sellaisina kuin niistä ovat 24 §:n 2 momentti
laissa 598/2009, 30 §, 33 §:n
1 momentti, 40 §, 45 §:n 3 momentti,
46 §:n 1 momentin 7 kohta, 49 §, 50 §:n
1 momentti ja 61 § laissa 1507/2009 sekä 36
ja 38 § osaksi laissa 1507/2009, seuraavasti:
3 §
Suhde Euroopan unionin lainsäädäntöön
ja ohjelmaan
Tätä lakia sovelletaan Euroopan unionin osaksi
rahoittamien tukien myöntämiseen, maksamiseen,
seurantaan, tarkastukseen ja takaisinperintään,
jollei Euroopan unionin lainsäädännöstä muuta
johdu. Tämä laki täydentää Euroopan
unionin lainsäädäntöä tai,
jos tuen rahoitukseen käytettävät varat
sisältyvät ohjelmaan, siihen sisältyviä ehtoja.
Tukea myönnettäessä sovelletaan,
mitä valtiontuen myöntämisen edellytyksistä ja
rajoituksista maatalousalalla Euroopan unionin lainsäädännössä säädetään,
jollei ohjelman hyväksymistä koskevasta Euroopan
komission päätöksestä muuta
johdu.
Valtiontukea koskevan Euroopan unionin lainsäädännön
soveltamisesta tämän lain mukaiseen tukijärjestelmään
voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella. Tukijärjestelmän käyttöönottamisesta
ja kestosta säädetään valtioneuvoston
asetuksella Euroopan unionin osaksi rahoittamia tai kokonaan kansallisista varoista
rahoitettuja maatalouden rakennetukia koskevan Euroopan unionin
lainsäädännön sekä valtion
talousarviossa tai maatilatalouden kehittämisrahaston käyttösuunnitelmassa
tukijärjestelmän rahoitusta varten osoitettujen
varojen rajoissa.
4 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) maataloudella peltoviljelyä, kotieläintaloutta,
kasvihuonetuotantoa, puutarha- ja taimitarhaviljelyä, turkistarhausta,
porotaloutta, mehiläistaloutta, ammattimaista metsästystä, marjastusta
tai sienestystä taikka muuta Euroopan unionin toiminnasta
tehdyn sopimuksen liitteessä I tarkoitettujen tuotteiden
tuotantotoimintaa;
2) maatilalla viljelijän johtamaa
yhden tai useamman kiinteistön tai kiinteistön
osan tai tuotantorakennuksen ja sen maapohjan muodostamaa, maatalouden
harjoittamiseen käytettävää toiminnallisesti
ja taloudellisesti itsenäistä tuotantoyksikköä,
jota hallitaan yhtenä kokonaisuutena omistuksen tai vuokrauksen
perusteella;
3) tuettavalla toimenpiteellä tilanpidon
aloittamiseen tai maatalouden harjoittamiseen liittyvää toimintaa,
johon tukea on haettu tai johon tuki on myönnetty;
4) investoinnilla rakennuksen, rakenteen tai rakennelman
rakentamista, laajentamista, peruskorjaamista tai hankkimista sekä muuta
käyttöajaltaan pitkäaikaisen aineellisen
ja aineettoman omaisuuden hankkimista;
5) julkisella tuella Euroopan unionin, valtion tai
muun julkisyhteisön myöntämää rahoitusta tai
muuta etuutta, jonka arvo on rahana määriteltävissä;
6) tuella maatalouden rakenteen parantamiseen
valtion talousarviossa tai maatilatalouden kehittämisrahaston
käyttösuunnitelmassa osoitettua rahoitusta, joka
myönnetään avustuksena tai korkotukilainan
korkotukena, tai valtion puolesta myönnettävää takausta
taikka näiden yhdistelmää;
7) lainaan liittyvällä tuella tukea,
joka myönnetään korkotukilainan korkotukena,
valtion puolesta myönnettävänä takauksena
tai näiden yhdistelmänä;
8) kehittämistukilailla maaseudun
kehittämisen tukemisesta annettua lakia (28/2014);
9) ohjelmalla maaseudun kehittämisohjelmien
hallinnoinnista annetun lain (27/2014) 3 §:n
1 kohdassa tarkoitettua ohjelmaa.
