KIRJALLINEN KYSYMYS 43/2011 vp
KK 43/2011 vp - Merja Kuusisto /sd
Tarkistettu versio 2.0
Kotikunta- ja sosiaalihuoltolain toimivuus
Eduskunnan puhemiehelle
Kotikunta- ja sosiaalihuoltolain muutokset (1377—1378/2010)
tulivat voimaan 1.1.2011. Lakimuutokset mahdollistavat sosiaalipalveluiden
ja hoitopaikan hakemisen toiselta paikkakunnalta samoin perustein
kuin jos hakija olisi kunnan asukas. Laki antaa muun muassa laitoshoidossa
oleville ikäihmisille ja vammaisille oikeuden valita asuinkuntansa
esimerkiksi läheltä toisella paikkakunnalla asuvia
omaisiaan.
Laki itsessään on hyvä ja laajentaa
laitoshoitoa tarvitsevien ihmisten oikeuksia. Lain toteuttaminen
käytännössä on kuitenkin haastavaa. Muuton
kohteena olevan kunnan tulee käsitellä hakemus,
arvioida hakijan palveluntarve hakijan kotikunnan kanssa ja tehdä päätös.
Vaikka hakijalle myönnettäisiinkin haettu palvelu,
voi tämä käytännössä tarkoittaa
kohtuuttoman pitkää jonotusaikaa laitoshoidossa
olevalle ikäihmiselle, jolla ei välttämättä ole
aikaa odottaa. Vanhustenhoidon resurssit ovat niukat ja tälläkin
hetkellä monien kuntien jonoissa on jo ennestään
hoitopaikkaa odottamassa olevia ikäihmisiä, jotka ovat
etusijalla ulkopaikkakunnalta muuttavaan laitoshoitoa tarvitsevaan
ikäihmiseen nähden. Kunnat pitäisikin
velvoittaa lain nojalla järjestämään
kuntaan muuttavalle ikäihmiselle lain mukainen palvelu
inhimillisen takuuajan eli kolmen kuukauden kuluessa, jotta mainittujen
kotikunta- ja sosiaalihuoltolain muutosten myötä voimaan tulleet
oikeudet toteutuisivat myös käytännössä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin ministeri aikoo ryhtyä, jotta laki
takaisi uudelle paikkakunnalle muuttavalle ikäihmiselle
oikeuden lain mukaiseen palveluun inhimillisen ajan eli kolmen kuukauden
kuluessa?
Helsingissä 2 päivänä elokuuta
2011
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Merja Kuusiston /sd näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 43/2011 vp:
Mihin toimiin ministeri aikoo ryhtyä, jotta laki
takaisi uudelle paikkakunnalle muuttavalle ikäihmiselle
oikeuden lain mukaiseen palveluun inhimillisen ajan eli kolmen kuukauden
kuluessa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Sosiaalihuoltolakiin on vuoden 2011 alusta voimaan tulleella
lainmuutoksella lisätty uusi 16 a §, jonka mukaan
henkilöllä, joka ikänsä, vammaisuutensa
tai muun sellaisen syyn vuoksi ei kykene asumaan itsenäisesti,
on oikeus hakea palveluja ja hoitopaikkaa myös muusta kuin
kotikunnastaan. Kunnan tulee käsitellä hakemus,
arvioida hakijan palvelutarve ja tehdä palvelujen myöntämisestä päätös.
Saatuaan palveluja ja hoitopaikkaa koskevan päätöksen
hakija voi muuttaa kyseiseen kuntaan.
Palveluja koskeva päätös on tehtävä hallintolain
23 §:n nojalla aina ilman aiheetonta viivytystä.
Vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 3 a §:n 3 momentissa on erikseen
säädetty, että tämän
lain mukaisia palveluja ja tukitoimia koskevat päätökset
on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun vammainen henkilö tai
hänen edustajansa on esittänyt palvelua tai tukitointa
koskevan hakemuksen, jollei asian selvittäminen erityisestä syystä vaadi
pitempää käsittelyaikaa. Vastaavaa määräaikasäännöstä ei
ole säädetty ikäihmisille järjestettäviä palveluja
koskien.
Valintaoikeuden toteutumista voi viivästyttää hoitopaikkojen
jonotilanne siinä kunnassa, jonne haluttaisiin muuttaa.
Sosiaalihuoltolain muutoksesta antamassaan lausunnossa eduskunnan
sosiaali- ja terveysvaliokunta ei kuitenkaan pitänyt kuntalaisten
yhdenvertaisuuden kannalta tarkoituksenmukaisena erillisen määräajan
säätämistä uuden lain mukaisten
hakemusten käsittelylle (StVL 13/2010
vp). Samalle kannalle asettui myös hallintovaliokunta
asiaa koskeneessa mietinnössään (HaVM
27/2010 vp). Mahdollisten määräaikojen
säätäminen lakiin tulee ulottaa koskemaan
kaikkia samanlaisessa palvelujen tarpeessa olevia asiakkaita ja
kaikkia tilanteita. Asia huomioidaan valmisteltaessa sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämisestä, kehittämisestä ja
valvonnasta annettavaa lakia.
Helsingissä 22 päivänä elokuuta
2011
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 43/2011 rd undertecknat
av riksdagsledamot Merja Kuusisto /sd:
Vilka åtgärder ämnar ministern
vidta för att lagen ska garantera att en äldre person
som flyttar till en annan ort får lagstadgad socialservice
inom mänsklig tid, dvs. inom tre månader?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I samband med en lagändring som trädde i kraft vid
ingången av 2011 fogades en ny 16 a § till socialvårdslagen.
Enligt paragrafen kan en person som på grund av sin ålder
eller sin funktionsnedsättning eller av någon
annan orsak inte kan bo självständigt anhålla
om socialservice och vårdplats även i en annan
kommun än hemkommunen. Kommunen ska behandla ansökan,
bedöma sökandens behov av service och fatta beslut
i ärendet. När sökanden fått
beslutet om socialservice och vårdplats kan han eller hon
flytta till kommunen i fråga.
Beslut som gäller socialservice ska fattas utan ogrundat
dröjsmål i enlighet med 23 § i förvaltningslagen.
I 3 a § 3 mom. i lagen om service och stöd på grund
av handikapp föreskrivs särskilt att beslut om
service och stöd enligt denna lag ska fattas utan obefogat
dröjsmål och senast inom tre månader
från det att den handikappade eller hans eller hennes företrädare
har ansökt om service eller stöd, om inte utredningen
av ärendet av särskilda skäl kräver
längre behandlingstid. När det gäller
service för äldre finns ingen motsvarande bestämmelse
om tidsfrist.
Köerna till institutionerna i kommunen man vill flytta
till kan vara så långa att rätten att
välja inte genast förverkligas. Social- och hälsovårdsutskottet
poängterar ändå i sitt utlåtande
om ändring av socialvårdslagen (ShUU
13/2010 rd) att det inte är motiverat
att föreskriva en särskild tidsfrist för
behandlingen av ansökningarna enligt den nya lagen, eftersom
kommuninvånarna ska behandlas lika. Även förvaltningsutskottet intog
samma ståndpunkt i sitt betänkande (FvUB 27/2010
rd) om ärendet. Eventuella tidsfrister som tas
in i lag bör gälla alla klienter med liknande
servicebehov och alla situationer. Saken beaktas i samband med beredningen
av lagen om ordnande, utvecklande och övervakning av social- och
hälsovården.
Helsingfors den 22 augusti
2011
Omsorgsminister Maria Guzenina-Richardson