Perustelut
         
         Yleistä
         
         Komission ehdottamalla lainsäädäntökokonaisuudella
            on tarkoitus ohjata Euroopan unionin koheesiopolitiikkaa seuraavalla
            ohjelmakaudella vuosina 2014—2020. Ehdotuksista keskeisin on
            yleisasetus, joka sisältää yhteisen strategiakehyksen
            mukaiset yhteiset säännöt Euroopan aluekehitysrahaston,
            Euroopan sosiaalirahaston, koheesiorahaston, maaseudun kehittämisen maatalousrahaston
            ja meri- ja kalatalousrahaston tuelle sekä yleiset säännöt
            Euroopan aluekehitysrahaston, Euroopan sosiaalirahaston ja koheesiorahaston
            tuelle. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kolme rahastokohtaista
            asetusehdotusta sekä kaksi eurooppalaiseen alueelliseen
            yhteistyöhön liittyvää asetusehdotusta.
            Koheesiopolitiikan rahoituksesta päätetään
            vuosille 2014—2020 hyväksyttävien EU:n
            monivuotisten rahoituskehysten yhteydessä.
         
         
         Rahastojen yleiset periaatteet pysyvät pääosiltaan
            nykyisellään. Keskeisiä uudistusehdotuksia
            ovat rahoituksen keskittäminen nykyistä harvempiin,
            Eurooppa 2020 -strategiaa tukeviin tavoitteisiin, toiminnan tulosperusteisuus
            sekä rahoituksen ehdollisuuden lisääminen
            ja sen kytkentä talouden tervehdyttämistoimenpiteisiin. Uutta
            ovat myös komission ja jäsenvaltioiden väliset
            kumppanuussopimukset, joilla pyritään varmistamaan
            toimien yhdenmukaisuus EU:n strategian kanssa ja joihin kirjataan
            ennakkoehdollisuudet, jotka jäsenvaltion tulee täyttää.
            Tulevalla kaudella myös ohjelmien hallinnointia pyritään
            yksinkertaistamaan.
         
         
         Hallintovaliokunta kannattaa edellä mainittuja linjauksia.
            Eurooppa 2020 -strategian mukaiset tavoitteet innovaatioiden, pk-yritysten
            kilpailukyvyn sekä energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian
            ja osallisuuden vahvistamiseksi ovat hyvin tärkeitä myös
            Suomelle, sillä ne lisäävät
            kansallista ja alueellista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
            Tulosperusteinen koheesiopolitiikka yhdessä temaattisen
            keskittämisen kanssa lisää toimenpiteiden
            osuvuutta ja vaikuttavuutta erityisesti aluetason näkökulmasta.
            Kumppanuussopimus mahdollistaa eri rahastojen toimenpiteiden tehokkaamman
            yhteensovittamisen ja suuremmat synergiahyödyt. Valiokunta
            tukee pyrkimyksiä rahastojen hallinnon ja ohjelmatyön
            yksinkertaistamiseksi ja pitää tärkeänä,
            että komission ehdotuksia on analysoitu myös tästä näkökulmasta.
         
         
         Suomen saama rahoitusosuus ja harvaan asuttujen alueiden erityisasema
         
         Valiokunta pitää alue- ja rakennepolitiikan
            jatkamista koko unionin alueella tärkeänä ja
            katsoo valtioneuvoston tavoin, että rahoituksen painopisteen
            tulee olla köyhimmillä alueilla sekä vakavista
            ja pysyvistä olosuhdehaitoista kärsivillä alueilla.
            Valiokunta toteaa, että koheesiopolitiikan jatkuminen koko
            unionin alueella on Suomen kuntien ja alueiden näkökulmasta myönteinen
            asia. Rakennerahastovarat ovat tuoneet aidon lisän alueiden
            kehittämisen keinovalikoimaan ja resursseihin.
         
