Perustelut
         
         1. Kuntatalous
         
         Kuntatalous on heikentynyt vuonna 2003. Kuntien ja kuntayhtymien
            vuosikate heikkenee vielä vuonna 2004 ja jää poistoja
            pienemmäksi. Valtion ja Suomen Kuntaliiton yhteisen näkemyksen
            mukaan kuntatalouden rahoitustasapainon arvioidaan paranevan vuonna
            2005 ja myös sen jälkeisinä vuosina tarkastelujaksolla
            2004—2008. Vuonna 2005 vuosikatteen arvioidaan nousevan
            1,6 miljardiin euroon vuoden 2004 1,4 miljardista eurosta. Rahoitustasapainon
            paraneminen perustuu siihen, että käyttötalouden
            menot tarkastelujaksolla kasvavat hieman hitaammin kuin verotulojen
            ja valtionosuuksien yhteenlaskettu kokonaismäärä.
            Kuntatalouden tasapaino on kuitenkin lähivuosina hyvin
            herkkä, eikä tähän kehityskuvaan
            mahdu uusia tehtäviä tai entisten laajennuksia.
            Rahoitustasapainossa on vastaisuudessakin huomattavia kuntakohtaisia,
            alueellisia ja kuntaryhmittäisiä eroja.
         
         
         Talousarvioesityksen mukaan valtion toimenpiteiden kokonaisvaikutus,
            jossa on otettu huomioon toiminnan muutokset ja budjettipäätökset,
            valtionosuuksien indeksikorotukset, valtion ja kuntien välinen
            kustannustenjaon tarkistus sekä eräät
            verotuksen ja sosiaaliturvamaksujen muutokset vahvistaa kuntataloutta
            vuonna 2005 edelliseen vuoteen verrattuna noin 250 miljoonaa euroa.
            Kun otetaan huomioon opetusministeriön hallinnonalan täsmennetyt
            valtion ja kuntien väliseen kustannusten jakoon vaikuttavat laskelmat,
            nousee mainittu summa 256 miljoonaan euroon.
         
         
         Valiokunta toteaa kuitenkin, ettei valtionosuuksien indeksitarkistusta
            ole tehty täysimääräisenä.
            Myönteistä kehitystä merkitsee joka tapauksessa
            indeksitarkistusten tason nostaminen 50 prosentista 75 prosenttiin
            toteutuneista kustannuksista. Valiokunta lähtee tältä osin
            siitä, että kustannustason nousu kompensoidaan
            täysimääräisesti. Valiokunta
            toteaa lisäksi valtionosuusjärjestemästä johtuvana
            seikkana, että indeksitarkistukset lasketaan lakisääteisten
            menojen kustannusten kasvun perusteella (vuonna 2005 3,1 prosenttia).
            Todellisen kustannustason nousun arvioidaan olevan 4 prosenttia.
            Valiokunta kiirehtiikin valtionosuusjärjestelmän
            uudistamista.
         
         
         Talousarvioesityksessä on lähdetty lisäksi
            siitä, että vuoden 2005 alusta toteuttettava kustannustenjaon
            tarkistus jaksotetaan siten, että valtionosuuden lisäys
            nousee täyteen määräänsä neljän
            vuoden aikana. Kuntatalouden näkymät huomioon
            ottaen valiokunnan mielestä kuntien kannalta myönteistä kehitystä merkitsee,
            jos tarkistukset voidaan tehdä etupainotteisemmin.
         
         
         Sisäasiainministeriön kuntakohtaisen ennustemallin
            mukaan kuntien vuosikate on ensi vuonna noin 270 euroa asukasta
            kohti eli kate kasvaa vuoden 2003 tilinpäätöstasosta
            noin 32 euroa. Kuntaryhmittäin tarkasteltuna vuosikate kasvaisi
            lähinnä yli 20 000 asukkaan kuntaryhmissä ja
            heikkenisi alle 20 000 asukkaan kuntaryhmissä.
            Ennustemallin perusteella kate olisi kokonaisuudessaan negatiivinen
            alle 2 000 asukkaan kuntaryhmässä. Kehityksen
            arvioidaan johtuvan osittain muun muassa valtionosuuksien tasauslisien
            vähenemisestä sen seurauksena, että kuntien
            kokonaisverotulojen kasvu on ollut vuosina 2002 ja 2003 hidasta.
            Tasausjärjestelmä reagoi tähän
            kahden vuoden viiveellä. Lisäksi ennusteesta puuttuu
            kuntien harkinnanvarainen rahoitusavustus, jolla aikaisemmin on
            voitu tasapainottaa erityisesti pienten kuntien taloutta.
         
