Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on selkiyttää siviilikriisinhallintaoperaatioihin
            osallistuvan henkilöstön oikeudellista asemaa
            lisäämällä lainsäädäntöön
            säännökset voimankäyttövälineiden
            kantamisesta, voimakeinojen käytöstä ja hätävarjelutilanteista.
         
         
         Siviilikriisinhallinnan alalla voimankäyttövälineiden
            kantamisesta ja voimakeinojen käytöstä ei
            ole Suomessa nykyisin nimenomaisesti säädetty.
            Kansallisesti voimakeinoihin turvautuminen siviilikriisinhallintaoperaatioissa
            on perustunut rikoslain 4 luvun yleisiin hätävarjelu-
            ja pakkotilasäännöksiin. Kriisinhallinnan
            toimintaympäristöt ja konfliktien luonne ovat
            kuitenkin muuttuneet yhä vaativammiksi ja monimuotoisemmiksi.
            Haasteita asettavat myös operaatioiden määrän
            lisääntyminen, siviilikriisinhallintahenkilöstön
            tehtäväkuvien erikoistuminen sekä erot
            operaatioiden mandaateissa. Valiokunta pitää näin
            ollen tarpeellisena, että siviilikriisinhallintaoperaatioihin
            lähetettävien asiantuntijoiden toimivaltuuksia
            ja oikeusasemaa koskevaa sääntelyä täsmennetään.
            Esitys koskee ainoastaan ns. lähetettyjä asiantuntijoita,
            jotka ovat julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa valtioon. Säännöksiä ei
            siten sovelleta sopimusperusteisiin asiantuntijoihin, jotka ovat
            suoraan Euroopan unionin tai kansainvälisen järjestön palkkaamia
            tai suoraan työsuhteessa kansainväliseen siviilikriisinhallintaoperaatioon.
         
         
         Voimankäyttö ei suoranaisesti kuulu siviilikriisinhallintaan,
            mutta yksittäinen siviiliasiantuntija saattaa joutua tehtävän
            suorittamiseksi käyttämään voimakeinoja
            siten kuin siviilikriisinhallinnasta ja siihen osallistumisesta
            on EU:ssa, YK:ssa tai Etyjissä päätetty.
            Voimakeinojen käytön perusteet määritellään
            operaation mandaatissa. Siviilikriisinhallintaoperaatioiden operaatiosuunnitelmat
            määrittävät kullekin asiantuntijaryhmälle sen
            toimivaltuudet operaatiossa. Operaation mandaatti saattaa edellyttää varautumista
            voimakeinojen käyttöön joissakin tehtävissä etenkin
            poliisitoiminnan, tullin, vankeinhoidon ja rajavalvonnan alalla,
            ja operaation ohjausasiakirjat saattavat edellyttää voimankäyttövälineiden
            kantamista. Asiantuntijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia operaatioissa
            rajaa kuitenkin lähettäjävaltion kansallinen
            lainsäädäntö.
         
         
         Esityksen tarkoituksena on, että vain niillä Suomen
            lähettämillä asiantuntijoilla, joilla
            on voimankäyttövälineiden ja voimakeinojen
            käyttöön riittävä koulutus
            ja jotka voivat osoittaa ylläpitäneensä näitä taitoja,
            on oikeus koulutustaan vastaavaan voimankäyttövälineiden
            kantamiseen ja voimakeinojen käyttöön
            siviilikriisinhallintaoperaatiossa Suomen kansallisen lainsäädännön
            ja operaatioasiakirjojen sallimissa rajoissa. Ehdotuksen mukaan
            nämä oikeudet voidaan vahvistaa vain poliisimiehille,
            rajavartiomiehille sekä riittävän voimankäyttövälineiden ja
            voimakeinojen käytön käyttökoulutuksen
            saaneille tullimiehille ja Rikosseuraamuslaitoksen virkamiehille.
            Valiokunta pitää tätä perusteltuna
            ratkaisuna. Valtio työnantajana vahvistaa oikeudet asiantuntijan
            nimittämisen yhteydessä, jos operaatioasiakirjojen
            mukaan nämä oikeudet voidaan myöntää ja
            ne arvioidaan tarkoituksenmukaisiksi. Tarvittaessa, esimerkiksi,
            jos tilanne operaatiossa muuttuu tai asiantuntijan tehtävänkuva
            muuttuu, voidaan harkita uudelleen, onko jollain asiantuntijalla
            oikeus kantaa voimankäyttövälineitä tai
            oikeus käyttää voimakeinoja.
            Päätöksentekomenettely, joka koskee asiantuntijan
            lähettämistä siviilikriisinhallintaoperaatioon,
            ei esityksen mukaan muuttuisi.
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvät hätävarjelua
            koskevat säännökset koskevat kaikkia
            lähetettyjä asiantuntijoita. Operaatiossa työskentelevät
            asiantuntijat ovat saaneet koulutusta toimia vaativissakin olosuhteissa
            operaatiossa, ja voimankäyttövälineillä varustetut
            asiantuntijat ovat saaneet niiden käyttöä koskevan
            koulutuksen. Sen vuoksi asiantuntijoiden toimintaa hätävarjelutilanteessa
            arvioitaessa on rikoslain lisäksi otettava huomioon koulutuksen
            ja kokemuksen perusteella asetettavat vaatimukset, kuten esityksessä ehdotetaan.
         
