1 §
Tavoite
Kokemusten saamiseksi siitä, miten kuntien vapaaehtoisella
seutuyhteistyöllä voidaan turvata julkisten palvelujen
saatavuutta ja laatua, parantaa elinkeinopolitiikan edellytyksiä,
kehittää seudullista yhdyskuntarakennetta sekä vahvistaa
kunnallista itsehallintoa ja edistää päätösvallan
hajauttamista, järjestetään seutuyhteistyökokeiluja
sen mukaan kuin siitä tässä laissa säädetään.
Kokeilut eivät saa vaarantaa perusoikeuksien,
oikeusturvan eikä muiden hyvän hallinnon vaatimusten
toteutumista.
2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan seuraavilla
seuduilla (kokeiluseudut):
1) Hämeenlinnan seudulla, johon kuuluvat Hattulan,
Hauhon, Hämeenlinnan, Janakkalan, Kalvolan, Lammin, Rengon
ja Tuuloksen kunnat;
2) Lahden kaupunkiseudulla, johon kuuluvat Asikkalan,
Hollolan, Lahden, Nastolan ja Orimattilan kunnat;
3) Loimaan seudulla, johon kuuluvat Alastaron, Auran,
Karinaisten, Koski Tl:n, Loimaan, Loimaan kunnan, Marttilan, Mellilän,
Oripään, Pöytyän, Tarvasjoen
ja Yläneen kunnat;
4) Nivalan—Haapajärven seudulla,
johon kuuluvat Haapajärven, Kärsämäen,
Nivalan, Pyhäjärven ja Reisjärven kunnat;
5) Oulun seudulla, johon kuuluvat Hailuodon, Haukiputaan,
Kempeleen, Kiimingin, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun, Oulunsalon
ja Tyrnävän kunnat;
6) Pieksämäen seudulla, johon kuuluvat
Haukivuoren, Jäppilän, Kangasniemen, Pieksämäen,
Pieksämäen maalaiskunnan ja Virtasalmen kunnat;
7) Pohjois-Lapin seudulla, johon kuuluvat Inarin, Sodankylän
ja Utsjoen kunnat; sekä
8) Turunmaan seudulla, johon kuuluvat Dragsfjärdin,
Houtskarin, Iniön, Kemiön, Korppoon, Nauvon, Paraisten
ja Västanfjärdin kunnat.
3 §
Kunnan tehtävien ja päätösvallan
siirtäminen
Kokeiluseudun kuntien kuntalain (356/1995) tai muun
lain mukaisia tehtäviä ja päätösvaltaa voidaan
siirtää siten kuin 4 ja 5 §:ssä säädetään. Tehtäviä ja
päätösvaltaa sellaisesta kuntayhtymästä,
johon kunnan lain mukaan on kuuluttava, ei kuitenkaan voida tämän
lain nojalla siirtää.
4 §
Tehtävien ja päätösvallan
siirtäminen seudulliselle toimielimelle
Kuntien tehtäviä ja päätösvaltaa
voidaan siirtää kokeiluseudun sellaiselle julkisoikeudelliselle
seudulliselle toimielimelle, jonka seudun kuntien valtuustot valitsevat
siten kuin ne ovat siitä sopineet.
Toimielimen jäsenten tulee olla kokeiluseudun kuntien
valtuustojen valitsemia. Jokaisella kunnalla tulee olla vähintään
yksi jäsen toimielimessä. Toimielimeen sovelletaan
muuten, mitä kuntalaissa säädetään
kuntayhtymästä.
Kokeiluseudun kuntien on lisäksi sovittava ainakin:
1) toimielimen nimestä;
2) toimielimen jäsenten lukumäärästä ja äänivallan
perusteista;
3) miten kuntien valtuustoissa edustettuina olevien
eri ryhmien edustavuus otetaan huomioon toimielimen kokoonpanossa;
4) toimielimen tehtävistä ja toimivallasta;
5) toimielimen toiminnan rahoituksesta;
6) hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämisestä;
7) miten vastuuvapaudesta päätetään;
sekä
8) miten toimielin puretaan ja loppuselvitys tehdään.