         
         Selvityksen mukaan Suomen rahoitussaantoa on tässä vaiheessa
            vaikea laskea tarkkaan, mutta sen arvioidaan olevan vähenemässä nykyiseen ohjelmakauteen
            verrattuna. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että komission ehdotukset jakoperusteiden muuttamisesta,
            kuten uuden väliluokan luominen ja tuen määräytymisperusteissa
            väkiluku- ja väestötiheyskriteerien painoarvon
            puolittuminen, vaikuttavat Suomelle epäedulliseen suuntaan.
            Valiokunta tukee kaikkia pyrkimyksiä jakoperusteiden muuttamiseksi
            jäsenvaltioiden ja alueiden kannalta oikeudenmukaisiksi
            ja paremmin pysyvät olosuhdehaitat huomioonottaviksi. Valiokunta
            korostaa valtioneuvoston tavoitetta säilyttää Suomen
            suhteellinen rahoitusosuus rakennerahastokaudella 2014—2020.
            Valiokunta myös painottaa sitä, että Suomen
            tulee olla edelleen aktiivinen Itä- ja Pohjois-Suomen huomioimiseksi
            yhtenä NUTS2-alueena, joka kokonaisuudessaan kuuluu kehittyneeseen
            alueeseen.
         
         
         Syrjäisen sijainnin huomioiminen ja harvaan asuttujen
            alueiden erityisaseman turvaaminen on Suomelle rakennerahastopolitiikan
            avainkysymys. Komissio esittää Suomen liittymissopimuksen
            ja Lissabonin sopimuksen 174 artiklaan sisältyvän
            pohjoisten harvaan asuttujen alueiden erityisaseman jatkamista kaudelle
            2014—2020. Valiokunta pitää tärkeänä ja
            perusteltuna, että harvaan asutukseen perustuva kriteeri
            nostetaan BKT-kriteerin rinnalle tukia jaettaessa. Komissio ehdottaa,
            että harvaan asutun alueen erityistukea pienennettäisiin
            20 euroon/asukas. Valiokunta katsoo, että harvaan
            asuttujen alueiden erityisrahoitus tulee säilyttää Pohjois-
            ja Itä-Suomen osalta vähintään
            nykyisellä tasolla eli 35 euroa/asukas. Tämän
            tuen taloudellinen vaikutus EU-tasolla ei ole suuri, koska tuen
            piirissä olevan väestön määrä on
            hyvin pieni, mutta vaikutus kyseisten alueiden kehittämistyölle
            on merkittävä. Lisäksi on huomattava,
            että tämä tuki on luonteeltaan nimenomaan
            erityishaittojen kompensaatioon käytettävää ja
            korvamerkittyä kyseiselle kohdealueelle.
         
         
         Taloudellisten vaikutusten lopputulos selviää vasta
            rahoituskehysneuvottelujen päättyessä ja riippuu
            erityisesti EU:n talousarvion koosta, rahoitusjärjestelmästä ja
            sektoripoliittisten ratkaisujen kokonaisuudesta. Asiantuntijakuulemisessa
            esitettyjen arvioiden mukaan EU:n rahoituskehysten supistaminen
            vaikuttaisi todennäköisimmin kahden suurimman
            menokohdan, koheesiopolitiikan ja maatalouspolitiikan, rahoitukseen
            ja siten mahdollisesti myös Suomen lopulliseen rakennerahastovarojen
            määrään. Hallintovaliokunta
            korostaa tässäkin yhteydessä edellä mainittua
            valtioneuvoston tavoitetta Suomen suhteellisen rahoitusosuuden säilymisestä ja
            painottaa rahoitusratkaisujen kokonaisvaikutusten huolellista arviointia.
         
         
         Aluelähtöisyys
         
         Valiokunta toteaa, että EU:n harjoittaman koheesiopolitiikan
            yksi keskeinen perusperiaate on aluelähtöisyys.
            Aluelähtöisyydessä on kyse alueellisten
            erityispiirteiden ja vahvuuksien hyödyntämisestä ja
            alueiden välisten kehityserojen tasaamisesta. Valiokunta
            pitää myönteisenä, että monitasoista
            hallinnointia ja paikallisen kehittämisen merkitystä ehdotetaan
            vahvistettavaksi ohjelmien suunnittelussa ja täytäntöönpanossa
            toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteen paremmaksi huomioimiseksi
            sekä EU:n tuottaman lisäarvon varmistamiseksi.
         
