Perustelut
Yleistä
Valiokunta katsoo, että avoimuuden lisääminen EU:n
päätöksenteossa ja toiminnassa on tärkeä tavoite
ja avoimuusasetukseen ehdotettujen muutosten tulee olla nimenomaan
tämän tavoitteen saavuttamista tukevia. Valiokunta
on johdonmukaisesti painottanut unionin toimielinjärjestelmän
ja hallinnon kehittämistä yksinkertaisempaan ja
avoimuutta lisäävään suuntaan
hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Avoimuudella
parannetaan unionin päätöksenteon selkeyttä ja
ymmärrettävyyttä sekä edistetään tiedon
saatavuutta ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia. Mikäli
asetusta muutetaan, tulee muutosten johtaa nykyistä laajempaan
asiakirjajulkisuuteen.
Asiakirjoihin tutustumiseen oikeutetut
Komissio ehdottaa, että jokaisella luonnollisella henkilöllä ja
oikeushenkilöllä olisi jatkossa oikeus tutustua
toimielinten asiakirjoihin. Valiokunta kannattaa ehdotusta asiakirjoihin
tutustumiseen oikeutettujen piirin laajentamisesta.
Tuomioistuimelle toimitetut ja tutkintatoimiin liittyvät
asiakirjat
Valiokunta toteaa, että 2 artiklan 5 kohdan mukaan
asetusta sovellettaisiin ainoastaan toimielinten tuomioistuimille
toimittamiin asiakirjoihin. Muut toimielinten hallussa olevat, esimerkiksi
niiden oikeudenkäynnin osapuolena saamat asiakirjat jäisivät
avoimuusasetuksen soveltamisalan ulkopuolelle.
Tutkintatoimiin liittyvien asiakirjojen (2 artiklan 6 kohta)
osalta valiokunta pitää perusteltuna, että tutkintamenettelyihin
liittyviä tietoja, mm. liikesalaisuuksia, suojataan asianmukaisella
tavalla ja että toimielinten tutkintarauha turvataan. Valiokunta
huomauttaa kuitenkin, että asetuksen laaja soveltamisala
sekä asiakirjan luovutuksesta suojattavalle edulle aiheutuvan haitan
tapauskohtainen arviointi ovat avoimuusasetuksen perusperiaatteita.
Nyt käsiteltävän ehdotuksen 2 artiklan
6 kohdan muotoilu merkitsisi tästä periaatteesta
luopumista vireillä oleviin tutkintatoimiin liittyvien
asiakirjojen osalta sekä kolmansilta peräisin
olevien asiakirjojen osalta myös lopullisen päätöksen
jälkeen. Tällaista muutosta valiokunta ei puolla.
Asiakirjan määritelmä
Komission ehdotuksen (3 artiklan a kohta) mukaan asiakirja on
olemassa vasta sitten, kun se on toimitettu vastaanottajilleen,
sitä on kierrätetty toimielimissä tai
se on muuten rekisteröity. Esitys siis mahdollistaisi asiakirjan
luovuttamisesta kieltäytymisen siksi, että sitä ei
ole rekisteröity tai saatettu oikeaan tekniseen muotoon. Nykyisen
avoimuusasetuksen mukaan asiakirjalla tarkoitetaan mitä tahansa
tallennetta muodosta riippumatta. Valiokunta painottaa, että nykyinen
laaja asiakirjan määritelmä on asetuksen peruskäsitteitä,
joihin ei tule puuttua ilman erityisen painavaa syytä.
Suoraan saatavilla olevat asiakirjat
Komission ehdottama muotoilu on nykyistä velvoittavampi
lainsäädäntöasiakirjojen ja
soveltamisalaltaan yleisten säädösten
osalta. Muiden asiakirjojen, erityisesti politiikan tai strategian kehittämiseen
liittyvien asiakirjojen, osalta 12 artiklaan jäisi
ainoastaan velvollisuus asettaa nämä asiakirjat
mahdollisuuksien mukaan suoraan saataville. Samalla kun valiokunta
toteaa, että lainsäädännön
antamiseen liittyvien asiakirjojen suoraa saatavuutta parannetaan,
se huomauttaa, että artiklaehdotuksesta näyttää kuitenkin
jäävän puuttumaan kaikkia asiakirjoja
koskeva yleinen velvollisuus saattaa ne yleisön saataville.
Artiklaa on ehdotuksen jatkokäsittelyssä tärkeää täsmentää näiltä osin.