KIRJALLINEN KYSYMYS 341/2003 vp
KK 341/2003 vp - Jaakko Laakso /vas
Tarkistettu versio 2.0
Puolustusvoimien ilmatyynyalushankinnan perustelut
Eduskunnan puhemiehelle
Suomen merivoimat ryhtyi 1990-luvulla vakavasti tutkimaan
ilmatyynyaluksen soveltuvuutta osana merivoimia. Hankintasopimus
ilmatyynyaluksen rakentamisesta tehtiin helmikuussa 2000 ja merivoimille
alus luovutettiin vuoden 2002 kesäkuussa.
Merivoimille valmistettu T2000-ilmatyynyalus oli tiettävästi
koko maailmassa ensimmäinen puhtaasti asejärjestelmien
pohjaksi tehty alus. Tuuli-luokan ilmatyynyalukseksi ristityn prototyypin
piti saada seurakseen kolme muuta ilmatyynyalusta.
Merivoimat päätyi ilmatyynyaluksen hankintaan
"perusteellisten operaatioanalyysien, mallikokeiden ja koeajojen
perusteella". Ratkaisun kuvattiin syntyneen "huolellisen, eri vaihtoehtojen
vertailun perusteella".
Yhdessä Hamina-luokan ohjusveneiden kanssa ilmatyynyaluksen
katsottiin soveltuvan toimimaan kaikkialla Suomen merialueilla.
Erityisen hyvin Laivue 2000:n ominaisuuksien mainittiin sopivan
pääkaupunkiseudun puolustukseen mereltä tulevaa
uhkaa vastaan. Uuden laivueen päätehtävänä oli
strategisen iskun torjunta.
"Ilmatyynyalus perustuu uudenlaiseen puolustukselliseen ajatteluun,
jossa yhtenä lähtökohtana on Suomen rannikon
sokkeloisuus ja karikkoisuus", kertoo pääesikunta
tiedotteessaan vuoden 2000 helmikuussa.
Nopea liikkuvuus eli runsaan 50 solmun huippunopeus mahdollisti
siirtymisen toiminta-alueelle laivastoa nopeammin ja samalla
tukeutumisen myös laivoja paremmin saaristoon.
Ilmatyynyaluksen väitettiin myös olevan lähes
täydellisen haavoittumaton vedenalaisille räjähdyksille,
karikoille ja luodoille. Sen piti myös pystyä kulkemaan
millä tahansa tasaisella alustalla: vedessä, jäällä ja
tasaisella maalla. Liikkuessaan ilmapatjan päällä alus
ei ollut väyläsidonnainen. Tätä pidettiin
suurena etuna merimiinoja vastaan.
Ilmatyynyaluksen arveltiin lisäävän
operointivapautta monella tavalla ja sen ominaisuuksien tuovan erityisesti
taistelunkestävyyttä nykyisessä sodankuvassa.
Merivoimat tukeutui alushankkeessa yhdysvaltalaisen teknologian
siirtämiseen Suomeen osana ns. Hornet-vastakauppoja. Yhdysvaltojen merivoimilla
on ollut käytössään runsaat
90 maihinnousuun soveltuvaa ilmatyynyalusta. Ne oli tarkoitettu
ensi sijassa miehistönkuljetusvaunujen kuljettamiseen.
Pohjoisamerikkalainen LCAC-ilmatyynyalus oli esikuvana, kun
merivoimat ryhtyi suunnittelemaan omaa alustaan.
Ilmatyynyaluksen rakentaminen oli Aker Finnyardsin vastuulla.
Tärkeimpinä perusteluina toimittajan valinnalle
olivat hintatekijät, hankinnan kotimaisuusaste sekä tarjoukseen
sisältynyt mahdollisuus pohjoisamerikkalaisen ilmatyynyteknologian
siirtoon. Viimeksi mainitun todettiin perustuvan USA:n merivoimien
maihinnousuilmatyynyalusten "käytössä koettuihin
ratkaisuihin".
Yhdysvalloilla katsottiin olevan "sotilaskäyttöön
kehitettyä erityistietämystä" muun muassa ilmatyynyalusten
helmastosta, puhaltimista ja ilmapotkureista.
Osana Hornet-vastaostoja Suomi sai Yhdysvalloista mm. aluksen
suoritusarvolaskelmat sekä erillisten laitteiden suunnittelutyötä.
Myös kymmenkunta suomalaista kävi LCAC-opissa Yhdysvalloissa.
Ilmatyynyaluksen hankintakustannuksiksi arvioitiin ilman aseistusta
noin 70 miljoonaa markkaa, mutta hinta nousi julkisuudessa olleiden
tietojen mukaan lähes 81 miljoonaan markkaan eli 13,5 miljoonaan
euroon.
Ilmatyynyalus oli tarkoitus varustaa nimenomaisesti sitä varten
kehitetyllä miinanlaskujärjestelmällä,
meri- ja ilmatorjuntaohjuksilla. Aluksen käyttöiän
piti olla 25—30 vuotta. Alun perin oli tarkoitus hankkia
merivoimille vielä kolme ilmatyynyalusta lisää.
Keväällä 2003 puolustusvoimat ilmoitti
yllättäen, että ilmatyynyalushanke hyllytetään.
Syyksi mainittiin "puolustusvoimien toimintaympäristön
uudelleenarviointi", jonka mukaan 2000-luvun turvallisuustilanteessa
merivoimien tärkein tehtävä on kauppaliikenteen
suojaaminen ja merialueen valvonta. Suoran merellisen hyökkäyksen
uhkaa ei enää pidetty todennäköisenä.
Laivue 2000 -suunnitelman neljä ilmatyynyalusta on
tarkoitus korvata kahdella uudella ohjusveneellä.
Valmiin ilmatyynyaluksen kohtalosta ei ole toistaiseksi päätetty.
Tuulen jatkokäytöstä on aloitettu selvitystyö,
jonka arvellaan valmistuvan tämän vuoden lopulla.
On mahdollista, ettei ilmatyynyalus jää tulevaisuudessa
lainkaan merivoimien vahvuuteen. Ellei alusta saada myydyksi, se
todennäköisesti romutetaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Kuinka on mahdollista, että puolustusvoimat piti
vielä kesällä 2002 välttämättömänä merivoimien
ilmatyynyalushankintaa, joka Laivue 2000:n osana osallistuisi keskeisesti
strategisen iskun torjuntaan ja pääkaupunkiseudun
puolustamiseen mereltä tulevaa uhkaa vastaan, mutta keväällä 2003
perustelujen kerrottiin muuttuneen aikansa eläneiksi ja
itse ilmatyynyalushankinnan tarpeettomaksi ja
kuinka paljon epäonnistunut projekti kokonaisuudessaan
on tähän mennessä tullut maksamaan?
Helsingissä 23 päivänä syyskuuta
2003
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Jaakko Laakson /vas
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 341/2003
vp:
Kuinka on mahdollista, että puolustusvoimat piti
vielä kesällä 2002 välttämättömänä merivoimien
ilmatyynyalushankintaa, joka Laivue 2000:n osana osallistuisi keskeisesti
strategisen iskun torjuntaan ja pääkaupunkiseudun
puolustamiseen mereltä tulevaa uhkaa vastaan, mutta keväällä 2003
perustelujen kerrottiin muuttuneen aikansa eläneiksi ja
itse ilmatyynyalushankinnan tarpeettomaksi ja
kuinka paljon epäonnistunut projekti kokonaisuudessaan
on tähän mennessä tullut maksamaan?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Syksyllä 2001 käynnistyi puolustusvoimissa
uusi kehittämisen suunnittelukierros VNS 2001 -lin-jausten
pohjalta. Työn aikajänne ulotettiin 20 vuoden
päähän ja siinä arvioitiin laajasti
toimintaympäristön muutosta sekä erityisesti
lähiympäristössämme tapahtuneita
muutoksia. Työssä määritettiin
puolustusvoimien suorituskykyvaatimukset ja tavoitetila. Työ sisälsi
myös merivoimien tulevat tehtävät sekä asetti
merivoimille suorituskykyvaatimukset ja tavoitetilan.
Suunnitteluun liittyen puolustusvoimien johto tarkensi linjauksiaan
merivoimien roolista osana kehittyvää puolustusjärjestelmää joulukuussa 2002.
Linjaus edellyttää merivoimilta nykyistä suorituskykyisempää meriliikenteen
suojaamiskykyä. Tämä tehtävä ei
ole uusi, mutta sen painotus muuttaa aiempaa kehittämisen
painopistettä pintatorjuntakyvystä valvontakyvyn,
pitkäaikaisen merelläolokyvyn ja meriliikenteen
suojaamiskyvyn kehittämiseen.
Merivoimat oli jatkanut hyväksytyn kehittämisohjelman
mukaisesti jo 1990-luvun alkupuolella alkanutta Laivue 2000:n kehittämistä.
Tarkistetut operatiiviset suorituskykyvaatimukset edellyttivät
kehittämisohjelman, myönnetyn merivoimien uudistamisen
tilausvaltuuden ja alkuperäisen Laivue 2000:n sisällön
tarkistamista. Tarkistus perustui operatiivisiin vaatimuksiin. Ilmatyynyaluksen
prototyypin valmistuttua kesällä 2002, siitä saatujen
kokemusten sekä edellä mainittujen operatiivisten
suorituskykyvaatimusten perusteella tuli harkittavaksi seuraavien alusten
hankinta. Ilmatyynyalusten sarjahankinnasta oli alkuperäisen
suunnitelman mukaan tarkoitus päättää vuoden
2002 loppuun mennessä. Prototyyppialuksen koeajoviiveistä johtuen
telakan kanssa neuvoteltiin puolen vuoden jatkoaika kesälle
2003.
Merivoimien Laivue 2000 on hanke, joka realisoituu kaluston
uusintana vasta vuoden 2007 loppuun mennessä. Operatiivinen
suorituskyky saavutetaan vuoden 2008 aikana. Tehtyjä ratkaisuja
tulee arvioida oikeassa aikamittakaavassa.
Kun suoritetussa tarkastelussa todettiin, että Hamina-luokan
ohjusveneellä vastataan selvästi ilmatyynyalusratkaisumallia
paremmin ensi vuosikymmenen suorituskykyvaatimuksiin, katsoi myös
puolustusministeriö oikeaksi, kansainvälisen käytännön
mukaisesti, keskeyttää hankkeen prototyyppivaiheeseen.
Ministeriö on samalla perusteella hyväksynyt ennalta
osaltaan puolustuskyvyn kannalta järkevämmän,
perinteisen alustyyppiratkaisun.
Laivue 2000:n suunnitelmassa ainoastaan Hamina-luokka kykenee
suojaamaan meriliikennettä avomerellä pitkään
yhtäjaksoisesti. Hamina-luokalla on selvästi parempi
valvonta- ja taistelujohtokyky sekä tehokkaampi asejärjestelmä. Tuuli-luokan
ilmatyynyaluksen suorituskyky painottuu lyhyehköihin, enintään
vuorokauden syöksyihin merelle. Ilmatyynyaluksen rooli
oli toimia Hamina-luokan ohjusveneen johtamana aluslavettina. Ilmatyynyaluksen
etuna oli kuitenkin sen ympärivuotinen toimintakyky sekä riippumattomuus
väylästöstä. Ilmatyynyalus Tuulen vaativaa
koeajo-ohjelmaa toteutettiin syksystä 2002 alkaen. Viimeiset
kokeet ajoittuivat syksylle 2003. Koeajoissa ja testeissä ilmatyynyalus Tuuli
on täyttänyt sille asetetut suorituskykyvaatimukset.
Muutosten edellyttämä suunnittelutyö tehtiin pitkän
aikavälin suunnittelun yhteydessä tammi-helmikuun
2003 aikana. Maaliskuussa 2003 todettiin rahoituskehyksen mahdollistavan
ilmatyynyalussarjan sijaan kahden Hamina-luokan ohjusveneen lisähankinnan.
Ilmatyynyaluksille hankitut järjestelmät kohdennetaan
kahdelle uudelle Hamina-luokan ohjusveneelle sekä peruskorjattaville
Hämeenmaa-luokan miinalaivoille. Edellä mainituilla
muutoksilla parannetaan merivoimien meriliikenteen suojaamiskykyä aiempaan
suunnitelmaan verrattuna.
Meriliikenteen suojaamiskyvyn kehittämisen keskeisenä elementtinä ovat
uusimuotoinen Laivue 2000, peruskorjatut Hämeenmaa-luokan
miinalaivat sekä tuleva miinantorjuntalaivue. Tämän
kehittämispainotuksen rinnalla säilyy merivoimien
kyky torjua myös muita maatamme vastaan suunnattuja merellisiä uhkia.
Ilmatyynyalusprojektilla saavutettiin hyödyllistä teknologiaosaamista
sekä kotimaiselle teollisuudelle että puolustusvoimille.
Ulkomailla on osoitettu kiinnostusta Suomessa saavutettuun teknologiaosaamiseen.
Ilmatyynyaluksen prototyyppihankkeen kokonaiskustannukset ovat
olleet noin 16 miljoonaa euroa koostuen:
- aluksen esittelyhinnasta 12 412 000
euroa
- aluksen lisä-, muutos- ja korjaustöistä 2 326 000
euroa
- rakennusvalvonnan kustannuksista 200 000 euroa
- koulutuskustannuksista 414 000 euroa
- tutkimuskustannuksista 170 000 euroa
- varaosakustannuksista 415 000 euroa
Loppuun vietynä neljän ilmatyynyaluksen hankinnan
kokonaiskustannukset olisivat olleet 172 miljoonaa euroa, jolloin
täysin varustellun aluksen yksikköhinnaksi olisi
muodostunut noin 43 miljoonaa euroa. Alkuperäisen laivueen — kaksi Hamina-luokan
ohjusvenettä ja neljä Tuuli-luokan ilmatyynyalusta — kokonaiskustannukset olisivat
olleet noin 300 miljoonaa euroa.
Tämänhetkisen tiedon mukaan uusimuotoisen laivueen,
neljä Hamina-luokan ohjusvenettä, kokonaishinta
tulee olemaan 296 miljoonaa euroa, jolloin Hamina-luokan ohjusveneen
yksikköhinnaksi muodostuu 74 miljoonaa euroa.
Arvion mukaan alkuperäisen laivuekokoonpanon vuotuiset
käyttökustannukset olisivat olleet noin 25 prosenttia
kalliimmat kuin uusimuotoisen Laivue 2000:n. Lisäksi alkuperäinen
suunnitelma olisi edellyttänyt kustannuksiltaan noin 5,5 miljoonan
euron koulutus- ja huoltohallin rakentamista. Hallin vuosivuokrakustannukset
olisivat olleet noin 450 000 euroa.
Edellä mainittujen suorituskykyvaatimusten muuttuminen
ja projektin jatkokustannusten kannalta keskeyttämispäätös
oli perusteltu ja oikein ajoitettu.
Puolustusvoimat selvittää ilmatyynyalus Tuulen
jatkokäyttöä.