         
         Selvityksen mukaan Suomeen on tarkoitus valmistella tulevalle
            rakennerahastokaudelle yksi, alueiden kanssa yhteistyössä valmisteltava, koko
            Manner-Suomen kattava, monirahastoinen ohjelma. Valiokunta korostaa,
            että aluelähtöisyys tulee ottaa tässäkin
            yhteydessä huomioon. On tärkeää,
            että kansallisen, alueellisen ja paikallisen tason toimijat
            kytketään mukaan ohjelmavalmisteluprosessiin ja
            että tulevan kauden rakennerahasto-ohjelma valmistellaan
            ja toteutetaan aluelähtöisesti.
         
         
         Alueiden kehittämisestä annetun lain (1651/2009)
            mukaan vastuu alueiden kehittämisestä on kunnilla
            ja valtiolla. Nykyisellä rakennerahastokaudella tämä ilmenee
            maakunnissa käytännössä siten,
            että rahoituspäätöksiä rakennerahastovaroista
            tekevät kuntien edustajina maakuntien liitot ja valtion
            edustajina elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset.
            Valiokunta katsoo, että tämä nykyinen
            toimiva rakenne tulee turvata myös tulevalla rakennerahastokaudella.
            Myös maakuntien yhteistyöryhmien roolia tulee
            vahvistaa.
         
         
         Euroopan aluekehitysrahaston ja Euroopan sosiaalirahaston tuki
         
         Komissio ehdottaa kehittyneille alueille, joihin myös
            Suomi lukeutuu, rahastokohtaista jakoa siten, että Euroopan
            sosiaalirahaston (ESR) osuus olisi vähintään
            52 % sen ja Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) yhteenlasketusta
            jäsenvaltion tuen kokonaismäärästä.
            Ehdotuksen taustalla on pyrkimys varmistaa EU-tasolla ESR-tuelle tietty
            vähimmäistaso. Nykyisellä ohjelmakaudella
            ESR- ja EAKR-tuen osuuksia ei ole etukäteen kiintiöitetty,
            vaan niiden määrittäminen on ollut jäsenvaltion
            päätettävissä pohjautuen kansallisiin
            ja alueellisiin tarpeisiin. Suomessa ESR:n tuen osuus nykyisellä kaudella
            on noin 40 % ja EAKR:n 60 %, kuitenkin
            siten, että EAKR:n osuuteen ei sisälly harvaan
            asuttujen alueiden erityistukea eikä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteeseen
            kohdennettua tukea.
         
         
         Asiasta päätetään EU:n rahoituskehysneuvotteluissa.
            Valiokunta kuitenkin toteaa pitävänsä hyvänä nykyisen
            rakennerahastokauden käytäntöä.
            Valiokunnan näkemyksen mukaan jäsenvaltiolla ja
            alueilla on paras tieto arvioida rahastojen tuen tarpeita kansallisista
            ja alueiden lähtökohdista käsin. Samalla
            on kuitenkin tärkeää, että varmistetaan
            molemmille rahastoille riittävä taso.
         
         
         Rakennerahastovaroilla on merkittävä rooli talouden
            rakennemuutoksessa, kilpailukyvyn ja osaamisen vahvistamisessa sekä työllisyyden
            lisäämisessä. Näitä toimia
            rahoitetaan sekä EAKR:n että ESR:n varoilla. Eurooppa
            2020 -tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää,
            että ESR-tukea käytetään jäsenvaltioissa
            työllisyyden ja koulutuksen edistämiseen sekä köyhyyden
            ja syrjäytymisen ehkäisemiseen. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että paikallisen kehittämisen näkökulman
            vahvistuminen näkyy myös ESR-rahoitteisessa toiminnassa.
            ESR:stä voidaan tukea EAKR-toimien täydennykseksi
            kestävää kaupunkikehitystä strategioilla,
            joissa esitetään integroituja toimia muun muassa
            sosiaalisten haasteiden torjumiseksi kaupunkialueilla.
         
         
         Hallinnoinnin yksinkertaistaminen
         
         Kaikkien rahastojen hallinnointia pyritään
            tulevalla kaudella yksinkertaistamaan. Rahastojen täytäntöönpanoon
            käytettävät taloudelliset ja hallinnolliset
            resurssit on suhteutettava suhteellisuusperiaatteen mukaisesti ohjelmiin
            kohdennettavan tuen määrään.
            Rakennerahastojen monivuotista ohjelmaperusteista hallinnointia
            uudistetaan vuosittaisella tilinpäätöksellä ja
            vähittäisellä sulkemisella. Vuotuisuusperiaatteella pyritään
            parantamaan koheesiopolitiikan toteutuksen rytmiä ja vähentämään
            tuensaajien hallinnollista rasitusta ja kustannuksia.
         