         
         Kuntien lainakannan arvioidaan kasvavan vuoden 2003 toteutuneesta
            999 eurosta 1 205 euroon asukasta kohden. Määrän
            kasvu riippuu lähinnä investointien määrän
            kehityksestä. Asukasta kohti lasketut lainakannan erot
            pysyvät ennusteen mukaan kuntaryhmittäin tarkasteltuna jonkin
            verran vähäisempinä kuin vastaavat vuosikatteen
            perusteella ennakoidut erot. Sisäasiainministeriö on
            asettanut alijäämän kattamisvelvoitetta
            selvittävän työryhmän, jonka määräaika
            päättyy vuoden 2005 helmikuun lopussa. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että valtio omalta osaltaan sitoutuu toteuttamaan pitkäjänteistä ja
            vakaata kuntapolitiikkaa, jotta kunnallisten peruspalvelujen saatavuus
            ja laatu voidaan turvata koko maassa kohtuullisella vero- ja maksurasituksella.
            Valiokunta on vuoden 2004 valtion talousarvioesityksestä antamassaan
            lausunnossa vaatinut, että kuntien ja valtion yhteistyöllä tehdään
            koordinoitu, kuntien eri tehtävät ja erilaiset
            olosuhteet huomioon ottava, kokonaisvaltainen taloudellista vastuunjakoa
            koskeva tarkastelu. Tässä suhteessa valiokunta
            pitää talousarvioesitykseen sisältyvää peruspalvelubudjettitarkastelua
            merkittävänä myönteisenä avauksena.
         
         
         Valiokunta ottaa yksityiskohtaisemmin kantaa kuntatalouteen
            liittyviin kysymyksiin käsitellessään
            valtion talousarvioesitykseen liittyviä hallituksen esityksiä.
         
         
         2. Rajavartiolaitos
         
         Hallituksen esitys rajavartiolaitoksen vuoden 2005 toimintamenomomentin
            (26.90.21) nettomäärärahaksi, noin 189
            miljoonaa euroa, ei sisällä eduskunnan vuoden
            2004 talousarvion käsittelyn yhteydessä rajavartiolaitokselle
            myöntämää 3,4 miljoonan euron
            tasokorotusta. Määrärahalla eduskunta
            edellytti (VaVM 39/2003 vp; HaVL
               4/2003 vp) rajavartiolaitoksen ylläpitävän
            varusmieskoulutusta kaikissa neljässä rajajääkärikomppaniassaan,
            ylläpitävän rajaturvallisuutta itärajalla
            ja käynnistävän eräitä pitkään keskeytyksissä olleita
            investointeja.
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvä määräraha
            ei mahdollista rajavartiolaitoksen henkilöstömäärän
            pitämistä ennallaan eikä tarpeellisten
            investointien toteuttamista. Rahoitusvajeen johdosta rajavartiolaitoksen
            hallinnassa olevien rakennusten korjauksia on jo muutaman vuoden
            aikana jouduttu lykkäämään.
            Rajavartiolaitoksella ei myöskään ole
            ollut määrärahoja merellisen venekaluston
            uusimiseen, vaikka esimerkiksi kelirikkokulkuneuvot sekä vanhimmat,
            1960-luvulla hankitut rannikkovartioveneet ovat saavuttaneet käyttöikänsä päätepisteen.
            Vuonna 2004 käynnistettyjä investointeja on joka
            tapauksessa jatkettava useita vuosia, eikä niitä voida
            keskeyttää.
         
