KIRJALLINEN KYSYMYS 231/2007 vp
KK 231/2007 vp - Anni Sinnemäki /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Metsähallituksen hakkuut Inarin Hannunkotavaarassa
Eduskunnan puhemiehelle
Puolitoista vuotta sitten Ylä-Lapin metsäkiistat kärjistyivät.
Ympäristöjärjestöt ja saamelaisjärjestöt
kampanjoivat näkyvästi saamelaisille tärkeiden
laidunalueiden hakkuita vastaan ja YK:n ihmisoikeuskomitea kehotti
valtiota lopettamaan hakkuut Inarin Nellimissä. Metsähallituksen
suurin asiakas, StoraEnso, kieltäytyi ostamasta puuta,
joka oli peräisin kiistellyiltä alueilta. Muutkaan
isot metsäyhtiöt eivät ole enää ostaneet
puuta näiltä alueilta.
Inarin viisi paliskuntaa ja yksi tokkakunta ovat merkinneet
vuonna 2003 kartalle ne laitumet, joiden ne haluavat säästyvän
hakkuilta. Kiistellyt alueet ovat valtion maita. Marraskuun 2005
jälkeen valtion liikelaitos Metsähallitus ei enää tehnyt
hakkuita sellaisissa metsissä, joiden hakkaamista poronhoitajien
muodostamat paliskunnat vastustivat.
Nyt tilanne on muuttunut. Toukokuussa 2007 hakkuut käynnistettiin
Paatsjoen paliskunnan alueella Hannunkotavaarassa paliskunnan vastustuksesta
huolimatta. Metsähallitus on ilmoittanut jatkavansa syksyllä hakkuita
kiistellyissä metsissä. Hakkuita on perusteltu
taloudellisilla syillä.
Poronhoitolain 2 §:n mukaan erityisesti poronhoitoa
varten tarkoitetulla alueella maata ei saa käyttää sillä tavoin,
että siitä aiheutuu huomattavaa haittaa poronhoidolle.
Saman lain 53 §:n mukaan valtion viranomaisten on neuvoteltava asianomaisen
paliskunnan edustajien kanssa silloin, kun ne suunnittelevat valtion
maita koskevia, poronhoitoon olennaisesti vaikuttavia toimenpiteitä.
Suomen porosaamelaiset ry on vedonnut valtioon, että se
lopettaisi hakkuut kiistellyillä alueilla. Vetoomuksen
mukaan valtion metsätalous aiheuttaa vakavaa haittaa perinteiselle
vapaasti laiduntavalle poronhoidolle, sillä laitumet pirstoutuvat,
luppometsät katoavat ja maajäkälä kärsii.
On harmillista, että puolentoista vuoden hakkuutaukoa ei
käytetty hyväksi ja neuvoteltu pysyvästä ratkaisusta,
joka turvaisi saamelaisten oikeudet alkuperäiskansana ja
tyydyttäisi kiistan eri osapuolia.
Koska suuret metsäyhtiöt ovat kieltäytyneet ostamasta
puuta kiista-alueilta, suurin osa Hannunkotavaaran puusta on myyty
paikalliselle energiayhtiölle. Energiakäytössä puun
arvo on yleensä huomattavasti matalampi kuin esimerkiksi
selluloosan valmistukseen käytettyn puun. Tämän
vuoksi energiantuotannossa käytetään yleensä hakkuutähteitä,
kantoja ja lahoa puuta. Lapissa on esitetty paljon toiveita, että Metsähallitus
keräisi tähteet hakkuiden jälkeen energiapuuksi.
Luontoarvoiltaan merkittävän, monisatavuotisen
erämaan hakkaaminen energiapuuksi ei voi olla kannattavaa
etenkään, kun metsällä on taloudellista
merkitystä muille Ylä-Lapin tärkeille elinkeinoille,
matkailulle ja poronhoidolle.
