiden lapsien tai oppilaitokseen ilmoittautuneiden oppilaiden
määrä. Muista koulumaitotuen myöntämisen
ja maksamisen edellytyksistä säädetään koulumaitoasetuksessa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista kirjattavista ja
ilmoitettavista tiedoista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Hyväksytyn koulumaitotuen hakijan on haettava tukea
siten, että yksittäinen tukihakemus kattaa yhden
lukukauden.
36 §
Hyväksyttyä koulumaitotuotteiden toimittajaa koskevat
vaatimukset
Jos koulumaitotukea hakee hyväksytty koulumaitotuotteiden
toimittaja, tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että tämä:
1) alentaa tukihakemuksen kohteena olevien tuotteiden
hintaa vähintään maksettavaa tukea vastaavalla
määrällä siten, että alennetun
hinnan ja tuen yhteenlaskettu määrä ei
ylitä hintaa, jonka vastaavantyyppiset asiakkaat maksavat
kyseiselle tuotteiden toimittajalle;
2) pitää kirjaa tuotteiden hinnan
alentamista koskevista tiedoista;
3) ilmoittaa Maaseutuvirastolle tämän
pyynnöstä ilman aiheetonta viivytystä tiedot,
joiden perusteella voidaan varmistaa hinnan alentaminen
kunkin hyväksytyn koulumaitotuen hakijan osalta.
Maaseutuvirastolla on oikeus saada 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetut
tiedot salassapitosäännösten estämättä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista kirjattavista tiedoista
voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella EU:n lainsäädännössä säädetyissä rajoissa.
Hyväksytyltä koulumaitotuotteiden toimittajalta
edellytettävistä toimitettuja tuotteita koskevista
tiedoista ja muista tuen myöntämisen edellytyksistä säädetään
koulumaitoasetuksessa. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa koulumaitoasetuksessa
sallittuja tarkempia säännöksiä hyväksytyn
koulumaitotuotteiden toimittajan oikeudesta esittää koulumaitoasetuksessa
tarkoitettujen tietojen sijaan muita tuotteiden toimittamista ja
jakelua koskevia tietoja, jos tämä on hyväksytyn
koulumaitotuotteiden toimittajan kannalta tarkoituksenmukaista eikä vaaranna
tuen kohteena olevien tuotteiden seurantaa.
Hyväksytyn koulumaitotuotteiden toimittajan on haettava
tukea siten, että yksittäinen tukihakemus kattaa
yhden kuukauden ajanjakson.
Tukijärjestelmiä koskevat yleiset vaatimukset
37 §
Tukijärjestelmiin liittyvät tekniset vaatimukset
EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään
tuenhakijoilta ja tuensaajilta edellytettävistä teknisistä laitteista
ja muista teknisistä vaatimuksista. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella
voidaan antaa EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä sallittuja
tai edellytettyjä tarkempia säännöksiä teknisten
vaatimusten asianmukaisen täytäntöönpanon
edellyttämistä vähäisistä täydennyksistä ja
sellaisista vähäisistä poikkeuksista,
jotka eivät vaaranna EU:n markkinajärjestelylainsäädännön
asianmukaista täytäntöönpanoa.
9 luku
Tarkastukset
49 §
Tarkastusten yleinen ohjaus, tarkastuskohteiden valinta, yleiset
tarkastusmenettelyt ja tarkastuksista raportointi
Tarkastuksia ja niihin liittyvää raportointia koskevasta
yleisestä ohjauksesta vastaa Maaseutuvirasto. Hintaselvityksiin
ja ruhonluokitukseen liittyvien tarkastusten osalta yleisestä ohjauksesta
vastaa kuitenkin maa- ja metsätalousministeriö.
Tämän luvun mukaisesti tarkastuksia suorittava
viranomainen päättää tarkastusten
määrästä ja valitsee tarkastuskohteet
riskianalyysiin tai satunnaisotantaan perustuen, jollei asiasta
EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä muuta
säädetä.
Tarkastuksissa sovelletaan hallintolain (434/2003)
39 §:ää.
Tarkastuksia suorittavat viranomaiset raportoivat toteutetuista
tarkastuksista ja havainnoistaan tarkastusten yleisestä ohjauksesta
vastaavalle viranomaiselle. Tarkastuksia suorittavan viranomaisen
on pyydettäessä ilmoitettava tarkastusten yleisestä ohjauksesta
vastaavalle viranomaiselle myös valvontatoimenpiteitä,
valvontahenkilöstöä ja valvontaa koskevia
muita tietoja valvonnan seurantaa varten.
50 §
Hakemusten ja ilmoitusten tarkastukset
Maaseutuvirasto tarkastaa hakemukseen ja ilmoitukseen liittyvät
tuen myöntämisen tai maksamisen edellytyksiä taikka
muun hakemuksessa tai ilmoituksessa tarkoitetun toimenpiteen edellytyksiä koskevat
tiedot. Vienti-ilmoituksen tarkastaa kuitenkin vientitapahtuman
yhteydessä tullilaitos.
51 §
Varastointiin liittyvät tarkastukset
Ennen interventiovarastoinnin aloittamista Elintarviketurvallisuusvirasto
tarkastaa voin, maitojauheen ja viljatuotteiden varastointiin tarkoitettujen
tilojen vaatimustenmukaisuuden.
