KIRJALLINEN KYSYMYS 1186/2013 vp
KK 1186/2013 vp - Arja Juvonen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Saattohoitopaikkojen säilyminen vanhusten laitoshoitopaikkoja
vähennettäessä
Eduskunnan puhemiehelle
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen
neuvottelukunta Etene on selvittänyt suomalaisen saattohoidon
tilaa vuonna 2012 ilmestyneessä julkaisussa Saattohoito
Suomessa vuosina 2001, 2009 ja 2012. Julkaisussa todetaan, että saattohoidon
suunnitelmallisuus on kehittynyt vuosien 2001 ja 2012 välisenä aikana.
Julkaisussa nostetaan kuitenkin myös edelleen esiin saattohoitoon
liittyviä epäkohtia, joihin olisi tarpeellista
saada korjauksia.
Etenen selvitysten mukaan saattohoitoon tarkoitettujen potilaspaikkojen
tarve on Suomessa 500, mutta paikkoja on vain 300. Puuttuvien saattohoitopaikkojen
määrä on siis 200. Euroopan palliatiivisen
yhdistyksen (EAPC 2010) mukaan saattohoitovuodepaikkojen minimitarve
on 10 paikkaa 100 000:ta asukasta kohden.
Hallituksen esittämän rakennepaketin mukaan
laitoshoitopaikoista tehtävät säästöt
olisivat tulevaisuudessa 300 miljoonaa euroa. Hallituksen tarkoituksena
on vähentää laitospaikkahoitoa ja korvata
laitoshoitoa muilla mahdollisilla hoito- ja palvelumuodoilla. Laitospaikoista tehtävien
säästöjen rinnalla on kuitenkin tärkeää, että myös
laitoshoitoa on saatavilla ja esimerkiksi saattohoitoon liittyviä hoivapaikkoja
ei vähennetä säästöjen
myötä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Kuinka hallitus aikoo turvata saattohoitopaikkojen säilymisen
ja hyvän ja arvokkaan saattohoidon toteutumisen yhdenvertaisesti
Suomessa laitoshoitopaikkoja vähennettäessä?
Helsingissä 19 päivänä joulukuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Arja Juvosen /ps näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 1186/2013 vp:
Kuinka hallitus aikoo turvata saattohoitopaikkojen säilymisen
ja hyvän ja arvokkaan saattohoidon toteutumisen yhdenvertaisesti
Suomessa laitoshoitopaikkoja vähennettäessä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Saattohoidolla tarkoitetaan kuolemaa lähestyvän ihmisen
hoitoa, jolla pyritään takaamaan aktiivinen, arvokas
ja oireeton elämän päätösvaihe
tilanteessa, jossa parantavasta hoidosta on luovuttu. Saattohoito
kestää yleensä muutamia viikkoja tai
enintään kuukausia. Saattohoito eroaa palliatiivisesta
hoidosta siten, että palliatiivisella hoidolla tarkoitetaan
parantumattomasti sairaiden pidempiaikaisempaa oireenmukaista hoitoa.
Euroopan palliatiivisen hoidon yhdistyksen mukaan saattohoitovuodepaikkojen
minimitarve on 100 vuodepaikkaa miljoonaa asukasta kohden. Arviointikriteerien
mukaan Suomessa tarvitaan 540 vaativan tason saattohoitoon varattua vuodepaikkaa
sairaaloissa, muissa hoitoyksiköissä ja kotisairaaloissa.
Vuonna 2012 Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen
neuvottelukunta ETENE selvitti saattohoidon saatavuutta. Sairaanhoitopiirien
ja sosiaali- ja terveyspiirien vastausten perusteella saattohoitoon
varatuilla paikoilla hoidetaan runsaat 3 000 potilasta vuodessa.
Arvioilta 9 000 vaativaa saattohoitoa tarvitsevaa potilasta hoidetaan
erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon normaaleilla potilaspaikoilla.
Saattohoidon toteutuksen kansallisina kriteereinä ovat
laki potilaan asemasta ja oikeuksista, sosiaali- ja terveysministeriön
saattohoitosuositukset sekä ETENEn saattohoidon kannanotot. Sosiaali-
ja terveysministeriön vuonna 2010 julkaisemien saattohoitosuositusten
tarkoituksena on turvata hyvä saattohoito jokaisen kuolevan
ihmisen oikeutena. Saattohoitopaikkojen vaativuustaso luokitellaan
kolmeen luokkaan potilaan saattohoidon erikoisosaamisen vaativuuden
perusteella. Saattohoitoa voidaan järjestää kotona tai
kodinomaisissa asumispalveluyksiköissä kotisairaalan
tai kotihoidon palvelujen turvin, terveyskeskuksen tai sairaalan
vuodeosastoilla, palliatiivisen hoidon yksiköissä,
poliklinikkakäyntien ja konsultointiavun turvin tai saattohoitokodeissa.
