sellaisena kuin niistä ovat 1 §:n 2 momentti,
2 §:n 12—14 kohta ja 9 §:n 2 momentin
1 kohta laissa 1446/2006, sekä
1 §
Soveltamisala
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tätä lakia ei sovelleta maa- ja puutarhataloudelle
myönnettävään Euroopan yhteisön
kokonaan rahoittamaan suoraan tukeen, maa-seutuelinkeinojen
rahoituslain (329/1999), maatalouden rakennetuista annetun
lain (1476/2007), porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rahoituslain (45/2000), kolttalain (253/1995),
maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista
annetun lain (1443/2006) tai luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden
ympäristötuesta sekä eräistä muista
ympäristön ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvistä tuista
annetun lain (1440/2006) perusteella maksettaviin tukiin.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12) luonnonhaittakorvauksella korvausta, jota
tarkoitetaan Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston (EMOTR)
tuesta maaseudun kehittämiseen ja tiettyjen asetusten muuttamisesta ja
kumoamisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1257/1999,
jäljempänä maaseutuasetus I,
II osaston V luvussa tai Euroopan maaseudun kehittämien
maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta maaseudun kehittämiseen
annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005, jäljempänä maaseutuasetus
II, 36 artiklassa, ja jota maksetaan Manner-Suomen maaseudun
kehittämisohjelman mukaisena tukena;
13) maatalouden ympäristötuella tukea,
josta säädetään maaseutuasetus
I:n II osaston VI luvussa tai maaseutuasetus II:n 39 artiklassa,
ja jota maksetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman
mukaisena perus- ja lisätoimenpiteen tukena;
14) maataloudella maatilalla tapahtuvaa maatalous-,
puutarha- ja energiakasvien viljelyä, kotieläintuotteiden
tuotantoa, tuotantoeläinten pitoa, hevostaloutta, porotaloutta,
mehiläistaloutta, kesannointia sekä viljelemättömän
pellon säilyttämistä hoidettuna yhteisen
maatalouspolitiikan suoria tukijärjestelmiä koskevista
yhteisistä säännöistä ja
tietyistä viljelijöiden tukijärjestelmistä sekä asetusten
(ETY) N:o 2019/93, (EY) N:o 1452/2001, (EY) N:o
1453/2001, (EY) N:o 1454/2001, (EY) N:o 1868/94,
(EY) N:o 1251/1999, (EY) N:o 1254/1999, (EY) N:o 1673/2000,
(ETY) N:o 2358/71 ja (EY) N:o 2529/2001 muuttamisesta
annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1782/2003 mukaisesti;
15) Ahvenanmaan maakunnan luonnonhaittakorvauksella korvausta,
jota tarkoitetaan maaseutuasetus I:n II osaston V luvussa tai maaseutuasetus
II:n 36 artiklassa ja jota maksetaan Ahvenanmaan maakunnassa Ahvenanmaan
maakunnan maaseudun kehittämisohjelman mukaisena tukena;
16) tuotannosta irrotetulla tuella tukea,
joka ei määräydy tukivuoden tuotannon
laajuuden perusteella;
17) viitemäärällä yksikkömäärää,
jonka perusteella tuotannosta irrotettua tukea voidaan maatilakohtaisesti
enintään myöntää.
6 §
Tukimuodot
Tämän lain nojalla voidaan maa-
ja puutarhataloudelle myöntää kansallisena
tukena:
1) Etelä-Suomen kansallista tukea kotieläintaloudelle,
kasvintuotannolle, kasvihuonetuotannolle, puutarhatuotteiden varastoinnille
sekä sika- ja siipikarjatalouden rakennemuutoskorvauksena;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9 §
Kasvintuotannon tuet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kasvintuotannon tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) hakijalla on hallinnassaan vähintään
kolme hehtaaria viljelykseen soveltuvaa peltoa tai, jos kyseessä on
puutarhakasvien kasvikohtainen tuki, vähintään
puoli hehtaaria puutarhakasvien viljelyssä olevaa peltoa,
ja pelto ilmoitetaan kyseisen tukivuoden tukihakemuksessa;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 b §
Kotieläintilan hehtaarituki
Kotieläintilan hehtaaritukeen ei sovelleta 3 §:n,
7 §:n 4 momentin, 9 eikä 17—20 §:n säännöksiä.
