KESKUSTELUALOITE 1/2014
vp
KA 1/2014
vp - Pauli Kiuru /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomen puolustuspolitiikka
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunta käsitteli runsas vuosi sitten valtioneuvoston
selontekoa (VNS 6/2012 vp) Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta.
Selonteko antoi kattavan kuvan turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Se huomioi esimerkiksi väestönkasvun, pakolaisuuden,
ilmastonmuutoksen, kyberturvallisuuden, terrorismin, talouden painopisteen
siirtymisen Euroopan ja Yhdysvaltojen ulkopuolelle sekä uskonnolliset
ja muut ääriliikkeet.
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tärkeimmät
tehtävät ovat Suomen itsenäisyyden, alueellisen
koskemattomuuden ja perusarvojen turvaaminen, väestön
turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä yhteiskunnan
toimivuuden varmistaminen. Puolustuspolitiikalla luodaan edellytykset
näiden tavoitteiden toteuttamiselle. Selonteon mukaan koko
maata puolustetaan. Yleinen asevelvollisuus ja alueellinen puolustusperiaate
sekä sotilasliittoon kuulumattomuus säilyvät.
Valitettavasti taloudellinen realismi ja poliittinen idealismi
eivät enää kohtaa. Puolustuskyvyn ylläpidon
kustannuskehitys ja puolustusmateriaalien laaja vanheneminen
vuosikymmenen puolivälistä alkaen eivät
mahdollista tulevaisuudessa vaikuttavuudeltaan nykytasoisten puolustusvoimien
ylläpitoa. Komentaja Ari Puheloisen julkisuudessa antamien
lausuntojen mukaan puolustusvoimat ei voi tulevaisuudessa selvitä ilman lisärahoitusta
niistä tehtävistä, joita poliittinen johto
on sille asettanut.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon lopussa todetaan,
että 2020-luvun alkuun mennessä merkittävä osa
kaikkien puolustushaarojen keskeisestä materiaalista vanhenee
ja suorituskyky heikkenee alle tehtävien vaatimusten. Esimerkiksi
Hornet-hävittäjien korvaajista on tehtävä päätös
lähivuosina.
Hallitusohjelman mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton
maa, joka harjoittaa yhteistyötä Naton kanssa
sekä ylläpitää mahdollisuutta
hakea sotilasliiton jäsenyyttä. Toisaalta hallitusohjelmassa
todetaan, ettei Suomi tämän hallituksen aikana
valmistele Nato-jäsenyyden hakemista. Valtioneuvoston selonteossa
mainitaan, että puolustusvoimien kehittämisessä otetaan
huomioon, ettei mahdolliselle sotilaalliselle liittoutumiselle muodostu
esteitä. Esimerkiksi kalustohankintamme ovat Nato-yhteensopivia.
Sanamuodot antavat sekavan kuvan Suomen harjoittamasta politiikasta
ja tavoitteista. Myös puolustusministeri Carl Haglund on
todennut julkisesti, että Suomen Nato-optio on hämärä ja
harhaanjohtava käsite.
Valtioneuvoston selonteon käsittelyn jälkeen Suomen
toimintaympäristö on muuttunut haasteellisemmaksi
ja entistä vaikeammin ennustettavaksi. Selontekoprosessi
alkoi vuonna 1995, ja nykyinen muutostahti on sen jälkeisen
ajan nopeinta. Lisäksi suomalaisten upseerien luottamus
puolustuskykymme uskottavuuteen alkaa horjua. Tilannetta ovat pahentaneet
määrärahaleikkaukset ja henkilökunnan
vähennysohjelma.
Myös Suomessa on noussut esille huoli Ruotsin puolustuskyvyn
uskottavuudesta. Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak
on arvioinut Ruotsin Nato-jäsenyyshakemuksen olevan entistä todennäköisempi
lähivuosina. Ruotsin mahdollinen jäsenyys Nato-maa Norjan
rinnalle olisi Suomen kannalta merkittävä muutos
nykytilanteeseen verrattuna.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun
Suomen puolustuspolitiikasta.
Helsingissä 5 päivänä helmikuuta
2014
- Pauli Kiuru /kok
- Ilkka Kanerva /kok
- Jussi Niinistö /ps
- Seppo Kääriäinen /kesk
- Mikko Savola /kesk
- Mika Kari /sd
- Eero Suutari /kok
- Kari Tolvanen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Lars Erik Gästgivars /r
- Timo Heinonen /kok
- Sofia Vikman /kok
- Pentti Oinonen /ps
- Jyrki Yrttiaho /vr
- Tuula Peltonen /sd
- Pauliina Viitamies /sd
- Eero Reijonen /kesk
- Ismo Soukola /ps
- Pertti Salolainen /kok
- Anni Sinnemäki /vihr