Perustelut
Yleistä
Hallintovaliokunta on aiemmin kevätistuntokaudella
antanut mietintönsä hätäkeskusuudistuksen
toimeenpanosta (HaVM 3/2008 vp). Mietinnössä käsitellään
myös hätäkeskustoimintaan liittyviä tietojärjestelmien
kehittämistarpeita.
Hätäkeskusten tehtävänä on
poliisitoimen, pelastustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen kiireellistä apua
vaativien ilmoitusten vastaanottaminen sekä tarvittavan
avun välittäminen. Kiireellistä apua
vaativassa sairaustapauksessa, jossa on usein kysymys ihmishengen
pelastamisesta, hätäkeskus hälyttää paikalle
ambulanssin.
Valiokunnan käynnistämän selvitysmenettelyn
taustalla on poikkeuksellisesti tiedotusvälineen julkaisema
kirjoitus, jossa nähdään tietosuojan
estävän hälytyksiä koskevien
tietojen siirtämisen hätäkeskuksista
terveydenhuollon toimintayksiköille Helsingissä käytössä olevan MerlotMedi-palvelimen
kautta ("Ambulanssien tietokoneet juuttuivat byrokratiaan", Helsingin Sanomat
24.4.2008). Artikkelissa on ollut kysymys siitä, että hätäkeskuksesta
hälytystiedot siirretään ensihoidon tietojärjestelmän
palvelimelle (MerlotMedi) pelastustoimen VIRVE-yhteyden
kautta ja että ensihoidon tietojärjestelmän
palvelimelta tiedot siirtyvät sähköisesti
hälytetyn yksikön (ambulanssin) kannettavaan tietokoneeseen.
Viimeksi mainitussa tietokoneessa hälytystiedot liitetään
syntyvään sähköiseen ensihoitokertomukseen,
joka siirtyy (takaisin) ensihoidon tietojärjestelmään
terveydenhuollon toimintayksikön palvelimelle käytettäväksi
potilaan ensivaiheen hoidossa. Uuden järjestelmän käyttöä on
tarkoitus laajentaa HYKS Jorvin sairaanhoitoalueelle.
Valiokunnan selvityspyynnön tarkoituksena on ollut
saada selvitystä siitä, onko hätäkeskusten
hälytystietojen välittämisessä ambulansseille
sellaisia ongelmia, jotka rajoittavat entistä tehokkaamman
ensihoitojärjestelmän kehittämistä ja
vaativat siten välitöntä lainsäädännön
tarkistamista. Samalla on ollut tarkoitus arvioida sosiaali- ja
terveydenhuollon tietojenkäsittelyä koskevan lainsäädännön
kehittämistarpeita laajemminkin kuin edellä mainitun
selontekomietinnön käsittelyn yhteydessä on
ollut mahdollista. Valiokunnan lausunto nyt vireillä olevassa asiassa
ei perustu yksinomaan ministeriöiden antamiin selvityksiin,
jotka ovat asiantuntijakuulemisessa täydentyneet, vaan
käytettävissä olleeseen aineistokokonaisuuteen
mukaan lukien kaikki asiantuntijakuulemisessa saatu selvitys.
Rekisterinpitäjä
Saadun selvityksen mukaan Helsingin ensihoitojärjestelmän
muodostavat Helsingin kaupunki (kaupungin terveyskeskus järjestämisvastuullisena
tahona), Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (ensihoitojärjestelmän
lääketieteellisestä valvonnasta ja johtamisesta
vastaava taho), Helsingin kaupungin pelastuslaitos (ensihoitopalvelun
tuottaja) ja Helsingin hätäkeskus (hätäkeskuspalveluiden
tuottaja). Ensihoidon uuden sähköisen johtamis-
ja raportointijärjestelmän tavoitteena on tehostaa
ja turvata potilaiden ensihoitoa. Tietojärjestelmä on
tämän vuoksi rakennettu kattamaan kaikki ensihoitoprosessin
vaiheet.
