1 §
               
               Lain tarkoitus ja soveltamisala
               
               Tämän lain tarkoituksena on tehostaa valtion tieto-
                  ja viestintäteknisiä toimintoja, parantaa tieto-
                  ja viestintäteknisten palvelujen laatua ja yhteentoimivuutta
                  sekä parantaa tieto- ja viestintäteknisen palvelutuotannon
                  kustannustehokkuutta ja ohjausta. Tällä lailla
                  selkiytetään valtion tieto- ja viestintätekniikan
                  järjestämisen rakenteita kokoamalla hallinnollisesti
                  yhteen valtion tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja.
                  Tällä lailla luodaan puitteet järjestää valtion
                  yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen yhtenäinen
                  tuotanto ja käyttö. 
               
               
               Jollei tässä laissa toisin säädetä,
                  julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaukseen ja tietojärjestelmien
                  yhteentoimivuuden edistämiseen ja varmistamiseen sovelletaan
                  julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain säännöksiä (634/2011).
                  
               
               
             
            
            
               
               2 §
               
               Yhteiset palvelut
               
               Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
                  ovat palveluja, joiden järjestämisestä vastaavat
                  valtion viranomaiset, joita käytetään
                  tai on tarkoitettu käytettävän yleisesti
                  ja laajasti julkisten hallintotehtävien tukena, joiden
                  järjestäminen ei edellytä toimialakohtaisia
                  ratkaisuja tai merkittävää toimialakohtaista
                  osaamista, ja jotka perustuvat yleisesti käytettyihin tieto-
                  ja viestintäteknisiin ratkaisuihin.
               
               
               
                  
                  Valtion yhteisiä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja
                     ovat:
                  
                  
                  1) yhteiset perustietotekniikkapalvelut, joilla tarkoitetaan
                     fyysisiä laitteita, laitteiston toiminnan edellyttämiä ohjelmistoja,
                     tietoliikenne- ja viestintäpalveluja sekä näihin
                     liittyviä infrastruktuuri- ja tukipalvelujen kokonaisuuksia;
                  
                  
                  2) yhteiset tietojärjestelmäpalvelut,
                     joilla tarkoitetaan sellaisia tietojärjestelmiä ja
                     niihin liittyviä palveluja, jotka tukevat julkisen hallintotehtävän
                     tai organisaatioiden samankaltaisen toiminnan hoitamista;
                  
                  
                  3) yhteiset sähköisen asioinnin
                     ja hallinnon tukipalvelut, joilla tarkoitetaan sähköisen
                     asioinnin toteuttamisen edellyttämiä tai sähköisiin asiointipalveluihin
                     liittymistä tukevia tieto- ja viestintäteknisiä ratkaisuja. 
                  
                  
                
               
               Yhteisten palvelujen on oltava kustannustehokkaita,
                  käyttötarkoitukseensa yleisesti sovellettavia,
                  suorituskykyisiä, toimintavarmoja, käyttäjäystävällisiä,
                  esteettömiä ja saatavilla tasapuolisesti
                  koko Suomen alueella. Yhteisten palvelujen on noudatettava valtion
                  tietohallinnon kokonaisarkkitehtuuria ja yhteentoimivuuden kuvauksia
                  ja määrityksiä ja niiden on täytettävä tarpeen
                  mukaiset tietoturvallisuutta ja varautumista koskevat vaatimukset. 
               
               
               Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä yhteisistä palveluista,
                  niiden 3 momentissa tarkoitetusta laadusta sekä laadun ja
                  kustannustehokkuuden todentamismenettelyistä.
               
               
             
            
            
               
               3 §
               
               Velvollisuus käyttää yhteisiä palveluja
               
               Valtion virastojen ja laitosten on käytettävä yhteisiä perustietotekniikka-
                  ja tietojärjestelmäpalveluja, ellei valtion kokonaisarkkitehtuurin, tietohallintoon
                  liittyvien yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisten
                  toimenpiteiden tai tieto- ja viestintäteknisten palvelujen
                  yhteentoimivuuden taikka 2 §:n 3 momentissa tarkoitettujen seikkojen
                  vuoksi organisaation ole välttämätöntä käyttää toiminnassaan
                  tai sen osassa muuta palvelua. Valtiovarainministeriö päättää kuultuaan
                  asianomaista ministeriötä ja 11 §:ssä tarkoitettua
                  asiakasneuvottelukuntaa asiakkaan oikeudesta käyttää muita
                  kuin yhteisiä palveluja. Jos valtiovarainministeriö ja
                  asianomainen ministeriö ovat eri mieltä asiasta,
                  päätöksen asiassa tekee valtioneuvosto.
               
