Yleisperustelut
         
         Todistajansuojeluohjelman tarve
         
         Useimmissa muissa Euroopan maissa on jo vuosia ollut olemassa
            täysimääräinen todistajansuojeluohjelmaa
            koskeva lainsäädäntö. Valiokunta viittaa
            eri Euroopan maissa omaksuttujen sääntelymallien
            sisällön osalta hallituksen esitykseen. Kansainvälisessä poliisiviranomaisten
            yhteistyössä saadut kokemukset osoittavat, että todistajansuojeluohjelma
            on tarpeellinen erityisesti järjestäytyneeseen
            rikollisuuteen, kuten väkivalta-, huumausaine- tai
            talousrikoksiin sekä ihmiskauppaan, kytkeytyvissä tapauksissa,
            joihin kaikkein vakavin uhkailu yleensä liittyy. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelman käyttämiseen on yleisesti
            turvauduttu, jos prosessi- ja rikosoikeudellisia suojelukeinoja
            ei ole arvioitu riittäviksi todistajan henkeä ja
            terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi. Valiokunta toteaa,
            että todistajansuojeluohjelmasta säätämistä lailla
            puoltavat myös perus- ja ihmisoikeudelliset sekä poliisin rikostorjunnan
            kansainvälisen yhteistyön edistämiseen
            liittyvät näkökohdat. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelma on tarkoitettu tilanteisiin, joissa
            henkilöön kohdistuvaa uhkaa ei voida torjua ilman,
            että hänet sijoitetaan uhkailijoiden ulottumattomiin.
            Käytännössä tämä voi tarkoittaa
            uutta asuinpaikkaa, tilapäistä peitehenkilöllisyyttä ja
            muita suojelutoimenpiteitä. Valiokunta katsoo, että todistajansuojeluohjelmaa
            koskeva lainsäädäntö on sekä yhteiskunnallisesti
            että yksilön näkökulmasta merkittävä toteuttamista
            edellyttävä uudistus, vaikka lähtökohtaisesti
            lain voidaan arvioida tulevan sovellettavaksi käytännössä harvoin. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelman aloittamisen edellytykset (2 §)
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty näkemys,
            että todistajansuojeluohjelman edellytyksiä on
            hallituksen esityksessä käsitelty liian suppeasti.
            Hallintovaliokunta toteaa, että todistajansuojeluohjelman
            aloittamisen edellytyksiä on kuvattu tarkemmin 1. lakiehdotuksen 2 §:n
            yksityiskohtaisissa perusteluissa. Todistajansuojeluohjelma on tarkoitettu
            viimesijaiseksi toimenpiteeksi tilanteessa, jossa henkilöön
            kohdistuu niin vakava uhka, ettei sitä katsota voitavan
            torjua muilla toimenpiteillä. Lähtökohtana on
            myös, ettei todistajansuojeluohjelma ole sidoksissa tietyntyyppisiin
            rikoksiin tai ohjelman avulla suojeltavan henkilön kertomuksen
            näyttöarvoon rikosprosessissa. Todistajansuojeluohjelmassa
            on kysymys nimenomaan siihen osallistuvan henkilön hengen
            ja terveyden suojelemisesta. Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan
            näkemykseen, että ohjelmaan pääsyä voidaan
            pitää yksilön perusoikeuksien turvaamisen näkökulmasta
            merkittävänä seikkana. 
         
         
         Lisäksi hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
            on käsitelty tarkemmin muun muassa sitä, mitä asioita
            ohjelman aloittamista edeltävässä uhka- ja
            riskiarvioinnissa tulee ottaa huomioon. Perusteluihin sisältyy
            myös esimerkkejä tilanteista, joissa todistajansuojeluohjelma voi
            olla tarpeen aloittaa. Hallintovaliokunta painottaa, että kussakin
            tilanteessa todistajansuojeluohjelman aloittamisen edellytykset
            on arvioitava tapauskohtaisesti ja mahdollisimman seikkaperäisesti.
            Lakiehdotukseen sisältyvä sääntelytapa
            on hallintovaliokunnan mielestä perusteltu senkin vuoksi,
            että todistajansuojeluohjelma voi tulla kysymykseen myös
            ennalta arvaamattomissa yksilöllisissä tilanteissa.
            Säädettävän lain nimikkeestä huolimatta
            todistajansuojeluohjelmamenettelyllä on mahdollista suojella
            todistajien lisäksi myös muita terveyden- tai
            hengenvaarassa olevia henkilöitä laissa säädettävien edellytysten
            täyttyessä. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelman päättyminen (3 §)
         
         Perustuslakivaliokunta on esittänyt lausunnossaan hallintovaliokunnan
            harkittavaksi, tulisiko säädettävään
            lakiin lisätä säännös
            siitä, että ohjelman päättäminen
            1. lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentissa
            tarkoitetuissa tilanteissa ei saa vaarantaa suojeltavan tai hänen
            perheenjäsentensä turvallisuutta. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että mainittu lainkohta
            koskee tilanteita, joissa todistajansuojeluohjelma päätetään
            viranomaisaloitteisesti sen vuoksi, että suojeltava osoittaa
            omalla käyttäytymisellään piittaamattomuutta
            omasta turvallisuudestaan, tai sen johdosta, että suojeltava
            on laiminlyönyt 2 §:ssä säädetyn
            tiedonantovelvollisuutensa antamalla tietoisesti vääriä tai
            harhaanjohtavia tietoja ohjelman kannalta merkityksellisistä seikoista. 
         
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n yksityiskohtaisista perusteluista
            ilmenee todistajansuojeluohjelman päättämistä koskevan
            sääntelyn olevan tarkoitettu sovellettavaksi tilanteissa,
            joissa suojeltava tekee oman suojelemisensa mahdottomaksi tai vähintäänkin
            erittäin vaikeaksi. Valiokunta tähdentää todistajansuojeluohjelman
            onnistumisen edellyttävän myös käytännössä,
            että suojeltava itse on tosiasiallisesti sitoutunut ohjelman
            toteuttamiseen. Lisäksi on syytä huomata, että yhteistyöhaluttoman
            henkilön pitäminen todistajansuojeluohjelmassa
            voi pahimmillaan vaarantaa myös muiden suojeltavien sekä suojelutoimintaa
            toteuttavien viranomaisten turvallisuuden, jos suojeltava ei esimerkiksi
            noudata tarvittavaa vaitonaisuutta hänen hyväkseen
            tehdyistä turvallisuusratkaisuista. 
         
         
         Esityksen yksityiskohtaisista perusteluista ilmenee lisäksi,
            että säännöstä voidaan
            soveltaa, jos suojeltava vaarantaa omaa turvallisuuttaan tahallisesti
            esimerkiksi laiminlyömällä hänen henkilökohtaiseen
            suojelusuunnitelmaansa kirjattuja turvallisuusohjeita siitä,
            kuinka suojeltava voi itse myötävaikuttaa omaan
            turvallisuuteensa. Ohjelman päättämistä voidaan
            harkita lisäksi myös, jos suojeltava saattaa itsensä muutoin
            tietoisesti sellaiseen vaaratilanteeseen, joka olisi kohtuudella
            arvioiden voinut olla vältettävissä normaalia
            varovaisuutta noudattaen. 
         
         
         Hallintovaliokunta korostaa, ettei ohjelmaa kuitenkaan mainituissa
            tilanteissa tule lopettaa automaattisesti, vaan lakiehdotus jättää tilaa harkinnalle
            yksittäistapauksittain. Huomioon tulee ottaa muun muassa
            suojeltavan menettelyn tahallisuus ja vakavuus suojelutoiminnan
            kannalta. Esimerkiksi jos suojeltava syyllistyy rikokseen, tulee
            arvioida kyseessä olevan rikoksen vakavuutta ja merkitystä suhteessa
            todistajansuojeluohjelman jatkamiseen. Alaikäisen lapsen
            kyseessä ollen lapsen käyttäytymistä tulee arvioida
            suhteessa lapsen ikään, kehitystasoon ja siihen,
            missä laajuudessa lapselle on kerrottu turvallisuuteen
            liittyvistä tekijöistä ja missä määrin
            hänen voidaan olettaa ymmärtäneen annetut
            ohjeet ja suositukset. Väärien tietojen antamisen
            osalta hallituksen esityksen perusteluissa on todettu, että tietojen
            tulee olla merkityksellisiä ohjelman aloittamisen tai jatkamisen
            kannalta. Ohjelman päättämistä ei
            siis ole syytä harkita, jos kysymys on vähäisistä tiedoista,
            joilla ei ole ollut ratkaisevaa merkitystä ohjelman aloittamisesta
            päätettäessä. Ohjelman päättämistä on perusteltua
            harkita sen sijaan tilanteissa, joissa jälkikäteen
            ilmi tulleet tiedot olisivat alun perin estäneet ohjelman
            aloittamisen. Tällainen tilanne on kyseessä esimerkiksi
            silloin, kun henkilön ei olisi voitu oikeiden tietojen
            valossa katsoa soveltuvan ohjelmaan. Hallintovaliokunta tähdentää,
            että suojeltavalle tulee antaa käytännön
            ohjeet siitä, mitä häneltä henkilökohtaisesti
            edellytetään.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty hallintovaliokunnan
            huomiota lisäksi siihen, ettei esityksestä käy
            ilmi, miten tulee suhtautua siihen seikkaan, että todistaja
            tai muu rikosprosessissa todistelutarkoituksessa kuultava henkilö, jonka
            kohdalla suojeluohjelma on aloitettu, ei pysykään
            rikosasian näytön kannalta keskeisessä kertomuksessaan
            läpi koko rikosprosessin tai lopulta jopa kokonaan kieltäytyy
            todistamasta oikeudessa. 
         
         
         Lakivaliokunta huomauttaa lausunnossaan tältä osin
            ensinnäkin, että todistajansuojeluohjelmaan voidaan
            ehdotetun lain 2 §:n nojalla ottaa myös
            muu kuin rikosprosessissa kuultava henkilö. Todistajansuojeluohjelma
            voidaan aloittaa, jos henkilön henkeä ja terveyttä uhkaava
            vaara on riittävän vakava ja uhkaa ei voida torjua
            muilla toimenpiteillä. Todistajansuojeluohjelman käyttöalaa
            ei siten ole rajattu aina rikosprosessissa kuulemiseen tai sidottu
            kertomuksen näyttöarvoon. Lakivaliokunnan mukaan todistajansuojeluohjelman
            avulla tulee voida suojella myös henkilöä,
            joka on kieltäytynyt todistamasta, jos hän on
            tästä huolimatta riittävän vakavassa
            vaarassa ja jos muut lain edellytykset täyttyvät.
            Näin voi olla esimerkiksi tilanteessa, jossa henkilö on
            antanut rikosprosessin kannalta ratkaisevia tietoja esitutkinnassa
            ja on kertomuksen peruuttamisesta huolimatta henkeen ja terveyteen
            kohdistuvassa vakavassa vaarassa. Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan
            lausunnossa esitettyyn. 
         
         
         Peitehenkilöllisyys ja todistajansuojeluohjelmassa
            olevan henkilön tavoittaminen (4 ja 5 §)
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen
            mukaan poliisilla on oikeus valmistaa ja tehdä vääriä asiakirjoja
            ja rekisterimerkintöjä todistajansuojeluohjelman
            toteuttamiseksi. Sääntelyllä mahdollistetaan
            tilapäisen peitehenkilöllisyyden antaminen suojeltavalle
            tai todistajansuojeluohjelmaa toteuttavalle poliisille. Tarkoitus
            on, että tilapäinen peitehenkilöllisyys
            ei ole jäljitettävissä suojeltavan varsinaiseen
            henkilöllisyyteen. Valiokunta toteaa, että peitehenkilöllisyyttä koskeva
            lakiehdotuksen 5 § vastaa asialliselta sisällöltään
            poliisilain (872/2011) 5 luvussa
            säädettyä salaisten tiedonhankintakeinojen
            paljastumisen estämistä. 
         
         
         Peitehenkilöllisyyteen on mahdollista turvautua vain,
            jos se on välttämätöntä todistajansuojeluohjelman
            toteuttamiseksi. Peitehenkilöllisyyttä koskevaa
            sääntelyä valiokunta pitää tärkeänä todistajansuojeluohjelman
            onnistumisen ja aukottomuuden kannalta. Voimassa olevan lainsäädännön
            nojalla on mahdollista muuttaa henkilön nimeä ja
            henkilöturvatunnusta, mutta näistä muutoksista
            jää aina merkintä muun muassa väestötietojärjestelmään.
            Lakiehdotukseen sisältyvän säännöksen
            lisäarvo nykytilanteeseen verrattuna on siinä,
            että suojeltava voi elää uudella henkilöllisyydellä ilman,
            että ulkopuoliset pystyvät jäljittämään
            häntä historiatietojen avulla. 
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna, että lainvalmistelussa
            on kiinnitetty huomiota suojeltavan tavoittamiseen esimerkiksi saatavien
            perimiseksi. Tätä kysymystä suojeluohjelmassa
            olevan tavoittamisesta on käsitelty tarkemmin lakiehdotuksen
            4 ja 5 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa.
            Tiivistetysti voidaan tältä osin todeta, että todistajansuojeluohjelmaa
            toteuttava keskusrikospoliisi huolehtii käytännössä siitä,
            että suojeltavaan kohdistuvat oikeutetut vaateet ja yhteydenotot
            tavoittavat suojeltavan. Vastaavasti poliisi toimii eräänlaisena
            yhteyspisteenä suojeltavan asioita hoidettaessa. Valiokunta
            huomauttaa siitä, ettei suojeltavan varsinainen, alkuperäinen henkilöllisyys
            lakkaa olemasta, vaan suojeltava ei käytännössä peitehenkilöllisyydessä toimiessaan
            vain käytä tätä henkilöllisyyttä.
            Hän voi kuitenkin palata käyttämään
            alkuperäistä henkilöllisyyttään,
            kun hän ei ole enää hengen- tai
            terveydenvaarassa.
         
         
         Todistajansuojeluohjelmassa kertyvien tietojen käyttö (6 ja
            13 §)
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että todistajansuojeluohjelman
            toteuttamisen yhteydessä saatuja tietoja tulisi voida käyttää rikosten
            estämiseen ja selvittämiseen samalla tavoin kuin
            poliisilaissa ja pakkokeinolaissa (806/2011)
            on säädetty ylimääräisen
            tiedon käyttämisestä. Lisäksi
            lakivaliokunta on lausunnossaan pyytänyt hallintovaliokuntaa
            arvioimaan, onko tietojen laajempi hyödyntäminen
            perusteltua rikostorjunnan ja rikosten uhrien näkökulmasta
            vakavimmissa rikoksissa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on sen sijaan todennut, että suojeltavan
            asunnon ja sen välittömän ympäristön
            valvonnassa saatujen tallenteiden käyttötarkoitussidonnaisuus
            korostuu eikä valvonnan kautta saatua tietoa voida hyödyntää muutoin
            kuin hallituksen esityksessä ehdotetuin tavoin. 
         
         
         Kysymys todistajansuojeluohjelmassa kertyvien tietojen käytöstä liittyy
            1. lakiehdotuksen 6 §:ään sisältyvään
            mahdollisuuteen valvoa suojeltavan asuntoa ja sen välitöntä lähiympäristöä kameran
            avulla tai muulla paikkaan sijoitetulla teknisellä laitteella,
            menetelmällä tai ohjelmistolla. Säännöksen
            perusteella valvontaa voidaan käyttää vain,
            jos se on välttämätöntä suojeltavan henkeä tai
            terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi. Säännös
            mahdollistaa valvonnan suorittamisen myös ilman, että siitä ilmoitetaan
            sivullisille. Käytännössä valvonnasta
            on tarkoitus jättää ilmoittamatta vain,
            jos ilmoittaminen lisää suojeltavan paljastumisriskiä.
            Kameravalvonnasta ilmoittaminen esimerkiksi kyltein tai tarroin
            voi joissakin tapauksissa olla jopa turvallisuutta lisäävä tekijä.
            Suojeltavan kodin valvonnassa kertyneitä turvakameratallenteita
            samoin kuin muita todistajansuojeluohjelmassa kertyneitä tietoja
            saa lakiehdotuksen mukaan käyttää vain
            todistajansuojeluohjelman toteuttamiseksi ja suojeltavaan kohdistuvan
            rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi. 
         
         
         Hallintovaliokunta yhtyy lakivaliokunnan lausunnossa esitettyyn
            siitä, että hallituksen esitykseen sisältyvä rajaus
            todistajansuojeluohjelmassa kertyneiden tietojen hyödyntämisestä on sopusoinnussa
            tietojen alkuperäisen keräämistarkoituksen
            kanssa. Tämän vuoksi ja perustuslakivaliokunnan
            lausunto huomioon ottaen tässä yhteydessä ei
            ole mahdollista säätää poliisilain ja
            pakkokeinolain mukaista ylimääräistä tietoa muistuttavan
            tiedon hyödyntämistä mahdolliseksi hallituksen
            esitystä laajemmin ilman perustuslakivaliokunnan uutta
            lausuntoa, jota vaalikauden lopun aikatauluista ja työtilanteista johtuen
            ei nähdä mahdolliseksi enää pyytää. Hallintovaliokunta
            joka tapauksessa pitää syntynyttä tilannetta
            ongelmallisena ja katsoo sen korjaamisen olevan välttämätöntä. 
         
         
         Valvontakameratallenteista saattaa paljastua esimerkiksi kerrostalon
            portaikossa suojeltavaan kohdistettavaksi suunniteltu henkirikos, joka
            kohdistuukin vahingossa sivulliseen. Paljastua voi myös
            sivulliseen kohdistuva rikos, jolla ei ole mitään
            yhtymäkohtaa suojeltavaan. Esimerkkinä voidaan
            mainita muualla tehty rikos, jonka tekijä poistaa naamionsa
            valvontakameran kuvassa. Tällaisten esimerkkitapahtumien
            voidaan arvioida olevan harvinaisia, mutta joka tapauksessa mahdollisia.
            Valiokunnan käsityksen mukaan yleisen oikeustajun kannalta
            on vierasta sellainen ajattelu, ettei aineelliseen totuuteen pääsemiseksi
            voida hyödyntää saatua tietoa rikoksen
            selvittämisessä ja yleensäkin rikosprosessissa.
            Hallituksen esityksen pohjalta tällainen sääntely
            ei ole mahdollista edes kaikkein törkeimpien rikosten osalta. 
         
         
         Valiokunta edellyttääkin hallituksen ryhtyvän
            pikaisesti lainvalmistelutoimenpiteisiin todistajansuojeluohjelmaa
            koskevan lainsäädännön tarkistamiseksi
            siten, että suojeltavan asunnon ja sen lähiympäristön
            valvonnassa teknisen laitteen, menetelmän tai ohjelmiston
            avulla saatavaa tietoa voidaan käyttää mahdollisimman laajasti
            myös muihin kuin suojeltavaan kohdistuvien rikosten estämisessä,
            esitutkinnassa ja koko rikosprosessissa (Valiokunnan lausumaehdotus). 
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta katsoo,
            että joka tapauksessa 1. lakiehdotuksen 6 §:n
            nojalla tapahtuvassa valvonnassa saatua tietoa voidaan käyttää toimenpiteiden suuntaamisessa
            rikoksen estämiseksi ja selvittämiseksi noudattaen
            sitä, mitä poliisilaissa ja pakkokeinolaissa säädetään
            toimenpiteiden suuntaamisesta. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelmaa koskeva todistamiskielto ja tietojen
            salassapito
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvä 5. lakiehdotus koskee
            uutta oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 23 a §:ää.
            Sen mukaan todistaa ei saa viranomaisen toiminnan julkisuudesta
            annetun lain (621/1999) 24 §:n
            1 momentin 28 kohdassa tarkoitetuista todistajansuojeluohjelmaa
            koskevaan rekisteriin tallennetuista tiedoista eikä muista
            todistajansuojeluohjelmaa koskevista tiedoista. Tiedoista saa kuitenkin
            todistaa, jos ajetaan syytettä todistajansuojeluohjelmalla
            suojeltavaan henkilöön kohdistuneesta rikoksesta.
         
         
         Lakivaliokunnan lausunnon mukaan hallituksen esityksestä ei
            käy selvästi ilmi, onko todistaja tai kuultava
            velvollinen tuomioistuimessa tapahtuvan kuulemisen yhteydessä esimerkiksi vastaajan
            tai hänen avustajansa kysyessä ilmaisemaan, että hän
            on suojeltavana mukana todistajansuojeluohjelmassa tai että hänelle
            on viranomaisen toimesta luvattu pääsy mukaan
            ohjelmaan. Sama kysymys on noussut esiin myös hallintovaliokunnan
            asiantuntijakuulemisessa. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa todistamiskiellon tarkoituksena olevan
            suojella todistajansuojeluohjelmassa olevaa henkilöä.
            Tiedot ohjelmassa olemisesta tai sellaiseen menemisestä ovat luonteeltaan
            sellaisia, että niiden ilmaiseminen voi vakavasti vaarantaa
            suojeltavan turvallisuuden. Lakivaliokunnan mukaan nämä tiedot
            ovat ehdotetussa säännöksessä tarkoitettuja
            muita todistajansuojeluohjelmaa koskevia tietoja ja siten todistamiskiellon
            alaisia. Lakivaliokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että ehdotetussa säännöksessä käytetystä sanamuodosta "todistaa
            ei saa" seuraa, että todistamiskielto on henkilölliseltä soveltamisalaltaan
            yleinen ja poikkeukseton. Hallintovaliokunta yhtyy tältä osin
            lakivaliokunnan lausuntoon. 
         
         
         Todistajansuojeluohjelmasta säädettävän
            lain 13 §:n 1 momentin nojalla keskusrikospoliisi
            pitää sille tässä laissa säädettyjen
            tehtävien hoitamista varten todistajansuojeluohjelmia koskevaa
            rekisteriä. Valiokunta muistuttaa asianmukaisen rekisterinpidon,
            rekisterien valvonnan ja henkilötietojen käsittelyn
            välttämättömyydestä (HaVM
               16/2014 vp). 
         
         
         Todistajansuojeluohjelman suhde anonyymiin todistamiseen
         
         Lakivaliokunnan käsiteltävänä on
            samanaikaisesti nyt esillä olevan hallituksen esityksen kanssa
            hallituksen esitys todistelusäännösten uudistamisesta
            (HE 46/2014 vp). Kyseisessä esityksessä ehdotetaan,
            että vakavimpien rikosten käsittelyssä mahdollistettaisiin
            niin sanottu anonyymi todistaminen. Asiantuntijakuulemisessa on
            pyydetty lainsäätäjää ottamaan
            kantaa siihen, miten todistajansuojeluohjelma suhtautuu eduskunnan
            käsittelyssä olevaan oikeudenkäymiskaaren
            muutokseen, joka mahdollistaa tietyin laissa säädettävin
            edellytyksin anonyymin todistamisen. 
         
         
         Hallintovaliokunta yhtyy siihen lakivaliokunnan lausunnosta
            ilmenevään näkemykseen, että todistajansuojeluohjelmaa
            sovelletaan usein käytännössä tilanteissa,
            joissa suojeltavan henkilöllisyys on jo vastaajan tai suojeltavaa
            uhkailevan tahon tiedossa. Kysymyksessä voi olla esimerkiksi
            rikoskumppani tai sellainen rikollisjärjestön
            sisäpiirin henkilö, jonka henkilöllisyys
            on pääteltävissä annettujen
            tietojen perusteella. Tällaisissa tapauksissa anonymiteettiä ei
            voitaisi edellä mainitun hallituksen esityksen mukaan edes
            myöntää. 
         
         
         Hallintovaliokunta katsoo, etteivät todistajansuojeluohjelma
            ja anonyymi todistaminen ole toisiaan poissulkevia järjestelyjä.
            Joissakin tilanteissa voidaan päätyä lainsäädännön
            edellytysten täyttyessä käyttämään
            molempia vaihtoehtoja, eikä perusteluissa käytetty
            ilmaisu todistajansuojeluohjelmasta viimesijaisena keinona tarkoita
            tämän vaihtoehdon poissulkemista.
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa lisäksi, ettei todistajansuojeluohjelmalla
            itsessään ole vaikutusta meneillään
            olevaan siviili- tai rikosprosessiin tai esimerkiksi vastaajan
            oikeuksiin. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
            todetaan, että todistajansuojeluohjelmaan liittyvien kansainvälisten
            periaatteiden ja erityisesti puolueettomuusperiaatteen mukaisesti
            todistajansuojeluohjelma on täysin rikosprosessista riippumaton
            menettely eivätkä suojelua toteuttavat viranomaiset
            osallistu mahdollisesti samanaikaisesti meneillään
            olevaan rikosprosessiin. Hallintovaliokunta katsoo, ettei todistajansuojeluohjelman
            tule johtaa myöskään tilanteisiin, joissa vaarannetaan
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin edellytyksiä. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa vielä, että henkilötodistelulla
            on edelleen suuri merkitys rikosten selvittämisessä.
            Tämän vuoksi on olennaisen tärkeää huolehtia
            todistajan asemasta. Tällöin on kysymys monista
            muistakin seikoista kuin todistajan turvallisuudesta, josta huolehtiminen
            on ensiarvoisen tärkeää. Vaikka todistajien
            uhkailu lienee vielä nykyisin Suomessa harvinaisehkoa, on
            välttämätöntä pyrkiä siihen,
            ettei todistajille aiheudu edes pelkoa mahdollisista kostotoimenpiteistä.
            Tämän päivän rikollisuuteen
            sisältyy valitettavasti sellaista piittaamattomuutta toisista
            ihmisistä, että todistaminen saatetaan kokea jo tällaisten
            yleisten tietojen perusteella pelottavaksi. Yhteiskunnan tuleekin
            toimia niin, että myös vastaisuudessa kansalaiset "ovat
            valmiita näkemään, mitä ympäröivässä maailmassa
            tapahtuu ilman, että he sulkevat silmänsä".
         
         
         Tiedon antaminen suojeltavan olinpaikasta
         
         Saadun selvityksen mukaan tiedon todistajansuojeluohjelmassa
            olevan suojeltavan olinpaikasta tulisi olla keskusrikospoliisin
            päällikön niin päättäessä myös
            sijoituspaikkakunnan poliisilaitoksella.
         
         
         Lakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että tieto suojeltavan
            olinpaikasta voitaisiin ehdotettu laki ja sen perustelut huomioon
            ottaen antaa tarvittaessa myös paikallispoliisille ilman
            erillistä säännöstä.
            Lakivaliokunta huomauttaa, että viranomaisten välinen
            yhteistyö on keskeinen osa todistajansuojeluohjelman toteuttamista. Erityisesti äkillisissä
            vaaratilanteissa
            paikallispoliisi voi käytännössä olla
            ainoa taho, joka voi reagoida tilanteeseen sen vaatimalla kiireellisyydellä.
            Kaikissa tapauksissa suojeltavan sijoittamisesta paikkakunnalle
            ei kuitenkaan välttämättä ilmoiteta
            paikallispoliisille. Hallintovaliokunta painottaa, että eräs
            todistajansuojeluohjelman vahvuus perustuu siihen, ettei tietoa
            ohjelmassa olevista henkilöistä anneta edes muille viranomaisille,
            ellei se ole ohjelman toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
         
         
         Yhteenveto
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut lausunnossaan esitystä keskeisesti
            valtiosääntöoikeudellisesta näkökulmasta.
            Hallintovaliokunta on ottanut huomioon perustuslakivaliokunnan lausunnosta
            ilmenevän säätämisjärjestystä koskevan huomautuksen
            lisäksi suojeltavan henkilökohtaista suojeluohjelmaa
            koskevan huomautuksen. Lakivaliokunnan lausunnossa on kiinnitetty huomiota
            samoihin seikkoihin, jotka ovat nousseet esiin myös hallintovaliokunnan
            asiantuntijakuulemisessa. Tästä johtuen hallintovaliokunnan
            mietinnössä on voitu ottaa huomioon lakivaliokunnan
            lausunto kokonaisuudessaan. 
         
         
         Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa
            selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää lakiehdotuksia
            tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta puoltaa 2.—5. lakiehdotuksen
            hyväksymistä muuttamattomina ja 1. lakiehdotuksen
            hyväksymistä muutettuna tästä mietinnöstä ilmenevin
            kannanotoin ja muutosehdotuksin. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki todistajansuojeluohjelmasta
         
         4 §. Henkilökohtainen suojelusuunnitelma.
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan
            poliisi laatii yhdessä suojeltavan kanssa henkilökohtaisen
            kirjallisen suojelusuunnitelman. Hallituksen esitykseen sisältyvän
            4 §:n 2 ja 3 momentti sääntelevät
            suojelusuunnitelman sisältöä. Siitä tulee
            muun muassa ilmetä, kuinka suojeltava voi itse käyttäytymisellään
            myötävaikuttaa oman turvallisuutensa ylläpitämiseen.
            Suojelusuunnitelmaan kirjataan myös, miten suojeltavan
            tavoitettavuus hänen oikeudellisten velvoitteidensa toteutumiseksi
            järjestetään, sekä muut toimenpiteet
            todistajansuojeluohjelman toteuttamiseksi. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt perusteltuna,
            että lakiin ja käytännössä sen 4 §:ään
            lisätään vähintään
            yleinen luonnehdinta ohjelmassa toteutettavista suojelutoimenpiteistä,
            luettelo yleisimmistä suojelutoimenpiteistä sekä yleinen
            suojelutoimenpiteitä koskeva suhteellisuusvaatimus. 
         
