KIRJALLINEN KYSYMYS 356/2008 vp
KK 356/2008 vp - Johanna Karimäki /vihr
Tarkistettu versio 2.0
Siilin luokittelu uhanalaiseksi eläimeksi
Eduskunnan puhemiehelle
Siilit ovat dramaattisesti vähentyneet. Tämä on havainto,
jonka moni on itse todennut, vaikka täsmälliset
ja riittävän laajat tieteelliset tutkimukset puuttuvat
Suomesta. Ilmiö on maailmanlaajuinen. Vuonna 2006 Guardian
kirjoitti tutkimuksesta, jossa todettiin siilien katoavan Brittein
saarilta 25 vuodessa, ja heti seuraavana vuonna siili julistettiin
Isossa-Britanniassa uhanalaiseksi. Suomessa siili on rauhoitettu,
ja sen säilyminen lajina on lähes kokonaan vapaaehtoista
suojelu- ja hoitotyötä tekevien ihmisten varassa.
Mitä todennäköisimmin siili on Suomessakin
uhanalainen ja sen pelastamiseen tarvitaan toimenpiteitä.
Siilikantaa vähentää mm. lisääntyvä liikenne,
liikenneväylien rajaamat populaatiorajat, nurmikoiden leikkuu
massiivisilla koneilla, risukasojen poltto ja ilmaston lämpeneminen. Tuhohyönteis-
ja etanamyrkyt tappavat siilejä siinä missä tuholaisiakin.
Ilmaston lämmetessä siili herää kesken
talvihorroksestaan eikä löydäkään
ruokaa, matoja ja hyönteisiä.
Lainsäädäntöä tulisi
muuttaa siten, että siili luokitellaan uhanalaiseksi eläimeksi.
Lisäksi kantaa voidaan suojella perustamalla lintu- ja
nisäkäshoitoloita. Tiesuunnittelussa on huomioitava
eläinten kulkureitit ja otettava mukaan eläinten
alikulkutunneleita.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että siilin
uhanalaisuus saadaan selvitettyä ja siili saadaan luokiteltua lainsäädännössä uhanalaiseksi
eläimeksi ja että saadaan kantaa elvyttävät
toimenpiteet nopeasti käyntiin?
Helsingissä 7 päivänä toukokuuta
2008
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Johanna Karimäen /vihr näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 356/2008 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että siilin
uhanalaisuus saadaan selvitettyä ja siili saadaan luokiteltua lainsäädännössä uhanalaiseksi
eläimeksi ja että saadaan kantaa elvyttävät
toimenpiteet nopeasti käyntiin?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Yhdistyneiden Kansakuntien biologista monimuotoisuutta koskevan
yleissopimuksen mukaan Suomi on sitoutunut hidastamaan merkittävästi
luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä. Tämän
tavoitteen saavuttamiseksi valtioneuvosto on periaatepäätöksellään
21.12.2006 hyväksynyt Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelun
ja kestävän käytön strategian
vuosille 2006—2016.
Osana edellä mainittua strategiaa toteutetaan parhaillaan
ympäristöministeriön johdolla Suomen
lajiston uhanalaisuuden kokonaisarviointia. Seuraava yhteenveto
ilmestyy vuonna 2010. Arviointi perustuu lajin häviämisriskiin,
ja siinä noudatetaan. Maailman luonnonsuojeluliiton (IUCN)
laatimaa uhanalaisuusluokitusta ja sen soveltamisohjeita.
Edellisen arvion (Suomen lajien uhanalaisuus 2000, Uhanalaisten
lajien II seurantaryhmä) mukaan siiliä ei luokiteltu
silmälläpidettäväksi tai uhanalaiseksi
lajiksi. Jo tässä arviossa noudatettiin IUCN:n
soveltamisohjeita, vaikka ne eivät olleet vielä lopullisesti
valmiita. Nyt käynnissä oleva arviointi tapahtuu
asiantuntijaryhmissä, jotka parhaan käytettävissä olevan
tiedon perusteella selvittävät lajien populaatioiden
koossa sekä levinneisyys- ja esiintymisalueessa tapahtuneet
muutokset, vertaavat niitä aikaisempaan tietoon sekä esittävät
näiden perusteella arviot lajien häviämisriskistä ja
määrittävät lajien uhanalaisuusluokat.
Siili on mukana arvioinnissa ja saa tarvittaessa jonkin IUCN:n määrittämistä uhanalaisuusluokista.
Jos siilikannassa tapahtuneet muutokset osoittautuvat niin
suuriksi, että sen luontainen säilyminen on vaarantunut,
voidaan se luonnonsuojelulain 46 §:n perusteella annettavalla
asetuksella säätää uhanalaiseksi
lajiksi. Jos häviämisuhka on ilmeinen, voidaan
se 47 §:n perusteella säätää erityisesti
suojeltavaksi lajiksi, jonka elvyttämiseksi ympäristöministeriön
on tarvittaessa laadittava ohjelma.
Siili on selvästi kulttuurisidonnainen laji, ja merkittävimmät
syyt sen taantumaan ovat sen elinympäristössä tapahtuneet
muutokset. Rakennettu ympäristö tarjoaa sille
entistä vähemmän suojaisia pihoja ja
kulkureittejä. Kotitalousjätteiden käsittelyn
parantuminen on vähentänyt siilin ravinnonsaantimahdollisuuksia.
Vastuu luonnon monimuotoisuuden säilymisestä on
läpäisevä, ja se on huomioitava kaikissa
luontoa muuttavissa hankkeissa. Maankäytön päätöksissä ja
suunnitelmien vahvistamisessa on pyrittävä ratkaisuihin,
jotka aiheuttavat mahdollisimman vähäisiä vaikutuksia
luonnon monimuotoisuudelle eivätkä vaaranna esimerkiksi
siilin säilymistä rakennettujen alueiden lajina.
Helsingissä 29 päivänä toukokuuta
2008
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 356/2008 rd undertecknat
av riksdagsledamot Johanna Karimäki /gröna:
Vilka åtgärder tänker regeringen
vidta för att klarlägga utrotningshotet mot igelkotten
och för att igelkotten enligt lag ska klassificeras som
ett utrotningshotat djur så att man snabbt kan sätta
in stimulerande åtgärder?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Genom Förenta Nationernas konvention om biologisk
mångfald har Finland förbundit sig att hejda utarmningen
av den biologiska mångfalden på ett märkbart
sätt. För att uppnå detta mål
har statsrådet med sitt principbeslut från den
21 december 2006 godkänt strategin för bevarande
och hållbart nyttjande av biologisk mångfald i
Finland 2006—2016.
Inom ramen för strategin i fråga görs
som bäst under ledning av miljöministeriet en
samlad bedömning av utrotningshoten mot arterna i Finland.
Följande sammandrag kommer 2010. Bedömningen utgår
från risken för utrotning av respektive art och
följer den klassificering av utrotningshotade arter och
anknytande tillämpningsanvisningar som har utarbetats av
Internationella naturvårdsunionen (IUCN).
I föregående bedömning (Suomen lajien
uhanalaisuus 2000) som har sammanställts av den
andra arbetsgruppen för utrotningshotade arter var igelkotten
inte listad som en missgynnad eller utrotningshotad art. Redan i
denna bedömning tilllämpades IUCN:s tillämpningsanvisningar, även om
de ännu inte hade fått sin slutliga utformning. Den
nu pågående bedömningen görs
av expertgrupper som med stöd av bästa tillgängliga
information kartlägger förändringar i
storleken på arternas population och i deras utbrednings-
och förekomstområde, jämför
förändringarna med tidigare uppgifter samt lägger
utifrån detta fram förslag till en bedömning
av den aktuella artens risk för utrotning och fastställer
olika kategorier för arterna beroende på hur starkt
hotade de är. Igelkotten ingår i bedömningen
och kommer vid behov att placeras i någon av IUCN:s kategorier.
Om det visar sig att förändringarna i igelkottsbeståndet är
så stora att stammens naturliga fortlevnad är
hotad, kan det genom förordning som utfärdas med
stöd av 46 § i naturvårdslagen stadgas
att arten är hotad. Om risken för utrotning är uppenbar
kan det med stöd av 47 § stadgas att arten kräver
särskilt skydd. Vid behov ska miljöministeriet
utarbeta program för att återuppliva beståndet
av denna art.
Igelkotten är en starkt kulturbunden art och de främsta
orsakerna till dess tillbakagång är förändringarna
i den omgivande livsmiljön. Den byggda miljön
erbjuder igelkotten allt färre skyddade gårdar
och rutter. Hanteringen av hushållsavfall har förbättrats,
vilket har minskat igelkottens möjligheter att hitta föda.
Ansvaret för bevarandet av naturens mångfald är
genomgripande och ska beaktas i alla projekt som påverkar
naturen. I samband med markanvändningsbeslut och när
planer fastställs är det viktigt att man når
lösningar som påverkar den biologiska mångfalden
i så liten utsträckning som möjligt och
som inte hotar exempelvis igelkottens fortbestånd som en art
i byggda områden.
Helsingfors den 29 maj 2008
Miljöminister Paula Lehtomäki