Suomi on ilmaissut pyrkimyksensä ILO:n alkuperäiskansasopimuksen
ratifiointiin. Nykyinen lainsäädäntö ei
turvaa saamelaisten oikeuksia niin, että sopimus voitaisiin
ratifioida. On kuitenkin tarpeen pidättäytyä sellaisista
toimenpiteistä, kuten arvokkaiden laidunalueiden hakkuista,
jotka saattavat vaarantaa sovun syntymisen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten maa- ja metsätalousministeriö aikoo
reagoida porosaamelaisten pyyntöön hakkuiden keskeyttämisestä ja
neuvottelujen aloittamisesta ja
miten varmistetaan, ettei arvokasta vanhaa metsää myydä energiapuuksi,
jota on alueelta saatavissa muutenkin?
Helsingissä 28 päivänä kesäkuuta
2007
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Anni Sinnemäen /vihr näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 231/2007 vp:
Miten maa- ja metsätalousministeriö aikoo
reagoida porosaamelaisten pyyntöön hakkuiden keskeyttämisestä ja
neuvottelujen aloittamisesta ja
miten varmistetaan, ettei arvokasta vanhaa metsää myydä energiapuuksi,
jota on alueelta saatavissa muutenkin?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Maa- ja metsätalousministeriö julkisti joulukuussa
2003 toimintaohjelman Ylä-Lapin metsä- ja porotalouden
yhteensovittamiseksi. Toimintaohjelman valmistelussa käytettiin
tausta-aineistona selvitysmies Pirkko Saarelan esityksiä ja
niistä saatuja lausuntoja. Yksi toimintaohjelman toimenpiteistä oli,
että Metsähallituksen Ylä-Lapin luonnonvarasuunnitelma
päivitettiin etuajassa. Uusi luonnonvarasuunnitelma valmistui
vuonna 2006 ja siinä vuotuista hakkuusuunnitetta pienennettiin
porotalouden ja saamelaiskulttuurin turvaamiseksi 150 000 kuutiometristä 115
000 kuutiometriin. Luonnonvarasuunnitelma laadittiin osallistavassa
prosessissa, jossa eri sidosryhmien tavoitteet pyrittiin sovittamaan
mahdollisimman hyvin yhteen. Erilaisten tavoitteiden yhteensovittamisessa
joudutaan aina tekemään kompromisseja. Kaikkia
porotalouden näkökulmasta esitettyjä vaatimuksia
ei voida toteuttaa sellaisenaan, koska myös muiden sidosryhmien vaatimukset
on otettava huomioon. Esimerkiksi Inarin kunta vastusti hakkuusuunnitteen
alentamista.
Metsähallituksen Hannunkotavaaran hakkuut ovat voimassa
olevan luonnonvarasuunnitelman mukaisia ja ne alkoivat syksyllä 2006.
Tänä keväänä hakatusta
puusta arvokkain osa, sahapuu, on toimitettu paikalliselle sahalle.
Muu osa puista toimitetaan paikalliselle energialaitokselle osana
isompaa energiapuukauppaa. Tämä kauppa sisältää myös
hakkuutähteitä sekä harvennus- ja raivauspuuta.
Myös paikalliset poromiehet ovat olleet mukana energiapuun
korjuu-urakoissa. Kyseessä on kestävän
kehityksen mukainen toiminta, jossa paikallista uusiutuvaa luonnonvaraa,
puuta, korjataan paikallisella työvoimalla ja jalostetaan
paikallisesti sahatavaraksi ja bioenergiaksi.
Metsähallitus neuvottelee säännöllisesti
paliskuntien kanssa metsätalouden toimenpiteiden toteutuksesta,
jotta työt leimikoilla aiheuttaisivat mahdollisimman vähän
haittaa poronhoidolle. Neuvotteluja on käyty myös
Paatsjoen paliskunnan kanssa ja niitä on tarkoitus myös
jatkaa ennen kuin työt syksyn leimikoilla alkavat. Metsähallitus
on yleensä pystynyt sopimaan metsätalouden
toimenpiteiden toteutuksesta paliskuntien kanssa. Ylä-Lapin
metsäkiistoista tällä hetkellä on
ratkaisematta ns. Nellimin alueen kiista, jota parhaillaan käsitellään
Lapin käräjäoikeudessa. Metsähallitus
ei tee hakkuita tällä alueella.
Metsähallitus ei tee hakkuita luontoarvoiltaan merkittävissä vanhoissa
metsissä. Metsähallitus ei myöskään
harjoita metsätaloutta erämaalain (62/1991)
nojalla rauhoitetuissa metsissä, vaikka laki antaisi siihen
mahdollisuuden. Ylä-Lapin metsätalous ei uhkaa
luonnon monimuotoisuutta, koska luontoarvot on turvattu laajojen
ja yhtenäisten luonnonsuojelualueiden avulla. Esimerkiksi
Inarin kunnan alueella tuottavasta metsämaasta on suojeltu
yli puolet. Ne luonnonsuojelullisesti arvokkaat kohteet, jotka sijaitsevat
valtion talousmetsissä, turvataan Metsähallituksen alue-ekologisissa
suunnitelmissa kuviokohtaisilla toimenpiderajoituksilla.
ILO:n alkuperäiskansasopimuksen ratifiointi ja saamelaisten
maaoikeuskysymys ovat erillisiä kysymyksiä, jotka
eivät suoranaisesti liity Metsähallituksen Hannunkotavaarassa
tekemiin hakkuisiin. ILO:n alkuperäiskansasopimuksen ratifiointia
koskeva valmistelu on tällä hetkellä kesken.
Oikeusministeriö selvittää mahdollisia
ratkaisumalleja yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön,
ympäristöministeriön, työministeriön,
ulkoasiainministeriön ja valtiovarainministeriön
kanssa. Maa- ja metsätalousministeriö pitää tärkeänä,
että alkuperäiskansasopimuksen ratifioinnista
saadaan aikaan ratkaisu, joka on mahdollisimman tasapuolinen kaikkien
alueella asuvien kannalta.
Ylä-Lapin metsä- ja porotalouden yhteensovittamisen
toimintaohjelman yhtenä toimenpiteenä perustettiin
Ylä-Lapin metsien kestävän käytön
tutkimusohjelma, jota Metsäntutkimuslaitos vetää.
Tutkimusohjelma päättyy vuoden 2007 lopussa, mutta
se on jo ehtinyt tuottaa runsaasti Ylä-Lapin kysymysten
ratkaisemisen kannalta tärkeää tietoa.
Yksi tärkeimmistä tuloksista on ollut se, että paikallisten
asukkaiden mielestä porotalous, metsätalous ja
matkailu ovat kaikki tärkeitä elinkeinoja ja että niitä voidaan
harjoittaa Ylä-Lapissa rinnakkain. Maa- ja metsätalousministeriön
tavoitteena on jatkossakin toimia niin, että Ylä-Lapin
kaikkien elinkeinojen toimintaedellytykset voidaan turvata.
Helsingissä 12 päivänä heinäkuuta
2007
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 231/2007 rd undertecknat
av riksdagsledamot Anni Sinnemäki /gröna:
Hur ämnar jord- och skogbruksministeriet reagera
på rensamernas begäran om att avverkningarna skall
avbrytas och förhandlingar inledas och
på vilket sätt ämnar man säkerställa
att värdefull gammal skog inte säljs och blir energived?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Jord- och skogsbruksministeriet publicerade i december 2003
ett verksamhetsprogram för samordningen av rennäringen
och skogshushållningen i övre Lappland. Som bakgrundsmaterial
vid beredningen av verksamhetsprogrammet användes utredningsperson
Pirkko Saarelas förslag och de utlåtanden som
inkom om förslagen. En av åtgärderna
i verksamhetsprogrammet var att Forststyrelsens naturresursplan
för övre Lappland uppdaterades tidigare än
planerat. Den nya naturresursplanen var färdig 2006 och
den årliga avverkningsplanen minskades från 150
000 kubikmeter till 115 000 kubikmeter för att trygga rennäringen
och samekulturen. Naturresursplanen utformades i en inkluderande
process, där olika intressegruppers mål sammanjämkades
så väl som möjligt. När olika
mål sammanjämkas blir man alltid tvungen att göra
kompromisser. Alla krav som ställdes utifrån rennäringens
synvinkel kan inte uppfyllas som sådana, eftersom också andra
intressegruppers krav måste beaktas. T.ex. Enare
kommun motsatte sig minskningen av avverkningsplanen.
Forststyrelsens avverkningar vid Hannunkotavaara sker i överensstämmelse
med den gällande naturresursplanen och de inleddes hösten
2006. Den värdefullaste delen av den skog som avverkades
i våras, sågtimret, fördes till en lokal
såg. Resten ingår i en större energivirkesaffär
och levereras till ett lokalt energiverk. I denna affär
ingår också avverkningsrester och virke som tas tillvara
vid gallring och röjning. I arbetet med huggningen av energived
har också lokala renkarlar deltagit. Avverkningen följer
principen om hållbar utveckling: en lokal, förnybar
naturresurs, skog, avverkas av lokal arbetskraft och bearbetas lokalt
för att bli sågat virke och bioenergi.
Forststyrelsen förhandlar regelbundet med renbeteslagen
om genomförandet av skoghushållningsåtgärderna
för att arbetena vid stämplingsposterna skall
orsaka så litet olägenheter för renskötseln
som möjligt. Förhandlingar har också förts
med Paatsjoki renbeteslag och avsikten är att förhandlingarna
skall fortsätta när arbetena vid stämplingsposterna
fortsätter i höst. Forststyrelsen har i regel
kommit överens om genomförandet av skogshushållningsåtgärderna
med renbeteslagen. I fråga om avverkningarna i övre Lappland
gäller i dag den olösta tvisten om avverkningarna
i Nellim som för närvarande behandlas i Lapplands
tingsrätt. Forststyrelsen genomför inga avverkningar
i området.
Forststyrelsen utför inte avverkningar i gamla skogar
med höga naturvärden. Forststyrelsen bedriver
inte heller skogsbruk i skogar som skyddats med stöd av ödemarkslagen
(62/1991), även om lagen ger
möjlighet till detta. Skogshushållningen i övre
Lappland hotar inte naturens mångfald, eftersom skogarnas
naturvärden har skyddats med hjälp av vidsträckta
och enhetliga naturskyddsområden. T.ex. i Enare kommun är över hälften
av den produktiva skogsmarken skyddad. Objekt av naturskyddsvärde
som ligger inom statens ekonomiskogar skyddas genom noga utmärkta åtgärdsbegränsningar
i Forststyrelsens regionalekologiska planer.
Ratificeringen av ILO:s konvention om ursprungsbefolkningars
rättigheter och frågan om samernas rätt
till land är separata frågor som inte direkt hör
ihop med Forststyrelsens avverkningar i Hannunkotavaara. Beredningen
av ratificeringen av ILO:s konvention om ursprungsbefolkningar pågår
som bäst. Justitieministeriet utreder möjliga
modeller för en ratificering tillsamman med jord- och skogsbruksministeriet,
miljöministeriet, arbetsministeriet, utrikesministeriet
och finansministeriet. Jord- och skogsbruksministeriet anser det
vara viktigt att man når ett avgörande om ratificeringen
av ursprungsbefolkningskonventionen som är så rättvist
som möjligt för alla som bor inom området.
En åtgärd i verksamhetsprogrammet för
samordningen av skogshushållningen och rennäringen
i övre Lappland var inrättandet av ett forskningsprogram
för hållbart nyttjande av skogarna i övre
Lappland. Forskningsprogrammet leds av Forststyrelsen. Forskningsprogrammet
avslutas vid utgången av 2007, men det har redan nu producerat
mycket kunskap som är viktig med tanke på de frågor
som är aktuella i övre Lappland. Ett av de viktigaste
resultaten är att den lokala befolkningen anser att renskötsel,
skogsbruk och turism är viktiga näringar och att
alla tre kan utövas sida vid sida i övre Lappland.
Skogs- och jordbruksministeriets mål är att också i
fortsättningen verka så, att verksamhetsbetingelserna
för alla näringar i övre Lappland kan
tryggas.
Helsingfors den 12 juli 2007
Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila