Perustelut
Hallituksen esitykseen sisältyvän julkista
pysäköinninvalvontaa koskevan lakiehdotuksen mukaan
pysäköinninvalvonnasta — pysäyttämisen, pysäköinnin,
pysäköintikiekon käytön ja joutokäynnin
valvonnasta — huolehtii myös vastaisuudessa poliisi
ja poliisin ohella kunnallinen pysäköinninvalvonta,
jos sellainen kunnassa tai sen osassa on järjestetty. Kunnallisesta
pysäköinninvalvonnasta vastaa nykyiseen tapaan kunnallinen
pysäköinninvalvoja. Tarkoitus on, että käytännön
toimintaa hoitavat pysäköinninvalvojan alaisuudessa
nykyisten valvonta-apulaisten sijasta virkanimikkeen muuttumisen myötä pysäköinnintarkastajat.
Hallintovaliokunta katsoo, että poliisin toiminnan
tulee keskittyä rikosten torjuntaan ja tutkintaan sekä yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen.
Pysäköinninvalvonnasta huolehtiminen olisikin
pyrittävä keskittämään käytännössä laajalti
kunnallisen pysäköinninvalvonnan tehtäväksi,
vaikka tehtävä jää säädettävällä lailla
vielä kuulumaan kunnan vapaaehtoisesti ottamiin tehtäviin.
Pysäköintiin puuttumisen tulisi koskea poliisia
vain lähinnä sellaisissa tapauksissa, joissa väärinpysäköinti
aiheuttaa vaaraa liikenneturvallisuudelle taikka muutoin vaarantaa
yleistä järjestystä tai turvallisuutta. Ajoneuvojen
siirtämisestä annetussa laissa (828/2008)
on omaksuttu kanta, jonka mukaan poliisi päättää ajoneuvon
siirtämisestä vain, jos ajoneuvon pysäköinnistä aiheutuu
vaaraa liikenneturvallisuudelle (5 §:n 3 momentti).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että säädettävällä lailla
velvoitetaan ilmoittamaan poliisille vastaisuudessakin niistä tilanteista,
joissa pysäköintivirheestä on aiheutunut
tai on voinut aiheutua vakavaa vaaraa tai haittaa, sekä pelastustielle pysäköinnistä.
Poliisilla tulee tällöin olla myös mahdollisuus
kirjoittaa rangaistusvaatimus, vaikka pysäköintivirhemaksu
olisikin jo annettu. Tällöin maksu on luonnollisesti
peruutettava.
Valiokunta kiinnittää saamansa selvityksen perusteella
rengaslukon käyttämiseen ja ajoneuvon siirtämiseen
liittyen lakivaliokunnan huomiota tilanteisiin, joissa sama henkilö pysäköi toistuvasti
virheellisesti esimerkiksi kadulle tai pihalle saman yhtiön
autoja hyvinkin lyhyellä aikavälillä.
Lisäksi on syytä todeta, että käytännössä ulkomaalaisilla
rekisteritunnuksilla tapahtuvaan virheelliseen pysäköintiin
on vaikea puuttua pysäköintivirhemaksulla, jota
ei voida ulkomailta periä.
Julkisesta pysäköinninvalvonnasta annetussa lakiehdotuksessa
ehdotetaan, että sisäasiainministeriön
asetuksella säädetään tarkemmin
muun muassa kunnallisen pysäköinninvalvojan vaatetuksesta,
kunnallisen valvontahenkilöstön virkamerkistä sekä virkapuvusta
ja tunnusmerkistä (23 §). Lisäksi mainitun
ministeriön asetuksella säädettäisiin
myös rengaslukolta vaadittavista ominaisuuksista. Valiokunta
toteaa, että kuntahallinto ja kuntatalous kuuluvat nykyisin
sisäasiainministeriön sijasta valtiovarainministeriön
toimialaan. Tämän vuoksi hallintovaliokunta esittää lakivaliokunnan
harkittavaksi, että asetuksenantovaltuutta tarkistetaan
ensimmäisen lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin
ja 23 §:n 2—5 kohdan osalta siten, että tarkempia
säännöksiä antaa valtiovarainministeriö.
Liikenne- ja viestintäministeriö puolestaan vastaa
tieliikennettä ja liikenneväyliä koskevista
määräyksistä. Tältä osin
lakiehdotuksen 23 §:n 1 kohdassa tarkoitettu toimivalta
säätää asetuksella rengaslukolta vaadittavista
ominaisuuksista kuuluisi luontevasti liikenne- ja viestintäministeriölle.
Yksityisen pysäköinninvalvonnan osalta valiokunta
tähdentää, että erityistä huomiota
tulee kiinnittää oikeusturvaan sekä yksityisen
toiminnan laatuvaatimuksiin ja valvontaan.