Interventiovarastoinnin aikana varastojen, varastointiolosuhteiden
ja varastointimenettelyjen sekä varastoitujen tuotteiden
määrän, laadun, pakkaustavan ja pakkausmerkintöjen
vaatimustenmukaisuuden tarkastaa EU:n interventiolainsäädännössä edellytetyllä tavalla:
1) tullilaitos, jos varastoinnin kohteena on voi, maitojauhe
tai naudanliha;
2) Maaseutuvirasto, jos tarkastuksen kohteena on naudanlihan
luuttomaksi leikkaaminen interventiovarastoinnin aikana;
3) Elintarviketurvallisuusvirasto, jos varastoinnin
kohteena ovat viljatuotteet.
Yksityiseen varastointiin käytettyjen tilojen ja
niiden varastointiolosuhteiden ja varastointimenettelyjen sekä varastoitujen
tuotteiden määrän, laadun, pakkaustavan
ja pakkausmerkintöjen vaatimustenmukaisuuden tarkastaa
yksityisen varastoinnin asetuksessa edellytetyllä tavalla
tullilaitos.
Tässä pykälässä tarkoitetuilla
viranomaisilla on oikeus päästä tarkatusta
varten varastointiin tarkoitettuihin ja käytettyihin tiloihin
ja tarkastaa varastoidut tuotteet ja varastointiolosuhteet sekä tuotteiden
varastointiin liittyvät varastonpitäjän
asiakirjat ja kirjanpito varastojen, varastointiolosuhteiden ja
varastointimenettelyjen vaatimustenmukaisuuden ja varastoitujen
tuotteiden laadun, määrän, pakkaustavan
ja merkintöjen vaatimustenmukaisuuden sekä viranomaisille
annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävässä tilassa.
52 §
Varastoitavien tuotteiden valmistajan tarkastus
Elintarviketurvallisuusvirasto tarkastaa varastoitavien tuotteiden
valmistajan hyväksymistä hakevien ja hyväksyttyjen
varastoitavien tuotteiden valmistajien hyväksymisedellytysten
ja tuotannon vaatimustenmukaisuuden EU:n interventiolainsäädännössä ja
yksityisen varastoinnin asetuksessa edellytetyllä tavalla.
Tullilaitos tarkastaa hyväksyttyjen varastoitavien tuotteiden
valmistajien tuotantoa koskevan kirjanpidon vaatimustenmukaisuuden
EU:n interventiolainsäädännössä ja
yksityisen varastoinnin asetuksessa edellytetyllä tavalla.
Elintarviketurvallisuusvirasto voi käyttää tarkastuksissa
apunaan kunnan elintarvikevalvontaviranomaisia, jos Elintarviketurvallisuusvirasto
ja kunta, jonka toimialueella kyseinen laitos sijaitsee, näin
sopivat. Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin tarkastustehtävistä, joissa kunnan elintarvikeviranomainen
avustaa Elintarviketurvallisuusvirastoa.
Tässä pykälässä tarkoitetuilla
viranomaisilla on oikeus päästä tarkastusta
varten hyväksymistä hakevan ja hyväksytyn
varastoitavien tuotteiden valmistajan hyväksymisen kohteena
olevien tuotteiden valmistuksessa käyttämiin tiloihin
ja tarkastaa tuotteet, laitteet, asiakirjat ja kirjanpito
laitoksen hyväksymisedellytysten noudattamisen ja valmistuksen
vaatimustenmukaisuuden sekä viranomaisille annettujen tietojen
oikeellisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävässä tilassa.
53 §
Varastoon toimitettavien ja sieltä poistettavien tuotteiden
tarkastus
Maaseutuvirasto tarkastaa luuttomaksi leikattavan naudanlihan,
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus viljatuotteiden
ja tullilaitos muiden tuotteiden määrän,
laadun, pakkaustavan ja pakkausmerkintöjen vaatimustenmukaisuuden tuotteiden
interventiovarastoon ja yksityisessä varastoinnissa käytettäviin
tiloihin toimittamisen yhteydessä EU:n interventiolainsäädännössä ja
yksityisen varastoinnin asetuksessa tarkoitetulla tavalla. Elintarviketurvallisuusvirasto
kuitenkin
ottaa ja tutkii näytteet interventiovarastoon
toimitettavasta voista ja maitojauheesta sekä tutkii interventiovarastoon
toimitettavista viljatuotteista otetut näytteet.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tarkastaa
sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, yksittäisten
interventiovarastolle toimitettavien viljatuotekuormien laadun aistinvaraisesti
(viljatuotteiden alustava laaduntarkastus) ennen tuotteiden
siirtoa varastoon, jos tämä on tarpeen selvästi
laatuvaatimuksista poikkeavien erien erottamisen varmistamiseksi.
Tullilaitos tarkastaa tuotteiden määrän,
laadun, pakkaustavan ja pakkausmerkintöjen vaatimustenmukaisuuden
yksityisessä varastoinnissa käytettävistä tiloista
poistamisen yhteydessä yksityisen varastoinnin asetuksessa
tarkoitetulla tavalla. Maaseutuvirasto tarkastaa luuttomaksi leikattavan
naudanlihan, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
viljatuotteiden ja tullilaitos muiden tuotteiden määrän,
laadun, pakkaustavan ja pakkausmerkintöjen vaatimustenmukaisuuden
interventiovarastosta poistamisen yhteydessä, jos tämä on
tarpeen tuotteiden vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi.
