KIRJALLINEN KYSYMYS 222/2011 vp
         KK 222/2011 vp - Mikko Savola /kesk 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Isien tasa-arvoinen kohtelu lasten huoltajuuskiistoissa
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Perheen hajoaminen avioerotilanteessa on vaikea kokemus
            koko perheelle. Eron seurauksena kaikki vanhemmat eivät
            pysty sopimaan lastensa huoltajuudesta ja lapset joutuvat monissa
            tapauksissa kärsimään aikuisten erimielisyyksistä.
            Lasten lisäksi kärsijöinä on
            usein myös se osapuoli lapsen vanhemmista, jonka luokse
            lapsi ei jää asumaan. Erityisesti isät
            ovat kokeneet jääneensä huoltajuuskiistoissa
            asemaan, jossa heidän mielipidettään
            ei ole otettu tarpeeksi huomioon.
         
         
         On olemassa useita esimerkkitapauksia siitä, että isä on
            jätetty lapsen elämän ulkopuolelle estämällä hänen
            säännölliset tapaamisensa lapsensa kanssa.
            Isät ovat tunteneet hyvin usein myös syyllistämistä sosiaaliviranomaisten
            toimesta ja heidän asettautumistaan äidin puolelle
            huoltajuusasioista keskusteltaessa ja tapaamisia suunniteltaessa.
         
         
         Sosiaaliviranomaisten tulee suhtautua lapsen huoltajuuteen tasapuolisesti
            ja selvittää siihen liittyvät asiat puolueettomasti
            ennen tekemäänsä päätöstä.
            Nyt useissa tapauksissa äidin sana on painanut huomattavasti
            isän sanaa enemmän, ja jopa kyseenalaisia väitteitä on
            käytetty syinä, kun huoltajuuskiistoista aiheutuvia
            ongelmia on ratkaistu. Jokaiseen väitteeseen tuleekin suhtautua
            vakavasti, mutta niiden todenperäisyys tulee selvittää tarkoin
            ennen varsinaista päätöksentekoa.
         
         
         Molempien vanhempien mukanaolo lapsen elämässä on
            nimenomaan lapsen etu. Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun
            lain 2 §:n mukaisesti tapaamisoikeuden tarkoituksena
            on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja
            tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu. Käytännössä asia
            ei kuitenkaan aina toteudu lain edellyttämällä tavalla.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä turvatakseen
            molempien vanhempien tapaamisoikeuden oman lapsensa kanssa
            erotilanteen jälkeen ja turvatakseen isien tasavertaisen
            kohtelun lasten huoltajuuskiistoja käsiteltäessä?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 27 päivänä lokakuuta
            2011
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Mikko Savolan /kesk näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 222/2011 vp:
         
         
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä turvatakseen
            molempien vanhempien tapaamisoikeuden oman lapsensa kanssa
            erotilanteen jälkeen ja turvatakseen isien tasavertaisen
            kohtelun lasten huoltajuuskiistoja käsiteltäessä?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983)
         1 §:n mukaan lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen
         tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten
         tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset
         ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen
         vanhempiensa välille. Lain 2 §:n mukaan tapaamisoikeuden
         tarkoituksena on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja
         tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu. Lain 10 §:n mukaan
         lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskeva asia on ratkaistava ennen
         kaikkea lapsen edun mukaisesti. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota
         siihen, miten huolto ja tapaamisoikeus parhaiten toteutuvat vastaisuudessa.
         Lain lähtökohtana on, että tapaamisoikeuden
         laajuus ja muut ehdot voidaan määritellä yksilöllisesti
         sen mukaan, mitä kussakin tapauksessa pidetään
         lapsen edun mukaisena.
      
      
      	Lapsen etu on myös YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen
         keskeisenä periaatteena. Yleissopimuksen 3 artiklan 1 kappaleen
         mukaan kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten,
         hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien
         toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon
         lapsen etu. Yleissopimuksen 9 artiklan 3 kappaleen mukaan sopimusvaltiot
         kunnioittavat vanhemmastaan tai vanhemmistaan erossa asuvan lapsen
         oikeutta ylläpitää henkilökohtaisia
         suhteita ja suoria yhteyksiä kumpaankin vanhempaansa
         säännöllisesti, paitsi jos se on lapsen
         edun vastaista.  Yleissopimuksen 18 artiklan 1 kappaleen mukaan
         sopimusvaltiot pyrkivät parhaansa mukaan takaamaan sen
         periaatteen tunnustamisen, että vanhemmat vastaavat yhteisesti
         lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä. Vanhemmilla tai tapauksesta riippuen
         laillisilla huoltajilla ja holhoojilla on ensisijainen vastuu lapsen
         kasvatuksesta ja kehityksestä. Lapsen edun on määrättävä heidän
         toimintansa.
      
      
      	Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevat asiat pyritään
         ratkaisemaan ensisijaisesti vanhempien välisin sopimuksin.
         Tilastojen ja tutkimusten perusteella on tiedossa, että noin
         90 prosenttia lapsen huoltoa, asumista ja tapaamisoikeutta
         koskevista oikeudellisista järjestelyistä hoidetaan
         käytännössä sosiaalilautakuntien
         vahvistamilla sopimuksilla.
      
      
      
      	Perheiden palveluja ja etuuksia kehitetään
         hallitusohjelman mukaisesti ottaen huomioon perheiden erilaiset
         tarpeet. Kehittämistyössä otetaan huomioon
         myös eroprosessissa olevien ja eronneiden vanhempien, mukaan
         lukien tapaajavanhempien, tarvitsemat palvelut ja tuki. Tarkoituksena
         on kehittää ja lisätä vanhemmuuden
         tukea. Erosovittelua kehitetään lapsen edun vahvistamiseksi
         ja tasavertaisen vanhemmuuden toteutumiseksi. Hallitusohjelman mukaisesti
         myös sovittelun käyttöä konfliktinratkaisukeinona
         edistetään.  Sovittelu sopii varsin hyvin huoltoa
         ja tapaamisoikeutta koskevien erimielisyyksien ratkaisuun.
      
      
      	Huoltoriitojen ratkaisussa sovelletusta kokeilumenettelystä eli
         ns. Follo-mallista on saatu hyviä kokemuksia käräjäoikeuksissa.
         Malli tarjoaa mahdollisuuden tehostaa sovittelupyrkimyksiä tuomioistuinten
         käsiteltävänä olevissa huoltoriidoissa.
         Follo-hanke pyritään valtakunnallistamaan tulevina
         vuosina.
      
      
      	Lapsen edun turvaaminen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevissa
         asioissa edellyttää viranomaisilta asiantuntevaa
         toimintaa ja jatkuvaa ammattitaidon ylläpitämistä.
         Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa.  Viranomaisten tulee kuulla
         molempia vanhempia tasapuolisesti sekä edistää lapsen
         oikeutta pitää yhteyttä ja tavata vanhempaansa,
         jonka luona hän ei asu, jollei yhteydenpidon katsota olevan
         lapsen edun vastaista. Osaaminen varmistetaan kehittämällä työmenetelmiä,
         panostamalla uusien työntekijöiden perehdytykseen
         ja ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.  	Uutta
         sosiaalihuoltolakia valmisteleva työryhmä arvioi
         lainsäädännön tarvetta koskien
         eroneuvontaa, erosovittelua ja lapsen huolto- ja tapaamisoikeusasioihin
         liittyviä sosiaalihuollon palveluita.  Työryhmä antaa
         mietintönsä 30.6.2012. 
      
      
      
      
         
         Helsingissä 18 päivänä marraskuuta
            2011
         
         
         Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 222/2011 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Mikko Savola  /cent:
         
         
Vilka åtgärder ämnar regeringen
            vidta för att trygga bägge föräldrarnas
            umgängesrätt efter en separation samt för att
            trygga att papporna behandlas jämlikt vid vårdnadstvister? 
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Enligt 1 § i lagen angående vårdnad
         om barn och umgängesrätt (361/1983) är
         syftet med vårdnaden om barn att trygga en balanserad utveckling och
         välfärd för barnet enligt dess individuella
         behov och önskemål. Vårdnaden bör
         trygga positiva och nära människokontakter i synnerhet
         mellan barnet och föräldrarna. Syftet med umgängesrätten är
         enligt 2 § i lagen att trygga barnets rätt att
         hålla kontakt med och träffa den förälder
         hos vilken barnet inte bor. Enligt 10 § i lagen ska ett ärende
         som angår vårdnad om barn och umgängesrätt
         avgöras framför allt enligt vad som är
         bäst för barnet. Särskild uppmärksamhet
         ska fästas vid hur vårdnaden och umgängesrätten
         bäst kan ordnas i framtiden. Lagens utgångspunkt är
         att umgängesrättens omfattning och andra villkor ska
         kunna fastställas individuellt och enligt vad som anses
         vara barnets bästa i varje enskilt fall.
      
      
      	Principen om barnets bästa är också en
         av de centrala principerna i FN:s konvention om barnets rättigheter.
         Enligt konventionens artikel 3 stycke 1 ska barnets bästa
         komma i främsta rummet vid alla åtgärder
         som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata
         sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa
         myndigheter eller lagstiftande organ. Enligt konventionens artikel
         9 stycke 3 ska konventionsstaterna respektera rätten för
         det barn som är skilt från den ena av eller båda
         föräldrarna att regelbundet upprätthålla
         ett personligt förhållande till och direkt kontakt
         med båda föräldrarna, utom då detta strider
         mot barnets bästa. Konventionsstaterna ska enligt artikel
         18 stycke 1 göra sitt bästa för att säkerställa
         erkännandet av principen att båda föräldrarna
         har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling.
         Föräldrarna, eller i förekommande fall,
         vårdnadshavarna har huvudansvaret för barnets
         uppfostran och utveckling. Barnets bästa ska för
         dem komma i främsta rummet.
      
      
      	Man strävar efter att de ärenden som gäller vårdnad
         om barn och umgängesrätt i första hand ska
         avgöras genom avtal mellan föräldrarna.
         Med grund i statistiken och undersökningar vet man att
         ca 90 procent av de rättsliga arrangemang som gäller
         vårdnad om barn, boende och umgängesrätt
         i praktiken sköts genom avtal som fastställs av
         socialnämnderna.
      
      
      
      	I enlighet med regeringsprogrammet utvecklas tjänster
         och förmåner för familjerna med beaktande
         av familjernas individuella behov. Vid utvecklingsarbetet beaktas
         också behovet av tjänster och stöd för
         de föräldrar, umgängesföräldrar
         medräknade, som genomgår en separationsprocess
         eller som har separerat. Syftet är att stödet
         av föräldraskapet ska utvecklas och ökas. Medlingsförfarandet
         vid separation utvecklas både för att trygga barnets
         bästa och för att möjliggöra
         ett jämlikt föräldraskap.   Även
         användningen av medling såsom metod för
         att lösa konflikter främjas i enlighet med regeringsprogrammet.
         Medling är en bra metod för att lösa
         de oenigheter som gäller vårdnad och umgängesrätt.
      
      
      	Tingsrätter har haft goda erfarenheter av försöksförfarandet
         med den s.k. Follo-modellen vid medling i samband med vårdnadstvister.
         Modellen ger en möjlighet att effektivera medlingsansträngningar
         när vårdnadstvister handläggs vid domstolar.
         Avsikten är att Follo-projektet blir landsomfattande inom
         de närmaste åren.
      
      
      	För att barnets bästa ska kunna tryggas i
         de ärenden som gäller vårdnad och umgängesrätt förutsätts
         att myndigheterna är sakkunniga och att de kontinuerligt
         upprätthåller yrkesskickligheten. Barnet har rätt
         till båda sina föräldrar. Myndigheterna
         ska jämlikt höra båda föräldrarna
         och främja barnets rätt att hålla kontakt
         med och träffa den förälder hos vilken
         barnet inte bor, utom då det strider mot barnets bästa.
         Detta kunnande säkerställs genom att man utvecklar
         arbetsmetoder samt satsar på handledning för nyanställda
         och på en kontinuerlig utveckling av den yrkesmässiga
         kompetensen.
      
      
      	Den arbetsgrupp som bereder den nya socialskyddslagen ska bedöma
         lagstiftningsbehoven när det gäller rådgivning
         och medling vid separation samt de tjänster som anknyter
         till vårdnad och umgängesrätt. Arbetsgruppen
         ska lämna sitt betänkande den 30 juni 2012. 
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 18 november
            2011
         
         
         Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson