KIRJALLINEN KYSYMYS 372/2013 vp
         KK 372/2013 vp - Arja Juvonen /ps 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         Eläinsuojelulain uudistaminen
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Liian usein tulee esille tapauksia, joissa eläimille on
            aiheutettu kärsimystä toistuvilla, eläintenpidossa
            tapahtuvilla laiminlyönneillä. Joidenkin eläinsuojeluviranomaisten
            mukaan nykyisessä eläinsuojelulaissa on puutteita,
            joiden korjaaminen antaisi viranomaiselle mahdollisuuden tehokkaampaan
            eläinten hyvinvoinnin turvaamiseen.
         
         
         Eläinsuojelulain 44 § koskee kiireellisiä toimenpiteitä,
            joihin viranomainen voi ryhtyä eläinten hyvinvoinnin
            turvaamiseksi. Pykälän mukaan tässä tarkoituksessa
            eläimelle voidaan hankkia hoitoa muualta tai hoitaja taikka
            rehua tai muita eläimen hyvinvoinnin kannalta ehdottoman
            välttämättömiä aineita
            taikka, jos se ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista, eläin
            voidaan lopettaa tai toimittaa teurastettavaksi taikka myydä huutokaupalla
            tai käyvästä hinnasta muuten. Pykälä ei
            ole kuitenkaan velvoittava.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mikä on hallituksen näkemys eläinsuojelulain
            uudistamisen tarpeesta ja erityisesti siitä, antaako eläinsuojelulain 44 § nykyisellään
            viranomaiselle riittävän perusteen ryhtyä välittömiin
            suojelutoimenpiteisiin kiireellisissä eläinsuojelua
            vaativissa tapauksissa?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 3 päivänä toukokuuta
            2013
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Arja Juvosen /ps näin kuuluvan
         kirjallisen kysymyksen KK 372/2013 vp:
         
         
Mikä on hallituksen näkemys eläinsuojelulain
            uudistamisen tarpeesta ja erityisesti siitä, antaako eläinsuojelulain 44 § nykyisellään
            viranomaiselle riittävän perusteen ryhtyä välittömiin
            suojelutoimenpiteisiin kiireellisissä eläinsuojelua
            vaativissa tapauksissa?
         
         
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Eläinsuojelulain 4 luvussa säädetään
         lainsäädännön valvonnasta. Viranomaiset
         voivat tehdä eläinten hyvinvointia koskevia tarkastuksia
         lain 39 §:ssä tarkoitetulla tavalla.
         Jos eläinsuojelutarkastuksessa tai muutoin todetaan säädösten
         laiminlyöntiä, viranomainen antaa lain 42 §:ssä tarkoitetun
         määräyksen eläimen omistajalle
         tai haltijalle saattaa asiat lainsäädännön
         edellyttämälle tasolle ja asettaa samalla määräajan
         näiden korjaustoimenpiteiden suorittamiselle. Määräajan umpeuduttua
         viranomainen tarkistaa, että annettua määräystä on
         noudatettu ja eläinten pito täyttää laissa
         säädetyt vähimmäisvaatimukset.
         Aluehallintovirasto voi omasta aloitteestaan tai paikallisen eläinsuojeluviranomaisen
         pyynnöstä tehostaa 42 §:n
         nojalla annettua kieltoa tai määräystä uhkasakolla
         tai teettämisuhalla.
      
      
      Eläinsuojelullisten syiden vaatiessa viranomainen voi
         tarkastuskäynnillään ryhtyä myös eläinsuojelulain
         44 §:n mukaisiin välittömiin
         toimenpiteisiin eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Eläimille
         voidaan hankkia hoitoa muualta tai hankkia eläimille hoitaja
         paikan päälle. Eläimille voidaan hankkia
         myös rehua tai muita eläimen hyvinvoinnin kannalta
         ehdottoman välttämättömiä aineita.
         Lemmikkieläinten vakavissa laiminlyöntitapauksissa
         päädytään useimmiten eläinten
         kiireelliseen haltuunottoon. Tuotantoeläimille järjestetään
         joko rehua ja hoitaja paikanpäälle tai vaihtoehtoisesti
         järjestetään hoitoa muualla. Jos eläinten
         hoitoa ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista järjestää,
         eläimet voidaan eläinsuojelulain 44 §:n
         nojalla lopettaa, toimittaa teurastettavaksi tai myydä käyvästä hinnasta.
         Eläinsuojelulain 44 § antaa eläinsuojeluviranomaisille
         riittävät mahdollisuudet ryhtyä välttämättömiin
         toimenpiteisiin eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi tapauksissa,
         joissa eläinten omistaja tai hoitaja on kykenemätön
         huolehtimaan eläimistään.
      
      
      Vuonna 2011 eläinsuojeluviranomaiset tekivät
         yli 3 600 epäilyyn perustuvaa eläinsuojelutarkastusta.
         Eläinsuojelulain 44 §:n mukaisiin kiireellisiin
         toimenpiteisiin eläinten hoidon järjestämiseksi
         ryhdyttiin viidellä prosentilla tarkastetuista tuotantoeläintiloista
         ja kahdeksalla prosentilla lemmikkieläinkohteista.
      
