KIRJALLINEN KYSYMYS 312/2004 vp
KK 312/2004 vp - Toimi Kankaanniemi /kd
Tarkistettu versio 2.1
Omaisuuden myyntitulojen käyttö investointeihin
Eduskunnan puhemiehelle
Hallituksella on eduskunnan suostumus luopua merkittävässä määrin
valtion omistusoikeudesta monissa eri yhtiöissä.
Lisäksi se suunnittelee lisävaltuuksien hakemista.
Vaikka valtion ei tulekaan luopua tietyistä omistuksista
ja myynnin ajankohta on aina tarkoin harkittava, on todennäköistä,
että valtio saa lähiaikoina runsaasti omaisuuden
myyntituloja.
Hallituksella on valtiovarainministerin eduskunnassa 24.3.2004
kertoman mukaan voimassa periaatepäätös,
jonka mukaan vuosittain myyntitulojen 500 miljoonaa euroa
ylittävästä osasta noin 10 % käytetään
tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä infrastruktuurihankkeiden
toteuttamiseen. Jos tällainen päätös
pidetään voimassa, pitäisi yhtenä vuonna
myydä paljon omaisuutta, jotta infrastruktuuriin saataisiin
käytettäväksi edes kohtuullinen määrä.
Esimerkiksi maaliskuussa tehdystä Sampo-kaupasta valtio
sai 408 miljoonaa euroa ja koko summa luvattiin käyttää valtion
velan maksuun. Monien asiantuntijoiden mukaan nyt ei ole perusteltua
lyhentää valtion velkaa, vaan parantaa kilpailukykyä nopeuttamalla
tärkeitä investointeja ja työllisyyttä.
Hallitus on hyväksynyt mm. laajan liikenneinvestointien
paketin, jonka eräät ministerit ovat luvanneet
toteutuvan tällä vaalikaudella. Hallituksen menokehyspäätökseen
sisältyy kuitenkin vain 30 miljoonaa euroa uutta rahaa
tähän tarkoitukseen. Konginkankaan onnettomuuden
jälkeen tarve ja paineet lisätä pääteiden
talvi- ja muuta kunnossapitoa ovat kasvaneet, ja sekin vaatii lisää rahaa,
mikä supistaa kehysten investointivaroja. Hankelistan ja
osoitettujen varojen välillä on ammottava aukko.
Elinkaarimallilla voidaan eräitä hankkeita nopeuttaa,
mutta valtiovarainministeri on suhtautunut siihenkin varsin viileästi.
Hallituksen tulisi muuttaa valtion omaisuuden myyntitulojen
käyttöperiaatetta siten, että esimerkiksi
puolet tai kaksi kolmasosaa kaikista myyntituloista käytettäisiin
koulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen sekä tärkeiden
liikenneinvestointien toteuttamiseen. Tämä parantaisi myös
Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä sekä liikenteen
osalta myös turvallisuutta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Aikooko hallitus tarkistaa periaatepäätöstään
ja käyttää tällä vaalikaudella valtion
omaisuuden myyntituloista suurimman osan tutkimuksen ja tuotekehityksen
sekä tärkeiden liikenneinvestointien toteutuksen
nopeuttamiseen?
Helsingissä 20 päivänä huhtikuuta
2004
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Toimi Kankaanniemen /kd
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 312/2004
vp:
Aikooko hallitus tarkistaa periaatepäätöstään
ja käyttää tällä vaalikaudella valtion
omaisuuden myyntituloista suurimman osan tutkimuksen ja tuotekehityksen
sekä tärkeiden liikenneinvestointien toteutuksen
nopeuttamiseen?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Pääministeri Vanhasen hallituksen kehyspäätöksessä,
joka annettiin selontekona eduskunnalle maaliskuussa 2004, todettiin,
että "jos vuotuiset osakemyyntitulot ylittävät
500 milj. euroa, hallitus on hallitusohjelmaa täydentäen
sopinut, että ylitteestä voidaan käyttää harkinnan
mukaan enintään 10 % kertaluonteisiin
lisämenoihin lähinnä infrastruktuuri-investointeihin
sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan edistämiseen
menosäännön tai vaalikauden kehyksen
estämättä". Vastaava periaate sisältyi
myös pääministeri Jäätteenmäen
hallituksen kehyspäätökseen.
On tärkeää, että laajalti
tunnetaan ja tunnustetaan hallituksen itselleen asettamat tärkeät
taloudelliset reunaehdot, joihin kuuluu kehysmäärittelyn
mukaisten määrärahalisäysten
rajaaminen hallituskaudella 1,12 mrd. euroon. On myös
tärkeää, että tiedetään,
että valtion osakemyynnistä saatavia tuloja ollaan
käyttämässä ensi sijassa valtion
velan lyhentämiseen, mutta 500 milj. euron myyntitulot
ylittävästä myyntitulosta enintään
10 %:n osuus voidaan käyttää hallituksessa sovittavalla
tavalla kertaluonteisiin määrärahojen
lisätarpeisiin. Selkeät linjaukset luovat hallituksen
omalle päätöksenteolle realistiset puitteet ja
myös kansalaiset ja elinkeinoelämä voivat suunnitella
oman toimintansa ja tavoitteensa hallituskauden mittaiselle ajalle.
Turhan usein valtion budjetista ollaan kiinnostuneita vain siltä osin,
miten paljon siihen toivotaan lisäystä. Budjetissa
on jo 34 mrd. euroa, joilla luodaan joka päivä hyvinvointia
koko yhteiskunnalle. Ja joka päivä budjetin sisällä olevia määrärahoja
kohdennetaan uudelleen, kun hankkeita valmistuu ja vapautuvia rahoja
käytetään uusiin hankkeisiin. Valitettavasti
edelleen joudutaan käyttämään
2,5 mrd. euroa valtion velan korkomenoihin. Eduskunnan päätettävinä ovat budjetin
merkittävät hankkeet, mutta lisäksi hallinnon
ja toimintojen kehittämistä tapahtuu koko ajan
hallituksen päättämänä ja
ohjaamana budjettirahoja uudelleen kohdentamalla.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan
vuoden 2004 määrärahat ovat 1 778
milj. euroa eli noin 5 % budjetin loppusummasta.
Hallituksen vuoden toiminta-aikana on liikennesektorille kohdennettu
jo merkittävästi lisärahoitusta. Heti
hallituskauden alussa määrärahakehyksiin
tehtiin 25 milj. euron tasokorotus, jonka liikenne- ja
viestintäministeriö jakoi perustienpidon ja perusradanpidon
kesken. Samalla tavoin valtioneuvoston kehyspäätöksessä 11.3.2004 tehtiin
perustienpitoon ja perusradanpitoon yhteensä 13,7 milj.
euron tasokorotus, jossa otettiin huomioon Tieliikelaitoksesta ja
VR Oy:stä omistajalle tuloutettavia tuloja. Kehyspäätöksessä uusille
hankkeille kohdennettava 30 milj. euron määräraha
on alkurahoitus hankkeille, joista tulevien hallitusten rahoitettavaksi
jää noin 1 200 milj. euroa.
Volyymiltään tuleville hallituksille jäävä rahoitusosuus
on samaa suuruusluokkaa kuin tämän hallituksen
aloittaessa oli edeltäviltä hallituksilta jäänyt
rahoitettavaksi, mikä on yhtäältä hallitusohjelman
velanhoitolinjan ja toisaalta liikennesektorin tasaisen kehittämisen
linjan mukaista. Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 27.11.2003
päätettyjen merenkulun tukien linjausten mukaisesti
matkustaja-alusten tukea lisätään verotukena
noin 25 milj. eurolla vuodesta 2005 lukien.
