Perustelut
         
         1. Yleistä
         
         Selonteko on valmisteltu pääasiassa sisäasianministeriön
            asettaman osallisuushankkeen kokemusten pohjalta. Selonteossa todetaan,
            että osallisuus on laaja-alaisempi käsite kuin
            osallistuminen. Osallistumiseen sisältyy ajatus kansalaisesta
            aktiivisena subjektina, joka haluaa, osaa ja saa toimia välittömänä vaikuttajana
            itselleen tärkeissä asioissa. Osallisuus ei sinänsä edellytä osallistumista,
            mutta osallisuus voi muuttua aktiiviseksi toiminnaksi ja vaikuttamiseksi,
            kun tähän ovat riittävät edellytykset
            olemassa.
         
         
         Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että selonteossa
            käsitellään sellaista kansalaisten suoraa
            osallistumista, jonka tarkoituksena on julkisen vallan ratkaisuihin
            vaikuttaminen. Silloinkin kun selonteossa käytetään
            käsitettä osallisuus, vähintäänkin
            taustalla näyttää olevan ajatus kansalaisten
            aktiivisen osallistumisen ja vaikuttamisen edistämisestä tai
            osallistuvaksi kansalaiseksi kasvamisesta. Samaa ajattelutapaa on seurattu
            tässä mietinnössä. Kirjoitustavaltaan
            sisäasiainministeriössä valmisteltu selonteon
            kuntasektoria koskeva osuus ja valtiovarainministeriössä valmisteltu
            valtiota koskeva osuus poikkeavat jonkin verran toisistaan.
         
         
         Selonteon painopiste on kunnallisessa toiminnassa, johon myös
            sen johtopäätökset ja ehdotukset suurimmalta
            osaltaan keskittyvät. Erityistä huomiota kiinnitetään
            osallisuutta koskevan lainsäädännön
            tilan ja muutostarpeiden arviointiin sekä siihen, miten
            kuntahallinnossa on otettu käyttöön voimassa
            olevan lainsäädännön mukaisia
            toimintatapoja ja -mahdollisuuksia. Mietinnön kohdissa
            2—5 on tarkasteltu erityisesti kunnallista toimintaa ja
            kohdassa 6 erityisesti valtionhallintoa. 
         
         
         Ennen selonteon yksityiskohtaisempaa tarkastelua voidaan yleisesti
            todeta, että kansalaisten osallitusmis- ja vaikuttamismahdollisuuksia turvaava
            lainsäädäntö on varsin laaja
            ja kattava. Osallistumisen ja vaikuttamisen lähtökohdat
            on kirjattu perustuslakiin. Osallistumista kunnalliseen päätöksentekoon
            koskevat yleiset säännökset on koottu
            kuntalakiin (365/1995). Julkista hallintoa
            yleisesti koskevaan lainsäädäntöön, kuten
            hallintomenettelylakiin (598/1982) ja
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (621/1999),
            sisältyy useita osallistumismahdollisuuksia turvaavia säännöksiä.
            Lisäksi osallistumista ja vaikuttamista edistetään
            eri toimintoja koskevaan sektorilainsäädäntöön
            sisältyvillä erityissäännöksillä.
            Merkittävimmät niistä sisältyvät
            ympäristölainsäädäntöön,
            sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöön
            sekä koulutuksen lainsäädäntöön.
         
         
         2. Toimivan demokratian kokonaisuus
         
          Nykymuotoinen kansanvaltainen hallinto- ja toimintajärjestelmä perustuu
            edustukselliseen demokratiaan. Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle,
            jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Kunnan
            päätösvaltaa puolestaan käyttää asukkaiden
            valitsema valtuusto.
         
         
         Kansanvaltaan kuuluu keskeisimpien edustuksellisten elinten
            vaaleissa tapahtuvan valinnan ohella yksilön oikeus laajemminkin
            osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristön kehittämiseen.
         
         
         Valiokunnan onkin helppo yhtyä selonteosta ilmenevään
            näkemykseen siitä, että edustuksellinen
            demokratia ja kansalaisten suorat osallistumismuodot muodostavat
            yhdessä toimivan demokratian kokonaisuuden. Tämän
            kokonaisuuden toimivuuden arviointiin ja toimivuuden parantamiseen
            kiteytyy koko selonteon ydinkysymys. 
         
         
         3. Edustuksellisen järjestelmän haasteita. 
         
         Kunnallisvaalien äänestysaktiivisuus on viime vuosikymmeninä laskenut
            voimakkaasti. Vuoden 2000 vaaleissa äänestysoikeuttaan
            käytti enää noin 56 prosenttia äänioikeutetuista.
            Myös ehdokkaiden määrä on ollut
            laskussa.
         
         
         Etenkin kunnallisvaalien äänestysaktiivisuuden
            alenemisen on todettu johtuvan muun muassa siitä, että kansalaisten
            usko kunnallispoliittisen järjestelmän toimivuuteen
            ja siinä vaikuttamiseen on heikentynyt. 
         
         
         Tässä yhteydessä on kuitenkin syytä mainita erikseen,
            että tutkimukseen perustuvan tiedon mukaan alle 5 vuotta
            kunnassa asuneista vuoden 2000 kunnallisvaaleissa äänesti
            vain noin 36 prosenttia. Samoin työttömyydellä näyttää olevan
            havaittavia paikallisia vaikutuksia äänestysaktiivisuuteen.
         
         
         Myös kiinnostus puoluetoimintaa kohtaan on vähentynyt,
            mikä on johtanut kansalaisten etääntymiseen
            edustukselliseen demokratiaan ja puoluetoimintaan perustuvasta kunnallispolitiikasta.
         
         
         Kunnanvaltuustolla on periaatteessa vahva asema kunnallisessa
            päätöksenteossa ja johtamisessa. Kunnan
            nimissä käytettävä valta kuuluu säännösten
            valossa lähtökohtaisesti valtuustolle, joka vastaa
            kunnan toiminnasta ja taloudesta. Käytännössä valtuuston
            tehtävänä on ollut asettaa toiminnalliset
            ja taloudelliset tavoitteet sekä tehdä strategiset
            linjaukset ja arvovalinnat. Kuntalaki antaa tähän
            mahdollisuudet ja jopa edellyttää sitä.
         