Helsingissä 14 päivänä lokakuuta
2003
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagsordningen
anger har Ni, Herr talman, till behöriga medlem av statsrådet översänt
följande av riksdagsledamot Jaakko Laakso /vänst
undertecknade skriftliga spörsmål SS 341/2003
rd:
Hur är det möjligt att försvarsmakten ännu
på våren 2002 ansåg det vara nödvändigt
för marinen att anskaffa svävfarkoster, vilka
som en del av Flottilj 2000 centralt skulle delta i avvärjandet av
strategiska överfall och försvaret av huvudstaden
mot hot från havet, medan motiveringarna på våren
2003 uppgavs ha ändrats på grund av att de var
föråldrade och själva svävfarkostanskaffningen
ansågs vara onödig och
hur mycket har det misslyckade projektet som helhet tills
vidare kostat?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Hösten 2001 inleddes inom försvarsmakten en
ny planeringsomgång för utvecklandet av försvaret utgående
från riktlinjerna i statsrådets redogörelse
2001. Den tidsperiod som arbetet omspänner sträcker
sig över 20 år och en omfattande bedömning
av förändringarna i omvärlden och särskilt av
de förändringar som skett i vår närmiljö gjordes.
I arbetet definierades kraven på försvarsmaktens
prestationsförmåga och måltillstånd. Arbetet
innefattade också marinens framtida uppgifter, och kraven
på marinens prestationsförmåga och dess
måltillstånd fastställdes.
I samband med planeringen preciserade försvarsmaktens
ledning i december 2002 sina riktlinjer för marinens roll
som en del av ett försvarssystem i utveckling. Målet
förutsätter att marinen har en bättre
prestationsförmåga än för närvarande
när det gäller att skydda sjötrafiken. Denna
uppgift är inte ny, men prioriteringen förändras
så att tyngdpunkten för utvecklandet som tidigare
varit förlagd till ytavvärjningsförmågan förskjuts
till utvecklandet av övervakningsförmågan,
förmågan att vistas länge till havs och förmågan
att skydda sjötrafiken.
Marinen hade i enlighet med det godkända utvecklingsprogrammet
fortsatt att utveckla Flottilj 2000, som inleddes redan i början
av 1990-talet. De justerade kraven på operativ prestationsförmåga
förutsatte en justering av utvecklingsprogrammet samt av
den beviljade beställningsfullmakten för förnyande
av marinen och av innehållet i den ursprungliga Flottilj
2000. Justeringen baserade sig på de operativa kraven.
Efter att prototypen för svävfarkosten blivit
färdig på sommaren 2002 skulle anskaffningen av
de följande fartygen enligt planerna övervägas
på grundval av erfarenheterna av prototypen och de ovan
nämnda kraven på prestationsförmåga.
Enligt den ursprungliga planen skulle beslut om serieanskaffningen
av svävfarkoster fattas före utgången
av år 2002. På grund av förseningar i provkörningen
av prototypfartyget förhandlades med varvet om ett halvt års
tilläggstid fram till sommaren 2003.
Marinens Flottilj 2000 är ett projekt vilket realiseras
som förnyande av materielen först fram till utgången
av år 2007. Den operativa prestationsförmågan
uppnås under år 2008. De avgöranden som
fattats måste bedömas enligt rätt tidsskala.
När det i den granskning som gjordes konstaterades,
att man med Hamina-klassens robotbåtar uppenbart bättre än
med den modell som innefattar svävfarkoster kan bemöta
det följande årtiondets krav på prestationsförmåga
ansåg också försvarsministeriet det vara
riktigt att i enlighet med internationell praxis avbryta projektet
i prototypskedet. Ministeriet har på samma grund för sin
del på förhand godkänt den med tanke
på försvarsförmågan bättre
lösningen med traditionella fartygstyper.
