KIRJALLINEN KYSYMYS 418/2008 vp
KK 418/2008 vp - Esa Lahtela /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Vaalirahoitusta varten perustetun tukiyhdistyksen yleishyödyllisyys
Eduskunnan puhemiehelle
Vaalirahoituksesta noussut kohu on nostanut esiin monia
pohdintoja siitä, onko kyse korruptiosta ja toimivatko
nykyiset järjestelmät tavalla, joka voidaan kokea
oikeudenmukaisena. Kyse on myös äänestäjien
kuluttajansuojasta. Kun äänestäjä valitsee
jonkun henkilön edustamaan itseään, hänen
pitäisi tietää muutakin kuin puheet,
lupaukset ja ulkonäkö. Tärkeää olisi
tietää jo etukäteen myös se,
kenen lauluja hänen valitsemansa edustaja laulaa.
Julkisuudessa ei juurikaan ole asetettu kyseenalaisiksi yhden
henkilön läpiviemiseksi perustettuja tukiyhdistyksiä.
Tukirahaa näille yhdistyksille julkisuudessa nyt esiin
tulleiden tietojen mukaan näyttää kertyneen
yrityksiltä satumaisia summia. Kansalaiset ovatkin kyselleet,
täyttävätkö nämä yhdistykset
yleishyödyllisen yhdistyksen kriteerit, koska nämä yhdistykset
keräävät rahaa pelkästään
yhden henkilön vaalikampanjan tukemiseksi ja tarkoituksena
on henkilön läpivienti eduskuntaan eikä yhdistyksellä ole
juurikaan muuta toimintaa.
Eikö kyseisissä tapauksissa olla ainakin hyvin lähellä sitä rajapintaa,
jossa pitäisi pohtia ja ratkaista, onko kyse henkilölle
tulevasta tuesta, joka menee lahjaveron piiriin, vai millä perusteella
ja millä edellytyksin voidaan toiminnan sanoa olevan sellaista,
joka täyttää yleishyödyllisyyden edellytykset.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
seuraavan kysymyksen:
Mitä toimia hallitus aikoo tehdä vaalirahoituksen
läpinäkyvyyden lisäämiseksi,
että äänestäjän kuluttajansuoja
kohentuu ja
aikooko hallitus tarkentaa linjaansa siitä, onko
nykyinen linja yhden henkilön vaalirahoitusta varten perustetun
tukiyhdistyksen yleishyödyllisyydestä kohdallaan?
Helsingissä 22 päivänä toukokuuta
2008
- Esa Lahtela /sd
- Markus Mustajärvi /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Jukka Gustafsson /sd
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Esa Lahtelan /sd ym. näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 418/2008 vp:
Mitä toimia hallitus aikoo tehdä vaalirahoituksen
läpinäkyvyyden lisäämiseksi,
että äänestäjän kuluttajansuoja
kohentuu ja
aikooko hallitus tarkentaa linjaansa siitä, onko
nykyinen linja yhden henkilön vaalirahoitusta varten perustetun
tukiyhdistyksen yleishyödyllisyydestä koh-dallaan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Hallitus antaa kesäkuussa 2008 esityksen vaalirahoituslain
muuttamisesta siten, että kunnallisvaaleissa ilmoitettavan
tuen alaraja laskettaisiin nykyisestä 1 700 eurosta 1 000
euroon ja vaali-kampanjan menot tulisi eritellä. Muutosten
on tarkoitus tulla voimaan vielä ennen syksyn kunnallisvaaleja.
Oikeusministeriö on lisäksi asettanut toimikunnan
uudistamaan vaaliehdokkaiden ja puolueiden rahoitusta
sekä sen valvontaa koskevaa lainsäädäntöä.
Hanke perustuu Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmaan.
Toimikunnan tehtävänä on arvioida poliittisen
rahoituksen nykytilaa ja laatia ehdotukset, jotka lisäävät
rahoituksen läpinäkyvyyttä ja
ottavat huomioon Euroopan neuvoston korruptionvastaisen toimielimen GRECO:n
(Group of States against Corruption) Suomelle joulukuussa 2007 antamat
suositukset.
Toimikunnan tehtävänä on arvioida
puolueiden ja vaaliehdokkaiden saaman rahoituksen ja sen valvonnan
nykytilaa sekä laatia tarvittavat ehdotukset, jotka lisäävät
rahoituksen läpinäkyvyyttä ja joissa
huomioidaan Euroopan neuvoston antamat suositukset ja näkemykset.
