Perustelut
Yleistä
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on antaa yleiset puitteet oikeudenmukaiselle
ja oikeuksiin perustuvalle lähestymistavalle työperäisessä maahanmuutossa.
Tarkoituksena on yksinkertaistaa työperäisen maahanmuuton
lupaprosessia sekä kaventaa työperäisten
oikeuksien eroa jäsenvaltiossa laillisesti asuvien kolmannen
maan kansalaisten ja oman väestön välillä.
Näihin tavoitteisiin pääsemiseksi direktiivissä keskitytään
kahteen kokonaisuuteen: 1) yhteen yhdistettyyn lupaan (oleskelu-
ja työnteko-oikeus), joka myönnetään
yhden luukun periaatteen mukaisesti ja 2) kaikille laillisesti jäsenvaltiossa
asuville kolmannen maan työntekijöille myönnettävään
yhdenvertaiseen kohteluun.
Työntekijän käsite ja direktiivin
soveltamisala
Direktiiviehdotuksen artiklassa 2 määritellään, mitä direktiivissä tarkoitetaan
työntekijän käsitteellä. Artiklassa
3 määritellään direktiivin soveltamisala.
Hallintovaliokunta tukee valtioneuvoston kantaa, jonka mukaan
kolmannen maan työntekijän määritelmä (Artikla
3) pitää pyrkiä rajaamaan niin, että se
koskee selkeästi ainoastaan työsuhteita.
Yhdenvertaisen kohtelun soveltamisalaa koskevan artiklan 2 osalta
keskusteluissa on ollut esillä kaksi sisältövaihtoehtoa.
Laajan soveltamisalan sisältävässä ehdotuksessa
direktiiviä sovellettaisiin kolmansien maiden kansalaisiin, joiden
1) maahantulo perustuu muuhun kuin työntekoon, mutta joilla
on silti oikeus työntekoon muun oleskeluluvan nojalla tai
2) joiden maahantulo perustuu työntekoon kansallisen tai unionin
lainsäädännön mukaisesti.
Hallintovaliokunta tukee valtioneuvoston kannattamaa suppeampaa
soveltamisalaa, jonka mukaan yhdenvertainen kohtelu myönnettäisiin vain
niille, jotka kuuluvat jälkimmäiseen 2) -ryhmään.
Selvää on, että valiokunta ei kannata ehdotuksia
soveltamisalan edelleen laajentamisesta koskemaan vielä kausityöntekijöitä,
itsenäisiä ammatinharjoittajia, alle 6 kuukautta
kestäviä työsuhteita sekä kaikkien
maahantuloperusteiden ottamista mukaan soveltamisalaan.
Yhdenvertainen kohtelu ja asumisperusteinen sosiaaliturva
Direktiiviehdotuksen artiklassa 12 säädetään
oikeudesta yhdenvertaiseen kohteluun jäsenvaltioiden omien
kansalaisten kanssa muun muassa työolosuhteiden, palkan,
irtisanomissuojan ja ammattijärjestöihin liittymisoikeuden
osalta. Lisäksi yhdenvertainen kohtelu sisältäisi
oikeuden koulutukseen ja opetukseen, tutkintojen tunnustamiseen,
oikeuteen tiettyihin sosiaaliturvaetuuksiin ja ansioperusteisten
eläkkeiden maksamiseen palattaessa kolmanteen maahan sekä oikeuden
tiettyihin muihin palveluihin.
Työskentelyyn perustuva sosiaaliturva
Unionin ulkopuolelta Suomeen muuttava henkilö kuuluu
nykyisin työskentelyyn perustuvan sosiaaliturvan eli työeläke-,
tapaturma- ja työttömyysvakuutuksen alaisuuteen
työskentelyn aloittamisesta lukien. Sairasvakuutetuksi
hän tulee joko asumisen tai työnteon perusteella. Työnteon
perusteella henkilö on sairasvakuutettu työskentelyn
aloittamisesta lukien, jos hän työskentelee yhtäjaksoisesti
vähintään neljän kuukauden ajan,
vaikka häntä ei pidettäisi Suomessa asuvana.
Asumiseen perustuva sosiaaliturva
Unionin ulkopuolelta Suomeen muuttava henkilö kuuluu
nykyisin asumisperusteisen sosiaaliturvan, kuten lapsilisälain, äitiysavustuslain
ja kansaneläkelain piiriin maahan tulosta lukien, jos hänen
katsotaan muuttavan Suomeen vakinaisesti asumaan. Asumisen ratkaisee
Kansaneläkelaitos asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain mukaisen asumiskäsitteen mukaan.
Suomessa asuvana pidetään henkilöä,
jolla on Suomessa varsinainen asunto ja koti ja joka jatkuvasti
pääasiallisesti oleskelee täällä.
Lisäksi edellytetään, että Suomeen
muuttavalla henkilöllä pääsääntöisesti on
vähintään yhden vuoden oleskeluun oikeuttava
oleskelulupa.
Kunnalliset sosiaali- ja terveyspalvelut
Unionin ulkopuolelta Suomeen muuttava henkilö kuuluu
nykyisin kunnallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen piiriin siitä lukien,
kun hänellä on kotikunta Suomessa. Kotikunnan
henkilö saa, jos hänellä on jatkuvaan
tai pysyvään oleskeluun oikeuttava oleskelulupa.
Kotikunnan saa myös henkilö, joka on saanut vähintään
yhden vuoden tilapäiseen oleskeluun oikeuttavan luvan ja
hänellä on tarkoitus jäädä Suomeen
vakinaisesti. Asumisen vakinaisuutta osoittaa tällöin vähintään
kahden vuoden työsopimus.
Direktiivin vaatimus tasavertaisesta kohtelusta
Nykylainsäädännön mukaan
ongelmalliseksi osoittautuisi direktiiviehdotuksen vaatimus tasavertaisesta
kohtelusta maan kansalaisten kanssa silloin, kun maahantulo tapahtuisi
lyhytaikaisen työskentelyn vuoksi ilman asumistarkoitusta
tai maahantulon peruste olisi jokin muu, mutta oleskelulupa sallisi
työnteon. Työnteko on sallittu esimerkiksi opiskelijoille.
Direktiivin artiklan 12 laajan soveltamisalan mukainen muotoilu
edellyttäisi, että Suomen pitäisi muuttaa
sosiaaliturvalainsäädäntöään
ja ottaa direktiivin soveltamisalan piirissä olevat työntekijät
asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin asettamatta asumisen kestoon
tai pysyvyyteen liittyviä ehtoja. Yhdenvertainen kohtelu edellyttäisi
myös, että mukana seuraavat perheenjäsenet
saisivat perhe-etuudet.
Julkisten terveyspalvelujen osalta tämä tarkoittaisi
sitä, että työntekijöille ja
heidän mukanaan seuraaville perheenjäsenille olisi
annettava samat oikeudet kuin maassa asuville siinäkin tapauksessa,
ettei heillä ole kotikuntaa Suomessa. Suomen lainsäädäntöä olisi
tällöin täydennettävä siten,
että kunnalla olisi velvoite antaa palvelut myös
näille henkilöille siinä laajuudessa
ja samoin asiakasmaksuin kuin kunnan asukkaille.
Hallintovaliokunta on lähtökohtaisesti kannattanut
lähestymistapaa, jossa artiklan 12 soveltamisala olisi
rajattu vain niihin, joille on myönnetty oleskelulupa työntekoa
varten (ns. suppea soveltamisala) tai jäsenvaltio olisi
halutessaan voinut valita tämän soveltamisalan.
Mikäli tätä tavoitetta ei neuvotteluissa
kuitenkaan voida saavuttaa, hallintovaliokunta kannattaa Euroopan
parlamentin työllisyysvaliokunnan ehdotusta siitä,
että jäsenmaille jätettäisiin
mahdollisuus rajata asumiskriteerin perusteella myönnettyjä oikeuksia
niiden henkilöiden osalta, joiden oleskelulupa on annettu
muusta syystä kuin työntekoa varten mutta joilla
on oikeus tehdä työtä.
Valiokunta toteaa vielä, että direktiiviehdotus
on kuntien kannalta erittäin ongelmallinen, mikäli
tullaan edellyttämään, että vailla
kotikuntaa oleville pitää myöntää kunnalliset
terveyspalvelut maahantulosta lähtien. Jos henkilöllä ei ole
kotikuntaa Suomessa, ei ole myöskään
kuntaa, joka olisi oikeutettu saamaan kunnallisveron itselleen.
Hallintovaliokunta yhtyy tämän vuoksi sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausunnossaan (StVL 4/2010
vp) esille ottamaan näkemykseen, että mikäli
vailla kotikuntaa oleville unionin ulkopuolelta Suomeen muuttaville
direktiivin soveltamisalan piirissä oleville työntekijöille
myönnetään kunnalliset terveyspalvelut maahantulosta
lähtien, on kansalliseen lainsäädäntöön
luotava järjestelmä, jolla kunnille korvataan
näiden henkilöiden terveydenhoidon kustannukset
valtion varoista.