KIRJALLINEN KYSYMYS 1277/2010 vp
         KK 1277/2010 vp - Paavo Arhinmäki /vas 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Kansalaisten yhdenvertaisuus valtiollisissa vaaleissa
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Suomen perustuslain 2 luvun 14 §:n
            mukaan jokaisella Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista
            vuotta, on oikeus äänestää valtiollisissa
            vaaleissa. Saman pykälän lopussa todetaan, että julkisen
            vallan tehtävänä on edistää yksilön
            mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa
            häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.
         
         
         Valtiollisissa vaaleissa äänestämiseen
            vaaditaan henkilöllisyystodistus. Jos äänestäjä ei omista
            henkilöllisyystodistusta, poliisilta saa maksutta äänestämistä varten
            kuvallisen henkilökortin. Tätä varten
            tarvitaan kuitenkin valokuva, ja valokuvasta joutuu maksamaan. Jos
            henkilöllä ei ole varaa valokuvaan, hän
            ei voi saada äänestämiseen tarvittavaa
            kuvallista henkilökorttia.
         
         
         Poliisiasemalle, josta henkilöllisyystodistus haetaan,
            tulisikin järjestää mahdollisuus valokuvan
            ottamiseen maksutta. Kansalaisille tulisi myös tiedottaa
            tästä mahdollisuudesta laajasti.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Miten hallitus aikoo varmistaa, että kaikilla Suomen
            kansalaisilla on mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
            ilman taloudellisia kustannuksia ja
         
         
         miten hallitus aikoo huolehtia siitä, että henkilöllisyystodistusta
            vailla olevat kansalaiset saavat tiedon mahdollisuudesta saada äänestämiseen
            tarvittava henkilöllisyystodistus?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 18 päivänä helmikuuta
            2011
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Paavo Arhinmäen /vas näin
         kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1277/2010 vp:
         
         
Miten hallitus aikoo varmistaa, että kaikilla Suomen
            kansalaisilla on mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
            ilman taloudellisia kustannuksia ja
         
         
         miten hallitus aikoo huolehtia siitä, että henkilöllisyystodistusta
            vailla olevat kansalaiset saavat tiedon mahdollisuudesta saada äänestämiseen
            tarvittava henkilöllisyystodistus?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Vaalilain (714/1998) 57 §:n 2 momentin
         ja 75 §:n 2 momentin mukaan äänestäjä on äänestämään
         ilmoittautuessaan velvollinen esittämään vaalivirkailijalle
         selvityksen henkilöllisyydestään. Säännös
         tarkoittaa käytännössä, että säännönmukaisessa
         tapauksessa äänestäjän tulee
         esittää vaaliviranomaiselle henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistusta äänestäjältä
         ei
         oikeusministeriön kuntien vaaliviranomaisille antamien
         vaaliohjeiden mukaan ole kuitenkaan ehdottomasti vaadittava, jos
         henkilöllisyys muutoin on varmasti todettavissa, kuten
         silloin, jos vaaliviranomainen tuntee äänestäjän.
      
      
      Kansalainen, jolla ei ole henkilöllisyyttä osoittavaa
         asiakirjaa, voi saada poliisilaitokselta väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten.
         Aikaisempien
         vaalien yhteydessä on kuitenkin käynyt ilmi, että jotkut,
         usein iäkkäät äänestäjät eivät
         omista passia, ajokorttia, henkilökorttia tai muutakaan
         vastaavaa henkilöllisyyden todentavaa asiakirjaa, eivätkä käytännössä voi
         hankkia väliaikaista henkilökorttia äänestämistä varten. Mikäli
         vaaliviranomainen ei tunne tällaista äänestäjää,
         henkilöllisyyden selvittäminen voi käytännössä osoittautua
         hankalaksi. Oikeusministeriön vaaliohjeiden mukaan vaaliviranomaisen
         on tällöin käytettävä harkintavaltaansa
         ja pyrittävä arvioimaan tilanne kokonaisvaltaisesti
         sen perusteella, miten luotettavana vaaliviranomainen pitää äänestäjän
         mahdollisesti esittämää muunlaista selvitystä henkilöllisyydestään.
         Joissakin tapauksissa äänestäjän
         mukana voi olla esimerkiksi saattajia, jotka kykenevät
         paitsi selvittämään oman henkilöllisyytensä,
         myös suullisesti todistamaan saatettavan henkilöllisyyden. Äänestäjällä voi
         myös olla mukanaan muita asiakirjoja, jotka — vaikka
         niissä ei ole valokuvaa — vahventavat äänestäjän
         omaa ilmoitusta henkilöllisyydestä.
      
