Perustelut
            
            Mietinnössä ei ole huomioitu valtionosuusjärjestelmän
               keskeisintä tarkoitusta: varmistaa, että kaikilla
               kunnilla on olosuhteista ja kuntien tulopohjan eroista huolimatta
               edellytykset selvitä erityisesti lakisääteisistä tehtävistään. 
            
            
            Valtionosuuslakiin nyt esitettävät muutokset murentavat
               valtionosuusjärjestelmän tarkoitusta. Muutosten
               yhteisvaikutukset ovat monen kunnan kannalta kohtuuttomia ja kuntien
               välisiä suhteita voimakkaasti eriarvoistavia.
            
            
            Valtionosuusjärjestelmään esitettävien
               muutosten vaikutuksia olisi pitänyt arvioida sekä kokonaisen
               kuntasektorin että yksittäisten kuntien näkökulmasta.
               Tätä on edellyttänyt perustuslakivaliokunta
               johdonmukaisesti lausuntokäytännöissään
               (PeVL 41/2002 vp, PeVL 19/2009
                  vp).
            
            
            Mietinnössä valtionosuusjärjestelmään
               tehtävien muutosesitysten vaikutukset kuntien mahdollisuuksiin
               järjestää peruspalveluita on tietoisesti
               jätetty arvioimatta, vaikka valiokunnassa käydyissä asiantuntijakuulemisissa
               asia on nostettu esille. 
            
            
            Mietinnössä ei myöskään
               ole pohdittu, miten esitys vaikuttaa kuntien mahdollisuuksiin järjestää peruspalveluita.
               Mietinnössä on tyydytty vain viittamaan hallituksen
               käynnistämään kuntauudistukseen.
               Tältä osin emme hyväksy valiokunnan enemmistön
               näkemystä. 
            
            
            Valtionosuuksien leikkaus on peruttava
            
            Hallitusohjelmaan kirjattu valtionosuuksien 631 milj. euron
               leikkaus vuoden 2015 tasossa toteutetaan täysimääräisesti
               jo ensi vuonna. Leikkaus toteutetaan alentamalla peruspalveluiden
               valtionosuusprosenttia 2,70 prosenttiyksikköä. Käytännössä kuntien
               omarahoitusosuus peruspalveluiden järjestämisestä ja
               tuottamisesta kasvaa.
            
            
             Mietinnössä korostetaan valtionosuusleikkauksen
               väliaikaisuutta ulottuen vuodesta 2012 vuoteen 2015. Kataisen
               johtaman hallituksen aikana se on tarkoitettu pysyväksi.
               Nykyinen hallitus ei voi tehdä päätöksiä seuraavalle
               vaalikaudelle.
            
            
            Valtionosuuksien leikkaus tehdään tasasuuruisena,
               118 euroa asukasta kohti laskettuna. Vajetta joudutaan paikkaamaan
               monissa kunnissa kunnallisveroa korottamalla, ottamalla lisävelkaa,
               lomauttamalla henkilöstöä tai karsimalla palveluja. 
            
            
            Valtionosuusleikkauksen vaikuttavuus kuntakohtaisesti arvioituna
               on hyvin erilainen. Vuoden 2010 tilinpäätöstietojen
               nojalla yhden prosenttiyksikön korotuksen vaikutus kunnallisveroon
               vaihtelee välillä 88—315 euroa asukasta kohti
               laskettuna. 
            
            
            Valtionosuuksien leikkauksella yhdistettynä hallitusohjelmassa
               kunnille annettaviin lisävelvoitteisiin murennetaan peruspalveluiden
               rahoitusvastuuta kunta-valtiosuhteessa. Hallitus on sysäämässä peruspalveluiden
               rahoitusvastuuta yhä suuremmassa määrin
               kuntien vastuulle. Voidaan kysyä, millä oikeudella
               valtiovalta määrää kunnille
               velvoitteita, jos se vetäytyy peruspalveluiden rahoitusvastuusta.
            
            
            Edellä olevan perusteella katsomme, että valtionosuusprosentin
               leikkaus, joka samalla merkitsisi kunnan omarahoitusvastuun kasvua,
               on peruttava.
            
            
            Verotulojen tasausjärjestelmä rapautetaan
            
            Esitys sisältää valtionosuusjärjestelmään
               sisältyvän verotulojen tasausjärjestelmään
               sisältyvän kiinteistöveron poistamisen
               tasauksesta. 
            
            
            Tasausjärjestelmän tarkoituksena, joka on kirjattuna
               myös puheena olevan lakiesitykseen, on tasata kuntien tulopohjassa
               olevia eroja sekä turvata kaikille kunnille taloudelliset
               edellytykset järjestää asukkailleen yhdenvertaiset
               peruspalvelut kohtuullisella kunnallisverorasituksella ja maksutasolla.
               Siksi pitäisi olla selvää, että verotulojen
               tasauksessa olisivat jatkossakin mukana kaikki kuntien keräämät
               tai niille tuloutettavat verot. 
            
            
            Kiinteistöveron poistaminen verotulojen tasausjärjestelmästä on
               valtiontalouden kannalta kustannusneutraali, mutta se muuttaa jyrkästi kuntien
               välisiä suhteita. Siihen ehdotetun muutoksen todelliset
               vaikutukset ovat kuntakohtaisesti tarkasteltuna poikkeuksellisen
               suuret. Suurimmillaan muutamat kunnat hyötyvät
               useita satoja euroja asukasta kohti laskettuna, kun vastaavasti
               sata kuntaa menettää ainakin 50 euroa/asukas.
               On kuntia, jotka menettäisivät jopa enemmän
               kuin kiinteistöveron tuottonsa.
            