Kotieläintilan hehtaarituen myöntämisen edellytyksenä on,
että hakija noudattaa luonnonhaittakorvauksen tai Ahvenanmaan
maakunnan luonnonhaittakorvauksen saannille asetettuja tukiehtoja
sekä täyttää tuen saajaa, viljelijän
ikää, tuen myöntämistä ja
sitoumuksen tekemistä koskevat yleiset edellytykset. Kotieläintilan
hehtaarituen myöntämisen edellytyksenä on
lisäksi, että hakijan maatilan talouskeskus ja
maatilan peltoalaa sijaitsee tukeen oikeuttavalla tukialueella,
ja että maatila on luonnonhaittakorvauksen kansallisessa
lisäosassa tai Ahvenanmaan maakunnassa vastaavassa tukimuodossa kotieläintila
tai se täyttää vastaavat vaatimukset.
Kotieläintilan hehtaaritukea voidaan myöntää enintään
sille pinta-alalle, jolle maksetaan luonnonhaittakorvausta tai Ahvenanmaan
maakunnan luonnonhaittakorvausta, ja joka sijaitsee tukeen oikeuttavalla
tukialueella. Tukea voidaan kuitenkin myöntää tilakohtaisesti
enintään sille pinta-alalle, jäljempänä enimmäisala,
joka oli vuonna 2007 tukikelpoinen luonnonhaittakorvauksessa tai
Ahvenanmaan maakunnan luonnonhaittakorvauksessa. Enimmäisala
voidaan vahvistaa, jos maatilalle on maksettu tukivuodelta 2007
luonnonhaittakorvauksen kansallista lisäosaa tai Ahvenanmaan
maakunnassa vastaavan tukimuodon tukea kotieläintilan tukitason
mukaisesti tai maatila on täyttänyt tukivuonna
2007 kotieläintilan vaatimukset.
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen vahvistaa enimmäisalan,
kun kotieläintilan hehtaaritukea haetaan ensimmäisen
kerran. Enimmäisalaa vahvistettaessa otetaan huomioon
hakijan hallinnassa tukivuonna 2007 olleen enimmäisalaan
luettavan peltoalan lisäksi sellainen 3 momentissa
tarkoitettu tukikelpoinen peltoala, joka on siirtynyt hakijan hallintaan
sukupolvenvaihdoksen tai koko tilan hallintaoikeuden siirron yhteydessä ja
jota ei ole otettu huomioon hakijan luonnonhaittakorvauksessa tai
Ahvenanmaan maakunnan luonnonhaittakorvauksessa tukivuonna 2007.
Kotieläintilan hehtaaritukeen sovelletaan samoja alentamis-
ja valvontaseuraamuksia kuin luonnonhaittakorvaukseen tai Ahvenanmaan maakunnan
luonnonhaittakorvaukseen.
Maatilakohtainen kotieläintilojen hehtaaritukeen oikeutettu
enimmäisala voidaan siirtää luovutuksen
saajan hakemuksesta sukupolvenvaihdoksen tai koko tilan hallintaoikeuden
siirron yhteydessä luovutuksen saajalle. Koko tilan hallinnan
siirron yhteydessä tilan omistajalla on oikeus jättää hallinnan
siirron ulkopuolelle talouskeskusalue, jolla asuinrakennukset sijaitsevat, sekä omassa
taloudessa tarvittavien puutarhatuotteiden viljelemistä tai
asuinrakennuksen rakentamista varten peltoalue, joka saa olla enintään
kymmenen prosenttia hallinnan siirron kohteena olevasta peltoalasta,
ei kuitenkaan suurempi kuin hehtaari.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
kotieläintilojen hehtaarituen määräytymisen
ja myöntämisen tarkemmista perusteista, tuen määrästä,
kotieläintilaksi katsottavalle tilalle asetettavista vaatimuksista,
enimmäisalan siirron edellytyksistä sekä tukialueista,
joilla kotieläintilojen hehtaaritukea maksetaan.
