KIRJALLINEN KYSYMYS 473/2009 vp
         KK 473/2009 vp - Lauri Oinonen /kesk 
         
         Tarkistettu versio 2.0
         H1N1-viruksen leviämisen nopea torjunta
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         Sikainfluenssan eli H1N1-viruksen nopea leviäminen
            Japanissa antaa uutta aihetta Maailman terveysjärjestö WHO:lle
            pohtia varsinaisen pandemiahälytyksen antamista. Japanissa
            tauti siirtyy ihmisestä toiseen, sanoi Hitoshi Oshitani, WHO:n
            läntisen Tyynenmeren alueen ex-johtaja uutistoimisto Bloombergille.
            Koben ja Osakan alueella kaikki 4 043 koulua suljettiin
            tiistaina viikonlopuksi. Useat asiantuntijat haluavat, että hälytystason
            noston kriteereitä tulisi muuttaa: viruksen tarttuvuuden
            lisäksi tulisi enemmän ottaa huomioon myös
            sen vaarallisuus. Lääketehtaat eivät
            kykene aloittamaan sikainfluenssarokotteen valmistusta ainakaan
            ennen heinäkuun puoliväliä. Se on viikkoja
            myöhemmin kuin oli odotettu.
         
         
         Uuden rokotteen valmiiksi saaminen kestää sen
            jälkeen vielä kuukausia. New Yorkissa H1N1-virus
            on levinnyt laajalti useissa kouluissa. Queensin kaupunginosassa
            suljetun koulun vararehtori menehtyi sikainfluenssaan viikonloppuna.
         
         
         Tauti on tähän mennessä levinnyt
            40 maahan, ja YK:n pääsihteeri Ban Kimoon julisti,
            että solidaarisuus on avain sikainfluenssaepidemian ehkäisyssä.
            Hän kehotti hallituksia varmistamaan, että kaikilla
            mailla on mahdollisuus saada lääkkeitä ja
            rokotteita.
         
         
         Rokoteasiantuntijoiden mukaan H1N1-virus ei kasva kovin nopeasti
            laboratoriossa ja sen vuoksi siitä on vaikea saada riittävästi
            rokotteen valmistukseen tarvittavaa "siemenvirusta".
         
         
         Koska H1N1-viruksen vaarallisuus on arvaamaton ja ennalta ehkäisevän
            rokotteen kehittäminen ja tuotanto on mahdollista toteuttaa
            vasta useiden kuukausien kuluttua pahimmissakin tapauksissa, ja
            silloinkin maailmanlaajuisen rokotetarpeen tuottaminen on mahdollisimman
            suuri haaste, niin tässä tilanteessa olisi voitava
            nopeasti hallinnollisia toimia käyttäen rajoittaa
            viruksen leviämistä. Tähän on
            edelleen vieläkin hyvät mahdollisuudet, jos vain
            halutaan toimia ihmishenkien pelastamiseksi ja terveyden hyväksi.
            Nämä toimet on voitava tehdä riippumatta
            esim. lentoyhtiöiden tai matkailuelinkeinon edustajien vastustuksesta,
            koska kyseessä on yleiseen turvallisuuteen, terveyteen
            ja ihmishenkiin kohdistuva uhka.
         
         
         Viruksen eristämisellä ja potilaiden eristämisellä hoitoon
            voidaan vielä joko estää viruksen leviämistä tai
            ainakin viivästyttää sen muodostumista
            pandemiaksi. Viime mainittu epidemian tulon viivästyttäminen
            on erittäin tarpeellista, että saataisiin lisäaikaa
            ennalta ehkäisevän rokotteen kehittämiseen
            ja sen laajamittaiseen valmistamiseen. Sama tarve koskee myös
            lääkkeitä. Tässä tilanteessa
            tulee ehdottomasti suunnitella esim. pohjoismaisen rokotetuotannon
            ja lääkevalmistuksen sijoittamista nimenomaan
            Suomeen. Vain siten voidaan turvata lääkkeiden
            ja rokotteiden saatavuus koko kansallemme mahdollisimman nopeasti.
         