         
         Yleisen kustannustason nousu vaikuttaa lisäksi siten,
            että ostovoima muista toimintamenoista maksettavista hankinnoista
            heikkenee vuosittain inflaation mukaisesti. Kustannustason nousu
            vähentää rajavartiolaitoksen ostovoimaa
            muissa toimintamenoissa noin 1 miljoonaa euroa vuosittain. Tämä vastaa
            noin 25 henkilön vuosittaisia palkkakustannuksia.
         
         
         Vuoden 2004 talousarviossa eduskunnan myöntämällä korotuksella
            maamme itärajalle palkattu lisähenkilöstö tarvitaan
            siellä tulevinakin vuosina. Lisäksi sinne on kohdennettava
            rajavartiolaitoksen omin toimenpitein vielä lisää henkilöstöä.
            Tarve perustuu rajaliikenteen vilkastumiseen ja erityisesti viisumivelvollisten matkustajien
            määrän kasvuun sekä Venäjän
            rajavalvonnan supistuksiin Suomen rajalla. Merkittävimmin
            tarpeeseen vaikuttavat Nuijamaan ja Vaalimaan raja-asemien kehittämishankkeet sekä
            Niiralan
            ja Imatran kansainvälisten rajanylityspaikkojen
            aukioloajan pidentyminen ympärivuorokautiseksi. Myös
            Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne on vilkastunut nopeasti
            kuluvan vuoden aikana.
         
         
         Eduskunnan aiempaan kantaan viitaten (VaVM
               39/2003 vp) hallintovaliokunta edellyttää varusmieskoulutuksen
            jatkamiseksi nykyisessä neljässä paikassa
            ainakin vuoteen 2008 saakka, rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi
            itärajalla ja välttämättömien
            investointien toteuttamiseksi, että rajavartiolaitoksen
            toimintamenoihin tehdään 3,4 miljoonan euron suuruinen
            pysyvä lisäys vuoden 2005 valtion talousarvioesitykseen
            verrattuna.
         
         
         3. Poliisitoimi
         
         Valtion talousarvioesityksessä poliisin nettobudjetoiduksi
            toimintamäärärahaksi (26.75.21) vuodelle
            2005 esitetään 556,2 miljoonan euron suuruista
            nettomäärärahaa. Vuoden 2004 talousarviossa
            ja lisätalousarviossa momentille on osoitettu yhteensä 553,4
            miljoonaa euroa, kun vuoden 2003 tilinpäätöksen
            osoittamat menot ovat olleet 532,2 miljoonaa euroa. Lisäksi
            poliisitoimen lukuun esitetään otettavaksi uusi
            3,5 miljoonan euron suuruinen arviomääräraha
            poliisin vastuulla olevan ulkomaalaistutkinnan tulkkauksiin, maasta
            poistettavien kuljetuskustannuksiin ja Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden
            noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin (26.75.22).
         
         
         Valiokunta on aiemmin eri yhteyksissä kiinnittänyt
            huomiota tarpeeseen turvata poliisin mahdollisuudet pitkäjänteiseen
            toimintaan tehtävien ja toimintaympäristön
            edellyttämällä tavalla. Valiokunta toteaa
            tyydytyksellä, että osittain tämän
            ongelman poistamiseksi on sisäasiainministeriön
            johdolla valmisteltu yhdeksän eri ministeriön
            yhteistyöhön perustuva laaja-alainen sisäisen
            turvallisuuden ohjelma, jonka hallitus on nyttemmin hyväksynyt.
            Ohjelmassa määritellään sisäisen
            turvallisuuden tavoitetaso ja toimenpiteet näiden tavoitteiden
            saavuttamiseksi.
         