Kokeiluseudun kunnat eivät kuitenkaan voi sopia niistä asioista,
joista kuntalaissa säädetään kuntayhtymiä sitovasti.
Kun 1 momentissa tarkoitettu seudullinen toimielin hoitaa siirrettyjä tehtäviä tai
käyttää päätösvaltaa,
sen on noudatettava, mitä hallintomenettelylaissa (598/1982),
tiedoksiannosta hallintoasioissa annetussa laissa (232/1966),
asiakirjain lähettämisestä annetussa
laissa (74/1954) ja kielilaissa (148/1922) säädetään.
Pohjois-Lapin seudulla seudullisen toimielimen on lisäksi
noudatettava, mitä saamen kielen käyttämisestä viranomaisissa
annetussa laissa (516/1991) säädetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun seudullisen toimielimen
asiakirjojen ja toiminnan julkisuudesta on siirrettyjä tehtäviä hoidettaessa
tai päätösvaltaa käytettäessä voimassa,
mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
(621/1999) säädetään.
5 §
Tehtävien ja päätösvallan
siirtäminen yhteisölle tai säätiölle
Jos kokeilun järjestäminen sitä edellyttää ja se
on 1 §:ssä tarkoitetun tavoitteen saavuttamiseksi
perusteltua, kokeiluseudun kunnat voivat sopia jäljempänä 8—12 §:ssä sekä 14
ja 15 §:ssä tarkoitettujen tehtävien
ja päätösvallan siirtämisestä sellaiselle
yhteisölle tai säätiölle, jonka tehtävänä on
kokeiluseudun kuntien puolesta hoitaa siirrettäviä tehtäviä tai
käyttää siirrettyä päätösvaltaa.
Tehtävien ja päätösvallan siirtämisen
edellytyksenä on, että kokeiluseudun kunnat käyttävät
yhteisössä tai säätiössä päätösvaltaa
ja että yhteisöllä tai säätiöllä on
riittävä ja pätevä henkilöstö sekä muut
edellytykset tehtävien hoitamiseen.
Siirrettyjä tehtäviä yhteisössä tai
säätiössä hoitavat tai päätösvaltaa
käyttävät henkilöt toimivat
virkavastuulla. Kun 1 momentissa tarkoitetut yhteisöt ja
säätiöt hoitavat siirrettyjä tehtäviä tai
käyttävät päätösvaltaa,
niiden on noudatettava, mitä hallintomenettelylaissa, tiedoksiannosta
hallintoasioissa annetussa laissa, asiakirjain lähettämisestä annetussa
laissa ja kielilaissa säädetään.
Pohjois-Lapin seudulla yhteisön tai säätiön
on lisäksi noudatettava, mitä saamen kielen käyttämisestä viranomaisissa
annetussa laissa säädetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen yhteisöjen
ja säätiöiden asiakirjojen ja toiminnan
julkisuudesta on siirrettyjä tehtäviä hoidettaessa
tai päätösvaltaa käytettäessä voimassa,
mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
säädetään.
6 §
Yhteisöveron seudullinen jakaminen
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että niiden verontilityslain
(532/1998) 13 ja 14 §:ssä tarkoitetun
yhteisöveron jako-osuudet maksetaan kuntalain 10 luvussa
tarkoitetulle kokeiluseudun yhteiselle toimielimelle tai tämän
lain 4 §:ssä tarkoitetulle seudulliselle
toimielimelle kokonaan tai osittain.
Kokeiluseudun yhteisöveron jako-osuus saadaan laskemalla
yhteen kokeiluseudun kuntien verontilityslain mukaan lasketut yhteisöveron jako-osuudet.
Yhteisöveron jako-osuuden seudullinen jakaminen ei vaikuta
kuntien verotuloihin perustuviin valtionosuuksien tasauksiin, verotilastojen
laskentaan tai verotuskustannusten kohdentamiseen. Kokeiluseudun
kuntien tulee sopia myös kokeiluseudulla jaettavan yhteisöveron
kirjanpitokäsittelystä.
