1 §
Soveltamisala
Oikeus tarkastusmaksun perimiseen ilman asianmukaista matkalippua
joukkoliikenteessä matkustavalta voidaan myöntää kunnalle
sekä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnalle, jolle
rautatieliikenteen osalta voidaan myöntää oikeus
tarkastusmaksun keräämiseen valtakunnallisesti.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2 §
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneiden tahojen välinen
yhteistoiminta
Edellä 1 §:n 1 momentissa tarkoitetut julkisyhteisöt
voivat sopia toimivaltansa piirissä olevien tarkastusmaksujen
perimisestä yhteistoiminnassa. Kunnat voivat myös
sopia yhteistoiminnan järjestämisestä niin,
että tarkastusmaksujen periminen annetaan toisen kunnan
tai Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan
hoidettavaksi yhden tai useamman kunnan puolesta siten kuin kuntalaissa
(365/1995) ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta
annetussa laissa (1269/1996) säädetään.
Yhteistoimintaa koskeva sopimus on toimitettava liikenne- ja viestintäministeriölle
tiedoksi tai liitettävä tarkastusmaksun perimisoikeutta
koskevaan hakemukseen, jos tarkastusmaksut on alun perin tarkoitus
periä yhteistoiminnassa.
6 §
Matkalippujen tarkastajat
Matkalippujen tarkastajan hyväksyy tehtäväänsä se
poliisilaitos, jonka toimialueeseen tarkastusmaksun perimisoikeuden
saanut kunta kuuluu taikka jonka toimialueella 1 §:n 1
momentissa mainitun muun julkisyhteisön kotipaikka on.
Tarkastajaksi hyväksytään
tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
palveluksessa virkasuhteessa oleva henkilö, joka:
1) on täyttänyt 18 vuotta;
2) on suorittanut hyväksytysti liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetyn koulutuksen, joka
sisältää ainakin perehdyttämisen
asianomaiseen joukkoliikenteeseen ja sen maksujärjestelmään,
joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskeviin säännöksiin
ja määräyksiin sekä tarkastajan
tehtäviin ja niiden toteuttamisessa tarvittaviin oikeuksiin
ja velvollisuuksiin ja niihin liittyvään vastuuseen;
sekä
3) tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi ja joka on henkilökohtaisilta
ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkastaja on tehtävässään
poliisin valvonnan alainen. Jos tarkastaja toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu muutoin tehtävään
sopimattomaksi, poliisi voi peruuttaa tarkastajan hyväksymisen
tai, jos peruuttaminen olisi oloihin nähden kohtuutonta,
antaa hänelle varoituksen. Hyväksyminen on peruutettava,
jos tarkastaja tai hänen työnantajansa sitä pyytää tai tarkastajan
virkasuhde päättyy taikka julkisyhteisön
oikeus tarkastusmaksun perimiseen peruutetaan. Jos hyväksyminen
peruutetaan, tarkastajan on luovutettava tarkastuspassinsa poliisille.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 a §
Tarkastuksessa apuna olevat järjestyksenvalvojat
Matkalipun tarkastuksessa voi olla apuna tarkastusmaksun perimisoikeuden
saaneen julkisyhteisön toimeksiannosta järjestyksenvalvoja, joka
on järjestyslain (612/2003) mukaisesti asetettu
liikenneasemalle tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon ylläpitämään
järjestystä ja turvallisuutta. Järjestyksenvalvojan
tulee olla suorittanut hyväksytysti soveltuvin osin 6 §:n
2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun koulutuksen.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saanut julkisyhteisö ja
järjestyksenvalvojan työnantaja sopivat matkalipun
tarkastuksessa avustavien järjestyksenvalvojien tehtävien
suorittamisesta.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
on pidettävä luetteloa järjestyksenvalvojista,
joille se on antanut toimeksiannon avustaa matkalippujen tarkastuksessa.
Mitä 6 §:n 3 momentissa säädetään
tarkastuspassista, sovelletaan myös tarkastuksessa apuna
olevaan järjestyksenvalvojaan.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
on peruutettava tarkastuksessa apuna olevan järjestyksenvalvojan
toimeksianto, jos tämä toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu tehtävään
muutoin sopimattomaksi taikka jos toimeksiantajan oikeus tarkastusmaksun
perimiseen peruutetaan. Jos toimeksianto peruutetaan, järjestyksenvalvojan
on luovutettava tarkastuspassinsa poliisille.
