KIRJALLINEN KYSYMYS 1149/2014 vp
KK 1149/2014 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.1
Laajarunkoisten rakennusten turvallisuusarvioinnin
valvonnan ja vastuun selkeyttäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Hallituksella on valmisteilla lakiesitys laajarunkoisten
rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista ja seurannasta
sekä maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta.
Esityksen tavoitteena on edistää laajarunkoisten
rakennusten turvallisuusriskien havaitsemista ja siten edistää rakennusten
käyttöturvallisuutta. Lakiesityksen perustana
ovat vuosikymmenen aikana tapahtuneet useat traagiset kuolemiin
sekä vakaviin loukkaantumisiin johtaneet rakennusten sortumaonnettomuudet.
Sortuneissa rakennuksissa on ollut niin uusia kuin vanhoja rakennuksia.
Onnettomuuksien johdosta on käynnistetty eri tahojen toimesta
hankkeita rakennusten turvallisuuden parantamiseksi, mutta käytännössä parhainta
tilannetietoa asiasta on Onnettomuustutkintakeskuksella, jolla on
Onnettomuustutkintakeskuksesta annettuun lakiin (525/2011)
perustuva velvoite tutkia näiden onnettomuuksien syyt.
Onnettomuustutkintakeskuksen rakennussortumista tekemissä tutkintaselvityksissä on
todettu, että olemassa olevassa rakennuskannassa on edelleen
turvallisuusongelmia, joita ei nykyisillä menettelyillä voida
tunnistaa. Sortumisonnettomuuksia ei ole voitu välttää myöskään
ohjauksen ja neuvonnan keinoin. Onnettomuustutkintakeskus on tutkimuksiinsa
perustuen antanut omana toimenpide-ehdotuksenaan suosituksen rakennusten
katsastusmenettelystä, joka on viranomaiselle kuuluva tehtävä.
Lakiesityksen mukaan tulisi olemaan rakennuksen omistajan velvollisuus
varmistaa jälkikäteen, onko rakennuksen kantavuuden
kannalta keskeisissä rakenteissa rakenteelliseen turvallisuuteen
liittyviä riskejä tai riskitekijöitä.
Tämän arvioinnin saa suorittaa kelpoisuusehdot
täyttävä asiantuntija, jolla tulee olemaan
välitön ilmoitusvelvollisuus rakennusvalvontaviranomaiselle
arvioinnin yhteydessä havaitsemistaan rakenteellista turvallisuutta
vaarantavasta ja korjaustoimenpiteitä vaativasta viasta
tai puutteesta. Tarkastusvelvollisuus tulisi koskemaan rakennuksia,
joiden kerrosala on vähintään 1 000 neliömetriä,
ja mikäli kattokannattajat ovat tehdasvalmisteiset, jänneväli
vähintään 18 metriä, paikalla
valmistettujen kattokannattajien osalta vähintään
15 metriä ja mikäli rakennusta käytetään pääosin
urheilu-, virkistys- tai vapaa-ajan toimintaan, eläinsuojana
tai kaupan palvelujen tarjoamiseen tai muuhun vastaavaan kokoontumiseen.
Maankäyttö- ja rakennuslailla (132/1999)
säädetään rakentamisen yleisistä edellytyksistä.
Tällä hetkellä voimassa oleva lainsäädäntö velvoittaa
yleisesti pitämään rakennuksen kunnossa. Laissa
ei ole nimenomaisesti kirjattu velvollisuutta seurata rakennuksen
tai sen keskeisten rakenteiden kuntoa, mutta yleisen huolellisuusvelvoitteen
mukaan tässäkin tulee olla peruslähtökohtana,
että suurin osa myös sortumisonnettomuuden riskeistä voitaisiin
välttää jo rakennusvaiheessa. Lain 117 §:ssä säädetään
rakentamiselle asetettavista vaatimuksista ja uudessa 117 a §:ssä (958/2012)
erikseen rakenteiden lujuudesta ja vakaudesta. Vastuu on rakennushankkeeseen
ryhtyvällä, jonka tulee huolehtia rakennuksen
suunnittelu ja rakentaminen siten, että rakennuksen rakenteet
ovat lujia ja vakaita, soveltuvat rakennuspaikan olosuhteisiin ja
kestävät rakennuksen suunnitellun käyttöiän.