Edellä lausuttu tarkoittaa sitä, että Helsingin kaupunki
hankkii ensihoidon ja sairaankuljetuksen palveluja Helsingin pelastuslaitokselta.
Ensihoidon järjestäminen ja siihen liittyvä potilaan kuljettaminen
kuuluu kansanterveyslain nojalla kunnan tehtäviin. Tietosuojavaltuutettu
onkin katsonut mainittujen tehtävien olevan osa terveydenhuollon
toimintaa. Kunta on siten tällaisessa toiminnassa ensihoidon
palvelujen henkilötietojen rekisterinpitäjä.
Helsingin kaupunki on tästä lähtökohdasta
Helsingin pelastuslaitoksen tuottamassa ensihoidossa syntyvien henkilötietojen
rekisterinpitäjä (ensihoidon potilasrekisteri).
Sen sijaan Helsingin pelastuslaitos on puolestaan sen tuottamassa
ensihoidossa ja sairaankuljetuksen toiminnassa syntyvien omien tietojensa
osalta henkilötietolain 3 §:n 1 momentin 4 kohdan
mukaan näiden omien hallinnollisten tietojensa, kuten laskutustiedot,
rekisterinpitäjä, koska kyseinen rekisteri perustetaan
sen toimintaa varten (hallinnollisten tietojen rekisteri).
Tietojen luovuttaminen
Hätäkeskuslain 9 §:ssä säädetään
hätäkeskuksen saamien hälytystietojen
luovuttamisesta. Hätäkeskuksen lähettämä hälytysviesti
sisältää tehtävän kiireellisyyden,
tehtävälajikoodin, osoitteen ja hälytettävät
yksiköt sekä mahdolliset olemassa olevat erityistiedot.
Salassapitovelvollisuuden estämättä hälytystiedot
voidaan luovuttaa poliisi- tai pelastusyksikölle taikka
muulle yksikölle, jonka hätäkeskus on
hälyttänyt tai jota varten tieto on yksikön
pyynnöstä hankittu.
Hätäkeskuslain 4 §:stä ilmenee
muun muassa, että hätäkeskuksen tehtävänä on
ottaa vastaan hätäilmoituksia ja välittää ne
edelleen niille yksiköille, joille tehtävä olemassa
olevan lainsäädännön mukaan
kuuluu.
Hätäkeskuslainsäädäntöä voidaan
valiokunnan saaman selvityksen perusteella tulkita tässä yhteydessä siten,
että hätäkeskuslain 4 §:ssä tarkoitettu
hälytettävä yksikkö käsitetään
laajasti ja se voi olla vaikka keskussairaala tai ensihoidon johtoelin
tai muu johtoelin, mikäli näillä katsotaan
olevan sairaankuljetuksen tai ensihoidon hälytystehtäviin
liittyviä lainmukaisia tehtäviä.
Tässä yhteydessä voidaan vielä taustaksi
mainita, että henkilötietolain 12 §:n
mukaan arkaluonteisia henkilötietoja saa luovuttaa muun muassa
rekisteröidyn antamalla nimenomaisella suostumuksella,
rekisteröidyn elintärkeän edun suojaamiseksi
rekisteröidyn ollessa estynyt antamasta suostumustaan (muun
muassa tajuton potilas) sekä tietojen käsittelyn
johtuessa välittömästi rekisterin pitäjälle
laissa säädetystä tehtävästä tai
tietojen käsittelyn perustuessa säädettyyn
lakiin.
Vuoden 2007 alussa ensihoidon tietojärjestelmä (MerlotMedi)
on Helsingin osalta kytketty hätäkeskuksen tietojärjestelmään
pelastustoimen VIRVE-yhteydellä, johon VIRVE-verkkoon ei
sovelleta sähköisen viestinnän tietosuojalakia.
Hälytystiedot välitetään saadun
tiedon mukaan suojatussa viestijärjestelmässä,
jolta osin ei ole valiokunnan saaman selvityksen perusteella ilmennyt
tietoturvaongelmia.