7 §
Tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttaminen
Liikenne- ja viestintäministeriön
on peruutettava julkisyhteisön oikeus tarkastusmaksun perimiseen,
jos:
1) julkisyhteisö sitä pyytää;
tai
2) tarkastustoiminta on lopetettu.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi
peruuttaa julkisyhteisön oikeuden tarkastusmaksun perimiseen,
jos:
1) julkisyhteisö on toiminut olennaisesti vastoin tätä lakia
tai sen nojalla annettuja säännöksiä;
2) julkisyhteisö on toiminut olennaisesti vastoin oikeuden
myöntämistä koskevaan päätökseen
liitettyjä keskeisiä ehtoja; taikka
3) tarkastusmaksutoiminnassa on ilmennyt muita vakavia epäkohtia
eikä julkisyhteisö ole ryhtynyt välittömästi
toimenpiteisiin niiden korjaamiseksi niistä tiedon saatuaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi 2 momentissa
tarkoitetuissa tapauksissa tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttamisen
sijasta antaa perimisoikeuden saaneelle julkisyhteisölle
huomautuksen, jos perimisoikeuden peruuttaminen olisi tarkastusmaksujärjestelmän
tarkoitus ja tavoitteet huomioon ottaen kohtuutonta tai jos epäkohdat
on jo korjattu.
13 §
Muutoksenhaku tarkastusmaksua koskevaan päätökseen
Matkustaja, jolle on määrätty tarkastusmaksu,
saa vaatia tarkastajan päätökseen oikaisua
14 päivän kuluessa tarkastusmaksun määräämisestä tarkastusmaksun
perimiseen oikeutetun julkisyhteisön tähän
tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä. Tarkastusmaksun määräämistä koskevaan
tarkastajan päätökseen ei saa hakea valittamalla
muutosta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Valitus tehdään sille hallinto-oikeudelle,
jonka tuomiopiirissä tarkastusmaksun perimisoikeuden
saanut kunta on taikka jossa 1 §:n 1 momentissa mainitun
muun julkisyhteisön kotipaikka on. Jos hallinto-oikeus
valituksen johdosta poistaa tarkastusmaksun, jäljennös
päätöksestä on lähetettävä asianomaiselle
julkisyhteisölle maksun palauttamista varten.
13 a §
Muutoksenhaku muuhun päätökseen
Tässä laissa tarkoitettuun poliisin tai tarkastusmaksuoikeuden
saaneen julkisyhteisön päätökseen
saa vaatia oikaisua 14 päivän kuluessa päätöksen
tiedoksisaamisesta. Oikaisua 6 §:n 2 ja 4 momentissa tarkoitettuun
päätökseen vaaditaan kirjallisesti poliisilta.
Oikaisua julkisyhteisön 6 a §:n 4 momentissa tarkoitettuun
päätökseen vaaditaan kirjallisesti julkisyhteisön
tähän tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2008.
Rautatieviraston palveluksessa olevat junaliikenteen tarkastusmaksujen
perintää hoitavissa tehtävissä olevat
virkamiehet siirtyvät tämän lain voimaan
tullessa Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan
viranhaltijoiksi aikaisempaa vastaavaan tehtävään,
jos he eivät ole vastustaneet siirtoa viimeistään
yhtä kuukautta ennen siirtymistä. Heidän
virkansa Rautatievirastossa lakkaavat tämän lain
tullessa voimaan. Virkojen lakatessa niihin perustuneet virkasuhteet
päättyvät ilman irtisanomista.
Siirtyvä henkilöstö säilyttää palvelussuhteeseen
perustuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtymähetkellä.
Oikeuksista ja velvollisuuksista säilyvät kuitenkin
vain valtion keskustason virkaehtosopimuksiin sekä yksilöllisiin
virkasopimuksiin perustuvat oikeudet ja velvollisuudet sekä siirtymähetken
euromääräinen palkka.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.