KIRJALLINEN KYSYMYS 1052/2012 vp
KK 1052/2012 vp - Raija Vahasalo /kok
Tarkistettu versio 2.0
Nimilain päivittäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Nimilaista kuvastuu ajatus siitä, että sukuhistorialla
on suuri painoarvo silloin, kun yksilö jossain elämänsä käännekohdassa
pohtii omaa tai puolisonsa sukunimen valintaa. Nykymuodossaan nimilaki
kuitenkin yhä rajoittaa tarpeettomasti yksilön
valinnanvapautta erityisesti niiltä osin kuin se säätelee
vanhempien mahdollisuutta päättää lapsensa
sukunimestä, sillä lapselle ei saa antaa sukunimeksi
kaksoisnimeä. Johdonmukaisuuden vuoksi sukuhistoria tulisi
nähdä tärkeäksi kaikkien ihmisten — niin
lasten kuin aikuistenkin — kohdalla heidän eri
elämäntilanteissaan.
Nimi on keskeinen osa identiteettiä, ja lapsen identiteetinmuodostuksen
tukeminen on keskeinen osa vanhemmuutta. Siksi myös nimilakia
tulee muuttaa suuntaan, joka korostaa vanhempien valinnanvapautta
ja luottaa heidän kykyynsä tehdä lastaan
koskevia päätöksiä. Kaksoisnimien voidaan
myös katsoa jo vakiintuneen osaksi nimistöämme.
Julkisuuden henkilöiden käytössä on
maassamme ollut kaksoisnimiä pitkään,
ja laajemmassa käytössä kaksoisnimiä on
nähty 1990-luvun alkupuolelta saakka. Tämänkin
takia on perusteltua antaa kansalaisille oikeus päättää nimistään
ja ennen kaikkea lastensa sukunimestä nykyistä vapaammin.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä korjatakseen nimilaissa
esiintyvän epäkohdan?
Helsingissä 23 päivänä tammikuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Raija Vahasalon /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 1052/2012 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä korjatakseen nimilaissa
esiintyvän epäkohdan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Nimilain (694/1985) 7 §:n mukaan
avioliittoon aikovat voivat yhdessä päättää,
että he ottavat yhteiseksi sukunimekseen sukunimen, joka
jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan.
Tähän liittyen se puoliso, jonka sukunimi tulee
muuttumaan, voi ottaa yhteisen sukunimen edellä henkilökohtaiseen
käyttöönsä sen sukunimen, joka
hänellä viimeksi oli naimattomana ollessaan, tai
sukunimen, joka hänellä on avioliittoon mennessään.
Edellä mainitulla tavalla muodostettua sukunimeä kutsutaan
kaksoisnimeksi. Kaksoisnimi on kantajansa henkilökohtaisessa
käytössä eikä periydy seuraavalle
sukupolvelle.
Lapsen sukunimen määräytymisestä syntymän
perusteella säädetään nimilain
2 §:ssä. Sukunimeä voidaan muuttaa
nimilain 4 luvussa säädetyin edellytyksin. Lain
11 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan uudeksi sukunimeksi
ei voida ilman erityistä syytä hyväksyä sukunimeä,
joka on muodostettu yhdistämällä kaksi
sukunimeä. Erityisinä syinä voidaan lain
13 §:n nojalla pitää esimerkiksi
sitä, että hakija itse tai hänen esivanhempansa
ovat aikaisemmin laillisesti käyttäneet mainittua
sukunimeä tai että hakijalla on yhteys vieraaseen
valtioon ja esitetty sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua
nimikäytäntöä.
Vuoden 1986 alussa voimaan tulleen nimilainsäädännön
muutoksen myötä yksilön vapaus päättää sukunimestään
lisääntyi. Tavoitteena kuitenkin oli, että valintavaihtoehdot
jatkossakin tukevat suomalaista nimistöä ja nimikäytäntöä. Kirjalliseen
kysymykseen sisältyvä ehdotus mahdollisuudesta
antaa lapselle kaksoisnimi toisi toteutuessaan lainsäädäntöömme
suomalaiselle nimikäytännölle vieraan
elementin. Erityisiä ongelmia aiheutuisi kaksoisnimen periytymisestä.