         
         Valiokunta kannattaa tavoitteita rahastojen hallinnon yksinkertaistamiseksi.
            Kaikilta osin komission ehdotukset eivät kuitenkaan tue
            näiden tavoitteiden saavuttamista. Ohjelmien yhteisen hallinnoinnin
            painopiste on siirtymässä komissiolta jäsenvaltioille,
            joiden vastuuta ohjelmien moitteettomasta varainhoidosta pyritään komission
            ehdotuksissa lisäämään. Yleinen
            arvio ehdotetusta hallinto- ja valvontajärjestelmästä on,
            että asetusehdotuksiin sisältyy aiempaa yksityiskohtaisempaa
            sääntelyä, hallinnointitasot lisääntyvät
            uuden akkreditoivan elimen perustamisen myötä ja
            hallinnon kokonaiskustannukset jäsenvaltiotasolla ovat
            vaarassa nousta. Valiokunta tähdentää ohjelmien
            hallinnoinnin järjestämisessä suhteellisuusperiaatetta
            ja katsoo, että jäsenvaltioiden taloudellista
            ja hallinnollista taakkaa tulee rajoittaa erityisesti pienissä ohjelmissa.
         
         
         Valiokunta tukee pyrkimyksiä varmistaa rahastojen tehokas
            ja taloudellinen käyttö. Valiokunnan mielestä komission
            ehdotukset yksinkertaistetuista kustannusmalleista ovat kannatettavia
            ja niiden käyttöönottoa on syytä edistää. Käytännön
            hanketoiminnan kannalta on tärkeää, että toimintaan
            sovellettavat säännöt ja ohjeistukset
            ovat selkeitä ja johdonmukaisia ja että niiden
            yhteydessä käytetyt käsitteet ovat yksiselitteisiä.
            Tuensaajalle on tärkeintä mahdollisuus yksinkertaiseen
            tuen hakemiseen ja päätöksentekoon sekä ohjaukseen.
         
         
         Tulevalla kaudella pienten toimijoiden mahdollisuudet toteuttaa
            hankkeita paranevat erityisesti paikallisen kehittämisen
            komponentin kautta sekä yksinkertaistettujen kustannusmallien,
            kuten kertakorvauksen (lump sum), käyttöönoton
            myötä. Pienten toimijoiden mukaantuloa voitaisiin
            mahdollisesti edistää muillakin keinoilla, esimerkiksi
            määrittelemällä tukikynnys,
            jonka alittavat hankkeet saisivat helpotuksia tietyistä raportointi-
            ja seurantavelvoitteista.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
            että sähköistä tietojen hallinnointia
            ja sähköistä asiointia kehitetään.
            Valiokunta katsoo, että tällä voidaan
            keventää hallinnointia ja parantaa ohjelmien
            seurantaa. Komission esityksen mukaan kaikkien jäsenvaltioiden
            tulisi siirtyä vuoteen 2014 mennessä siihen, että asiakkaat
            voivat halutessaan esittää kaikki haku- ja maksatusasiakirjansa
            yksinomaan sähköisesti. Tämä aiheuttaa
            kehittämistarpeita olemassa oleviin rakennerahastojen tietojärjestelmiin.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että tarvittaviin muutoksiin varaudutaan hyvissä ajoin
            niin, ettei niistä johtuen synny viivästyksiä uusien
            ohjelmien käynnistämiselle ja hanketyölle.
         
         
         Kaiken kaikkiaan on rakennerahastojen tehokkaan käytön
            ja ohjelmien toteutuksen kannalta tärkeää,
            että rakennerahastokausien väliin ei muodostu
            katkosta esimerkiksi ohjeistuksessa, tietojärjestelmien
            valmiuksissa tai ohjelmaa toteuttavien viranomaisten välisessä työnjaossa olevien
            puutteiden vuoksi.
         
         
         Ohjelmien toimeenpanokäytäntöjä rakennettaessa
            on tarpeen kiinnittää huomiota erityisesti siihen,
            että hallinto palvelee hankkeiden toteuttamista. Valiokunta
            tulee omalta osaltaan seuraamaan kansallista toteutusta ja toimenpiteitä joustavuuden
            lisäämiseksi sekä byrokratian karsimiseksi.
         