         
         Kunnanhallitus vastaa itsenäisesti kunnan hallinnosta
            ja taloudenhoidosta sekä valtuuston päätösten
            valmistelusta, täytäntöönpanosta
            ja laillisuuden valvonnasta sekä valvoo kunnan etua, edustaa
            kuntaa ja käyttää kunnan puhevaltaa.
            Valiokunta toteaa, että kunnanhallituksen tosiasiallinen
            asema suhteessa valtuustoon on kunnallisessa päätöksenteossa
            varsin vahva (ks. myös HaVM 11/2000 vp). 
         
         
         Kuntalain säännökset mahdollistavat
            myös toimintojen siirtämisen lautakunnille, luottamushenkilöille
            ja viranhaltijoille. Toimivallan siirtäminen on valtuuston
            päätösvallassa. Valtuustot ovatkin itse
            siirtäneet toimivaltaa ja sallineet sen siirtämisen
            edelleen. Valiokunnan käsityksen mukaan kuntalaiset kuitenkin
            odottavat, että valtuusto käyttää sille
            kuuluvaa todellista päätösvaltaa. 
         
         
         Kunnallisen päätöksenteon etääntymiseen kuntalaisista
            on osaltaan ollut vaikuttamassa ylikunnallisen yhteistyön
            ja verkottumisen lisääntyminen kuntayhtymien sekä muun
            seudullisen ja maakunnallisen yhteistyön muodossa. Toimintoja
            on myös siirretty kunnan hallinnollisen organisaation ulkopuolisille
            kunnallisille yhtiöille. Lisäksi palvelutuotantoa
            on yksityistetty. Tämä kaikki on tapahtunut kuntien
            tietoisilla päätöksillä ja sinänsä yleensä kuntien
            ja kuntalaisten intressien mukaisesti. Mainitut seikat huomioon
            ottaen on syytä korostaa kuntien, niiden asukkaiden ja
            palvelujen käyttäjien vaikuttamismahdollisuuksien
            turvaamista. 
         
         
         Edelleen on syytä huomata, että 1990-luvulla luottamushenkilöiden
            määrä on pienentynyt, kun kuntien hallintoa
            on kevennetty vähentämällä lautakuntia,
            johtokuntia ja niiden jäsenten lukumäärää. 
         
         
         Kiinnostus yhteisten asioiden hoitamiseen on saattanut vähentyä senkin
            vuoksi, että hyvinvointipalvelut on varsin pitkälle
            saatu rakennettua 1980-luvun loppuun mennessä. Laman aikana
            1990-luvun alkupuolella, mutta myös sen jälkeen — kuntien
            talouden tilasta johtuen — on jouduttu rationalisoimaan
            toimintoja voimakkaasti ja osaksi tinkimään palveluista
            tai niiden kehittämisestä. Lisäksi yhteisten
            asioiden hoitaminen merkitsee luonteensakin mukaisesti sitä, että kunnallisessa
            päätöksenteossa on jouduttu ja joudutaan
            vastaisuudessakin tekemään joidenkin kannalta
            myös ns. ikäviä ratkaisuja, mikä saattaa
            vähentää halukkuutta asettua ehdolle luottamustoimiin.
            Luottamustoimen hoitaminen on kaikkiaan vaativaa ja vie paljon aikaa.
         
         
         Kansalaisten osallistumisaktiivisuuteen ja -haluun
            vaikuttavat olosuhdetekijät ovat viimeisten vuosikymmenten
            aikana muuttuneet. Työn, perhe-elämän,
            harrastusten ja yhteisten asioiden hoitamisen tasapainoinen yhdistäminen
            on myös vaativa tehtävä. Lisäksi
            arvostukset ovat muuttuneet yksilökeskeisimmiksi ja kynnys
            yhteiskunnalliseen päätöksentekoon osallistumiselle
            on tästäkin syystä kasvanut. 
         
         
         Ei ole syytä myöskään unohtaa,
            että globalisaatio, kansainvälinen integroituminen
            ja yleensäkin yhteiskunnallisten asioiden monimutkaistuminen
            ovat osaltaan synnyttäneet lisääntyviä haasteita
            paikalliselle edustukselliselle demokratialle.
         
         
         Kuntien toimintaympäristö on viime vuosien aikana
            muuttunut ja muuttumassa edelleen voimakkaasti. Monet näistä muutostekijöistä — kuten
            esimerkiksi muuttoliike, väestön ikärakenteen
            muutos, seutuistuminen, tieto- ja viestintäteknologian
            uudet innovaatiot — vaikuttavat myös kunnallisen
            demokratian toimintamahdollisuuksiin ja sille asetettaviin vaatimuksiin. 
         
         
         Yhtenä osallistumishalukkuutta vähentävänä tekijänä valiokunta
            on pohtinut sitä, usein verrattain pinnallista kuvaa, joka
            yksittäisistä tiedotusvälineistä välittyy
            sekä valtiollista että kunnallista päätöksentekoa
            kohtaan. Tästä huolimatta eri tiedotusvälineiden
            välittämän tiedon kokonaisuudesta saa
            valiokunnan mielestä monipuolisen kuvan keskeisten kansanvaltaisten toimielinten
            työskentelystä ja päätöksenteosta. Kuitenkin
            vain osalla kansalaisia on aktiivisuutta ja mahdollisuus seurata
            esimerkiksi eduskuntatyötä tai oman kunnan valtuuston
            ja muiden luottamuselinten työtä syvällisemmin.
            Niin valtion kuin kuntienkin tulisikin aiempaa ennakkoluulottomammin
            ja monipuolisemmin käyttää sekä perinteisiä että uuteen
            teknologiaan perustuvia vuorovaikutteisia kanavia tiedon välittämiseen
            ja erilaisten kansalais- ja asukasryhmien tavoittamiseen.
         
