Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunnan puhemies on 21 päivänä joulukuuta 2007 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi kolmansien maiden kansalaisille jäsenvaltion alueella oleskelua ja työskentelyä varten myönnettävää yhdistelmälupaa koskevasta yhden hakemuksen menettelystä sekä jäsenvaltiossa laillisesti oleskelevien kolmansista maista tulleiden työntekijöiden yhtäläisistä oikeuksista (puitedirektiivi) (U 44/2007 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että hallintovaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Tuuli Tuunanen, sisäasiainministeriö
ylitarkastaja Olli Sorainen, työ- ja elinkeinoministeriö
hallitusneuvos Marja-Terttu Mäkiranta, sosiaali- ja terveysministeriö
ylitarkastaja Jarmo Tiukkanen, Maahanmuuttovirasto
asiantuntija Mikko Räsänen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
lainopillinen asiamies Outi Tähtinen, Suomen Yrittäjät ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on antaa yleiset puitteet oikeudenmukaiselle ja oikeuksiin perustuvalle lähestymistavalle työperäisessä maahanmuutossa. Komission ehdotus ei puutu jäsenmaiden maahantulon edellytyksiin, vaan se keskittyy kaikille jo laillisesti jäsenvaltiossa asuville kolmannen maan työntekijöille, jotka eivät ole saaneet ns. pitkään oleskelleen asemaa, myönnettäviin työstä johtuviin oikeuksiin ja yhteen yhdistettyyn lupaan. Tämä lupa myönnetään keskitetyssä hakumenettelyssä, nk. yhden luukun periaatteen mukaisesti.
Ehdotus sisältää säännökset keskitetystä hakumenettelystä, yhdenmukaisesta luvasta, toimivaltaisista viranomaisista, oikeussuojakeinoista, maksuista ja yhdenmukaisen luvan tuomista oikeuksista.
Ehdotukseen sisältyvät myös säännökset jäsenvaltion alueella jo laillisesti olevien kolmannen maan työntekijöiden, jotka eivät ole vielä saaneet pitkään oleskelleiden statusta, oikeudesta yhdenvertaiseen kohteluun jäsenvaltion oman maan kansalaisten kanssa tietyillä yhteiskunnallistaloudellisilla osa-alueilla. Oikeus yhtäläiseen kohteluun tulisi tapahtua — esim. työolosuhteiden, palkan ja irtisanomissuojan osalta — oikeutena ammatilliseen koulutukseen ja opetukseen, diplomien tunnustamisena, oikeutena tiettyihin sosiaalietuuksiin ja veroetuihin sekä eläkkeiden maksamisessa palattaessa kolmanteen maahan.
Direktiiviehdotuksen soveltamisalaan eivät kuulu pitkään oleskelleiden statuksen saaneet henkilöt eivätkä myöskään esimerkiksi unionin kansalaisten perheenjäsenet, jotka kuuluvat ns. vapaan liikkuvuuden piiriin, kausityöntekijät, turvapaikanhakijat eivätkä kansainvälistä suojelua hakevat henkilöt.
Suomi kannattaa direktiiviehdotusta. On tärkeää, että yhteisön tasolla voidaan yksinkertaistaa järjestelmää ja määritellä yleiset puitteet liittyen työperäisen maahanmuuton lupaprosessiin. Yhdistetty työ- ja oleskelulupa on jo yhdeksän jäsenvaltion käytössä. Viisi jäsenvaltiota on ottamassa tällaista lupaa käyttöön. Ehdotetun järjestelmän tarkoitus ja soveltamisala eivät saa kuitenkaan jäykistää jo nykyisin käytössä olevia joustavia kansallisia käytänteitä, kuten Suomessa ulkomaalaislain 81 §:n mahdollisuutta työskennellä tietyillä ammattialoilla enintään kolmen kuukauden ajanjaksoja ilman oleskelulupaa. Direktiiviehdotuksessa mainittua hakemusten kolmen kuukauden käsittelyaikaa on lähtökohtaisesti pidettävä liian pitkänä.
On tärkeää pystyä määrittelemään kolmannen maan työntekijöille työsuhteeseen liittyviä oikeuksia alasta riippumatta, jotta kilpailuasetelma ei vääristy jäsenmaiden välillä eikä myöskään EU-kansalaisten ja kolmannen maan kansalaisten välillä.
Direktiiviehdotuksella on tarkoitus luoda yleiset puitteet työperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Direktiivin tavoitteena on yksinkertaistaa työperäisen maahanmuuton lupaprosessia ja lähentää niiden jäsenvaltion alueella jo laillisesti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten asemaa, jotka eivät vielä ole saaneet ns. pitkään oleskelleen statusta, jäsenvaltion omien kansalaisten asemaan.
Valiokunta pitää direktiivin tavoitteita kannatettavina. Alustavan arvion mukaan ehdotuksesta aiheutuisi jonkin verran muutostarpeita kansalliseen lainsäädäntöön, mutta ei merkittävässä määrin. Selvityksen mukaan Suomessa voimassa oleva työntekijän oleskelulupajärjestelmä vastaa komission ehdottamaa mallia. Valiokunta pitää tärkeänä, ettei direktiiviehdotuksella jäykistetä nykyisiä joustavia kansallisia käytänteitä, esimerkiksi ulkomaalaislain 81 §:n mahdollisuutta työskennellä tietyillä ammattialoilla enintään kolmen kuukauden ajanjakso ilman oleskelulupaa.
Valiokunta tuo tässä yhteydessä esiin asiantuntijakuulemisessa esitetyn arvion, että direktiiviehdotuksen 12 artiklassa jää jossain määrin epäselväksi, mitä yhdenvertaisen kohtelun vaatimus merkitsee sosiaaliturvan kannalta ja että 12 artikla mahdollisesti asettaisi uuden yhteisölainsäädännöstä johtuvan velvoitteen maksaa eläkkeitä kolmansiin maihin. Myös direktiiviehdotuksen kanssa samanaikaisesti vireillä oleviin eräisiin EU-lainsäädännön muutoshankkeisiin (esim. asetukset 1408/71, 883/2004 ja 859/2003) on direktiivin valmistelussa tarpeen kiinnittää huomiota.
Valiokunta katsoo, että jatkovalmistelussa on tarpeen varmistua ehdotuksen 12 artiklan 1 kohdan b alakohdassa käytetyn käsitteen "public policy" suomenkielisestä vastineesta. Suomenkielisessä toisinnossa käsite on käännetty termillä "yleinen järjestys", josta "yleisen järjestyksen ja turvallisuuden" yhteydessä käytetään englanninkielistä ilmaisua "public order". Valiokunta tähdentää käsitteen täsmällisyyttä myös sen vuoksi, että säännöksessä säädetään muun muassa yhdistymisvapauden turvaamisesta ja 12 artiklan 2 kohdassa jäsenvaltion mahdollisuudesta rajoittaa tasavertaista kohtelua. Samalla on aiheellista varmistua artiklan muotoilujen asianmukaisuudesta myös perus- ja ihmisoikeuksien yleisten rajoittamisperusteiden kannalta.
Lausuntonaan hallintovaliokunta ilmoittaa,
että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin huomioin.
Helsingissä 27 päivänä helmikuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Minna-Liisa Rinne