         
         Kumppanuussopimus
         
         Jäsenvaltiot laativat kaudelle 2014—2020 kumppanuussopimukset.
            Tällä tarkoitetaan jäsenvaltion ja komission
            välistä sopimusta, jossa varmistetaan jäsenvaltion
            rahastotoimien yhdenmukaisuus unionin strategian kanssa. Sopimuksessa
            esitetään kullekin temaattiselle tavoitteelle
            asetetut keskeiset tulostavoitteet sekä malli, jonka avulla
            tulostavoitteiden toteutumista seurataan. Sopimukseen kirjataan
            myös ennakkoehdollisuudet, jotka jäsenvaltion
            tulee täyttää. Jäsenvaltio laatii
            sopimuksen yhteistyössä kumppaneiden kanssa, joita
            ovat toimivaltaiset alueelliset, paikalliset ja muut julkiset viranomaiset, elinkeinoelämän
            ja yhteiskunta-alan edustajat sekä eri kansalaisjärjestöjen
            edustajat. Suomen kumppanuussopimus kattaa EAKR:n, ESR:n, maaseuturahaston
            sekä Euroopan meri- ja kalatalousrahaston ohjelmat.
         
         
         Valiokunta pitää kumppanuussopimusta sinänsä tärkeänä välineenä rahastojen
            vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden lisäämiseksi.
            Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota kumppanuussopimuksen
            hyväksymisprosessiin. Jäsenvaltion on toimitettava
            ohjelmat samanaikaisesti kumppanuussopimuksen kanssa komission hyväksyttäväksi.
            Ohjelmien hyväksymisen edellytyksenä on kumppanuussopimuksen
            hyväksyminen kaikkien rahastojen osalta. Valiokunta katsoo
            valtioneuvoston tavoin, että kumppanuussopimuksen ja ohjelmien
            hyväksynnän viivästymisen riskit ovat
            merkittävät haasteellisten aikataulujen vuoksi.
            Selvityksen mukaan asiaan saadaan lisäselvyyttä,
            kun kumppanuussopimuksen sisällöstä ja
            hyväksymisprosessista saadaan tarkempaa tietoa. Tarvittaessa
            tulisi pyrkiä löytämään
            uusia ratkaisuja prosessiin liittyvien määräaikojen
            ja ohjelmien hyväksymisedellytysten määräytymiselle.
         
         
         Euroopan alueellinen yhteistyö ja rajat ylittävät
            yhteistyöohjelmat
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kansallisen rakennerahasto-ohjelmatyön lisäksi
            myös rajat ylittävä yhteistyö niin
            EU:n sisä- kuin Venäjän suuntaisilla
            raja-alueilla jatkuu tulevalla ohjelmakaudella. Komissio on nyt
            ensimmäistä kertaa koonnut Euroopan alueellista
            yhteistyötä koskevat säännökset
            yhteen asetusehdotukseen. Euroopan alueellisen yhteistyön
            kolme toimintalohkoa — rajat ylittävä yhteistyö,
            valtioiden välinen yhteistyö ja alueiden välinen
            yhteistyö — säilyvät pääosin
            ennallaan. Oma asetusehdotus on parannus nykyiseen kauteen nähden,
            mutta sen suhdetta yleisasetukseen ja EAKR-asetukseen tulee vielä täsmentää.
            Myös tietty joustavuus toimintalohkojen rahoituksessa olisi
            tarpeen nykyisen ohjelmakauden mukaisesti.
         
         
         Valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että EU:n
            ja Venäjän välisen alueellisen yhteistyön
            erityispiirteet tulee huomioida joko komission esittämässä uudessa
            naapuruusinstrumentissa tai mahdollisesti muussa instrumentissa. Rajat
            ylittävien ohjelmien toimivuuden varmistamiseksi tulisi
            tulevaa ohjelmakautta varten pyrkiä löytämään
            hallinnollisia ratkaisuja, joilla näihin ohjelmiin voitaisiin
            soveltaa rakennerahastojen Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen
            ohjelmissa hyviksi todettuja menettelytapoja. Suomen kannalta on
            ensiarvoisen tärkeää, että Venäjä osallistuu
            merkittävällä panoksella ohjelmien rahoitukseen
            jatkossakin.