               
               Valtion virastojen, laitosten ja valtion liikelaitosten on käytettävä yhteisiä sähköisen
                  asioinnin
                  ja hallinnon tukipalveluja ellei organisaation ole teknisistä tai
                  toiminnallisista syistä välttämätöntä käyttää toiminnassaan
                  tai sen osassa muuta palvelua. 
               
               
               Kunnallisten viranomaisten on niiden hoitaessa laissa
                  niille säädettyjä tehtäviä käytettävä sellaisia
                  tarvitsemiaan yhteisiä sähköisen asioinnin
                  ja hallinnon tukipalveluja, joiden järjestämisestä vastaavat
                  valtion viranomaiset ja joista kunnallisille viranomaisille aiheutuvat
                  välittömät kustannukset korvataan valtion
                  varoista.
               
               
               Valtioneuvoston asetuksella annetaan organisaatio-, toiminta
                  tai palvelukohtaisesti tarkempia säännöksiä yhteisten
                  palvelujen käytön vähimmäislaajuudesta.
                  Ennen sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen
                  käytön vähimmäislaajuutta koskevan
                  valtioneuvoston asetuksen antamista asiassa on kuultava julkisen
                  hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain 5 §:ssä tarkoitettua
                  neuvottelukuntaa.
               
               
             
            
            
               
               4 §
               
               Yhteisten palvelujen ohjaus
               
               Valtiovarainministeriön tehtävänä on
                  ohjata valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen
                  järjestämistä ja palvelujen laatua sekä näiden
                  palvelujen yhteentoimivuutta ja kokonaisarkkitehtuurin
                  mukaisuutta, kuten julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta
                  annetussa laissa on säädetty. Valtiovarainministeriö vastaa
                  tässä laissa tarkoitettujen yhteisten palvelujen
                  palvelutuotannon yleishallinnollisesta, strategisesta sekä tieto-
                  ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden
                  ohjauksesta.
               
               
             
            
            
               
               5 §
               
               Valtion yhteisten perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelujen
                  tuottaja
               
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottaa ja kehittää valtiovarainministeriön
                  hallinnonalalla toimiva palvelukeskus. Palvelukeskus huolehtii tehtävistään siten
                  kuin palvelusopimuksissa on sovittu. Palvelukeskuksella voi olla
                  myös muita tehtäviä siten kuin siitä tässä laissa
                  tai muussa lainsäädännössä säädetään
                  tai muun lainsäädännön nojalla määrätään.
               
               
               Valtion yhteisten perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelujen
                  tuottajana voi toimia myös muu valtion viranomainen, tämän
                  lain 10 §:ssä tarkoitetun asiakkaan julkisista
                  hankinnoista annetun lain (348/2007) 10 §:ssä tarkoitettu
                  sidosyksikkö tai sellainen toimija, joka tuottaa palveluja
                  julkisista hankinnoista annetun lain 12 §:ssä tarkoitettuun
                  tai muussa laissa säädettyyn yksinoikeuteen perustuen.
                  Valtioneuvosto päättää muusta
                  kuin 1 momentissa tarkoitetusta palvelutuottajasta. 
               
               
               Tässä pykälässä tarkoitetun
                  palvelutuottajan tehtävistä ja toimintatavoista
                  tämän lain mukaisten palvelujen tuotannossa sekä 1
                  momentissa tarkoitetun palvelukeskuksen toiminnan järjestämisestä voidaan
                  antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               6 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelujen
                  tuottavan palvelukeskuksen ohjaus
               
               
               Edellä 5 §:ssä tarkoitettu palvelukeskus
                  on virasto, jonka palvelutuotannossa, ohjaamisessa ja johtamisessa,
                  seurannassa ja valvonnassa sekä rahoituksessa ja kustannuslaskennassa
                  noudatetaan liiketoiminnallisia periaatteita. Palvelukeskuksen
                  suoritteiden maksujen määräytymisestä säädetään
                  12 §:n 1 momentissa.
               
