Perustelut
         
         Yleistä
         
         Nyt säädettävällä lailla
            pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa
            ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta on tarkoitus
            perustaa pääkaupunkiseudulle kaksi kuntayhtymää,
            toinen hoitamaan jätehuollon, toinen joukkoliikenteen tehtäviä.
            Lisäksi hallituksen esitys sisältää teknisluonteisia
            muutoksia kahteen muuhun lakiin. 
         
         
         Hallintovaliokunta pitää erinomaisena, että metropolialueen
            yhteistyötä rakennetaan nyt ehdotetulla tavalla
            tehtäväkokonaisuuksien pohjalta ja perustettaville
            kahdelle kuntayhtymälle voidaan määrittää selkeät
            toimenkuvat. Hallituksen esitys kokoaa perustellusti joukkoliikenteen
            suunnittelun pääkaupunkiseudulla yhteen organisaatioon.
            Myös yhdyskuntajätehuollon järjestämisen
            osalta on ollut ja tulee jatkossa olemaan entistäkin tarpeellisempaa
            tehdä seudullista yhteistyötä kuntien
            kesken.
         
         
         Lakiehdotuksen 1 §:n soveltamisalan mukaisesti laki
            velvoittaa vain pääkaupunkiseudun kuntia eli Espoon,
            Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkeja, jotka on mainittu
            erikseen nimeltä myös nyt kumottavassa laissa
            Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta (1269/1996).
            Lakiehdotuksen 5 §:n mukaan molempien kuntayhtymien jäsenkuntina
            voi olla myös muita kuin pääkaupunkiseudun
            kunnat. Nämä kunnat voivat liittyä sopimusperusteisesti joukkoliikenteen
            ja jätehuollon kuntayhtymiin. Siitä, että jokin
            näistä kunnista mainittaisiin nimenomaisesti lain
            1 §:ssä, ei kunnan kannalta ole hyötyä sopimusperusteiseen
            menettelyyn verrattuna. Tällainen lainsäädäntömenettely
            johtaisi vain tarpeeseen tarkistaa lain soveltamisalaa aina, kun
            jokin uusi kunta haluaisi yhteistyöhön mukaan. 
         
         
         Valiokunta pitää pääkaupunkiseudun
            joukkoliikenteen tehokkaan hoitamisen ja jätehuollon keskitetyn
            järjestämisen kannalta olennaisen tärkeänä,
            että lain tarkoittamiin kuntayhtymiin liittyy sopimusperusteisesti
            jäsenkuntina muitakin kuin siihen lain nojalla kuuluvat
            pääkaupunkiseudun kunnat.
         
         
         Henkilöstön asema
         
         Henkilöstön asema on järjestetty
            1. lakiehdotuksen siirtymäsäännöksellä siten,
            että Yhteistyövaltuuskunnan palveluksessa olevan
            henkilöstön ehdotetaan siirtyvän perustettavien
            kuntayhtymien palvelukseen ja siirto katsotaan työsopimuslaissa
            (55/2001) ja kunnallisesta viranhaltijasta
            annetussa laissa (304/2003) tarkoitetuksi liikkeenluovutukseksi.
            Työnantajan vaihtuminen ei lakiehdotuksen perustelujen
            mukaan vaikuta henkilöstön palkka-, loma- tai
            eläke-etuuksiin. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että turvataan myös niiden työntekijöiden
            ja viranhaltijoiden asema, jotka eivät siirry uusiin kuntayhtymiin. 
         
         
         Siirtymävaihe
         
         Nyt käsiteltävällä hallituksen
            esityksellä (HE 80/2009 vp)
            on liittymäkohtia eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa
            parhaillaan käsiteltävänä olevaan
            hallituksen esitykseen joukkoliikennelaiksi sekä laeiksi
            eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE
               110/2009 vp). Joukkoliikennelakiehdotuksen 62 § sisältää liikennelupien
            ja sopimusten voimassaoloon liittyvät siirtymäsäännökset.
            Niiden mukaan niissä Helsingin seudun kunnissa, jotka eivät
            kuulu Helsingin seudun liikennekuntayhtymän toimivalta-alueeseen,
            siirtymäajan liikennöintisopimukset voidaan irtisanoa
            vasta useita vuosia ensin mainitun hallituksen esityksen voimaantulon
            jälkeen. 
         
         
         Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että mainittu säännös voi käytännössä vaikeuttaa
            pääkaupunkiseudun joukkoliikennekuntayhtymän
            laajentumista ennen joukkoliikennelain 62 §:n siirtymäsäännösten
            voimassaoloajan päättymistä, minkä vuoksi
            joukkoliikenteen suunnittelu ja järjestäminen
            nykyistä laajempana, tarkoituksenmukaisena kokonaisuutena
            Helsingin seudulla voi hankaloitua.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa 1.—3. lakiehdotuksen
            hyväksymistä muuttamattomina.
         
         
         LA 82/2007 vp
         
         Nyt hyväksyttävällä 1. lakiehdotuksella
            kumotaan Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta
            annettu laki siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Tämän
            vuoksi valiokunta ehdottaa, että lakialoite hylätään.