KIRJALLINEN KYSYMYS 257/2013 vp
         KK 257/2013 vp - Kimmo Kivelä /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         YK:n vammaissopimuksen voimaan saattaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Suomi on allekirjoittanut YK:n vammaissopimuksen vuonna
            2007, mutta ei ole saattanut sitä voimaan valtionsisäisesti.
            Sekä edellinen että nykyinen hallitus eivät
            ole käynnistäneet riittäviä kansallisia
            lainsäädäntömuutoksia, mikä on
            hidastanut ratifiointiprosessia, vaikka asia on kirjattu hallitusohjelmaan.
         
         
         Edelleen voimassa olevassa Vammaispoliittisessa ohjelmassa on
            linjattu vuosien 2010—2015 konkreettiset vammaispoliittiset
            toimenpiteet. Sen ensimmäisenä kohtana on em.
            sopimuksen ratifiointivaatimus.
         
         
         Ohjelman tärkeimmät toteuttajat ovat valtion eri
            ministeriöt. Ministeriöillä on myös
            vastuu siitä, että esitysten toteutumista seurataan.
            Maamme kunnilla on myös suuri vastuu siitä, että vammaispoliittisen
            ohjelman esitykset toteutuvat. Alkuvaiheessa seurannassa on mukana
            valtakunnallinen vammaisneuvosto eli VANE.
         
         
         Vammaiset henkilöt kohtaavat jatkuvasti epätasa-arvoista
            kohtelua ja syrjintää elämänsä kaikilla
            alueilla. Vammaisjärjestöt ovat jo pitkään, mutta
            tuloksetta, vaatineet, että vammaisten henkilöiden
            oikeuksien toteutumista valvotaan perustamalla Suomeen valtakunnallinen
            vammaisvaltuutetun virka. 
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mikä on YK:n yleissopimuksen vammaisten henkilöiden
            oikeuksista (2006) ratifiointiedellytysten selvittämisen
            vaihe,
         
         
         milloin 30.3.2007 allekirjoitettu sopimus aiotaan ratifioida,
         
         onko VANE vielä toiminnassa ja miten se on seurannut
            Vammaispoliittisen ohjelman esitysten toteutumista ja
         
         
         aikooko hallitus käynnistää tällä vaalikaudella
            hankkeen vammaisvaltuutetun viran perustamiseksi?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 3 päivänä huhtikuuta
            2013
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Kimmo Kivelän /ps näin
         kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 257/2013 vp:
         
         
Mikä on YK:n yleissopimuksen vammaisten henkilöiden
            oikeuksista (2006) ratifiointiedellytysten vaihe,
         
         
         milloin 30.3.2007 allekirjoitettu sopimus aiotaan ratifioida,
         
         onko VANE vielä toiminnassa ja miten se on seurannut
            Vammaispoliittisen ohjelman esitysten toteutumista ja
         
         
         aikooko hallitus käynnistää tällä vaalikaudella
            hankkeen vammaisvaltuutetun viran perustamiseksi?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Suomi on allekirjoittanut 13.12.2006 hyväksytyn vammaisten
         henkilöiden oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen ja
         sen valinnaisen pöytäkirjan 30.3.2007. Yleissopimus
         ja sen valinnainen pöytäkirja tulivat kansainvälisesti
         voimaan 3.5.2008.
      
      
      Yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan
         ratifiointia koskevat valmistelut ovat parhaillaan meneillään.
         Ulkoasiainministeriö asetti 16.5.2011 työryhmän,
         jonka tehtävänä on valmistella ja selvittää tarvittavat
         ratifiointitoimenpiteet yleissopimuksen ja sen valinnaisen pöytäkirjan
         osalta. Työryhmän toimikausi päättyy 31.12.2013.
         Työryhmässä on laaja valtionhallinnon
         ja kansalaisyhteiskunnan, erityisesti vammaisjärjestöjen,
         edustus. Kuntia edustaa Suomen Kuntaliitto.
      
      
      Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa
         todetaan tavoitteena olevan YK:n vammaisten henkilöiden
         oikeuksia koskevan yleissopimuksen ratifiointi hallituskauden aikana.
      
      
      Suomi pyrkii kansainvälisiä sopimusvelvoitteita
         täyttäessään siihen, että kansallinen
         lainsäädäntö täyttää sopimuksen
         vaatimukset. Vuoden 2011 alussa tulivat voimaan yleissopimuksen edellyttämät
         kotikuntalakiin ja sosiaalihuoltolakiin tehdyt muutokset, joilla
         parannettiin vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia valita
         kotikuntansa. Lisäksi yleissopimuksen ratifiointi edellyttää muun
         muassa vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeuteen
         kohdistuvia rajoituksia koskevien säännösten
         uudistamista. Itsemääräämisoikeuslainsäädännön
         kokonaisuudistus on vireillä sosiaali- ja terveysministeriössä. Eräät
         vammaisyleissopimuksen määräykset liittyvät
         osaltaan yhdenvertaisuuslainsäädännön
         kokonaisuudistukseen, joka on vireillä oikeusministeriössä.
         Oikeusministeriö pyrkii antamaan hallituksen esityksen
         yhdenvertaisuuslainsäädännön
         uudistamisesta syksyllä 2013.
      
      
      Tarkoituksena on, että edellä mainittuja sosiaali-
         ja terveysministeriön ja oikeusministeriön
         valmistelussa olevia ja eduskunnalle syksyllä 2013 suunnitelluksi
         annettavia lainsäädäntöhankkeita
         lukuun ottamatta ulkoasiainministeriön asettaman
         työryhmän esitys olisi valmiina viimeistään
         alkusyksystä 2013, minkä jälkeen se mainittujen
         hankkeiden tulosten ja lausuntojen nojalla päivitetään
         ja viimeistellään.
      
      
      Tarkoitus on, että yleissopimuksen ratifioinnin yhteydessä ratifioitaisiin
         myös valinnainen pöytäkirja, jolla mahdollistetaan
         yksilövalitukset sekä tutkintamenettely yleissopimuksella määrättyjen
         oikeuksien väitetyistä loukkauksista. Yksilövalitusmenettely
         on tärkeä lisä ihmisoikeuksien täytäntöönpanon
         valvonnassa ja se toimii välineenä ihmisoikeuksien
         kansallisessa ja kansainvälisessä kehittämisessä.
      
      
      Valtioneuvosto asetti 13.12.2012 tekemällään päätöksellä valtakunnallisen
         vammaisneuvoston uudelle toimikaudelle 1.1.2013—31.12.2015. Vammaisneuvosto
         on viranomaisten sekä vammaisten henkilöiden,
         heidän omaistensa ja vammaisjärjestöjen
         välinen yhteistoimintaelin yhteiskuntapolitiikan suunnittelua,
         kehittämistä ja toteuttamista koskevissa, vammaisten
         henkilöiden elinoloihin ja hyvinvointiin vaikuttavissa asioissa.
         Valtakunnallinen vammaisneuvosto toimii sosiaali- ja terveysministeriön
         yhteydessä ja sillä on päätoiminen
         pääsihteeri. Valtakunnallisesta vammaisneuvostosta
         säädetään 29.12.2009 annetussa
         valtioneuvoston asetuksessa.
      
      
      Hallitus haluaa turvata vammaisten henkilöiden oikeudenmukaisen
         aseman yhteiskunnassa puuttumalla epäkohtiin konkreettisin
         korjaus- ja kehittämistoimenpitein. Tätä työtä varten
         valmisteltiin Suomen vammaispoliittinen ohjelma (VAMPO), jossa linjataan
         lähivuosien (2010—2015) konkreettiset vammaispoliittiset
         toimenpiteet. Ohjelman toimenpiteet muodostavat kunnianhimoisen
         kokonaisuuden, jossa kaikkia politiikan lohkoja kehitetään
         vammaisten ihmisten oikeuksien, vapauksien ja yhdenvertaisten mahdollisuuksien
         näkökulmasta. Ohjelma on jaettu 14 vammaispoliittisesti
         merkittävään sisältöalueeseen.
         Siinä on yhteensä 122 konkreettista toimenpidettä,
         joilla epäkohtiin tartutaan.
      
      
      Valtakunnallinen vammaisneuvosto seuraa Vammaispoliittisen ohjelman
         toimeenpanoa yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin
         laitoksen kanssa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pian valmistuvan
         analyysin mukaan ohjelman toimeenpano eri hallinnonaloilla on pääosin
         hyvässä vauhdissa.
      
      
      Hallituksella ei tällä hetkellä ole
         suunnitelmia vammaisvaltuutetun viran perustamista koskevan hankkeen
         käynnistämiseksi. 
      
      
      
      
         
         Helsingissä 23 päivänä huhtikuuta
            2013
         
         
         Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 257/2013 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Kimmo Kivelä /saf:
         
         
I vilket skede är uppfyllandet av de villkor som
            krävs för en ratificering av FN:s konvention om
            rättigheter för personer med funktionsnedsättning
            (2006),
         
         
         när har Finland för avsikt att ratificera konventionen
            som undertecknats den 30 mars 2007,
         
         
         är Riksomfattande handikapprådet fortfarande
            verksamt och hur har det följt upp genomförandet
            av förslagen i Finlands handikappolitiska program och 
         
         
         har regeringen för avsikt att börja bereda
            inrättandet av en handikappombudsman under innevarande
            mandatperiod?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Finland undertecknade FN:s konvention om rätttigheter
         för personer med funktionsnedsättning den 13 december
         2006 och dess fakultativa protokoll den 30 mars 2007. Konventionen
         och dess fakultativa protokoll trädde i kraft internationellt den
         3 maj 2008.
      
      
      Förberedelserna för en ratificering av konventionen
         och dess fakultativa protokoll pågår som bäst.
         Den 16 maj 2011 tillsatte utrikesministeriet en arbetsgrupp med
         uppgift att bereda och utreda de åtgärder som
         behövs för ratificering av konventionen och dess
         fakultativa protokoll. Arbetsgruppens mandattid avslutas den 31
         december 2013. Arbetsgruppen har en bred representation av statsförvaltningen
         och det civila samhället, särskilt handikapporganisationerna.
         Kommunerna är företrädda av Finlands
         Kommunförbund.
      
      
      
      I statsminister Jyrki Katainens regeringsprogram ingår
         det som ett mål att FN:s konvention om rättigheter
         för personer med funktionsnedsättning ska ratificeras
         under regeringsperioden.
      
      
      
      I uppfyllandet av internationella avtalsåtaganden eftersträvar
         Finland att den nationella lagstiftningen ska stämma överens
         med kraven i avtalet. I början av 2011 trädde
         de ändringar i lagen om hemkommun och socialvårdslagen
         i kraft, vilka konventionen förutsätter och som är
         avsedda att förbättra möjligheterna för
         personer med funktionsnedsättning att välja sin
         hemkommun. Ratificeringen av konventionen förutsätter
         också bland annat en revidering av bestämmelserna
         om självbestämmanderätten för
         personer med funktionsnedsättning. En helhetsreform av
         lagstiftningen om självbestämmanderätt är
         anhängig i social- och hälsovårdsministeriet.
         En del bestämmelser i konventionen om rättigheter
         för personer med funktionsnedsättning hänger
         samman med helhetsreformen av lagstiftningen om likabehandling som är
         anhängig i justitieministeriet. Justitieministeriet eftersträvar
         att avlåta regeringens proposition till förslag
         av reform av lagstiftningen om likabehandling hösten 2013.
      
      
      
      Det är meningen att de ovannämnda lagstiftningsprojekten
         som bereds i social- och hälsovårdsministeriet
         och justitieministeriet och som planeras att avlåtas till
         riksdagen hösten 2013, med undantag för utrikesministeriearbetsgruppens
         förslag, ska vara färdiga senast på förhösten 2013.
         Därefter uppdateras och färdigställs
         de med utgångspunkt i resultaten från tidigare nämnda
         projekt och utlåtanden.
      
      
      Det är meningen att Finland i samband med ratificeringen
         av konventionen också ska ratificera det fakultativa protokollet
         som ger den enskilde möjlighet att överklaga och
         få påstådda kränkningar i enlighet
         med konventionen undersökta. Klagomålsmekanismen är
         ett viktigt tillägg i övervakningen av verkställandet
         av de mänskliga rättigheterna och fungerar som
         verktyg i den nationella och internationella utvecklingen av de här
         rättigheterna.
      
      
      Statsrådet tillsatte med sitt beslut den 13 december
         2012 det riksomfattande handikapprådet för en
         ny verksamhetsperiod 1 januari 2013—31 december 2015. Det
         riksomfattande handikapprådet är ett samarbetsorgan
         mellan myndigheter samt personer med funktionsnedsättning,
         deras anhöriga och organisationerna för handikappade i
         sådana frågor som rör planering, utvecklande och
         genomförande av samhällspolitiken och inverkar
         på levnadsförhållanden och välstånd
         för personer med funktionsnedsättning. Handikapprådet
         verkar i samband med social- och hälsovårdsministeriet
         och har en generalsekreterare med uppgiften som huvudsyssla.  Om
         det riksomfattande handikapprådet stadgas i en statsrådets förordning
         given den 29 december 2009.
      
      
      Regeringen vill säkerställa en rättvis
         behandling i samhället för människor
         med funktionsnedsättning genom att avhjälpa olägenheter
         genom konkreta korrigerings- och utvecklingsåtgärder. Med
         tanke på det här arbetet bereddes Finlands handikappolitiska
         program (VAMPO) med de konkreta handikappolitiska riktlinjerna för
         de närmaste åren (2010—2015). Åtgärderna
         i programmet utgör en ambitiös helhet där
         alla politiksektorer utvecklas ur ett perspektiv av rättigheter,
         friheter och lika möjligheter för personer med
         funktionsnedsättning. Programmet är indelat i
         14 innehållsområden som är viktiga med
         tanke på handikappolitiken. Det finns sammanlagt 122 konkreta åtgärder
         för att avhjälpa missförhållanden.
      
      
      Riksomfattande handikapprådet följer upp genomförandet
         av Finlands handikappolitiska program i samarbete med Institutet
         för hälsa och välfärd. Institutet
         färdigställer inom kort en analys som visar att
         genomförandet av programmet på de olika förvaltningsområdena
         i huvudsak har kommit bra i gång. 
      
      
      Regeringen har för nuvarande inte några planer
         på att inleda en beredning för att inrätta
         en tjänst för en handikappombudsman.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 23 april 2013
         
         Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson