KIRJALLINEN KYSYMYS 458/2013 vp
KK 458/2013 vp - Ismo Soukola /ps
Tarkistettu versio 2.0
Poliisin työhön liittyvä pakollinen
aseharjoittelu
Eduskunnan puhemiehelle
Uudenmaan poliisit ovat tehneet ammattiin liittyvää aseharjoittelua
Sibbo Skytteg ry:n (SSG) ampumaradalla. Nyt Poliisihallitus (POHA)
vaatii SSG:tä hankkimaan ampuma-aselain 3 luvun 20 §:n
mukaisen asealan elinkeinoluvan ehtona viranomaisten ampumaharjoittelun
jatkumiselle ampumaradoilla. Seuran hallitus on päättänyt,
ettei se hae kyseistä asealan elinkeinolupaa eikä näin
ollen pysty täyttämään POHA:n
vaatimusta.
SG on Sipoossa vuonna 1961 perustettu rekisteröity,
aatteellinen urheiluseura, joka kuuluu useaan urheilun valtakunnalliseen
kattojärjestöön. SSG toimii yhdistyslain
ja sääntöjensä puitteissa. SSG
ei toimi elinkeinoharjoittajana, vaan on tuloverolain 22 §:n
mukainen yleishyödyllinen yhteisö, joka ei harjoita
kaupallista toimintaa. SSG ei ylläpidä kaupallista
ampumarataa eikä toiminnallaan tavoittele liiketaloudellista voittoa.
Kaikki toiminnan tulot käytetään seuran urheilijoiden
tukemiseen, ampumaradan kehittämiseen ja radan ylläpitokulujen
kattamiseen. SSG:llä ei ole mahdollisuuksia ryhtyä elinkeinoharjoittajaksi,
vaan se aikoo jatkossakin toimia tuloverolain 22 §:n
mukaisena yleishyödyllisenä yhteisönä.
Yllä olevin perusteluin SSG irtisanoi kaikki viranomaisten
ampumaharjoittelusopimukset Sipoon keskusampumaradalla vedoten viranomaisen
toiminnasta johtuvaan ylivoimaiseen esteeseen (force majeure). Seura
kertoi ettei ole voinut ennakoida POHA:n laintulkintaa sopimuksia tehtäessä.
Poliisi toiminnassaan joutuu harjoittelemaan ampuma-aseiden
käyttöä ja näin ollen menettää Uudellamaalla
olevan harjoittelupaikan. Se aiheuttaa poliisihallinnolle
rahanmenoa, koska vastaavat harjoitteluolosuhteet täytyy
hankkia toisaalta. Korvaavan paikan löytyminen on hankalaa.
Työhön kuuluva aseharjoittelu on pakollinen osa
poliisin toimintaa, siitä ei voi kieltäytyä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Aikooko asianomainen ministeri tehdä jotain sille
asialle, että Poliisihallitus vaikeuttaa omien alaistensa
toimintaa perustelussa mainituin tavoin,
mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo ryhtyä, jotta
pääkaupunkiseudun poliisit jatkossakin kykenevät
harjoittelemaan mm. tuki- ja erityisaseiden käyttöä ja
eikö ministeriön tulisi jo kyseenalaistaa poliisihallituksen
toimet ja estää saman käytännön
yleistymistä maanlaajuiseksi?