Tässä pykälässä tarkoitetulla
viranomaisella on tuotteiden varastoon toimittamisen tai sieltä poistamisen
yhteydessä oikeus päästä tuotteiden varastointiin
ja lastaamiseen käytettyihin tiloihin ja tarkastaa tuotteet
ja niitä koskevat tuotteiden toimittajan asiakirjat sekä varastonpitäjän tuotteita
koskevat asiakirjat ja kirjanpito tuotteiden vaatimustenmukaisuuden
ja annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Jos viljatuotteet tarjotaan interventiovarastoon niiden varastointipaikassa
tai jos tarjottujen viljatuotteiden sijaintia ilmoitetussa varastointipaikassa
on syytä epäillä, viranomaisella on lisäksi
oikeus päästä varastoinnissa ennen tuotteiden
toimittamista interventiovarastoon käytettäviin
tiloihin ja tarkastaa tuotteet ja tuotteita koskevat varastonpitäjän
ja tarjoajan asiakirjat ja kirjanpito. Tarkastusta ei
kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävässä tilassa.
54 §
Tuonnin ja viennin tarkastukset
Tullilaitos tarkastaa tuonti- ja vientitodistusten, tuonti-
ja vienti-ilmoitusten ja muiden tuonnin ja viennin yhteydessä esitettävien
asiakirjojen ja näihin liittyvien tuotteiden sekä vientitukituotteiden
ja näihin liittyvien asiakirjojen vaatimustenmukaisuuden
tuotteiden tullimenettelyyn asettamisen yhteydessä ja sen
aikana. Viranomaisesta, joka suorittaa nautaeläinten vientituen
myöntämisen edellytyksenä olevan eläinkuljetusten
vientitukiasetuksen 2 artiklassa tarkoitetun tarkastuksen, säädetään
kuitenkin eläinten kuljetuksesta annetun lain (1429/2006) 27 §:ssä.
Tullilaitoksella on tarkastuksen toimittamiseksi oikeus
päästä varastoihin, tiloihin ja muihin
paikkoihin, missä tuotteita kuljetetaan, säilytetään
tai lastataan ja tarkastaa tuotteet sekä tuotteita, tuotteiden
haltijaa, muuta asianosaista ja kulkuneuvoa koskevat asiakirjat
tuotteiden ja niistä esitettyjen tietojen vaatimustenmukaisuuden
varmistamisen edellyttämässä laajuudessa. Tarkastusta
ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävässä tilassa. Eläinkuljetusten
vientitukiasetuksen 2 artiklassa tarkoitettuun tarkastukseen liittyvästä rajaeläinlääkärin
tarkastusoikeudesta säädetään eläinten
kuljetuksesta annetun lain 28 §:ssä.
Tullilaitos voi tarkastusten yhteydessä edellyttää tuotteiden
tarkastettavaksi asettamista ja purkamista kulkuneuvosta ja asettaa
tullivalvonnassa olevaan kulkuneuvoon tullisinetin. Tullilaitos
voi estää tuotteiden tuonnin Suomen alueelle
tai viennin Suomesta, jos tuonti tai vienti edellyttää EU:n
markkinajärjestelylainsäädännön
nojalla tuonti- tai vientitodistusta eikä sitä ole
taikka jos tuonti edellyttää tuontitullin tai maksun
maksamista eikä sitä ole maksettu.
Jos vientituen hakija käyttää vientituen
kohteena olevien tuotteiden määräpaikkaan
saapumisen varmistamisessa eräitä Venäjän
federaation alueelle maanteitse vietäviä naudanliha-
ja sianlihatoimituksia koskevasta tiedotusjärjestelmästä annetussa
komission asetuksessa (EY) N:o 2584/2000 tarkoitettua järjestelmää,
Tullihallitus vastaanottaa, käsittelee ja varmistaa kyseiset
tiedot mainitussa asetuksessa tarkoitetulla tavalla.
55 §
Tuen hakijoiden ja saajien tarkastukset
Maaseutuvirasto tarkastaa tässä laissa tarkoitettuja
tuen hakijoita ja saajia tuen myöntämisen ja maksamisen
edellytysten vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi EU:n
markkinajärjestelylainsäädännössä edellytetyllä tavalla.
Maaseutuvirasto tarkastaa lisäksi mehiläishoitotuen
saajia tuen myöntämisen ja maksamisen edellytysten
vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi.
Maaseutuvirastolla on oikeus päästä tuen kohteena
olevaan toimintaan liittyviin tuen hakijan ja saajan tiloihin
ja tarkastaa tuotteet, asiakirjat ja kirjanpito toimenpiteiden vaatimustenmukaisuuden
ja tuen myöntämis- ja maksamisedellytysten
noudattamisen varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävässä tilassa.
56 §
Hyväksyttyjen toimijoiden ja hintaselvityksiä antavien
toimijoiden tarkastukset
Tullilaitos tarkastaa:
1) hyväksymistä hakevan sokerialan
yrityksen hyväksymisedellytysten täyttymisen sekä hyväksytyn
sokerialan yrityksen hyväksymis-edellytyksiä,
tuotantokiintiötä, ilmoitusvelvollisuutta, tuotantomaksuja,
toimiala- ja toimitussopimuksia ja sokerijuurikkaan vähimmäishintaa
koskevien vaatimusten noudattamisen EU:n sokerituotantolainsäädännössä edellytetyllä
tavalla;
2) hyväksymistä hakevan ja hyväksytyn
muonitusvaraston hyväksymisedellytysten täyttymisen
ja toiminnan vaatimustenmukaisuuden.
Maaseutuvirasto tarkastaa:
1) hyväksymistä hakevan ja hyväksytyn
tarkastuslaitoksen hyväksymisedellytysten täyttymisen
ja toiminnan vaatimustenmukaisuuden;
2) hyväksytyn hampun siementen tuojan hyväksymisedellytysten
täyttymisen ja toiminnan vaatimustenmukaisuuden;
3) hyväksymistä hakevan ja hyväksytyn
ruhonluokittajan hyväksymisedellytysten täyttymisen
ja toiminnan vaatimustenmukaisuuden;
4) hintaselvityksen antamisesta vastaavan toimijan
ilmoitusvelvollisuuden kattaman toiminnan vaatimustenmukaisuuden.
Tullilaitoksella ja Maaseutuvirastolla on niille tämän
pykälän nojalla kuuluvien tarkastustehtävien
hoitamiseksi oikeus päästä hyväksymistä hakevan
ja hyväksytyn toimijan hyväksymisen kohteena olevaa
toimintaa koskeviin tiloihin ja tarkastaa tuotteet, laitteet, asiakirjat
ja kirjanpito hyväksymisedellytysten täyttymisen
ja toiminnan vaatimustenmukaisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Jos hyväksytyn hampun siementen tuojan tuomia hampun siemeniä käyttää muu
kuin hyväksytty hampun siementen tuoja, Maaseutuvirastolla
on lisäksi oikeus päästä tuotteiden
käyttäjän tiloihin ja tarkastaa edellä mainitut
seikat tuotteiden käytön vaatimustenmukaisuuden
valvonnan edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävässä tilassa.
Maaseutuvirastolla on oikeus päästä hintaselvityksen
antamisesta vastaavan toimijan tiloihin ja tarkastaa ilmoitusvelvollisuuden
kattamaan toimintaan liittyvät asiakirjat ja kirjanpito
ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen ja ilmoitettujen tietojen oikeellisuuden
varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävässä tilassa.
57 §
Tuotteiden käytön ja määräpaikan
tarkastukset
Jos EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä edellytetään
interventiovarastosta peräisin olevien tuotteiden
tai vientituen kohteena olevien tuotteiden taikka muiden
markkinajärjestelyyn liittyvien tuotteiden käytön
tai määräpaikkaan saapumisen valvontaa
tähän tarkoitukseen vahvistetulla asiakirjalla
tai menettelyllä, tullilaitos tarkastaa kyseiset tuotteet
ja asiakirjat. Tullihallitus voi antaa EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä sallittuja
tuotteiden käytön tai määräpaikkaan
saapumisen todistamisesta vastaavaa toimijaa koskevia tarkempia
määräyksiä asiakirjoja koskevista
vähäisistä täydennyksistä,
jos nämä ovat tarpeen tuotteiden käytön
tai määräpaikkaan saapumisen todistamiseksi.
Tullilaitoksella on oikeus päästä kuljetuksessa
käytettäviin kulkuneuvoihin ja tuotteiden käyttöön
ja määräpaikkaan liittyviin tiloihin
ja tarkastaa valvonnan kohteena olevat tuotteet sekä tuotteita
ja niiden käyttöä ja kuljetusta koskevat
asiakirjat EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitettujen
kyseistä menettelyä koskevien vaatimusten noudattamisen
varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävässä tilassa.
58 §
Kaupallisten asiakirjojen tarkastukset
Tullilaitos tarkastaa EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitettua
tukea tai muuta korvausta saavan sekä hyväksytyn
sokerialan yrityksen jälkitarkastusasetuksessa tarkoitettuja kaupallisia
asiakirjoja.
Tullilaitoksella on oikeus päästä EU:n
markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitettua
tukea tai muuta korvausta saavan toimijan ja hyväksytyn
sokerialan yrityksen tiloihin ja tarkastaa tämän
mainittuun toimintaan liittyvät asiakirjat ja kirjanpito
tuen tai korvauksen myöntämisedellytysten tai
maksun perusteiden oikeellisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytettävässä tilassa.
59 §
Yksityisten toimijoiden käyttö apuna tarkastuksissa
Tässä luvussa tarkoitettu tarkastuksesta vastaava
viranomainen voi käyttää tarkastuksessa apuna
ulkopuolista tilintarkastajaa tämän suostumuksella,
jos tämä on tarpeen tarkastuksen tarkoituksenmukaiseksi
toteuttamiseksi. Tilintarkastajan on oltava tilintarkastuslaissa (459/2007)
tai julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajista annetussa laissa
(467/1999) tarkoitettu tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö.
Tilintarkastusyhteisön on nimettävä tarkastuksesta
vastuullinen tilintarkastaja.