         
         4. Toimivan demokratian kokonaisuuden vahvistaminen
         
         Edustuksellisen järjestelmän kehittäminen.
         
         Valiokunta korostaa, että kuntien luottamustoimien
            vetovoimaisuuden vahvistaminen edellyttää edustuksellisen
            päätöksenteon toimintatapojen ja työskentelyedellytysten
            kehittämistä. Valtuustojen toimintamuodot ovatkin
            viime aikoina jonkin verran monimuotoistuneet mm. valtuustoseminaarien,
            iltakoulujen, lähetekeskustelujen sekä skenaario-
            ja tulevaisuustyöskentelyn muodossa. Uusien toimintamuotojen
            käyttöönotto ei yksin lisää luottamushenkilöiden
            vaikutusmahdollisuuksia, vaan nimenomaan toimenpiteiden ajoitus,
            tavoite ja luonne vaikuttavat siihen, mikä tosiasiallinen
            merkitys valtuustolla on esimerkiksi taloussuunnitelman ja talousarvion sisältöön.
            Mainittakoon edellä lausuttua täydentäen,
            että osallisuushankkeessa valtuuston tiimityöskentelystä ja
            siihen liitetyistä päätöksenteon
            sekä toimintatapojen kehittämisestä saatuja
            hyviä kokemuksia on syytä hyödyntää laajemminkin.
         
         
         Valiokunnan mielestä on kuitenkin aivan olennaista,
            että valtuutettujen on kuntalaisilta saamansa valtakirjan
            nojalla kannettava myös tosiasiallisesti nykyistä keskeisempi
            vastuu kunnan toiminnasta ja päätöksenteosta.
            Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että kunnallisessa päätöksenteossa
            poliittista ohjausta vahvistetaan ja tehostetaan demokraattista
            kontrollia. Tässä suhteessa valtuustojen omat
            toimenpiteet ovat keskeisiä ilman, että tarvitaan
            lainsäädännön muutoksia. 
         
         
         Osallisuushankkeessa painopiste on ollut kansalaisten suorien
            osallistumismuotojen kehittämisessä, minkä seurauksena
            edustuksellisen demokratian toimivuuden kehittäminen on jäänyt
            vähäiselle huomiolle. Valiokunta katsoo, että osallisuushankkeen
            jatkoksi tarvitaan myös keskeisten toimijoiden yhteistyöhön
            perustuva hanke, jossa paneudutaan erityisesti edustuksellisen järjestelmän
            vetovoimaisuuden lisäämiseen ja sen toimintamuotojen
            ja -edellytysten kehittämiseen. Hanke on syytä käynnistää ripeästi
            niin, että sen kokemuksia voitaisiin mahdollisimman hyvin
            hyödyntää jo seuraavalla kunnallisvaalikaudella
            vuosina 2005—2008. 
         
         
         Vuoropuhelun lisääminen. 
         
          Selonteossa korostetaan perustellusti poliittisten päättäjien,
            hallinnon ja kansalaisten keskinäisen vuorovaikutuksen
            lisäämistä. Valiokunta toteaa, että vuoropuhelun
            vahvistamisessa on kysymys sekä käytännön
            toimintamuotojen kehittämisestä että kansalaisten
            mielenkiinnon herättämisestä osallistumiseen
            ja vaikuttamiseen. On kyettävä toimimaan niin,
            että tämän päivän yhteiskunnassa
            ihmisille syntyy halu ja tahto vaikuttaa, että tarjolla
            on erilaisten kansalaisryhmien tarpeisiin sopivat muodot, sekä että kuntalaisten
            esittämät näkemykset otetaan vakavasti
            ja niistä annetaan asianmukainen palaute. Vain pieni osa
            kansalaisista on aktiivisia osallistujia. Osa vaikuttaa olevan tyytyväisiä ja
            näyttää valiokunnan käsityksen
            mukaan edellyttävän, että vaaleissa valtakirjan
            saaneet käyttävät mandaattiaan ilman,
            että äänestäjiltä on
            syytä odottaa muuta osallistumista. Osa kansalaisista puolestaan
            on syrjäytyneitä ja passiivisia. 
         
         
         Saadun selvityksen perusteella vaikuttaa suhteellisen selvältä,
            että edustuksellisissa elimissä päätöksiä tekemään
            tottuneiden luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on
            tähän mennessä ollut vaikea orientoitua
            riittävästi suoran osallistumisen vaatimuksiin,
            mahdollisuuksiin ja muotoihin. Tässä mielessä todellinen
            vuoropuhelu kansalaisten kanssa on vasta kehityksensä alussa,
            vaikkakin tässä suhteessa on kuntakohtaisia eroja.
            Esimerkiksi kuntalain suomia monenlaisia mahdollisuuksia on tähän
            mennessä käytetty aivan liian vähän. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että vuoropuhelun edellytyksiä voidaan
            rakentaa monin eri tavoin. Esimerkkeinä voidaan mainita
            erilaiset asiateemoihin tai kunnan osa-alueisiin, kaupunginosiin
            tai kyliin liittyvät avoimet keskustelufoorumit. Samoin
            kansalaistapaamiset sekä luottamushenkilöiden
            ja johtavien viranhaltijoiden säännönmukaiset
            vastaanotot tarjoavat mahdollisuuksia henkilökohtaiseen
            ja yhteisölliseen vuorovaikutukseen. Valiokunta painottaa
            luottamushenkilöiden ja kuntalaisten vuoropuhelun merkitystä. Kansalaisten
            kannalta on tärkeää voida vaikuttaa prosesseihin
            ja asioihin mahdollisimman aikaisin, tilanteesta riippuen jopa ennen
            varsinaista vireilletuloa.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että osallisuuden periaatteet sisällytetään
            kaikkeen kuntien — samoin kuin valtionkin — toimintaan, mikä merkitsee
            samalla aitoa sitoutumista vuorovaikutukseen kansalaisten kanssa
            ja siitä kumpuavaa käytännön
            toimintaa. Kysymys on uuden toimintakulttuurin sisäistämisestä.
            Päätöksentekijöiden ja hallinnon
            henkilöstön valmiuksia onkin kehitettävä niin,
            että vuorovaikutuksen ja osallisuuskäytäntöjen
            hallitsemisesta ja soveltamisesta tulee osa ammattitaitoa ja samalla
            osa tavanomaista työskentelytapaa. Valmiuksien kehittäminen
            vaatii sellaista valmentavaa koulutusta, joka osaamisen ja vuorovaikutustaitojen
            lisäksi vaikuttaa myönteisesti asenteisiin.
         