            
            Pellervon taloudellisen tutkimuskeskuksen laskelmien mukaan
               kiinteistöveron poisto verotulojen tasausjärjestelmästä vaikuttaa
               kuntiin hyvin eri tavalla. Selviä hyötyjiä ovat
               kunnat, joissa tonttien arvo on korkea ja kiinteistömassaa
               on paljon suhteessa väestöön. Tällaisia
               kuntia ovat erityisesti pääkaupunkiseudun kunnat, Lapin
               voimalaitoskunnat sekä muutamat kesämökkikunnat.
               Melko neutraali verotulovaikutus uudistuksella olisi muille suurille
               kaupungeille ja Etelä-Savon mökkikunnille. Suurimpia
               häviäjiä olisivat keskusten ulkopuoliset
               kunnat, joissa tonttien arvo on alhainen ja kiinteistömassaa suhteellisen
               vähän.
            
            
            Hallituksen esityksen mukaan kiinteistöveron poistamisen
               tasausjärjestelmästä tavoitteena on saada
               kunnat nostamaan kiinteistöveroprosenttejaan. Ohjausvaikutus
               tässä on kuitenkin olematon, mikä on
               käynyt hyvin ilmi myös valiokunnassa käydyissä asiantuntijakuulemisissa. 
            
            
            Uudistus ei millään tavalla ohjaa kuntia korottamaan
               kiinteistöverokantoja. Uudistuksessa hyötyvillä kunnilla
               ei luonnollisesti ole tarvetta korotuksiin. Tappiolle jäävissä kunnissa
               ongelmana ei ole niinkään perittävien
               kiinteistöverokantojen alhaisuus, vaan se, ettei ole riittävästi kiinteistöjä tai
               arvokasta maata, jota verottaa. 
            
            
            Ohjausvaikutus ei myöskään kohdistu
               erityisen hyvin niihin kuntiin, joissa nyt on alhainen kiinteistöveroprosentti.
               Suurimmillaan kuntakohtaiset menetykset ovat enemmän kuin
               kunnan koko kiinteistöveron tuotto. Vajetta ei voida paikata,
               vaikka tällaisissa kunnissa nostettaisiin kiinteistöverokannat
               lain sallimille ylärajoille. Jo voimassa oleva laki antaa
               mahdollisuuden kunnille korottaa kiinteistöverokantoja,
               joten lakiesitys on tarpeeton.
            
            
            Valiokunnassa käydyissä keskusteluissa sekä asiantuntijakuulemisissa
               on käynyt ilmi, että hallituksen esitys on perustunut
               vääriin mielikuviin verotulojen tasausjärjestelmästä sekä kiinteistöveron
               merkityksestä sen osana. 
            
            
            Yleisin virhekäsitys on, ettei kuntien, joissa on vahva
               verotulopohja, kannata korottaa kiinteistöverokantojaan,
               koska hyöty valuisi kunnalta pois verotulojen tasauksessa.
               Väite on virheellinen. Asiantuntijakuulemisten perusteella
               yksittäisen kunnan tekemät veronkorotusratkaisut
               eivät pääsääntöisesti
               vaikuta verotulojen tasaukseen millään tavalla,
               koska tasausraja määritellään
               koko kuntakentän veroprosenttien keskiarvon mukaisesti. 
            
            
            Ainoana poikkeuksena, ja silloinkin teoreettisesti, on Helsinki.
               Jos se korottaisi kaikki kiinteistöverokantansa lain sallimiin
               ylärajoihin, hyötyisi se 96,5 prosenttia. 
            
            
            Pidämme verotulojen tasausjärjestelmään
               esitettävää muutosta poliittisena arvovalintana
               ja kuntien välisiä suhteita voimakkaasti eriarvoistavana.
            
            
            Lakiesitys on valmisteltu puutteellisesti
            
            Keskustan hallintovaliokuntaryhmä kiinnittää huomiota
               myös verotulotasaukseen esitettävän muutoksen
               puutteelliseen valmisteluun. Siitä päätettiin
               hallitusohjelmaneuvotteluiden yhteydessä ilman kuntakohtaisia
               vaikuttavuusarvioita, asiantuntijakuulemisia tai että voimakkaita muutosvaikutuksia
               olisi edes pyritty lieventämään siirtymä-,
               järjestelmämuutos- tai muilla tasauksilla.
            
            
            Valtionosuusjärjestelmään tehtävät
               vaikutuksiltaan merkittävät muutokset tulisi aina
               tehdä, kuten tähän asti on ollut käytäntönä,
               valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistuksen yhteydessä.
               Vain silloin on mahdollisuus tarkastella muutosten yhteisvaikutuksia
               kuntakohtaisesti ja päättää keinoista,
               joilla torjutaan yksittäisille kunnille aiheutuvat liian
               suuret hyödyt tai menetykset. Valtionosuusjärjestelmän
               tehtävänä on turvata kuntien mahdollisuudet
               järjestää lakisääteiset
               palvelut. 
            
            
            Edellä olevin perustein pidämme epäasiallisena
               ja vastuuttomana, että valtionosuusjärjestelmään
               tehdään vaikutuksiltaan näin radikaaleja muutoksia
               valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistuksesta
               irrallisilla päätöksillä.