         
         Lentokentillä olisi mahdollista esim. lämpökuvauksen
            avulla tunnistaa henkilöitä ja täten
            ohjata heidät asianmukaisiin jatkotutkimuksiin ja mahdollisiin
            tarvittaviin hoitoihin. Näillä menetelmillä on
            jo nyt ulkomailla havaittu H1N1-virusta kantavia henkilöitä ja
            saatu ohjattua heitä hoitoon.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Mihin nopeisiin toimiin ryhdytään ja minkä viranomaisen
            toteuttamana H1N1-viruksen Suomeen tulon ehkäisemiseksi
            sekä rokote- ja lääketuotannon pikaiseksi
            aloittamiseksi, että Suomessa kansamme tarvitsema lääkinnällinen huoltovarmuus
            voidaan turvata ja 
         
         
         voiko kansallisen lääke- ja rokotetuotannon
            tiloina hyödyntää esimerkiksi valtion
            omistamia Viitasaaren kaupungilta Hakovuoressa olevia aiemmin sotilasapteekin
            käyttämiä tiloja?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 20 päivänä toukokuuta
            2009
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
         olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
         Lauri Oinonen /kesk näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 473/2009 vp:
         
         
Mihin nopeisiin toimiin ryhdytään ja minkä viranomaisen
            toteuttamana H1NI-viruksen Suomeen tulon ehkäisemiseksi
            sekä rokote- ja lääketuotannon pikaiseksi
            aloittamiseksi, että Suomessa kansamme tarvitsema lääkinnällinen huoltovarmuus
            voidaan turvata ja 
         
         
         voiko kansallisen lääke- ja rokotetuotannon
            tiloina hyödyntää esimerkiksi valtion
            omistamia Viitasaaren kaupungilta Hakovuoressa olevia aiemmin sotilasapteekin
            käyttämiä tiloja?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Suomen hallitus ryhtyi toimiin varautuakseen influenssapandemiaan
         jo ennen ensimmäistäkään uuden
         influenssa A(H1N1)-viruksen aiheuttamaa tartuntaa Euroopassa. Suomessa
         toimitaan vuonna 2006 laaditun kansallisen varautumissuunnitelman
         mukaisesti. Kansallinen suunnitelma laadittiin sosiaali- ja terveysministeriön
         johdolla muiden hallinnonalojen kanssa ja siinä linjataan
         toiminnan tavoitteet sekä pandemiaa edeltäviä,
         kansainvälisen terveysjärjestö WHO:n määrittelemiä uhkavaiheita
         että itse pandemiaa varten. 
      
      
      
      		Tällä hetkellä suurimman pandemiauhan
         aiheuttaa huhtikuusta 2009 alkaen Meksikosta ja Yhdysvalloista
         levinnyt uusi influenssa A(H1N1)-virus. Virus tunnistettiin nopeasti
         ja sen havaittiin koostuvan sekä sian, linnun että ihmisen
         influenssaviruksen perimästä. Viruksen uudesta
         rakenteesta johtuen suurin osa ainakin alle 60-vuotiaasta väestöstä on
         vailla luonnollista puolustuskykyä eli immuunisuojaa tätä virusta kohtaan,
         ja siksi se uhkaa koko ihmiskuntaa. Epidemia onkin levinnyt
         nopeasti maanosasta toiseen mutta toisaalta sen aiheuttama tauti
         on huomattavasti lievempi kuin alkuun pelättiin. Epidemia
         leviää kuten kausi-influenssa ja sen aiheuttama
         tauti on hyvin samanlainen kuin kausi-influenssassa ainakin
         teollisuusmaissa. Tapauskuolleisuus on Meksikossa ollut 1,9 % eli samaa
         tasoa kuin espanjantaudissa vuonna 1918 mutta Yhdysvalloissa alle
         kymmenesosa siitä eli 0,17 %, mikä on
         vastaavaa tasoa kuin aasialaisessa influenssapandemiassa vuonna
         1957. Varmistettuja tapauksia on 3.6.2009 mennessä todettu yhteensä yli
         20 000, joista EU:n alueella reilut 700. Kolme neljäsosaa
         tapauksista on todettu Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Kuolleita on
         tähän mennessä 124, joista EU:n alueella
         ei ainuttakaan. Suomessa on todettu tähän mennessä neljä varmistettua
         tapausta. Nämä kaikki ovat olleet taudinkuviltaan
         lieviä, ja heidät on erikoissairaanhoidossa tapahtuneen
         tutkimuksen ja näytteenoton jälkeen voitu hoitaa
         eristyksessä kotioloissa. Suomessa ei ole tiedossa yhtäkään
         potilaasta toiseen tapahtunutta tartuntaa.
      