Maaseutuvirasto voi oikeuttaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
käyttämään interventiovarastoon
toimitettavien viljatuotteiden tarkastuksessa apuna viljatuotteiden
interventiovarastonpitäjää tämän
suostumuksella, jos tämä on tarpeen tarkastusten
tarkoituksenmukaiseksi toteuttamiseksi. Interventiovarastonpitäjällä on oltava
tehtävän edellyttämät riittävät
tekniset ja hallinnolliset resurssit ja tämän
tarkastuksessa käyttämällä henkilöstöllä tehtävän
edellyttämä kokemukseen tai koulutukseen perustuva
riittävä ammattitaito. Interventiovarastonpitäjän
on kirjattava ja ilmoitettava Maaseutuvirastolle toteutettuihin
tarkastuksiin liittyvät tiedot. Henkilökunnan
ammattitaidosta, interventiovarastolta edellytettävistä resursseista
sekä kirjattavista ja ilmoitettavista tiedoista voidaan
antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
Maaseutuvirasto voi käyttää ruhonluokituksen
tarkastuksessa apuna yksityisoikeudellista yhteisöä tämän
suostumuksella, jos tämä on tarpeen tarkastuksen
tarkoituksenmukaiseksi toteuttamiseksi. Yhteisöllä on
oltava käytettävissä tehtävään
riittävä määrä henkilöitä,
joilla on tarkastusten toteuttamisen edellyttämä koulutukseen
tai kokemukseen perustuva ammattitaito. Edellytettävästä ammattitaidosta
voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella. Yhteisön on nimettävä tarkastuksista
vastuulliset henkilöt.
Tarkastuksessa avustavaan sovelletaan tämän luvun
mukaisissa tehtävissä rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä. Vahingonkorvausvastuusta
säädetään vahingonkorvauslaissa
(412/1974).
60 §
Todentamisviranomaisen tarkastukset
Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetun lain (1100/1994) 2 §:n 4 momentin nojalla
nimetty rahoitusasetuksen 7 artiklassa tarkoitettu todentamisviranomainen voi
maksajavirastoasetuksen 5 artiklassa säädetyn
todistuksen myöntämiseksi välttämättömien
tutkimusten tekemiseksi sekä muiden erikseen EU:n lainsäädännössä todentamisviranomaisen
tehtäväksi säädettyjen tarkastusten
suorittamiseksi tehdä tarkastuksia niissä viranomaisissa
tai yhteisöissä, jotka suorittavat maksajavirastolle
säädettyjä tehtäviä, taikka
tuensaajan, interventiovarastonpitäjän tai hyväksytyn
sokerialan yrityksen luona.
Tarkastusta suorittavalla on oikeus tarkastaa tehtävänsä edellyttämässä laajuudessa
tuensaajan, interventiovarastonpitäjän ja hyväksytyn sokerialan
yrityksen rakennukset, toimitilat ja muut tuen tai korvauksen maksamisen
taikka hyväksymisen edellytyksenä olevat olosuhteet. Tarkastusta
ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävässä tilassa.
Todentamisviranomaisella on salassapitosäännösten
estämättä oikeus saada viranomaisilta
tarkastustehtävän suorittamiseksi välttämättömiä tietoja.
Tarkastustehtävää suoritettaessa
todentamisviranomaiseen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä. Vahingonkorvausvastuusta
säädetään vahingonkorvauslaissa.
61 §
Näytteenotto ja näytteiden tutkiminen
Jos tarkastuksen toteuttaminen edellyttää näytteenottoa,
tarkastuksesta vastaavalla viranomaisella ja tarkastuksessa apuna
käytettävällä viranomaisella
sekä tarkastuksessa apuna käytettävällä yksityisoikeudellisella
toimijalla on oikeus ottaa korvauksetta valvontaa varten tarvittava
määrä näytteitä.
Jos tarkastuksen toteuttaminen edellyttää näytteiden
laadun analysointia laboratoriossa, analysointi toteutetaan tarkastuksen
toimittamisesta huolehtivan viranomaisen laboratoriossa
taikka elintarvikelain (23/2006) 37 §:ssä tarkoitetussa
vertailulaboratoriossa tai viranomaisnäytteitä tutkimaan
hyväksytyssä laboratoriossa.
62 §
Avustamisvelvollisuus tarkastuksessa
Tässä luvussa tarkoitetun tarkastuksen kohteena
olevalla toimijalla on velvollisuus antaa tarkastuksesta vastaavan
viranomaisen käyttöön maksutta tarkastuksen
suorittamiseksi tarpeelliset asiakirjat ja tiedot. Viranomaisen
on palautettava tälle luovutettu aineisto viivytyksettä sen jälkeen,
kun aineiston hallussapito ei ole tarpeen tarkastuksen toteuttamiseksi.
Tässä luvussa tarkoitetulla tarkastusten kohteena
olevalla toimijalla on velvollisuus antaa tarkastuksesta vastaavan
viranomaisen käyttöön tarkastusten toteuttamisen
edellyttämät tilat ja laitteet sekä asettaa
tarkastettavat tuotteet esille siten, että ne voidaan tarkastaa.
Tarkastuksen kohteena olevan toimijan on sallittava näytteiden
ottaminen tarkastusten edellyttämässä laajuudessa.
Tässä luvussa tarkoitetun tarkastusten kohteena
olevan toimijan on tarvittaessa avustettava tarkastustoimenpiteiden
toteuttamisessa ja näytteidenotossa.