Maatilan toiminnallista ja taloudellista itsenäisyyttä koskevista
tunnusmerkeistä voidaan säätää tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
6 §
Nuoren viljelijän aloitustuki
Tukea tilanpidon aloittamista varten voidaan myöntää maatalousyrittäjälle,
joka hakemuksen vireille tullessa on enintään
40-vuotias ja joka ensimmäistä kertaa ryhtyy tilanpidosta
vastaavaksi elinkeinonharjoittajaksi (nuori viljelijä). Jos
hakija on yhteisö, tulee määräysvalta
yhteisössä olla yhdellä tai useammalla
luonnollisella henkilöllä, joka täyttää edellä tarkoitetut
edellytykset.
Nuoren viljelijän aloitustuki voidaan myöntää kiinteänä tasamääräisenä tukena
tai prosentuaalisena osuutena tuettavan toimenpiteen hyväksyttävistä kustannuksista
taikka näiden yhdistelmänä. Tuen muoto,
taso ja enimmäismäärä voidaan
määrittää kohdealueen, tuotannonalan tai
tuen kohderyhmän perusteella ottaen huomioon 1 §:ssä säädetyt
tavoitteet, tuotannonalalla vallitseva markkinatilanne ja tuen rahoitukseen
käytettävissä olevat varat. Tuki voidaan myöntää avustuksena
tai korkotukena taikka näiden yhdistelmänä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin aloitustuella tuettavasta toiminnasta, määräysvaltaa
koskevasta edellytyksestä sekä tuen muodosta ja
enimmäismäärästä Euroopan unionin
lainsäädännön asettamissa rajoissa. Aloitustuen
tasosta ja hyväksyttävistä kustannuksista
voidaan säätää valtioneuvoston
asetuksella edellä tarkoitetuissa rajoissa.
7 §
Maatilan investointituki
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Investointituella tuettavasta toiminnasta, hyväksyttävistä kustannuksista,
investointituen tasosta ja enimmäismäärästä sekä tuen
muodosta säädetään tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella Euroopan unionin lainsäädännön
asettamissa rajoissa. Hyväksyttävistä yksikkökustannuksista
säädetään maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella.
8 §
Tuen saajaa koskevat edellytykset
Luonnollisen henkilön on oltava hakemuksen vireille
tullessa 18 vuotta täyttänyt.
Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että hakijalla on tuen kohteena olevaa yritystoimintaa koskeva
riittävä ammattitaito.
Jos hakija on yhteisömuotoinen maatalousyrittäjä,
tuen myöntämisen edellytyksenä on, että määräysvalta
yhteisössä on yhdellä tai useammalla
luonnollisella henkilöllä, joka täyttää 1 ja
2 momentissa säädetyt edellytykset. Jos hakija
on nuori viljelijä, tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että tämä sitoutuu
täyttämään hakijan ammattitaitoa
koskevan edellytyksen 36 kuukauden kuluessa tuen myöntämisestä.
Jos hakija on maatalousyrittäjien yhteenliittymä, edellytyksenä on,
että kaikki yhteisön osakkaat tai jäsenet
täyttävät 1 ja 2 momentissa säädetyt edellytykset.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin hakijan ammattitaitoa ja määräysvaltaa koskevista
edellytyksistä.
9 §
Maatilan sijaintia ja hallintaa koskevat edellytykset
Tuen kohteena olevan maatilan tulee sijaita Suomessa ja, jos
kysymys on ohjelmaan perustuvasta tuesta, ohjelman soveltamisalueella.