         
         Vaikka lakiehdotukseen ei ole sisällytetty yleistä luonnehdintaa
            suojelutoimenpiteistä ja viittausta suhteellisuusperiaatteeseen,
            sen yksityiskohtaisissa perusteluissa on kuvattu suojelutoimenpiteitä varsin
            kattavasti. Perusteluissa on myös korostettu tapauskohtaista
            harkintaa suhteellisuusperiaatteen mukaisesti. Saadun selvityksen
            mukaan laissa on ehdotettu säädettäväksi vain
            sellaisista toimenpiteistä, jotka edellyttävät tässä yhteydessä laintasoista
            säännöstä. Monet suojelutoimenpiteistä ovat
            luonteeltaan sellaisia, ettei niistä ole välttämätöntä säätää laissa. Tällaisina
            seikkoina voidaan mainita esimerkiksi asunnon järjestäminen,
            puhelimen antaminen ja yleinen neuvonta. Saadun selvityksen mukaan
            syynä valittuun sääntelyratkaisuun on
            ollut se seikka, että yksittäiset suojelutoimenpiteet valitaan
            ja mukautetaan aina tapauskohtaisen harkinnan perusteella eikä mitään
            yhtä staattista mallia ole tarkoitus olla olemassa. Valiokunta pitää tärkeänä myös
            sitä seikkaa, että säädettävä laki
            mahdollistaa nopean reagoimisen muuttuviin tilanteisiin ja suojelutoimenpiteiden
            mukauttamisen suojeltavan turvallisuustilanteessa tapahtuviin muutoksiin. 
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            yleisluonnehdinnan suojelutoimenpiteistä lakiehdotuksen
            4 §:n uudessa 2 ja 3 momentissa, jolloin
            hallituksen esityksen 2 ja 3 momentti siirtyvät
            säädettävän lain 4 ja 5 momentiksi.
            Kyseisten muutosten johdosta on lisäksi muutettava säädettävän
            lain 4 §:n 4 momenttia (hallituksen esityksen
            4 §:n 2 momentti). Valiokunnan ehdottama
            muotoilu jättää edelleen tilaa yksilöllisen
            uhka- ja riskiarvioinnin perusteella tehtävälle
            tapauskohtaiselle harkinnalle. Hallintovaliokunnan ehdottamassa
            muodossa lakiehdotuksen 4 § kuuluu seuraavasti: 
         
         
         "Poliisi laatii yhdessä suojeltavan kanssa
            henkilökohtaisen kirjallisen suojelusuunnitelman. 
         
         
         
            Suojelusuunnitelmaan kirjataan keskeiset toimenpiteet todistajansuojeluohjelman
               toteuttamiseksi. Tällaisia toimenpiteitä voivat
               olla esimerkiksi suojeltavan sijoittaminen uudelle paikkakunnalle,
               asunnon järjestäminen, turvalaitteiden sijoittaminen
               suojeltavan kotiin ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen
               liittyvä neuvonta. (Uusi 2 mom.)
            
         
         
         
            Todistajansuojeluohjelman toteuttamiseksi valittavien yksittäisten
               toimenpiteiden on oltava puolustettavia suhteessa niillä tavoiteltavaan hyötyyn
               sekä niiden vaikutuksiin muun muassa suojeltavan yksityisyyteen,
               elämänlaatuun ja toimintakykyyn sekä toimenpiteiden
               aiheuttamiin kustannuksiin ja muihin kokonaisarviointiin vaikuttaviin
               seikkoihin. (Uusi 3 mom.)
            
         
         
         Suojelusuunnitelmasta tulee ilmetä, kuinka suojeltava
            voi itse käyttäytymisellään
            myötävaikuttaa oman turvallisuutensa ylläpitämiseen. Suojelusuunnitelmaan
            kirjataan myös, miten suojeltavan tavoitettavuus hänen
            oikeudellisten velvoitteidensa toteutumiseksi järjestetään (poist.).
            (4 mom. HE:n 2 mom.)"
         
         
         8 §. Todistajansuojeluohjelmaa koskeva ilmaisukielto.
         
         Lakiehdotuksen 8 §:n 1 momentissa säädetään
            sivullisen, joka on avustanut todistajansuojeluohjelman toteuttamisessa,
            ilmaisukiellosta saamistaan todistajansuojeluohjelmaa koskevista
            tiedoista. Hallintovaliokunta ehdottaa 8 §:n 1 momentin
            sääntelyn täydentämistä myös
            tietojen käyttöä koskevalla hyväksikäyttökiellolla. 
         
         
         13 §. Todistajansuojeluohjelmia koskeva rekisteri.
         
         Pykälän 2 momentti koskee säädettävän lain
            nojalla saatujen salassa pidettävien tietojen käyttöä ja
            luovuttamista, mikä on säännöksen mukaan
            mahdollista vain, jos se on välttämätöntä todistajansuojeluohjelman
            toteuttamiseksi tai suojeltavaan kohdistuvan rikoksen estämiseksi ja
            selvittämiseksi. Valiokunta ehdottaa momentin sanamuodon
            selkeyttämistä ja täsmentämistä,
            jotta soveltamisessa ei ilmenisi epäselvyyttä. Hallituksen
            esityksen sanamuodon "tämän lain nojalla saatuja
            salassa pidettäväksi säädettyjä tietoja
            saa käyttää ja luovuttaa vain, jos se
            on välttämätöntä..." muuttamista
            muotoon "todistajansuojeluohjelman toteuttamiseksi saatuja
            salassa pidettäväksi säädettyjä tietoja
            saa käyttää ja luovuttaa vain, jos se
            on välttämätöntä...".
         
         
         15 §. Muutoksenhaku.
         
         Ehdotetun lain 15 §:n mukaan lain nojalla
            tehtyyn päätökseen ei saa hakea muutosta
            valittamalla. Ehdotus on tältä osin merkityksellinen
            perustuslain 21 §:n kannalta. Oikeus hakea muutosta
            on keskeinen osa perustuslain 21 §:ssä turvattua
            oikeusturvaa. Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että muutoksenhakuoikeus
            ei kuitenkaan ole ehdoton oikeus.
         
         
         Hallituksen esityksen 3 §:ssä säädetään
            todistajansuojeluohjelman päättymisestä.
            Ehdotetun 1 momentin mukaan todistajansuojeluohjelma päätetään
            suojeltavan pyynnöstä tai jos sen jatkuminen on
            ilmeisen tarpeetonta. Ehdotetun 2 momentin mukaan ohjelma voidaan
            päättää myös, jos suojeltava
            omalla käyttäytymisellään osoittaa
            piittaamattomuutta omasta turvallisuudestaan tai jos suojeltava
            on laiminlyönyt 2 §:n 2 momentin 3 kohdassa
            säädetyn tiedonantovelvollisuutensa olennaisella
            tavalla antamalla tietoisesti vääriä tai
            harhaanjohtavia tietoja ohjelman kannalta merkityksellisestä seikasta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että pykälän
            2 momentin mukaisessa tilanteessa on kysymys todistajansuojeluohjelman
            päättämisestä tavallaan sanktioluonteisena
            seuraamuksena. Kun päättäminen tällaisissa
            tilanteissa voi aiheuttaa vaaran suojeltavalle tai tämän perheenjäsenille,
            perustuslain 21 §:n mukainen oikeusturvavaatimus
            on erityisen korostettu.
         
         
         Hallituksen esityksessä esitetty perustelu, jonka mukaan
            kyse olisi tällöin sellaisesta erityistä asiantuntemusta
            vaativasta arvioinnista, joka ei sovellu tuomioistuinten oikeusharkintaan,
            ei perustuslakivaliokunnan mukaan ole vakuuttava — etenkin
            ottaen huomioon perustuslain 7 §:ssä turvattu
            henkilökohtainen koskemattomuus. Lakiehdotuksen 15 §:ää on
            perustuslakivaliokunnan mukaan muutettava siten, että ohjelman
            päättämisestä 3 §:n
            mukaan voidaan hakea muutosta.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee edelleen, että todistajansuojeluohjelmaa
            koskeva
            päätöksenteko on monella tavalla erityislaatuista,
            ja todistajansuojeluohjelman edellytysten arviointi ei välttämättä ole
            erityisen luontevasti tuomioistuimen toteuttaman oikeudellisen harkinnan
            kautta toteutettavaa arviointia. Ehdotettu 3 § muodostaa
            tästä edellä todetulla tavalla kuitenkin
            poikkeuksen. Muissa tilanteissa muutoksenhakuoikeuden tarpeen arviointiin
            vaikuttaa myös ehdotettu lain 14 §, joka
            koskee todistajansuojeluohjelman toteuttamisen valvontaa. Edelleen
            todistajansuojeluohjelmassa toteutettujen toimenpiteiden osalta
            yleisen laillisuusvalvonnan puitteissa toteutettuun kantelumenettelyyn
            turvautuminen on sinänsä mahdollista.
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon
            johdosta 15 §:n 1 momentissa säädettävän,
            että 3 §:n mukaiseen päätökseen
            saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
            (586/1996) säädetään. 
         
         
         Lisäksi valiokunta ehdottaa 15 §:n
            uudessa 2 momentissa säädettäväksi
            muutoksenhalukiellosta muuhun käsiteltävänä olevan
            lain nojalla tehtyyn päätökseen. 
         
         
         2.—5. lakiehdotus 
         
         Valiokunta ehdottaa 2.—5. lakiehdotuksiin sisältyvien
            lähinnä 1. lakiehdotuksesta johtuvien teknisluontoisten
            säännösten hyväksymistä muuttamattomina.