         
         Vuoropuheluun liittyy tehokas ja laadukas tiedottaminen eri
            asioista. Välttämätöntä on huolehtia
            myös siitä, että kuntalaiset tietävät
            kenelle tai mille taholle asian käsittely kuuluu, kuka
            vastaa asian valmistelusta ja miten päätöksenteko
            on järjestetty.
         
         
         Tietotekniikan hyödyntäminen. 
         
          Parhaimmillaan uusi tekniikka merkitsee arkipäivän
            demokratian lisääntymistä. Tietoverkot
            luovat osaltaan perustaa kansalaisyhteiskunnan kehittämiselle
            ja kansalaisten tarpeet huomioon ottavalle vuorovaikutukselle, kunhan
            samalla kiinnitetään huomiota tiedon laatuun.
            Tietotekniikan kehittyminen on avannut uusia keinoja osallisuuden
            edistämiseen. Kaikessa kansalaisille suunnatussa viestinnässä on
            tarpeen korostaa avoimuuden sekä selkeän ja helppotajuisen
            kielen merkitystä. 
         
         
         Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että monissa
            osallisuushankkeen kuntaprojekteissa on toteutettu esimerkillisesti
            kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemista järjestämällä tiloja
            asukas-, kaupunginosa- tai kyläyhdistysten käyttöön,
            varustamalla niitä tietoteknisin laittein ja linkittämällä välineet
            kunnan tietoverkkoon.
         
         
         Vielä nykyisin kaikilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia
            tietotekniikan hyödyntämiseen. Tässä suhteessa
            selonteossakin mainittu yhteiskäyttömahdollisuuksien
            edelleen kehittäminen on tarpeen. Esimerkiksi vanhusten
            tai vammaisten asemaa ei kuitenkaan välttämättä paranneta riittävästi
            yhteiskäyttömahdollisuuksilla, vaan esimerkiksi
            kotiin hankittavilla laitteilla. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että valtiolla on erityinen vastuu
            huolehtia siitä, että koko maassa on turvattu
            tehokkaat ja kohtuuhintaiset tietoliikenneyhteydet. Jos tietoyhteiskunta
            ei ole kaikkien kansalaisten ulottuvilla, se johtaa ihmisten eriarvoistumiseen
            ja syrjäytymiseen. 
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna, että selonteossa
            ehdotettua sähköisen viestinnän verkkoa
            koskevaa selvityshanketta laajennetaan kartoittamalla myös,
            mitä viestinnän väyliä eri sosiaaliryhmät
            nyt käyttävät ja mitä nämä haluavat
            vastaisuudessa käyttää. Selvityksessä tulee
            ottaa huomioon sosiaaliryhmien lisäksi eri ikäryhmät. 
         
         
         Kuntien yhteistyön ja muun verkottumisen haaste demokratialle.
         
          Selonteossa on käsitelty melko lyhyesti kuntien seudullisen
            ja muun yhteistyön aiheuttamia haasteita kunnallisen itsehallinnon
            kansanvaltaisuudelle ja kuntalaisten osallistumiselle. Osallisuushankkeessa
            käytännössä toteutetut projektit
            eivät myöskään saadun selvityksen
            mukaan ulottuneet ylikunnalliselle tasolle. 
         
         
         Ylikunnallisessa yhteistoiminnassa on kysymys jatkuvasti voimistuvasta
            kehityspiirteestä, jossa peruskuntien päätöksenteko
            on siirtymässä yhä laajemmin erilaisiin,
            yleensä välillisesti valittuihin kuntien yhteistyöelimiin.
            Tämän kehityssuunnan ongelmallisuuteen hallintovaliokunta
            on kiinnittänyt huomiota seutuyhteistyökokeilua
            koskevan lakiehdotuksen käsittelyn yhteydessä (HaVM
               6/2002 vp).
         
         
         Valiokunta katsoo, että kuntien väliseen yhteistyöhön
            samoin kuin toimintojen liikelaitostamiseen, yhtiöittämiseen
            ja yksityistettyyn palvelutuotantoon liittyvien kysymysten perusteellinen
            tarkastelu on tehtävä edellä kohdassa
            4 mainitun edustuksellisen demokratian kehittämistä koskevan
            hankkeen yhteydessä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää kuitenkin tässä yhteydessä esimerkinomaisesti
            huomiota siihen, että seututason edustuksellisen demokratian
            kehittämisessä on muistettava seutuyhteistyön
            verkostomainen luonne. Ei ole yhtä sellaista toimijaa kuin
            seutu, vaan on olemassa seudun kunnat, yritykset, oppilaitokset
            ja lukuisat muut toimijat. Mitä samansuuntaisemmiksi saadaan
            seudun eri toimijoiden strategiat, sitä päämäärä-
            ja tavoitetietoisempaa on seudun kehitys. Tämän
            vuoksi seudullisen ulottuvuuden ja seutuasioiden tulisikin olla
            nykyistä huomattavasti enemmän esillä peruskuntien
            valtuustoissa ja kunnanhallituksissa. 
         
         
         Lisäksi valiokunta toteaa, että tarvitaan
            myös sellaisia päätöksenteon
            rakenteita, jotka turvaavat seutuistumiskehityksessä avoimuutta,
            demokraattisuutta ja kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksia.
         
         
         Lasten ja nuorten kasvaminen aktiivisiksi kansalaisiksi.
         