Jos hakija on yhteisö, tämän kotipaikan
tulee sijaita Euroopan unionin alueella.
Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että hakija hallitsee tuen kohteena olevaa maatilaa omistuksen
tai vuokrasopimuksen perusteella. Jos hakija on maatalousyrittäjien
yhteenliittymä ja tukea haetaan yhteisön osakkaan
tai jäsenen maatilaa varten, tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että osakas tai jäsen
hallitsee tuen kohteena olevaa maatilaa edellä tarkoitetulla
tavalla. Jos maatilan investointituen kohteena olevan maatilan hallinta
kuuluu yhteisesti kahdelle tai useammalle taholle, tukea voidaan
myöntää, jos nämä hakevat
tukea yhdessä ja vähintään kolmasosa
maatilasta on sellaisen maatalousyrittäjän hallinnassa,
joka täyttää 8 §:ssä säädetyt edellytykset.
Jos sellaista maatilan osaa, jolle tuen kohteena oleva rakentamisinvestointi
toteutetaan, hallitaan vuokrasopimuksen tai kiinteistön
hallinnan jakamista koskevan sopimuksen perusteella, tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että sopimukseen perustuva oikeus
on kirjattu, vuokraoikeus on siirrettävissä kolmannelle
kiinteistön omistajaa kuulematta ja vuokraoikeuden voimassaolo
jatkuu vähintään kymmenen vuotta tuen
hakemisesta.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
maatilan sijaintia ja hallintaa koskevista edellytyksistä.
10 §
Tuen kohteena olevaa yritystoimintaa koskeva edellytys
Tuen kohteena olevalla yritystoiminnalla tulee olla edellytykset
jatkuvaan kannattavuuteen. Jos hakija on maatalousyrittäjien
yhteenliittymä, edellytyksiä arvioitaessa tarkastellaan
yhteisön jäsenten tai osakkaiden yritystoimintaa.
Tällöin edellytykset yritystoiminnan jatkuvaan
kannattavuuteen tulee olla vähintään
puolella yhteisön osakkaista tai jäsenistä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin tuen kohteena olevan yritystoiminnan edellytyksiä arvioitaessa
käytettävistä perusteista.
11 §
Liiketoimintasuunnitelma
Aloitustuen myöntämisen edellytyksenä on, että hakija
esittää tuen kohteena olevaa yritystoimintaa koskevan
suunnitelman (liiketoimintasuunnitelma). Liiketoimintasuunnitelma
voidaan edellyttää myös investointituen
hakijalta.
Liiketoimintasuunnitelmaan on sisällyttävä 8—10 §:ssä säädettyjä edellytyksiä ja
tuettavaa toimenpidettä koskevat tiedot. Lisäksi
suunnitelmaan on sisällyttävä toimenpiteeseen
nähden tarkoituksenmukaisessa laajuudessa yritystoimintaa
koskevat tavoitteet, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä arvio
toiminnan kehityksestä. Liiketoimintasuunnitelmassa on
esitettävä 8 §:n 3 momentissa tarkoitetun
sitoumuksen täyttämiseksi suoritettavat toimenpiteet.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
investoinneista, jotka edellyttävät liiketoimintasuunnitelman
esittämistä. Maaseutuvirasto antaa tarkemmat määräykset liiketoimintasuunnitelman
sisällöstä ja esitystavasta sekä suunnitelman
laatimisessa käytettävistä lomakkeista.
12 §
Maatilan tuotanto-olosuhteet
Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että tuen kohteena olevalla maatilalla noudatetaan sellaisia
asianomaista tuotannonalaa koskevia pakollisia vaatimuksia, jotka
perustuvat ympäristöä, hygieniaa ja eläinten
hyvinvointia koskevaan Euroopan unionin ja kansalliseen lainsäädäntöön.
Hakijalta voidaan edellyttää selvitystä vaatimusten
noudattamisesta.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
vaatimusten noudattamista koskevasta selvityksestä.