               
               Palvelukeskuksen strategisesta ohjauksesta, tieto- ja viestintäteknisen
                  varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta sekä liiketoiminnallisten
                  periaatteiden ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö.
                  Valtiovarainministeriö asettaa palvelukeskukselle pitkän
                  aikavälin toimintalinjat ja tulostavoitteet.
               
               
               Palvelukeskuksen toiminnan ohjaamisen, seurannan ja valvonnan
                  menettelytavoista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               7 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen hallitus
               
               
               Valtioneuvosto asettaa palvelukeskukselle hallituksen ja määrää jäsenistä yhden
                  puheenjohtajaksi ja yhden varapuheenjohtajaksi. Hallitukseen kuuluu
                  enintään kahdeksan jäsentä,
                  joiden tulee edustaa palvelukeskuksen toiminnan kannalta keskeistä valtionhallinnon,
                  muun julkisen hallinnon, yksityisen sektorin liikkeenjohdon sekä tieto-
                  ja viestintäteknisen toimialan asiantuntemusta.
                  Hallituksessa on myös henkilöstön edustus. 
               
               
               Hallitus ohjaa ja valvoo palvelukeskuksen toimintaa. Hallitus
                  huolehtii palvelukeskuksen hallinnosta ja sen toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä
                  sekä siitä,
                  että palvelukeskus toimii valtiovarainministeriön
                  ohjauksen mukaisesti. Hallitus vastaa siitä, että viraston
                  valvonta on asianmukaisesti järjestetty. 
               
               
               
                  
                  Hallituksen tehtävänä on
                     erityisesti:
                  
                  
                  1) tehdä esitys palvelukeskuksen talousarvioehdotukseksi;
                  
                  2) päättää palvelukeskuksen
                     toiminta- ja taloussuunnittelusta ja tulostavoitteista valtiovarainministeriön
                     asettamien pitkän aikavälin toimintalinjojen ja
                     tulostavoitteiden rajoissa;
                  
                  
                  3) päättää palvelukeskuksen
                     kehittämisestä valtiovarainministeriön
                     asettamien pitkän aikavälin toimintalinjojen ja
                     tulostavoitteiden rajoissa; 
                  
                  
                  4) päättää palvelukeskuksen
                     merkittävistä investoinneista ja muista pitkävaikutteisista
                     menoista; 
                  
                  
                  5) päättää irtaimen
                     omaisuuden myynnistä ja ostosta; 
                  
                  
                  6) päättää palvelukeskuksen
                     toimintaa ja omaisuutta koskevasta taloudellisesti merkittävästä asiasta; 
                  
                  
                  7) laatia palvelukeskuksen tilinpäätös
                     ja siihen sisältyvä toimintakertomus; 
                  
                  
                  8) käsitellä ja ratkaista muut palvelukeskuksen
                     toiminnan kannalta laajakantoiset ja merkittävät
                     asiat.
                  
                  
                
               
               Hallituksen päätökseksi tulee enemmistön mielipide.
                  Jos äänet menevät tasan, ratkaisee puheenjohtajan ääni.
                  Hallitus voi yksittäistapauksessa tehdä päätöksen
                  toimitusjohtajan tehtäviin kuuluvassa asiassa.
               
               
               Hallituksen jäsenen esteellisyydestä säädetään
                  hallintolaissa (434/2003).
               
               
               Hallituksen tehtävistä ja päätöksenteosta
                  voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               8 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen toimitusjohtaja
               
               
               Palvelukeskusta johtaa ja kehittää hallituksen nimittämä toimitusjohtaja.
                  Toimitusjohtaja huolehtii palvelukeskuksen juoksevasta hallinnosta sekä siitä,
                  että palvelukeskuksen toiminta on tuloksellisella ja luotettavalla
                  tavalla järjestetty. Toimitusjohtajan on huolehdittava
                  hallituksen päätösten toimeenpanosta
                  ja noudatettava hallituksen määräyksiä sekä annettava
                  hallitukselle tieto palvelukeskuksen toiminnan kannalta merkittävistä toimenpiteistä
                  ja
                  tapahtumista. Palvelukeskuksella on toimitusjohtajan alaisuudessa
                  toimiva johtoryhmä. 
               