          Demokraattisen toiminta- ja hallintojärjestelmän
            tulevaisuuden ydinkysymys on lasten ja nuorten aktiivisiksi kansalaisiksi
            kasvaminen. Osallisuushankkeessa on luotu erinomaisia toimintamalleja
            lasten ja nuorten osallisuuden edistämiseen. Esimerkiksi
            paikallisista nuorten valtuustoista ja parlamenteista on saatu hyviä kokemuksia.
            Tämäntyyppisen toimintamallin rajoituksiin näyttää kuitenkin
            kuuluvan se, että nuorisovaltuustot ja -parlamentit antavat
            vain harvoille nuorille osallistumisen kokemuksen ja mahdollisuuden
            kehittää omia taitojaan. Joka tapauksessa on nuorisovaltuustoille
            ja -parlamenteille syytä antaa aiempaa suurempi rooli nuoria koskevassa
            päätöksenteossa. Mikäli tehtävät
            rajataan yksittäisiin asioihin tai lausuntoihin nuorten
            asemasta, vaarana on, että nuoret kokevat valtuustot ja
            parlamentit kannaltaan merkityksettöminä.
         
         
         Valiokunta pitää erityisen tärkeinä sellaisia osallisuuden
            muotoja, jotka muodostavat pitkäjänteisiä kasvatuksellisia
            prosesseja, koskevat mahdollisimman monia lapsia ja nuoria sekä antavat
            heille aitoja osallistumisen kokemuksia ja aktiivisen kansalaisen
            taitojen opiskelumahdollisuuksia. Tällaiset osallistumisen
            muodot tuottavat saatujen kokemusten perusteella parhaita tuloksia
            lasten ja nuorten omissa ympäristöissä, kuten
            päiväkodeissa, kouluissa ja nuorisotiloissa. Kysymys
            on tällöin ollut lähiympäristön suunnittelusta
            ja viihtyvyyden parantamisesta. Koululaiset ovat esimerkiksi voineet
            päättää kouluympäristönsä parannustoimenpiteistä ja niihin
            kohdennettavista varoista. Nuorisotaloja on kehitetty aktiiviseen
            kansalaisuuteen kasvamisen ympäristöinä,
            jolloin nuoret ovat voineet talotoimikuntien ja omien projektiensa
            kautta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon heitä kiinnostavissa
            asioissa. 
         
         
         Kansalaiseksi kasvamisessa vastuu on sekä kodilla että koko
            yhteiskunnalla. Olennaista on saada lapset ja nuoret oppimaan vuoropuhelua, omien
            ajatusten esittämistä, yhdessä tekemistä sekä muita
            aktiivisen ja oma-aloitteisen kansalaisuuden edellyttämiä toimintatapoja.
         
         
         Kouluilla ja oppilaitoksilla on luonnollisesti keskeinen asema
            yhteisöllisyyteen ja aktiiviseen osallistumiseen oppimisessa.
            Vuonna 2001 tehdyn kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomen
            peruskoulun päättövaiheessa olevilla nuorilla
            on tutkimukseen osallistuneista 28 maasta toiseksi parhaat yhteiskunnalliset
            perustiedot ja valmiudet. Kuitenkin suomalaisten nuorten kiinnostus
            politiikkaan oli vähäisintä samoin kuin
            kiinnostus sosiaalista vastuuta korostavaan kansalaistoimintaan. 
         
         
         Näin ollen pelkkä yhteiskunnallisen tiedon opetustuntimäärien
            kasvattaminen ja opetuksen tavoitteiston vahvistaminen tukemaan
            nykyistä paremmin aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista eivät
            riitä lisäämään nuorten
            kiinnostusta osallistumiseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan. Tutkimuksen
            valossa kysymys ei ole suomalaisten lasten ja nuorten kohdalla tarvittavien
            perustietojen — tiedot voivat olla kylläkin pinnallisia — puuttumisesta,
            vaan yleisestä suhtautumisesta ja asenteista. Tämän
            vuoksi tarvitaan niin kouluyhteisön toimintatapojen kuin
            opetussisältöjen ja -menetelmien kehittämistä siten,
            että herätetään kiinnostus yhteiskuntaelämään
            ja politiikkaan. 
         
         
         Valiokunnan mielestä on tärkeää jo
            peruskoulutasolla käsitellä yhteiskunnallisen
            kasvatuksen sisältöä useissa oppiaineissa
            ja läpäisevänä periaatteena
            koulutyössä. On myös syytä korostaa
            yhteiskunnallisille oppiaineille ominaiseen analysointiin ja kriittiseen
            asioiden tarkasteluun perustuvan ajattelutavan syntyä yksittäistietojen
            opettelun sijasta.
         
         
         Lisäksi oppilaiden tulisi ikäkautensa mukaisesti
            voida osallistua kouluyhteisön ja -ympäristön
            kehittämiseen, koulutyön suunnitteluun ja arviointiin
            sekä tulla kuulluksi ja vaikuttaa itselleen tärkeisiin
            päätöksiin.
         
         
         Valiokunta muistuttaa myös niistä hyödyistä, joita
            oppilaskuntatoiminta voi parhaimmillaan tarjota. Tällainen
            työskentely harjaannuttaa oppilaita neuvotteluun ja sopimiseen
            perustuvaan demokraattiseen toimintakulttuuriin. Oppilaskuntatoiminta
            tarjoaa myös mahdollisuuden rakentavaan sosiaaliseen kasvuun
            ja vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että paikallinen opetustoimi ja nuorisotoimi yhdessä hakeutuvat yhteistyöhön
            paikallisten nuorisojärjestöjen, nuorisoryhmien
            sekä muiden nuorten kanssa toimivien yhteisöjen
            ja toimijoiden kanssa etsien sellaisia toimintamuotoja, joilla saadaan
            nuoria aktivoitumaan itseään koskevaan ja myös
            muuhun päätöksentekoon. 
         
         
         Kaikkien osallisuus tärkeää.
         
          Valiokunta pitää oikeana selonteon lähtökohtaa,
            jonka mukaan osallistumismuotojen kehittämisellä tulee
            vahvistaa kaikkien osallistumisen edellytyksiä. Huomiota
            onkin kiinnitettävä eri kansalais- ja asukasryhmiin
            sekä toimittava syrjäytymisen ehkäisemiseksi. 
         
         
         Kansalaisjärjestöillä on tärkeä tehtävä demokraattisen
            järjestelmän osana. Järjestöt
            omaavat merkittävää asiatuntemusta. Samalla
            ne luovat kanavia kansalaisvaikuttamiselle. Tätä kautta keskustelu
            jäsentyy ja luo paremmat edellytykset ratkaisujen hakemiselle.
            Kansalaisjärjestöjen rooli tulee olemaan entistäkin
            tärkeämpi yhä monimutkaistuvassa yhteiskunnassa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että kansalaisaktiivisuus ilmenee aiempaa enemmän
            "elämän pienissä projekteissa", kuten
            asukasyhdistysten ja vanhempainyhdistysten kautta. Ajan henkeen
            näyttää kuuluvan aktiivisessa toiminnassa
            sellainen selkeä tavoitteellisuus, johon liittyy toimijalle
            välitön henkilökohtainen merkitys.
         
         
         5. Lainsäädännön kehittäminen
         
         Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. 
         
          Selonteossa katsotaan, että kuntalain 27 §:ää saattaisi
            olla aiheellista tarkistaa siten, että velvollisuus huolehtia
            kunnan asukkaiden osallistumisesta ja vaikuttamisesta kunnan toimintaan ulotettaisiin
            valtuuston lisäksi koskemaan myös kunnan muita
            toimielimiä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että valtuustot eivät ole riittävän
            laaja-alaisesti eivätkä määrätietoisesti ottaneet
            huolehtiakseen kuntalaisten osallistumismahdollisuuksien lisäämisestä,
            vaikka lainsäädäntö siihen velvoittaakin.
            On kuitenkin selvää, että tehtävä on
            nimenomaan valtuustolle kuuluva ja sopiva. Valiokunta korostaa,
            että valtuuston tehtävä kuntalaisten
            osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien turvaajana on nähtävä osana
            kunnan johtamisjärjestelmän kehittämistä.
            Tämä seikka ei sulje pois tietenkään
            sitä, että myös muiden toimielinten on
            kannettava asiasta huolta. Valtuustolla on kuitenkin oltava kokonaisvastuu. 
         
         
         Valtuuston tulee velvoittaa kunnan muut toimielimet omalta osaltaan
            pitämään huolta oman hallinnonalansa
            osallistumismahdollisuuksista. Käytännössä tämä tapahtuu
            luontevasti siten, että valtuuston hyväksymään
            taloussuunnitelmaan ja -arvioon sisällytetään
            palvelujen määrällisten, laadullisten
            ja taloudellisten tavoitteiden sekä ympäristötavoitteiden
            lisäksi kunnalliseen demokratiaan ja kuntalaisten osallisuuteen liittyvät
            tavoitteet. 
         
         
         Kunnan asukkaan aloiteoikeus. 
         
         Kuntalain 28 § koskee kunnan asukkaan oikeutta tehdä aloitteita
            ja saada tietoa aloitteen johdosta suoritetuista toimenpiteistä.
            Selonteossa kaavaillaan pykälän muuttamista siten,
            että valtuuston toimivaltaan kuuluvat aloitteet olisi aina
            käsiteltävä valtuustossa ja/tai
            lain 71 §:n muuttamista siten, että tarkastuslautakunnan
            olisi arvioitava myös kuntalaisten aloitteiden johdosta
            suoritettuja toimenpiteitä.
         
         
         Kuntalaisten aktiivisuus aloitteiden tekijänä ja
            aloitteiden käsittelykäytännöt
            vaihtelevat kunnittain. Aloitteita ei lain mukaan ole välttämättä käsiteltävä valtuustossa.
            Siltä osin kuin ne koskevat palvelutuotantoa, aloitteisiin
            vastataankin usein lautakuntien päätöksillä.
            Yleishallinnolliset aloitteet taas käsitellään
            tavanomaisesti kunnanhallituksessa. Monet kuntalaisaloitteet koskevat
            palvelutuotannon parantamiseksi tarvittavia taloudellisia resursseja.
            Nämä kysymykset yleensä ratkaistaan kunnan
            vuotuisen talousarvion käsittelyn yhteydessä.
            Vastaukset näihin aloitteisiin laaditaan kuitenkin usein
            talousarvioprosessin päättymisen jälkeen.
            Lain mukaan valtuuston tietoon on saatettava vähintään
            kerran vuodessa sen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tehdyt aloitteet
            ja niiden johdosta tehdyt toimenpiteet.
         
         
         Nykytilanteesta voidaan yleisesti todeta, että lain
            kirjain tulee noudatetuksi, mutta aloitteiden vaikutus on jäänyt
            varsin vaatimattomaksi. Aloitteiden käsittelyprosessia
            onkin vahvistettava. Tämä edellyttää muun
            muassa aloitteiden asianmukaista arviointia ja riittävän
            palautteen antamista aloitteen tekijöille. Valtuuston roolia voidaan
            vahvistaa esimerkiksi siten, että aloitteiden perusteellisempi
            analysointi tapahtuu valtuuston iltakoulussa. Valiokunnan mielestä ainakaan
            tässä vaiheessa lainmuutokseen ei näytä olevan
            tarvetta.
         
         
         Hallinnon ja talouden tarkastuksen tehtäviin kuuluu
            luonnollisesti myös sen arviointi, että kuntalaisten
            aloitteet tulevat asianmukaisesti käsitellyiksi. Tältäkään
            osin ei ole ilmennyt tarvetta lainsäädännön
            muuttamiseen.
         
         
         Muut esitetyt muutokset. 
         
          Selonteon mukaan kuntalakia voisi olla syytä täydentää säännöksillä,
            jotka kytkisivät kuntalaispalautteen kunnan toiminnan arviointiin. 
         