13 §
Tuettavaa toimenpidettä koskevat edellytykset
Maatilan investointitukea ei myönnetä sellaiseen
toimenpiteeseen, jonka toteuttaminen on aloitettu. Nuoren viljelijän
aloitustukea ei myönnetä, jos tilanpito on aloitettu
ennen kuin tukihakemus on tullut vireille.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
14 §
Tuen rahoitusta ja määrää koskevat
edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tukea ei voida myöntää siltä osin
kuin julkisen tuen osuus tuettavan toimenpiteen hyväksyttävistä kustannuksista
ylittää Euroopan unionin lainsäädännössä säädetyn
julkisen tuen enimmäismäärän.
Jos kysymys on ohjelmaan perustuvasta tuesta, tukeen sisältyvän
julkisen rahoituksen määrä ei saa ylittää ohjelmassa
määritetyn julkisen rahoituksen enimmäismäärää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tuotantorakennuksen uudisrakentamiseen, laajentamiseen tai peruskorjaamiseen
ei myönnetä tukea, jos hakemuksen perusteella
tuen määrä olisi enintään
7 000 euroa. Muissa toimenpiteissä vastaava määrä on
3 000 euroa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 §
Korkotuen myöntämisen edellytykset
Korkotukea voidaan myöntää valtion
talousarviossa vuosittain vahvistetun korkotukilainojen myöntämisvaltuuden
rajoissa sellaista luottoa varten, jonka:
1) laina-aika on enintään 25 vuotta;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
21 §
Kirjanpitovelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tuen saajan on säilytettävä tuettavaa
toimenpidettä koskeva kirjanpitoaineisto siten kuin kirjanpitolain
2 luvun 9 ja 10 §:ssä säädetään.
Jos kysymys on Euroopan unionin osaksi rahoittamaan ohjelmaan sisältyvästä tuesta,
kirjanpitoon liittyvä aineisto on säilytettävä vähintään kolme
vuotta siitä, kun Euroopan komissio suorittaa ohjelman
viimeisen unionin rahoitusosuuden maksun.
24 §
Korkotukilainan nostaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Korkotukilaina tai sen ensimmäinen erä on nostettava
19 §:ssä tarkoitetun määräajan
kuluessa. Jos korkotukea on myönnetty rakentamisinvestointia
varten, korkotukilainan viimeistä erää ei
saa nostaa ennen kuin rakentamisinvestointi on kokonaisuudessaan
toteutunut tukipäätöksen mukaisena. Korkotukilainan
viimeinen erä on nostettava viiden kuukauden kuluessa mainitussa
pykälässä tarkoitetun määräajan päättymisestä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
29 §
Tukihakemus
Tukea haetaan sähköisesti verkkopalvelussa, joka
on osa kehittämistukilain 50 §:ssä tarkoitettua
tietojärjestelmää. Hakija tunnistetaan
verkkopalvelussa käyttäen vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista annetun
lain (617/2009) 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettua
vahvaa sähköistä tunnistamista. Tukihakemus
voidaan tehdä myös tarkoitusta varten vahvistetulla
lomakkeella, joka on allekirjoitettava.
Hakemukseen on liitettävä tuen myöntämisen edellytysten
arvioinnin kannalta välttämättömät asiakirjat,
selvitykset ja suunnitelmat.
Hakemus liitteineen tallennetaan tietojärjestelmään
ja käsitellään sen jälkeen pääosin
sähköisesti. Lomakkeella tehty hakemus arkistoidaan
sähköisenä, jollei erityisestä syystä muuta johdu.
Maaseutuvirasto antaa tarkemmat määräykset
tuen hakemisessa käytettävistä lomakkeista, 2
momentissa tarkoitetuista liitteistä sekä suunnitelmien
ja selvitysten esitystavasta ja sähköisen hakemisen
menettelyistä.