               
               Toimitusjohtajan tehtävistä voidaan antaa
                  tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               9 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen henkilöstö
               
               
               Toimitusjohtaja on virkasuhteessa palvelukeskukseen. Palvelukeskuksen
                  muu henkilöstö on työsopimussuhteessa.
                  Toimitusjohtajan sijaiseen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
                  koskevia säännöksiä hänen
                  hoitaessaan toimitusjohtajan sijaisuutta. Vahingonkorvausvastuusta
                  säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).
               
               
             
            
            
               
               10 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen asiakkaat
               
               
               Palvelukeskuksen asiakkaita ovat valtion virastot ja laitokset.
                  Palvelukeskuksen asiakkaina voivat olla myös valtion liikelaitokset,
                  muut julkisen hallinnon viranomaiset, julkisoikeudelliset laitokset,
                  eduskunta, valtion talousarvion ulkopuoliset rahastot
                  ja julkista hallinto- tai palvelutehtävää hoitavat
                  yritykset ja yhteisöt. 
               
               
               Palvelukeskuksen asiakkaista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella. 
               
               
             
            
            
               
               11 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen asiakasneuvottelukunta
               
               
               Palvelukeskuksella on sen asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä tukeva
                  asiakasneuvottelukunta.
               
               
               Asiakasneuvottelukunnasta ja sen tehtävistä voidaan
                  antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               12 §
               
               Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja
                  tuottavan palvelukeskuksen palvelujen maksullisuus ja palvelusopimukset
               
               
               Palvelukeskuksen suoritteet asiakkaille ovat maksullisia. Maksujen
                  on katettava suoritteiden tuottamisesta palvelukeskukselle aiheutuvat
                  kokonaiskustannukset.
               
               
               Palvelukeskus sopii tuottamistaan palveluista ja suoritteiden
                  maksujen suuruudesta asiakkaiden kanssa tehtävissä palvelusopimuksissa.
               
               
             
            
            
               
               13 §
               
               Valtion yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon
                  tukipalvelujen tuottaja
               
               
               Valtion yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon
                  tukipalvelujen tuottajana voi toimia tähän tehtävään
                  nimetty valtion viranomainen, näiden palvelujen asiakkaiden
                  julkisista hankinnoista annetun lain 10 §:ssä tarkoitettu
                  sidosyksikkö tai sellainen toimija joka tuottaa palveluja julkisista
                  hankinnoista annetun lain 12 §:ssä tarkoitettuun
                  tai muussa laissa säädettyyn yksinoikeuteen perustuen. 
               
               
               Palvelutuottajan tehtävistä ja toimintatavoista
                  sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelujen
                  tuotannossa voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
            
            
               
               14 §
               
               Valtion yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon
                  tukipalvelujen tuottajan asiakkaat
               
               
               Valtion yhteisten sähköisen asioinnin ja hallinnon
                  tukipalvelujen tuottajan asiakkaita voivat olla valtion virastot,
                  laitokset ja liikelaitokset, muut julkisen hallinnon viranomaiset,
                  julkisoikeudelliset laitokset, eduskunta, valtion talousarvion ulkopuoliset
                  rahastot ja julkista hallinto- tai palvelutehtävää hoitavat
                  yritykset ja yhteisöt. 
               
               
               Palvelutuottajan asiakkaista voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
                  asetuksella.
               
               
             
            
            
               
               15 §
               
               Varautuminen ja palvelutuotannon häiriötilanteet
               
                Tässä laissa tarkoitettujen palvelujen tuottajien
                  on valmiussuunnitelmin ja normaaliolojen häiriötilanteissa
                  tai poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin
                  sekä muilla toimenpiteillä huolehdittava siitä,
                  että toiminta ja palvelujen tuotanto jatkuvat mahdollisimman häiriöttömästi
                  normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa.
               