         
         Kuntalaisten palautejärjestelmiä tulisi valiokunnan
            mielestä tarkastella kokonaisuutena. Valtuuston tulee osana
            kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksien turvaamista varmistaa,
            että kunnassa on käytössä riittävän
            monipuoliset palautejärjestelmät (asiakaskyselyt,
            keskustelufoorumit, sähköpostipalaute).
         
         
         Selonteossa todetaan edelleen, että kunnallishallinnon
            avoimuuden lisäämiseksi olisi tarpeen selvittää,
            millaisia muutoksia kuntalakiin (ja ehkä muuhun lainsäädäntöön)
            tarvittaisiin, jotta kunnan muidenkin elinten kuin valtuustojen
            kokoukset pääsääntöisesti
            voisivat olla avoimia.
         
         
         Mahdollisuus pitää kokous julkisena laajennettiin
            kuntalaissa koskemaan kunnanhallituksen ohella myös kunnan
            muita toimielimiä. Tätä mahdollisuutta
            on jonkin verran käytetty hyväksi. Kokoukset on
            kuitenkin pidetty suljettuina lähinnä sen vuoksi,
            että päätöksenteossa korostuisi
            aito asioiden pohdinta. Kokousten pakollinen avoimuus saattaisi
            lisätä asioista sopimista kokousten ulkopuolella.
         
         
         Yhteenveto.
         
          Valiokunta toteaa, että kuntalain säännökset
            luovat väljät ja joustavat edellytykset asukkaiden
            suoralle osallistumiselle ja vaikuttamiselle. Säännökset
            eivät estä ryhtymästä toimenpiteisiin,
            joita suoran osallistumisen lisääminen edellyttää.
            Yleissäännöksinä ne antavat
            myös riittävän tuen osallisuuden kehittämiselle.
            Kuntalakiin ei näin ollen kohdistu erityisiä muutostarpeita.
         
         
         6. Osallisuus valtionhallinnossa
         
         Osallisuutta edistävät hankkeet. 
         
          Osallisuushankkeeseen liittynyt valtionhallinnon osallisuustyöryhmä on
            kartoittanut ja arvioinut eri osallisuusmuotoja. Selonteon mukaan
            keskeisimmät tarkasteltavat muodot olivat palvelusitoumukset,
            erilaiset palautejärjestelmät, tiedotus- ja tiedonvaihtomuodot
            sekä erityisryhmien palvelun yhteissuunnittelu. Osallisuusmuotoja arvioitiin
            uutuuden, laadun, osallisuusasioiden, kansalaisten osallistumisen,
            saadun tiedon merkityksen ja organisaatioiden toiminnan muutosten
            perusteella. Arvioinnin johtopäätökset
            on tiivistetty kehittämistyötä suuntaaviksi
            periaatteiksi selonteosta ilmenevällä tavalla. 
         
         
         Valtioneuvosto on asettanut kesäkuussa 2000 keskushallintohankkeen.
            Hallitus on sitä ennen linjannut iltakoulussaan keskushallinnon
            uudistamisen periaatteita ja tavoitteita sekä todennut, että yhtenä tavoitteena
            on lisätä kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen
            osallistumismahdollisuuksia yhteiskuntapoliittisten ohjelmien valmistelussa.
            Valtiovarainministeriö on asettanut osana keskushallinnon
            kehittämistä "Kuule kansalaista -hankkeen" toteuttamaan
            mainittua tavoitetta. Keskushallinnon uudistamista johtava ministeriryhmä on
            sittemmin iltakoululle tekemässään raportissa
            linjannut kansalaisten osallistumista koskevat suositukset, joiden
            toteuttamiseksi on asetettu marraskuussa 2001 "Kuule kansalaista -toimeenpanohanke".
            
         
         
         Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia vahvistettava.
         
          Selonteko keskittyy pääasiassa kunnallishallintoon.
            Tämä on tietyllä tavalla perusteltua,
            koska kuntien hallinto on lähimpänä kansalaisten
            jokapäiväistä elämää useilla
            toimialoilla. Kunnat toteuttavat pääosan julkisista palveluista
            ja niillä on merkittävää toimivaltaa muun
            muassa ympäristönsuojelussa, maankäytönsuunnittelussa
            ja rakentamisen ohjaamisessa. Tästä huolimatta
            kansalaisten osallistumisen kannalta selonteon keskittyminen kunnallishallintoon
            sisältää jossakin määrin
            yksipuolisen tai vaillinaisen näkökulman. 
         
         
         Kansanvaltaisen hallinto- ja toimintajärjestelmän
            kehittämisen kannalta ei voida unohtaa, että valtionhallinto
            vaikuttaa monelta osin hyvin merkittävällä tavalla
            kansalaisten oikeuksien ja etujen toteutumiseen samalla, kun se
            määrittelee heille velvollisuuksia ja rajoituksia.
            Kansalaisten osallistumisen ja vuorovaikutuksen lisääminen
            valtionhallinnon suuntaan onkin asetettava merkittävästi
            aikaisempaa keskeisemmälle sijalle. Tämä koskee
            sekä suoran osallistumisen muotojen kehittämistä että niiden
            alan laajentamista.
         
         
         Valtionhallinnon toiminnot muodostavat monirakenteisen kokonaisuuden.
            Jokaisella toiminnan tasolla on mahdollista ja välttämätöntä lisätä kansalaisten
            osallistumista ja vuorovaikutusta. Ministeriötasolla kansalaisten
            osallistumisen ja vuorovaikutuksen kannalta tärkeitä asioita
            käsitellään useassa ministeriössä.
            Virasto- ja liikelaitostasolla voidaan mainita esimerkkeinä Metsähallitus,
            Viestintävirasto ja Verohallitus. Alue- ja paikallishallinnossa
            kansalaisten kannalta erittäin keskeisiä asioita
            puolestaan käsittelevät muun muassa työvoima-
            ja elinkeinokeskukset sekä poliisiviranomaiset.
         
         
         Valtioneuvoston selonteosta ilmenee, että osallisuutta
            edistäviä hankkeita on myös valtionhallinnossa.
            Ne ovat kuitenkin huomattavasti yleisluonteisempia ja hallintokeskeisempiä sekä siten
            vuorovaikutuksen kannalta heikompia kuin kunnallishallinnon hankkeet.
            Valiokunta katsookin olevan erityistä tarvetta kehittää osallistumista
            ja vuorovaikutusta valtionhallinnossa.
         
         
         Täydentäviä kannanottoja.
         
          Edellä lausuttua on syytä täydentää toteamalla,
            että valtionhallinnossa on ministeriötasolla ryhdytty,
            kuten selonteostakin ilmenee, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien
            lisäämiseen ja laajentamiseen. Työtä on
            vain tehokkaasti jatkettava. Valiokunnan käsityksen mukaan
            keskeisen kehittämisvastuun omaavalla valtiovarainministeröllä, samoin
            kuin monilla niillä ministeriöillä, jotka ovat
            prosessissa olleet tähän mennessä mukana, on
            aktiivinen ja vastuullinen ote asiakokonaisuuden eteenpäin
            viemisessä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää erikseen huomiota kahteen
            kysymykseen. Ensinnäkin päätöksenteolle on
            oleellista, että valmistelussa on käytettävissä mahdollisimman
            hyvä tietopohja. Valiokunta katsookin, että yhteiskuntapoliittisessa
            valmistelutyössä tulee varmistaa, että kansalaisia,
            kansalaisjärjestöjä ja muita kansalaisryhmiä kuullaan
            kattavasti ja erilaiset näkökohdat huomioon
            ottaen. Tämä edellyttää huolellista
            suunnittelua ja toteuttamista. Aidossa osallisuudessa eri tahot
            pääsevät esittämään
            omia näkemyksiään ja vaihtoehtojaan jo
            suunnitteluvaiheessa. Tarpeen on myös ajatella eri osapuolten
            resurssien käyttöä. Tästäkin
            syystä lausuntomenettelyssä sen antamiselle on
            varattava asian laajuuden ja laadun perusteella riittävä aika.
         
         
         Lisäksi asianmukaisiin osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin
            kuuluu luonnollisesti molempien kotimaisten kieliryhmien yhdenvertainen
            huomioiminen.
         
         
         Valiokunta viittaa edellä 6 kohdassa lausutun lisäksi
            muilta osin selontekoon koskien osallisuutta valtionhallinnossa
            sekä soveltuvin osin mietinnön 4 kohtaan, erityisesti
            vuoropuhelun lisäämistä, tietotekniikan
            hyödyntämistä, lasten ja nuorten kasvamista
            aktiivisiksi kansalaisiksi sekä kaikkien osallisuutta koskeviin
            osioihin.
         
         
         7. Kohti osallistumisen uutta aikaa
         
         Osallisuushanke on edistänyt kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksien
            laajenemista ja syvenemistä. Kuntaliiton julkaisema kansalaistutkimus
            osoittaa kasvavaa aktiivisuutta, mitä tulee suoraan osallistumiseen
            kuntatasolla. Pienkunnissa käytetään
            suuria kuntia enemmän yhteydenottoja luottamushenkilöihin
            ja viranhaltijoihin, osallistumista julkiseen keskusteluun, puoluetoimintaan
            ja talkootoimintaan. 
         
         
         Selonteon puutteena voidaan pitää konkreettisten
            ehdotusten vähäisyyttä. Lisäksi
            ikääntyvien kansalaisten osallisuuden
            edellytykset jäävät vähälle
            huomiolle. Kunnissa on kuitenkin viime vuosien aikana perustettu
            ahkerasti vanhusneuvostoja. Osassa kuntia on yhdistetty vanhusneuvoston
            ja vammaisneuvoston tehtäviä. Viime vuosien kehitys
            osoittaa, että tämäntyyppiset toimielimet
            yleistyvät kuntakentästä käsin luonnollisen
            kehityksen kautta ilman, että perustamiseen tarvitaan erillistä lainsäädäntöä.
            Vanhusneuvostojen työn vaikuttavuutta on voitu lisätä esimerkiksi
            siten, että ne ovat päässeet osallistumaan
            vanhuuspoliittisen strategian valmisteluun ja sen toteutumisen arviointiin.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että osallisuusmuotojen kehittämisessä kiinnitetään
            huomiota myös sellaisiin toimintamuotoihin, joissa eri
            ikäpolviin kuuluvat ihmiset, varsinkin lapset ja nuoret
            sekä ikääntyvät kansalaiset,
            voivat eriytymisen sijasta toimia myös vuorovaikutuksessa
            keskenään.
         
         
         Osallisuushankkeen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä,
            että lukuisissa kunnissa on kokeiltu uudentyyppisiä osallisuuden
            muotoja ja niistä on saatu rohkaisevia tuloksia. Onkin
            huolehdittava siitä, että eri hankkeiden kokemukset ovat
            kuntasektorin ja valtion eri viranomaisten tiedossa ja että kokemuksia
            hyödynnetään tehokkaasti kansalaisten
            osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiseksi.
         
         
         Valiokunta yhtyy selontekoon tästä mietinnöstä ilmenevin
            huomautuksin ja kannanotoin. Valiokunta tulee seuraamaan, mihin
            toimenpiteisiin mietinnön johdosta ryhdytään.
            Lisäksi valiokunta pyytää, että sisäasiainministeriö ja valtiovarainministeriö antavat
            viimeistään vuoden 2005 loppuun mennessä valiokunnalle
            selvityksen siitä, millä tavoin on voitu edistää sellaista
            kansalaisten suoraa osallistumista, jonka tarkoituksena on vaikuttaa
            julkisen vallan toimintaan sekä siitä, miten tämä mietintö muutoinkin on
            otettu huomioon.
         
         
         Lopuksi on syytä todeta, että meneillään
            on kansalaisten suoran osallistumisen edistämistä koskeva
            jatkuva prosessi, joka ei pääty selonteon
            käsittelyyn. Saadut kokemukset on muutettava käytännöksi
            ja otettava suunta kohti osallistumisen uutta aikaa.