Lasten saattohoito on erikoissairaanhoidon vastuulla.
Suomen terveydenhuollon palvelurakenne on kansainvälisten
vertailujen mukaan edelleen laitospainotteinen. Hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan
sisältyvä tavoite laitoshoidon suhteellisen osuuden
vähentämisestä 75 vuotta täyttäneiden
palveluissa on tarkoitus toteuttaa siirtämällä painopistettä avohoidon
suuntaan. Hyvä saattohoito voidaan toteuttaa potilaan toiveita kunnioittaen
myös muualla kuin saattohoitoon erikseen erikoistuneissa
yksiköissä.
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että saattohoitopalveluiden
riittävyyttä ja laatua parannetaan hoitopaikoista
riippumatta.
Helsingissä 10 päivänä tammikuuta
2014
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1186/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Arja Juvonen /saf:
På vilket sätt ämnar regeringen
säkerställa att platserna för vård
i livets slutskede bevaras och att god och värdig vård
i livets slutskede ges på ett likvärdigt sätt
i Finland när antalet platser inom slutenvården
reduceras?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Med vård i livets slutskede avses den lindringsvård
som ges när döden närmar sig. Vårdens
mål är att garantera att livets slutskede är
aktivt, värdefullt och symtomfritt i en situation där
den kurativa vården har avslutats. Vården i livets
slutskede ges i allmänhet i några veckors tid
eller högst i några månaders tid. Vården
i livets slutskede avviker från den palliativa vården
på så vis att man med palliativ vård
avser en långvarigare lindringsvård av patienter
som lider av obotliga sjukdomar.
Enligt den europeiska föreningen för palliativ vård
uppgår minimibehovet av antalet vårdplatser för
vård i livets slutskede till 100 per en miljon invånare.
Enligt utvärderingskriterierna uppgår behovet
av vårdplatser för krävande vård
i livets slutskede på sjukhus, övriga vårdenheter
och hemsjukhus till 540 i vårt land.
Den riksomfattande etiska delegationen inom social- och hälsovården
(ETENE) har utrett tillgången till vård i livets
slutskede 2012. På grundval av de svar som sjukvårdsdistrikten
och social- och hälsovårdsdistrikten gav vårdas
drygt 3 000 patienter om året på de platser som
har reserverats för vård i livets slutskede. Uppskattningsvis
vårdas 9 000 patienter som är i behov av vård i
livets slutskede på normala vårdplatser inom den
specialiserade sjukvården och primärvården.
De nationella kriterierna för ordnandet av vård i
livets slutskede utgörs av lagen om patientens ställning
och rättigheter, social- och hälsovårdsministeriets
rekommendationer om vård i livets slutskede och ETENEs
ställningstaganden om vård i livets slutskede.
Avsikten med de rekommendationer som social- och hälsovårdsministeriet
gav ut 2010 är att säkerställa att god
vård i livets slutskede är en rättighet
som gäller alla som är döende. Kravnivån
för platserna för vård i livets slutskede är
indelad i tre klasser på grundval av de krav som vården
av den döende patienten ställer på specialkompetensen.
Vården i livets slutskede kan ordnas i hemmet eller på en
hemlik boendeserviceenhet med hjälp av ett hemsjukhus eller
hemvårdstjänster, på en vårdavdelning
på en hälsovårdscentral eller ett sjukhus,
på en enhet för palliativ vård, med hjälp
av poliklinikbesök eller konsultationer eller på ett
s.k. hospicehem. Den specialiserade sjukvården svarar för
vården av döende barn.
Servicestrukturen för den finländska hälso- och
sjukvården är enligt internationella jämförelser
fortfarande slutenvårdsbetonad. I regeringens strukturpolitiska
program ingår som ett mål att minska den proportionella
andelen slutenvård i fråga om tjänster
för personer som har fyllt 75 år genom att prioritera öppenvården.
En god vård i livets slutskede kan tillhandahållas
med respekt för patientens önskemål även
på andra platser än enheter som särskilt
specialiserar sig på vård i livets slutskede.
I regeringsprogrammet har det skrivits in att tillgången
till och kvaliteten på tjänsterna i anslutning
till vården i livets slutskede förbättrats oberoende
av vårdplatserna.
Helsingfors den 10 januari
2014
Omsorgsminister Susanna Huovinen