Täydellinen periytyvyys johtaisi jo seuraavassa sukupolvessa
kolmi- tai neliosaiseen sukunimeen, mitkä olisivat erittäin
epäkäytännöllisiä sekä yksityis-
että viranomaiskäytössä. Kaksoisnimen
osittainen periytyvyys puolestaan edellyttäisi säännöksiä esimerkiksi
siitä, mikä kaksoisnimen osista periytyy lapselle,
miten menetellään tapauksessa, jossa molemmilla
vanhemmilla on kaksoisnimi, ja voidaanko koko kaksoisnimi ottaa
avioliitossa yhteisen sukunimen edellä henkilökohtaiseen
käyttöön. Vaikka jokaiselle annettaisiin
täysi vapaus päättää yhdistelmänimensä periytymisestä ja
sen henkilökohtaisesta käytöstä,
nimilakiin tarvittaisiin edellä mainitun kaltaisia säännöksiä siltä varalta,
ettei valintaoikeutta syystä tai toisesta käytetä.
Täydellinen valinnanvapaus muuttaisi suomalaista nimikäytäntöä perustavanlaatuisesti.
Kaksoisnimiä varten tarvittavien säännösten
sovittaminen voimassa olevaan nimilakiin johtaisi myös
varsin mutkikkaaseen lainsäädäntöön.
Edellä mainituilla perusteilla nimilaissa ei ole oikeusministeriön
näkemyksen mukaan kysymyksessä tarkoitettua, korjaamista
vaativaa epäkohtaa.
Helsingissä 6 päivänä helmikuuta
2013
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1052/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Raija Vahasalo /saml:
Vad avser regeringen göra för att avhjälpa
den brist som förekommer i namnlagen?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt 7 § i namnlagen (694/1985)
kan de som ämnar ingå äktenskap gemensamt
besluta att de som gemensamt släktnamn tar det släktnamn
som någondera av dem senast hade som ogift. Den av makarna
vars släktnamn kommer att ändras kan då framför
det gemensamma släktnamnet personligen använda
det släktnamn som han eller hon senast hade som ogift eller
det släktnamn som han eller hon har vid äktenskapets
ingående. Ett släktnamn som bildas på detta
sätt kallas dubbelnamn. Det är personligt och
går inte i arv till följande generation.
Bestämmelser om barns förvärv av
släktnamn genom födsel finns i 2 § i
namnlagen. Släktnamnet kan ändras på de
villkor som anges i 4 kap. i namnlagen. Enligt 11 § 2
mom. 3 punkten kan såsom nytt släktnamn inte utan
synnerliga skäl godkännas namn som har bildats
genom att förena två släktnamn. Synnerliga
skäl kan med stöd av lagens 13 § t.ex.
vara att sökanden eller sökandens förfäder
tidigare lagligen har använt släktnamnet eller
att sökanden har anknytning till främmande stat
och det föreslagna släktnamnet motsvarar namnskicket
i nämnda stat.
I och med den ändring av namnlagstiftningen som trädde
i kraft vid ingången av 1986 förbättrades
individens frihet att besluta om sitt släktnamn. Målet
var dock att valalternativen även i fortsättningen
ska främja vårt nationella namnbestånd
och namnskick. Förslaget i spörsmålet
om att göra det möjligt att ge barn dubbelnamn
skulle om det genomfördes föra in ett främmande
element i vårt nationella namnskick. Frågan hur dubbelnamn
går i arv skulle ge upphov till särskilda problem.
Om dubbelnamnet gick i arv i sin helhet skulle detta i följande
generation leda till släktnamn med tre eller fyra led,
vilket skulle vara ytterst opraktiskt både privat och hos
myndigheterna. Om dubbelnamnet gick i arv delvis skulle detta å sin
sida kräva bestämmelser t.ex. om vilket led i
dubbelnamnet som går i arv till barnet, hur man ska gå till
väga i sådana fall då vardera föräldern
har dubbelnamn och huruvida hela dubbelnamnet vid äktenskap
kan användas personligen före det gemensamma släktnamnet. Även
om var och en gavs full frihet att besluta hur deras dubbelnamn
går i arv och används personligen, skulle det
i namnlagen behövas bestämmelser av ovannämnda
slag för det fall att rätten att välja
av någon anledning inte utnyttjas. Full valfrihet skulle ändra
det nationella namnskicket i grunden. Att anpassa de bestämmelser
som behövs för dubbelnamn till den gällande
namnlagen skulle också leda till en synnerligen komplicerad
lagstiftning.
Av ovannämnda skäl innehåller namnlagen enligt
justitieministeriets åsikt ingen sådan i spörsmålet
avsedd brist som skulle behöva avhjälpas.
Helsingfors den 6 februari
2013
Justitieminister Anna-Maja Henriksson