63 §
Maa- ja metsätalousministeriön, Maaseutuviraston
ja tarkastusviranomaisen tiedonsaantioikeus
Maa- ja metsätalousministeriöllä ja
Maaseutuvirastolla sekä tämän luvun mukaisesti
tarkastuksista vastaavilla viranomaisilla on salassapitosäännösten
estämättä oikeus saada maksutta valtion
ja kunnan viranomaiselta asian käsittelemiseksi välttämättömiä,
hakijaa, tämän taloudellista asemaa ja liike-
tai ammattitoimintaa tai muita tuen tai muun tässä laissa
tai EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitetun
asian käsittelemisen, tarkastuksen suorittamisen tai raportoinnin
toteuttamisen kannalta merkityksellistä olosuhdetta koskevia
tietoja.
Maa- ja metsätalousministeriöllä ja
Maaseutuvirastolla sekä tämän luvun mukaisesti
tarkastusten toimittamisesta huolehtivilla viranomaisilla on salassapitosäännösten
estämättä oikeus saada maksutta tässä laissa
tai EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitettua
toimintaa harjoittavilta toimijoilta tässä laissa
tai EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tarkoitetun asian
käsittelemisen, tarkastuksen suorittamisen tai raportoinnin
kannalta välttämättömät
asiakirjat ja tiedot.
64 §
Tarkastuksia ohjaavien viranomaisten ja EU:n lainsäädännössä tarkoitettujen
viranomaisten tarkastus- ja tiedonsaantioikeus
Mitä tässä luvussa säädetään
tarkastuksesta vastaavan viranomaisen tarkastusoikeudesta, koskee
myös kyseisen tarkastuksen yleisestä ohjauksesta
vastaavaa maa- ja metsätalousministeriötä ja
Maaseutuvirastoa.
EU:n varojen asianmukaisen hallinnon ja käytön
varmistamiseksi Maaseutuvirastolla on oikeus suorittaa
maksajavirastoasetuksessa tarkoitettua laadunvalvontaa niissä viranomaisissa, jotka
suorittavat maksajavirastolle säädettyjä tehtäviä.
Mitä tässä luvussa säädetään
tarkastuksesta vastaavan viranomaisen tarkastus- ja tiedonsaantioikeudesta,
koskee myös rahoitusasetuksessa tarkoitettuja EU:n komission
tarkastustehtäviä suorittavia henkilöitä.
Vastaava tarkastus- ja tiedonsaantioikeus on muilla EU:n lainsäädännössä tarkoitetuilla
viranomaisilla, joiden tehtäviin kuuluu vastaavanlaisia
tarkastustehtäviä.
65 §
Viranomaisen oikeus luovuttaa tietoja muille viranomaisille
Maa- ja metsätalousministeriö ja Maaseutuvirasto
päättävät sellaisten tietojen
luovuttamisesta EU:n toimielimille, jotka ne ovat saaneet
tämän lain toimeenpanon yhteydessä ja
joiden luovuttamiseen jäsenvaltiolla on EU:n lainsäädännön
nojalla velvollisuus. Sama oikeus on myös muulla viranomaisella,
jonka tehtäviin tietojen luovuttaminen tämän
lain mukaan kuuluu. Maa- ja metsätalousministeriön
tai Maaseutuviraston päätöksessä määriteltävien
tietojen luovuttamisesta voi, jos asianomainen viranomainen sen
hyväksyy, huolehtia tässä laissa tarkoitettu
tarkastuksesta tai tietojen keräämisestä vastaava
viranomainen.
Tämän lain noudattamisen valvontaan liittyvää tehtävää suoritettaessa
saatuja tietoja saa salassapitovelvollisuuden estämättä luovuttaa syyttäjä-,
poliisi- ja tulliviranomaisille rikoksen selvittämiseksi.
66 §
Valvonnan toteuttamiseen liittyvät kirjattavia ja ilmoitettavia
tietoja koskevat vaatimukset
Tietojen kirjaamiseen ja ilmoittamiseen liittyvistä velvollisuuksista,
jotka koskevat interventiovarastonpitäjää,
interventiomyyjää ja interventio-ostajaa, tuen
hakijaa ja saajaa, hintaselvityksiä antamaan
velvollista toimijaa sekä EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tai
tässä laissa tarkoitetun hyväksymisen
saanutta toimijaa, säädetään
tämän lain lisäksi EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä sallittuja
tai edellytettyjä tarkempia säännöksiä kirjattavia
ja ilmoitettavia tietoja koskevista:
1) tuotteiden seurannan tai 1 momentissa tarkoitettujen
toimijoiden toimintaa koskevien vaatimusten noudattamisen varmistamiseksi
tarpeellisista toimijan kannalta kohtuullisista vähäisistä täydennyksistä;
ja
2) vähäisistä poikkeuksista,
jotka eivät vaaranna toimintaa koskevien vaatimusten noudattamisen
valvontaa eivätkä viranomaisen riittävää tiedonsaantia.
67 §
Tietojen kirjaamistapa
Jos EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tai
tässä laissa säädetään
toimijan velvollisuudesta kirjata tämän toimintaan
liittyviä tietoja, tiedot on kirjattava luotettavalla tavalla
ja siten, että ne ovat helposti tarkastettavissa. Tietojen kirjaamistavasta
voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
68 §
Asiakirjojen säilyttäminen
Interventiovarastonpitäjän, tuen hakijan ja saajan,
hintaselvityksiä antamaan velvollisen toimijan ja EU:n
markkinajärjestelylainsäädännössä tai
tässä laissa tarkoitetun hyväksymisen saaneen
toimijan on säilytettävä kyseiseen toimintaan
liittyvät asiakirjat neljä vuotta sen vuoden lopusta,
jolloin toimi saatettiin päätökseen, jollei
muualla lainsäädännössä säädetä pidemmästä säilytysajasta.