Toimikunnan tulee jakaa tehtävänsä ajallisesti kahteen
osaan: vaaliehdokkaiden vaalirahoi-tusilmoitusten sisältöä ja
niiden tekemistä sekä niitä koskevia
sanktioita koskevat ehdotukset tulee viimeistään
31.12.2008 ja muita tehtäviä koskevat ehdotukset
viimeistään 30.9.2009.
Verohallitus on 27.9.2004 antanut ohjeen vaaliavustusten ja
vaalimenojen käsittelystä vero-tuksessa. Ohjeen
mukaan ehdokkaan valitsemiseksi perustetun tukiryhmän hallinnoimia
varoja voidaan pitää erityiseen tarkoitukseen
varattuna varallisuuskokonaisuutena ja tukiryhmää verotuksessa
yhteisönä. Tukiryhmän tavoitteena on saada
ehdokas valituksi luottamustehtävään.
Tämän vuoksi voidaan katsoa, että ehdokkaan
tukiryhmän varsinaisena tarkoituksena on vaikuttaa valtiollisiin
asioihin. Ehdokkaan tukiryhmän toiminta on siten yleishyödyllistä toimintaa.
Verotuksen kannalta ei ole merkitystä sillä, kuinka pysyväksi
tukiryhmä on perustettu ja tuleeko ehdokas valituksi. Verohallituksen
ohjeen mukaan ehdokkaan tukiryhmän saamaa vaaliavustusta voidaan
pitää verosta vapaana lahjana.
Valtiovarainministeriöstä saatujen tietojen mukaan
yhteisöjen yleishyödyllisyydestä ei ole lainsäädännössä yleistä määritelmää.
Tuloverotuksen osalta yhteisöjen yleishyödyllisyydestä on säädetty
tuloverolaissa. Tuloverolain 22 §:n 1 momentin mukaan yhteisö on
yleishyödyllinen, jos se toimii yksinomaan ja välittömästi
yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai
yhteiskunnallisessa mielessä, sen toiminta ei kohdistu
vain rajoitettuihin henkilöpiireihin, eikä se
tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona,
voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna
hyvityksenä.
Tuloverolain 22 §:n 2 momentin mukaan yleishyödyllisenä yhteisönä voidaan
pitää muun muassa maatalouskeskusta, maatalous-
ja maamiesseuraa, työväenyhdistystä,
työmarkkinajärjestöä, nuoriso-
tai urheiluseuraa, näihin rinnastettavaa vapaaehtoiseen
kansalaistyöhön perustuvaa harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa
edistävää yhdistystä, puoluerekisteriin
merkittyä puoluetta sekä sen jäsen-,
paikallis-, rinnakkais- tai apuyhdistystä, niin myös
muuta yhteisöä, jonka varsinaisena tarkoituksena
on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen tai sosiaalisen toiminnan
harjoittaminen taikka tieteen tai taiteen tukeminen.
Puoluetoiminta on näin ollen tuloverolaissa säädetty
yleishyödylliseksi toiminnaksi. Mitä suppeampaan
henkilöjoukkoon yhdistyksen puoluetoiminta liittyy, sitä tarkemmin
on aihetta katsoa, että varat tosiasiassa menevät
tähän tarkoitukseen. Yhteisön nimeäminen
tukiyhdistykseksi ei sinänsä määrää sen
verotuksellista statusta. Ratkaisu verotuksellisesta statuksesta
tehdään aina yhteisön sääntöjen
ja tosiasiallisen toiminnan perusteella tuloverolain 22 §:n
kriteerien pohjalta.
Helsingissä 9 päivänä kesäkuuta
2008
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 418/2008 rd undertecknat
av riksdagsledamot Esa Lahtela /sd m.fl.:
Vilka åtgärder tänker regeringen
vidta för att öka öppenheten av valfinansieringen
så att konsumentskyddet för väljaren
förbättras och
tänker regeringen precisera sin nuvarande linje
om allmännyttigheten av en stödförening
som grundats för att ordna valfinansiering för
en enskild person?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Regeringen överlämnar i juni 2008 en proposition
där det föreslås att lagen om anmälan
av kandidaters valfinansiering ändras så att vid
kommunalval ska stödet anmälas särskilt
om det uppgår till minst 1 000 euro i stället
för nuvarande 1 700 euro och utgifterna för
valkampanjen ska specificeras. Avsikten är att dessa ändringar
ska träda i kraft redan före höstens
kommunalval.