Yhteenveto
Tietosuojavaltuutettu katsoo valiokunnalle antamassaan lausunnossa,
ettei Helsingissä tapahtuvassa hätäkeskustietojen
välittämisessä uudistetulla menetelmällä ensihoidon
tarpeita varten ole tietosuojalainsäädännöstä johtuvia
ongelmia. Tietosuojavaltuutetulle tulee kuitenkin toimittaa täsmennetty
henkilötietolain 36 §:n mukainen toimintailmoitus.
Tietosuojavaltuutetun kanta vastaa valiokunnan asiassa saamansa
selvityksen perusteella muodostamaa näkemystä. Vastaavia
periaatteita noudattaen ei valiokunnan käsityksen mukaan
ole lainsäädännöllistä estettä järjestelmän
käyttöönoton laajentamiselle.
Valiokunta pitää kuitenkin perusteltuna, että hätäkeskuslakia
selkeytetään siten, että siinä nimenomaisesti
säädetään mahdollisuus luovuttaa teknisen
käyttöyhteyden avulla terveystoimen vastuullisille
rekisterinpitäjille hätäkeskustoiminnan
yhteydessä syntyneitä tietoja.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun
lain (159/2007) 14 §:ssä säädetään
valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista,
joiden avulla on tarkoitus hoitaa julkisen terveydenhuollon sekä järjestelmään
liittyneiden yksityisten terveydenhuollon palvelujen antajien potilastietojen
arkistointi ja tiedon luovutus rekisterinpitäjältä toiselle.
Laissa on siirtymäaika siten, että järjestelmän
tulee olla toiminnassa vuoden 2011 huhtikuun alusta alkaen. Järjestelmään
siirtyminen koskee myös ensihoidon ja sairaankuljetuksen
toimijoita. Saadun selvityksen mukaan valtakunnallisen arkistointipalvelun
ja siihen liittyvien muiden keskitettyjen tietojärjestelmäpalvelujen
määrittelytyö ja toteutus on parhaillaan
käynnissä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ministeriöt ja kaikki muut osapuolet toimivat
jatkuvassa vuorovaikutuksessa ja saumattomassa yhteistyössä ensihoidon
tarvitsemien hätäkeskustietojen sähköisen
tiedonvälityksen kehittämiseksi yhä paremmaksi
ensihoidon tarpeita varten. Vuorovaikutus ja yhteistyö ovat
välttämättömiä myös
muun muassa koko ensihoidon johtamis- ja raportointijärjestelmien
tehostamiseksi. Tietojärjestelmät on kyettävä rakentamaan kattamaan
ensihoitoprosessin kaikki vaiheet. Tämä työ edellyttää samalla,
että ministeriöt huolehtivat eri toimijoiden yhtenäisestä ja
kattavasta ajantasaisesta ohjeistuksesta.
Valiokunta tähdentää, että ensihoidon
tietojärjestelmien kehittämisprosessi on vaativa
tehtävä. Meneillään olevan työn
aikana on käyty keskustelua myös potilasturvallisuudesta.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, ettei ole ilmennyt
potilasturvallisuuden tässä yhteydessä millään
tavoin vaarantuneen.
Hallintovaliokunta pyytää sekä sisäasiainministeriötä että sosiaali-
ja terveysministeriötä toimittamaan valiokunnalle
perustuslain 47 §:n 2 momenttiin viitaten kirjalliset selvityksensä kuluvan
vuoden lokakuun loppuun mennessä niistä toimenpiteistä,
jotka on toteutettu tai joihin on ryhdytty tämän
lausunnon johdosta. Selvityksiin tulee sisällyttää muun
muassa toimenpiteet, jotka koskevat hätäkeskustietojen
välittämistä sähköisesti
ensihoidon yksiköille, ensihoidon koko sähköistä johtamis-
ja raportointijärjestelmää, ohjeistusta
ja yhteistoimintaa, sähköistä potilaskertomusta,
sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
uudistamista sekä hätäkeskuslain tarkistamista.