         
         Ohjelman toimeenpanon pitkän aikavälin tavoitteet
            ulottuvat aina vuoteen 2015 saakka. Ohjelma edellyttää kuitenkin
            välitöntä ryhtymistä täytäntöönpanoon
            ensi vaiheen tavoitteiden saavuttamiseksi ja myös pitemmän
            tähtäimen tavoitetason turvaamiseksi. Sisäisen
            turvallisuuden ohjelman lähtökohtana on ollut,
            että ohjelmassa esitetyt toimenpiteet toteutetaan pääsääntöisesti olemassa
            olevilla resursseilla. Ohjelma sisältää 79
            toimenpidettä, joista 24:n toteuttamisen on arvioitu edellyttävän
            lisäresursseja. Valtion talousarvioehdotus vuodelle 2005
            sisältää harmaan talouden ja talousrikollisuuden
            sekä terrorismin torjuntaan liittyvien toimenpiteiden rahoituksen.
            Hallituksen budjettiriihessä on elokuussa 2004 päätetty,
            että ohjelman muuta rahoitusta tarkastellaan vuosien 2006—2009
            valtiontalouden kehyspäätöksen yhteydessä. 
         
         
         Valtion talousarvioon liittyvän kehysmenettelyn tarkoituksena
            on tukea vakaata taloudenpitoa. Kehysmenettelyn palvelutehtävän
            tulee kuitenkin olla sillä tavoin joustava, että todettujen tärkeiden
            yhteiskunnallisten toimenpiteiden rahoitus kyetään
            asianmukaisesti järjestämään. Hallintovaliokunta
            on toistuvasti valtion talousarvioesityksistä antamissaan
            lausunnoissa kiinnittänyt huomiota poliisin osalta tehtävien
            ja niiden hoitamisen edellyttämän rahoituksen
            epätasapainoon. Sisäisen turvallisuuden laaja-alainen ja
            perusteellinen ohjelma antaa vahvan pohjan sille vaatimukselle,
            että ohjelmatyön tehokkaan toimeenpanon edellyttämät
            asianmukaiset voimavarat ovat eri hallinnonalojen käytettävissä. Ohjelman
            lisärahoitustarve on vuositasolla noin 50 miljoonaa euroa
            eli yhteensä nykyisen eduskunnan toimikauden loppuun mennessä noin
            150 miljoonaa euroa. Valiokunta pitää välttämättömänä kehyspäätöksen
            tarkistamista, jotta voidaan turvata sisäisen turvallisuuden
            ohjelman toimeenpano asianmukaisella tavalla. Valiokunta on käsitellyt
            laajemmin sisäisen turvallisuuden ohjelmatyötä lausunnossaan HaVL
               18/2004 vp. Ohjelma on laaja-alainen sektorirajat
            ylittävä kehittämissuunnitelma, jonka
            keskeisiin tavoitteisiin kuuluu viranomaisten yhteistyön
            parantaminen sisäisen turvallisuuden tuloksellisuuden lisäämiseksi
            ja palvelujen laadun parantamiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää talousrikollisuuden torjuntaa
            tärkeänä poliisin toiminnan painopistealueena.
            Siihen talousarvioesityksessä osoitetulla 2,8 miljoonan
            euron lisäyksellä poliisi kykenee jatkamaan aloitettua
            talousrikosten torjunnan tehostamista ja lisäämään
            muun muassa ulkomaalaisen työvoiman valvontaan kohdistettuja
            resursseja.
         
         
         Poliisin määrärahojen kertaluonteisena
            lisäyksenä vuodelle 2005 on huomioitu
            yleisurheilun MM-kisoista aiheutuvina menoina 2 miljoonaa euroa.
            Tällä pystytään käynnistämään suunnitellut
            turvallisuuskaluston ja välineistön hankinnat.
            Saadun selvityksen mukaan määrärahalla
            jää kuitenkin kattamatta suuri osa muista lisämenoista,
            joita aiheutuu muun muassa ylitöistä, päivärahoista
            ja majoituskorvauksista ja joita ei voida välttää pitkäkestoisissa
            runsaasti poliisivoimia vaativissa operaatioissa.
         