               
               Ellei muussa laissa toisin säädetä,
                  normaalioloissa ja niiden häiriötilanteissa noudatetaan tässä laissa
                  tarkoitettujen palvelujen tuotannon ja käytön
                  ensisijaisuus-, kiireellisyys- ja muussa tärkeysmäärittelyssä valtiovarainministeriön
                  ennalta määrittelemiä periaatteita. Valtiovarainministeriön
                  on ennen periaatteiden vahvistamista kuultava asianomaisia palvelujen
                  tuottajia, asiakkaita ja ministeriöitä. Valtioneuvosto
                  päättää merkitykseltään
                  laajakantoisista ja yhteiskunnallisesti merkittävistä periaatteista. 
               
               
             
            
            
               
               16 §
               
               Voimaantulo
               
               Tämä laki tulee voimaan  
                    
                    päivänä  
                    
                    kuuta 20  
                    .
               
               
             
            
            
               
               17 §
               
               Tehtäviä ja toimintoja koskeva siirtymäsäännös
               
               Valtion virastojen ja laitosten perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluihin
                  liittyvät tehtävät ja toiminnot on siirrettävä 5 §:ssä tarkoitettuun
                  palvelukeskukseen kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta. Valtioneuvosto päättää
                  niistä valtion
                  virastoista ja laitoksista sekä niiden alaisista yksiköistä,
                  joista tehtäviä ja toimintoja siirretään
                  ja siirtojen ajankohdista. 
               
               
             
            
            
               
               18 §
               
               Sopimuksia, sitoumuksia ja vireillä olevia asioita
                  koskeva siirtymäsäännös
               
               
               Tehtävien ja toimintojen siirtyessä palvelukeskukselle
                  siirtyvät palvelukeskukselle näihin tehtäviin
                  ja toimintoihin liittyvät sopimukset ja sitoumukset ja
                  niihin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä vireillä olevat
                  asiat.
               
               
             
            
            
               
               19 §
               
               Henkilöstöä koskeva siirtymäsäännös
               
               Valtion virastojen ja laitosten tehtävien siirtyessä palvelukeskukselle
                  näissä tehtävissä olevat
                  otetaan palvelukeskukseen työsopimussuhteisiin. Määräaikaisessa
                  palvelusuhteessa näissä tehtävissä oleva
                  henkilöstö siirtyy palvelukeskukseen
                  määräaikaisen palvelussuhteensa keston
                  ajaksi. Henkilöiden työsuhteen katsotaan työsuhde-etuuksien
                  määräytymisen kannalta jatkuneen valtiolla
                  yhdenjaksoisena. Siirtyviä tehtäviä vastaavat
                  virat lakkaavat. 
               
               
               Palvelukeskuksen tai ennen palvelukeskuksen toiminnan käynnistämistä valtiovarainministeriön
                  on annettava siirtyviä tehtäviä hoitaville
                  henkilöille kirjallinen selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista
                  vähintään kuukautta ennen tehtävien
                  siirtoa. Siirtyvää tehtävää hoitava
                  henkilö saa muutoin sovellettavaa irtisanomisaikaa noudattamatta
                  tai sen kestoajasta riippumatta irtisanoa virka- tai työsopimussuhteensa
                  päättymään siirron hetkellä.
               
               
               Palvelukeskuksen toimitusjohtajan nimittää ensimmäisen
                  kerran valtiovarainministeriö.
               
               
             
            
            
               
               20 §
               
               Yhteisten palvelujen käytön velvollisuutta
                  koskeva siirtymäsäännös
               
               
               Edellä 3 §:n 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen
                  on otettava 2 §:n 4 momentin nojalla säädetyssä asetuksessa
                  tarkoitetut yhteiset perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelut käyttöön
                  siinä laajuudessa kuin 3 §:n 4 momentin nojalla
                  annetussa asetuksessa säädetään
                  siinä vaiheessa, kun kyseisen viraston tai laitoksen tehtävät
                  siirtyvät palvelukeskukseen.
               
               
               Edellä 3 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen viranomaisten
                  on otettava 2 §:n 4 momentin nojalla säädetyssä asetuksessa
                  tarkoitetut yhteiset sähköisen asioinnin ja hallinnon
                  tukipalvelut käyttöön siinä laajuudessa
                  kuin 3 §:n 4 momentin nojalla annetussa asetuksessa säädetään
                  kahden vuoden kuluessa siitä, kun palvelu on käytettävissä ja
                  viimeistään kun kyseistä palvelua vastaavan
                  itsenäisesti hankitun palvelun palvelusopimus
                  päättyy.