Säilytettävistä asiakirjoista voidaan
antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella.
10 luku
Hakemista, ilmoittamista, päätöksiä,
maksamista, takaisinperintää ja seuraamusmaksuja
koskevat yleiset säännökset
69 §
Hakijaa koskevien tietojen rekisteröiminen
Maaseutuvirasto voi rekisteröidä vakuuksien, maksujen
tai muiden vastaavien toimenpiteiden teknisessä toteuttamisessa
tarpeellisia tietoja, jotka interventiovarastonpitäjä taikka
tässä laissa tarkoitettu tukea, todistusta tai
hyväksymistä hakenut tai tarjouksen tehnyt toimija
on sille ilmoittanut. Toimijalle annetaan ensimmäisen tietojen
ilmoittamisen yhteydessä rekisteritunnus, jota tämä voi
myöhemmin käyttää asioidessaan Maaseutuvirastossa
tässä laissa tarkoitetussa asiassa.
Rekisteröidyt tiedot ovat osa maaseutuelinkeinohallinnon
tietojärjestelmästä annetun lain mukaista
tietojärjestelmää. Tietojen käyttötarkoitukseen,
sisältöön, rekisterin ylläpitoon
sekä siihen sisältyvien tietojen julkisuuteen,
luovuttamiseen ja säilyttämiseen sovelletaan mainittua lakia.
70 §
Hakemusten ja ilmoitusten muotovaatimukset
Hakemus ja ilmoitus on tehtävä kirjallisesti
ja allekirjoitettava. Vientitukea koskeva hakemus on kuitenkin tehtävä soveltamisasetuksen
787 artiklassa
tarkoitetulla sähköisellä vienti-ilmoituksella,
jollei kyseessä ole yhteisön tullikoodeksista
(uudistettu tullikoodeksi) annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston
asetuksen (EY) N:o 450/2008 5 artiklassa tarkoitettu
tilanne.
Sen lisäksi, mitä EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään
velvollisuudesta käyttää määrämuotoista
hakemusta tai ilmoitusta, tukea koskeva hakemus on tehtävä Maaseutuviraston
tähän tarkoitukseen vahvistamalla lomakkeella.
Hakemukseen ja ilmoitukseen on liitettävä sen
käsittelemisen kannalta tarpeelliset selvitykset. Maaseutuvirasto
voi antaa määräyksiä hakemuksissa
ja ilmoituksissa esitettävistä tiedoista.
Jos EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään,
että tuotteiden myynti interventiovarastoon tai
osto sieltä tai tuen hakeminen taikka muu toimenpide on
toteutettava hakemuksen sijaan tarjouksen perusteella, tarjoukseen
sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään
hakemuksesta.
71 §
Päätös ja sen tiedoksianto
Automaattisessa tietojenkäsittelyssä aikaansaatuna
asiakirjana annettava päätös ja asian
käsittelyyn liittyvät muut asiakirjat voidaan
allekirjoittaa koneellisesti.
Interventiovarastointia tai yksityisen varastoinnin tukea koskevan
hakemuksen tai tarjouksen perusteella tehtävä päätös
annetaan tiedoksi siten kuin sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 19 §:ssä säädetään.
Jollei hakija tai tarjoaja ole antanut suostumusta tällaiseen
tiedoksiantoon, päätös annetaan
tiedoksi siten kuin hallintolain 60 §:ssä säädetään.
72 §
Maksatuksen hakeminen
Tuen saajan on haettava tuen maksatusta tukihakemuksesta erillisellä hakemuksella,
jos kyseessä on toteutuneiden kustannusten korvaamiseen
perustuva tuki tai jos EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä tätä edellytetään.
Tämän lain tai EU:n markkinajärjestelylainsäädännön
nojalla toimijalle korvattavien kustannusten maksatusta on haettava
erillisellä hakemuksella. Interventiovarastoon ostettujen tuotteiden
toimittamiseen liittyvät korvattavat kustannukset voidaan
kuitenkin maksaa tuotteiden myyntiä koskevan tarjouksen
tai hakemuksen perusteella, jos interventiomyyjä on antanut tarjouksessa
tai hakemuksessa maksun suorittamiseksi tarpeelliset tiedot.
73 §
Tuen maksaminen ennakolta tai useassa erässä
Sen lisäksi, mitä EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään
tuen maksamisesta ennakolta, vientituen maksamiseen ennakolta sovelletaan,
mitä vientitukiasetuksen 37 artiklassa säädetään.
Sen lisäksi, mitä EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään
jäsenvaltion velvollisuudesta maksaa tukea useassa erässä,
voidaan tuottajaorganisaatiotukea maksaa hakemuksesta useassa erässä EU:n
hedelmä- ja vihannesasetuksen 72 artiklassa säädetyin
edellytyksin. Lisäksi edellytyksenä on, että yksittäinen
erä ei ole määrältään
vähäinen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä maksettavan
erän vähimmäismäärästä.