Rakennus on myös suunniteltava ja rakennettava siten, ettei siihen
rakentamisen ja käytön aikana kohdistuva kuormitus
aiheuta sortumista tai lujuutta tai vakautta haittaavia muodonmuutoksia
eikä vaurioita rakennuksen muita osia taikka rakennukseen asennettuja
laitteita tai kiinteitä varusteita.
Rakentamiseen on haettava 125 §:n 1 momentin mukainen
rakennuslupa, ja luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on 145 §:n
1 momentin mukaan velvollinen suorittamaan kunnalle maksun myös
tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista
viranomaistehtävistä. Maksuperusteet määräytyvät
kuntien hyväksymissä taksoissa. Rakennusvalvontaviranomaiselle
kuuluvan lupamenettelyn ja rakentamisen aikainen suhteutetun valvonnan
periaatteeseen perustuvassa ennakkovalvonnassa pyritään
tunnistamaan ja ehkäisemään turvallisuusriskit.
Laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arviointia
ja seurantaa sekä maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamista koskevan lakiesityksen valmistelussa on viranomaisen
arviointi- ja valvontavelvollisuuden kannalta päädytty
kuitenkin ratkaisuun, jossa ei esitetä säädettäviksi
uusia velvoitteita kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle. Valvontavastuu
ja siitä koituvat kustannukset tulisivat jäämään
täysin rakentajalle. Rakentajat ovat maksaneet kalliit
rakennuslupamaksut, mutta esityksen mukaan viranomaisella ei tule
olemaan vastuuta jo tehdyistä päätöksistä.
Esityksen mukaisen rakennuksen jälkitarkastuksen kustannuksiksi
on arvioitu 10 000—100 000 euroa kohteesta
riippuen. Rakentajilla on ollut kuitenkin jo rakennuslupia anoessaan
velvollisuus esittää maankäyttö-
ja rakennuslakiin perustuen lujuuslaskelmat rakennusvalvontaviranomaiselle,
jonka on täytynyt valvoa, että laskelmat pitävät
paikkansa. Lakiesityksen mukaan vastuu tullaan taannehtivasti siirtämään
ihmisille, jotka ovat luottaneet asiassa myös viranomaisen
harkintaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä ympäristöministeriössä aiotaan tehdä,
ettei laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden
arviointia ja seurantaa sekä maankäyttö- ja
rakennuslain muuttamista koskevassa lakiesityksessä tavallinen
kuluttaja joudu jälkikäteen kantamaan vastuuta
ja suurimpia kustannuksia myös viranomaisille kuuluvien
valvontatehtävien laiminlyönnistä?
Helsingissä 18 päivänä helmikuuta
2015
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 1149/2014 vp:
Mitä ympäristöministeriössä aiotaan tehdä,
ettei laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden
arviointia ja seurantaa sekä maankäyttö- ja
rakennuslain muuttamista koskevassa lakiesityksessä tavallinen
kuluttaja joudu jälkikäteen kantamaan vastuuta
ja suurimpia kustannuksia myös viranomaisille kuuluvien
valvontatehtävien laiminlyönnistä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 166 §:ssä on
rakennuksen omistajalle ja haltijalle säädetty
velvollisuus pitää rakennus kunnossa. Kunnossapitoa
koskeva säännös on rakenteellisen turvallisuuden
kannalta keskeinen, sillä se velvoittaa pitämään
rakennuksen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden
ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. Tällä tarkoitetaan
myös olennaisten teknisten vaatimusten täyttymistä kantavien
rakenteiden turvallisuudesta. Kantavien rakenteiden turvallisuuteen
ja käyttökelpoisuuteen vaikuttaa suunnittelun
lisäksi toteutus ja käytön aikainen kunnossapito,
mikä käytännössä edellyttää jatkuvaa
seurantaa. Säännöksen soveltamisalaa
ei ole ajallisesti rajattu, vaan se koskee kaikkia olemassa olevia
rakennuksia.