      
      Vaikka vaalilaissa ei nimenomaisesti edellytetä virallisen
         kuvallisen henkilöllisyystodistuksen esittämistä äänestettäessä,
         henkilöllisyyden todentava virallinen kuvallinen asiakirja
         on käytännössä usein äänestämisen
         edellytys. Säädetty henkilöllisyyden
         selvittämisvelvollisuus on myös äänestäjän
         edun mukaista. Ääni- ja äänestysoikeuden
         toteutumisen kannalta on tärkeää, että kukaan
         ei äänestä toisen nimissä tai
         puolesta ja että merkintä äänioikeuden
         käytöstä joko vaaliluetteloon tai äänioikeusrekisteriin
         tehdään oikean henkilön kohdalle.
      
      
      Valtioneuvoston oikeuskansleri on 15.1.1997 antamassaan päätöksessä katsonut,
         että kansalaisen varattomuus ei saa olla este äänestysoikeuden
         käyttämisen edellytyksenä vaadittavan
         todistuksen hankkimiseksi. Henkilöllisyystodistuksen saaminen
         tässä tarkoituksessa on kansalaisen perusoikeuden
         täyttämisen kannalta välttämätön.
         Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan tällaisesta
         todistuksesta mahdollisesti aiheutuvat kustannukset tulee yhteiskunnan
         suorittaa viime kädessä välttämättömästä toimeentulosta
         ja huolenpidosta huolehtivien sosiaaliviranomaisten puolelta. Oikeusministeriön
         sosiaali- ja terveysministeriöstä saaman tiedon
         mukaan äänestämisessä tarvittavan
         maksuttoman väliaikaisen henkilökortin valokuvasta
         aiheutuva menoerä voidaan ottaa toimeentulotukea saavien
         henkilöiden kohdalla huomioon täydentävänä toimeentulotukena.
         Muiden kuin toimeentulotukea muutoinkin saavien henkilöiden
         kohdalla valokuvan hankinnasta aiheutuvan menon korvaaminen toimeentulotukea
         myönnettäessä noudatettavassa menettelyssä ei
         sosiaali- ja terveysministeriön mielestä olisi
         kuitenkaan perusteltua tuen hakemiseen kuluvan ajan ja harkintamenettelystä aiheutuvien
         hallintokustannusten
         vuoksi.
      
      
      Oikeusministeriön pyynnöstä antamassaan lausunnossa
         Poliisihallitus katsoo, että julkista valtaa käytettäessä viranomaisen
         tulisi kyetä keskittymään laissa sille
         säädettyjen tehtävien suorittamiseen.
         Valokuvauspalvelut eivät ole poliisille laissa säädettyjä virkatehtäviä,
         eikä tällaisten tehtävien suorittamiseen
         ole poliisihallituksen mielestä tarkoituksenmukaista sitoa
         poliisin resursseja. Poliisihallituksen mukaan kuvan laatu kaikissa
         poliisin myöntämissä henkilöllisyyttä osoittavissa
         asiakirjoissa on erittäin tärkeää henkilön
         tunnistettavuuden turvaamiseksi. Tästä syystä poliisi
         ei suosi automaattisia valokuvauspisteitä, koska valokuvausautomaattien
         valokuva vain harvoin täyttää kuvalta
         edellytettävän laatuvaatimuksen. Poliisihallitus
         katsoo kuitenkin, että kansalainen voi ottaa henkilökorttia
         varten tarvittavan kuvan myös itse, kunhan lopputulos täyttää poliisin
         valokuvausohjeessa asetetut laatuvaatimukset.
      
      
      
      Äänioikeutetuille lähetettävässä vaalilain 21 §:ssä tarkoitetussa
         ilmoituskortissa kerrotaan velvollisuudesta esittää äänestäessä vaaliviranomaiselle
         selvitys henkilöllisyydestä ja mahdollisuudesta
         saada äänestämistä varten maksuton väliaikainen
         henkilökortti, mikäli äänioikeutetulla
         ei ole henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa. Asiasta
         on kerrottu myös internetissä oikeusministeriön
         vaalisivuilla. Lisäksi oikeusministeriö on opastanut
         kuntien keskusvaalilautakuntia omissa vaalikuulutuksissaan harkintansa
         mukaan tiedottamaan myös mahdollisuudesta saada maksutta
         väliaikainen henkilökortti äänestämistä varten.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
            2011
         
         
         Oikeusministeri Tuija Brax
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 1277/2010 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Paavo Arhinmäki /vänst:
         
         
Hur tänker regeringen garantera att alla finska
            medborgare har möjlighet att utöva sin rösträtt
            utan ekonomiska kostnader och
         
         
         hur tänker regeringen se till att medborgare som
            inte har någon identitetshandling får uppgift
            om möjligheten att få ett identitetskort för
            röstning?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Enligt 57 § 2 mom. och 75 § i
         vallagen (714/1998) är väljaren skyldig
         att styrka sin identitet för valfunktionären när
         han eller hon anmäler sig för att rösta.
         I praktiken betyder detta att väljaren ska visa upp ett
         identitetsbevis för valmyndigheten. Enligt justitieministeriets
         valanvisningar till de kommunala valmyndigheterna ska identitetsbevis
         dock inte ovillkorligen krävas av väljaren, om
         hans eller hennes identitet med säkerhet kan konstateras
         på annat sätt, t.ex. om valmyndigheten känner
         väljaren.
      