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Ismo Soukolan /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 458/2013 vp:
Aikooko asianomainen ministeri tehdä jotain sille
asialle, että Poliisihallitus vaikeuttaa omien alaistensa
toimintaa perustelussa mainituin tavoin,
mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo ryhtyä, jotta
pääkaupunkiseudun poliisit jatkossakin kykenevät
harjoittelemaan mm. tuki- ja erityisaseiden käyttöä ja
eikö ministeriön tulisi jo kyseenalaistaa poliisihallituksen
toimet ja estää saman käytännön
yleistymistä maanlaajuiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ampuma-aselain (1/1998) 3 luvun 20 §:ssä säädetään,
että Poliisihallitus antaa ja peruuttaa luvan asealan elinkeinon
harjoittamiseen. Lupa voidaan antaa:
- ampuma-aseiden, aseen osien,
patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten kaupan harjoittamiseen;
- ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen
vaarallisten ammusten valmistamiseen kaupallisessa tarkoituksessa;
- ampuma-aseiden ja aseen osien korjaamiseen ja muuntamiseen
kaupallisessa tarkoituksessa;
- kaupallisessa tarkoituksessa harjoitettavaan ampumaradan
pitämiseen;
- kaupallisessa tarkoituksessa harjoitettavaan ampuma-aseiden
käyttöön kouluttamiseen tässä laissa
säädettyihin hyväksyttäviin
käyttötarkoituksiin.
Lupa voidaan antaa hakijalle, joka on elinkeinon harjoittamiseen
oikeutettu, joka ilmoittaa 26 §:ssä tarkoitetun
vastuuhenkilön sekä jolla taloudellisen tilansa
puolesta on riittävät edellytykset asealan elinkeinon
asianmukaiseen harjoittamiseen. Jos hakija on luonnollinen henkilö, hänellä on
lisäksi oltava 27 §:n 1 momentissa tarkoitettu
aseenkäsittelylupa. Lupaa ei anneta, ellei säilytystilojen
sijaintipaikan poliisilaitos ole hyväksynyt ampuma-aseiden,
aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten säilytystiloja.
Kansanedustaja Soukolan esiin tuoma asia on otettu Poliisihallituksen
asehallinnossa tarkasteluun poliisilaitokselta tulleen kyselyn vuoksi. Poliisilaitos
oli aivan perustellusti ihmetellyt, kuinka se voi maksaa ampumaradan
käytöstä yhdistykselle, joka ei ole ampuma-aselain
20 §:n tarkoittamalla tavalla oikeutettu ase-elinkeinon harjoittamiseen.
Koska yhdistys on omissa arvioissaan päätynyt
siihen, että se ei halua muuttaa toimintaansa kaupallisen
toiminnan suuntaan, vaan haluaa selkeästi pysytellä yleishyödyllisenä toimijana,
ei sille ole jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa poliisilaitosten
kanssa tekemänsä sopimukset. Tilanne on yhdistyksen
kannalta täysin ymmärrettävä,
koska ryhtyminen kaupallisen toiminnan harjoittajaksi olisi väistämättä muuttanut
myös verottajan suhtautumista toimintaan.
Poliisihallitus taas ei voi tulkita lakia pelkästään
omien tarkoitusperiensä kannalta myönteisesti.
Kyse on ampumaradan pitäjien yhdenvertaisesta kohtelusta,
koska viranomaiset käyttävät harjoitteluunsa
myös sellaisia ratoja, jotka ovat hankkineet toiminnalleen
asealan elinkeinoluvan ja maksavat toiminnastaan asianmukaiset verot
ja muut maksut.
Sibbo Skyttegillen rata on ollut tärkeä harjoittelupaikka
monelle Etelä-Suomen poliisilaitokselle. Jatkossa harjoittelulle
tulee etsiä uusia paikkoja ja selvittää esimerkiksi
Puolustusvoimien mahdollisuus tukea poliisin ja muiden viranomaisten
harjoittelua entistäkin paremmin. Ongelmia tulee lähinnä pitkien
ampumamatkojen harjoittelussa. Monella poliisilaitoksella on omia sisäampumaratoja,
joilla virka-aseella tehtävä harjoittelu ja tasotestaus
voidaan suorittaa.
Sisäasiainministeriössä työskentelee
parhaillaan työryhmä, jonka toimeksiantoon kuuluu muun
muassa ampumaratoja koskevan sääntelyn uudistaminen.
Samalla pyritään siihen, että maassa
säilyisi riittävä ampumarataverkosto
ampumaharrastukseen ja -harjoitteluun, myös viranomaisille.
Helsingissä 10 päivänä kesäkuuta
2013
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 458/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Ismo Soukola /saf:
Tänker den behöriga ministern göra
något åt att Polisstyrelsen försvårar
verksamheten för sina egna underlydande på det
sätt som nämns i motiveringen,
vad tänker ministern vidta för åtgärder för
att poliserna i huvudstadsregionen också i fortsättningen
ska kunna öva sig i användningen av bl.a. stöd-
och specialvapen och
borde inte ministeriet redan ifrågasätta polisstyrelsens
agerande och förhindra att samma praxis blir allmän
i hela landet?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I skjutvapenlagen (1/1998) 3 kap 20 § bestäms
att Polisstyrelsen meddelar och återkallar tillstånd att
idka näring i vapenbranschen. Tillstånd kan meddelas
för:
- handel med skjutvapen, vapendelar,
patroner och särskilt farliga projektiler;
- tillverkning av skjutvapen, vapendelar, patroner och särskilt
farliga projektiler i kommersiellt syfte;
- reparation och modifiering av skjutvapen och vapendelar
i kommersiellt syfte;
- i kommersiellt syfte bedriven skjutbaneverksamhet;
- i kommersiellt syfte bedriven utbildning i användningen
av skjutvapen för ett godtagbart användningssyfte
som avses i denna lag.
Tillstånd kan meddelas en sökande som är
berättigad att idka näring, som utnämner
en ansvarig person enligt 26 § och som med tanke på sin
ekonomiska situation har tillräckliga förutsättningar att
idka näring i vapenbranschen på behörigt
sätt. Om den sökande är en fysisk person
ska han dessutom ha ett vapenhanteringstillstånd enligt
27 § 1 mom. Tillstånd meddelas inte, om inte förvaringslokalerna
för skjutvapen, vapendelar, patroner och särskilt
farliga projektiler har godkänts av polisinrättningen
på den ort där förvaringslokalerna är
belägna.
Den fråga som riksdagsledamot Soukola tar upp har granskats
vid Polisstyrelsens vapenförvaltning på grund
av en förfrågan från en polisinrättning.
Polisinrättningen hade på goda grunder förundrat
sig över hur den kan betala ersättning för
användningen av en skjutbana åt en förening som
enligt 20 § i skjutvapenlagen inte är berättigad
att idka näring i vapenbranschen.
Eftersom föreningen själv gjort bedömningen att
den inte vill ändra sin verksamhet i en kommersiell riktning
utan helt klart vill fortsätta som en allmännyttig
aktör har föreningen inte sett några
andra alternativ än att säga upp sina avtal med
polisinrättningen. Ur föreningens synvinkel är
situationen fullt förståelig, eftersom en etablering
som idkare av näringsverksamhet ofrånkomligen
skulle ha påverkat också beskattarens förhållningssätt
till verksamheten.
Polisstyrelsen kan för sin del inte tolka lagen så att
den gynnar enbart dess egna syften. Det handlar om likabehandling
av skjutbanornas upprätthållare, eftersom myndigheterna
också övar på skjutbanor vars upprätthållare
har skaffat näringstillstånd inom vapenbranschen
och betalar lagstadgade skatter och andra avgifter för
sin verksamhet.
Sibbo Skyttegilles skjutbana har varit en viktig övningsplats
för många polisinrättningar i Södra
Finland. I fortsättningen bör man söka
nya platser att öva på och utreda vilka möjligheter t.ex.
försvarsmakten har att bättre stödja
polisens och andra myndigheters skytteträning. Det som främst
kommer att bli ett problem är övningen i långhållsskytte.
Många polisinrättningar har egna inneskjutbanor,
där övningsskjutning med tjänstevapen
och nivåtestning kan utföras.
Vid inrikesministeriet arbetar som bäst en arbetsgrupp
som bland annat har i uppdrag att förnya bestämmelserna
om skjutbanor. Samtidigt vill man att det i landet ska bibehållas
ett tillräckligt stort nätverk av skjutbanor för
skyttehobby och skjutövningar, även för
myndigheternas behov.
Helsingfors den 10 juni 2013
Inrikesminister Päivi Räsänen