Perustelut
         
         Kuntakonserni
         
         Voimassa olevassa kuntalaissa (365/1995)
            ei ole määritelty kuntakonsernia. Lakiin ei myöskään sisälly
            säännöksiä konsernijohdosta,
            konserniohjauksesta tai -valvonnasta. Kuntalain 68 §:n 3
            momentissa säädetään kuitenkin
            kunnan velvollisuudesta laatia konsernitase liitteineen. 
         
         
         Lakiehdotuksen 16 a §:n mukaan kunta tytäryhteisöineen
            muodostaa kuntakonsernin. Kunnan tytäryhteisöjä ovat
            yhteisöt, joissa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997)
            1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta.
            Lisäksi tytäryhteisojä ovat kunnan määräysvaltaan
            kuuluvat säätiöt. Määritelmä vastaa
            pääosin nykyistä käytäntöä sisältäen
            lisäksi myös kuntayhtymät, joissa kunnalla
            on määräysvalta.
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvässä lakiehdotuksessa
            kunta velvoitetaan laatimaan ja sisällyttämään
            tilinpäätökseensä konsernitilinpäätöksen,
            joka laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien
            sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä.
            Konsernitilinpäätökseen sisällytetään
            lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys
            kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden
            aikana (68 a §). Konsernitilinpäätös
            saadaan jättää laatimatta 68 a §:n
            3 momentin edellytysten täyttyessä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että sääntelyn
            tarkoituksena on saada kunnan toiminnasta ja taloudesta riittävä ja
            oikea kokonaiskuva tilanteessa, jossa kuntapalveluja tuottavat enenevässä määrin
            kunnan perusorganisaation lisäksi kunnan määräysvallassa
            olevat yhteisöt ja säätiöt.
         
         
         Lakiehdotuksella selkeytetään kuntakonsernin
            ohjausta säätämällä kuntalaissa
            valtuuston, kunnanhallituksen ja kunnan viranhaltijoiden konsernia
            koskevasta toimivallan jaosta ja tehtävistä.
         
         
         Valtuuston tulee päättää lakiehdotuksen 13 §:n
            nojalla kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista
            sekä konserniohjauksen periaatteista. Tältä osin
            hallituksen esitykseen sisältyvä sääntely
            vastaa nykyistä tosiasiallista tilaa.
         
         
         Konsernijohto vastaa kuntakonsernin ohjauksesta ja konsernivalvonnan
            järjestämisestä. Kunnan konsernijohtoon
            kuuluvat lakiehdotuksen mukaan kunnanhallitus, kunnanjohtaja tai
            pormestari ja muut johtosäännössä määrätyt
            kunnan viranomaiset (25 a §). Tarkastuslautakunnan tulee
            jatkossa huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen
            tarkastuksen yhteensovittamisesta.
         
         
         Hallintovaliokunta katsoo, että konsernijohdon määrittely
            selkeyttää konsernin johtamisen vastuusuhteita
            erityisesti valtuuston ja kunnanhallituksen välillä.
            Voimassa olevan kuntalain nojalla kunnanhallitukselle ja kunnanjohtajalle tai
            pormestarille kuuluu tyypillisesti konsernijohdon tehtäviä.
            Muilta kuin laissa mainituilta osin kuntien tulee itse määritellä konsernijohtoon
            kuuluvat toimielimet ja henkilöt. Tehtävien
            määrittelyn voidaan arvioida edellyttävän ainakin
            osassa kuntia johtosäännön muuttamista ja
            konserniohjeiden tarkistamista. 
         
         
         Kuntakonsernin yritysvaikutusten osalta valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen
            hyväksyminen vaikuttaa vain kunnan määräysvallassa
            oleviin yrityksiin. Valiokunta tähdentää,
            että uusilla säännöksillä tehostetaan
            kunnan tytäryritysten ja muiden tytäryhteisöjen
            konserniohjausta kytkemällä mainittujen yhteisöjen
            toiminta ja talous aiempaa tiiviimmin kuntien ja kuntayhtymien
            toimintastrategiaan. Lakiehdotus liittyy kunnan sisäisen
            toiminnan tehostamiseen vahvistamalla omistajaohjausta. Sääntely
            ei puutu markkinoiden hyödyntämiseen palvelutuotannossa. 
         