         
         Suomi on osallistunut jo varsin pitkään kansainväliseen
            siviilikriisinhallintaan lähettämällä asiantuntijoita
            erilaisiin siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Hallintovaliokunta
            tähdentää siviilikriisinhallintatyön
            merkitystä. Esityksen perusteluissa siviilikriisinhallintaa
            on luonnehdittu toiminnaksi, jolla pyritään yhteiskunnan
            ydintoimintojen tai muiden perustoimintojen palauttamiseen ja näiden
            vahvistamiseen lähettämällä kriisialueille
            ulkopuolista ei-sotilaallista asiantuntija-apua. Valtioneuvoston
            turvallisuuspoliittisen selonteon mukaan Suomen osallistumisessa
            siviilikriisinhallintaan korostuvat myös jatkossa korkeatasoinen
            poliisi-, oikeusvaltio-, rajavalvonta- sekä ihmisoikeus-
            ja tasa-arvoasiantuntemus (VNS 6/2012 vp).
            Hallintovaliokunta pitää kotimaan valmiuksien
            kannalta tärkeänä, että koulutetun
            henkilöstön saatavuudesta ja riittävistä voimavaroista
            huolehditaan. Näitä seikkoja myös ulkoasiainvaliokunta
            on korostanut eri yhteyksissä (esim. UaVM 1/2013
               vp).
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotusten
            hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa olevien
            toimivaltuudet
         
         
         Saadun selvityksen mukaan hallituksen esitykseen sisältyvillä lakiehdotuksilla
            ei ole tarkoitus puuttua toimialakohtaisiin säännöksiin
            virkamiesten toimivaltuuksista. Esityksen perusteluissa viitataan
            poliisiasiantuntijoiden osalta poliisista annetun valtioneuvoston
            asetuksen (1080/2013) 1 §:n
            2 momenttiin, jonka mukaan poliisimiehiä ovat myös
            siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan
            annetun lain perusteella poliisitehtäviin nimitetyt poliisimiehet. Esityksen
            perusteluissa katsotaan säännöksen luovan
            myös siviilikriisinhallintaoperaatioon lähetetylle
            poliisiasiantuntijalle poliisimiehenä vastaavat oikeudet
            ja velvollisuudet kuin poliisimiehellä on Suomessa. Hallituksen
            esitykseen sisältyy myös lakiehdotus rajavartiolaitoksen hallinnosta
            annetun lain 15 §:n muuttamisesta (2. lakiehdotus), jolla
            on tarkoitus saattaa rajavartiomiesten asema vastaamaan poliisimiesten asemaa
            näiden ollessa siviilihenkilöstön osallistumisesta
            kriisinhallintaan annetussa laissa (1287/2004,
            jäljempänä siviilikriisinhallintalaki)
            tarkoitetussa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa. 
         
         
         Siviilikriisinhallintalain 2 §:n 1 momentin mukaan
            tässä laissa säädetään
            muun muassa kriisinhallintaan osallistuvan siviilihenkilöstön oikeuksista
            ja velvollisuuksista. Lain 5 §:n 1 momentin mukaan kriisinhallintaan
            ulkomailla osallistuva henkilöstö on määräaikaisessa
            julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa valtioon, jota
            työnantajana edustaa pääsääntöisesti
            Pelastusopisto. Siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa
            olevan henkilöstön oikeuksista ja velvollisuuksista
            on 5 §:n 2 momentin mukaan voimassa, mitä tässä laissa
            säädetään. Lisäksi
            valtion palveluksessa olevalle henkilölle on lain 7 §:n
            1 momentin mukaan myönnettävä palkatonta
            virkavapautta tai vapautusta työstä tässä laissa
            tarkoitetun palvelussuhteen ajaksi.
         
         
         Kun siviilikriisinhallintalakiin on nyt esitetty nimenomaiset
            toimivaltaa määrittelevät 6 a ja 6 b §,
            ne määrittävät tyhjentävästi
            etenkin lain 5 §:n 2 momentti huomioon ottaen
            siviilikriisinhallintatehtävissä olevan toimivaltuudet.
            Mainitussa 6 a §:ssä mainitut virkanimikkeet eivät
            sellaisinaan perusta henkilölle toimivaltaa, joka on tämän
            lain mukaisessa palvelussuhteessa. Henkilö on lisäksi
            virkavapaalla, jolloin hän vapautuu virkatehtäviensä suorittamisesta
            eikä hän silloin voi käyttää tehtäviinsä kuuluvia
            valtuuksia (esim. HE 57/1994 vp).
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että poliisivaltuuksien,
            kuten muidenkin viranomaisten toimivaltuuksien, tulee myös
            siviilikriisinhallintaoperaatioon osallistuvien osalta perustua
            kaikilta osin lain tasoiseen sääntelyyn. Asetuksen
            tasolla toimivaltaa ei voida määritellä.
            Valiokunta katsoo, että poliisimies ei saa siviilikriisinhallintalain tyhjentävän
            sääntelyn nojalla ulkomailla poliisimiehen valtuuksia,
            ellei niitä ole laissa nimenomaisesti määritelty.
            Sama koskee vastaavasti rajavartiomiestä sekä Tullin
            ja Rikosseuraamusviraston virkamiestä. Näin ollen,
            jotta edellä mainituilla siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa
            olevilla henkilöillä olisi muuta toimivaltaa kuin
            6 a ja 6 b §:ssä on voimakeinojen osalta ehdotettu,
            on tarpeen täydentää 1. lakiehdotusta
            nimenomaisella toimivaltuussäännöksellä.
            Valiokunta ehdottaa säännöksen muotoilemista
            siten, että siinä viitataan kunkin henkilöryhmän
            osalta toimialakohtaiseen sääntelyyn vastaavalla
            tavalla kuin voimakeinojen osalta on esitetty. Operaation mandaatti
            ja operaatiosuunnitelma sekä edellyttävät
            että määrittelevät toimivaltuuksien
            alan ja puitteet kansainvälisinä asiakirjoina.
            Sen vuoksi pykälään on välttämätöntä sisällyttää myös
            säännös siitä, että lakiin
            perustuvat toimivaltuudet rajautuvat operaatiokohtaisesti operaatioasiakirjojen
            mukaan. (Uusi 6 a §)
            
         
         
         Valiokunnan ehdotuksen seurauksena hallituksen esitykseen sisältyvän
            1. lakiehdotuksen 6 a—6 c § siirtyy 6
            b—6 d §:ksi. Samalla valiokunta on tehnyt 6 b §:ään
            kirjoitustekniset korjaukset. 
         
         
         Esityksen perusteluista ilmenee, että YK edellyttää esimerkiksi
            poliisimiesten kohdalla, että poliisimies on edelleen lähettävän
            maan poliisimies, joka palaa poliisitehtäväänsä sopimuksen
            päätyttyä. Siten asetuksen maininta siitä,
            että poliisimiehiä ovat myös siviilikriisinhallintaoperaatioihin
            nimitetyt poliisimiehet, on valiokunnan käsityksen mukaan
            sinänsä merkityksellinen.
         
         
         Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 15 §:n
            muuttaminen (2. lakiehdotus)
         
         
         Rajavartiolaitosta koskeva lainsäädäntö poikkeaa
            rakenteeltaan poliisilaista. Rajavartiomiehen toimivaltuuksista
            säädetään rajavartiolaissa (578/2005).
            Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetussa laissa (577/2005)
            säädetään muun muassa rajavartiomiehestä ja
            rajavartiolaitoksen palveluksessa olevan virkamiehen erityisistä oikeuksista
            ja velvollisuuksista. Edellä 1. lakiehdotukseen ehdottamastaan
            toimivaltuussäännöksestä huolimatta
            valiokunta pitää tässä yhteydessä tarkoituksenmukaisena
            puoltaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä esitetyssä muodossaan. Sääntelyn
            selkeyttämistä on mahdollista arvioida esimerkiksi
            siviilikriisinhallintaa koskevan lainsäädännön
            kehittämistyön yhteydessä.
         
         
         Lainsäädännön kehittäminen
         
         Marraskuussa 2014 valmistui ulkoasiainministeriön asettaman
            työryhmän raportti kriisinhallintaan ja muuhun
            kansainväliseen yhteistyöhön liittyvistä lainsäädännön
            muutostarpeista. Sisäministeriön hallinnonalasta
            raportissa todetaan muun muassa, että kun kysymys on sellaisesta poliisi-
            tai rajavartioviranomaisten toimintaan kuuluvan kansainvälisen
            avun antamista tai pyytämistä koskevasta tilanteesta,
            jota ei ole säännelty EU-tasolla tai Suomea sitovissa
            kansainvälisissä sopimuksissa, tulisi tarkastella
            lainsäädäntöä muun
            muassa päätöksentekomenettelystä,
            vieraan valtion viranomaisten toimivaltuuksista, voimankäyttövälineistä ja
            oikeudellisesta asemasta näiden toimiessa Suomen alueella
            ja vastaavasti Suomen viranomaisten toimiessa ulkomailla. Saadun
            selvityksen mukaan sisäministeriö käynnistää vuoden
            2015 alussa laaja-alaisen esiselvityksen siviilikriisinhallintalain
            muutostarpeista ja ajanmukaistamisesta. Esiselvityshankkeessa tarkastellaan
            lain mukaista toimialajakoa, kotimaan valmiuksien määrittelyä sekä palvelussuhteen
            tarkempia perusteluita ja tarkastellaan operaatioita strategisella
            ja operatiivisella tasolla. Valiokunta katsoo, että sen
            yhteydessä on mahdollista tarkastella lainsäädännön kehittämistä ja
            selkeyttämistä myös nyt käsitellyiltä osin.