      
      Hallituksen ja viranomaisten toimet 
      
      Käsitteenä pandemia tarkoittaa maailmanlaajuisesti
         levinnyttä tautia. Pandemia -sana liittyy siis taudin levinneisyyteen,
         ei sen vakavuuteen. Tämä on hyvä pitää mielessä,
         kun sovelletaan varautumissuunnitelmassa linjattuja kansallisia
         tavoitteita käytännön toimiksi paikallisessa
         tilanteessa. Epidemian rajoittamiseksi tehtävät
         toimet on suhteutettava epidemian vakavuuteen niin, ettei yhteiskunnan
         toimintaa tarpeettomasti haitata.
      
      
      Tällä hetkellä elämme WHO:n
         määritelmän mukaan pandemiasta varoittavaa
         vaihetta 5, joka edeltää varsinaista pandemiaa
         eli vaihetta 6. Torjuntatoimien tavoitteet eroavat toisistaan pandemiasta
         varottavissa vaiheissa ja varsinaisessa pandemiassa. Pandemiasta
         varoittavissa vaiheissa (WHO:n vaiheet 2—5) pyritään
         havaitsemaan pandemiaviruksen aiheuttamat yksittäiset tapaukset
         mahdollisimman varhain, hoitamaan ja eristämään
         ne tehokkaasti ja estämään tartuntaketjujen
         jatkuminen. Tätä toimintaa kutsutaan rajaamisvaiheeksi
         (containment phase), ja näin toimitaan Suomessa nyt. Rajaamisvaiheen
         toiminnalla on tarkoitus viivästyttää epidemian
         leviämistä maassa ja saada lisäaikaa
         varsinaiseen pandemiaan varautumiseen. Pandemian viivyttäminen
         muutamalla kuukaudella suo mahdollisuuden mm. rokotteiden kehittämiseen
         ja valmistamiseen, jolloin itse pandemian vaikutuksia voidaan lievittää kaikin
         lääketieteen suomin keinoin. Toimiva rokote on
         näistä lääketieteellisistä keinoista
         väestötasolla tehokkain.
      
      
      Tartuntatautiasetusta muutettiin toukokuun alussa siten, että influenssa
         A(H1N1) virusinfektio määriteltiin yleisvaaralliseksi
         tartuntataudiksi pandemiasta varoittavissa vaiheissa 3—5.
         Tällöin pandeemisen viruksen aiheuttamaan tautiin sairastunut
         henkilö voidaan eristää vaikka vastoin
         hänen omaa tahtoaan, millä pyritään
         rajoittamaan epidemian leviämistä.  Toisaalta
         sekä tutkimukset että hoito ovat potilaalle ilmaisia.
         Pandemiavaiheessa 6 ei taudin leviämistä voida
         enää eristystoimin estää.
      
      
      
      Sosiaali- ja terveysministeriö on varautunut ja varautuu
         pandemiaan yhteistyössä omien asiantuntijalaitostensa
         ja muiden hallinnonalojen sekä näiden virastojen
         ja viranomaisten kanssa. Heti kansainvälisen hälytyksen
         tultua valmisteltiin edellä mainittu säädösmuutos,
         täydennettiin Huoltovarmuuskeskuksen hankkimia valtion varmuusvarastoja
         tilaamalla runsaasti lisää viruslääkkeitä ja
         henkilösuojaimia, sekä kehotettiin sairaanhoitopiirejä ja
         kuntia päivittämään alueelliset
         ja paikalliset varautumissuunnitelmansa käytännössä toimivalle
         tasolle. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
         ohjeisti välittömästi niin terveydenhuollon
         ammattilaiset kuin koko väestönkin matkailuun
         liittyvien tapausten varhaiseksi havaitsemiseksi. Laboratoriodiagnostinen
         valmius uuden influenssa A(H1N1)-viruksen toteamiseksi oli maassamme pystytetty
         jo ennen vappua, vajaa viikko hälytyksestä. Koska
         kansallisen lääke- ja rokotetuotannon pystyttäminen
         veisi vuosia ellei vuosikymmeniä, ja on lisäksi
         kallista ja riskeille altista, ei varautumista voida rakentaa uuden
         kansallisen tuotannon pystyttämisen varaan. Ministeriössä on
         uudistettu sekä prepandeemiseen että pandeemiseen
         rokotteeseen liittyvät kansainväliset sopimukset.
         Suomeen on tilattu tällä hetkellä pandeemisen
         uhan aiheuttavan uuden viruksen torjuntaan tarkoitettua rokotetta
         koko väestön rokottamista varten.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 11 päivänä kesäkuuta
            2009
         
         
         Peruspalveluministeri Paula Risikko
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 473/2009 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Lauri Oinonen /cent:
         
         
Vilka snabba åtgärder kommer det att vidtas
            och av vilken myndighet för att förhindra att
            H1N1-viruset kommer till Finland och för att snabbt starta
            vaccin- och läkemedeltillverkning i syfte att säkerställa
            den medicinska beredskapsförsörjningen för
            allmänheten, och 
         
         
         kan man utnyttja till exempel statens tidigare militärapotekslokaler
            i Hakavuori i Viitasaari stad för läkemedels-
            och vaccintillverkning?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Redan innan den första smittan av influensaviruset
         A(H1N1) över huvud taget hade kommit till Europa vidtog
         regeringen i Finland åtgärder för att
         gardera sig mot en influensaepidemi. I Finland agerar vi enligt
         den nationella beredskapsplanen från 2006 som upprättades
         under ledning av social- och hälsovårdsministeriet
         tillsammans med de övriga förvaltningsområdena.
         Den lägger upp målen för verksamheten
         dels för de riskfaser före en pandemi som har
         definierats av Världshälsoorganisationen WHO,
         dels för en pandemi.
      
      
      
      		I dagsläget är det nya influensaviruset A(H1N1)
         som har spridit sig sedan april 2009 från Mexico och USA
         det största pandemihotet. Viruset kunde snabbt identifieras
         och konstaterades bestå av arvsmassa från influensvirus
         från svin, fågel och människa. På grund
         av den nya virusstrukturen saknar åtminstone en stor del
         av befolkningen under 60 år naturlig immunitet, alltså försvarsmekanismer,
         mot viruset och därför hotar viruset hela mänskligheten.
         I själva verket har epidemin spridit sig snabbt mellan
         världsdelarna, men sjukdomen är betydligt lindrigare än
         man befarade från början. Epidemin sprids på samma
         sätt som säsongsbunden influensa och sjukdomen
         uppvisar många likheter med säsongsbunden influensa åtminstone
         i industriländerna. I Mexico har letaliteten varit 1,9 %,
         alltså på samma nivå som för
         spanska sjukan 1918, men i USA mindre än en tiondel av
         detta, det vill säga 0,17 %, vilket är
         samma nivå som för den asiatiska influensaepidemin
         1957. Fram till den 3 juni 2009 fanns det drygt 20 000 verifierade
         fall, varav drygt 700 i EU. Tre fjärdedelar av fallen har
         upptäckts i USA och Mexico. Hittills har 124 personer dött
         i influensan och inget av dödsfallen har inträffat
         i EU. I Finland har fyra säkra fall upptäckts.
         De har alla uppvisat en lindrig sjukdomsbild och personerna har
         kunnat vårdas hemma efter undersökningar och prover
         inom den specialiserade sjukvården. I Finland finns det inga
         kända fall där smittan skulle ha spridit sig mellan
         patienter.
      