30 §
Tuen hakeminen
Tuen hakemiselle voidaan asettaa määräaika. Jos
hakuaikaa ei aseteta, tukihakemukset voidaan ratkaista tukijaksoittain.
Tukihakemus on toimitettava toimivaltaiselle elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskukselle. Jollei elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksista annetun lain (897/2009)
nojalla toimivallasta muuta säädetä, toimivaltainen
on se elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus,
jonka toimialueella maatilan talouskeskus sijaitsee tai, jos maatilan
talouskeskus sijaitsee usean elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
toimialueella, se elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus,
jonka toimialueella pääosa maatilan tuotantorakennuksista
sijaitsee.
Tuen hakemiselle asetettavasta määräajasta säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Maaseutuvirasto antaa tarkemmat
määräykset tukihakemuksen vastaanottamisen
ja käsittelyn teknisestä järjestämisestä,
hakemusasiakirjoihin tehtävistä merkinnöistä sekä lomakkeella tehtyjen
tukihakemusten siirtämisestä tietojärjestelmään.
32 §
Tuen myöntämisen keskeyttäminen
Maa- ja metsätalousministeriöllä on
oikeus keskeyttää tuen myöntäminen
valtakunnallisesti tai alueellisesti, jos Euroopan unionin lainsäädäntö tätä edellyttää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
33 §
Tukipäätös
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus päättää tuen
myöntämisestä. Päätöksestä on
käytävä selvästi ilmi myönnetyn
tuen määrä, tässä laissa
säädetyt tuen ehdot, sen maksamisen ja takaisinperinnän
edellytykset sekä takauksen ehdot. Päätöksestä on
lisäksi käytävä ilmi Euroopan
unionin lainsäädännössä asetetut
ehdot ja edellytykset. Rakentamisinvestointia koskevalla päätöksellä hyväksytään
rakentamista koskeva suunnitelma.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
35 §
Avustusmuotoisen aloitustuen maksaminen
Avustusmuotoinen nuoren viljelijän aloitustuki maksetaan
ilman erillistä hakemusta. Avustus maksetaan kahtena eränä.
Jos aloitustuki on myönnetty ennen tilanpidon aloittamista,
avustuksen ensimmäisen erän maksamisen edellytyksenä on,
että tuen saaja esittää selvityksen tilanpidon
aloittamisesta.
Tarkemmat säännökset avustusmuotoisen aloitustuen
maksueristä sekä 2 momentissa tarkoitetun selvityksen
toimittamiselle asetettavasta määräajasta
annetaan valtioneuvoston asetuksella. Maaseutuvirasto antaa tarkemmat
määräykset edellä tarkoitetusta
selvityksestä.
36 §
Avustusmuotoisen investointituen maksaminen
Investointituen avustuksen maksua haetaan käyttäen
29 §:n 1 momentissa tarkoitettua verkkopalvelua. Tuen maksamista
koskevan hakemuksen käsittelyyn sovelletaan, mitä tukihakemuksen
käsittelystä 29 §:ssä säädetään.
Maksuhakemus voidaan tehdä myös tarkoitusta varten vahvistetulla
lomakkeella, joka on allekirjoitettava ja toimitettava tuen myöntäneelle
viranomaiselle.
Maksuhakemukseen on liitettävä tuen maksamisen
edellytysten kannalta välttämättömät
selvitykset ja tilinpitoasiakirjat.
Avustus voidaan maksaa enintään viidessä erässä.
Avustusta maksetaan enintään tukitasoa sekä myönnetyn
tuen määrää vastaava osuus maksuhakemukseen
sisältyvistä hyväksyttävistä kustannuksista.
Avustuksen maksamisen edellytyksenä on, että tuen
saaja on noudattanut tuen ehtoja. Lisäksi maksamisen edellytyksenä on
tuen saajalle aiheutuneen menon tosiasiallisuus, lopullisuus ja todennettavuus
sekä kohdentuminen tuettavaan toimenpiteeseen. Jos avustusta
on myönnetty rakentamisinvestointiin, on viimeisen
erän maksamisen edellytyksenä, että rakentamisinvestointi
on kokonaisuudessaan toteutunut tukipäätöksen
mukaisena.
Tarkemmat säännökset menon tosiasiallisuuden,
lopullisuuden ja todennettavuuden arvioinnissa käytettävistä perusteista
annetaan valtioneuvoston asetuksella. Avustusmuotoisen investointituen
maksueristä ja maksuhakemuksen jättämiselle
asetettavasta määräajasta voidaan säätää tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
Maaseutuvirasto antaa tarkemmat määräykset
maksun hakemisessa käytettävistä lomakkeista,
maksuhakemukseen liitettävistä asiakirjoista sekä suunnitelmien
ja selvitysten esittämistavasta, sähköisen
hakemisen menettelyistä, maksuhakemuksen vastaanottamisen
ja käsittelyn teknisestä järjestämisestä,
hakemusasiakirjoihin tehtävistä merkinnöistä sekä lomakkeella tehtyjen
maksuhakemusten siirtämisestä tietojärjestelmään.
38 §
Nostolupa
Luvan tuen kohteena olevan lainan tai sen erän nostamiseen
myöntää hakemuksesta elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskus. Nostoluvan hakemiseen sovelletaan,
mitä 36 §:n 1 momentissa säädetään
maksun hakemisesta. Hakemukseen on liitettävä luvan
myöntämiseen tarvittavat tilinpitoasiakirjat ja
selvitykset. Nostoluvan hakemiselle voidaan asettaa määräaika, jota
voidaan pidentää kerran ennen määräajan päättymistä tehdystä hakemuksesta.
Määräajan pidentämiseen tulee
olla hyväksyttävä syy.
Tuen kohteena olevaa lainaa voidaan nostaa kerrallaan enintään
toteutuneita kustannuksia vastaava osuus. Nostoluvan myöntämisen
edellytyksenä on, että tuen ehtoja on noudatettu.
Lisäksi edellytyksenä on tuen saajalle aiheutuneen menon
lopullisuus ja todennettavuus sekä kohdentuminen tuettavaan
toimenpiteeseen.
Jos kyse on nuoren viljelijän aloitustuen kohteena
olevasta lainasta ja tuki on myönnetty ennen tilanpidon
aloittamista, on nostoluvan myöntämisen edellytyksenä,
että tuen saaja esittää selvityksen tilanpidon
aloittamisesta.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin menon tosiasiallisuuden, lopullisuuden ja todennettavuuden
arvioinnissa käytettävistä perusteista
sekä nostoluvan hankkimiselle asetettavasta määräajasta.
Tarkemmat määräykset luvan hakemisessa
käytettävistä lomakkeista sekä hakemukseen
liitettävistä asiakirjoista ja selvityksistä antaa
Maaseutuvirasto.
40 §
Tietojen antaminen seurantaa varten
Tuen saajan on pyynnöstä esitettävä liiketoimintasuunnitelman
toteutumista sekä tuen seurantaa ja vaikuttavuuden arviointia
koskevat selvitykset elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Maaseutuvirasto antaa tarkemmat määräykset
selvitysten sisällöstä ja esitystavasta
sekä niiden toimittamisesta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
42 §
Seurannan tietojärjestelmä
Tämän lain mukaisten tehtävien seurannassa käytettävään
tietojärjestelmään sovelletaan, mitä kehittämistukilain
50 §:n 1, 3 ja 4 momentissa säädetään.
43 §
Tietojen säilyttäminen
Tietojärjestelmään sisältyviä tietoja
säilytetään kymmenen vuotta tuen myöntämistä koskevan
päätöksen tekemisestä. Jos tukea
on myönnetty, tietoja säilytetään
kymmenen vuotta avustuksen viimeisen erän maksamisesta
tai korkotuen kohteena olevan lainan viimeisen erän
nostamisesta, kuitenkin niin kauan kuin korkotukea maksetaan. Valtiontakausta
koskevia tietoja säilytetään takauksen
voimassaolon ajan tai, jos valtion takaajan vastuu on toteutunut,
niin kauan kuin takautumissaatavaa voidaan periä. Jos kysymys
on Euroopan unionin osaksi rahoittamaan ohjelmaan sisältyvästä tuesta,
tietoja säilytetään viisi vuotta siitä,
kun Euroopan komissio suorittaa ohjelman viimeisen unionin rahoitusosuuden
maksun.
45 §
Tarkastuksen suorittaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkastuksessa noudatettavasta menettelystä säädetään
hallintolain 39 §:ssä. Tarkastuskertomus
on toimitettava viipymättä asianomaiselle elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä Maaseutuvirastolle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
46 §
Tuen maksamisen keskeyttäminen ja takaisinperintä
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
on velvollinen keskeyttämään tuen maksamisen
ja perimään tuen takaisin, jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7) Euroopan unionin osaksi rahoittamia tai kokonaan
kansallisista varoista rahoitettuja maatalouden rakennetukia koskevassa
Euroopan unionin lainsäädännössä tätä edellytetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
47 §
Takaisinperittävälle määrälle
suoritettava korko
Takaisinperittävälle määrälle
on suoritettava korkolain (633/1982) 4 §:n
1 momentissa tarkoitettua vuotuista viivästyskorkoa. Korko
lasketaan sen ajan perusteella, joka alkaa 60 päivää takaisinperintäpäätöksen
tekemisajankohdasta ja päättyy saatavan suorittamisajankohtaan
tai, jos saatava vähennetään myöhemmin
maksettavasta erästä, vähennyksen tekemisajankohtaan.
49 §
Takaisinperinnän kohtuullistaminen
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi jättää virheellisesti
tai perusteetta maksetun määrän tai sille
suoritettavan koron kokonaan tai osaksi perimättä,
jos perinnän suorittaminen täysimääräisenä olisi
tuen saajan olosuhteet ja toiminta huomioon ottaen kokonaisuutena
tarkastellen kohtuutonta. Takaisinperintä ja korkojen periminen
on kuitenkin suoritettava täysimääräisenä,
jos Euroopan unionin osaksi rahoittamia tai kokonaan kansallisista
varoista rahoitettuja maatalouden rakennetukia koskevassa Euroopan
unionin lainsäädännössä tätä edellytetään.
50 §
Takaisinperintää ja maksamisen keskeyttämistä koskeva
päätös
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on
tehtävä takaisinperinnästä ja
tuen maksamisen keskeyttämisestä päätös.
Päätöksellä vahvistetaan takaisinperittävä määrä ja
sen suorittamiselle asetettava eräpäivä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
61 §
Tietojensaantioikeus ja tietojen luovuttaminen
Maa- ja metsätalousministeriön, Maaseutuviraston
sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
oikeuteen saada ja luovuttaa tämän lain nojalla
myönnettyä tukea koskevia tietoja sovelletaan,
mitä kehittämistukilain 64 §:ssä säädetään.
62 §
Asiakirjan allekirjoittaminen
Tässä laissa tarkoitettu viranomaisen toiminnassa
syntynyt asiakirja voidaan allekirjoittaa koneellisesti.
63 §
Päätöksen maksullisuus
Tässä laissa tarkoitettu päätös
on hakijalle ja tuen saajalle maksuton.
65 §
Tekninen apu
Teknisen avun käyttämisestä tässä laissa
tarkoitetun tuen toimeenpanoon säädetään
kehittämistukilain 65 §:ssä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä sovelletaan
tämän lain voimaan tullessa vireillä oleviin
hakemuksiin ja tukiin, jotka on myönnetty ennen tämän
lain voimaantuloa.