Perustelut
Euroopan unionin toimintasuunnitelma terrorismin torjumiseksi
on laaja-alainen kokonaisuus, jota hallintovaliokunta on tarkastellut
oman toimialansa näkökulmasta.
Toimintasuunnitelman strategiset tavoitteet koskevat kansainvälisen
yhteisymmärryksen ja yhteistyön tiivistämistä,
terrorismin rahoituksen estämistä, EU:n toimielinten
ja jäsenvaltioiden kykyä estää,
selvittää, tutkia ja syyttää terrorismirikoksia,
kansainvälisen liikenteen turvallisuutta ja rajavalvonnan
tehostamista, yhteiskunnan suojelua ja varautumista terroritekojen
seurauksia vastaan, radikalisoitumiskehitystä ja terrorismin
piiriin rekrytoitumista sekä EU:n ulkosuhteita terrorismin
torjunnan alalla. Tavoitteiden alle on koottu suuri joukko erilaisia
toimenpiteitä, joista osa kuuluu ns. oikeus- ja sisäasioiden
yhteistyön piirin, osa Yhdistyneiden kansakuntien johtamaan
yhteistyöhön ja osa muuhun kansainväliseen
yhteistyöhön. Kansallisesti tarkasteltuna kyse
on monialaisesta, useita eri hallinnonaloja koskevasta lähestymistavasta
terrorismiin ilmiönä ja rikollisuuden lajina.
Valiokunta katsoo, että terrorismia ei voi täydellisesti
eriyttää eikä pitää erillään
järjestäytyneestä ja muusta vakavasta
rikollisuudesta. Terrorismin torjunta onkin osa järjestäytyneen
ja muun vakavan rikollisuuden vastaista toimintaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
ettei tällaisen rikollisuuden torjunnassa tehdä toimia,
joiden tavoitteet ovat muualla.
Valiokunnan näkemyksen mukaan toimintasuunnitelman
strategiset linjaukset ja keinovalikoima tehostavat rikostorjuntatoimenpiteitä. Valiokunta
kuitenkin tähdentää, että toimenpiteiden
kansallinen käyttö tai käyttöönottamisen tapa
ratkaistaan erikseen ja erillisissä prosesseissa. Keinovalikoima
sisältää sekä eri valmisteluvaiheissa
olevia toimenpiteitä että myös sellaisia
asioita, joita Suomi on jo toteuttanut. Esimerkkinä voidaan
mainita Suomen jo toteutunut liittyminen ns. Palermon sopimukseen.
Viime vuoden aikana hallintovaliokunta on käsitellyt muun
muassa biometristen tunnisteiden liittämistä passeihin
ja viisumeihin, alusten ja satamarakenteiden turvatoimia, teletunnistetietojen tallentamista
sekä Schengenin tietojärjestelmän kehittämistä koskevia
ehdotuksia.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon (VNS
6/2004 vp) mukaan Suomi korostaa pitkäjänteisen
taustatekijöihin puuttumisen tärkeyttä ja
ihmisoikeuksien kunnioittamista. Valiokunta viittaa asiassa antamaansa
lausuntoon HaVL 31/2004 vp ja korostaa tiedustelun, toimivaltaisten
viranomaisten tietojen analysoinnin ja uhkien ennakoinnin merkitystä terrorismin
vastaisessa toiminnassa. Valiokunta painottaa, että viranomaisten
välinen yhteistyö ja tiedonvaihto ovat välttämättömiä terrorismin
ja vakavan rikollisuuden torjunnan kannalta. Asiantuntija-arvion
mukaan EU:n jäsenmaiden turvallisuusviranomaisten välisen
yhteistyön muodot ovat kehittyneet melko toimiviksi. Olemassa
olevien rakenteiden, esimerkiksi Europolin, Eurojustin ja Poliisipäälliköiden
toimintaryhmän, hyödyntäminen ja kehittäminen
on tärkeää. Rajavalvontaan osallistuvien
viranomaisten yhteistyö on olennainen osa ulkopuolelta
tulevan terrorismin torjuntaa. Suomessa toimivaa poliisin, tullin
ja rajavartiolaitoksen PTR-yhteistyötä voidaan
tarjota mallina muillekin maille.
EU-tasolla on laadittu vuonna 2004 terrorismin rahoituksen estämiseen
tähtäävä kokonaisvaltainen strategia.
Terrorismin rahoituksen estäminen on myös yksi
vuoden 2005 painopistealueista. Valiokunnan näkemyksen
mukaan yksi keskeisimpiä keinoja torjua terrorismia on
hyödyntää rahanpesun torjunnan keinoja.
Terroristien ja terroristijärjestöjen käyttöön
kulkeutuvien rahavirtojen selvittämisen avulla
on mahdollista paljastaa niin terroristeja kuin niitä tukevia
henkilöitä ja organisaatioita.
Toimintasuunnitelmaan sisältyy myös muun muassa
pelastuspalvelua koskevia sekä yhteiskunnan kriittisten
rakenteiden suojaamiseen tähtääviä toimenpiteitä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että toimintasuunnitelmaan
sisältyy myös toimenpiteitä terrorismin
ja vakavan rikollisuuden uhrien tukemiseksi. Valiokunta korostaa
terrorismin ja vakavan rikollisuuden uhrien ja heidän omaistensa
kriisitilanteen jälkihoidon merkitystä.
Toimintasuunnitelma sisältää monia
muun muassa tietojenvaihtoa ja keskitettyjä tietojärjestelmiä koskevia
kehittämistoimenpiteitä. Toimintasuunnitelmaan
sisältyy myös tietojenvaihtoa kolmansien maiden
kanssa. Jotkut toimenpiteet voivat koskettaa myös I pilarin
toimijoita. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että tietosuojanäkökulma otetaan huomioon
toimintasuunnitelman ja siihen sisältyvien toimenpiteiden
yhteydessä. Valiokunnan mielestä on myös
tarpeen — myös EU:n perustuslaillinen sopimus
huomioon ottaen — että toimintasuunnitelman ja
sen eri toimenpiteiden tietosuojaan ja laajemminkin perusoikeuksiin
kohdistuvia vaikutuksia arvioidaan säännöllisesti
niin EU-tasolla kuin kansallisesti.
Tässä yhteydessä valiokunta vielä tähdentää, että rikostorjunnan
tietojen luovuttaminen Suomen ja muiden valtioiden välillä tapahtuu
aina kansallisen lainsäädännön
rajoissa ja ehdoilla. Valtioiden välisiä suhteita
ja niiden velvoitteita suhteessa toisiinsa säädellään
monenvälisissä ja kahdenvälisissä sopimuksissa,
joiden kansallisen voimaansaattamisen yhteydessä tehdään
tarpeellisilta osin muutokset kansalliseen lainsäädäntöön.
Samoin tiedusteluviranomaisten tietojen luovuttamista sääntelevät
turvallisuusviranomaisten tietojenvaihtoa koskevat kansalliset ja kansainväliset
säännökset. Tietojen käyttötarkoitus
on rajattua ja tietoja luovuttava valtio voi myös asettaa
rajoituslausekkeita tietojen käyttämiselle. Viranomaisten
yhteistyön ja tietojenvaihdon kannalta on tärkeää,
että on olemassa selkeät normiperusteiset menettelytapa-
ja toimintasäännöt. Valiokunta korostaa
tässä yhteydessä myös tietojen
käyttämistä koskevan viranomais- ja muun
valvonnan merkitystä.