Jos omistaja on laiminlyönyt rakennuksen kunnossapitovelvollisuuden,
kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi.
Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle,
tulee kunnan rakennusvalvontaviranomaisen määrätä rakennus
purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.
Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi
määrätä rakennuksen omistajan
esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden
tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien
korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.
Hallituksen esitys laeiksi laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen
turvallisuuden arvioinnista sekä maankäyttö-
ja rakennuslain 117 i ja 166 §:n muuttamisesta (336/2014
vp) korostaa maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:ssä jo
olevaa kunnossapitovelvollisuutta. Esityksen tavoitteena on pyrkiä varmistaman
laajarunkoisten rakennusten rakenteellinen turvallisuus ja kyseisten
rakennusten käytön aikainen turvallisuus säätämällä olemassa
olevien laajarunkoisten rakennusten omistajille velvollisuus huolehtia,
että rakennusten laajarunkoisen osan rakenteellinen turvallisuus
on arvioitu asiantuntijan toimesta. Hallituksen esityksellä kiinnitetään
huomiota 166 §:n kunnossapitovelvollisuuteen, joka velvoittaa
hallien omistajia joka tapauksessa. Tarkoituksena on tarkistaa kertaalleen
laajarunkoiset hallit, jotta niiden käytön aikana
ilmenneet mahdolliset riskit voitaisiin eliminoida ja välttää tuntuvat
aineelliset ja henkilövahingot. Tarkastusvelvollisuus ei
koske niitä halleja, jotka on jo vapaaehtoisesti tarkastettu
tai jotka ovat olleet erityismenettelyn piirissä. Hallituksen
esityksellä ei muuteta olemassa olevia rakennusvalvonnan
tehtäviä eikä hankkeeseen ryhtyvän
velvollisuuksia.
Maankäyttö- ja rakennuslain 119 §:n
mukaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava siitä,
että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista
koskevien säännösten ja määräysten
sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Rakennushankkeeseen
ryhtyvällä on oltava hankkeen vaativuus huomioon
ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen.
Rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava myös
siitä, että rakennushankkeessa on kelpoisuusvaatimukset
täyttävät suunnittelijat ja työnjohtajat
ja että muillakin rakennushankkeessa toimivilla on heidän
tehtäviensä vaativuus huomioon otettuna riittävä asiantuntemus
ja ammattitaito.
Maankäyttö- ja rakennuslain 124 §:n
mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on
yleisen edun kannalta valvoa rakennustoimintaa sekä osaltaan
huolehtia, että rakentamisessa noudatetaan, mitä tässä laissa
tai sen nojalla säädetään tai
määrätään. Valvontatehtävän
laajuutta ja laatua harkittaessa otetaan huomioon rakennushankkeen
vaativuus, luvan hakijan ja hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta
vastaavien henkilöiden asiantuntemus ja ammattitaito sekä muut
valvonnan tarpeeseen vaikuttavat seikat.
Lain 149 §:n toisen momentin mukaan rakennustyön
viranomaisvalvonta alkaa luvanvaraisen rakennustyön aloittamisesta
ja päättyy loppukatselmukseen. Valvonta kohdistuu
viranomaisen päättämissä työvaiheissa
ja laajuudessa rakentamisen hyvän lopputuloksen kannalta
merkittäviin seikkoihin. Hallituksen esityksen (147/2013 vp)
sivulla 35 on todettu valvonnan olevan luonteeltaan lähinnä pistokokeen
omaista. Valvonta kohdistuisi rakennusvalvontaviranomaisen päättämissä työvaiheissa
ja laajuudessa rakentamisen hyvän lopputuloksen kannalta
merkittäviin seikkoihin. Rakennustyön suoritukseen
liittyvällä työvaiheiden tarkastusten
todentamisella myös seurattaisiin, että rakennustyöstä vastuulliset huolehtivat
heille kuuluvista tehtävistään.