      
      En medborgare som inte har något annat intyg över
         sin identitet kan avgiftsfritt få ett temporärt identitetskort
         hos polisen för röstningen. I tidigare val har
         det dock visat sig att vissa (oftast äldre) väljare
         inte äger pass, körkort eller någon annan
         motsvarande handling som styrker deras identitet och har inte heller
         i praktiken kunnat skaffa ett temporärt identitetskort
         för röstningen. Om valmyndigheten inte känner
         väljaren kan det i praktiken vara svårt att reda
         ut hans eller hennes identitet. Enligt justitieministeriets valanvisningar
         ska valmyndigheterna i dessa situationer utöva sin prövningsrätt
         och med hänsyn till omständigheterna avgöra
         om den utredning som väljaren företer om sin identitet är
         tillräckligt tillförlitlig. I vissa fall kan väljaren
         till exempel ha med sig en ledsagare som utöver att styrka
         sin egen identitet kan muntligt styrka väljarens identitet. Väljaren
         kan dessutom ha med sig andra handlingar som styrker hans eller
         hennes identitet, även om de inte är försedda
         med foto.
      
      
      Trots att det enligt vallagen inte uttryckligen förutsätts
         att väljarna ska visa upp en officiell identitetshandling
         med foto vid röstningen, är en fotoförsedd
         officiell handling som styrker väljarens identitet dock
         i praktiken ofta ett villkor för röstningen. Det
         ligger dock också i väljarnas intresse att identiteten
         måste styrkas. Med tanke på förverkligandet
         av röst- och röstningsrätten är det
         viktigt att ingen kan rösta i någon annans namn
         eller på någon annans vägnar och att
         anteckningen om utövandet av rösträtten
         görs vid rätt person i vallängden eller
         rösträttsregistret. 
      
      
      Justitiekanslern i statsrådet har i sitt beslut av den
         15 januari 1997 ansett att medellöshet inte får
         utgöra ett hinder för skaffandet av ett sådant identitetsbevis
         som förutsätts för utövandet
         av rösträtten. För att medborgarnas grundläggande rättigheter
         ska kunna förverkligas är det nödvändigt
         att medborgarna kan få ett identitetbevis för detta
         syfte. Enligt justitiekanslern ska de kostnader som skaffandet av
         detta bevis eventuellt orsakar betalas av samhället, i
         sista hand via sociala myndigheter som sörjer för
         nödvändig utkomst och omsorg. Enligt de uppgifter
         som fåtts från social- och hälsovårdsministeriet
         kan sådana personer som får utkomststöd
         beviljas kompletterande utkomststöd för de kostnader
         som orsakas av passfotot som behövs för det avgiftsfria
         temporära identitetskortet. I fråga om personer
         som inte annars får utkomststöd skulle det enligt
         social- och hälsovårdsministeriet det inte vara
         motiverat att ersätta kostnaderna som orsakas av passfotot enligt
         förfarandet för beviljande av utkomsstöd, på grund
         av tiden för ansökningen av stödet och de
         förvaltningskostnader som processen medför. 
      
      
      På begäran av justitieministeriet har Polisstyrelsen
         gett ett utlåtande om ärendet, där den
         anser att vid utövandet av offentlig makt ska en myndighet
         kunna koncentrera sig på de uppgifter som ankommer på den
         enligt lag. Fotograferingstjänster hör inte till
         polisens lagstadgade uppgifter och Polisstyrelsen anser att det
         inte är ändamålsenligt att binda polisens
         resurser till sådana uppgifter. För trygga en
         persons identifierbarhet är det enligt Polisstyrelsen mycket
         viktigt att fotot i alla identitetshandlingar som utfärdas
         av polisen är av god kvalitet. På grund av detta
         rekommenderar polisen inte användning av fotograferingsautomater,
         eftersom fotona som tas med dessa sällan uppfyller de kvalitetskrav
         som ställs för fotot. Polisstyrelsen anser dock
         att en medborgare kan ta fotot som behövs för
         identitetskortet själv, bara resultatet uppfyller de krav
         som ställs i polisens anvisning om passfotot. 
      
      
      
      I det meddelandekort som avses i 21 § i vallagen
         och som skickas till var och en som har rätt att rösta
         berättas om skyldigheten att stryka identiteten för
         valmyndigheten och att den som inte har något annat intyg över
         sin identitet kan avgiftsfritt få ett temporärt
         identitetskort för röstningen. Information om
         detta finns också på justitieministeriet valwebbplats
         på internet. Dessutom har justitieministeriet rått
         kommunerna att i sina valkungörelser efter sitt eget omdöme
         informera om möjligheten att skaffa ett avgiftsfritt temporärt
         identitetskort för röstningen.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 9 mars 2011
         
         Justitieminister Tuija Brax