Perustelut
Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä on kysymys tunnistamistietojen tallentamista koskevan
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (24/2006/EY)
kansallisesta täytäntöönpanosta.
Lakiehdotuksen mukaan teletoimintailmoitusvelvolliset palveluyritykset,
jäljempänä teleyritys, velvoitetaan säilyttämään
viestintää koskevia tietoja 12 kuukauden ajan
viestinnän päivämäärästä.
Säilytysvelvollisuus ei koske viestin sisältöä eikä verkkosivustojen
selaamisesta kertyviä tunnistamistietoja. Tiedot säilytetään viranomaisten
ja erityisesti rikostutkinnan tarpeita varten. Säilyttämisestä aiheutuvien
ylimääräisten kustannusten korvaamisesta
vastaa se viranomainen, jonka tarpeita varten tiedot säilytetään.
Hallintovaliokunnan käsityksen mukaan lakiehdotus on
laadittu direktiiviehdotuksen mukaisesti ja sen salliman kansallisen
liikkumavaran puitteissa. Esityksen keskeisenä tarkoituksena
on parantaa poliisin ja muiden viranomaisten toimintamahdollisuuksia
mahdollistamalla teleyrityksillä olevien tiettyjen tietojen
säilyttäminen viranomaistarpeita varten. Sähköisen
viestinnän yleistymisen myötä viestintää koskevilla tiedoilla
on yhä suurempi merkitys esimerkiksi rikosten selvittämisen
kannalta.
Valiokunta tähdentää, että esitetty
sääntely koskee vain tietojen säilyttämistä.
Viranomaisten tiedonsaantioikeudet, joiden perusteella säilytettäviä tietoja
voidaan käyttää, määräytyvät erikseen
voimassa olevien kansallisten säännösten
mukaisesti. Jatkossakin viranomaisilla tulee siten olla lakiin perustuva
oikeus saada tietoja.
Hallintovaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan vakiintuneen
tulkintakäytännön mukaan henkilötietojen
suojan kannalta tärkeitä sääntelykohteita
rekisteröinnissä ovat ainakin rekisteröinnin
tavoite, rekisteröitävien henkilötietojen sisältö,
niiden sallitut käyttötarkoitukset tietojen luovutettavuus
mukaan luettuna sekä tietojen säilytysaika henkilörekisterissä ja
rekisteröidyn oikeusturva, minkä lisäksi
näiden seikkojen sääntelyn lain tasolla
tulee olla kattavaa ja yksityiskohtaista. Hallintovaliokunnan näkemyksen mukaan
esityksessä on otettu tietosuojanäkökohdat
asianmukaisesti huomioon. Valiokunta korostaa korkeiden tietoturvavaatimusten
noudattamista järjestelmiä toteutettaessa.
Hallintovaliokunta pitää erittäin
tärkeänä esityksessä ehdotettua
säännöstä, jonka mukaan teleyrityksen
tulee ennen säilytysvelvollisuuden toteuttamista sopia
säilyttämisen toteutuksesta sisäasiainministeriön
kanssa. Valiokunnan mielestä on välttämätöntä,
että ne viranomaiset, joiden tarpeita varten tietoja säilytetään,
voivat arvioida ennen säilyttämisen toteuttamista,
onko tietojen säilyttäminen ja sen toteutus viranomaisen
tarpeiden mukaista. Säännös on merkittävä myös
siltä kannalta, että säilyttämisestä aiheutuvista
ylimääräisistä kustannuksista
vastaa se viranomainen, jota varten tietoja säilytetään.
Kustannuksia arvioidaan aiheutuvan tunnistamistietojen tallentamisvelvollisuuden
toteuttamiseksi tarvittavista teknisistä toteutuksista, teknisen
seuranta- ja raportointijärjestelmän luomisesta,
jolla tuotetaan tilastotietoa Euroopan komissiolle raportoimista
varten, sekä kasvavasta teknisestä toteutuksesta
ja ylläpidosta aiheutuvasta työstä. Hallituksen
esityksen perustelujen mukaan sääntelystä aiheutuvien
investointikustannusten määrä Suomessa
on arviolta noin 5 — 8 miljoonaa euroa ja vuotuisten käyttökustannusten
määrä noin 10 prosenttia investointikustannuksista.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että viranomaiskohtainen
kustannusvaikutusten arviointi ja budjetointi on jossain määrin hankalaa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että direktiivin
ja sen kansalliseksi täytäntöön
panemiseksi säädettävän lain
toimivuutta seurataan. Valiokunta on direktiiviehdotuksen käsittelyn
yhteydessä pitänyt tärkeänä direktiivin
säännöllistä uudelleentarkastelua
(HaVL 2/2006 vp — U 52/2005
vp). Tietojen säilyttämisestä vakavan
rikollisuuden tutkinnalle, selvittämiselle ja syyteharkinnalle
saatavan hyödyn määrää sekä vaikutuksia
muun muassa yksityisyyden suojan kannalta tulee voida jatkossa arvioida,
jotta voidaan päätellä, onko tietojen
säilytysvelvollisuuden avulla päästy
tavoiteltuihin päämääriin. Tässä yhteydessä on
aiheellista kiinnittää huomiota muun muassa tietojen
säilytysaikoihin ja tallennettavien tietojen tarpeellisuuteen,
tietojen tallentamisesta aiheutuviin kustannuksiin sekä teknologian
nopeaan kehitykseen. On myös tärkeää,
että tietosuojaviranomaiset kytketään
arviointiin mukaan.