         
         Poliisin toimintamenomomentin vähennyksenä on
            vuodelle 2005 huomioitu 7,3 miljoonan euron siirto hätäkeskuslaitokselle.
            Pääkaupunkiseudulle perustettavien kolmen hätäkeskuksen vaikutusta
            tässä summassa on 3,6 miljoonaa euroa. Näitä hätäkeskuksia
            koskeva vähennys on tehty poliisin määrärahasta
            koko vuodelta 2005, vaikka ensimmäinen pääkaupunkiseudun
            hätäkeskus aloittaa toimintansa aikaisintaan loppuvuodesta
            2005.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että poliisin ulkomaalaistutkintaan ja kuljetuksiin myönnetyllä arviomäärärahalla
            voidaan turvata, ettei toiminnan ennalta-arvaamattomia lisäyksiä tarvitse
            leikata muista poliisin toiminnan menoista. Poliisitoiminnan luonne
            huomioon ottaen valiokunnan mielestä on tarkoituksenmukaista
            harkita myös laajemmin arviomäärärahan
            käyttöön ottamista hallinnonalalla.
         
         
         Poliisin toimintamenoista maksettavien kansainvälisten
            jäsenmaksujen ja maksuosuuksien (esimerkiksi tietojärjestelmät)
            kustannukset ovat kasvaneet jatkuvasti. Jotta poliisin toimintamenoraha
            voitaisiin kohdentaa tarkemmin varsinaiseen poliisitoimintaan olisi
            perusteltua varata myös näihin tarkoituksiin arviomääräraha. On
            myös huomattava, että kansainvälisistä velvoitteista
            seuraa myös kotimaassa huomattavia taloudellisia voimavaroja
            vaativia velvoitteita (esimerkiksi Schengenin tietojärjestelmän,
            SIS-tietojärjestelmän, kehittämistoimenpiteet).
         
         
         Sisäasiainministeriön linjauksen mukaan poliisien
            määrä pidetään vuoden
            2002 tasolla huomioiden kuitenkin vähennyksenä hätäkeskuslaitoksen
            palvelukseen siirtyvät poliisimiehet. Poliisin palkkausjärjestelmän
            uudistamisen toimeenpano edellyttää tulevina vuosina
            poliisin oman rahoitusosuuden kasvua, mikä merkitsee suhteellisesti
            suuremman osuuden kohdistamista henkilöstömenoihin.
            Tämä kaventaa taloudellista liikkumavaraa investointeihin
            ja muihin kehittämishankkeisiin sekä edellyttää yhä tarkempaa
            talouden suunnittelua.
         
         
         Poliisin henkilövoimavarat ovat tehtäviin suhteutettuna
            niukat koko maassa. Käytännössä poliisin
            talouden tila näkyy muun muassa siinä, ettei poliisin
            ajoneuvokalustoa voida tarvittavalla tavalla uudistaa, tietojärjestelmiä kehittää
            eikä liikenneturvallisuustyötä tehostaa.
            Ongelmana on myös, että huomattavassa osassa kihlakuntia
            hälytystoiminta on osan vuorokautta tai koko vuorokauden
            yhden partion varassa. Monissa kihlakunnissa on jouduttu hoitamaan
            lisääntyviä hälytyspalveluja
            heikentämällä rikostutkinnan voimavaroja.
            Voimavarojen niukkuus on johtanut samalla lisääntyneeseen
            työuupumukseen. Mainitut ongelmat on tiedostettu, ja niitä tarkastellaan
            perusteellisemmin viimeistään hallintoselonteon
            käsittelyn yhteydessä vuonna 2005. Saadun selvityksen
            mukaan jo tässä vaiheessa on tarkoitus tarkistaa
            paikallispoliisin määrärahajakoa vastaamaan
            nykyistä paremmin resurssitarpeissa, toimintavolyymissä ja
            toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia.
         
         
         Hallitusohjelman mukaan poliisipalveluiden saatavuutta parannetaan
            kaikkialla Suomessa Kosken työryhmän (9.1.2001)
            pohjalta. Kosken työryhmä esittää muun
            muassa poliisimiesten vahvuuden nostamista vuoden 2010 loppuun mennessä pohjoismaiselle
            tasolle 8 500 poliisimieheen. Poliisin peruskoulutuksen
            aloituspaikat on kuluvasta vuodesta lähtien nostettu vuoden
            2003 360 aloituspaikasta 408 aloituspaikkaan, joilla kyetään
            täyttämään suunnilleen vuotuinen
            poliisimiesten poistuma. Kosken työryhmän tavoitteen
            saavuttaminen vaatii koulutuspaikkojen lisäämistä entisestään,
            mikä edellyttää myös Tampereen
            poliisikoulussa koulutuksen uudelleen järjestelyjä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että tehdyn sisäisen turvallisuuden ohjelmatyön
            lisäksi selvitetään mahdollisimman perusteellisesti
            poliisin tehtävien hoitamisen edellyttämä poliisimiesten
            ja muun henkilökunnan henkilöstötarve.
         
         
         Valiokunta on valtion vuoden 2004 talousarvioesityksestä antamassaan
            lausunnossa kiinnittänyt huomiota Helsingin kihlakunnan
            poliisilaitoksen valtakunnallisiin erityistehtäviin ja
            pääkaupungin poliisilaitoksen asemaan suoraan
            sisäasiainministeriön alaisena yksikkönä.
            Valiokunta on lausunnossaan esittänyt poliisilaitoksen
            erityistarpeiden turvaamista talousarviomenettelyssä. Valiokunta
            toteaa tyydytyksellä, että uudessa paikallispoliisin
            resurssityöryhmän raportissa esitetään
            Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksen irrottamista läänien
            rahoituksenjakomallista. Joka tapauksessa Helsingin poliisilaitoksen
            riittävistä voimavaroista on huolehdittava ottaen
            huomioon sen tehtäväkenttä maamme ainoalla
            metropolialueella ja sille annetut erityistehtävät.
         
         
         4. Ulkomaalaisvirasto
         
         Sisäasiainministeriö on 9.2.2004 asettanut
            hankkeen Ulkomaalaisviraston toiminnan tehostamiseksi tavoitteena
            virastossa käsiteltävien hakemusten käsittelyaikojen
            merkittävä lyhentäminen. Turvapaikkahakemusten
            keskimääräinen käsittelyaika
            onkin kesäkuussa 2004 pudonnut alle neljään
            kuukauteen. Nopean käsittelyn mahdollistaviin Dublin-tapauksiin
            on keskitytty kesän aikana. Tämän johdosta
            käsittelyajat ovat olleet heinä-elokuussa vieläkin
            alhaisempia. Saadun selvityksen mukaan käytännössä ruuhkia
            ei ole enää ollut turvapaikka-asioissa lainkaan, vaan
            asiat käsitellään niin nopeasti kuin
            se asian selvittämisen ja lainsäädännön
            kannalta on mahdollista. Ulkomaalaisvirasto onkin selkeästi
            ylittänyt sille asetetut tavoitteet.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että turvapaikka-asioiden käsittelyn nopeutumisen
            vapauttamia voimavaroja siirretään talousarvioesityksessä mainituin
            tavoin (3,8 miljoonaa euroa) työministeriön pääluokan
            turvapaikkamenoista Ulkomaalaisvirastolle ulkomaalaislain aiheuttamien
            lisävoimavaratarpeiden kattamiseen. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että Ulkomaalaisviraston toimintaa
            tulee tehostaa edelleen, vaikka turvapaikkahakemusten käsittely
            on jo tuntuvasti nopeutunut. Käytettävissä olevan
            tiedon mukaan seuraavaksi tehostetaan kansalaisuushakemusten käsittelyä syyskuussa
            2004 käynnistyneellä projektilla, jossa henkilöresursseja
            siirretään kansalaisuusyksikön ratkaisutoimintaan.
            Keskimääräinen käsittelyaika
            on näissä asioissa ollut noin kolme vuotta. Projektin
            tavoitteena on saavuttaa kuluvan vuoden lopussa 1,5 vuoden keskimääräinen
            käsittelyaika.
         
         
         Valiokunta on tyytyväinen Ulkomaalaisvirastossa tapahtuneeseen
            kehitykseen. Työ ei saa kuitenkaan keskeytyä,
            vaan sitä on hakijoiden aseman ja oikeusturvan parantamiseksi
            jatkettava. Tässä yhteydessä valiokunta
            toteaa vielä, että Ulkomaalaisviraston on syytä kiinnittää vakavaa
            huomiota asiakaspalvelun laadun parantamiseen.