Liikenne- ja viestintäministeri Luhtasen johtama ministerityöryhmä on
tehnyt erittäin hyvää työtä kartoittaessaan
liikenneverkkojen kehittämistarpeet ja — mikä tärkeintä — asettanut
tarpeitten toteuttamisen kiireellisyysjärjestykseen. Hallitus
noudattaa tätä järjestystä ja
toivottavasti myös tulevat hallitukset. Kaikki hallitukset
joutuvat kuitenkin suhteuttamaan toteuttamisvauhdin kokonaisvoimavaroihin
ja muiden toimialojen tarpeisiin.
On myös syytä todeta, että taloudellisia
rajoituksia ei voida ohittaa käyttämällä liikennehankkeista
erilaisia nimityksiä. Elinkaarimallilla toteutettavien
hankkeiden määrärahat ovat samalla viivalla
arvioitaessa muiden hankkeiden määrärahoja.
Väitteet siitä, että valtiovarainministeriö vastustaa
elinkaarimallia, ovat perusteettomia jo siksi, että kehyspäätöksessä ykköshankkeeksi
otettu
Muurla—Lohja-tiehanke on nimenomaan elinkaarimallilla toteutettava
hanke. Tämän kokonaishinnaltaan 700 milj.
euron hankkeen rakentaminen ajoittuu koko loppuvaalikaudelle, vaikka
rakentamisen ja rahoituksen kustannukset jäävätkin
mallin luonteesta johtuen tulevien hallitusten maksettaviksi. Näin
ollen todellisuudessa uusiin liikennehankkeisiin käytetään
jo maastossa paljon enemmän rahaa kuin kehyspäätöksessä mainittu
30 milj. euron alkurahoitus.
Jo useiden vuosien ajan talousarviossa on omaisuuden myynnistä saatavaksi
tuloksi merkitty vuosittain teknisenä oletuksena 420 milj. euroa.
Osakemyyntitulot ovat vaihdelleet vuosittain, ja näin tuleekin
olla ottaen huomioon valtion intressit omistajana. Tänä vuonna
jo tuloutunut omaisuuden myyntitulo, 415 milj. euroa, lähes
toteuttaa kuluvan vuoden budjettiin merkityn tuloarvion tältä osin.
Valtion velkaa näillä tuloilla ei kuitenkaan voida
lyhentää, sillä valtioneuvoston kehyspäätöksen
yhteydessä tehdyn arvion mukaan budjettitalous on kuluvana
vuonna alijäämäinen. Syntyneillä,
ja jo siis budjetoiduilla, omaisuuden myyntituloilla voidaan kuitenkin tuntuvasti
hidastaa valtion lisävelanottoa.
Pääministeri Lipposen II hallitus lyhensi
valtion velkaa noin 10,5 mrd. eurolla. Tästä noin 9 mrd.
euroa voitiin kattaa omaisuuden myynnistä ja pääoman
palautuksista saaduilla tuloilla, muilla kertaluonteisilla tuloilla
sekä valtion kassaa pienentämällä.
Velan määrän vähentäminen, velanhallinnan
kehittäminen sekä nykyinen matala korkotaso ovat
alentaneet valtion vuosittaisia korkomenoja vuoden 1999 4,8 mrd.
euron tasolta lähes puoleen kuluvana vuonna.
Korkomenojen alentuminen on ollut yhtenä tekijänä luomassa
valtiontalouteen liikkumavaraa työn verotuksen keventämiselle,
jolla on elvytetty kotimaista kysyntää hitaan
kansainvälisen talouden kasvun aikana sekä parannettu
pidemmän aikavälin kestävän
talouskasvun ja työllisyyden lisäyksen edellytyksiä.
Jos edellisellä vaalikaudella olisi toimittu kysyjän
nyt ehdottamalla tavalla ja lisätty menotasoa myyntituloja
vastaavasti, tämä ei olisi ollut mahdollista.
Väestön ikääntyessä työvoiman
määrä vähenee ja ei työssä olevan
väestön määrä kasvaa, mikä heikentää talouden
kasvunäkymiä sekä aiheuttaa kasvavan
menorasituksen julkiselle sektorille. On arvioitu, että vuoteen
2030 mennessä ikääntymisestä julkiselle
sektorille aiheutuva rasitus olisi noussut jo kuudella prosenttiyksiköllä suhteessa
kokonaistuotantoon varsin suotuisankin talouskehityksen oloissa.
Nykyhinnoilla tämä merkitsisi lähes 10 mrd.
euron rahoitusaukkoa.
Suomen tulee säilyä jatkossakin kilpailukykyisenä tuotannon
ja tuotannollisten investointien kasvualustana. Näkymä tulevaisuudessa häämöttävästä
vaikeasta
julkisen talouden rahoitustilanteesta ei ole omiaan kannustamaan
investoijia. Hallituksen ohjelmassa linjataan talouspolitiikkaa,
joka tähtää työllisyyden parantamisen kautta
julkisen talouden rahoituksen vakauttamiseen. Olennainen osa tätä linjaa
on jatkuva pitäytyminen tiukkaan menokehitykseen. Hallituksen linja
suunnata valtaosa omaisuuden myynnistä saatavista tuloista
valtion velan ja siten korkomenojen vähentämiseen
on yksi osa tulevan menorasituksen purkamista.
Tilanteessa, jossa uutta velkaa joudutaan kehysten mukaan ottamaan
jokaisena vaalikauden vuotena, on perusteltua käyttää osakemyyntitulot
budjetin kattamiseen uuden velanoton vähentämiseksi.
Jos osakemyynneistä saadut tulot ovat huomattavat, eli
ylittävät 500 milj. euroa, voidaan pitää perusteltuna,
että kymmenys tuloista kohdennetaan kansallisen infrastruktuurin ja
osaamisperustan vahvistamiseen.
Helsingissä 7 päivänä toukokuuta
2004
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 312/2004 rd undertecknat
av riksdagsledamot Toimi Kankaanniemi /kd:
Ämnar regeringen revidera sitt principbeslut och
under denna valperiod använda den största delen
av inkomsterna av försäljning av statens egendom
till forskning och produktutveckling samt till att påskynda
förverkligandet av viktiga trafikinvesteringar?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Rambeslutet för statsminister Vanhanens regering har
getts som redogörelse till riksdagen i mars 2004. I rambeslutet
konstateras, att regeringen, med komplettering regeringsprogrammet, har överenskommit
för det fall att de årliga inkomsterna av försäljning
av aktier överstiger 500 miljoner euro, att högst
10 % av den överstigande delen enligt
prövning kan utnyttjas till tillläggsutgifter
av engångsnatur, närmast för investeringar
i infrastrukturen samt för att främja forsknings-
och utvecklingsverksamheten, detta utan hinder av utgiftsregeln
eller ramen för valperioden. Motsvarande princip fanns
också i rambeslutet för statsminister Jäätteenmäkis
regering.
Det är viktigt att man allmänt känner
till och vidgår väsentliga ekonomiska randvillkor
regeringen ställt för sig själv. Till
dem hör begränsningen av en ökning av
tilläggsanslagen till 1,12 miljarder euro under regeringsperioden,
i enlighet med de fastställda ramarna. Det är
också viktigt att man känner till att inkomsterna
från statens aktieförsäljning i första
hand kommer att användas till avkortning av statsskulden,
men att när försäljningsinkomster om
500 miljoner euro har uppnåtts, kan en andel om högst
10 % av den överstigande delen användas
för tilläggsbehov av anslag av engångsnatur,
såsom regeringen beslutar. Klara linjedragningar skapar
realistiska ramar för regeringens eget beslutsfattande.
Likaså kan medborgarna och näringslivet planera
sin egen verksamhet och sina mål för den tid regeringsperioden
varar.
Onödigt ofta är intresset för budgeten
begränsat till önskemål om tilläggsanslag.
Budgeten inbegriper redan nu 34 miljarder euro, med vilket välstånd
till hela samhället skapas varje dag. Och varje dag riktas
anslagen inom budgeten om, när projekt färdigställs
och de friställda penningmedlen används till nya
projekt. Tyvärr måste fortfarande 2,5 miljarder
euro användas till ränteutgifter för
statsskulden. Riksdagen beslutar om de betydelsefulla projekten
i budgeten, men dessutom utvecklas förvaltningen och verksamheterna hela
tiden genom regeringens beslut och dess ledning genom att anvisa
budgetmedlen på nytt.
Kommunikationsministeriets förvaltningsområde
har år 2004 anslag om 1 778 miljoner euro, d.v.s.
ca 5 % av budgetens slutsumma. Under regeringens årslånga
verksamhetstid har ansenlig tilläggsfinansiering redan
riktats till trafiksektorn. Genast i början av regeringsperioden
gjordes en nivåförhöjning om 25 miljoner
euro i anslagsramarna och kommunikationsministeriet delade medlen
mellan basväghållning och basbanhållning.
På samma sätt gjordes en nivåförhöjning
i statsrådets rambeslut 11.3.2004, och därmed
riktades sammanlagt 13,7 miljoner euro till basväghållningen
och basbanhållningen, varvid intäkter från
Vägtrafikverket och SJ Ab som redovisas till ägaren
beaktas. Anslaget om 30 miljoner euro, som anvisas till nya projekt
i rambeslutet, är begynnelsefinansieringen av projekt, som
behöver finansieras av kommande regeringar med cirka 1 200
miljoner euro. Till sin volym är den finansieringsandel
som blir kvar för kommande regeringar i samma storleksklass
som denna regering, när den inledde sin period, fick ta över
från tidigare regeringar. Detta är förenligt med
både skuldskötsellinjen i regeringsprogrammet
och linjen för en jämn utveckling av trafiksektorn.
I enlighet med det beslut det ekonomiskpolitiska ministerutskottet
fattade 27.11.2003 om linjedragningen beträffande stöden
till sjöfarten, kommer stödet av passagerarfartygen
att höjas såsom skattestöd med cirka
25 miljoner euro från år 2005.
Den ministerarbetsgrupp som leds av kommunikationsminister Luhtanen
har gjort ett synnerligen gott arbete i sin kartläggning
av utvecklingsbehovet av trafiknäten och — vad
viktigast —ställt förverkligandet av
behoven i prioritetsordning enligt hur brådskande de är.
Regeringen följer denna prioritetsordning och så gör
förhoppningsvis även de kommande regeringarna.
Samtliga regeringar måste emellertid anpassa den fart med
vilket förverkligandet kan ske till totalresurserna och
behoven inom andra sektorer.
Det finns också skäl att konstatera, att ekonomiska
begränsningar inte kan överskridas genom att använda
olika namn och beteckningar på trafikprojekten. Anslagen
för projekt, som förverkligas enligt livscykelmodellen,
har samma utgångspunkt när anslagen för
andra projekt bedöms. Påståendena att
finansministeriet skulle motsätta sig livscykelmodellen är
grundlösa redan därför, att till topprojekt
i rambeslutet valdes Muurla—Lojo-vägprojekt som
uttryckligen förverkligas enligt livscykelmodellen. Byggandet av
detta projekt, med ett totalpris om 700 miljoner euro, infaller
under hela resten av valperioden, även om kostnaderna för
byggandet och finansieringen också, på grund av
modellen, kommer att bekostas av kommande regeringar. Sålunda
används på nya trafikprojekt i verkligheten redan
nu i terrängen mycket mera pengar än begynnelsefinansieringen
om 30 miljoner euro, som nämns i rambeslutet.
Redan under flera år har budgeten årligen
tagit upp inkomster från försäljning
av egendom till ett belopp om 420 miljoner euro såsom en
teknisk presumtion. Inkomsterna från aktieförsäljning
har varierat från år till år och så skall
det också vara med hänsyn till statens intressen
i egenskap av ägare. Den summa som redan har influtit från
försäljning av egendom detta år, 415 miljoner
euro, närapå uppfyller den beräknade inkomsten
i årets budget. Emellertid kan statsskulden inte avkortas
med dessa inkomster, eftersom enligt den uppskattning som gjorde
i samband med statsrådets rambeslut visar budgeten ett
underskott detta år. De inkomster från försäljning
av egendom som uppstått, och redan alltså budgeterats,
kan emellertid användas till att kännbart fördröja
upptagningen av tilläggslån.
Statsminister Lipponens andra regering avkortade statsskulden
med cirka 10,5 miljard euro. Av detta kunde cirka 9 miljarder euro
täckas med försäljning av egendom och
inkomster från kapitalåterföring, övriga
inkomster av engångsnatur samt med att minska statens kassa.
Genom att minska skuldbeloppet, utveckla skuldförvaltningen
och i och med den nuvarande låga räntenivån
har statens årliga ränteutgifter minskat från 4,8
miljarder euro 1999 till nästan hälften under innevarande år.
Minskningen av ränteutgifterna har varit en av de faktorer
som medverkat till att skapa utrymme i statsfinanserna för
en lättnad av beskattningen av arbete. Med detta har åter
den inhemska efterfrågan stimulerats under en period av
en långsam ekonomisk tillväxt internationellt
sett. Likaså har en ökning av sysselsättningen
stimulerats på detta sätt. Om man under föregående valperiod
hade agerat som frågeställaren nu föreslår,
och sålunda ökat utgiftsnivån att motsvara försäljningsinkomsterna,
hade detta inte varit möjligt.
När befolkningen åldras minskar den arbetsföra
delen av befolkningen och den del som inte är i arbete ökar.
Detta försvagar tillväxtutsikterna och medför
en ökande utgiftsbörda för den offentliga
sektorn. Man har beräknat att den belastning som åldrandet
medför för den offentliga sektorn skulle öka
med 6 procentenheter i förhållande till totalproduktionen även
under en rätt gynnsam ekonomisk utveckling fram till år
2030. Med nuvarande priser skulle det betyda finansieringslucka
om nästan 10 miljarder euro.
Finland skall även framledes vara ett konkurrenskraftigt
tillväxtunderlag för produktionen och produktionsinvesteringar.
Den framtidsutsikt som skymtar, med en svår finansieringssituation
för den offentliga sektorn, uppmuntrar inte investerare.
I regeringens program dras linjer upp för en ekonomisk
politik, som via en förbättring av sysselsättningsläget
stabiliserar finansieringen av den offentliga ekonomin. En väsentlig
del av denna linjedragning är ett kontinuerlig iakttagande
av en knapp utgiftsutveckling. Regeringens linje att rikta merparten
av de inkomster som fås genom försäljning
av egendom till avkortning av statsskulden och sålunda
till en minskning av ränteutgifterna, är en del
av nedmonteringen av den kommande utgiftsbelastningen.
I en situation där ny skuld måste tas upp
enligt ramarna för varje valperiod, är det motiverat
att använda inkomsterna från aktieförsäljning
för att täcka budgeten och minska skuldupptagningen.
I det fall att inkomsterna från aktieförsäljning
blir ansenliga, d.v.s. överstiger 500 miljoner euro, kan
man anse det motiverat att en tiondel av inkomsterna riktas till
att förstärka den nationella infrastrukturen och
kunskapsbasen.
Helsingfors den 7 maj 2004
Finansminister Antti Kalliomäki