Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
KK 362/2012 vp - Anne Kalmari /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Isyyden tunnustamisen tarkoituksena on lapsen ja hänen isänsä välisen sukulaisuussuhteen vahvistaminen. Sekä isyytensä tunnustaneen miehen että erityisesti lapsen kannalta on tärkeää, että isän ja lapsen välinen sukulaisuussuhde vahvistetaan vain silloin, kun sukulaisuussuhde on todella olemassa. Tämän varmistamiseksi on tunnustamislausuma toimitettava maistraatin hyväksyttäväksi.
Käytännössä lastenvalvoja huolehtii tunnustamisen vastaanottamisesta, kuulemisesta ja hyväksymisestä. Lastenvalvoja toimittaa tunnustamisen viipymättä maistraatin vahvistettavaksi.
Käytännössä isyyden tunnustaminen on tehty erittäin monimutkaiseksi ja jopa hankalaksi. Tässä on yksi esimerkki: Ensin tuli kotiin kirje, jossa todettiin, että äidille on syntynyt avioliiton ulkopuolinen lapsi ja häntä kehotetaan ottamaan yhteyttä kunnan sosiaaliviranomaiseen isän henkilöllisyyden todentamiseksi. Tämän johdosta äiti soittaa kunnan sosiaaliviranomaiselle ja tässä kulutetaan ensimmäisen kerran molempien kallista aikaa reilun 15 minuutin verran. Lopuksi varataan aika, johon koko perheen pitää saapua virka-aikana. Isä ottaa töistä puoli päivää vapaata ko. ajankohtana, jotta pääsevät käymään koko perheen voimin laittamassa rastin ruutuun, että olen lapsen isä. Prosessiin kuuluu useiden kysymysten esittäminen, joissa todetaan moneen otteeseen, että onko tämä mies varmasti tämän ko. lapsen isä. Pariskunta allekirjoittaa yhdessä kahdeksan eri paperia.
Paperit tehtiin sähköisesti, mutta sähköisesti nämä paperit eivät enää sitten pidemmälle menekään. Ensin kunnan sosiaaliviranomainen lähettää nämä paperit postilla maistraattiin, jossa seuraava henkilö tekee hänelle ohjeistetut tehtävät sekä laittaa leimansa tähän paperiin ja lähettää sen takaisin kirjepostina kunnan sosiaalivirastoon. Täältä kunnan sosiaaliviranomainen lähettää vanhemmille kopion kirjepostissa kotiin.
Avioliiton ulkopuolisessa liitossa syntyneiden lasten äiti on yksinhuoltaja, koska isää ei ole vielä tunnustettu. Esimerkkitapauksessa on isäkin tunnustettu prosessin mukaisesti ja näin kunnan sosiaaliviranomainen voi siirtyä seuraavaan kohtaan ja tehdä päätöksen vanhempien yhteishuoltajuudesta. Tässä vaiheessa pitää jälleen allekirjoittaa uudet paperit ja isän pitää ottaa taas vapaata töistä, jotta pääsee paikalle virka-aikana. Nämä uudet paperit lähtevät sitten taas maapostikiertueelle. Samalla kertaa näitä ei voi maistraattiin lähettää, koska isyyttä ei ole vielä vahvistettu.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Olisiko viranomaistoimintaa tehostettava niin, että isyyden tunnustaminen tehdään helpommaksi asianomaisille ja että tunnustaminen voisi tapahtua jo synnytyssairaalassa?
Helsingissä 3 päivänä toukokuuta 2012
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hallitusohjelmassa on sovittu, että isyyslaki uudistetaan ja avoliitossa syntyneiden lasten isyyden tunnustamista koskeva sääntely ajanmukaistetaan. Tässä tarkoituksessa oikeusministeriö on 25 huhtikuuta 2012 asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella ehdotus uudeksi isyyslaiksi.
Työryhmän työn lähtökohtana on oikeusministeriössä valmisteltu arviomuistio ja siitä saatu lausuntopalaute. Arviomuistiossa ja lausuntopalautteessa on tuotu esiin myös edustaja Kalmarin kirjallisessa kysymyksessään esille ottamia ongelmia ja toimintavaihtoehtoja.
Työryhmän toimikausi päättyy syksyllä 2013. Eduskunnalle annettavien lakiehdotusten sisällöstä päätetään tämän jälkeen työryhmän mietinnön ja siitä saadun lausuntopalautteen pohjalta.
Helsingissä 16 päivänä toukokuuta 2012
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Finns det skäl att effektivera myndigheternas verksamhet så att de berörda lätttare kan erkänna sitt faderskap och så att erkännandet kunde ske redan på förlossningssjukhuset?
Som svar på detta spörsmål anför jag följande:
Det har avtalats i regeringsprogrammet att lagen om faderskap ska reformeras och att den reglering som gäller erkännande av faderskap i fråga om barn som föds i samboförhållanden ska moderniseras. I detta syfte tillsatte justitieministeriet den 25 april 2012 en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett förslag till ny lag om faderskap.
Arbetsgruppen kommer i sitt arbete att utgå från en bedömningspromemoria som utarbetats vid justitieministeriet och de utlåtanden som givits om den. Också de problem och handlingsalternativ som riksdagsledamot Kalmari tar upp i sitt skriftliga spörsmål har behandlats i bedömningspromemorian och i utlåtandena.
Arbetsgruppens mandattid utgår hösten 2013. Innehållet i de lagförslag som överlämnas till riksdagen avgörs efter det utifrån arbetsgruppens betänkande och remissvaren i anslutning till det.
Helsingfors den 16 maj 2012
Justitieminister Anna-Maja Henriksson