Mehiläishoitotukea voidaan maksaa hakemuksesta
useassa erässä toteutetuista toimenpiteistä aiheutuneiden
kustannusten mukaisesti, ei kuitenkaan useammin kuin kerran kuukaudessa.
74 §
Tuen takaisinperiminen
Maaseutuviraston on perittävä takaisin virheellisesti
tai perusteetta maksettu tuki siten kuin takaisinperinnän
edellytyksistä EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään.
Virheellisesti tai perusteetta maksetun mehiläishoitotuen
takaisinperintään sovelletaan, mitä valtionavustuslain
21 ja 22 §:ssä säädetään.
Tukea ei peritä takaisin, jos perittävä määrä on
tukijärjestelmässä myönnetyn
yksittäisen tuen osalta ilman korkoja alle 100 euroa. Vientituen
osalta 100 euron määrän laskemistapaan
sovelletaan kuitenkin, mitä siitä vientitukiasetuksessa
säädetään.
75 §
Seuraamusmaksun määrääminen
Seuraamusmaksun edellytyksistä säädetään EU:n
markkinajärjestelylainsäädännössä.
Seuraamusmaksun määrää Maaseutuvirasto.
Vientitukeen liittyvää seuraamusmaksua ei kuitenkaan määrätä,
jos sen määrä on 100 euroa tai pienempi
vienti-ilmoitusta kohti.
76 §
Takaisinperittävän tuen ja seuraamusmaksun korko
Takaisinperittävälle tuelle on suoritettava korkoa,
joka lasketaan sen ajan perusteella, joka kuluu takaisinperintää koskevan
päätöksen tiedoksisaannin ja saatavan
suorittamisen välillä, jollei koron laskemistavasta
tai koron perimättä jättämisestä EU:n
markkinajärjestelylainsäädännössä muuta
säädetä.
Jos takaisinperittävä vientituki maksetaan
takaisinperintäpäätöksessä asetetussa
määräajassa korkoineen takaisin, maksu
katsotaan korkojen laskemista varten tapahtuvan vientitukiasetuksessa
tarkoitetulla tavalla kahdentenakymmenentenä päivänä takaisinperintäpäätöksen
jälkeen.
Määrätylle seuraamusmaksulle on suoritettava
korkoa siten kuin EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä säädetään.
Perittävän koron määrä on
kuusi prosenttia vuotuista korkoa, jollei EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä muuta
säädetä.
77 §
Oikaisu
Jos tuenhakija on saanut tukea vähemmän kuin
tämän olisi pitänyt saada tai jos tuki
on perusteettomasti kokonaan hylätty, Maaseutuvirasto voi
päätöksen lainvoimaisuuden estämättä ja ilman
eri hakemusta oikaista virheellisen päätöksen,
jos tarkoitusta varten on käytettävissä varoja.
78 §
Tuelle maksettava korko
Jos tuenhakijalle myönnetään tukea
tai myönnetyn tuen määrää korotetaan
oikaisun johdosta, oikaisun kohteena olevalle tuen määrälle
voidaan maksaa kuuden prosentin vuotuista korkoa laskettuna siitä päivästä,
jolloin oikaistava päätös oli tehty,
oikaisupäätöksen tekopäivään saakka.
Korkoa ei kuitenkaan makseta, jos oikaisun tarve on johtunut tuenhakijan
toiminnasta.
Jos tuenhakijalle myönnetään muutoksenhaun
johdosta tukea tai tuen määrää korotetaan, tälle
määrälle voidaan maksaa kuuden prosentin vuotuista
korkoa laskettuna valituksenalaisen päätöksen
tekopäivästä muutoksenhakuviranomaisen
päätöksen tekopäivään.
Koron maksamisesta päättää tällöin
muutoksenhakuviranomainen.
79 §
Viranomaiselle suoritettujen maksujen palautus
Maaseutuviraston on palautettava väärin perustein
tai liikaa peritty maksu, takaisinperitty määrä tai
seuraamusmaksu. Palautettavalle määrälle
suoritetaan viivekorkoa siten kuin veronlisäyksestä ja
viivekorosta annetussa laissa (1556/1995) säädetään.
80 §
Takaisinperintää, seuraamusmaksua ja maksua koskevan
päätöksen ajankohta
Takaisinperintää ja seuraamusmaksun asettamista
koskeva päätös on tehtävä ilman
aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun päätöksestä vastaavan
viranomaisen tietoon on tullut sellainen seikka, jonka nojalla takaisinperintään
tai seuraamusmaksun asettamiseen voidaan ryhtyä.
Tuen takaisinperintää ja tukeen liittyvän
seuraamusmaksun asettamista koskeva päätös
on tehtävä viimeistään kymmenen
vuoden kuluessa tuen tai, jos se maksetaan osissa, sen viimeisen erän
maksamisesta, jollei EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä muuta
säädetä. Muun kuin tukeen liittyvän
seuraamusmaksun asettamista koskeva päätös
on tehtävä viimeistään kymmenen
vuoden kuluessa seuraamusmaksun perusteena olevasta laiminlyönnistä,
virheestä tai toimenpiteestä, jollei EU:n markkinajärjestelylainsäädännössä muuta
säädetä.
Hyväksytyltä sokerin valmistajalta perittävän tuotantomaksun
ja ylijäämämaksun vanhentumiseen
sovelletaan verojen ja maksujen täytäntöönpanosta
annetun lain (706/2007) 20 §:ää.