Edellä kerrotulla tavalla rakentamisen valvonta on
niin sanottua suhteutettua valvontaa. Suhteutetulla valvonnalla
tarkoitetaan sitä, että viranomaistoimet voidaan
sovittaa kulloistakin valvontatarvetta vastaaviksi. Suhteuttaminen
tapahtuu ottamalla huomioon: 1) rakennushankkeen vaativuus, 2) luvan
hakijan ja hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavien
henkilöiden asiantuntemus ja ammattitaito sekä 3) muut
valvonnan tarpeeseen vaikuttavat seikat.
Maankäyttö- ja rakennuslaki lähtee
siitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä hankkii
käyttönsä riittävästi
kelpoisuusvaatimukset täyttäviä, päteviä toimijoita.
Rakennustarkastajan tehtävänä on varmistaa,
että pääsuunnittelijalla, muilla suunnittelijoilla
ja vastaavalla työnjohtajalla on säännöksissä edellytetty
koulutus ja kokemus. Pääsuunnittelijan ja muiden
suunnittelijoiden vastuulla on huolehtia siitä, että suunnitelmat
osoittavat, että rakentamiselle asetetut olennaiset tekniset
vaatimukset täyttyvät. Rakennusvalvonnan näkökulma
on yleisen edun valvonta eikä rakennusvalvonnan tehtäviin
kuuluva neuvonta tarkoita rakennushankkeen suunnittelua tai hankkeeseen
ryhtyvän konsultointia. Rakennusvalvontaviranomaiselle
ei voi valvontatehtävässään
syntyä vastuuta niistä tehtävistä,
jotka on säädetty hankkeeseen ryhtyvän
tai rakennuksen omistajan velvollisuudeksi.
Hallituksen esitys (336/2014 vp) ei muuta maankäyttö-
ja rakennuslaissa rakennusvalvontaviranomaiselle, hankkeeseen ryhtyvälle
eikä rakennuksen omistajalle tai haltijalle säädettyjä velvollisuuksia
eikä laki laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden
arvioinnista siirrä viranomaisille kuuluvia valvontatehtäviä jälkikäteen
kuluttajille.
Eduskunta on täysistunnossa 20.2.2015 hyväksynyt
lain laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turvallisuuden arvioinnista
sekä maankäyttö- ja rakennuslain 117
i ja 166 §:n muuttamisesta. Äänestyksessä hyväksyttiin
myös kaksi lausumaa. Niiden mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet tuen myöntämiseen
osana maatilatalouden perusparannusavustusjärjestelmää maatilatalouden
suunnitelmalliseen kiinteistönpitoon liittyvien laajarunkoisten
rakennusten perusparannustoimien arvioimiseksi ja toteuttamiseksi
tilanteissa, joissa kustannus muodostuisi yksittäisen maaseutuelinkeinonharjoittajan
toimeentulon kannalta kohtuuttomaksi ja että hallitus seuraa
laista aiheutuvien arviointikustannusten kohtuullisuutta suhteessa
maatalouden kannattavuuteen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin
lainsäädännön muuttamiseksi,
mikäli kustannukset muodostuvat kohtuuttomiksi.
Tasavallan presidentti vahvistanee lain lähiaikoina.
Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2015
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1149/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Vad tänker man göra vid miljöministeriet
för att inte propositionen med förslag till lag
om bedömning av den strukturella säkerheten hos
byggnader med stor spännvidd och lag om ändring
av markanvändnings- och bygglagen ska leda till att den
vanliga konsumenten i efterhand blir tvungen att bära ansvaret och
stå för de största kostnaderna också för
försummelse av tillsynsuppgifter som hör till
myndigheterna?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt 166 § i markanvändnings- och bygglagen (132/1999) är ägaren
till och innehavaren av en byggnad skyldiga att hålla byggnaden
i skick. Bestämmelsen om underhåll är
central med tanke på den strukturella säkerheten,
eftersom där ingår kravet på att hålla
byggnaden i sådant skick att den uppfyller de sanitära
kraven, kraven på säkerhet och kraven på användbarhet.
