KIRJALLINEN KYSYMYS 126/2006 vp
         KK 126/2006 vp - Heidi Hautala /vihr ym.
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Turkiseläinten kuljetukset
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Suomesta kuljetetaan vuosittain tuhansia kettuja siitoseläimiksi
            Kiinaan. Maastamme lähti vuoden 2005 lopussa venäläisen
            lentoyhtiön Aeroflotin kuljetus, jossa oli lastina 2 500
            kettua. Kesällä 2005 vastaavan kuljetuksen lastausta
            hoitaneiden työntekijöiden mukaan yli puolet ketuista kuoli
            tuolloin matkan aikana. Ketut kärsivät epäinhimillisistä olosuhteista:
            niitä oli pidetty ahtaissa häkeissä ja
            hoito oli ollut puutteellista. Häkit oli kasattu päällekkäin,
            ja alimpana olleet ketut olivat olleet ulosteista märkiä ja
            likaisia, ja eläimistä lähtenyt haju
            oli ollut kuvottava.
         
         
         Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry on tehnyt
            poliisille tutkintapyynnön Kiinaan suuntautuneista siitoskettulähetyksistä.
            Liitto ja sen paikallisyhdistykset ovat tuominneet toiminnan ja
            vaatineet maa- ja metsätalousministeriöltä ja
            valvovilta eläinlääkäreiltä toimenpiteitä asiassa.
         
         
         Eläinten kuljetusta koskevan asetuksen mukaan eläimen
            hyvinvoinnista on huolehdittava kuljetuksen aikana antamalla vettä,
            sopivaa ravintoa ja lepoa sopivin väliajoin. Kuljetusvälineen
            on oltava niin tilava, että eläin voi seistä luonnollisessa
            asennossa. Kuljetusvälineen lattialla on oltava
            kuivikkeita eläinten eritteiden imeyttämiseen,
            ellei niitä poisteta säännöllisesti. Eläimet
            on sijoitettava kuljetusvälineeseen siten, että ne
            eivät likaa toisiaan.
         
         
         Eläinten kuljetusta koskevan asetuksen 31 §:n mukaan
            virkaeläinlääkärin on tarkastettava Euroopan
            yhteisön ulkopuoliseen valtioon kuljetettavat kotieläimet.
            Siitoskettujen kuljetusten aikana tapahtuneisiin epäkohtiin
            ei ole puututtu, sillä 31 § ei edellytä turkiseläinten
            tarkastusta. Viranomaiset perustelevat toimintaansa vetoamalla siihen,
            että myös elävien eläinten kaupan on
            oltava vapaata. Jos kauppaa ei voi nykyisellä lainsäädännöllä estää,
            valvontaa on silloin tehostettava. Moraalisen tuomion lisäksi
            kaupankäynti tulee siten taloudellisesti kannattamattomaksi ja
            tyrehtyy.
         
         
         Liian pitkät ja olosuhteiltaan kurjat kuljetukset ovat
            kärsimys eläimille, ja eläinten olosuhteet
            vastaanottavissa maissa eivät vastaa suomalaisen eläinsuojelulainsäädännön
            normistoa. Esimerkiksi Kiinasta saadun kuvamateriaalin perusteella
            eläimet lopetetaan nuijimalla tai hakkaamalla maata vasten
            kuoliaiksi tai nylkemällä ne elävältä.
            Turkiseläimiä ei tulisikaan kuljettaa maihin,
            joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
            vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
         
         
         Kuinka maa- ja metsätalousministeriö aikoo
            vaikuttaa siihen, että viranomaisvalvontaa lisätään
            turkiseläinkuljetusten osalta ja
         
         
         mihin tarvittaviin toimenpiteisiin ministeriö on
            ryhtymässä, että myös turkiseläinkuljetukset
            tulevat eläinsuojelulainsäädännön
            piiriin ja että turkiseläinkuljetukset maihin,
            joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä,
            kielletään?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 14 päivänä helmikuuta
            2006
         
         
            - Heidi Hautala /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Merikukka Forsius /vihr
 
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Heidi Hautalan /vihr ym. näin kuuluvan
         kirjallisen kysymyksen KK 126/2006 vp:
         
         
Kuinka maa- ja metsätalousministeriö aikoo
            vaikuttaa siihen, että viranomaisvalvontaa lisätään
            turkiseläinkuljetusten osalta ja
         
         
         mihin tarvittaviin toimenpiteisiin ministeriö on
            ryhtymässä, että myös turkiseläinkuljetukset
            tulevat eläinsuojelulainsäädännön
            piiriin ja että turkiseläinkuljetukset maihin,
            joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä kielletään?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Eläinsuojelulain (247/1996)
         29 §:n 1momentissa säädetään
         eläinten kuljetuksen yleisistä periaatteista ja
         eläinten kuljettamista koskevassa asetuksessa (491/1996)
         säädetään eläinten
         kuljettamiselle asetettavista yksityiskohtaisemmista vaatimuksista.
         Eläinsuojelulakia sovelletaan kaikkiin eläimiin
         ja asetusta eläinten kuljetuksesta sovelletaan elävien
         selkärankaisten eläinten kuljetukseen. Turkiseläinten
         kuljettaminen kuuluu näin ollen eläinsuojelulainsäädännön
         piiriin. Eläinsuojelusäädökset
         säätelevät eläinten kuljettamista
         Suomessa myös silloin, kun kuljetus on menossa Euroopan
         unionin toiseen jäsenvaltioon tai Euroopan yhteisön
         ulkopuoliseen valtioon. Suomen viranomaisten tehtävänä on
         valvoa eläinsuojelulaissa ja eläinten kuljetusta
         koskevassa asetuksessa säädetyllä tavalla,
         että Suomesta Kiinaan lähtevissä kettujen
         kuljetuksissa noudatetaan lainsäädännössä asetettuja
         vaatimuksia. Suomella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kieltää eläinten
         kuljettamista sellaiseen valtioon, jonka eläinsuojelulainsäädäntö ei
         ole yhtä hyvällä tasolla kuin oma lainsäädäntömme.
      