I den plan som ingår i Flottilj 2000 är det
endast Hamina-klassen som länge utan avbrott förmår
skydda sjötrafiken på öppna havet. Hamina-klassen
har uppenbart bättre övervaknings- och stridsledningsförmåga
samt effektivare vapensystem. Prestationsförmågan
hos svävfarkosten i Tuuli-klassen gäller snarast
kortare, högst ett dygn långa utryckningar till
havs. Svävfarkostens roll var att under ledning av en robotbåt
i Hamina-klassen fungera som fartygslavett. Svävfarkostens
fördel var dock dess förmåga att fungera året
runt samt dess oberoende av farleden. Det provkörningsprogram
som krävdes för svävfarkosten Tuuli genomfördes
med början på hösten 2002. De sista försöken
förlades till hösten 2003. Vid provkörningarna
och testen har svävfarkosten Tuuli uppfyllt de krav på prestationsförmåga som
ställts för farkosten.
Det planeringsarbete som förändringarna förutsatte
utfördes i samband med långtidsplaneringen under
tiden januari-februari 2003. I mars 2003 konstaterades att finansieringsramen
gjorde det möjligt att i stället för
svävfarkostserien göra en tilläggsanskaffning
av två robotbåtar i Hamina-klassen. De arrangemang
som anskaffats för svävfarkosterna överförs
till två nya robotbåtar i Hamina-klassen samt
till de minfartyg i Hämeenmaa-klassen som skall genomgå en grundlig
renovering. Genom de ovan nämnda förändringarna
förbättras marinens förmåga
att skydda sjötrafiken jämfört med den
tidigare planen.
De centrala elementen i utvecklandet av förmågan
att skydda sjötrafiken är Flottilj 2000 i sin nya
utformning, de grundligt renoverade minfartygen i Hämeenmaa-klassen
samt den blivande minröjningsflottiljen. Jämsides
med denna prioritering av utvecklingen kvarstår sjöstridskrafternas
förmåga att avvärja också andra
marina hot som riktas mot vårt land.
Genom svävfarkostprojektet erhölls nyttigt teknologikunnande
för både den inhemska industrin och förvarsmakten.
Man har utomlands visat intresse för det teknologikunnande
som uppnåtts i Finland.
Totalkostnaderna för svävfarkostprojektet
har varit ca 16 milj. euro och de har bestått av
- fartygets demonstrationspris 12 412 000 euro
- tilläggs-, ombyggnads- och reparationsarbeten
på fartyget 2 326 000 euro
- kostnader för byggkontroll 200 000 euro
- utbildningskostnader 414 000 euro
- kostnader för forskning 170 000 euro
- kostnader för reservdelar 415 000 euro.
De slutliga totalkostnaderna för anskaffningen av fyra
svävfarkoster skulle ha varit 172 milj. euro, varvid enhetspriset
för en fullt utrustad farkost skulle ha uppgått
till ca 43 milj. euro. Totalkostnaderna för den ursprungliga
flottiljen — två robotbåtar i Hamina-klassen
och fyra svävfarkoster i Tuuli-klassen — skulle
ha uppgått till ca 300 milj. euro.
Enligt de för närvarande tillgängliga
uppgifterna kommer totalpriset för den nya typen av flottilj,
fyra robotbåtar i Hamina-klassen, att uppgå till
296 milj. euro, varvid enhetspriset för robotbåten
i Hamina-klassen utgör 74 milj. euro.
Enligt uppskattning skulle de årliga driftskostnaderna
för den ursprungliga flottiljsammansättningen
ha varit ca 25 % dyrare än för den nya Flottilj
2000. Dessutom skulle den ursprungliga planen ha förutsatt
uppförande av en hall för skolning och underhåll,
för vilken kostnaderna skulle ha uppgått till
ca 5,5 milj. euro. Kostnaderna för årshyran för
hallen skulle ha varit ca 450 000 euro.
Med tanke på de ovan nämnda ändringarna
av kravet på prestationsförmågan och
de fortsatta kostnaderna för projektet var beslutet att
avbryta det motiverat och förlagt till rätt tidpunkt.
Försvarsmakten utreder den fortsatta användningen
av svävfarkosten Tuuli.
Helsingfors den 14 oktober
2003
Försvarsminister Seppo Kääriäinen