Perustelut
Ehdotuksella neljänneksi rahanpesudirektiiviksi pyritään
uudistamaan rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa koskevaa
EU-sääntelyä ja yhtenäistämään
sitä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen
toimintaryhmän (FATF) uusien suositusten mukaiseksi. Sääntelyn
tarkoituksena on muun muassa ehkäistä teknologian kehityksen
mahdollistamien uusien teknisten kanavien käyttöä rahanpesuun
ja terrorismin rahoitukseen. Puheenjohtajavaltion tavoitteena on saavuttaa
yleisnäkemys neuvostossa vielä omalla kaudellaan,
ja se on tehnyt kompromissiesityksiä tämän
edistämiseksi.
Direktiivin soveltamisala
Neljännessä rahanpesudirektiivissä rahapelipalveluiden
määritelmää ehdotetaan laajennettavaksi
siten, että se kattaisi kasinoiden lisäksi myös
muut rahapelipalvelut. Ehdotuksen johdantokappaleen mukaan kaikki
rahapelipalvelujen tarjoajat olisivat velvollisia toteuttamaan asiakkaan
tuntemisvelvollisuutta koskevat toimenpiteet, kun yhdellä kertaa
tai useina erillisinä suorituksina toteutetun liiketoimen
rahamäärä on vähintään
2 000 euroa.
Valiokunta viittaa direktiiviehdotuksesta aikaisemmin antamiinsa
lausuntoihin (HaVL 10/2013 vp ja HaVL 30/2013
vp) ja pitää edelleenkin tärkeänä,
ettei direktiiviä sovelleta kasinon ulkopuolisiin automaatteihin.
Puheenjohtajavaltio on tehnyt direktiivin soveltamisalaa koskevan
kompromissiehdotuksen, jonka mukaan jäsenvaltioille annettaisiin
mahdollisuus poiketa direktiiviehdotuksen soveltamisalasta rahapelipalveluiden
osalta lukuun ottamatta kasinoja ja internetpelejä, kun
se on perusteltua jäsenvaltion tekemän riskiarvion
perusteella. Jäsenvaltiot voisivat sulkea soveltamisalan
ulkopuolelle kokonaan tai osittain pelipalveluiden tarjoajat, kun
pelipalveluiden tarjoajien toiminnan riski rahanpesuun on pieni
ottaen huomioon toiminnan luonne ja laajuus.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että direktiivin soveltamisalaan voidaan kansallisesti
tehdä poikkeus, joka mahdollistaa sen, että pelipisteissä, kuten
kaupoissa, kioskeissa ja huoltoasemilla, ja Raha-automaattiyhdistyksen
pelisaleissa olevat RAY:n raha-automaatit jäävät
kokonaan direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle. Valiokunta pitää ongelmallisena
puheenjohtajavaltion kompromissiehdotukseen sisältyvää toiminnan laajuus
-käsitettä. Saadun selvityksen mukaan RAY:n vuoden
2013 tuotoista 591,5 miljoonaa euroa tuli pelipisteissä olevista
automaateista ja 91,4 miljoonaa euroa RAY:n pelisaleissa olevista
automaateista. Pelitoiminnan kokonaistuotoista noin 86 % tuli
edellä mainituista automaateista. Jos soveltamisalan poikkeus
sidottaisiin pelipalvelun tarjoajan toiminnan laajuuteen, merkitsisi
se kasinon ulkopuolisten raha-automaattien merkittävää vähenemistä hajasijoituspisteistä.
Arvion mukaan raha-automaateista kerättävät
ja avustusjärjestöille avustuksina jaettavat tuotot
pienenisivät tämän seurauksena noin 200
miljoonaa euroa. Myös arpajaisverolla kerättävät
tulot vähenisivät. Lisäksi raha-automaattien
väheneminen hajasijoituspisteistä merkitsisi tulojen
menetyksiä pelipisteitä ylläpitäville
yrittäjille. Valiokunta tukee vahvasti valtioneuvoston
kantaa ja katsoo, että soveltamisalaa koskevassa
poikkeuksessa ei pidä mainita toiminnan laajuutta lainkaan.
Lisäksi kompromissiehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden
olisi toimitettava tekemänsä päätös
ja riskiarviota koskeva kannanotto komissiolle, jonka
tehtävänä olisi arvioida, että poikkeuksia
myönnetään vain erittäin rajatuissa
ja perustelluissa tapauksissa. Jos komissio päätyisi siihen,
ettei perusteita poikkeuksen myöntämiselle ole,
sen olisi kolmen kuukauden kuluessa pyydettävä jäsenvaltiota
pidättäytymään poikkeuksen
myöntämisestä. Jos komissio ei vastaa mainitussa
määräajassa, jäsenvaltio voisi
myöntää poikkeuksen.
Valiokunta katsoo, että riskiarvioiden tekeminen on
ensisijaisesti kansallisten viranomaisten tehtävä.
Komissiolle ehdotettu veto-oikeus jäsenvaltion tekemään
arvioon soveltamisalan poikkeuksesta on valiokunnan mielestä ylimitoitettu
toimenpide ja menettelynä huomattavan raskas. Valtioneuvoston
tavoin myöskään valiokunta ei kannata
komissiolle ehdotettua veto-oikeutta.
Tosiasiallisia edunsaajia koskevat tiedot
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltion on huolehdittava
siitä, että sen alueelle sijoittautuneet yhteisöt
ja muut oikeushenkilöt hankkivat ajantasaiset tiedot tosiasiallisista
edunsaajistaan ja pitävät tietoja yllä.
Tosiasiallisella edunsaajalla tarkoitetaan yhtä tai useampaa
ihmistä, joka viime kädessä omistaa suoraan
tai välillisesti vähintään 25 % kohdeyrityksestä tai
muusta oikeushenkilöstä. Selvityksen mukaan neuvoston työryhmässä keskustelua
on viimeksi käyty mallista, jonka mukaan jäsenvaltioilla
on velvollisuus säilyttää tiedot tosiasiallisista
edunsaajista erityisessä paikassa tai muulla tarkoituksenmukaisella
tavalla, joka mahdollistaa viranomaisten ja rahanpesun selvittelykeskusten
oikea-aikaisen ja rajoittamattoman pääsyn tietoihin.
Puheenjohtajavaltion kompromissiehdotuksessa viranomaisten ja rahanpesun
selvittelykeskusten edellytyksiä päästä tietoihin
on tarkennettu siten, että jäsenvaltioiden tulee
varmistaa pääsy tietoihin ilman, että yritys
saa siitä tiedon. Tämä on tutkinnallisista
syistä tärkeää ja perusteltua, koska
tieto kyselystä voi vaarantaa käynnissä olevan
tutkinnan ja johtaa siihen, että rahanpesun tai terrorismin
rahoituksen kohteena oleva omaisuus tai muu rikoshyöty
siirretään viranomaisten ulottumattomiin.
Kompromissiehdotuksesta seuraisi kuitenkin se, että nykyistä suomalaista
käytäntöä vastaava hajautettu
järjestelmä, jossa kukin yhtiö tai yhteisö itse
säilyttää tiedot, ei ole käytännössä mahdollinen,
vaan tosiasiallisia edunsaajia koskevat tiedot on säilytettävä jonkun
muun tahon kuin kohdeyhteisön toimesta. Saadun selvityksen
mukaan Suomessa on pohdittu keskitetyn järjestelmän
toteuttamisvaihtoehtoja. Valiokunnan näkemyksen mukaan
tosiasiallisista edunsaajista hankittavien tietojen ilmoittamista
ja säilyttämistä koskevan järjestelmän
kannalta on olennaista, miten ajantasaiset tiedot vaaditaan. On
tärkeää, ettei menettelyllä aiheuteta
yrityksille ja muille toimijoille ylimääräistä hallinnollista
taakkaa.