Med detta avses också uppfyllandet av väsentliga
tekniska krav beträffande bärande konstruktioners
säkerhet. De bärande konstruktionernas säkerhet
och användbarhet påverkas, förutom av
planering, också av genomförande och av underhåll
medan byggnaden är i användning, vilket i praktiken förutsätter
kontinuerlig uppföljning. Tillämpandet av bestämmelsen
har ingen tidsgräns utan gäller alla befintliga
byggnader.
Om ägaren har försummat skyldigheten att underhålla
byggnaden, kan kommunens byggnadstillsynsmyndighet bestämma
att byggnaden ska repareras. Om byggnaden utgör en uppenbar
fara för säkerheten, skall kommunens byggnadstillsynsmyndighet
bestämma att byggnaden ska rivas eller användningen
av den förbjudas. Innan en reparationsuppmaning ges kan
byggnadstillsynsmyndigheten bestämma att byggnadens ägare
ska förete en undersökning om byggnadens skick
för att utreda vilka reparationer som är uppenbart
nödvändiga med tanke på hälsa
eller säkerhet.
Regeringens proposition med förslag till lag om bedömning
av den strukturella säkerheten hos byggnader med stor spännvidd
och lag om ändring av 117 i § och 166 § i
markanvändnings- och bygglagen (336/2014 rd) framhäver
den skyldighet att underhålla byggnader som redan ingår
i 166 § i markanvändnings- och bygglagen. Syftet med
denna proposition är att förbättra den
strukturella säkerheten hos byggnader med stor spännvidd
och därigenom säkerheten medan dessa byggnader är
i användning genom att föreskriva om en skyldighet
för ägare till befintliga byggnader med stor spännvidd
att se till att en sakkunnig har bedömt den strukturella
säkerheten i den del av byggnaderna som har stor spännvidd.
Med regeringens proposition fäster man uppmärksamhet
vid skyldigheten att underhålla byggnader enligt lagens
166 §, som i vilket fall som helst förpliktigar
hallägare. Syftet är att granska alla hallar med
stor spännvidd en gång, för att kunna
minimera de eventuella risker som upptäckts när hallarna
använts, och undvika betydande materiella och
-personskador. Granskningsskyldigheten gäller inte de hallar
som redan granskats frivilligt och som har omfattats av specialförfarande.
Regeringens proposition förändrar inte byggnadstillsynens
befintliga uppgifter eller de skyldigheter som den som påbörjar
ett byggprojekt har.
Enligt 119 § i markanvändnings- och bygglagen
ska den som påbörjar ett byggprojekt se till att
byggnaden planeras och byggs i enlighet med bestämmelserna
om byggande samt det beviljade tillståndet. Den som påbörjar
ett byggprojekt ska ha tillräckliga förutsättningar
att genomföra projektet med hänsyn till dess svårighetsgrad.
Den som påbörjar ett byggprojekt ska också se
till att det för byggprojektets del finns projekterare
och arbetsledare som uppfyller behörighetsvillkoren och
att även andra aktörer inom byggprojektet har
tillräcklig sakkunskap och yrkesskicklighet med hänsyn
till uppgifternas svårighetsgrad.
Enligt 124 § i markanvändnings- och bygglagen
ska kommunens byggnadstillsynsmyndighet övervaka byggandet
med tanke på det allmänna intresset samt för
sin del se till att det som bestäms i denna lag och med
stöd av den iakttas i samband med byggandet. När
tillsynsuppgiftens omfattning och art bedöms ska byggnadstillsynsmyndigheten
beakta byggprojektets svårighetsgrad, sakkunskapen och
yrkesskickligheten hos tillståndssökanden och
de personer som ansvarar för projekteringen och genomförandet
av projektet samt övriga omständigheter som inverkar
på behovet av tillsyn.