7 §
Kokeiluseudun kuntien yhteinen yleiskaava
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että niiden yhteinen
yleiskaava, joka on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain
(132/1999) 48 §:n 1 momentin mukaisesti, saatetaan
vahvistettavaksi alueelliselle ympäristökeskukselle.
8 §
Kokeiluseudun osallistuminen työvoima- ja elinkeinokeskuksen
päätöksentekoon
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia kokeiluseutua koskevan elinkeinopoliittisen
kehittämissuunnitelman laatimisesta. Kehittämissuunnitelma
tulee laatia siten, että siinä otetaan huomioon
maakunnan yhteistyöasiakirja ja alueellinen kehittämisohjelma
sekä niiden painopisteet. Kokeiluseutu voi elinkeinopoliittisen
kehittämissuunnitelman laadittuaan antaa työvoima-
ja elinkeinokeskukselle lausunnon seudulta tulleista 2 momentin
mukaisista rahoitushakemuksista.
Edellä 1 momentissa säädettyä lausuntomenettelyä sovelletaan
1) käsiteltäessä yritystoiminnan
tukemisesta annetussa laissa (1068/2000) tarkoitettuja
yritystukia tai annettaessa näitä koskevia lausuntoja
kauppa- ja teollisuusministeriölle sen päätettäviin
kuuluvissa yritystuissa; ja
2) käsiteltäessä työllisyysasetuksen (1363/1997)
mukaisia investointiavustuksia.
Kokeiluseudun kuntien nimeämällä edustajalla
on oikeus osallistua 2 momentissa tarkoitettujen asioiden käsittelyyn
työvoima- ja elinkeinokeskuksessa.
9 §
Kokeiluseudun osallistuminen eräisiin lupahallinnon
päätöksiin
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että ne antavat
lausunnon seuraavissa asioissa:
1) luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun
lain (343/1991) mukaiset yksinomaan kokeiluseudun alueella
harjoitettavan linjaliikenteen mukaiset liikenneluvat;
2) maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n
2 momentissa tarkoitetut poikkeusluvat; ja
3) kokeiluseudulle myönnettävät
alkoholilain (1143/1994) mukaiset vähittäismyyntiluvat ja
anniskeluluvat.
10 §
Kokeiluseudun osallistuminen maakunnan liiton päätöksentekoon
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että ne antavat
lausunnon maakunnan liittoon kokeiluseudulta tulleista rahoitushakemuksista,
jotka koskevat maakunnan liiton Euroopan yhteisöjen rakennerahastosta
ja vastaavista valtion talousarvion määrärahoista
myönnettävää kansallista rahoitusosuutta.
11 §
Kokeiluseudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että ne laativat
yhteisen luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun
lain 3 §:n 3 momentin mukaisen joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelman.
12 §
Kokeiluseudun lausunto investointien valtionosuudesta
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia, että ne antavat
sosiaali- ja terveystoimen sekä opetus- ja kulttuuritoimen
investointien valtionosuusviranomaisille kuntien yhteisen lausunnon
seudun hankkeiden tärkeysjärjestyksestä.
13 §
Kokeiluseudun lausunnon ja suunnitelman sitovuus
Päätöksen tekevä viranomainen
voi poiketa kokeiluseudun 8—12 §:ssä tarkoitetusta
lausunnosta tai suunnitelmasta ainoastaan, jos lausunnon tai suunnitelman
mukainen päätös on lainvastainen, Euroopan
yhteisön ohjelman vastainen tai se johtaa hankkeiden rahoituksessa
tilanteeseen, jossa rahoitettava hanke ei voi toteutua muun rahoituksen
puutteen vuoksi. Edellä 8 §:n 2 momentissa ja
10 §:ssä tarkoitetun myönteisen rahoituspäätöksen
edellytyksenä on kokeiluseudun puoltava lausunto.
Asianomainen viranomainen tekee asiassa päätöksensä saatuaan
kokeiluseudun lausunnon.
Viranomaisen on ennen päätöksentekoa
neuvoteltava kokeiluseudun kanssa, jos se aikoo poiketa lausunnosta.