      
      Kun eläinsuojeluviranomaiset saivat tiedon siitoskettujen
         kuljetuksissa mahdollisesti havaituista epäkohdista, he
         ryhtyivät heti toimenpiteisiin asian selvittämiseksi
         ja antoivat tarvittaessa määräyksiä ja
         kieltoja eläinsuojelusäädösten noudattamiseksi.
         Maa- ja metsätalousministeriö on kehottanut alueellisia
         ja paikallisia eläinsuojeluviranomaisia kiinnittämään
         huomiota siitoskettujen kuljetusten säädösten
         mukaisuuteen. Toukokuun 2006 alusta alkaen eläinsuojeluviranomaisten
         ohjausta, neuvontaa ja opastusta pyritään tehostamaan
         entisestään, kun uusi Elintarviketurvallisuusvirasto
         Evira aloittaa toimintansa. Eviraan siirtyvät maa- ja metsätalousministeriön
         elintarvike- ja terveysosaston operatiiviset tehtävät
         ja toimeenpanotehtävät, jolloin myös eläinsuojelun
         osalta syntyy uusi viranomaistaso lääninhallitusten
         ja ministeriön väliin. Viraston tehtävänä eläinsuojelun
         osalta tulee olemaan muun muassa eläinsuojeluvalvonnan
         suunnittelu, ohjaus ja valvonta Suomessa ja yhteenvetojen laatiminen
         näistä valvonnoista sekä eläinsuojelulainsäädäntöön
         liittyvä ohjaus ja opastus kaikille sidosryhmille.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 21 päivänä maaliskuuta
            2006
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 126/2006 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Heidi Hautala /gröna m.fl.:
         
         
På vilket sätt har jord- och skogsbruksministeriet
            för avsikt att medverka till ökad övervakning
            av pälsdjurstransporter från myndigheternas sida
            och
         
         
         vilka nödvändiga åtgärder
            har ministeriet för avsikt att vidta för att också pälsdjurstransporter
            skall omfattas av djurskyddslagstiftningen och pälsdjurstransporter
            till länder utan fungerande djurskyddslagstiftning förbjudas?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      I 29 § 1 mom. i djurskyddslagen (247/1996)
         ingår allmänna principer för transport
         av djur och i förordningen om transport av djur (491/1996) finns
         mer ingående krav i fråga om transport av djur.
         Djurskyddslagen tillämpas på transport av alla
         djur och förordningen om transport av djur på transport
         av levande ryggradsdjur. Transport av pälsdjur omfattas
         således av djurskyddslagstiftningen. Djurskyddsförfattningarna
         reglerar transport av djur i Finland också när
         en transport är på väg till en annan
         medlemsstat inom Europeiska unionen eller till en stat
         utanför Europeiska unionen. Det ingår i de finländska
         myndigheternas uppgifter att i överensstämmelse
         med djurskyddslagen och förordningen om transport av djur övervaka
         att transporter av rävar från Finland till Kina
         uppfyller kraven i vår lagstiftning. Däremot har
         Finland inga möjligheter att förbjuda transport
         av djur till stater vars djurskyddslagstiftning inte ligger på en
         lika bra nivå som vår.
      
      
      När djurskyddsmyndigheterna fick reda på att det
         eventuellt förekom missförhållanden vid transporterna
         av avelsrävar vidtog de omedelbart åtgärder
         för att utreda frågan och meddelade i förekommande
         fall föreskrifter och förbud för att djurskyddsförfattningarna
         skulle följas. Jord- och skogsbruksministeriet har uppmanat
         de regionala och lokala djurskyddsmyndigheterna att vara
         uppmärksamma på att transporter av avelsrävar
         följer de gällande författningarna. Från och
         med maj 2006 är det meningen att djurskyddsmyndigheterna
         skall effektivisera sin styrning, rådgivning och vägledning
         i och med att det nya Livsmedelssäkerhetsverket Evira startar
         sin verksamhet. De operativa och verkställande funktionerna
         vid jord- och skogsbruksministeriets livsmedels- och hälsoavdelning
         lyfts över till Livsmedelssäkerhetsverket. Därmed
         får vi ett nytt myndighetsled inom djurskyddet mellan länsstyrelserna
         och ministeriet. Inom djurskyddet skall Livsmedelssäkerhetsverket
         bland annat ha hand om planering, styrning och övervakning
         i Finland av tillsynen över djurskyddet. Verket skall också sammanställa
         rapporter om övervakningen och tillsynen och ansvara för
         styrning och vägledning angående djurskyddslagstiftningen för
         alla intressegrupper.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 21 mars 2006
         
         Jord- och skogsbruksminister Juha Korkeaoja