Enligt 149 § 2 mom. i lagen, börjar myndigheternas
tillsyn över ett byggnadsarbete när det tillståndspliktiga
byggnadsarbetet påbörjas och upphör i
och med slutsynen. Tillsynen gäller, i de arbetsskeden
och i den omfattning som myndigheten bestämmer, omständigheter
som är av betydelse för ett gott slutresultat
av byggandet. På sid 35 i regeringens proposition (147/2013
rd) konstateras att tillsynen främst har karaktären
av stickprovskontroller. Tillsynen ska gälla i de arbetsskeden
och i den omfattning som byggnadstillsynsmyndigheten bestämmer,
omständigheter som är av betydelse för
ett gott slutresultat av byggandet. Genom verifieringen av inspektioner som
avser olika byggnadsarbetsskeden skulle man också följa
att de som är ansvariga för byggnadsarbetet sköter
sina uppgifter.
På ovan nämnda sätt är byggnadstillsynen
s.k. anpassad tillsyn. Med anpassad tillsyn avses att myndighetsåtgärderna
kan anpassas till att motsvara det aktuella tillsynsbehovet. Anpassningen sker
med beaktande av: 1) byggprojektets svårighetsgrad, 2)
sakkunskapen och yrkesskickligheten hos tillståndssökanden
och de personer som ansvarar för projekteringen och genomförandet av
projektet samt 3) övriga omständigheter som inverkar
på behovet av tillsyn.
Markanvändnings- och bygglagen utgår från att
den som påbörjar ett byggprojekt ska engagera
tillräckligt många kompetenta aktörer
som uppfyller behörighetsvillkoren. Byggnadsinspektören
har i uppgift att säkerställa att huvudprojekteraren, övriga
projekterare och ansvariga arbetsledare har den utbildning och erfarenhet som
bestämmelserna förutsätter. Huvudprojekteraren
och övriga projekterare ansvarar för att planerna
visar att de väsentliga tekniska krav som uppställs
på byggandet uppfylls. Byggnadstillsynen bevakar ett allmänintresse
och den rådgivning som ingår i byggnadstillsynens
uppgifter innebär inte att planera byggprojekt eller ge
konsultation till den som påbörjar ett byggprojekt. Byggnadstillsynsmyndigheten
kan inte i sin tillsynsuppgift bli ansvarig för de uppgifter
som enligt bestämmelserna åligger den som påbörjar
ett byggprojekt eller byggnadens ägare.
Regeringens proposition (336/2014 rd) ändrar inte
de skyldigheter som åläggs byggnadstillsynsmyndigheten,
den som påbörjar ett byggprojekt eller byggnadens ägare
eller innehavare i markanvändnings- och byggnadslagen,
och lagen om bedömning av den strukturella säkerheten
hos byggnader med stor spännvidd överför inte
myndigheternas tillsynsuppgifter i efterhand på konsumenten.
Riksdagen har i plenum den 20 februari 2015 godkänt
lagen om bedömning av den strukturella säkerheten
hos byggnader med stor spännvidd och lag om ändring
av 117 i och 166 § i markanvändnings- och bygglagen.
Vid röstningen godkändes också två utlåtanden.
Enligt utlåtandena förutsätter riksdagen
att regeringen utreder möjligheterna att bevilja stöd
för bedömning och genomförande av renoveringsåtgärder
på byggnader med stor spännvidd, som ingår
i en gårdsekonomis planmässiga fastighetshållning,
som en del av renoveringsbidragssystemet för gårdsekonomier,
i sådana situationer där kostnaderna skulle bli
oskäliga med tanke på en enskild landsbygdsnäringsidkares
utkomst, och att regeringen följer upp skäligheten
i de bedömningskostnader som följer av lagen i
förhållande till lantbrukets lönsamhet
och vidtar nödvändiga åtgärder
för att göra ändringar i lagstiftningen
om kostnaderna blir oskäliga.
Republikens president torde stadfästa lagen inom den
närmaste tiden. Avsikten är att lagen ska träda
i kraft så fort som möjligt.
Helsingfors den 9 mars 2015
Kultur- och bostadsminister Pia Viitanen