      
      Eläinsuojelulain kokonaisuudistusta valmisteleva työryhmä ja
         sen työtä ohjaava työryhmä on asetettu
         syyskuussa 2012. Uudistuksen tavoitteena on parantaa eläinten
         hyvinvoinnin tilaa ja selkeyttää eläinsuojelua
         koskevaa lainsäädäntöä. Lakia
         myös ajanmukaistetaan vastaamaan nykypäivän
         vaatimuksia muun muassa perusoikeuk-sien suhteen. Uudistuksen valmisteluvaiheessa
         kartoitettiin
         laajasti muun muassa eläinsuojeluvalvontaviranomaisten
         näkemyksiä lain pakkokeinoja koskevien säännösten
         uudistustarpeista. Muun muassa näitä selvitystuloksia
         tullaan hyödyntämään uudistustyössä kun
         työ etenee eläinsuojelulain valvontaa koskeviin
         säännöksiin. Kokonaisuudistusta valmistelevien
         ryhmien toimikausi päättyy vuoden 2014 lopussa.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 23 päivänä toukokuuta
            2013
         
         
         Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 372/2013 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Arja Juvonen /saf:
         
         
Vad anser regeringen om behovet av att reformera djurskyddslagen
            och särskilt om huruvida djurskyddslagens 44 § i
            sin nuvarande form ger myndigheterna tillräcklig grund
            för att vidta omedelbara skyddsåtgärder
            i brådskande djurskyddsfall?
         
         
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      I 4 kap. i djurskyddslagen bestäms om tillsynen över
         lagstiftningen. Myndigheterna har rätt att verkställa
         inspektion av djurs välbefinnande på det sätt
         som avses i 39 § i lagen. Om det vid en djurskyddsinspektion
         eller annars konstateras att bestämmelserna överträds
         får myndigheterna enligt 42 § i lagen
         bestämma att djurets ägare eller innehavare ska
         vidta de korrigerande åtgärder som behövs
         för att förhållandena ska nå den
         nivå som lagstiftningen förutsätter,
         och samtidigt fastställa en tidsfrist för de korrigerande åtgärderna. Efter
         den utsatta tiden kontrollerar myndigheten att de givna föreskrifterna
         har följts och att djurhållningen uppfyller de
         föreskrivna minimikraven. Regionförvaltningsverket
         kan på eget initiativ eller på begäran
         av en lokal djurskyddsmyndighet skärpa ett förbud
         eller åläggande som utfärdas enligt 42 § genom
         att förena det med vite eller hot om tvångsutförande.
      
      
      Om det behövs av djurskyddsskäl får
         myndigheten vid sitt inspektionsbesök också vidta
         sådana omedelbara åtgärder för
         att trygga ett djurs välbefinnande som avses i 44 § i
         djurskyddslagen. Djuret kan skaffas vård någon
         annanstans eller en skötare skaffas för att sköta
         djuret på plats. För djuret kan också skaffas
         foder eller andra ämnen som är absolut nödvändiga
         för dess välbefinnande. Vid allvarliga försummelser
         av sällskapsdjur omhändertas djuren oftast snabbt. För
         animalieproduktionsdjur ordnas antingen foder och en skötare
         på platsen eller alternativt ordnas vård någon
         annanstans. Om det inte är möjligt eller ändamålsenligt
         att ta hand om djuren kan de enligt 44 § i djurskyddslagen
         avlivas, sändas till slakt eller säljas till gängse
         pris. Djurskyddslagens 44 § ger djurskyddsmyndigheterna tillräckliga
         möjligheter att vidta omedelbara åtgärder
         för att säkerställa djurens välmående
         i fall då deras ägare eller skötare är
         oförmögen att ta hand om dem.
      
      
      År 2011 gjorde djurskyddsmyndigheterna över
         3 600 djurskyddsinspektioner på grundval av misstanke.
         På fem procent av de granskade gårdar där
         man hade produktionsdjur och på åtta procent av
         de objekt där det hölls sällskapsdjur vidtogs
         brådskande åtgärder för att
         ordna med djurens vård enligt 44 § i
         djurskyddslagen.
      
      
      I september 2012 tillsattes en arbetsgrupp som förbereder
         en totalreform av djurskyddslagen samt en styrgrupp för
         arbetsgruppen. Syftet med reformen är att förbättra
         situationen gällande djurens välbefinnande och
         göra den nuvarande djurskyddslagstiftningen tydligare.
         Samtidigt moderniseras lagen för att den ska motsvara dagens krav
         beträffande bland annat grundläggande rätttigheter.
         Under beredningen av reformen gjordes bland annat en omfattande
         kartläggning av tillsynsmyndigheternas syn på behovet
         av att reformera bestämmelserna om lagens tvångsmedel. Bland
         annat dessa resultat kommer att användas i reformarbetet
         när man kommit så långt som till djurskyddslagens
         bestämmelser om tillsynen. Mandatperioden för
         de arbetsgrupper som bereder totalreformen upphör vid slutet
         av år 2014.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 23 maj 2013
         
         Jord- och skogsbruksminister Jari Koskinen