Justitieministeriet har dessutom tillsatt en kommission för
att revidera lagstiftningen som gäller val- och partifinansieringen
samt tillsynen över den. Detta projekt baserar sig på regeringsprogrammet
för Vanhanens andra regering. Kommissionen har till uppgift
att bedöma nuläget av politisk finansiering samt
utarbeta förslag för att öka finansieringens öppenhet
i vilka de rekommendationer som Europarådets organ mot korruption
GRECO (Group of States against Corruption) gav Finland i december
2007 beaktas.
Kommissionen ska utreda nuläget i fråga om partiernas
och valkandidaters finansiering och tillsynen över den
samt utarbeta nödvändiga förslag för
att öka finansieringens öppenhet i vilka Europarådets
rekommendationer och synpunkter beaktas.
Tidsmässigt ska kommissionen indela sina uppgifter
i två delar: förslagen som gäller innehållet
i och inlämnandet av anmälan av kandidaters valfinansiering
samt sanktioner ska beredas före den 31 december 2008 och
förslagen som gäller andra uppgifter före
den 30 september 2009.
Skattestyrelsen har den 27 september 2004 gett en anvisning
om behandling av valbidrag och valutgifterna vid beskattningen.
Enligt anvisningen kan tillgångar som förvaltas
av en stödgrupp som grundats för att få kandidaten
vald betraktas som ett för ett särskilt ändamål
förbehållen förmögenhetskomplex
och en stödgrupp som ett samfund vid beskattningen. Stödgruppens
mål är att få kandidaten vald till ett
förtroendeuppdrag. Därför kan det anses
att det egentliga syftet med stödgruppen är att
påverka statliga angelägenheter. Verksamheten
av stödgruppen är således allmännyttig
verksamhet. Vid beskattningen spelar det ingen roll hur bestående stödgruppens
verksamhet är eller om kandidaten blir vald. Enligt skattestyrelsens
anvisning kan valbidrag som betalats till en kandidats stödgrupp
betraktas som skattefria gåvor.
Enligt de uppgifter som inhämtats från finansministeriet
finns det ingen allmän definition av ett samfunds allmännyttighet
i lagstiftningen. I fråga om inkomstbeskattningen finns
bestämmelser om allmännyttiga samfund i inkomstskattelagen.
Enligt 22 § 1 mom. i inkomstskattelagen är ett
samfund allmännyttigt då det verkar enbart och
omedelbart för allmän fördel i materiell,
andlig, sedlig eller samhällelig bemärkelse, dess verksamhet
inte enbart gäller begränsade personkategorier
och det inte genom sin verksamhet bereder dem som är delaktiga
i samfundet ekonomisk förmån i form av dividend
eller vinstandel eller i form av sådan lön eller
annan gottgörelse som är större än
skäligt.
Enligt 22 § 2 mom. i inkomstskattelagen kan som allmännyttiga
samfund bland annat anses lantbrukscentraler, lantbrukssällskap
och lantmannagillen, arbetarföreningar, arbetsmarknadsorganisationer,
ungdoms- och idrottsföreningar, med dem jämförbara
föreningar som främjar hobby- och fritidsverksamhet
baserad på frivilligt medborgararbete, i partiregistret
införda partier samt deras medlems-, lokal-, parallell-
eller understödsföreningar, liksom även
andra samfund vars egentliga syfte är att påverka
statliga angelägenheter eller att bedriva social verksamhet
eller understöda vetenskap eller konst.
Partiverksamhet är därmed enligt inskomstskattelagen
allmännyttig verksamhet. Ju mindre persongrupp föreningens
partiverksamhet gäller, desto noggrannare bör
det ses till att medlen faktiskt används för detta ändamål.
Att ett samfund kallas en stödförening avgör
dock i och för sig inte samfundets skattemässiga
status. Den skattemässiga statusen avgörs alltid
utgående från kriterierna i 22 § i inkomstskattelagen
enligt samfundets stadgor och den faktiska verksamheten.
Helsingfors den 9 juni 2008
Justitieminister Tuija Brax