10 c §
Tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärä
Tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärä,
jäljempänä sika- ja siipikarjatalouden
viitemäärä, muodostetaan siitä maatilakohtaisesta
sika- ja siipikarjatalouden eläinyksikkömäärästä,
jonka perusteella hakijalle on maksettu sika- ja siipikarjatalouden
kansallista eläinyksikkömäärän
perusteella määräytyvää tukea
tukivuodelta 2007. Jos hakijan hallintaan on siirtynyt sukupolvenvaihdoksen
tai koko tilan hallintaoikeuden siirron yhteydessä sellainen
maatila, jolle on maksettu sika- ja siipikarjatalouden kansallista
eläinyksikkömäärän
perusteella määräytyvää tukea
tukivuodelta 2007, tämä eläinyksikkömäärä voidaan
ottaa huomioon sika- ja siipikarjatalouden viitemäärää muodostettaessa.
Sika- ja siipikarjatalouden viitemäärää muodostettaessa
otetaan lisäksi huomioon eläinryhmäkohtaiset
muuntokertoimet.
Edellä 1 momentista poiketen viitemäärä voidaan
muodostaa hakijan vaatimuksesta:
1) tukivuoden 2007 valvonnassa todetun todellisen eläinmäärän
perusteella tai
2) tukivuoden 2006 sika- tai siipikarjatalouden tuen
maksun perusteena olleen eläinyksikkömäärän
perusteella, jos hakijan tuen maksun perusteena oleva eläinyksikkömäärä on
ollut vuonna 2007 tuotantorakennuksen peruskorjauksesta,
tuotantotavan muutoksesta tai tuotantokierrosta johtuen vähintään
kymmenen prosenttia pienempi kuin vakiintunut eläinmäärä,
ja tuotanto jatkuu vakiintuneessa laajuudessa vuonna 2008.
Edellä 1 momentissa tai 2 momentin 1 kohdassa
tarkoitettua viitemäärää muodostettaessa
ei oteta huomioon 17 §:n 3 momentin nojalla eläinten
lukumäärään tukivuonna 2007 kohdistuneita
myöhästymisseuraamuksia, jos hakija niin vaatii.
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen on pyydettävä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen lausunto ennen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun
viitemäärän muodostamista. Lausuntopyyntö on
käsiteltävä työvoima- ja elinkeinokeskuksessa
kiireellisenä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärän
laskennassa käytettävistä muuntokertoimista,
tarkemmin muista viitemäärän muodostamisen
ehdoista ja määräytymisperusteista sekä viitemäärän vahvistamisesta.
10 d §
Tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärän
korottaminen
Edellä 10 c §:ssä tarkoitettua
viitemäärää voidaan hakijan
vaatimuksesta korottaa laskennallisella eläinyksikkömäärällä,
jos:
1) hakija on aloittanut tuotantorakennuksen laajennus-
tai uudisrakennusinvestoinnin ennen 2 päivää elokuuta
2007 ja tuotantorakennus on hyväksytty käyttöön
viimeistään 31 päivänä joulukuuta
2008 maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999)
153 §:ssä tai Ahvenanmaan maakunnan vastaavassa
lainsäädännössä tarkoitetulla
tavalla;
2) hakija on laajentanut tuotantoaan 1 päivänä lokakuuta
2006 tai sen jälkeen, mutta ennen 1 päivää syyskuuta
2007 ostamalla tai vuokraamalla vähintään
viiden vuoden pituisella vuokrasopimuksella tuotantorakennuksen,
jota käytetään sika- ja siipikarjatalouden
harjoittamiseen ja jonka peruskorjauksesta tai hallinnan siirron ajankohdasta
johtuen tukivuoden 2007 tuen maksun perusteena ollut eläinyksikkömäärä on vähintään
kolme prosenttia pienempi kuin minkä rakennuksen koko mahdollistaisi,
ja tuotanto jatkuu vuonna 2008; tai
3) hakijan hallintaan palautuu tukivuoden 2007 sika-
ja siipikarjatalouden eläinyksikkömäärän
perusteella maksettavan tuen määräytymiseen
vaikuttavan ajanjakson aikana vuokrattuna ollut tuotantorakennus,
jossa hakija on aloittanut sika- tai siipikarjatalouden harjoittamisen,
ja tukivuoden 2007 tuen maksun perusteena ollut eläinyksikkömäärä on
vähintään kolme prosenttia pienempi kuin
minkä rakennuksen koko mahdollistaisi.
Tuotantorakennuksen laajennus- tai uudisrakennusinvestointi
katsotaan aloitetuksi, kun hakija on saattanut vireille maankäyttö-
ja rakennuslain 125 §:ssä tarkoitettua
rakennuslupaa tai ympäristönsuojelulain (86/2000)
28 §:ssä tarkoitettua ympäristölupaa
taikka vastaavia Ahvenanmaan maakunnan lupia koskevat hakemukset
viimeistään 1 päivänä elokuuta
2007 eikä rakennustyötä ole aloitettu
ennen 1 päivää tammikuuta 2005. Rakennustyön
aloittamiseksi katsotaan se, että tuotantorakennuksen perustuksen kaivaminen
tai muut perustamistyöt on aloitettu.
Viitemäärän korotuksen suuruutta
laskettaessa käytetään sitä laskennallista
eläinyksikkömäärää,
joka tuotantorakennuksessa voidaan keskimäärin
tuottaa tai kasvattaa. Viitemäärän korotuksen
perusteena olevasta laskennallisesta eläinyksikkömäärästä vähennetään
kuitenkin se eläinyksikkömäärä,
joka otetaan viitemäärää muodostettaessa
huomioon 10 c §:n nojalla. Viitemäärää korotettaessa
voidaan ottaa huomioon yhteensä enintään
20 000 kanaa tai kanaemoa vastaava eläinyksikkömäärä maatilaa
kohti. Viitemäärää voidaan korottaa
vain edellä mainitun enimmäismäärän
rajoissa.
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen on pyydettävä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen lausunto ennen viitemäärän
korottamista. Lausuntopyyntö on käsiteltävä työvoima-
ja elinkeinokeskuksessa kiireellisenä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin sika- ja siipikarjatalouden viitemäärän muodostamisesta
ja vahvistamisesta investointi- ja vuokraustilanteissa sekä viitemäärän
määräytymisen perusteena käytettävistä laskennallisista
eläinmääristä erityyppisissä tuotantorakennuksissa
ja eri tuotantomuodoissa.
10 e §
Tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen myöntäminen
Tuotannosta irrotettu sika- ja siipikarjatalouden tuki myönnetään
vahvistetun sika- ja siipikarjatalouden viitemäärän
perusteella. Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että hakijan maatila on luonnonhaittakorvauksen kansallisessa
lisäosassa tai Ahvenanmaan maakunnassa vastaavassa tukimuodossa
kotieläintila tai täyttää vastaavat
vaatimukset.
Jos hakijalle on myönnetty 27 §:n
2 momentissa tarkoitettu poikkeus vuodelta 2007 tai kyseessä on
10 §:n 3 kohdassa tarkoitettu tilanne vuonna 2007,
käytetään tuen myöntämisen
edellytyksiä arvioitaessa laskennallisena peltopinta-alana
kolmea hehtaaria.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen määräytymisen
ja myöntämisen tarkemmista perusteista, tuen määrästä,
ennakon määräytymisestä ja suuruudesta,
kotieläintilaksi katsottavalle tilalle asetettavista vaatimuksista,
sika- ja siipikarjatalouden tuotannosta irrotetun tuen käyttöönottoajankohdasta
sekä tukialueista, joilla tuotannosta irrotettua tukea
maksetaan.
10 f §
Tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden viitemärän
siirtäminen ja lakkauttaminen
Sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärä voidaan
siirtää uudelle tuen hakijalle ainoastaan sukupolvenvaihdostilanteessa
tai koko tilan hallinnan siirron yhteydessä. Näissä tapauksissa kaksi
erillistä viitemäärää voidaan
myös yhdistää. Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä viitemäärä voidaan
jakaa luovutuksen saajien kesken, jos kukin luovutuksen saaja erikseen
täyttää sika- ja siipikarjatalouden tuotannosta
irrotetun tuen myöntämisen edellytykset.
Koko tilan hallintaoikeuden siirron yhteydessä tilan
omistajalla on kuitenkin oikeus jättää hallinnan
siirron ulkopuolelle talouskeskusalue, jolla asuinrakennukset sijaitsevat,
sekä omassa taloudessaan tarvittavien puutarhatuotteiden
viljelemistä tai asuinrakennuksen rakentamista varten peltoalue,
joka saa olla enintään kymmenen prosenttia siirron
kohteena olevasta peltoalasta, ei kuitenkaan suurempi kuin hehtaari.
Jos hakija ei täytä kahtena peräkkäisenä tukivuonna
tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen myöntämisen
edellytyksiä eikä kyse ole ylivoimaisesta esteestä,
kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen tulee tehdä päätös tuen
myöntämisen perusteena olevan viitemäärän
lakkauttamisesta hakijaa kuultuaan.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin viitemäärän siirron, yhdistämisen
ja jakamisen edellytyksistä.
10 g §
Sika- ja siipikarjatalouden rakennemuutoskorvaus
Tuotannosta irrotettua sika- ja siipikarjatalouden tukea voidaan
myöntää sika- ja siipikarjatalouden rakennemuutoskorvauksena,
jäljempänä rakennemuutoskorvaus,
sellaiselle maataloutta harjoittavalle hakijalle, jolle on vahvistettu
sika- ja siipikarjatalouden viitemäärä ja
joka täyttää kansallisen tuen hakijaa
koskevat yleiset edellytykset. Rakennemuutoskorvauksen myöntämisen
edellytyksenä on lisäksi, että hakija
sitoutuu pysyvästi luopumaan viitemäärästään
rakennemuutoskorvaukseen oikeuttavan kahden vuoden ajanjakson jälkeen.
Rakennemuutoskorvauksen perusteena oleva viitemäärä muodostetaan
10 c §:n 1 momentissa tarkoitetulla
tavalla. Rakennemuutoskorvauksen viitemäärä voidaan
kuitenkin muodostaa hakijan vaatimuksesta vuoden 2007 tuotantoon kohdistuneessa
valvonnassa todetun todellisen eläinmäärän
perusteella. Rakennemuutoskorvauksen perusteena olevaa
viitemäärää ei voi miltään
osin siirtää toiselle tuen hakijalle sen jälkeen,
kun hakijalle on myönnetty rakennemuutoskorvaus.
Rakennemuutoskorvausta maksetaan korvauksen hakuvuodelta
ja sitä seuraavalta vuodelta. Rakennemuutoskorvauksen perusteena oleva
viitemäärä lakkaa olemasta voimassa korvauksen
oikeuttavan kahden vuoden ajanjakson loputtua.
Rakennemuutoskorvauksen vuotuinen maatilakohtainen enimmäismäärä on
20 000 euroa. Rakennemuutoskorvausta saavalle hakijalle
ei voida myöntää tuotannosta irrotettua
sika- ja siipikarjatalouden tukea.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
rakennemuutoskorvauksen määräytymisen
ja myöntämisen tarkemmista perusteista, korvauksen
määrästä, rakennemuutoskorvauksen
käyttöönottoajankohdasta sekä tukialueista,
joilla rakennemuutoskorvausta maksetaan.
17 §
Myöhästymisseuraamukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tukea
tai rakennemuutoskorvausta koskeva hakemus tehdään
myöhästyneenä, tukea alennetaan yhdellä prosentilla
jokaista myöhästynyttä työpäivää kohti.
Tukea tai korvausta ei myönnetä, jos hakemus myöhästyy
yli 25 kalenteripäivää. Jos tuen ennakkoa
koskeva hakemus tehdään myöhästyneenä,
tuen ennakkoa ei makseta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimiin.
Lain voimaan tullessa vireillä olevat 27 §:n
3 momentissa tarkoitetut hakemukset käsitellään tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaisesti. Lain 27 §:n 3 momentin nojalla
myönnetyt ja tämän lain voimaan tullessa
voimassa olevat sekä lain voimaantulon jälkeen
tukivuodelle 2008 myönnettävät poikkeusluvat
ovat voimassa tukivuoden 2008 loppuun.