         
         Esteellisyys
         
         Kunnallisen luottamushenkilön ja kunnan palveluksessa
            olevan henkilön esteellisyydestä säädetään
            kuntalain 52 §:ssä ja hallintolain (434/2003)
            28 §:ssä.
         
         
         Valtuutettu on kuntalain 52 §:n mukaan valtuustossa
            esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee
            henkilökohtaisesti häntä taikka hänen hallintolain
            28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettua läheistään.
         
         
         Muihin luottamushenkilöihin ja kunnan henkilöstöön
            sovelletaan hallintolain 28 §:n virkamiestä koskevia
            esteellisyyssäännöksiä. Kyseisen
            pykälän 1 momentin 5 kohdan nojalla virkamies
            on esteellinen, jos hän tai hänen 2 momentin 1
            kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen,
            hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka
            toimitusjohtajana, tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa
            yhteisössä, säätiössä,
            valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai
            jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai
            vahinkoa.
         
         
         Hallintolain yhteisöjäävisäännöksen
            perusteella esimerkiksi kunnan tytäryhteisön hallituksen
            jäsenenä toimivat kunnanhallituksen jäsenet eivät
            voi ottaa osaa yhteisöä koskevan asian käsittelyyn
            kunnanhallituksessa. Myös kunnan omistaman yhtiön
            hallituksen jäseneksi nimitetty kunnanjohtaja tai pormestari
            on kunnassa esteellinen käsittelemään
            yhtiön asiaa. Esteellisyys syntyy henkilön muodollisen
            aseman perusteella. Esteellisyyssäännökset
            on koettu erityisen ongelmallisiksi kokonaan kunnan omistuksessa
            tai määräysvallassa olevissa osakeyhtiöissä sekä yleensä kuntayhtymissä. 
         
         
         Käytännössä yhteisöjäävisäännös
            on merkinnyt sitä, että esimerkiksi kuntakonserniin
            kuuluvien yhtiöiden hallituksiin ei ole voitu valita kunnanhallituksen
            jäseniä tai sen lautakunnan jäseniä,
            joka käsittelee yhtiötä koskevia asioita. Näin
            ollen kunnassa keskeisen poliittisen tai virkatehtäviinsä liittyvän
            vastuun kantavat luottamushenkilöt tai viranhaltijat eivät
            voi osallistua kuntien vastuulla olevan toiminnan ja kuntien rahoittaman
            kuntayhtymän päätöksentekoon. Yhteisöille
            on usein siirretty tehtäväkokonaisuuksia, joilla
            on kunnan kannalta strategista merkitystä. 
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna voimassa olevan
            yhteisöjäävisäännöksen
            muuttamista hallituksen esityksen mukaisessa muodossa (52 §). Lakiehdotus
            tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole esteellinen
            kunnassa pelkästään sillä perusteella,
            että hän on kunnallisen liikelaitoksen, kunnan
            tytäryhteisön tai kuntayhtymän hallituksen, hallintoneuvoston
            tai muun niihin rinnastettavan toimielimen jäsen tai toimitusjohtaja
            tai sitä vastaavassa asemassa. Henkilö on kuitenkin
            esteellinen, jos kunnan ja liikelaitoksen, kuntayhtymän,
            yhteisön tai säätiön edut ovat
            ristiriidassa keskenään taikka asian tasapuolinen
            käsittely edellyttää, ettei henkilö osallistu
            asian käsittelyyn. Valiokunta katsoo, että lakiehdotuksessa on
            otettu asianmukaisesti huomioon kunnallishallinnon organisatorisen
            rakenteen eriytyiminen ja kunnallishallinnon yhtenäisyyden
            vaatimukset. Hallituksen esityksen 52 §:n hyväksymiseen
            on perustellut, konserniohjaukseen liittyvät painavat syyt.
            Yhteisöjäävisääntely
            ei myöskään ole ristiriidassa hyvän
            hallinnon takeiden kanssa. 
         