14 §
Kokeiluseudun sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämissuunnitelma
Kokeiluseudun kunnat voivat sopia sellaisten kokeiluseutua koskevien
sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen tai palvelujen järjestämistä koskevien
kehittämissuunnitelmien laatimisesta, joiden toimeenpanon
tai toteuttamisen sosiaali- ja terveysministeriö ottaa
huomioon myöntäessään käytettävissä olevien
voimavarojen rajoissa tukea sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämis-
tai kokeiluhankkeisiin.
15 §
Lausunnon antaminen valtion viranomaisessa vireillä olevaan
asiaan
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, kokeiluseudun kunnat
voivat sopia, että valtion alue- ja paikallishallinnon
viranomaisen on pyydettävä kokeiluseudulta lausunto
seudun kehittämisen kannalta merkittävistä suunnitelmistaan
ja päätöksistään sekä niiden
rahoittamisesta. Lausunto on päätöksenteossa
ja muussa toiminnassa otettava huomioon. Jos valtion viranomainen
aikoo poiketa lausunnosta, sen on perusteltava poikkeaminen neuvoteltuaan
sitä ennen kokeiluseudun kanssa.
16 §
Kokeiluseudun toimielin
Tämän lain 8—12 ja 14—15 §:ssä tarkoitetut lausunnot
antaa ja suunnitelmat hyväksyy kokeiluseudun kuntien yhteinen
kuntalain 10 luvussa tarkoitettu tai tämän lain
4 tai 5 §:ssä tarkoitettu toimielin.
Jos lausunnon antaa tai suunnitelman hyväksyy 5 §:ssä tarkoitettu
toimielin, sovelletaan lausunnon antaviin tai suunnitelman vahvistaviin toimielimiin
ja henkilöihin, mitä 5 §:n 2 momentissa
säädetään.
17 §
Valtioneuvoston toimivalta
Valtioneuvosto vahvistaa 5—12 ja 15 §:ssä tarkoitetut
kuntien tekemät kokeiluseutujen sopimukset.
Sopimusta vahvistettaessa on otettava huomioon sopimuksen
kuntien yhteistyötä edistävä vaikutus,
sopimuksessa tarkoitettuun toimintaan osoitettavat voimavarat, henkilöstö ja
sen asiantuntevuus sille suunnitelluissa tehtävissä, toimielimen
päätöksenteon järjestelyt ja
kansalaisten osallistumismahdollisuudet. Sopimuksen vahvistamisen
edellytyksenä on, että kunnat siirtävät
omia asianomaiseen tehtäväalueeseen liittyviä tehtäviään
ja päätösvaltaansa kokeiluseudulle.
18 §
Muun lainsäädännön soveltaminen
Viranomaiseen, yhteisöön tai säätiöön,
jonka hoidettavaksi on tämän lain nojalla annettu
tehtäviä tai päätösvaltaa,
sovelletaan, mitä muutoin näitä tehtäviä hoitavasta
viranomaisesta ja muutoksenhausta sen päätöksiin
säädetään.
Jos kokeiluseutu antaa tämän lain mukaisen lausunnon,
päätöksen tekevän viranomaisen
ei tarvitse pyytää erikseen lausuntoa kokeiluseudun
kunnalta muun lain nojalla.
19 §
Sisäasiainministeriön seurantavastuu
Sisäasiainministeriön tehtävänä on
seurata ja arvioida seutuyhteistyökokeilua. Kokeiluseudut ovat
velvollisia antamaan sisäasiainministeriölle kokeilun
seurannassa ja arvioinnissa tarpeelliset tiedot.
20 §
Siirtymäsäännökset
Tätä lakia ja tämän lain
nojalla vahvistettuja kokeiluseutujen kuntien sopimuksia sovelletaan niiden
voimaantulon jälkeen vireille tuleviin asioihin.
Tämän lain tai tämän lain
nojalla vahvistettujen kokeiluseutujen kuntien sopimuksien soveltaminen
päättyy tämän lain voimassaolon
päättyessä.
21 §
Voimaantulo ja voimassaoloaika
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 ja
on voimassa 31 päivään joulukuuta 2005. Lain
6 § tulee kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä tammikuuta
2003.