      
      Regeringens och myndigheternas åtgärder 
      
      Begreppet pandemi avser en sjukdom som sprids över
         hela världen. Ordet avser alltså spridningen,
         inte hur allvarlig sjukdomen är. Detta är bra att
         komma ihåg när vi omsätter de nationella
         målen i beredskapsplanen i åtgärder på det
         lokala planet. Åtgärderna för att begränsa
         epidemin måste stå i relation till hur allvarlig
         den är för att samhällsverksamheten inte
         ska hindras i onödan.
      
      
      I dagsläget har vi fas 5 på WHO:s sexgradiga skala
         för risken att smittan sprids; fas 6 betyder pandemi. Målen
         för bekämpningsåtgärderna skiljer
         sig från varandra i faserna som varnar för en pandemi
         och när en pandemi är ett faktum. I de förvarande
         faserna (WHO faserna 2—5) försöker man
         upptäcka enskilda fall av pandemiviruset i ett så tidigt
         stadium som möjligt, behandla och isolera fallen effektivt
         och förhindra att smittkedjorna fortsätter. Man
         brukar i detta fall tala om begränsningsåtgärder
         (containment phase) och det är där vi är
         nu i Finland. Syftet med denna fas är att bromsa upp epidemispridningen
         i landet och att få mer tid för att gardera sig
         mot själva pandemin. Om pandemin kan skjutas fram med några
         månader, finns det möjligheter att utveckla och
         framställa bland annat vaccin. Därmed kan konsekvenserna
         av själva pandemin lindras med alla tillgängliga
         medicinska medel. På befolkningsnivå är
         ett fungerande vaccin den bäst fungerande medicinska metoden.
      
      
      I början av maj ändrades förordningen
         om smittsamma sjukdomar. Influensa orsakad av influensaviruset A(H1N1)
         klassades då som allmänfarlig smittsam sjukdom
         i faserna 3—5 på skalan för risken för
         en pandemi. Det betyder att den som har fått en sjukdom
         orsakad av ett pandemiskt virus får isoleras, också mot
         sin vilja, när myndigheterna försöker
         begränsa en spridning av epidemin. I dessa fall får
         patienterna undersökningar och behandling gratis. När
         sjukdomen har nått fas 6 går det inte längre
         att stoppa spridningen med särskilda åtgärder.
      
      
      Social- och hälsovårdsministeriet har garderat sig
         och garderar sig fortfarande mot en pandemi genom samarbete med
         sina expertinstitut och de övriga förvaltningsområdena
         och deras ämbetsverk och myndigheter. Så snart
         det kom internationellt larm vidtogs det åtgärder
         för författningsändringen, kompletterades
         statens beredskapslager vid Beredskapsförsörjningscentralen
         genom stora beställningar av virusläkemedel och
         personlig skyddsutrustning och uppmanades sjukvårdsdistrikten
         och kommunerna att uppdatera sina regionala och lokala beredskapsplaner
         till en fungerande nivå. Dessutom gick Institutet för hälsa
         och välfärd med en gång ut med anvisningar
         till personalen inom hälso- och sjukvården och hela
         befolkningen för att turistrelaterade fall skulle kunna
         upptäckas i ett tidigt stadium. Redan före Valborg
         var den laboratoriediagnostiska beredskapen för att upptäcka
         influensaviruset A(H1N1) upprättad i vårt land,
         alltså en knapp vecka efter larmet. Eftersom det skulle
         ta år, kanske decennier, i anspråk att bygga upp
         en nationell läkemedels- och vaccintillverkning och det dessutom
         vore både dyrt och riskfyllt, kan vi inte basera vår
         beredskap på ny nationell produktion. Ministeriet har förnyat
         de internationella avtalen om både prepandemiskt och pandemiskt
         vaccin. Finland har beställt vaccin för att kunna
         vaccinera hela befolkningen mot det nya virus som just nu hotar
         att orsaka en pandemi.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 11 juni 2009
         
         Omsorgsminister Paula Risikko