         
         Kunnallinen liikelaitos
         
         Kuntalaissa säädetään kunnallisen
            liikelaitoksen perustamisesta, hallinnon järjestämisestä sekä liikelaitokselle
            asetettavista tavoitteista. Laki ei kuitenkaan määrittele
            kunnallisen liikelaitoksen käsitettä. Tämä on
            johtanut siihen, että liikelaitos käsitteenä ja
            sen asema kuntaorganisaatiossa on jäänyt varsin
            tulkinnanvaraiseksi. 
         
         
         Kunta tai kuntayhtymä voi ehdotetun kuntalain 87 a §:n
            nojalla perustaa liiketoimintaa tai liiketaloudellisten periaatteiden
            mukaan hoidettavaa tehtävää varten kunnallisen
            liikelaitoksen. Liikelaitoksen perustaminen edellyttää erikseen tehtävää päätöstä.
            Kunnan perustamasta liikelaitoksesta käytetään
            nimitystä kunnan liikelaitos ja kuntayhtymän perustama
            liikelaitos on nimeltään kuntayhtymän
            liikelaitos. Puolestaan liikelaitoskuntayhtymästä on
            kysymys kuntien ja kuntayhtymien yhdessä perustamassa kuntayhtymässä,
            jonka tehtävänä on kunnallisen liikelaitoksen
            ylläpitäminen.
         
         
         Liikelaitoksen määrittely laissa merkitsee
            sitä, että kuntien on arvioitava, täyttävätkö nykyiset
            liikelaitokset säädettävässä laissa
            edellytetyt vaatimukset. Vastaisuudessa liikelaitokseksi kutsutaan
            vain säädettävänä olevan
            lain edellytykset täyttävää organisaatiomuotoa.
            Valiokunta ehdottaakin sääntelyn selkeyden vuoksi 87 a §:ään
            lisättäväksi uuden 3 momentin, jolloin
            hallituksen esityksen 3 momentti siirtyy 87 a §:n
            4 momentiksi, seuraavasti: "Kunnan liikelaitos-, kuntayhtymän
               liikelaitos- sekä liikelaitoskuntayhtymä-nimitystä voi
               käyttää vain sellainen kunnallinen liikelaitos,
               joka on perustettu tämän lain mukaiseksi liikelaitokseksi". Tämä muutos
            on otettava huomioon myös voimaantulosäännöksen
            3 momentissa.
         
         
         Lakiehdotuksessa säädetään
            lisäksi kunnallisen liikelaitoksen hallinnon, toiminnan
            ja talouden perusteista. Kunnallinen liikelaitos voidaan perustaa
            liiketoimintaa ja liiketaloudellisten periaatteiden mukaan hoidettavia
            tehtäviä varten. Kunnan ja kuntayhtymän
            liikelaitos on edelleen osa kuntaa tai kuntayhtymää,
            ei itsenäinen oikeushenkilö ja kirjanpitovelvollinen.
            Liikelaitoskuntayhtymänä toimiva kunnallinen liikelaitos
            on sen sijaan itsenäinen oikeushenkilö ja kirjanpitovelvollinen.
            Liikelaitoskuntayhtymään sovelletaan hallinnon
            ja talouden järjestämisessä muista kuntayhtymistä poikkeavia
            säännöksiä.
         
         
         Liikelaitosta koskevien säännösten
            tavoitteena on jäntevöittää liikelaitoksen
            toimintaa, lisätä sen toiminnan läpinäkyvyyttä ja
            selkeyttää sen asemaa markkinoilla. Liikelaitoksen
            talousarvion laadintaa sekä tilinpäätöstä koskevilla säännöksillä pyritään
            tehostamaan liikelaitoksen toimintamahdollisuuksia sekä lisäämään palvelujen
            kustannusvastaavuutta.